HD formatkrigen. - Side 339

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 339 av 653 FørsteFørste ... 199 209 219 229 239 249 259 269 279 289 299 309 319 329 335 336 337 338 339 340 341 342 343 349 359 369 379 389 399 409 419 429 439 449 459 469 479 ... SisteSiste
Viser resultater 6,761 til 6,780 av 13053
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Joda, vet det. Profiles går på hardware forandringer...Men når du nevnte menyer og lange lastetider, så har vel det gått mer på BD-J. Min Toshiba HD DVD-spiller bruker vel fortsatt nesten 1 minutt fra off til bildet på filmen vises. Det var det jeg mente.
    Det er nok hardvaren som gjør at det tar flere minutter starte Pirates BR på Sony 1. gen BR spiller mens det tar under 20 sekunder på PS3... Begge støtter vel BD-J etter oppgradering tror jeg.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Profil 2.0 tar knekken på selv teoretisk mulighet for PS3 firmwareoppgradering, og PS3 er vel det man kan kalle 'fleksibel' mht til endringer til BD-avspiller å regne.
    Å? Hva er det PS3 ikke har som Profile 2.0 krever?
    Tror f.eks. harddisken er 'godt nok' som persistent memory.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Vet ikke om dette har vært oppe tidligere her da jeg ikke har fulgt med på tråden, men her bekrefter Toshiba at de betalte Paramount: Consumer Electronics Daily Free Trial

Joda, vi har vært innom den endel ganger tidligere :-D

Men altid kjekt å gni det inn enda en gang. Paramount/DW lot seg bestikke, enkelt og greit. Spørs om det var så lurt på lengre sikt, men 100+ millioner dollar i lomma burde vel holde til noen bonuser til sjefene for et års tid ihvertfall.

Warner Brothers skifter sansynligvis til BD eksklusiv i løpet av første halvår neste år tenker jeg, og Universal driver og lukter på BD selv i følge ryktebørsen.

Det som er litt moro å ta i betraktning her er at i det øyeblikket vi snakker om millioner av dollar i inntekter på salg av BD titler så er selskapene -forpliktet- til å starte BD trykkeriet. Hvis BD ligger og flyter på 80/20 i markedsandel med enkelttitler på 500k+ solgte så begynner det nok å bli god butikk. Amerikanske aksjeselskaper er -forpliktet- til å maksimere eiernes profitt på best mulig måte i lovgivningen. Ser ikke helt hvordan de kan forsvare ovenfor aksjonærene at de eksklusivt backer et format som har 20% av markedet i forhold til et annet format som har 80%.

Men dit har vi nok ikke kommet enda. Tipper som sagt det skjer i løpet av første halvdel av 2008. (Føler meg nesten som spåkjærringa i Kill Buljo).

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Vet ikke om dette har vært oppe tidligere her da jeg ikke har fulgt med på tråden, men her bekrefter Toshiba at de betalte Paramount: Consumer Electronics Daily Free Trial

De betalte dem for å utføre PR-kampanjer ja, det kom vel ikke som noen overraskelse på noen? Akkurat det samme gjør Panasonic med Disney, som kjører sin "Magical Tour" i disse måneder i USA.

PS: Den artikkelen er dårlig skrevet, men syntes følgende avsnitt var artig:
    "We asked Fujii if he liked any elements of Blu-ray. "Nothing!" he said. HD DVD beats Blu-ray "in every single respect," Fujii said. "Even the 50 gigabytes, I don't think is an advantage. On any single point, we have advantages over them." He voiced puzzlement at media failure to cover how Sony, Panasonic and Philips created the Blu-ray Disc Association while all were
    sitting on the DVD Steering Committee as it approved HD
    DVD specs and got access to all the information they needed about the rival format."

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertB
    Men altid kjekt å gni det inn enda en gang. Paramount/DW lot seg bestikke, enkelt og greit. Spørs om det var så lurt på lengre sikt, men 100+ millioner dollar i lomma burde vel holde til noen bonuser til sjefene for et års tid ihvertfall.
    Paramount får penger til å dekke *PR*-kampanjer, hvor de nevner HD DVD i samme slengen som Transfomers og Shrek 3. PR-kampanjer koster penger, mye penger, så desverre får nok ikke sjefene så mye bonus.. PR selskapene tjener nok godt på krigen..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Den gigabyten der kommer vel til å sette kroken på døra for oppgradering i de aller fleste tilfeller. Det er en markert endring i HW-konfigurasjon som ikke uten videre lar seg oppgradere. Ser ikke helt for meg en spiller med standard DDR-brikker for bytte uten brudd på garantibestemmelsene.
    Du misforstår hva denne gigabyten er. Det er ikke snakk om minne i spilleren, men rett og slett lagringsplass. Det er forresten heller ikke noe krav om at spilleren skal leveres med denne lagringsplassen internt, bare at den er i stand til å aksessere minst 1GB. Dvs. det er helt greit om spilleren har USB-port, og at brukeren må kjøpe og plugge inn en minnepinne eller ekstern disk.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Siden standarden er en jakt på "galoperende villsvin" så er det en fordel med så fleksibel hardware som mulig.
    Dette synes jeg er en litt urettferdig fremstilling av profilene. Så vidt jeg har skjønt har kravene til de forskjellige profilene vært klare i lang, lang tid. Det at vi i forumene ikke har hatt helt oversikten over hva som faktisk er obligatorisk og valgfritt i de forskjellige profilene, betyr ikke at HW-produsentene har vært like forvirret.

Sånn jeg ser det, så finnes det to profiler. Med og uten nettilgang. Profilen uten nettverk har hatt en "light"-versjon som spillerprodusenter har kunnet bruke frem til og med 1. november i år.

Jeg synes for så vidt det er kjipt at de har hatt denne perioden med light-profilen (1.0). Jeg synes også det er tullete at det fortsatt er mye som er valgfritt (f.eks. HD-PiP, intern eller ekstern permanent lagringsplass etc.), men det blir allikevel feil å påstå at profilene har vært et moving target for produsentene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Warner Brothers skifter sansynligvis til BD eksklusiv i løpet av første halvår neste år tenker jeg, og Universal driver og lukter på BD selv i følge ryktebørsen.

Det som er litt moro å ta i betraktning her er at i det øyeblikket vi snakker om millioner av dollar i inntekter på salg av BD titler så er selskapene -forpliktet- til å starte BD trykkeriet. Hvis BD ligger og flyter på 80/20 i markedsandel med enkelttitler på 500k+ solgte så begynner det nok å bli god butikk. Amerikanske aksjeselskaper er -forpliktet- til å maksimere eiernes profitt på best mulig måte i lovgivningen. Ser ikke helt hvordan de kan forsvare ovenfor aksjonærene at de eksklusivt backer et format som har 20% av markedet i forhold til et annet format som har 80%.

Men dit har vi nok ikke kommet enda. Tipper som sagt det skjer i løpet av første halvdel av 2008. (Føler meg nesten som spåkjærringa i Kill Buljo).
    Leste du artikkelen? De sier at summen på $150 mill bare er tull og at de tilbydde Paramount penger som skulle dekke kostnadene ved et markedsføringssamarbeid.

Derav

Det er selvfølgelig en artikkel som må sees med kritiske øyne som alle andre artikler.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm

Sånn jeg ser det, så finnes det to profiler. Med og uten nettilgang. Profilen uten nettverk har hatt en "light"-versjon som spillerprodusenter har kunnet bruke frem til og med 1. november i år.

Jeg synes for så vidt det er kjipt at de har hatt denne perioden med light-profilen (1.0). Jeg synes også det er tullete at det fortsatt er mye som er valgfritt (f.eks. HD-PiP, intern eller ekstern permanent lagringsplass etc.), men det blir allikevel feil å påstå at profilene har vært et moving target for produsentene.
    Tja, er vi sikre på at HD PIP faktisk er valgfritt?

Påstander om at profil 1.1 trenger hardware som er istand til å utføre ikke-rektangulær PiP er fremsatt av ymse insidere på nettet. Siden alle SoC-kretser som vil klare det er så avanserte at de har to parallelle HD dekodere også så virker det noe merkverdig å utelate.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Paramount tom for plass på HD DVD ene sine?

My Two Cents - Archived Posts (10/18/07 - 10/1/07)

""Please be advised that there are typographical errors on the packaging for the Jack Ryan Special Collector's Edition HD-DVD. The packaging inadvertently notes special features that are not on the HD-DVD.

As a result, this product is being recalled and street date is being delayed. We ask that you do not sell or rent this product to consumers and that you stop shipments to additional destinations. A Paramount Home Entertainment Representative will contact you with an RA number to facilitate sending the product back to Paramount Home Entertainment's manufacturing facility. Returned product should include any unit previously shipped to retailers or other destinations as well as your on-hand inventory. We will provide further information on the availability of new product shortly.""

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du misforstår hva denne gigabyten er. Det er ikke snakk om minne i spilleren, men rett og slett lagringsplass. Det er forresten heller ikke noe krav om at spilleren skal leveres med denne lagringsplassen internt, bare at den er i stand til å aksessere minst 1GB. Dvs. det er helt greit om spilleren har USB-port, og at brukeren må kjøpe og plugge inn en minnepinne eller ekstern disk.
    Jo det er snakk om minne i spilleren.

Det var ett intervju med en fra Denon, som forklarte litt rundt profil 1.1 og 2.0.

Den eneste forskjellen her er nettverksforbindelse. Når man har profil 2.0, så må spilleren ha mer intern minne for å laste ned fra nettet. På profil 1.1 så tar du ett minnekort og setter i PCen, laster ned det som trengs til filmen du skal se. Putter minne kortet i BD avspilleren, og den fungerer da som om man var koplet opp i mot nettet. Derfor trenger profil 1.1 mindre internminne, men har krav om minnekort leser.

Tilbake til "Day After Tomorrow" problemene. Noen som har hørt hvilken film som er 1 profil 1.1 utgivelse? Jeg skal sende filmen i retur, får da ikke ny på litt over en måned tipper jeg. Sender ikke før til uken, må se Clerks II igjen, for å få garantert at problemene med den er fikset i siste firmware.

Men hvis profil 1.1 ikke er fungerer overens med eldre spillere, noe fyren fra Denon heller ikke hadde fått ett konkret svar på. Da har BD tråkket i salaten. PS3 skal takle denne overgangen, men kanskje ikke stand-alone spillere. Får se om man kan dra i gang ett søksmål mot Sony. Hadde jo vært moro med de summene man kan få for tort og svie der borte. Men det koster vel mindre å bare kjøpe ny billig spiller igjen tipper jeg.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2

Men hvis profil 1.1 ikke er fungerer overens med eldre spillere
    Det er ingen grunn til å tro det. Eneste man vil miste er muligheten til å dekode PiP og sekundær audio. Filmen vil gå som normalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette synes jeg er en litt urettferdig fremstilling av profilene. Så vidt jeg har skjønt har kravene til de forskjellige profilene vært klare i lang, lang tid. Det at vi i forumene ikke har hatt helt oversikten over hva som faktisk er obligatorisk og valgfritt i de forskjellige profilene, betyr ikke at HW-produsentene har vært like forvirret.

Det heller aldrig sagt eller ment, Grunnen et er klart at produsenten har dette lagt ut fremover i tid i flere år, de har sikkert profil 2.1 og 2.2 og sikkert også 3.0 (utvidet fargeromm???) til at man lager disse er blant annet at det gjør at det skal bli argumenter for at vi skal kjøpe en ny boks, noe som er bra for produsentene, men for meg som forbruker så sykes jeg faktisk ikke noe særlig om det, derfor vil jeg ha fleksibel hardware.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Det er ingen grunn til å tro det. Eneste man vil miste er muligheten til å dekode PiP og sekundær audio. Filmen vil gå som normalt.
    Tipper også at det vil funke slikt. Men ble egentlig veldig urolig når han Denon fyren skrev at de ikke hadde fått ett klart svar fra BD produsentene at de faktiske funket. Det var grunnen til at de valgte å vente til profil 1.1 var klar, før de gir ut spiller.

Og da tror jeg ikke han kun tenker på ekstra matrialet heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Hvis det er hardvare nok til å gnage seg gjennom de animerte menyene for å få satt i gang filmen... Hadde mitt første treff med sony BDP-S300 sammen med Pirates of the Carrebean i dag, ikke gøy.... Regner ikke med at kreativiteten på meny fronten vil bli mindre etter hvert som formatet modnes, tre minutter til filmstart er lenge selv for en som er vant til en 1. gen Toshiba (som på ingen måte er feilfri (Jeg liker begge formatene meget godt!))

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må si du er ganske blå-øyd som ikke tror de BD-ekslusive studioene har fått noen form for insentiver. Posjisjoneringen der skjedde før krigen nådde salgsmarkedet og valgene av format ble ikke så tydlige og bombastiske som når Paramount og DW gikk ekslusive til HD DVD. Hva fikk feks Disney? Så mye vet jeg om markeder og økonomi, at det var ikke BD 50G disk som var lokkematen... Det var pure cash eller fete markedsførings pakker - gratis var det ikke. Tror du det tør jeg påstå du er blå-øyd. Alle er ikke uten sine små sorte får, selv om det er helten din... Til og med Batman har sin dårlige sider, for å si det med en filmkarakterer

Når det gjelder BD's markedsandel, tror jeg neppe den kommer til å bli så god som det du tror så raskt. Husk en ting: markedet er marginalt i dag. I august var det 0,5 % av total markedet. De som har entret markedet i dag, er rene skjære entusiaster som bryr seg veldig om "spec og greier." Jeg vil tro, uten å ha belegg for det, er det en stor andel av de som i dag kjøper BD også kjøper HD DVD. Hvorfor? Enusiaster som ikke orker å sitte vente på at det skal bli et format, hvis det noen gang blir ett format da(muligheten for ett eller ingen er stor).....

Tror også du skal sjekke realiteten noe - HD, verken blått eller rødt, er i dag noe man tjener penger på. Trenden er vel svakt stigende markedsandel målt mot den største konkurenten, sd dvd. Som vanlig er det vinnerern som tjener penger, taperen taper penger - i dag taper begge hd-formatene penger...... Muligens studioene tjener penger og da er de subsidiert av sine HW leverandør. Å tro på en revolusjon i Q1 2008, er å tro på julenissen - markeder vinnes ikke over et til to kvartaler. De eneste som tror dette er faktisk Hardcore fansen - hvorfor? Forsvare sin egen investering og rakke ned å andre sine valg, noe som alltid har vært viktig for nordmenn - spesielt når det er tvil om markedet.

For min egen del kjøper jeg blå skiver og koser meg med det - krigen kan ende som den vil for min del, jeg kjøper meg en god kombi spiller en eller annen gang neste år. Tar livet med ro som vanlig og krigen går sin vante gang. Må bare diskutere litt i blandt, da virkligheten synes en del annerledes fra min objektive side....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ustyrtelig morsomt hver gang den "Toshiba innrømmer å ha betalt Paramount/DW" saken dukker opp.

Kan dere i så fall forklare meg hvorfor Paramount trakk tilbake "Blades of Glory"? Merkelig økonomi i å trykke opp mange tusen BD plater for så å trekke dem fra markedet rett før lanseringen?

-markedsføringspenger- my ass. De fikk betalt en god slump penger for å droppe Blu-ray og gå eksklusiv HD-DVD.

Men for all del...kanskje vi burde begynne å omtale folk som "rød-øyde"

Dere kan drømme alt der vil om at andre selskaper har tatt imot bestikkelser under bordet, men faktum er at Paramount/DW er det -eneste- selskapet der det er et ubestridelig faktum.

Og når det gjelder økonomi/platesalg så har vel "300" bikket over 400k solgte enheter tilsammen? Derav ca 300k BD plater så vidt jeg fikk med meg. Så salget er nok stigende, selv om det ikke stiger noe særlig for HD-DVD så stiger det nå for Blu-ray

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ustyrtelig morsomt hver gang den "Toshiba innrømmer å ha betalt Paramount/DW" saken dukker opp.

Kan dere i så fall forklare meg hvorfor Paramount trakk tilbake "Blades of Glory"? Merkelig økonomi i å trykke opp mange tusen BD plater for så å trekke dem fra markedet rett før lanseringen?

-markedsføringspenger- my ass. De fikk betalt en god slump penger for å droppe Blu-ray og gå eksklusiv HD-DVD.

Men for all del...kanskje vi burde begynne å omtale folk som "rød-øyde"

Dere kan drømme alt der vil om at andre selskaper har tatt imot bestikkelser under bordet, men faktum er at Paramount/DW er det -eneste- selskapet der det er et ubestridelig faktum.

Og når det gjelder økonomi/platesalg så har vel "300" bikket over 400k solgte enheter tilsammen? Derav ca 300k BD plater så vidt jeg fikk med meg. Så salget er nok stigende, selv om det ikke stiger noe særlig for HD-DVD så stiger det nå for Blu-ray
    Hvis du ikke forstår det at noen av BD studioene har fått en slags kompensasjon, da er du virkelig blå-øyd. Nytter vel heller ikke å fortelle deg det... Eller sagt på en annen måte: man klarer ikke å se skamplettene ved sitt eget format.

At Paramount og DW har fått en kompensasjon på en eller annen måte, er sikkert ja. Det var bare så mye mer synlig og spekulasjonene kom med en gang... BD/Sony bruker vel en kjempe sum på en kampanje med Disney som går i disse dager - det har en pris, men hvem betaler? Jeg vet ikke, men det er vel lov å spekulere litt i den rettningen at Sony bidrar med en god slump.

Forholdet mellom HD DVD og BD har vel stått ganske uforandret en stund - da tenker jeg %'vis. BD har ikke tatt store % andeler av HD DVD.

Ta av deg "de blå Coka-Cola bånn brillene" dine og se reellt på hvordan situasjonen er. Er kanskje på kanten spydig her nå, men det er jeg ikke alene om..... Give and take.

Newcomer Skyline GT-R sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke at Disney og 20th fox har blitt sponset av BD, BD har flere fordeler over HD DVD som nok har fallt i smak for noen av disse filmstudionene:
    - Sone sperre
    - Bedre kopi beskytelese
    - Langt høyere transfer rate og lagringskapasitet
    - Langt bedre beskytelse mot riper (her er særlig utleie markedet mye gunstigere enn for HD DVD sin del)
    - Langt bredere støtte blandt studio, hardware produsenter osv.
    Det blir fort en domino effekt, når man ser att "alle" de andre store støtter ett format fremfor ett annet, derfor ønsker flere å konsentrere seg om akkurat det formatet.

Ang. hvor få % HD utgjør er veldig likegyldig, det fordelingen mellom BD og HD DVD vi ser på her, og det har en veldig tydelig signal effekt ovenfor markedet, når ett format leder så soleklart som vi snakker om her, får vi også her en slags domino effekt, der vi vil se at stadig flere velger format på bakgrunn av hva som leder, og har fått best fotfeste. Det sier seg også selv at fordelingen mellom HD og DVD ikke vil snu fra 1/99 til 99/1 over natten. Det vil ta tid, men det vil gå langt kjappere når HD DVD skuta ankres opp for godt på havets bunn.

At noen stabeiser forsatt river den knall røde nisselua over hodet og tenker rødt, rødt, rødt, får være deres problem...

EDIT: denne type utspill egner seg svært dårlig i diskusjoner her på AVforum, vennligst forhold argumentene på et saklig nivå.

Kampen er snart over, face it.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det heller aldrig sagt eller ment, Grunnen et er klart at produsenten har dette lagt ut fremover i tid i flere år, de har sikkert profil 2.1 og 2.2 og sikkert også 3.0 (utvidet fargeromm???) til at man lager disse er blant annet at det gjør at det skal bli argumenter for at vi skal kjøpe en ny boks, noe som er bra for produsentene,
    Akkurat dette er jeg ikke det minste redd for.

Det skal bli veldig interessant å se hvordan overgangen fra profile 1.0 til profile 1.1/2.0 vil gå. Jeg er ikke helt overbevist om at det vil bli gå helt smertefritt. Dvs. jeg tror ikke det vil bli så store problemer med å få 1.1-filmer til å spille på 1.0-spillere, men jeg kan tenke meg det vil komme en del reaksjoner etter hvert som folk oppdager at enkelte features ikke kan spilles av på spilleren deres.

Det finnes for så vidt også en profile 3.0, men dette er ikke relatert til film. Profile 3.0 er standarden som skal brukes for audio-only Blu-ray-plater. Sånn i tilfelle de ønsker å gjøre et nytt forsøk på å erstatte CD-platen.

men for meg som forbruker så sykes jeg faktisk ikke noe særlig om det, derfor vil jeg ha fleksibel hardware.
    Vel, det var mangelen på fleksibel (dvs. kraftig og billig) hardware ved lanseringstidspunktet som er grunnen til at det finnes en profile 1.0 i det hele tatt.

Side 339 av 653 FørsteFørste ... 199 209 219 229 239 249 259 269 279 289 299 309 319 329 335 336 337 338 339 340 341 342 343 349 359 369 379 389 399 409 419 429 439 449 459 469 479 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •