HD formatkrigen. - Side 328

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 328 av 653 FørsteFørste ... 188 198 208 218 228 238 248 258 268 278 288 298 308 318 324 325 326 327 328 329 330 331 332 338 348 358 368 378 388 398 408 418 428 438 448 458 468 ... SisteSiste
Viser resultater 6,541 til 6,560 av 13053
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    ...... hadde vi ikke hatt BD på markedet så hadde folk vært ekstatisk over hva som allerede er mulig på HD DVD. Greit nok, BD kunne ha fått enda litt bedre lyd, og kanskje litt bedre bilde,.....
    Akkurat på dette punktet vil jo spesielt de med stoooore lerret (som f.eks Tklev [[og meg selv faktisk ]]) faktisk ha utbytte av BD med mer lagringsplass.Dette vil jo synes mer på større flater.
    Har egentlig synes at 30 vs 50GB diskusjonene har vært lite praktisk begrunnet men her velger en altså å prioritere ekstramatriale, noe som gir 50GB et poeng.

Det er jo faktisk ikke godt å si hvor god kvalitet vi kunne hatt om lagringskapasiteten hadde vært enda høyere. Kanskje neste formatkrig blir mellom HD DVD med 300GB og blu ray med 500GB
    Det er vel mer sannsnlig at neste krig blir med nedlastning/vod av HD i "mpeg10" eller "VC5" hvor både lyd og bilde er komprimert "uten tap" til 1gb.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Vel, du får ikke "topp" lyd. Du får komprimert lyd. Topp lyd får du når lyden er lossless...det ligger liksom i ordet "topp"...den er på toppen
    Mens vi allikevel diskuterer detaljer....

Komprimert lyd kan også være lossless, og havner i så fall under "topp" lyd.

Det du sikkert mente var lossy komprimering.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og grunnen til at flere med deg, Counterpointer, har ansett diskusjonen rundt 30GB vs 50GB som triviell og lite vesentlig, er fordi HD DVD Group med Toshiba i spissen, hele tiden har sagt at de siste 20GB er uvesentlig i filmsammenheng. Det samme har en del HD DVD fanboys her inne gjentatt.

Nå var det stor blest rundt TL51 disken, og hvorfor det? Fordi behovet for mer enn 30GB er der. Ikke om 3-4 år, nei nå. Plassmangelen på HD DVD er et faktum, og dette på HD DVDs største tittel så langt. Dette var den eksklusive HD DVD-tittelen som skulle vise hva HD DVD hadde å by på av lyd, bilde og ekstramateriell. Dette får de altså ikke til.

Jeg tror det blir vanskelig for HD DVD å rekrutere overgang fra BD til HD DVD, når disk-kapasitet allerede er et problem for filmselskapet...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at Sony og Disney's BOGOF (buy one get one free) deal er i ferd med å gjøre uken sur for HD-DVD. Nå er ikke amazon.com det beste barometeret, men det gir en indikasjon på aktiviteten. Amerikanerne fråtser vist i billige BD plater fra forskjellige kjeder og Amazon denne uka. 5 HD-DVD titler blant de 50 øverste på Top Sellers HD listen til Amazon sist jeg så. Dvs 45 Blu-ray filmer. Og 1 HD-DVD blant de 25 øverste (Transformers).

Kan virke som om Sony og Disney har satt inn et skikkelig støt mot HD-DVD for virkelig flytte på markedsandel tallene nå. Er VELDIG spent på å se de endelige tallene for denne uken.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, du får ikke "topp" lyd. Du får komprimert lyd. Topp lyd får du når lyden er lossless...det ligger liksom i ordet "topp"...den er på toppen

Og, tklev, her inne snakker vi ikke om "hva folk flest ser og hører". Dette stedet er for spesielt interesserte. Folk flest hadde fortsatt hatt VHS dersom ikke bransjen hadde bestemt for dem. For oss fine-smeckere, og for oss ihugga format-krigere, så teller det som et stort pluss at Paramount innrømmer at plassen på HD DVD IKKE var stor nok. Og pga for liten plass, ble det ikke rom for å legge på det beste lydsporet.

Og at den ikke er på BD, ja, det er synd, men ikke krise. Og, tklev, DU vet ikke når profile 1.1 vil bli tatt i bruk av studioene. Så når du sier at "det kan ta lang tid", så kan det like gjerne bli tatt i bruk fra dag en

Dessuten er BD-J fullt oppe og går, noe de aller fleste er godt fornøyd med det. Og BD-J har mye mer potensiale etter hvert som det utvikles.

Men med filmen Transformers så legger HD DVD gruppen hodet sitt fint til hugg. Det er spørs om ikke mangelen på kapasitet og lossless lyd på HD DVD, får vel så mye oppmerksomhet i bransjen som det selve filmen vil få
    Dette lite med formatet å gjøre, men handler mer om studioenes prioriteringer. Hvorfor hadde alle Blu-ray filmene som ble (offisielt)utgitt av Paramount kun vanlig Dolby Digital? Skyltes det også plassproblemer kanskje?

Transformers er 143 min lang. Troy Directors Cut er 198 min lang og på denne har Warner fått plass til lossless lyd!

Både Warner og Studio Canal har lossless lyd på de fleste HD DVD utgivelsene. Paramount har så langt ikke prioritert dette. Heller ikke på sine Blu-ray utgivelser.

Det er forresten ikke mange filmer, selv med lossless lyd, som får 5 av 5 stjerner for lydkvaliteten hos High-Def Digest. Men de har vel ikke peiling på lyd?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Glimrende post, oba!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og grunnen til at flere med deg, Counterpointer, har ansett diskusjonen rundt 30GB vs 50GB som triviell og lite vesentlig, er fordi HD DVD Group med Toshiba i spissen, hele tiden har sagt at de siste 20GB er uvesentlig i filmsammenheng. Det samme har en del HD DVD fanboys her inne gjentatt.
    Dette gjør du ganske ofte SVS! -man. Tillegger meg (og andre) meninger vi ikke har. Du antar det er fordi det du ser som den store demonen "HD DVD Group med Toshiba i spissen" har lurt meg. Sannheten er at det ikke har vært noen gode eksempler på at det har vært nødvendig. BD har jo brukt mye 25GB plater. Det er grunnen til at jeg ikke synes den teoretiske diskusjonen var viktig.
    Men nå er det kommet et eksempel på at det faktisk er slik at ekstramatrialet prioriteres, for høyt etter min mening, og dermed blir det et argument. Ikke pga det du vil skal være grunnen. VI vet at du mener dette, men ikke trekk meg inn i det. Spesielt ikke når vi faktisk var enig i sak.

Forøvrig høres det ut som Transformers er en glitrende utgivelse så det er ingen krise men et poeng til større lagringskapasitet på slike filmer.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og, tklev, her inne snakker vi ikke om "hva folk flest ser og hører". Dette stedet er for spesielt interesserte. Folk flest hadde fortsatt hatt VHS dersom ikke bransjen hadde bestemt for dem. For oss fine-smeckere, og for oss ihugga format-krigere, så teller det som et stort pluss at Paramount innrømmer at plassen på HD DVD IKKE var stor nok. Og pga for liten plass, ble det ikke rom for å legge på det beste lydsporet.
    Sukk.. Synes du er litt vanskelig nå, med folk "flest", så mente jeg alle. JEg har fortsatt ikke sett noen som har utført en vitenskapelig test hvor de har klart å høre forskjell på 1.5mbps DD+ og TrueHD av samme master. Jeg har derimot hørt om mange som påstår de hører forskjell på dd640 og DD True HD, men ofte så er t.o.m. dette pga. volumforskjell enn noe annet. Forskjellen er uansett mikroskopisk på både bilde og lyd når du når et visst nivå. 1.5mbps(3:1 komprimering) er nære nok til at jeg ikke klager. Jeg vet med meg selv at jeg ikke hører forskjell, men så har jeg aldri påstått at jeg har gullører heller..

Det er iallefall ingen tvil om at HD DVD *klarer* å legge ved et ukomprimert spor, men Paramount mener altså at det er andre ting som er viktigere.. Dem om det, kanskje kan hysteriet rundt denne utgivelsen få dem på andre tanker?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oba
    Dette lite med formatet å gjøre, men handler mer om studioenes prioriteringer. Hvorfor hadde alle Blu-ray filmene som ble (offisielt)utgitt av Paramount kun vanlig Dolby Digital? Skyltes det også plassproblemer kanskje?

Transformers er 143 min lang. Troy Directors Cut er 198 min lang og på denne har Warner fått plass til lossless lyd!

Både Warner og Studio Canal har lossless lyd på de fleste HD DVD utgivelsene. Paramount har så langt ikke prioritert dette. Heller ikke på sine Blu-ray utgivelser.

Det er forresten ikke mange filmer, selv med lossless lyd, som får 5 av 5 stjerner for lydkvaliteten hos High-Def Digest. Men de har vel ikke peiling på lyd?
    Akkurat, Oba, så dette har lite med formatet å gjøre? Og en del av de BD-filmene de har testet, har DTS-HDMA, og dermed har de ikke hørt på sporet en gang...

Men du kunne jo ha lest testen fra Hidef, da...
    Sitat Opprinnelig postet av Hidefdigest
    When audio specs for 'Transformers' were announced, there was a collective sigh of disappointment from early adopters when we learned that there would be no high-res audio tracks included on this disc. Given that this is such a flagship title for the studio, the decision was quite the head-scratcher.

Indeed, I had the opportunity to attend a special 'Transformers' media event with Paramount late last week, and the question was asked almost immediately -- why no Dolby TrueHD or uncompressed PCM? The studio's answer was that due to space limitations on the disc, the decision was made to limit the audio to Dolby Digital-Plus 5.1 Surround only (here at 1.5mbps). Unfortunately, this confirms the long-held theory that the 30Gb capacity of an HD-30 dual-layer HD DVD disc has forced studios to choose between offering a robust supplements package (as they've done here) and the very best in audio quality.
    Og, ja som regel er det studioene selv som velger hva de skal ha av codecs på sine filmer. Men er det noen som virkelig tror at HD DVD Promo.Goup ikke har vært sterkt representert når Transformers skulle overføres til HD DVD? De har tross alt betalt nær $150 mill for at Transformers og Schreck 3 skal gi den nødvendige boost til formatet denne julen.

Og at du nevner Troy, så må du tenke på følgende. Studioene bestemmer nok HVA som skal ligge der av ekstramateriale. De sier "dette skal være med", og får dere plass til lossless lyd så er det bra. Men når det viser seg at de ikke får plass til lossless på Transformers, så bekrefter jo det jeg hevder. Pga av manglende plass, så må lydkvaliteten på denne tittelen vike til fordel for bonusmateriell.

For å si det sånn. Med de fantastiske DVD-utgivelsene New Line kom med på LOTR Extended ed., så skal det mye diskplass til for å overbevise forbrukeren om at han bør oppgradere til hidef. Vi snakker max bitrate, PCM/ DTS-HDMA 7.1 lyd, og alt tenkelig ekstramateriale. Og med 20GB mindre pr disk, stiller HD DVD som format veldig dårlig.

Heldigvis er ikke dette et problem på Blu-ray. Spesielt viktig for oss med store lerrett og som har brukt noen tusen på lyd, samt timer på kalibrering
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertB
    Kan virke som om Sony og Disney har satt inn et skikkelig støt mot HD-DVD for virkelig flytte på markedsandel tallene nå. Er VELDIG spent på å se de endelige tallene for denne uken.
    Hehe.. Virker litt som et desperat grep ifra Sony og Disney for å prøve å minske tapet denne uken, skal bli spennende å se om det fungerer eller ikke. Jeg er iallefall ikke i tvil om at slike salg fungerer, folk fleste er suckers for mulighet til å spare litt penger, selv om det er filmer de vanligvis ikke ville ha kjøpt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Sukk.. Synes du er litt vanskelig nå, med folk "flest", så mente jeg alle. JEg har fortsatt ikke sett noen som har utført en vitenskapelig test hvor de har klart å høre forskjell på 1.5mbps DD+ og TrueHD av samme master. Jeg har derimot hørt om mange som påstår de hører forskjell på dd640 og DD True HD, men ofte så er t.o.m. dette pga. volumforskjell enn noe annet. Forskjellen er uansett mikroskopisk på både bilde og lyd når du når et visst nivå. 1.5mbps(3:1 komprimering) er nære nok til at jeg ikke klager. Jeg vet med meg selv at jeg ikke hører forskjell, men så har jeg aldri påstått at jeg har gullører heller..

Det er iallefall ingen tvil om at HD DVD *klarer* å legge ved et ukomprimert spor, men Paramount mener altså at det er andre ting som er viktigere.. Dem om det, kanskje kan hysteriet rundt denne utgivelsen få dem på andre tanker?
    Nei, da, jeg er ikke vanskeligere enn at dersom du hadde sittet ved siden av meg nå, tklev, så hadde du sett et smil om munnen min, og i litt "ærte-humør" Nå som vi har diskutert opp i mente om 30 vs 50GB, så må en BD-tilhenger få lov å gni seg litt i hendene, når godfilmen Transformers mangler diskplass til lossless lyd. Det mener jeg oppriktig må være tillatt, uten at flere nå har lyst å gå i strupen på meg

Det er godt mulig at jeg selv ikke på alle titler ville ha hørt forskjell på DD+1,5 og PCM, men bare tanken på at noe bedre mangler, kan være vesentlig for totalopplevelsen. Akkurat som at en pj har så-og-så mye bedre kontrasttall på papiret, uten at man nødvendigvis ser den store forskjellen.

Lyd og bilde har med persepsjon å gjøre. Altså hva en opplever. Og tolkningen av inntrykkene avhenger av mange faktorer. Ikke bare de tekniske tall, men av mange faktorer. En øl smaker som oftest bedre i sommervarmen på brygga, enn det den gjør hjemme ved middagsbordet en tirsdags ettermiddag i februar. Ølen er den samme, men ølen smaker forskjellig i de forskjellige settinger.

Så når en nå invisterer så mange kroner i høyttalere, projektor, lerrett og HD-avspillere, ja så blir det sittende å gnage litt i bakhodet at "lyden på Transformers kunne kanskje ha vært enda bedre?". Dette regner jeg du er enig i tklev.

Går det ikke an å bare erkjenne at dette var drit-skuffende av HD DVD og Paramount, da...?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Teebee
    Det dårlige er at de ikke kuttet i ekstramaterialet slik at entusiastene kunne fått et lossless lydspor. Alternativt kunne de brukt VC-1 i stedet for MPEG-4 som video codec, da kunne de temmelig sikkert fått samme kvalitet med litt lavere bitrate hist og pist.
    Beklager, men jeg skjønner fortsatt ikke argumentet. Greit nok at man mener at det aller, aller viktigste er å få topp kvalitet på både bilde og lyd, og at ekstramateriale og sånt må komme i andre rekke. Men, når man har en utgivelse der selv uttalte skeptikere sier at bilde og lyd er noe av det absolutt beste de noensinne har sett og hørt blant HD-utgivelser, så skjønner jeg ikke at det er negativt at selv ekstramaterialet er i toppklasse.

Det virker som om spesifikasjonene er viktigere enn faktisk ytelse, og den typen tankegang har jeg særdeles liten forståelse for.

Sitat Opprinnelig postet av Teebee
    Tidenes referansedisk? Vel, det blir spennende å se om den overgår "The Matrix" som er min HD referansedisk så langt...
    Time will tell

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Dette gjør du ganske ofte SVS! -man. Tillegger meg (og andre) meninger vi ikke har. Du antar det er fordi det du ser som den store demonen "HD DVD Group med Toshiba i spissen" har lurt meg. Sannheten er at det ikke har vært noen gode eksempler på at det har vært nødvendig. BD har jo brukt mye 25GB plater. Det er grunnen til at jeg ikke synes den teoretiske diskusjonen var viktig.
    Men nå er det kommet et eksempel på at det faktisk er slik at ekstramatrialet prioriteres, for høyt etter min mening, og dermed blir det et argument. Ikke pga det du vil skal være grunnen. VI vet at du mener dette, men ikke trekk meg inn i det. Spesielt ikke når vi faktisk var enig i sak.

Forøvrig høres det ut som Transformers er en glitrende utgivelse så det er ingen krise men et poeng til større lagringskapasitet på slike filmer.
    Du trenger ikke vifte med det hvite flagget hele tiden, Counterpointer. Selv Sveits tar parti en gang i blant.

Men du bekrefter jo over (1.utheving), at diskusjonen rundt GB ikke har vært viktig pga bruken av 25GB plater på BD. Det er jo ikke poenget. Poenget er at SL25 platene til BD og HD DVDs DL30 plater er omtrent like dyre å produsere. Og det er opplest og vedtatt at den ideelle plassen til film vanligvis ligger på 25-30GB.

Fordelen er at BD har 50GB dersom det er behov for å gi filmselskapene muligheten til å utnytte det beste i lyd, bilde og bonusmateriell selskapet har å by på.

Poenget er heller ikke at Transformers er en glitrende utgivelse på alle måter. Det er den helt sikkert. Ponget mitt er at den viktigste tittelen til HD DVD mangler det de ofte reklamerer med i slagordet sitt; "The Look and Sound of Perfect".

Denne filmen burde så definitivt ha hatt Perfect lyd, spør du meg, og det er synd den ikke får dette pga kapasitetsproblemer...

2.utheving, kan du godt utdype, Counterpointer. Hva mener du med det? "...ikke trekk meg inn i det"!? Dessuten blir jeg litt skeptisk når DU samtidig tillegger meg å mene at HD DVD Group, med Toshiba i spissen, er demoner...Ehhh, nei, Counterpointer. Noe av det jeg er mest fornøyd med av mitt lyd- og bildeutstyr er min TOSHIBA 42" CRT bakprojeksjons tv

Så vær grei å ikke tillegg meg egenskaper du selv ikke ønsker jeg skal tillegge deg...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Beklager, men jeg skjønner fortsatt ikke argumentet. Greit nok at man mener at det aller, aller viktigste er å få topp kvalitet på både bilde og lyd, og at ekstramateriale og sånt må komme i andre rekke. Men, når man har en utgivelse der selv uttalte skeptikere sier at bilde og lyd er noe av det absolutt beste de noensinne har sett og hørt blant HD-utgivelser, så skjønner jeg ikke at det er negativt at selv ekstramaterialet er i toppklasse.

Det virker som om spesifikasjonene er viktigere enn faktisk ytelse, og den typen tankegang har jeg særdeles liten forståelse for.
    Den er helt sikkert noe av det beste som er utgitt på hidef. Det er bare det at INGEN vet hvor bra lyden hadde blitt med PCM/ DTS-HDMA/ TrueHD. For ett par år siden tenkte vel få på at hjemmekinolyden kunne bli stort bedre enn det de beste DVD-titlene kunne by på. Vi vet nå hvor mye god-lyd vi har gått glipp av fra DVD.

Slik er det kanskje fortsatt. Det er vanskelig å se for seg at Transformers kunne hatt bedre lyd med lossless, fordi DD+ allerede er så bra. Men akkurat nå, er det ingen som kan svare på det spørmålet.

Men se vekk fra formater og HD DVD vs BD, og alt det der. Er det bare noen få her inne som mener oppriktig at vi ikke "fortjener" det beste formatene har å by på av lyd og bilde? Om BD-filmen, The Day After Tomorrow, ikke hadde blitt oppgradert med et DTS-HDMA lydspor, så vet jeg neimn ikke om jeg hadde giddet å oppgradere fra SD DVD-versjonen.

Vi bør da kreve det beste formatet har å by på av lyd-, bilde- og ekstramateriell,; og det uansett hvilket format man skulle holde med!

At bildet, pga regissørens ønsker, ofte kan være en smakssak mtp fargestikk, korn og kontraster, så skal bildet leveres slik regissøren mente at filmen skulle se ut. Når det gjelder lydkvalitet på de nye formatene, så bør vi kreve at filmer, som har utbytte av losless, også bør få lossless...

Er det noen som er uenig i det, altså?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ingen av BD-gjengen kan nekte for at 30 Gb er mer enn nok til å gi ett meget bra bilde og super lyd. Til og med 25 Gb BD plater har mer enn nok.

Det er når selskapene må dytte inn alt av ekstra matrialet også i HD som gjør at plassen blir brukt opp for fort.

Mye av ekstra matrialet på Transeformers behøver ikke være mer enn SD kvalitet. Eller hadde heller ikke vært noe problem å puttet på en annen disk for å få plass til HD lyd.

Men problemet er uansett at Paramount ser ut til å ikke ville bruke HD lyd. Selv en kort film som "Blades of Glory" (93 min) fikk ikke dette. Den har nok ikke like bra bilde som "Transformers" heller.

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når paramount sier at transformers ble som den ble pga plassmangel, så er det selvfølgelig bare sprøyt. Det er bare å samenligne med andre filmer, så faller den påstanden på sin egen urimelighet.
    De kunne med letthet utstyrt den med lossless lyd og hatt ekstramatrialet på en egen disk, men det er et valg studioet har gjort. Paramount anser DD+ som god nok til at ingen hører forskjell( og når den får maks score, så har de vel rett i det), og de satser heller på ekstramatrialet og det rundt skal være next gen...sikkert for at kundene skal virkelig oppleve det som et steg videre å gå fra dvd til hd dvd, både innen lyd, bilde, menyer og ekstramatriale.
    Jeg var tidliger veldig skeptisk til å unnlate lossless, men når det kommer mer og mer frem hvor bra DD+1.5mbps virkelig er, så bryr det meg ikke noe særlig lenger...når visstnok profesjonelle lydfolk ikke hører forskellen mellom trueHD og DD+1.5mbps, så er det helt sikkert at ikke jeg hører det

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Men problemet er uansett at Paramount ser ut til å ikke ville bruke HD lyd. Selv en kort film som "Blades of Glory" (93 min) fikk ikke dette. Den har nok ikke like bra bilde som "Transformers" heller.
    Den kansellerte utgaven av Blades of Glory på BD, som kom ut i meget begrenset opplag hadde lossless-lyd, før Toshiba tok over kontrollen. Det er klart at Toshiba sine ønsker om hvordan ting skal være er i førersetet på nåværende tidspunkt. Jeg sier ikke at det er uriktge valg. Jeg er bare uenig. Jeg ønsket ikke next-gen format pga økt ekstramaterial og interaktivitet, men best mulig lyd og bilde.

Jeg er dog enig at de fleste ville finne forsvinnende liten forskjell mellom DD+ og lossless lyd, men det hindrer ikke meg å ønske lossless likevel. Jeg gråter ikke av den grunn, men føler meg litt snytt.

Trivia: POTC DMC har gått forbi Transformers på Amazon i dette øyeblikk. Det er ingen tvil at det kriges hardt mellom BDA og Toshiba for tiden, mye å tape i den påfølgende høysesongen i USA. Hva blir Warners posisjon etter jul?

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny

Trivia: POTC DMC har gått forbi Transformers på Amazon i dette øyeblikk. Det er ingen tvil at det kriges hardt mellom BDA og Toshiba for tiden, mye å tape i den påfølgende høysesongen i USA. Hva blir Warners posisjon etter jul?
    I'm going to tell you:

Om noen strakser ramler BD profil 1.1/2.0 produktene inn på markedet (også i form av versjon 2.0 software for PS3). Over natten får man et enormat antall slike produkter operativt og Warner vil pøse ut alle hold-back titlene med PiP og dil, også på BD.

Digresjon: Det er litt kjipt at den siste POTC ikke kommer før i begynnelsen av desember, men den kommer allikvel tids nok til å bidra bra før jul. Q4 har bare såvidt begynnt...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det en som prøver å forklare en av fordelen Dolby Digital Plus *kan* ha i forhold til TrueHD/PCM som er satt til en mindre bit-dybde enn orignal-masteren:
    "Well, if there is no bit-rate truncation performed on the PCM or TrueHD encode then how close the encode is to the master mostly depends on the bit rate of the encode (and I tend to agree with professionals that 1.5Mbps is so damn close that the difference no longer matters).

However, it is possible that the TrueHD or PCM encode can sound worse than DD+ at 1.5Mbps. This is due a little discussed fact is that sometimes the bit-depth is truncated with PCM and TrueHD encodes to 20 or even 16 bit encodes whereas the DD+ encode will often keep the full bit depth - IMO, truncating the raw data is worse than performing a lossy encode on it because the former method literally just throws away data whereas the DD+ encode will simply remove inaudible data in an intelligent fashion."

Konklusjon: DD+ 1.5mbps er transparent til masteren (høres akkurat like ens ut), men ukomprimert PCM/TrueHD kan (pga. plasshensyn) faktisk høres dårligere ut pga. at bits blir kastet bort. Det er ikke bestandig så enkelt som at ukomprimert er bedre, noen ganger kan en faktisk ende opp med at de bruker en master som er dårligere enn studio-masteren pga. plasshensyn (de aller fleste Blu-Ray filmer er 16bit/48khz, mens mikserne stort sett mikser i 24 bit..)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Tror ikke en skal lege altfor mye vekt på tallene idag, det er tross alt et gibort-salg av titler, samt at det har blitt planlagt en "kjøp-blu-ray" 16.oktober dag over lengre tid. BDA skal allikevel ha kred for at de faktisk utfører slike salg, det er veldig synd at HD DVD ikke har klart å imøtekomme slike events med sine egne salg..

Nå har jo tross alt Transfomers ligget på toppen av Amazon topp-10 listen siden lansering, i starten lå den faktisk over DVD versjonen (!). De aller fleste som har bestilt på Amazon.com har nok allerede pre-ordret den, men jeg hadde kanskje forventet at den skulle få en ny peak på lanseringsdatoen. Vi får se om det slår til.. Jeg er fortsatt ganske sikker på at HD DVD får en seier for uken som helhet, men tror nok jeg må justere tallene litt..

Side 328 av 653 FørsteFørste ... 188 198 208 218 228 238 248 258 268 278 288 298 308 318 324 325 326 327 328 329 330 331 332 338 348 358 368 378 388 398 408 418 428 438 448 458 468 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •