HD formatkrigen. - Side 381

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 381 av 653 FørsteFørste ... 241 251 261 271 281 291 301 311 321 331 341 351 361 371 377 378 379 380 381 382 383 384 385 391 401 411 421 431 441 451 461 471 481 491 501 511 521 ... SisteSiste
Viser resultater 7,601 til 7,620 av 13053
    Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av alfalfa
    Det er ikke lett og være Sony. Konsoll kjøperne klager på at PS3 er for dyr.
    Rart det der, jeg synes PS3'en er vel verd pengene fremfor en HTPC, for den fungerer like godt som mediasenter, spillemaskin og Blu-ray spiller på en gang! :-D

Ingen som har skjønt at PS3'en er som et kinderegg?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Dessuten virker det som de i HD-dvd leiren bare sitter å finner på unnskyldninger for å forsvare at de har kjøpt en spiller som støtter et dårlig/kjipt format! Hvis det nå ikke er så stor forskjell på Blu-ray og HD-dvd som dere vil ha det til, hvorfor satser dere ikke på Blu-ray som er mer fremtidsrettet i forhold til teknologi og ikke minst større plass på discene???
    Sjekk ut fordelene til HD DVD, og de nye spesifikasjonene med 51 GB plater.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo snakk om å være fremtidsrettet også da! Man kan jo f.eks kjøpe seg en Bmw M3 men likevel aldri bruke alle hestene som bor under panseret før en vakker dag man kommer til autobahn... Jeg f.eks har en philips 32" lcd hvor jeg kjører 720p, men siden jeg vet at det er muligheter for mer så blir nok min neste tv en philips lcd fra 37" eller større som støtter 1080p24f, og det blir nok bare mer og mer normalt med tv'er som støtter 1080p24f etter hvert.
    Og innen de fleste bytter skjerm eller projektor, ser jeg det som overveiende sannsynlig at de fleste har byttet spiller. Jeg ser ingen grunn til å kjøpe noe mer enn 720p/1080i hvis det er det man har behov for. At du har planer om å oppgardere skjermen din om ikke alt for lenge, er ikke det samme som at resten av verden tenker på å oppgradere sin et til tre år gamle flatskjerm.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1080p er tull uansett. I disse tilfellene har 1080i samme oppløsning som 1080p, og kan i tillegg konverteres lett tilbake til 1080p24.

1080i eller 1080p24 er det som gjelder.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og HD i 1080i vs. 1080p skjærer i øynene mine, klarer ikke å se på bildet noe spesielt lenge... er jo ikke direkte synlig men øynene blir fort slitne av å se på det ihvertfall... så jeg MÅ ha progressivt bilde uansett oppløsning.
    Placebo? Du vet vel at du får ett progressivt bilde med 1080i også? Tv'en din klarer nemlig ikke vise noe annet enn progressive bilder den... litt merkelig at 1080i skal skjære i øynene dine. Tviler egentlig på at du ser forskjell på 1080i og 1080p med mindre det er noe galt med deinterlaceren i tv'en din...

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er sikkert person nummer en million som sier dette, men HERREGUD hvor jeg hater denne latterlige konkurransen om HD-markedet. Det er fullstendig umulig for meg å velge om jeg skal kjøpe HD-DVD-spiller eller Blu-Ray-spiller, fordi jeg ikke har tilgang på samme filmutvalget på de to formatene. Hadde tenkt til å kjøpe den nye Toshiba-spilleren, men så lurte jeg litt på den nye Samsung Blu-Ray-spilleren, og nå vet jeg rett og slett ikke. Jeg orker ikke kjøpe kombospilleren til Samsung og kjøpe opp filmer fra begge formatene. Hvis ett av formatene dør og jeg trenger ny spiller og det ikke lages kombospillere lenger, så er jeg fortapt.
    AAARGH!

Måtte få lette hjertet mitt litt...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ihvertfall forskjell på oppskalert SD-dvd og 1080p!

Og HD i 1080i vs. 1080p skjærer i øynene mine, klarer ikke å se på bildet noe spesielt lenge... er jo ikke direkte synlig men øynene blir fort slitne av å se på det ihvertfall... så jeg MÅ ha progressivt bilde uansett oppløsning.

Dessuten virker det som de i HD-dvd leiren bare sitter å finner på unnskyldninger for å forsvare at de har kjøpt en spiller som støtter et dårlig/kjipt format! Hvis det nå ikke er så stor forskjell på Blu-ray og HD-dvd som dere vil ha det til, hvorfor satser dere ikke på Blu-ray som er mer fremtidsrettet i forhold til teknologi og ikke minst større plass på discene???
    Anbefaler deg sterkt å lese litt mer om 1080 60I/P temaet for eksempel her:

Home Theater: 1080i v. 1080p

Hvis en ser mye video basert materiale kan det være relevant, men filmabasert er 1080/60p sløsning med bånbredde (og enkelte ganger kan P levert fra spiller være dårligere enn i...).

1080 24fps derimot er noe som vil gi en forbedring i panoreringer men ikke i oppløsning.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke slik at alle LCD og Plasma skjermer viser bildet progressivt uansett?

Selv om du f.eks. får 1080i inn, så omskaleres det til 1080p for panelets skyld.

Men det er kvaliteten på deinterlacingen du klager på eller? Det kan nok like godt være at TVen din ikke gjør så god jobb der.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Jeg er sikkert person nummer en million som sier dette, men HERREGUD hvor jeg hater denne latterlige konkurransen om HD-markedet. Det er fullstendig umulig for meg å velge om jeg skal kjøpe HD-DVD-spiller eller Blu-Ray-spiller, fordi jeg ikke har tilgang på samme filmutvalget på de to formatene. Hadde tenkt til å kjøpe den nye Toshiba-spilleren, men så lurte jeg litt på den nye Samsung Blu-Ray-spilleren, og nå vet jeg rett og slett ikke. Jeg orker ikke kjøpe kombospilleren til Samsung og kjøpe opp filmer fra begge formatene. Hvis ett av formatene dør og jeg trenger ny spiller og det ikke lages kombospillere lenger, så er jeg fortapt.
    AAARGH!

Måtte få lette hjertet mitt litt...
    Samsungs kombi spiller er dyr hvis du er usikker. Hvis du liker å lete litt, og liker å importere tittler, så er HD DVD første valget siden den er sonefri.

Og siden den er sonefri så kan man handler filmene hvor man vil, og leter man godt nok så finner man eksklusive BD tittler som HD utgivelser i andre land. Selv fra BD starteren Sony.

BD har kanskje det letteste utvalget med en gang, men skal du holde deg til en EU spiller, så må du vente på filmer. Ellers så du handle en spiller fra Statene, og ha ett bra utvalg.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Placebo? Du vet vel at du får ett progressivt bilde med 1080i også? Tv'en din klarer nemlig ikke vise noe annet enn progressive bilder den... litt merkelig at 1080i skal skjære i øynene dine. Tviler egentlig på at du ser forskjell på 1080i og 1080p med mindre det er noe galt med deinterlaceren i tv'en din...
    Fikk testet dette på elkjøp da jeg var og snakket med en kompis som jobber der, hjemme har jeg kun testet 1080i vs. 720p med xbox 360, og det skar like mye i øynene med interlaced bilde uansett oppløsning! Jeg får vondt i hodet med en gang og øynene nekter å se på skjermen med interlaced bilde...

Tror dere meg ikke så trenger dere ikke betale dyrt for den slags utstyr da dere er halvveis blinde hele gjengen!

Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Men det er kvaliteten på deinterlacingen du klager på eller? Det kan nok like godt være at TVen din ikke gjør så god jobb der.
    Jeg har 32" toppmodellen til Philips, tror neppe de har spart på teknologien i den da den kostet 20000,-!

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Ja. Du skjønner, bildet blir bedre hvis kildematerialet har en oppløsning på 1920x1080 fremfor 720x480.

De som ikke ser forskjellen på SD DVD oppskalert til 1080p og HD DVD i 1080i, vil dessuten sannsynligvis ikke ha noen glede av et HD-bilde i 1080p heller.
    Å steike hva du kan :-? Selvsagt vet JEG det. Det jeg derimot er usikker på er om alle andre ser det på sine små flatskjermer. HD DVD-tilhengere snakker ofte om å få mest mulig for pengene. Og når en kunde ser en 1080i spiller til $99 og en 1080p spiller til $50, og filmene koster $6 mot $20-30, hva tror du han kjøper?

Det er akkurat her HD DVD bommer. De retter seg inn på en kundegruppe som er mest opptatt av pris, og mindre av kvalitet. Disse kundene tror jeg fortsatt er mer enn godt nok fornøyd med SD DVD. Og faktisk er det ikke lett å se forskjell på HD og SD (1080-oppskalert) på en relativ ny flatskjerm under 40" heller.

Men PS3 til $399 der i mot, med 1080/24p og 1080p-oppskallering, streaming, mediamaskin, oppkobling til nett, spillkonsoll og en glimrende BD-spiller...vel, her snakker vi fremtidssikkert og toppkvalitet.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Hvor mange av de som har kjøpt seg flatskjerm de siste årene har brukt for noe annet enn 720p/1080i? Hvor mange av de som har kjøpt projektor de siste årene har brukt for noe mer enn 720p/1080i? Andelen er høyst sannsynlig meget høy! Har 50" eller mindre er det for de aller fleste undøvendig med 1080p, 720p holder i lange baner - hvorfor er da en spiller som denne A2'en avleggs? Man behøver ikke kjøpe seg noe med specs man ikke behøver. 1080p/24 og 1080p er selvsagt flott, men da skal man ha utstyr for å benytte det også.

Har man ikke det, ser jeg ikke noe grunn til at HD-E1/HD A2 er en fullverdig spiller for denne målgruppen. Men det er selvsagt ikke lett å se at andre ikke har behovet, så lenge du selv har det....
    Jeg flirer godt hver gang jeg leser "hvem har brukt for"-argumentasjonen ellr "godt nok i dag" som HD DVD tilhengerne kommer med:-D

Hva med å kjøpe seg en HD-spiller i dag som du også kan ha selv om du kjøper en ny flatskjerm. Og nesten alle nye skjermer kommer nå med FullHD og 24p...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Samsung BD-1000 støtter ikke True HD.

LG BH-100 støtter ikke True HD
    BD1000 produseres ikke mer, og da den kom så hadde HD DVDs toppspiller TrueHD 2-kanals-dekoding. Mye har skjedd siden da.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Men PS3 til $399 der i mot, med 1080/24p og 1080p-oppskallering, streaming, mediamaskin, oppkobling til nett, spillkonsoll og en glimrende BD-spiller...vel, her snakker vi fremtidssikkert og toppkvalitet.
    Hvorfor tror du folk ser forskjell på bilder fra en PS3 og en Toshiba spiller?

Sony vinner aldri formatkrigen hvis de skal satse på noen entusiaster som ser forskjell på ekte HD og oppskalert SD.

Får du da sett noe på DVD eller TV i det hele tatt? På DVD så ligger informasjonen interlaced, å oppskalere dette til 720p eller 1080p blir det samme som å gjøre om 1080i til 720p eller 1080p. Men omgjort HD burte ha en fordel her fordi bildene er bedre i utgangspunktet.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk testet dette på elkjøp da jeg var og snakket med en kompis som jobber der, hjemme har jeg kun testet 1080i vs. 720p med xbox 360, og det skar like mye i øynene med interlaced bilde uansett oppløsning! Jeg får vondt i hodet med en gang og øynene nekter å se på skjermen med interlaced bilde...

Tror dere meg ikke så trenger dere ikke betale dyrt for den slags utstyr da dere er halvveis blinde hele gjengen!

Jeg har 32" toppmodellen til Philips, tror neppe de har spart på teknologien i den da den kostet 20000,-!
    jeg så ikke forskjell på 720p og 1080i fra xbox 360 på min gamle sharp lcd. Selv sier alle vennene mine at jeg er gærn for at jeg har godt øye for bildet fra tv og evt feil mangler osv. Men er vel meg det er noe galt med og ikke deg eller din toppmodell fra philips.

Du mangler i allefall noe teoretisk kunnskap om at lcd og plasma alltid viser progressive bilder, bortsett fra noen eldre plasma skjermer.

Når det gjelder filmkilder så er det også fult mulig å sette sammen igjen 1080p/24 fra 1080i, noe man ikke kan fra 1080p.

vet ikke hva du fikk i deg i går kveld jeg vincent_vega, men hadde jeg vært deg så hadde jeg lurt på om det er noe galt med tv'en din.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    BD1000 produseres ikke mer, og da den kom så hadde HD DVDs toppspiller TrueHD 2-kanals-dekoding. Mye har skjedd siden da.
    Det du sa var: "Nevn en spiller som ikke har DD+/ TrueHD. " og det gjorde jeg. Selv om den ikke produseres lenger, så er den i bruk. Den HD DVD spilleren er heller ikke i produksjon lenger. Så da er det lik

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm, se hva du sier her:
    er jo ikke direkte synlig men øynene blir fort slitne av å se på det ihvertfall...
    Det er ikke direkte synlig, men du blir sliten i øynene av det? Lukter placebo lang vei dette!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du har en LCD eller Plasma TV så får du dessverre ikke sett et interlaced opptegnet bilde. Uansett hva du sier. Det er ingen katodestråle som tegner opp annenhver linje (interlaced) på slike digitale skjermer slik som det var på våre gamle billedrørs TV'er.

Forer du en LCD eller plasma TV med interlaced signal, så blir det alikevel tegnet opp progresivt på skjermen. Du får ikke interlaced bilde slik du sier. Det er slik teknologien er.

Man trenger egentlig ikke bedre syn heller enn at man greier å skrive google.com og fylle ut søkefeltene med stikkord som handler om hvordan LCD og plasma TV'er funker - og hva som skjer hvis du forer de med interlaced signaler.

Det at bildet skjærer i øynene dine kommer nok av andre årsaker.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som sagt les litt her hvis du er interessert i å lære mer om temaet, vis ikke så er det selvsagt bare å la være: Home Theater: 1080i v. 1080p

Når det gjelder 32" toppmodeller fra Phillips så er det jo et spørsmål om når den er kjøpt (her gå jo utviklingen rasende fort) og hvilken oppløsning den har. Hvis den ikke har 1080 oppløsning så er det nok helt andre fenomener en forskjellen mellom et i eller p signal du ser.

Som sagt hvis du er interesert i temaet så er det ganske interessant og jeg anbefaler deg å søke fakta kilder og ikke basere deg på uttaleser i denne debatten der formålet er å krangle. Noe som selvsagt mye morsommere uten å dra inn noe særlig fakta kunnskap : - )

Når dette er sagt anbefaler jeg alle å kjøpe produkter som sender ut 1080 24fps, det er minimal (ingen) prosessering av bitstrømmen og du er sikret det beste bildet enten det er BR heller HD-DVD : -)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    hmmm, se hva du sier her:

Det er ikke direkte synlig, men du blir sliten i øynene av det? Lukter placebo lang vei dette!
    Første gang jeg testet dette var før HD-dvd og Blu-ray kom, da xbox 360 var konge! Dessuten viste jeg ikke forskjell på interlaced og progressivt bilde den gang, enda så føltes det vondt å se på interlaced... så hvordan kan du kalle det Placebo da???

Eneste jeg kan se er at bildet blir urolig og nesten flimrete på interlaced bilde, men jeg merker det i hodet og øynene...

Side 381 av 653 FørsteFørste ... 241 251 261 271 281 291 301 311 321 331 341 351 361 371 377 378 379 380 381 382 383 384 385 391 401 411 421 431 441 451 461 471 481 491 501 511 521 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •