HD formatkrigen. - Side 380

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 380 av 653 FørsteFørste ... 240 250 260 270 280 290 300 310 320 330 340 350 360 370 376 377 378 379 380 381 382 383 384 390 400 410 420 430 440 450 460 470 480 490 500 510 520 ... SisteSiste
Viser resultater 7,581 til 7,600 av 13053
    Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Regions-koding er grunn nr. 1 for at jeg støtter HD DVD også. Jeg har allerede kjøpte en sone A Blu-Ray spiller, men jeg gidder rett og slett ikke å måtte tenke på hvor jeg kjøper filmene mine.. Og det er litt dyrt å måtte ha 2 forskjellige Blu-Ray spillere for å dekke de forskjellige sonene.. :-(
    Er ikke helt sikker på dette, men tror det kun er Sony, Disney og Lionsgate som har soner på diskene. Alt annet er sonefritt.
    Siden du har sone A så er det jo ikke særlig vankselig å importere fra utlandet

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    Er ikke helt sikker på dette, men tror det kun er Sony, Disney og Lionsgate som har soner på diskene. Alt annet er sonefritt.
    Siden du har sone A så er det jo ikke særlig vankselig å importere fra utlandet
    Det er ekstremt irriterende å måtte anbefale mine venner å måtte kjøpe en sone A spiller dersom de har lyst til å låne noen av filmene mine.. Det slipper jeg å tenke på dersom HD DVD vinner, kanskje vil studioene også innse at regionskoding faktisk er en større ulempe enn fordel.. Internett har sikret at folk kan skaffe seg filmene så snart de kommer ut uansett, og når de blir nektet like gode titler som folk i USA, så kommer noen selvsagt til å benytte seg av det istedet for å kjøpe filmen ifra en butikk i USA.

Det hender seg jo også at filmer kommer ut tidligere i sone B, og da er jeg plutselig nødt å ha en spiller som kan spille av det også. (PS: Jeg har selvsagt en egen europeisk PS3 jeg kan flytte inn til kinoen for å løse det problemet også, men jeg synes det er ekstremt tungvindt..)

BTW: "Kun" Sony, Disney og Lionsgate.. Ehh.. Hvilke andre studio er eksklusive Blu-Ray???

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTW: "Kun" Sony, Disney og Lionsgate.. Ehh.. Hvilke andre studio er eksklusive Blu-Ray???
    Fox, men de benytter også sonekoding. Det er vel bare Warner og eldre Sony titler som er sonefrie av amerikanske Blu-ray utgivelser?

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm...

Hvis man ser bort ifra pris og regionskoding og alt det andre tullet, er det Blu-ray eller HD-dvd som har best bildekvalitet?

Gidder ikke lese igjennom over 380 sider for å finne det ut :twisted:

Jeg for min del har Blu-ray og er strålende fornøyd! Har ikke sett HD-dvd selv enda siden min xbox 360 brente opp kjølepastaen og dermed tok kveld rett før de ga ut HD-avspilleren til xbox... :evil:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Hvis man ser bort ifra pris og regionskoding og alt det andre tullet, er det Blu-ray eller HD-dvd som har best bildekvalitet?
    Bildekvaliteten er i praksis identisk på begge formatene. BD har plass til mer ekstramateriale på samme disc, men for vanlige filmer så er det plenty med plass til optimalt bilde og lyd på begge formatene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildekvaliteten er i praksis identisk på begge formatene. BD har plass til mer ekstramateriale på samme disc, men for vanlige filmer så er det plenty med plass til optimalt bilde og lyd på begge formatene.
    Blu-ray gir det beste potensialet med 20 GB mere plass til lyd/bilde enn HD-DVD. Dette gjør at man kan komprimere mindre og har plass til både 2 og 3 lossless lydspor. Man har hittil ikke kunnet sammenligne noe særlig godt pga Warner Brothers som gir ut på begge formatene har benyttet samme fil som er laget for HD-DVD på sine Blu-ray utgivelser.

I tillegg har Blu-ray en høyere maksimal bitrate.

Så rent teknologisk er Blu-ray en god del bedre som format.

Det er også verdt å understreke at de HD-DVD spillerne som spys ut på markedet til småpenger nå er 1080i spillere som ikke gir fullverdig HD. De er ikke i stand til å gi 1080p/24. Det kan derimot PlayStation 3.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertB
    Blu-ray gir det beste potensialet med 20 GB mere plass til lyd/bilde enn HD-DVD. Dette gjør at man kan komprimere mindre og har plass til både 2 og 3 lossless lydspor. Man har hittil ikke kunnet sammenligne noe særlig godt pga Warner Brothers som gir ut på begge formatene har benyttet samme fil som er laget for HD-DVD på sine Blu-ray utgivelser.

I tillegg har Blu-ray en høyere maksimal bitrate.

Så rent teknologisk er Blu-ray en god del bedre som format.

Det er også verdt å understreke at de HD-DVD spillerne som spys ut på markedet til småpenger nå er 1080i spillere som ikke gir fullverdig HD. De er ikke i stand til å gi 1080p/24. Det kan derimot PlayStation 3.
    * 1080i60 er fullverdig HD. (Toshiba selger også spillere som er akkurat like avanserte som de beste BD-avspillerne, det er vel kun en Panasonic BD 1.1 spiller som i det hele tatt kan sammenlignes med de beste Toshiba spillerne.)

* 1080p24f er kjekt å ha dersom en har utstyr som kan dra nytte av det, men meningsløst dersom en ikke har det.

* Blu-Ray har litt høyere maksimal bitrate, noe som gjør det enklere å legge ved mange lydspor o.l., det er riktig. Men HD DVD har til gjengjeld DD+ dekoding i alle spillere, som gir veldig bra lyd selv ved 1500kbps. Det samme gjelder TrueHD, alle HD DVD spillere klarer å dekode 5.1 TrueHD til PCM, noe som også gjør det enklere for studio som er bitgjerrig.

* HD DVD er en ferdig standard, kjøper du en HD DVD spiller så vet du at den kan:
    - Dekode TrueHD og DD+
    - Koble seg opp mot internett for interaktivitet++
    - Internt lagringsmedie for lagring av ting du laster ned fra nett++, + mulighet til å koble til minnebrikke for utvidelse av dette lageret.
    - PiP (Picture in Picture). Dette kommer BD først med nå, og da kun på nye spillere. PS3 bør få en firmware-oppgradering som takler dette, men selv om det kommer, så er det slett ikke sikkert at studioene tør å bruke det, da en veldig stor andel av BD-eierne ikke vil klare å benytte seg av det.. syns jeg hører ramaskriket nå: Jamen, vi ble jo lovd PiP på denne discen! (Også fungerer det ikke, fordi de var så dum som kjøpte en annen spiller enn PS3..)

Alt dette er "optional" på BD, dvs. at studioene kan ikke regne med at alle kan bruke disse featurene, og da sier det seg selv at det ikke blir brukt like ofte.

BD har mer plass, men det er ikke nødvendig for å gi bra bilde og lyd.. Dette har blitt vist på mange utgivelser, en utgivelse fikk 50% mer bitrate, men det var allikevel ikke mulig å se forskjell på utgivelsene med mindre en brukte mikroskop på stillbilder..

Det er mulig at BD har mer potensiale, men så koster det mer penger, er ikke ferdig utviklet og har mange potensielle fallgruver fremover med tanke på hardware-kompatibilitet.. Enten så må studioene trå forsiktig, og ikke bruke alle features som er mulig, eller så er de nødt til å gi f*** i at en del brukere får problemer med discene. (Slik som en del av de nye discene som bruker over 2 minutter på å starte opp i visse avspillere.)

BD er et kjempebra format dersom du kan leve med at det er dominert av PS3, PS3 er forøvrig en veldig bra HDM avspiller. Jeg hadde ikke hatt noe imot at BD vant formatkrigen hvis det ikke var for det enkle faktumet at jeg ikke liker regionskoding, og synes heller ikke det er sunt at en aktør får så mye makt.. Sony vil isåfall i praksis få kontroll på hele kjeden ifra studio(Sony+MGM)->plate(BD)->avspiller(PS3).. Skulle veldig gjerne ha ønsket at Sony hadde klart å finne en løsning hvor det ikke var PS3 som var hovedbyggesteinen i formatet..

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vel....

* 1080i60 er fullverdig HD. (Toshiba selger også spillere som er akkurat like avanserte som de beste BD-avspillerne, det er vel kun en Panasonic BD 1.1 spiller som i det hele tatt kan sammenlignes med de beste Toshiba spillerne.)
    Blu-ray gir alle kunder mulighet til både 1080/60i, 1080/60p og 1080/24p. Sånn at når man kjøper en 24p-skjerm så har man en fremtidsrettet spiller. Dessuten er samtlige spillere som kommer etter 31.oktober Profile 1.1, som er mer avansert og med bedre PiP enn de beste HD DVD-spillerne.
    * 1080p24f er kjekt å ha dersom en har utstyr som kan dra nytte av det, men meningsløst dersom en ikke har det.
    Heldigvis er det kun Toshiba som gjør dette til noe "meningsløst". Selv billige DVD-spillere har oppskallering til 1080p. BDA gir alle kunde det som formatet lover. Og når det står 1080/24p på platen så sier BDA at det er opp til kunden om han vil bruke det eller ikke.
    * Blu-Ray har litt høyere maksimal bitrate, noe som gjør det enklere å legge ved mange lydspor o.l., det er riktig. Men HD DVD har til gjengjeld DD+ dekoding i alle spillere, som gir veldig bra lyd selv ved 1500kbps. Det samme gjelder TrueHD, alle HD DVD spillere klarer å dekode 5.1 TrueHD til PCM, noe som også gjør det enklere for studio som er bitgjerrig.
    Høyere bitrate gir mulighet for bedre bilde, punktum. Det at BD har mer plass, får HD DVD-tilhengere til å høres ut som en ulempe. BD har også DD+ og TrueHD dekoding, samt langt flere plater med DTS-HDMA. I tillegg har BD nok plass til å legge på PCM uncompressed, som etter min mening låter bedre enn TrueHD.
    * HD DVD er en ferdig standard, kjøper du en HD DVD spiller så vet du at den kan:
    - Dekode TrueHD og DD+
    - Koble seg opp mot internett for interaktivitet++
    - Internt lagringsmedie for lagring av ting du laster ned fra nett++, + mulighet til å koble til minnebrikke for utvidelse av dette lageret.
    - PiP (Picture in Picture). Dette kommer BD først med nå, og da kun på nye spillere. PS3 bør få en firmware-oppgradering som takler dette, men selv om det kommer, så er det slett ikke sikkert at studioene tør å bruke det, da en veldig stor andel av BD-eierne ikke vil klare å benytte seg av det.. syns jeg hører ramaskriket nå: Jamen, vi ble jo lovd PiP på denne discen! (Også fungerer det ikke, fordi det var så dum som kjøpte en annen spiller enn PS3..

Alt dette er "optional" på BD, dvs. at studioene kan ikke regne med at alle kan bruke disse featurene, og da sier det seg selv at det ikke blir brukt like ofte.

BD har mer plass, men det er ikke nødvendig for å gi bra bilde og lyd.. Dette har blitt vist på mange utgivelser, en utgivelse fikk 50% mer bitrate, men det var allikevel ikke mulig å se forskjell på utgivelsene med mindre en brukte mikroskop på stillbilder..
    HD DVD er en eldre teknologi og en videreføring av DVD. Blu-ray er en ny og revolusjonerende teknologi. HD DVDs interaktivitet fungerer ikke helt smertefritt, og det å kunne laste ringetoner synes jeg ikke akkurat er veldig fantastisk.

Profile 1.1 og snart 2.0 dekker alt dette og mer til.

PiP får bedre bildekvalitet enn HD DVD.

Den eneste platen du sammenligner med hva angår bitrate er vel Natures Journey. Dette er gjerne filmer med rolige panoreringer, og kan ikke alltid sammenlignes med spillefilm.

Mer plass, gir mulighet for høyere bitrate og bedre bilde, flere muligheter for PCM/ DTS HD. Vi har allerede sett at HD DVDs stolthet, Transformers, IKKE fikk fikk et optimalt lydspor pga plassproblemer. Nå vil jo alle HD DVD-fans ha det til at det IKKE var plassproblemer, selv om Paramount har selv sagt dette, og at DD+ er akkurat like bra som PCM eller TrueHD Og lydsporet DD+ er mer enn bra nok.

Det er nettopp dett som går igjen hos HD DVD; nemlig "bra nok". Først NÅ kom HD DVD med 1080/24p, og DD+ brukes oftere og oftere. Men interaktivitet, ringetoner og bonusmateriell har vært mest viktig.

BD gikk andre veien. De prioriterte best mulig lyd og bilde FØR alt det andre. 1080/24p har formatet hatt lenge, og de har også hatt PCM/ TrueHD fra start. Først best mulig lyd og bilde, så alt det andre etterpå.

BD er ikke helt ferdig enda, nei, men HD DVD-tilhengerne tar feil. Det å komme med PiP først betyr ikke at HD DVD er et bedre format. Det er andre ting som teller
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Høyere bitrate gir mulighet for bedre bilde, punktum. Mer plass får HD DVD-tilhengere til å høres ut som en ulempe. BD har også DD+ og TrueHD dekoding. I tillegg har BD nok plass til å legge på PCM uncompressed, som etter min mening låter bedre enn TrueHD.
    BD har ikke obligatorisk dekoding av DD+ og TrueHD, sjekk fakta neste gang er du snill. (PS3 klarer å dekode dem, og de fleste nye spillere kan det vel også, men det er ikke obligatorisk for alle spillere, og de første spillerne som kom på markedet hadde det *ikke*).

50% høyere bitrate gir kanskje 1% bedre bilde.. Mener du virkelig at det er vel anvendt lagringsplass? Det er ikke slik at maksimal bitrate automatisk gir bedre bilde, dagens kompresjonsteknologi har blitt vesentlig flinkere til å gi tilnærmet perfekt bilde ved halvparten av bitraten til f.eks. MPEG 2.

TrueHD=bit-for-bit identisk med PCM. Dersom det ikke høres likt ut så er det enten inbildning, eller nivåforskjell i masteren/dekoderen.

HD DVD er en eldre teknologi og en videreføring av DVD. Blu-ray er en ny og revolusjonerende teknologi.
    Lol, noen har lest intervjuet med Disney ser jeg..

Det eneste som "teller" i denne krigen er hvilket format som er villig til å gå lengst for å få formatet ut til folket.. Sony startet knallrått med sin PS3-dumping, men Toshiba har virkelig begynt å kjøre hardt også nå.. Og de behøver ikke å ta hensyn til andre CE-produsenter, samt at de har et billigere produkt å masseprodusere..

Jeg skal godt innrømme at tiltlene som kommer før jul fra BD-campen er knallsterke, skal en kun velge etter antall gode boxoffice titler så bør en velge BD.. Problemet er at spillerne koster vesentlig mer, og er langt unna prisen som må til for å kunne konkurrere med DVD i volum.. Når HD DVD i tillegg får støtte av billigkjedene for å dumpe produktet sitt, så sier det seg selv at formatet får bein å gå på.. BTW: Regner med at folk har sett at det kun er Toshiba E1 som figuerer i "ukens tilbud" o.l. i diverse nettbutikker her i Norge også.. Det er rett og slett et produkt det er enkelt å kjøre kampanjer på, rett og slett fordi "the price is right").

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andy_Dandy
    Jepp! Der traff du spikeren midt på hodet!
    Så når man får en 1080p-oppskallert SDDVD-spiller til $50, så er det god butikk for kunden å kjøpe en 1080i-oppkallert spiller til $99?

Da skal den spikeren ha et rinelig stort hode
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BD har ikke obligatorisk dekoding av DD+ og TrueHD, sjekk fakta neste gang er du snill. (PS3 klarer å dekode dem, og de fleste nye spillere kan det vel også, men det er ikke obligatorisk for alle spillere, og de første spillerne som kom på markedet hadde det *ikke*).
    Nevn en spiller som ikke har DD+/ TrueHD. Og når det gjelder fra start så har BD i hvertfall hatt 1080p fra start. Både på BD-delen og som SD DVD-oppskallerer.
    50% høyere bitrate gir kanskje 1% bedre bilde.. Mener du virkelig at det er vel anvendt lagringsplass? Det er ikke slik at maksimal bitrate automatisk gir bedre bilde, dagens kompresjonsteknologi har blitt vesentlig flinkere til å gi tilnærmet perfekt bilde ved halvparten av bitraten til f.eks. MPEG 2.
    Hvor har du de tallene i fra? Ikke en eneste gang har HD DVD gitt bedre bilde enn BD. Men vet et par anledninger mener jeg å huke at BD har hatt marginalt bedre bilde enn HD DVD. Og hvem vet hva høy bitrate gir av kvalitet neste år. BD har i hvertfall mulighet til BÅDE høy bitrate, PCM og nok ekstramateriell. HD DVD må alltid velge bort EN av de tre
    TrueHD=bit-for-bit identisk med PCM. Dersom det ikke høres likt ut så er det enten inbildning, eller nivåforskjell i masteren/dekoderen.
    Vel, sanseapparatet bestemmer. Og ikke si det er inbildning, tklev, for det vet du ingenting om. Jeg kan vise deg 2 stk like motiver fra to digitale fotoapparater. De kan begge ha like tall med antall like piksler og like stor bildefil. Men hver gang gir speilrefleks et bedre bilde, selv om alle tall og data er lik. Jeg har f.eks kun 6MP på mitt Nikon DSLR kamera. Og med et f2.8-objektiv så knuser det ethvert 12MP kompaktkamera. Selv om bildefil er lik i størrelse. Men det er sikkert innbildning, det også...
    Lol, noen har lest intervjuet med Disney ser jeg.. [
    LOL. Og derfor mener du at det ikke er sant? BD er et nytt format. HD DVD er en videreutvikling av DVD. Mer er det ikke å si.
    Det eneste som "teller" i denne krigen er hvilket format som er villig til å gå lengst for å få formatet ut til folket.. Sony startet knallrått med sin PS3-dumping, men Toshiba har virkelig begynt å kjøre hardt også nå.. Og de behøver ikke å ta hensyn til andre CE-produsenter, samt at de har et billigere produkt å masseprodusere..
    I det ene avsnittet skriver du at prisdumpingen IKKE har noe med Tosh å gjøre, og at det er Walmart. Nå så ER det Tosh som fører aggressiv prising? Bestem deg, da. Og er det IKKE Tosh så er dette et "vi-er-redde-for-å-brenne-inne-med-spillere"-salg.

Og Tosh, med den prisen, vil aldri få CE-produsenter på lag uansett. Hvor ble det av Onkyo? Og hvor mye solte de?
    Jeg skal godt innrømme at tiltlene som kommer før jul fra BD-campen er knallsterke, skal en kun velge etter antall gode boxoffice titler så bør en velge BD.. Problemet er at spillerne koster vesentlig mer, og er langt unna prisen som må til for å kunne konkurrere med DVD i volum.. Når HD DVD i tillegg får støtte av billigkjedene for å dumpe produktet sitt, så sier det seg selv at formatet får bein å gå på.. BTW: Regner med at folk har sett at det kun er Toshiba E1 som figuerer i "ukens tilbud" o.l. i diverse nettbutikker her i Norge også.. Det er rett og slett et produkt det er enkelt å kjøre kampanjer på, rett og slett fordi "the price is right").
    Med unntak av Transformers har jo BD kommet med sterkere tirler i hele år. Fremtidig anonseringer er også sterkere. Og selv BDs katalogtitler slo ut HD DVD/ Transformers i antall solgte disker

Vent til POTC3/ Cars/ Ratatouille ankommer. Da blir tallene virkelig fine for BD:-D Og når Warner fortsatt ser at de selger mest på BD.....så kan jeg enke meg hvor dette går hen
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertB
    Hvor mange av de som har kjøpt seg flatskjerm de siste årene har brukt for noe annet enn 720p/1080i? Hvor mange av de som har kjøpt projektor de siste årene har brukt for noe mer enn 720p/1080i? Andelen er høyst sannsynlig meget høy! Har 50" eller mindre er det for de aller fleste undøvendig med 1080p, 720p holder i lange baner - hvorfor er da en spiller som denne A2'en avleggs? Man behøver ikke kjøpe seg noe med specs man ikke behøver. 1080p/24 og 1080p er selvsagt flott, men da skal man ha utstyr for å benytte det også.

Har man ikke det, ser jeg ikke noe grunn til at HD-E1/HD A2 er en fullverdig spiller for denne målgruppen. Men det er selvsagt ikke lett å se at andre ikke har behovet, så lenge du selv har det....

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Hvor mange av de som har kjøpt seg flatskjerm de siste årene har brukt for noe annet enn 720p/1080i? Hvor mange av de som har kjøpt projektor de siste årene har brukt for noe mer enn 720p/1080i? Andelen er høyst sannsynlig meget høy! Har 50" eller mindre er det for de aller fleste undøvendig med 1080p, 720p holder i lange baner
    Det er jo snakk om å være fremtidsrettet også da! Man kan jo f.eks kjøpe seg en Bmw M3 men likevel aldri bruke alle hestene som bor under panseret før en vakker dag man kommer til autobahn... Jeg f.eks har en philips 32" lcd hvor jeg kjører 720p, men siden jeg vet at det er muligheter for mer så blir nok min neste tv en philips lcd fra 37" eller større som støtter 1080p24f, og det blir nok bare mer og mer normalt med tv'er som støtter 1080p24f etter hvert.

Min teori er at HD-dvd vil få problemer i fremtiden da det blir behov for mer plass på platene, se bare nå f.eks, de sliter jo med dårlig plass og teknologi allerede! Haha... :lol:

Jeg støtter Blu-ray jeg, så får det være opp til HD-dvd folket om de fortsatt vil "brenne inne" med det formatet som ganske snart vil bli like avleggs og ubrukelig som laserdisc :-D

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer plass, gir mulighet for høyere bitrate og bedre bilde, flere muligheter for PCM/ DTS HD. Vi har allerede sett at HD DVDs stolthet, Transformers, IKKE fikk fikk et optimalt lydspor pga plassproblemer. Nå vil jo alle HD DVD-fans ha det til at det IKKE var plassproblemer, selv om Paramount har selv sagt dette, og at DD+ er akkurat like bra som PCM eller TrueHD Og lydsporet DD+ er mer enn bra nok.
    Hvorvidt Transfomers er HD DVD's stolthet er vel din mening. Nå finnes det mange andre filmer bl.a. Matrix filmene som har TrueHD lyd og også en hel del europeiske utgivelser som har DTS MA.

Paramount mener tydeligvis ikke at lossless lyd er viktig. Før de ble HD DVD eksklusive hadde de vanlig DD på sine Blu-ray utgivelser og DD+ på HD DVD versjonene. Hva mener du var årsaken til det? plassproblemer?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Min teori er at HD-dvd vil få problemer i fremtiden da det blir behov for mer plass på platene, se bare nå f.eks, de sliter jo med dårlig plass og teknologi allerede! Haha... :lol:
    Du har vist ikke sett mye HD DVD.

Det er bare å trekke frem "Troy Director's Cut". Filmen er 3 timer og 13 minutter med supert bilde, med både DD+ og True HD, samt spekket med ekstra matriale. Alt på en enkelt HD DVD.

Hvorfor Paramount ikke valget å legge ved True HD på "Transformers" er en gåte, men det handler mer om at de syntes DD+ holder i massevis enn plass problemer. Og ja, alle HD DVD tilhengere syntes de også burte hatt True HD på den tittelen.

Og når skal man slutte å krangle om hvilket format som har best bilde? Til og med de som lager filmene har jo skjønt at det ikke er noe forskjell her som de kan krangle på. Det er derfor det er annet innhold og pris som er tingen om dagen.

Hvis man skal sammenligne skikkelig, så må man skaffe samme filmen i begge formater som ikke er utgitt av samme utgiver.

Filmer som "Ghost Rider" BD i USA, HD DVD i Frankrike, det samme med "Silent Hill"

Sistnevnte skal vist ha mye bedre bilde på HD DVD utgaven. Noe som igjen nok er forskjell i master og ikke format.

Personlig har jeg mulighet til å sjekke forskjell på begge de nevte filmene over, kanskje jeg gidder å gjøre det en dag.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så når man får en 1080p-oppskallert SDDVD-spiller til $50, så er det god butikk for kunden å kjøpe en 1080i-oppkallert spiller til $99?
    Ja, så absolutt! Hvis sistnevnte gir bedre bilde

Må si jeg undret litt på dette spm ditt? du traff ikke spikeren helt der eller?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nevn en spiller som ikke har DD+/ TrueHD. Og når det gjelder fra start så har BD i hvertfall hatt 1080p fra start. Både på BD-delen og som SD DVD-oppskallerer.

Samsung BD-1000 støtter ikke True HD.

LG BH-100 støtter ikke True HD

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Du skjønner, bildet blir bedre hvis kildematerialet har en oppløsning på 1920x1080 fremfor 720x480.

De som ikke ser forskjellen på SD DVD oppskalert til 1080p og HD DVD i 1080i, vil dessuten sannsynligvis ikke ha noen glede av et HD-bilde i 1080p heller.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    De som ikke ser forskjellen på SD DVD oppskalert til 1080p og HD DVD i 1080i, vil dessuten sannsynligvis ikke ha noen glede av et HD-bilde i 1080p heller.
    Jeg ser ihvertfall forskjell på oppskalert SD-dvd og 1080p!

Og HD i 1080i vs. 1080p skjærer i øynene mine, klarer ikke å se på bildet noe spesielt lenge... er jo ikke direkte synlig men øynene blir fort slitne av å se på det ihvertfall... så jeg MÅ ha progressivt bilde uansett oppløsning.

Dessuten virker det som de i HD-dvd leiren bare sitter å finner på unnskyldninger for å forsvare at de har kjøpt en spiller som støtter et dårlig/kjipt format! Hvis det nå ikke er så stor forskjell på Blu-ray og HD-dvd som dere vil ha det til, hvorfor satser dere ikke på Blu-ray som er mer fremtidsrettet i forhold til teknologi og ikke minst større plass på discene???

Newcomer alfalfa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ps3

Sitat.
    Sony startet knallrått med sin PS3-dumping.

Det er ikke lett og være Sony. Konsoll kjøperne klager på at PS3 er for dyr. HD-DVD gutta mener den enten er uvesentlig i hele krigen pluss att den blir solgt for billig. Til laks åt alle kan ingen væra.Men Sony gjør nok det de selv mener er riktig.
    Meridian 861.v8. Meridian 621. Aerial Lr 5. Cc 5. Meridian Md 600. Chord spm 12000. Chord Mezzo 140. Pioneer bdp 91. Jl Gotham. Paradigm Sub2.Theta compli blue 3D. Teac P 70. Oppo 83. Meridian M33 x 4. PS3. X-Box. JVC 750. Pioneer 508. PS Audio P10.

Side 380 av 653 FørsteFørste ... 240 250 260 270 280 290 300 310 320 330 340 350 360 370 376 377 378 379 380 381 382 383 384 390 400 410 420 430 440 450 460 470 480 490 500 510 520 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •