HD formatkrigen. - Side 349

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 349 av 653 FørsteFørste ... 209 219 229 239 249 259 269 279 289 299 309 319 329 339 345 346 347 348 349 350 351 352 353 359 369 379 389 399 409 419 429 439 449 459 469 479 489 ... SisteSiste
Viser resultater 6,961 til 6,980 av 13053
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det veiledende priser på EP30 og 35?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Hardcoatingen er helt nødvendig for Blu-ray-platene, ja. Dataene ligger så tett mot overflaten at diskene blir hyperfølsomme for riper. Derfor er Blu-ray fullstendig avhengig av hardcoating for å i det hele tatt fungere.

Det interessante spørsmålet er om hardcoatingen resulterer i en faktisk bedret beskyttelse for platene, eller om det bringer Blu-ray opp på samme nivå som DVD og HD DVD? Jeg aner ikke.
    Dataene ligger tett mot overflaten ja, stemmer det.
    Men så lenge hardcoatingen er det så er det vel ikke noe problem egentlig?
    Og ja, platene tåler mye mye mer. Jeg nevnte før at de tåler stålull?
    Mange som flirte av det, men det er en garanti fra produsentene faktisk!

Fant en liten test av hva en blu-ray plate tåler:
    Hjemmelaget riktig nok da men

YouTube - Blu-ray disc stress test

Du må gjerne ta en av HD DVD platene dine og se om de matcher

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Priser fra Avshop:

Sony S300: 4299,-
    PS3: 3999,-

Toshiba XE1: 7799,-
    Toshiba HD-E1: 2699 (1080i)
    Toshiba EP-10: 3599,-
    Toshiba EP35: 4568,-
    Toshiba EP-30: 3394,-

Så denne prisforkjellen alle snakker om, er ikke så reell lengre. Så vent og se når de nye Profile-spillerne ankommer
    Nå må du holde deg til det jeg kommenterte. Stand Alone spillere! (står i quoten)

Der er det 4299 for rimeligste BD og 2699 for rimeligste HD DVD det er ca dobbelt så dyrt for BD. (mer faktisk, siden en får med 5 filmer også som er en merverdi for HD DVD) Dette er et faktum.

Snakket om situasjonen opp til nå. Ikke fremtidscenarioer. Antagelig minsker prisforskjellen men vi vet ikke hvor mye. Den kan også bli større.

Når det er nesten dobbel pris i den listen du selv henviser til så sier det litt om hvor mye du ser i blått filter

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og denne hardcotingen er sikkert et veldig viktig argument for selskap som driver med utleie, og hvor slitasjen på diskene er stor...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Alle som kommer i salg etter 31. oktober.
    Okey.. Så du vet ikke om noen. Hvorfor kan du ikke bare skrive det?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Nå må du holde deg til det jeg kommenterte. Stand Alone spillere! (står i quoten)

Der er det 4299 for rimeligste BD og 2699 for rimeligste HD DVD det er ca dobbelt så dyrt for BD. (mer faktisk, siden en får med 5 filmer også som er en merverdi for HD DVD) Dette er et faktum.

Snakket om situasjonen opp til nå. Ikke fremtidscenarioer. Antagelig minsker prisforskjellen men vi vet ikke hvor mye. Den kan også bli større.

Når det er nesten dobbel pris i den listen du selv henviser til så sier det litt om hvor mye du ser i blått filter
    Ok, jeg skjønner, Counterpointer. Med dette så mener du at alle projektorer er like gode, da, bare fordi det er en projektor, uansett oppløsning og specs? Eller at en pj med 1080p-oppløsning er like god som en annen med samme oppløsning? En TW1000 mot en HD1, kanskje?

Går det ikke an for dere HD DVD tilhengere for en gang skyld sammenligne produkter som stilles i lik klasse? Det blir tullete å sammenligne en ribbet 1080i-spiller med en temmelig gjennomført S300, hvor både design, byggkvalitet og specs er bedre.

HD-E1 har f.eks ikke dekoding av Dolby Digital Plus, ikke har den multikanals utgang, ikke har den coax utgang og heller ikke 1080/24p. Dessuten har den ikke fått spesielt mye ros hva angår lyddelen. Altså en spiller i en annen klasse.

Jeg vet at dere HD DVD-tilhengere argumenterer med at den billigste HD DVD-spiller skal sammenlignes med den billigste BD-spiller. Dere fastslår at de to er like gode, og siden prisen på HD DVD er nesten halvparten så dyr så er den dermed bedre.

En slik fremstilling er jeg ikke med på. Man får sammenligne spillere med lik specs, og BD har faktisk valgt å gi forbrukeren den oppløsningen som formatet lover. Når HD DVD kommer med lik specs som BD, så er prisen straks en annen (jfr de to nye spillerne)

Det andre er at dere HD DVD-tilhengere i så mange tilfeller drar inn PS3 som en BD-spiller, og i andre sammenhenger nesten benekter at den finnes. PS3 er og blir en BD-spiller, og det får nesten bli opp til den som kjøper den som bestemmer hva den er. Min far, på snart 57 år, har PS3 som BD-spiller og den brukes kun til det. Han har kjøpt PS3-fjernkontrollen, og har vel knapt sett et spill på sin PS3. Og veldig mange har kjøpt PS3 for å bruke den nettopp som en BD-spiller og multimediamaskin.

Og når PS3 koster 3999,- med 1080/24p, med dekoding av TrueHD og DD Plus til multi PCM, SACD, en meget god DVD-oppskallerer og nettverksstøtte, ja, så er det i høyeste grad en dedikert BD-spiller for mange. Derfor blir PS3 tatt med, selv om dere HD DVD-tilhengere (og Toshiba) ikke helt liker å snakke om PS3 som en BD-spiller.

Ja, jeg er blå, Counterpointer, men jaggu er du blitt rød de siste månedene. Selv om du selv hele tiden benekter det, og fremstiller deg selv så veldig nøytral her på forumet
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det ikke an for dere HD DVD tilhengere for en gang skyld sammenligne produkter som stilles i lik klasse? Det blir tullete å sammenligne en ribbet 1080i-spiller med en temmelig gjennomført S300, hvor både design, byggkvalitet og specs er bedre.

HD-E1 har f.eks ikke dekoding av Dolby Digital Plus, ikke har den multikanals utgang, ikke har den coax utgang og heller ikke 1080/24p. Dessuten har den ikke fått spesielt mye ros hva angår lyddelen. Altså en spiller i en annen klasse.
    Ehh-- Det du skriver her er jo helt feil..

HD-E1 kan selvsagt dekode Dolby Digital Plus, som også *alle* andre HD DVD spillere kan. Det hører med til den obligatoriske spesifikasjonen for alle HD DVD spiller. Alle HD DVD spillere på markedet kan også dekode True HD.
    Hva i huleste skal en HD DVD spiller med en coax utgang når den har optisk ut??

Uansett, HD DVD er den eneste HD-aktøren på markedet med en spiller som faktisk fungerer med all den interaktivitet som er blitt lovet. Det kan man ikke si om BD.

Edit: Igjen begynner du å påstå at 1080i60 ikke er en fullverdig oppløsning. Det er *feil*. All nødvendig informasjon ligger i 1080i60 signalet for å kunne gjengi akkurat det samme bildet som er lagret på platen. Ja: det stiller krav til at mottakeren har uttstyr som kan behandle dette signalet skikkelig, men har du en 1080p fremviser, så burde et minimumskrav være at den klarer å dekode dette signalet på en best mulig måte.

For de viderekomne, slike som oss, så ser jeg selvsagt at 1080p24 er en velkommen feature. Jeg kommer til å kreve den på min neste HD DVD spiller, men det er fordi jeg trenger det i mitt oppsett. Det er ganske mange oppsett som rett og slett ikke har behov for det, og da synes jeg det er en helt grei sak å lage en spiller som fikser dette på en billigst og enklest mulig måte.

Husk: Det er en årsak til at BD 1.1 har latt vente på seg, det er nemlig ikke bare bare å miksen PiP (som ofte er lagret som 60hz interlaced) inn i et bilde som skal sendes ut som enten 24p eller 60p. Toshiba har valgt å kjøre alt materialet til 1080i60, mikse inn PiPen og så sende det ut på enklest mulig måte. I starten var dette 1080i60, av naturlige årsaker. Etterhvert som de har fått kraftigere de-interlacere, så har de startet å sende ut i 1080p60, og nå i 1080p24.

Jeg synes iallefal at det blir helt feil å sammenligne HD-E1 med Sony S300, S300 har ikke en kraftig nok innmat til å vise de nye BD-discene som begynner å komme rundt juletider. Det kommer til å bli mange frustrerte folk som må vente i flere minutt på at discen skal starte, om den i det hele tatt starter da selvsagt..

PS: Sony PS3 er en bra BD-avspiller, men den mangler et viktig punkt, den klarer ikke å sende ut lydformatene som bitstream. Så du går glipp av DTS HD og DTS HD MA..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OkOg når PS3 koster 3999,- med 1080/24p, med dekoding av TrueHD og DD Plus til multi PCM, SACD, en meget god DVD-oppskallerer og nettverksstøtte, ja, så er det i høyeste grad en dedikert BD-spiller for mange. Derfor blir PS3 tatt med, selv om dere HD DVD-tilhengere (og Toshiba) ikke helt liker å snakke om PS3 som en BD-spiller.
    Ja, PS3 er egentlig den eneste BD-avspilleren på markedet. Alt det andre som er ute på markedet kommer til å bli avleggs fra neste år. Hadde PS3 i tillegg fått fullverdig HDMI 1.3 støtte (mulighet for å sende ut bitstream DTS HD+DTS HD MA så hadde den vært perfekt), en grei løsning er selvsagt også at den dekoder det internt.

Årsaken til at PS3 ikke blir regnet som en BD-avspiller er rett og slett at det kun er mindretall som faktisk bruker den til å spille av BD-filmer. (Nå skal det sies at selv et mindretall er enorme til slik HD-markedet er akkurat nå.)

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Ehh-- Det du skriver her er jo helt feil..

HD-E1 kan selvsagt dekode Dolby Digital Plus, som også *alle* andre HD DVD spillere kan. Det hører med til den obligatoriske spesifikasjonen for alle HD DVD spiller. Alle HD DVD spillere på markedet kan også dekode True HD.
    Hva i huleste skal en HD DVD spiller med en coax utgang når den har optisk ut??

Uansett, HD DVD er den eneste HD-aktøren på markedet med en spiller som faktisk fungerer med all den interaktivitet som er blitt lovet. Det kan man ikke si om BD.

Edit: Igjen begynner du å påstå at 1080i60 ikke er en fullverdig oppløsning. Det er *feil*. All nødvendig informasjon ligger i 1080i60 signalet for å kunne gjengi akkurat det samme bildet som er lagret på platen. Ja: det stiller krav til at mottakeren har uttstyr som kan behandle dette signalet skikkelig, men har du en 1080p fremviser, så burde et minimumskrav være at den klarer å dekode dette signalet på en best mulig måte.

For de viderekomne, slike som oss, så ser jeg selvsagt at 1080p24 er en velkommen feature. Jeg kommer til å kreve den på min neste HD DVD spiller, men det er fordi jeg trenger det i mitt oppsett. Det er ganske mange oppsett som rett og slett ikke har behov for det, og da synes jeg det er en helt grei sak å lage en spiller som fikser dette på en billigst og enklest mulig måte.

Husk: Det er en årsak til at BD 1.1 har latt vente på seg, det er nemlig ikke bare bare å miksen PiP (som ofte er lagret som 60hz interlaced) inn i et bilde som skal sendes ut som enten 24p eller 60p. Toshiba har valgt å kjøre alt materialet til 1080i60, mikse inn PiPen og så sende det ut på enklest mulig måte. I starten var dette 1080i60, av naturlige årsaker. Etterhvert som de har fått kraftigere de-interlacere, så har de startet å sende ut i 1080p60, og nå i 1080p24.

Jeg synes iallefal at det blir helt feil å sammenligne HD-E1 med Sony S300, S300 har ikke en kraftig nok innmat til å vise de nye BD-discene som begynner å komme rundt juletider. Det kommer til å bli mange frustrerte folk som må vente i flere minutt på at discen skal starte, om den i det hele tatt starter da selvsagt..

PS: Sony PS3 er en bra BD-avspiller, men den mangler et viktig punkt, den klarer ikke å sende ut lydformatene som bitstream. Så du går glipp av DTS HD og DTS HD MA..
    Ja, og jeg er enig i mye av det du skriver. Også i prinsippet når det gjelder 1080/60i, men det er tross alt ikke det optimale og de har fjernet 24p for å spare penger. Nok om det.

Uansett mener jeg at E1 og S300 ikke kan sammenlignes, og at den prisforskjellen om er kan forsvarer i forhold til forskjeller i specs. Man kan godt sammenligne de, men da man må ta utgangspunkt i at S300 har langt bedre byggkvalitet og bedre specs.

Da står vi igjen med PS3 som foreløpig den beste og rimeligste BD-spilleren.

Etter 31.10 kan vi bedre se et bilde av hvilken pris og spec de neste BD-spillerne kommer med.

Hovedpoenget mitt er at når specs er opp i mot en BD-spiller så er de så og si lik i pris, og at prisforskjellen ikke er noe å snakke om...

(Leste av en test det med DD Plus, og ser at det var feil)
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer K.Larsen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Transformers solgte IKKE 190 000, men 115 000, den første uken! Og HD DVD vant altså IKKE denne uken heller!

*Humrer i skadefryd*

Home Media Magazine: Blu-ray Maintains Edge Despite 'Tranformers'

Blu-ray Disc maintains its edge in the format war with rival next-gen contender HD DVD, with Blu-ray titles outselling HD DVD titles by a margin of almost two to one in the first nine months of this year.

According to a study by Home Media Magazine’s market research department, consumers bought 2.6 million Blu-ray Discs this year through Sept. 30, and just 1.4 million HD DVD discs.

Blu-ray Disc titles began outselling HD DVD titles early in the year and have consistently maintained an edge, week after week. Even Paramount Home Entertainment’s release of the DreamWorks theatrical blockbuster Transformers exclusively on the HD DVD format didn’t tip the scale last week. Though there was no hot new Blu-ray Disc release, consumers continued to buy more Blu-ray Discs than HD DVDs for the week ended Oct. 21, albeit by a slim 51% to 49% edge. Paramount says Transformers sold 190,000 units its first week in stores, but Home Media Magazine market research and studio estimates puts the actual number of units that sold through to consumers closer to 115,000.

HD DVD backers expect to see sales pick up as the fourth quarter progresses, particularly now that Paramount and DreamWorks, which previously supported both high-definition optical disc formats, announced it would henceforth release titles only in the HD DVD format.

Most analysts still see the format war as too close to call and predict both formats will continue to co-exist as the audience for high-definition discs continues to increase, growth that likely would occur faster if there was only one format.

Blu-ray Disc continues to enjoy the lion’s share of studio and consumer electronics manufacturer support. Among the six major studios, four support Blu-ray, three of them exclusively: Sony Pictures Home Entertainment, 20th Century Fox Home Entertainnment and Walt Disney Studios Home Entertainment. Warner Home Video releases titles in both Blu-ray Disc and HD DVD, while Universal Studios Home Entertainment and now Paramount are exclusively in the HD DVD camp.

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en idiotarttikkel. Trodde de at transformers på en uke skulle ta igjen salgsdifferansen BD:HD DVD for hele året? Virker sånn på den vinklingen der.

I tillegg nevner han ikke BD's BOGO-kampanje med et ord.

Du skal være rimelig BD-gutt for å skrive en artikkel vinklet på den måten der, eller for å kunne lese noe fornuftig ut av artikkelen i det hele tatt.....

NB! Ikke nevner artikkelforfatteren at Transformers bare hadde vært ute halve den uka heller, uka som endte 21/10......

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm ...jeg trodde poenget med den artikkelen var at Transformers solgte 115.000 og ikke 190.000.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Hmm ...jeg trodde poenget med den artikkelen var at Transformers solgte 115.000 og ikke 190.000.
    På halve forrige uke? Og med vinklingen at BD fortsatt har 2:1 ledelse på HD DVD til tross for en halv uke med transformers er vel litt rar? Blu-ray Maintains Edge Despite 'Tranformers'..... Rister på hodet.

Og hva med å nevne at BD så vidt reddet seg unna en elendig uke trolig takket være BOGO-salget? Istedet sier han at BD solgte minst like bra, på tross av ingen hotte nye titler den uken......

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha!

/rå latter i ren skadefryd

Akkurat som jeg trodde. 190k solgte "Transformers" my ass! Paramount-propaganda for å rettferdiggjøre at de solgte seg til HD-DVD.

Og HD-DVD blir IGJEN most ned i støvlene bare fordi man ordnet et lite tilbud på BD katalog-titler.

Kom med alle unskyldninger dere bare vil. Faktum er nå på bordet. Ikke engang "Transformers" kunne gi HD-DVD seier i en uke der Blu-ray ikke hadde -noen- store titler å by på.

"Game over, man! It's GAME OVER!"

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RobertB, håper du aner konsekvensene av slike uttalelser i en tråd som denne
    Her er det bare å lene seg tilbake og følge med, for nå blir'e uroligheter mot helga..

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andy_Dandy
    På halve forrige uke? Og med vinklingen at BD fortsatt har 2:1 ledelse på HD DVD til tross for en halv uke med transformers er vel litt rar? Blu-ray Maintains Edge Despite 'Tranformers'..... Rister på hodet.

Og hva med å nevne at BD så vidt reddet seg unna en elendig uke trolig takket være BOGO-salget? Istedet sier han at BD solgte minst like bra, på tross av ingen hotte nye titler den uken......
    Poenget er fremdeles at Paramount informerte om 190.000 solgte når det reelle tallet ser ut til å väre 115.000.

Har egentlig ingen planer om å blande meg inn i denne diskusjonen, men må få kommentere en liten ting:
    Du sier at BD såvidt reddet seg unna en elendig uke trolig takket väre BOGO-salget, og at BD solgte minst like bra tross ingen nye hotte titler den uken ...

Personlig synes jeg heller at det er meget imponerende, med tanke på at Transformers ble utgitt samme uken.
    Skal ikke disse salgstallene gjelde like mye som Transformers-tallene fordi dette var et tilbud og ikke nye hotte tiltler utgitt akkurat den uken?
    Er det bare hotte nye titler som kan regnes for ekte salg?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    RobertB, håper du aner konsekvensene av slike uttalelser i en tråd som denne
    Her er det bare å lene seg tilbake og følge med, for nå blir'e uroligheter mot helga..
    Joda, men etter alt tytet om "Transformers" så må det jo være ulidelig bittert for blodfans av HD-DVD å se tallenes tale.

Og jeg syntes tallene Paramount kom med var merkelige i forhold til tidligere andre store HD-DVD titler. Det var et litt -vel- stort sprang. Og nå er de avslørt. Tatt med buksene nede.

Utenom denne uken (som nok vil være litt close pga uke 2 salg på Transformers uten de store Blu-ray titlene) blir det ren cruising ut året for BD i forhold til markedstall. Tror ikke det blir lenge før vi får se tall over 80% for uken i favør Blu-ray.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alle HD DVD spillere på markedet kan også dekode True HD.
    Det er bare obligatorisk å dekode True HD i 2-kanaler i HD DVD standarden.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andy_Dandy

For en idiotarttikkel. Trodde de at transformers på en uke skulle ta igjen salgsdifferansen BD:HD DVD for hele året? Virker sånn på den vinklingen der.
    Troen på det har kommet klart frem her inne i innleggende til de mest hardbarkede HD DVD supporterne også.

Noen ganger er det ikke nok å tro.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tja, dette er en noe subjektiv beskrivelse av virkeligheten som jeg ikke kjenner meg igjen i.

Faktum er at HD DVD har en vesentlig mer amatørmessig PiP funksjonalitet og den eneste årsaken til at det så langt ikke har blitt integrert i BD-spillere er at SoC-løsninger ikke har eksistert. Man kan vel si det så enkelt som at kretsløsninger for BD profil 1.1 ikke har vært tilgjengelig før nå.

Side 349 av 653 FørsteFørste ... 209 219 229 239 249 259 269 279 289 299 309 319 329 339 345 346 347 348 349 350 351 352 353 359 369 379 389 399 409 419 429 439 449 459 469 479 489 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •