HD formatkrigen. - Side 346

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 346 av 653 FørsteFørste ... 206 216 226 236 246 256 266 276 286 296 306 316 326 336 342 343 344 345 346 347 348 349 350 356 366 376 386 396 406 416 426 436 446 456 466 476 486 ... SisteSiste
Viser resultater 6,901 til 6,920 av 13053
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Beklager hvis dette allerede er nevnt eller linket til fra för. Det blir rett og slett for mange sider å bla igjennom for å sjekke dette.

"Videotoppen har tecknat ett samarbetetsavtal med Sony och Sony Pictures Home Entertainment som innebär att högupplösta filmer i formatet blu-ray ska finnas att hyra inom kort på bland annat Statoil, Shell, OKQ8, Preem, 7-Eleven och Pressbyrån. Totalt rör det sig om över 1 000 uthyrningsställen. Det framgår av ett pressmeddelande.

Bland de första filmerna som når ut till butikerna finns storsäljaren Spider-man 3.

Enligt Sony har Blu-ray kopplat ett grepp om den svenska marknaden för högupplöst video med en marknadsandel på cirka 87 procent. Den konkurrerande standarden hd-dvd har ännu inte lyckats markera sig närvaro i Sverige."

Videotoppen satsar på blu-ray hos bensinstationerna - IT24

Elektronikbranschen - Nyheter - Blu-ray-filmer för uthyrning

XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Transformers på HD DVD er faktisk ikke knekt/lagt ut på nettet enda. Skal bli spennende å se hvor lang tid det tar denne gangen før AACS blir "knekt" igjen:
    AnyDVD (HD) 6.1.8.6 beta - Page 4 - SlySoft Forum

Det er også signaler om at AACS har startet med en mer aggresiv utbyttings-politikk for sine nøkler.

Det er iallefall et godt tegn for HD DVD dersom AACS igjen fungerer, da mister BD ett viktig argument hos studioene.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Enligt Sony har Blu-ray kopplat ett grepp om den svenska marknaden för högupplöst video med en marknadsandel på cirka 87 procent. Den konkurrerande standarden hd-dvd har ännu inte lyckats markera sig närvaro i Sverige."
    Det er ganske bra for Blu-Ray! Nå skal det sies at dette gjelder Blu-Ray sone B. Regner det som ganske sansynlig at HD DVD selger vesentlig mer enn sone B Blu-Ray i sverrige, men de svenske tallene inkluderer ikke de som blir importert. Utleie vil nok hjelpe for det lokale salget, men fortsatt vil det ta tid før det lokale salget er større enn importen. (Hovedsaklig pga. mye større utvalg i USA, og lavere priser.)

Er vel omtrent samme her i Norge, sone A Blu-Ray blir jo også omsatt i ganske store mengder i Norge, men disse blir ikke tatt med. Mest sansynlig så er vel fordelingen slik her i Norge(da regner jeg med *alt* salg av HD DVD, uavhengig om det er kjøpt ifra utlandet eller i Norge).
    1. HD DVD
    2. Blu-Ray sone A
    3. Blu-Ray sone B

Uansett, for min del så er det kun en krig som er interessesant, det er sone A blu-Ray vs. HD DVD. Det er jo stort sett den krigen vi diskuterer her på forumet, da det er sone A som har den desidert største omsetningen av de forskjellige formatene.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har stor tro på utleie her i Sverige. Videotoppen er alltid veldig raskt ute med de nyeste filmene og ofte til veldig bra priser.
    Sone A eller B, dette har uansett veldig mye å si for formatkrigen, ihvertfall her i Sverige og egentlig resten av norden. Kanskje også dette trigger flere av nabolandene?

Jeg ser veldig lite HD-DVD-spillere her i Sverige, det er mest Blu-ray jeg ser i butikkene. Kan faktisk ikke huske å ha sett en HD-DVD-spiller i en eneste butikk, ihvertfall ikke rundt der jeg bor.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Teebee
    Har du sett statistikken som er forelagt lenger opp på denne siden? Det er ingen tvil om at HD DVD begynner å se resultatet av flere måneders salg av billige spillere, og dette over hele verden. Salget øker sterkt, det kan ingen betvile.
    Nei, de ser resultater av at Paramount gikk solo, mao hva sw har å si for salget av nettopp sw

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Det er ganske bra for Blu-Ray! Nå skal det sies at dette gjelder Blu-Ray sone B. Regner det som ganske sansynlig at HD DVD selger vesentlig mer enn sone B Blu-Ray i sverrige, men de svenske tallene inkluderer ikke de som blir importert. Utleie vil nok hjelpe for det lokale salget, men fortsatt vil det ta tid før det lokale salget er større enn importen. (Hovedsaklig pga. mye større utvalg i USA, og lavere priser.)

Er vel omtrent samme her i Norge, sone A Blu-Ray blir jo også omsatt i ganske store mengder i Norge, men disse blir ikke tatt med. Mest sansynlig så er vel fordelingen slik her i Norge(da regner jeg med *alt* salg av HD DVD, uavhengig om det er kjøpt ifra utlandet eller i Norge).
    1. HD DVD
    2. Blu-Ray sone A
    3. Blu-Ray sone B

Uansett, for min del så er det kun en krig som er interessesant, det er sone A blu-Ray vs. HD DVD. Det er jo stort sett den krigen vi diskuterer her på forumet, da det er sone A som har den desidert største omsetningen av de forskjellige formatene.
    Skal vi minne om siste kjente salgstall fra september? Blu-ray solgte seg til en markedsandel på 93,3% mot HD-DVD's 6,7%. Det er Blu-ray butikkene tjener penger på, ikke HD-DVD. Det importeres nok endel Blu-ray fra USA også, men alle nye titler er jo regionkodet så dermed blir det å kjøpe de i Skandinavia. HD-DVD derimot har ingen regionkode og det virker som om svært mange importerer filmene selv. Dette undergraver økonomien i å støtte HD-DVD for video-bransjen i Skandinavia pluss at det også skjuler potensialet for utleie for HD-DVD. Dette tror jeg vil straffe seg på sikt for HD-DVD.

Derfor er det ingen overaskelse at det er Blu-ray som først er ute på stor skala i utleie i Skandinavia.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Dersom utleiebransjen mener det er mest penger å tjene på BD av de to HD formatene, hvorfor skal de ta inn HD DVD?
    Fordi de tjener mer penger på å kunne leie ut Transformers, Shrek 3, Bourne Ultimatum osv osv.

Det er jo komplett ulogisk for utleiebransjen å ikke leie ut alle de populære filmene. Jeg ville ikke brukt et utleiested som bare har en viss andel av filemen jeg vil se, uavhengig av format de valgte. En må være hardcore tilhenger av et format (og alle disse poster i denne tråden men er ikke representative for markedet generelt, tror jeg) eller ikke ha(ta seg) råd til å ha begge for å velge bort de filmene som er eksklusive på det andre formatet.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Det er altså ikke *forbrukerne* som har valgt BD, det er produsentene (som tjener mer penger på å produsere det) og det er studioene (som ønsker bedre kopbeskyttelse, samt kontroll på distribusjon). Forbrukerne går stort sett etter hva da får kjøpt.. BD har rett og slett hatt et bedre utvalg av gode blockbustere, og de kommer også til å få mange flere til jul. Heldigvis så har HDVD også noen gode titler, men på langt nær like mange..
    Godt skrevet og argumentert. Forbrukerne har jo delt seg. Noen har valgt blått og noen har valgt rødt og noen har valgt HD (kombi eller to, tre spillere). Men aktørene i markedet er ikke fornøyd med at det velges fritt, helst vil de ha hele markedet for seg selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Nei, de ser resultater av at Paramount gikk solo, mao hva sw har å si for salget av nettopp sw
    Mnja, de eneste HD DVD eksklusive titlene fra Paramount i denne perioden var Blades of Glory og Next. Og jeg tror ikke disse titlene har hatt sååå stor effekt at det gjør noe.

Det som også er interessant er at det ble solgt flere Blu-ray standalonespillere enn HD DVD standalonespillere nesten hver uke i hele perioden. BD gikk forbi HD DVD i juni og hadde ledelsen helt til slutten av september. Og jeg synes faktisk det er litt imponerende at salget av HD DVD-plater øker med like mange enheter som salget av BD-plater når Blu-ray får flere nye brukere enn HD DVD i samme periode.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertB
    Skal vi minne om siste kjente salgstall fra september? Blu-ray solgte seg til en markedsandel på 93,3% mot HD-DVD's 6,7%. Det er Blu-ray butikkene tjener penger på, ikke HD-DVD. Det importeres nok endel Blu-ray fra USA også, men alle nye titler er jo regionkodet så dermed blir det å kjøpe de i Skandinavia. HD-DVD derimot har ingen regionkode og det virker som om svært mange importerer filmene selv. Dette undergraver økonomien i å støtte HD-DVD for video-bransjen i Skandinavia pluss at det også skjuler potensialet for utleie for HD-DVD. Dette tror jeg vil straffe seg på sikt for HD-DVD.

Derfor er det ingen overaskelse at det er Blu-ray som først er ute på stor skala i utleie i Skandinavia.
    hehe... Nok et eksempel på at det norske/skandinaviske markedet tar seg alt for godt betalt for film. De velger heller det formatet de kan tjene mest penger på fremfor å sette ned prisene for å redusere import.
    For å si det slik, skulle jeg handlet BD så ville jeg klart valg en sone A spiller. Flere grunner til det, først og fremst i dagens samfunn så blir vi pepret med reklame for nye filmer, gjerne før premieren i USA.. og så går vi her da og venter og venter... først langt om lenge etterpå kommer den for salg her i landet. For det andre er det pris. Ikke pokker om jeg betaler 300,- for en film her i landet. Og for det tredje så slipper jeg å sjekke på visse websider hvilke filmer som faktisk kan importeres og som kan spilles på en Sone B spiller... alt for tungvint.

Men, jeg ser jo helt klart at sonefriheten har sin pris på HD-DVD ettersom de aller aller fleste importerer pr.idag. Det var vel sånn på DVD også i sin tid.
    Får bare håpe de klarer å holde ut til HD-DVD selger mer over disk her hjemme også.

M.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når de slipper HD DVD-utgivelser to måneder for sent i Norge så kan de ha det så godt. Da kjøper jeg HD DVDer fra utlandet NÅ. Skjønner ikke hva de som styrer HD DVD i europa driver med, men det er ikke spesielt imponerende.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Når de slipper HD DVD-utgivelser to måneder for sent i Norge så kan de ha det så godt. Da kjøper jeg HD DVDer fra utlandet NÅ. Skjønner ikke hva de som styrer HD DVD i europa driver med, men det er ikke spesielt imponerende.
    Kan jo ha med dubbing/teksting å gjøre. Slikt tar jo som kjent litt tid...

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mtm
    Ikke pokker om jeg betaler 300,- for en film her i landet. Og for det tredje så slipper jeg å sjekke på visse websider hvilke filmer som faktisk kan importeres og som kan spilles på en Sone B spiller... alt for tungvint.
    Nå er ikke min HD-filmsamling så mye å skryte av, men jeg har ikke betalt over 200,- for noen av dem. 5 er kjøpt på norske nettbutikker og en fra USA. Jeg vil heller ha norsk tekst enn å absolutt se filmen før alle andre, men jeg tar poenget med at de slippes tidligere i sone A. Tekstingen foreligger allerede når filmen går på kino, så det argumentet for utsettelse kjøper jeg ikke. Noen som faktisk kan komme med en god grunn for at USA skal ha tidligere slippdato enn resten av verden?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Nå er ikke min HD-filmsamling så mye å skryte av, men jeg har ikke betalt over 200,- for noen av dem. 5 er kjøpt på norske nettbutikker og en fra USA. Jeg vil heller ha norsk tekst enn å absolutt se filmen før alle andre, men jeg tar poenget med at de slippes tidligere i sone A. Tekstingen foreligger allerede når filmen går på kino, så det argumentet for utsettelse kjøper jeg ikke. Noen som faktisk kan komme med en god grunn for at USA skal ha tidligere slippdato enn resten av verden?
    Nå er det ikke altid slik at slippdato er først i USA, men jeg antar det har med opprinnelseslandet og at det er en "fredningsperiode" i forhold til perioden den går på kino. Og filmene kommer jo som regel litt seinere på kino i Europa.

Det hadde nok helt klart vært fornuftig å samle produksjonen til 1 versjon med undertekster for alle de europeiske landene. Men det er nok enda mere innfløkt pga endel europeiske land skal ha dubbede lydspor i tillegg.

Personlig har jeg ingenting i mot å kjøpe 1-2 filmer pr måned i butikk til 250-300 kr når jeg føler for det. Men jeg er nå vant til å blåse endel penger på film og det er jo klart ikke alle har økonomi til å kjøpe like mye heller.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Kan jo ha med dubbing/teksting å gjøre. Slikt tar jo som kjent litt tid...
    Det har de liggende fra kino utgivelsen. Så det er nok kun snakk om å få dette inn på platene.

Den største grunnen til at det tar lenger tid her i Europa, er at de lanseres på kino senere enn i USA, og de vil ikke lansere filmene på kino og DVD/HD/BD samtidig.

Og grunnen til at de slippes på kino senere her i Europa er enkel. Det er fordi de gjenbruker filmrullene i resten av verden. Når de lanserer en film på kino i USA, så si at den har premiere på 2000 kinoer. Da er de 2000 kopier i bruk. Der borte så forsvinner 50% eller mer av inntektene i uke 2, så da si at det kun er 1000 kinoer som viser den igjen helgen etter. I Norge så kostet det for noen år siden 35.000,- å lage en 35 mm kopi for kino. Ta frem kalkulatoren selv.

Så da er det ikke rart i at det tar litt tid. Når vi da mottar kopiene fra USA, så må disse først tekses (Det hender at dette gjøres litt på forhånd fra manus. Men mange kjøres dag via maskiner (mye morsom teksting av slikt), så må alle kopiene få påsatt teksten. Slikt tar tid.

De Europeiske markedene venter nok også litt for å se hvordan sen slo ann i USA, forså å bestille kopier etter dette, og tilrettelegger markedsføringen.

Dette kan endre seg i første omgang til det verre for oss her hjemme. For frem mot 2009 (mot James Camerons "Avatar" premiere), så vil de fleste kinoene i USA bli bygd om til digitale 3D kinoer. Det er vel snakk om 2500-3000 i begynnelsen. Disse kinoene har mest sannsynlig harddisk kopier av filmene, og ikke dagens filmrull.

Dermed må nok bakventland som Norge i starten selv lage kopiene osv. Men når vi får fingeren ut her hjemme også, og får overtall av digitale kinoer, så får vi nok filmene kjappere. Og det vil bli lettere å få kjappere premierer.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet salgsforholdet mellom HD DVD og Blu-Ray i Frankrike. Her burte vel HD DVD gjøre det / ha gjort det bra siden Studio Canal en stund var HD DVD eksklusiv. (Har de fått ut BD tittlene enda?)

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar i alle fall Blu-Ray sine tall for alle steder utenfor USA med en god klype salt. Når de skrøt av 8:2 (eller var det 9:1) eller noe sånt i Europa for en tid tilbake, viste det seg i etterkant at tallene var kun for England, og at de var gamle, kun for en bestemt gunstig BD periode, og at de ikke stemte lengre i det hele tatt....... tsk, tsk, sier nå jeg.

En annen ting er at det er uansett umulig å ta igjen BD for i år for HD DVD på totalsalg for året, PS3 effekten var svakere enn antatt, men den er jo selvsagt der. Neste år vil ikke starte med 2:1 fordeling, det kan jeg garantere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony lanserte sine resultater for Q2 FY07 i dag og spill divisjonen som drar det meste av BD lasset presenterte tap på hele 848 mill $..

Elektronikk og resten av Sony går så det suser (ikke så rart med alle de gode produktene de har for tiden) og tilsammen fikk selskapet et godt resultat på 640 mill $ i pluss..

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte mer på pris i butikk jeg da... skulle ha nevnt det

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andy_Dandy
    En annen ting er at det er uansett umulig å ta igjen BD for i år for HD DVD på totalsalg for året, PS3 effekten var svakere enn antatt, men den er jo selvsagt der. Neste år vil ikke starte med 2:1 fordeling, det kan jeg garantere.
    Hvor har du ifra at PS3 effekten var svakere enn antatt?

Og hvordan i all verden kan du garantere at nesteår ikke vil starte med 2:1 fordeling?
    I første halvår 2007 ble det solgt dobbelt så mange Blu-ray som HD-DVD-plater i USA.
    I Europa leder BD med enda mer.
    Og i Japan, der begge formater kommer fra, leder blu-ray med over 95%?
    Mener det er rundt 70% i Norge, men kan ikke bekrefte det.

HD DVD taper stort og har kjøpt et filmselskap for at formatet skal vare til 09.

Altså.. Hadde jeg kjøpt meg en HD DVD spiller for en stund siden og kanskje noen filmer ville jeg helt klart heiet på det formatet og håpet på det beste.
    Men få opp øynene folkens! Det er ikke slik! (Mener ikke det direkte til deg Andy_Dandy, men generelt )

Blu-ray Disc er framtiden.

Side 346 av 653 FørsteFørste ... 206 216 226 236 246 256 266 276 286 296 306 316 326 336 342 343 344 345 346 347 348 349 350 356 366 376 386 396 406 416 426 436 446 456 466 476 486 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •