HD formatkrigen. - Side 333

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 333 av 653 FørsteFørste ... 193 203 213 223 233 243 253 263 273 283 293 303 313 323 329 330 331 332 333 334 335 336 337 343 353 363 373 383 393 403 413 423 433 443 453 463 473 ... SisteSiste
Viser resultater 6,641 til 6,660 av 13053
    Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Regner med at du har fått med deg at HD-formatene har en omsettning på under 1 % av markedet totalt? Seriøst, tror du virkelig at et av formatene tar kvelden etter julesalget med en slik omsettning? Tror du skal se litt på realitetene først.
    Det er selvsagt lettere for et av formatene å ta kvelden nå som omsetningen faktisk er så liten. Hvis hi def hadde hatt 50% av markedet fordelt passelig mellom de to formatene så hadde det vært mye vanskeligere å begrave det ene formatet. Det gjelder å få avgjort dette nå mens det bare dreier seg om ubetydelige markedsandeler.

Warner er mye av nøkkelen og som kjent skal de nå også selge plater med IME finesser nå i fjerde kvartal. Videre hi def satsning fra Warner i 2008 kan utemrket godt se anneledes ut.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Warner er mye av nøkkelen og som kjent skal de nå også selge plater med IME finesser nå i fjerde kvartal. Videre hi def satsning fra Warner i 2008 kan utemerket godt se anneledes ut.
    Jeg kikket på hylla mi igår og mitt lille bidrag i denne krigen er som følger: 5 av mine 6 blu-ray er fra Warner.
    Er litt usikker på om Warner tar noe stilling til eksklusivitet i 2008. Nå selger de tross alt til begge markedene og er sånn sett et av få selskaper som potensielt kan selge filmene sine til alle med HD-utstyr.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Det er selvsagt lettere for et av formatene å ta kvelden nå som omsetningen faktisk er så liten. Hvis hi def hadde hatt 50% av markedet fordelt passelig mellom de to formatene så hadde det vært mye vanskeligere å begrave det ene formatet. Det gjelder å få avgjort dette nå mens det bare dreier seg om ubetydelige markedsandeler.

Warner er mye av nøkkelen og som kjent skal de nå også selge plater med IME finesser nå i fjerde kvartal. Videre hi def satsning fra Warner i 2008 kan utemrket godt se anneledes ut.
    Både ja og nei. Blir krigen langvarig (pr d.d. kan man ikke si at den ha vart lenge), er det trolig at det blir enklere å danke ut noen med dagens omsetning. Poenget er at det forspranget Blu-ray i dag har er mikroskoisk (ja, det ligger på promille i forhold til totalmarkedet) sett i forhold til total markedet - som jo er det formatene ønsker å ta over.

Sett i forhold til størelsen på investeringene som er gjort, vil tapene i markedet være minimale rent økonomisk. Jeg vil ikke tro at noen av de formatene som i dag slåss om å ta over for dvd ikke har forutsatt denne krigen, noe annet vil ha vært blå-øyd (ikke noe ordspill her, bare så det er sagt). Denne stillingsposisjoneringen som foregår nå, er forutsatt. Mulig markedet går litt tregere enn antatt, men det er trolig igjen ganske minimale avvik.

Jeg tror formatene har så god økonomisk ryggrad at et salg på 2 promille mindre enn konkurenten av total markedet ikke har noe å si for om man legger seg død. Snakker man om 50 % av markedet og feks et av formatene har 70/30 andel, snakker man om helt andre markedsforhold. Dvs at da har et av formatene har 35% av markedet og det andre 15% - da kan man begynne å snakke om at man er slått og legge seg død. Men ditt er det en lang vei...

Utspill om Warner hadde jeg ikke gitt noe særlig vekt i totalen - også dem vet hvor lite det omsettes av i hd markedet i dag og krigen faktisk er (uansett hvem briller man har på seg - røde, blå eller nøytrale) helt åpen. Hvorfor snu til et format som rundt regnet selger like lite sett i forhold til total markedsandel? I

ngen vet hvem som vinner en bokskamp over 12 runder så lenge man er knapt begynt på tredje runde og motstanderne ikke har gjort annet å teste hverandre litt....

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du har fått med deg at HD-formatene har en omsettning på under 1 % av markedet totalt? Seriøst, tror du virkelig at et av formatene tar kvelden etter julesalget med en slik omsettning? Tror du skal se litt på realitetene først.
    En så lav markedsandel kan også tydeliggjøre for studioene at man må konsentrere seg om et format for å øke markedsandelene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både ja og nei. Blir krigen langvarig (pr d.d. kan man ikke si at den ha vart lenge), er det trolig at det blir enklere å danke ut noen med dagens omsetning. Poenget er at det forspranget Blu-ray i dag har er mikroskoisk (ja, det ligger på promille i forhold til totalmarkedet) sett i forhold til total markedet - som jo er det formatene ønsker å ta over.

Sett i forhold til størelsen på investeringene som er gjort, vil tapene i markedet være minimale rent økonomisk. Jeg vil ikke tro at noen av de formatene som i dag slåss om å ta over for dvd ikke har forutsatt denne krigen, noe annet vil ha vært blå-øyd (ikke noe ordspill her, bare så det er sagt). Denne stillingsposisjoneringen som foregår nå, er forutsatt. Mulig markedet går litt tregere enn antatt, men det er trolig igjen ganske minimale avvik.

Jeg tror formatene har så god økonomisk ryggrad at et salg på 2 promille mindre enn konkurenten av total markedet ikke har noe å si for om man legger seg død. Snakker man om 50 % av markedet og feks et av formatene har 70/30 andel, snakker man om helt andre markedsforhold. Dvs at da har et av formatene har 35% av markedet og det andre 15% - da kan man begynne å snakke om at man er slått og legge seg død. Men ditt er det en lang vei...

Utspill om Warner hadde jeg ikke gitt noe særlig vekt i totalen - også dem vet hvor lite det omsettes av i hd markedet i dag og krigen faktisk er (uansett hvem briller man har på seg - røde, blå eller nøytrale) helt åpen. Hvorfor snu til et format som rundt regnet selger like lite sett i forhold til total markedsandel? I

ngen vet hvem som vinner en bokskamp over 12 runder så lenge man er knapt begynt på tredje runde og motstanderne ikke har gjort annet å teste hverandre litt....
    Selv om vi snakker om små andeler i forhold til DVD så må vi ikke glemme at dette er et helt nytt resalg av samme gamle filmene som vi kjøpte på VHS, Laserdisc og DVD før HD formatene kom (pluss selvsagt ferske filmer). Men det handler også om resalg av titler og ekstra inntekter på allerede inntjente titler. Det jeg mener å si er at filmbransjen har motiver til å få HD formatet til å lykkes og å erstatte DVD på sikt.

Det som ser ut til å være HD-DVD sitt store problem er dårlig akseptanse ute blant forbrukerne i forhold til Blu-ray formatet. Jo mer Blu-ray profilerer seg og segmenterer markedstall på 70/30 og deromkring, jo vanskelige blir det å overbevise potensielle informerte kunder om at de gjør et riktig valg når de kjøper HD-DVD.

Blu-ray som format vil jo ikke forsvinne uansett på grunn av den etablerte bruken i datalagring og spillmedium (PS3). Så at vi også vil kunne nyte nyutgitt Blu-ray film om 5 år er jeg ganske overbevist om.

HD-DVD derimot er litt forkjært ute slik jeg ser det. Det er omtrent ingen datalagringsmuligheter og de benyttes foreløpig ikke som spillmedium (Xbox360 feks). Dvs det er nesten et rent filmmedium og mangler allsidighet.

Nå er det fullt mulig at disse formatene bare blir et mellomstadium til et nytt format men foreløpig er det ikke noen seriøse utfordrere å se (nedlastbart materiale begrenses av nettkapasitet og den enkeltes linjehastighet).

Slik jeg ser det blir det et vanskelig første kvartal 2008 for HD-DVD hvis Blu-ray får dominere videre på salgsstatistikken. Men det mest avgjørende og talende vil bli standalone-spiller salget for Q4 2007 (sett bort fra PS3/360 addon). Får man en eksplosjon i salg av spillere for det ene formatet mens det andre formatet stagnerer så vil jeg si mye er avgjort.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertB
    Det som ser ut til å være HD-DVD sitt store problem er dårlig akseptanse ute blant forbrukerne i forhold til Blu-ray formatet.
    Når formatene selger promiller av det totale filmsalget må en vel kunne si at begge formatene sliter med dårlig akseptanse ute blant forbrukerne? At det ene formatet selger noen promiller mer enn det andre endrer ikke på det!
    Blu-ray som format vil jo ikke forsvinne uansett på grunn av den etablerte bruken i datalagring og spillmedium (PS3).
    At Blu-ray er etablert til datalagring er vel en ganske drøy påstand? Foreløpig er nok denne bruken enda lavere enn filmbruken for noen av formatene. Ettersom eksterne harddisker og minnebrikker stadig får større kapasitet og blir billigere tror jeg ikke at bruken til datalagring vil bli så utbredt. Minnebrikker krever verken leser eller brenner for å kunne leses eller skrives til og vil derfor være langt mer praktisk for de fleste formål.

Jeg tror begge formatene vil leve i flere år og at kombispillere vil bli fremtiden, men med dagens salgsvolum er det også en fare for at begge vil dø ut!

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=RobertB]
    • Blu-ray som format vil jo ikke forsvinne uansett på grunn av den etablerte bruken i datalagring og spillmedium (PS3). Så at vi også vil kunne nyte nyutgitt Blu-ray film om 5 år er jeg ganske overbevist om.
    • Slik jeg ser det blir det et vanskelig første kvartal 2008 for HD-DVD hvis Blu-ray får dominere videre på salgsstatistikken. Men det mest avgjørende og talende vil bli standalone-spiller salget for Q4 2007 (sett bort fra PS3/360 addon). Får man en eksplosjon i salg av spillere for det ene formatet mens det andre formatet stagnerer så vil jeg si mye er avgjort.
    [QUOTE]
    Tok meg friheten til å korte ned teksten til to punkter (uredigert) for å svare på de påstander jeg finner inntresante.

• Det er ingen ting som tilsier at studioene ikke kan skippe å gi ut på Blu-ray. Ikke alle studior som gir som kjent ut i dag Blu-Ray. Skulle det vise seg at HD DVD stikker av med pokalen, skal du ikke si for sikkert at BD blir et rent PS3/data format uten støtte fra filmindustrien.

Selvsagt har Blu-Ray mange sterke titler frem mot jul. Men volumet er såpass lite at dette neppe blir noe nådestøt for HD DVD. Hvem vet hva de har av ess i ermet frem mot jul? Blir uansett spennende å se på volumet av standalone spillere i tiden før jul. PS3 har etter min mening ikke hatt så stor virkning som mange (inkludert meg selv) skulle tro - det er vel solgt langt flere PS3 enn BD-filmer. Stopper salget opp for et av formatene er mye avgjort ja, men fortsetter begge i det samme tempo er ingenting avgjort og begge blir.

Kommer avgjørelsen (om den gjør det) i starten av 2009?

Edit: det sitate fikk jeg ikke til. Ukjent hvorfor.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oba
    ..men med dagens salgsvolum er det også en fare for at begge vil dø ut!
    Hvis de kutter ut begge to nå, så kommer hele entusiastmarkedet i verden til å dømme både hardware og filmindustrien til evig fortapelse
    Produsentene er totalt avhengig av entusiastene ved lansering av nye teknoligier. Forsvinner det ene formatet vil nok fordelene være større enn bakdelene, men kutter de ut begge uten et fullgodt alternativ (som vi ikke har sett eller hørt om enda) så blir det mer enn bare litt småsutring på forumene.
    Det er vel uansett altfor mye penger på spill til at de i det hele tatt vurderer det. Blu-ray vil kunne eksistere alene kun som plattform til PS3-spill, så totalt stopp er et av de mere usansynlige scenariene, håper jeg.

Noen norske filmer som kommer på HD snart? Kan ikke huske å ha sett noen. Er bransjen splittet også her hjemme eller har de tatt standpunkt?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli fristet til å arrangere en HD-DVD begravelse ute i skogen når den tid kommer. Ta med et eksemplar (forseglet sådan) av "Transformers" og spa den ned ute i skogen et sted. Regner med jeg får kjøpt et eksemplar for 10 kroner litt utpå nyåret.

Men man må jo tenke på miljøet også. Kan jo ikke forsøple skogen sånn... :twisted:
    Denne tråden når stadig nye lavmål :???:

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Denne tråden når stadig nye lavmål :???:
    Helt enig, dette er lavmål...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Den enes død er den andres brød"

Jo før et av formatene forsvinner ut i skogen, jo bedre for HD's fremtid som arvtager for DVD. Og akkurat nå ligger det dårlig an for HD-DVD.

Så om dere synes det er "lavmål" så får det være deres sak. Lavmål må sies å være personangrep og det har vi sett nok av hittil i tråden (og håper vi slipper å se mere av det).

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jo før et av formatene forsvinner ut i skogen, jo bedre for HD's fremtid som arvtager for DVD. Og akkurat nå ligger det dårlig an for HD-DVD.
    Jeg synes HD DVD gjør det ganske bra jeg, og akkurat nå har den desidert mest-selgende tittelen i USA.

Selvsagt ønsker BD ar HD DVD skal gå under, men det er hovedsaklig fordi de da slipper konkurransen i prisingen på hardware-siden.

BD har forøvrig ikke noe ønske om å konkurrere med DVD, målet til BD er å skape en melkeku for studioene slik at de kan:
    a) Selge de samme filmene en gang til, men til en høyere pris.
    b) Ha noe bedre kontroll på distribusjonen av filmene (i form av regions-kontroll, og bedre kopibeskyttelse enn DVD).

Historien har vist at DRM ikke skaper et format, tvert imot, så vil mange hevde at DVD ble såpass populært nettopp fordi sone-kodingen relativt tidlig ble knekt, og at filmer kunne avspilles på PCer uten de problemene vi ser idag. Det samme kan vi si med CD-platene, de var enkle å kopiere, og kunne brukes "over-alt". Microsoft Windows ble allemenseie fordi det ble brukt "over-alt", selv av folk som strengt tatt ikke har råd/lov.. Relatvit enkelt å knekke/finne nøkler. De hadde klart å legge inn bedre beskyttelse dersom de hadde ønsket det..

Det er ikke så veldig stor forskjell mellom HD DVD og BD i så måte, men HD DVD har lagt seg på et noe enklere nivå når det gjelder DRM. De har ingen sonekoding og de har kun ett lag med kopibeskyttelse. Jeg har forsåvidt ingenting imot BD, det er et topp format kvalitetsmessig, men jeg har bare ingen tro på at det vil bli noen erstatning for DVD.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli fristet til å arrangere en HD-DVD begravelse ute i skogen når den tid kommer. Ta med et eksemplar (forseglet sådan) av "Transformers" og spa den ned ute i skogen et sted. Regner med jeg får kjøpt et eksemplar for 10 kroner litt utpå nyåret.

Men man må jo tenke på miljøet også. Kan jo ikke forsøple skogen sånn... :twisted:
    Ehh.. Hva slags argumentasjon er dette? Kan vi ikke prøve å diskutere formatenes fremtid på en seriøs måte?

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten kan de fastslå att begge format blir eller att ett forsvinner. Eg blir helt gal med å vente på hva som skal vinne !!!

Eneste eg ikke liker med HD er att de ikke har plass til så mye ekstramaterial og ikke altid PCM lyd. Selv om Dolby True HD kommer til å fikse det med lyden når det blir utbrett.

Mener dere att begge format kommer til å leve noen år før det ene er stopp på eller kommer de til å få leve begge to ?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode nyhet for folk som har lyst til å gå over til magenta-siden. LG's new combo HD DVD/Blu-ray player | Crave : The gadget blog

Den har vistnok blitt observert i noen butikker i USA, og den har støtte for BD 1.1 profilen (!).

LG's new combo HD DVD/Blu-ray player | Crave : The gadget blog

LG BH200's key features
    • Full HDi support on HD DVD discs
    • Picture-in-picture support for both HD DVD and Blu-ray (fully Blu-ray profile 1.1 compliant)
    • 1080p output at 24 frames per second
    • Onboard decoding for Dolby Digital Plus and DTS-HD
    • Bitstream output for DTS-HD Master Audio
    • HDMI 1.3 output, with Deep Color support
    • Ethernet port
    • $1,000 list price, mid-October release date
    Dersom den fikser 1080p24 på en skikkelig måte, så kan denne fort bli veldig intr.! Den har skikkelig HDMI 1.3 støtte også, så den kan sende lyden som bitstream. Endelig kan jeg få hørt på DTS HD MA. (Editors note: Må skaffe seg HDMI 1.3 receiver først.)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Mener dere att begge format kommer til å leve noen år før det ene er stopp på eller kommer de til å få leve begge to ?
    Blu-Ray har overtaket, men det er ingenting som er avgjort. Til syvende og sist er det studioene som bestemmer hvilket format som vinner, og så langt har det vist seg at de ikke nødvendigvis satser på det "beste" formatet. (Så kan folk lese hva de vil inn i det.. )

Det korte svaret: Ja, mest sansynlig vil begge formatene leve i lang tid fremover.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Gode nyhet for folk som har lyst til å gå over til magenta-siden. LG's new combo HD DVD/Blu-ray player | Crave : The gadget blog

Den har vistnok blitt observert i noen butikker i USA, og den har støtte for BD 1.1 profilen (!).
    At den har støtte for profil 1.1 er vel ikke noen bombe (bortsett for HD DVD naysayers). Det er kjent at det vil komme en rekke slike produkter nå i Q4.

LG's new combo HD DVD/Blu-ray player | Crave : The gadget blog

LG BH200's key features
    • Full HDi support on HD DVD discs
    • Picture-in-picture support for both HD DVD and Blu-ray (fully Blu-ray profile 1.1 compliant)
    • 1080p output at 24 frames per second
    • Onboard decoding for Dolby Digital Plus and DTS-HD
    • Bitstream output for DTS-HD Master Audio
    • HDMI 1.3 output, with Deep Color support
    • Ethernet port
    • $1,000 list price, mid-October release date
    Dersom den fikser 1080p24 på en skikkelig måte, så kan denne fort bli veldig intr.! Den har skikkelig HDMI 1.3 støtte også, så den kan sende lyden som bitstream. Endelig kan jeg få hørt på DTS HD MA. (Editors note: Må skaffe seg HDMI 1.3 receiver først.)
    Finessemessig er den underlegen Samsung sin kommende hybridspiller til nøyaktig samme pris.

Personlig ser jeg ikke poenget med en hybridspiller. Kanskje om et til to år hvis situasjonen er like fastlåst.

Oppdaget forøvrig grunnen til at LG og Tosh er hyppe på hybridspillere:

Både Tosh og LG er med på lista over firmaer som sitter på essensielle HD DVD patenter og som har sagt seg villige til å innkludere disse i en felles lisenspakke administrert av MPEG LA.

Widescreen Review Webzine DVD Reviews, Home Theater Equipment Reviews, Theatre Setup Audio Video Equipment

"First Meeting Of HD DVD Patent Holders Held
    Initial Group of 16 Makes Progress in Effort to Create Joint Patent License

MPEG LA announced today that the first meeting of essential HD DVD patent owners, currently consisting of 16 companies, was held in Los Angeles on September 11 for the purpose of creating a joint license providing fair, reasonable, non-discriminatory access to essential patents, as an alternative to negotiating separate licenses. Initial participating companies include LG Electronics Inc.; Microsoft Corporation; Mitsubishi Electric Corporation; NEC Corporation; Samsung Electronics Co., Ltd.; SANYO Electric Co., Ltd.; Sonic Solutions; TDK Corporation; Thomson Licensing; Toshiba Corporation; Victor Company of Japan, Ltd.(JVC); and Warner Bros. Home Entertainment Inc"

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skape en melkeku for studioene slik at de kan:
    b) Ha noe bedre kontroll på distribusjonen av filmene (i form av regions-kontroll, og bedre kopibeskyttelse enn DVD).
    Sikkert på at du ikke snakker om pay-per-view bredbåndsstreaming av filmer? ;-)

Generelt sett så har du et ganske svartmalene innlegg. Men tar vi deg på ordet så er det åpenbare grunner til at alle studioer burde velge BD...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BD har forøvrig ikke noe ønske om å konkurrere med DVD, målet til BD er å skape en melkeku for studioene slik at de kan:

Hva med HD DVD releasene da?, jeg mener da å ha sett 95% av disse tidligere.?!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lavmål må sies å være personangrep og det har vi sett nok av hittil i tråden (og håper vi slipper å se mere av det).
    Mener du virkelig det???

og så kommer følgende sitat to linjer lengre opp !!!!!!
    Lavmål sier noe om innholdet, det er jo du som har funnet på innholdet, men alikevel, å kalle dette personangrep er litt vel hårsårt.

I rest my case.

Side 333 av 653 FørsteFørste ... 193 203 213 223 233 243 253 263 273 283 293 303 313 323 329 330 331 332 333 334 335 336 337 343 353 363 373 383 393 403 413 423 433 443 453 463 473 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •