HD formatkrigen. - Side 332

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 332 av 653 FørsteFørste ... 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 312 322 328 329 330 331 332 333 334 335 336 342 352 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 462 472 ... SisteSiste
Viser resultater 6,621 til 6,640 av 13053
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Og en liten kommentar til dette med reviews.

Det blir rett og slett useriøst å gi 5 av 5 på lyd, uten å ha hørt master eller hørt hvordan et PCM/ DTS-HDMA ville ha vært. Og jeg er helt enig i at det ikke bør gis full score, når det ikke gis et PCM/ HDMA/ TrueHD-spor. Spesielt useriøst blir det da å gi en annen (BD-)film 4,5 av 5, når man ikke en gang lyttet til DTS-HDMA-lydsporet, men kun DTS core.

Angående bildekvalitet. Her byr det på litt flere ufordringer, og en rettferdig karaker får en kanskje ikke før en gir en to-delt karakter.

En karakter for å avgjøre hvor tro HD-transfer er til masteren, og en karakter som går på presentasjonen- og opplevelsen av det bildet man ser.

Det blir direkte latterlig å gi 28 Days Later 1,5 av 5, når regissøren som lagde filmen, ville at filmen nettopp skulle se ut slik den er nå på BD. Det samme blir å trekke poeng på filmen Dracula (BD) når regissøren har vært med på hele prosessen, og sier at "dette er slik jeg vil filmen skal være".

Om man ikke liker selve presentasjonen av bildekvaliet, så må det komme i egen karakter fra han som tester.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man

Og en liten kommentar til dette med reviews.
    Situasjonen nå er at Warners BD utgivelser bruker samme bildeinnkoding som HD DVD for å spare penger. I tillegg bruker de aktivt filtrering av mikrodetaljer for å glatte ut bildet (og dermed spare bit under innkoding). Får håpe de går BD only så vi slipper den minste felles multiplum praksisen også videre fremover.

For alle som utgir HD DVD så vil man møte begrensniner i brukerbitrate og lagringskapasitet som gjør at man må gjøre større kompromisser enn for en nativ BD utgivelse. Det viser seg igjen og igjen. Snart på tide de bytter ut markedsføringsfrasen "the look and sound of perfect". Det har ikke noe med de fysiske realitetene på platen å gjøre...

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Situasjonen nå er at Warners BD utgivelser bruker samme bildeinnkoding som HD DVD for å spare penger. I tillegg bruker de aktivt filtrering av mikrodetaljer for å glatte ut bildet (og dermed spare bit under innkoding).
    ...og hvor har du det fra (link)?

Warner får toppkarakterer for de fleste utgivelsene. Men det er var sant, dere har jo nå bestemt at anmelderne ikke har peiling ;-)

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Lol! Hva er viktigst? Hvordan lyden høres ut, eller hvor mye plass den tar på platen? Du er altfor opptatt av bitrate hysteriet, det er ikke slik at ekstra bits/sek automatisk gir bedre lyd/bilde..
    Er enig med deg her...

Ser for meg dette:
    "Oi oi for en lyd! Dette er meget bra, like bra som andre jeg har gitt 5/5.
    Meget bra lyd....
    Her blir det en 5'er ja. Super lyd.
    Sånn.

Nei! vent, det var ikke riktig innkoding av lyd! Ok da gir jeg den 4,5"

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Det blir direkte latterlig å gi 28 Days Later 1,5 av 5, når regissøren som lagde filmen, ville at filmen nettopp skulle se ut slik den er nå på BD. Det samme blir å trekke poeng på filmen Dracula (BD) når regissøren har vært med på hele prosessen, og sier at "dette er slik jeg vil filmen skal være".
    28 days later er skutt med et PAL kamera, noe sånt som 800x576 i oppløsning.. Selvsagt må det få minimalt i score på en *HD*-utgivelse!! Du kan ikke gjøre gull ut av gråstein..

Synes virkelig synd på en del av dere BD-tilhengere som mener at det er viktigere å se på bitrate-meteret enn å se på selve filmen. Dere går glipp av mye god underholdning!

PS: Her er nok en ekstatisk rewiew av lydsporet (og filmen for øvrig):
    PS3 Center :: The # 1 Center for Playstation 3 Gamers - Story: PCN HD-DVD Review: Transformers

"The audio quality of the HD-DVD release is also nothing short of absolutely flawless. The film is presented on HD-DVD in Dolby Digital Plus and is leaps and bounds over the DVD release in terms of audio quality, which it should be on the high-definition format. The clarity and crispness of every bit of detail in the audio from dialogue to special effects will have your home theater coming out with clarity you may have never even knew it had in it."

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli fristet til å arrangere en HD-DVD begravelse ute i skogen når den tid kommer. Ta med et eksemplar (forseglet sådan) av "Transformers" og spa den ned ute i skogen et sted. Regner med jeg får kjøpt et eksemplar for 10 kroner litt utpå nyåret.

Men man må jo tenke på miljøet også. Kan jo ikke forsøple skogen sånn... :twisted:

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertB
    Begynner å bli fristet til å arrangere en HD-DVD begravelse ute i skogen når den tid kommer. Ta med et eksemplar (forseglet sådan) av "Transformers" og spa den ned ute i skogen et sted. Regner med jeg får kjøpt et eksemplar for 10 kroner litt utpå nyåret.

Men man må jo tenke på miljøet også. Kan jo ikke forsøple skogen sånn... :twisted:
    Sikker på at det er mange her som settter pris på slike flotte og seriøse innlegg. Keep up the good work!

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oba

...og hvor har du det fra (link)?

Warner får toppkarakterer for de fleste utgivelsene.
    Fravær av naturlig filmkorning på utgivelser der det hadde vært naturlig er et bevis på det.

At cluless anmledere foretrekker en glatt syntetisk look skapt av en DNR maskin i automode betyr ikke at det er sånn kilden er.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsavini
    Sikker på at det er mange her som settter pris på slike flotte og seriøse innlegg. Keep up the good work!
    Will do :-D

Skal søke om dispensasjon hos miljøverndepartementet og hvis den går igjenom skal du få en invitasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsavini
    28 Days Later (Blu-ray)

Where to start? The entire transfer is soft and host to the murkiest backgrounds I've yet to experience on either high-definition format.
    (...)
    1,5 av 5 stjerner...

Det er ikke bare HD DVD som ikke alltid har max på bilde
    Ovenstående anmelder ville jeg ignorert for all fremtid... han klager sikkert på filmgrain også... Man bør vite hva opphavet til en film er før man anmelder den, eller idet minste ta en kjapp google. Fortjener filmen toppscore på video når den i utgangspunktet har et dårlig bilde bare fordi den gjengir det slik det burde være? Tja. Kan jo bli vanskelig å finne de filmene som virkelig SER bra ut da siden så mange filmer er "crap in". Men å klage over det blir iallefall feil!

(Edit: Ser ut til at jeg fant den opprinnelige reviewen (Highdefdigest right) og den inneholder faktisk tekniske detaljer rundt dette og hvorfor den ser "crap" ut... men jeg tror ikke vi kan skylde på BluRay likavel )

Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Syns den karaktersettingen der blir litt håpløs...
    En transfer kan aldri bli bedre enn kilden, og når kilden er 720x576i så sier det seg selv at det ikke akkurat blir referansekvalitet på bildet.
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    28 days later er skutt med et PAL kamera, noe sånt som 800x576 i oppløsning.. Selvsagt må det få minimalt i score på en *HD*-utgivelse!! Du kan ikke gjøre gull ut av gråstein..
    Nei tklev. PAL DV er 720x576 som torsteinvh sa tidligere i tråden... Men det han ikke sa noe om er at kameraet (Canon XL1s) brukt her også kan ta opp progressivt. Dvs 576p i 25fps. Fortsatt et herk å få over til film på 24fps, men de greide det på et vis... og da blir det vel litt synd at DVD/HD-DVD master sannsynligvis er tatt fra film negativene istedetfor den digitale kilden... nuvel.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toshiba HD DVD spiller, HD-E1 720p 1080i - MPX

2495,- er billig for spiller med 5 hd-dvd filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bodin
    Toshiba HD DVD spiller, HD-E1 720p 1080i - MPX

2495,- er billig for spiller med 5 hd-dvd filmer
    Jepp, og likevel oppnår HD-DVD bare skarve 6,7% markedsandel for september måned mens BD sitter på 93,3% markedsandel. Virker ikke som salget av de billigspillerne tar av akkurat...er vel hakket før de gir de bort gratis bare for å få de ut til folket.

For de med TV som kun gir 1080i maks oppløsning så er dette et godt kjøp. Men for feinschmectere som krever 1080p/24 utgår denne med skyhøye kneløft.

PS: Dette er prisen jeg kommer til å betale for en amerikansk PS3 60GB med 5 filmer eks moms/frakt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, og likevel oppnår HD-DVD bare skarve 6,7% markedsandel for september måned
    En av grunnen kan som tidligere nevnt være at folk som får fem filmer med i spilleren ikke ser noen grunn til å kjøpe filmer med det aller første. Får man nok spillere ut i norske hjem, vil filmsalget komme etter (forhåpentligvis, i hvert fall)

PS: Dette er prisen jeg kommer til å betale for en amerikansk PS3 60GB med 5 filmer eks moms/frakt.
    Får du refundert momsen og frakten?

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Fravær av naturlig filmkorning på utgivelser der det hadde vært naturlig er et bevis på det.

At cluless anmledere foretrekker en glatt syntetisk look skapt av en DNR maskin i automode betyr ikke at det er sånn kilden er.
    Dette er vel mer et resultat av at de benytter VC-1 som codec fremfor AVC. VC-1 har blitt "beskyldt" for å glatte ut bildet.

I enkelte filmer er det nok slik at filmkorn er ment å være der, men i de aller fleste tilfeller er ikke dette tilfelle. Hvorvidt man synes det er negativt at filmkorn blir redusert er kanskje smak og behag.

Har du sett Warner filmer som du synes har "en glatt syntetisk look"?

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -arg-
    Er det en liste eller noe et eller annet sted over hvilke bd filmer som er sonefrie? Var litt rask på avtrekkeren hos amazon i dag når jeg så tilbudet de kjører.
    Jeg heiv meg også på et slikt kjøp 3 betal for 2 tilbud hos Amazon for en stund siden. Fikk en liten overraskelse når jeg fikk pakken. Amazon satte verdien for alle 3 filmene på pakken selv om jeg kun hadde betalt for 2. Det betydde at jeg måtte betale moms for alle 3 filmene + frakten :-( Bare som en liten advarsel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du refundert momsen og frakten?
    Slekt i USA :-D

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Regner med at du har fått med deg at HD-formatene har en omsettning på under 1 % av markedet totalt? Seriøst, tror du virkelig at et av formatene tar kvelden etter julesalget med en slik omsettning? Tror du skal se litt på realitetene først.

Var forreseten et sundt og godt bidrag i denne diskusjonen - du bringer den til nye høyder.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oba
    Jeg heiv meg også på et slikt kjøp 3 betal for 2 tilbud hos Amazon for en stund siden. Fikk en liten overraskelse når jeg fikk pakken. Amazon satte verdien for alle 3 filmene på pakken selv om jeg kun hadde betalt for 2. Det betydde at jeg måtte betale moms for alle 3 filmene + frakten :-( Bare som en liten advarsel.
    Det ville jeg klaget på hvis det var med faktura. Hvis man skal basere på verdi og ikke faktisk pris så måtte de jo oppgi retailpris uten rabatter? Så det vil jeg anta er en feil fra Amazon sin side. Det er faktisk pris på varen som skal være grunnlaget for tollbehandlingen.

Forøvrig som en liten bi-opplysning til slik type saker så fikk jeg melding fra PlayX.no før om dagen. Alle filmer som kjøpes som ligger over tollgrensen på 200 kr blir behandlet av et annet selskap slik at man skal kun betale prisen oppgitt ved kjøp, og man slipper tollbehandling. Jeg antar at de titlene da sendes fra adresse i Norge. Fikk nettopp beskjed om at Spiderman boksen var sendt samt at Immortal Beloved er i postgangen.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gojensen
    Ovenstående anmelder ville jeg ignorert for all fremtid... han klager sikkert på filmgrain også... Man bør vite hva opphavet til en film er før man anmelder den, eller idet minste ta en kjapp google. Fortjener filmen toppscore på video når den i utgangspunktet har et dårlig bilde bare fordi den gjengir det slik det burde være? Tja. Kan jo bli vanskelig å finne de filmene som virkelig SER bra ut da siden så mange filmer er "crap in". Men å klage over det blir iallefall feil!

(Edit: Ser ut til at jeg fant den opprinnelige reviewen (Highdefdigest right) og den inneholder faktisk tekniske detaljer rundt dette og hvorfor den ser "crap" ut... men jeg tror ikke vi kan skylde på BluRay likavel )
    Du skriver jo over at du vil unngå anmelderen for all fremtid, men så kommer editen din hvor du skriver at anmelderen faktisk nevner *hvorfor* det ser dårlig ut, og ikke på noe tidspunkt gir han skylden for det til platen. Altså: Mener du at anmelderen burde ha gitt en HD-utgivelse av en film bra karakter på bilde, når kilden er noe som tilsvarer DVD? Hva er poenget med HD da? Det er jo HD-resultatet han skal anmelde, og ikke kilden..??

Jeg mener at når det er snakk om HD-utgivelser, så er det hvor bra lyden og bildet høres ut som bør være basis for bilde/audio score. Hvorvidt det har 100mbps eller 10mbps er irrellevant. Ser det bra ut, så ser det bra ut..

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RobertB: Har selv fått en slik mail, men hvis noen kan bekrefte hvordan de gjør det i praksis så hadde det vært til stor hjelp. 200kroners grensa er forresten mer irriterende enn noen gang nå som dollarkursen er så lav, men den diskusjonen skal vi ikke starte her

Side 332 av 653 FørsteFørste ... 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 312 322 328 329 330 331 332 333 334 335 336 342 352 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 462 472 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •