HD formatkrigen. - Side 311

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 311 av 653 FørsteFørste ... 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 271 281 291 301 307 308 309 310 311 312 313 314 315 321 331 341 351 361 371 381 391 401 411 421 431 441 451 ... SisteSiste
Viser resultater 6,201 til 6,220 av 13053
    Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De katalogtitlene du nevner der, selges for samme pris på DVD (ca. utsalgspris). $40-$50 er jo ikke normalt på HD heller. De helt nye koster veil. $34.99-$39.99, og så må du regne med litt inflasjon i løpet av 10 år.

Jeg husker at i Stavanger, så solgte Spaceworld sone 1 importer av Friday the 13th til 349,- Husker også jeg kjøpte MGM's Phantasm (1979) til 299,- på DVDStrax. Tror Fox i begynnelsen kjørte $35-$40 på alle DVDene sine, akkurat som på Blu-ray diskene deres, så dette var vel ganske likt. Og det var ikke uvanlig med nærmere $50 for spesialutgaver, med forskjellige versjoner og 2-3 disker.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Eh, nå fantaserer du. Med 50 GB og 48 Mb/s så er platen tom etter

(50 x 1000 x 8 Mb) / 48 Mb/s = 8333 sekunder =138 minutter

Og i dette eksemplet så har vi ikke tatt med plass til kontrollpakker, menysystem, etc.

En "superbit" utgivelse av en film på 3-4 timer kan utmerket godt utnytte en flerlags BD disc.

Spilletid 3,5 timer:
    12600 sek * 48 Mb/s = 75,6 GB.

Spilletid 4 timer:
    14400 sek * 48 Mb/s = 86,4 GB
    Ehh.. Har du lest meldingen min? Jeg skrev jo akkurat det samme som du skrev over! Optimal bitrate og maksimal bitrate er to forskjellige ting. De aller fleste filmer oppnår en optimal bitrate på ca. 20mbit/sekund. Da makser BD50 ut på 5 timer

Det jeg skrev:
    "For det første, Blu-Ray makser ut på 48 mbit/sekund på audio/video. Så maksimalt klarer du å fylle opp 21,6GB pr. time med film med maksimalt bitrate på lyd og bilde. "

De tallene stemmer jo *perfekt* med de tallene du bruker over? Så hvorfor begynner du å liste opp de samme tallene som om mine tall var feil??

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertB
    Jepp, tok jo ganske lang tid før prisene på DVD kom ned til godt under 200 kr her i Norge. Vanlig pris var lenge 199-249 kr for en vanlig utgivelse.

Tror vi vil se HD formatprisene synke noe fortere om salget slår til. Jo større produksjonsvolum/salgsvolum jo lavere priser på sikt.
    Feil! Det er ikke snakk om tilbud/etterspørsel her. Det er snakk om å betale ekstra for å få en ekstra service (HD bilde og lyd). Vi kan ikke regne med at studioene kommer til å konkurrere med DVD på pris, det er utopisk.. Det eneste vi kan prøve å sikre oss er at prisforskjellen ikke blir for stor..

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er litt rart at en liten setning i en post om at jeg laster ned fra nett ble vingeklippet og hudflettet til de grader her, men noen sider senere er piratkopieringsdebatten i full gang igjen.

Hvor går grensen for hva man kan si eller ikke si om piratkopiering/nedlasting her egentlig?

Cyberdog

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. litt som i kirken.. alle gjør det men ingen snakker om det..

For min del så blir det for mye pes at jeg heller kjøper filmer. Tror pris og tilgjengelighet er det aller viktigste våpenet mot pirat virksomhet. Det er et problem at det faktisk er raskere (og billigere) å laste ned en film kontra å dra å kjøpe den. Men hadde alle filmer kostet 99,- hadde jeg trolig kjøpt dobbelt så mye. Nå så gidder jeg ikke å bruke 199,- på en film som jeg ikke er helt sikker på om jeg kommer til å se mere en en gang.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Off-topic:
    Sitat Opprinnelig postet av Opsahle
    Nå så gidder jeg ikke å bruke 199,- på en film som jeg ikke er helt sikker på om jeg kommer til å se mere en en gang.
    Da har du vel strengt tatt ikke behov for filmen heller, så lenge du ikke ønsker å betale for. Kan du ikke/vil du ikke betale for deg - ikke noe goder. Slik er det.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Jeg synes det er litt rart at en liten setning i en post om at jeg laster ned fra nett ble vingeklippet og hudflettet til de grader her, men noen sider senere er piratkopieringsdebatten i full gang igjen.

Hvor går grensen for hva man kan si eller ikke si om piratkopiering/nedlasting her egentlig?

Cyberdog
    Problemet er at de fleste enten er 100% for eller 100% i mot piratkopiering. Det er noen som har fått for seg at alt skal være helt gratis, fordi det passer dem. Filmselskapene påstår at dette gjelder det fleste forbrukere og derfor har de startet noen av de verste og mest plagsomme propaganda kampanjer i historien. Faktum er at piratkopiering har kommet for å bli, så vi kan likegjerne diskutere hvordan dette kan co-eksistere med musikk og film industrien, uten at vi hele tiden skal bli plaget av høylytte anti pirat filmer foran hver eneste dvd vi kjøper. For ikke å snakke om musikk bransjens egne informasjonsfilmer som stort sett er noe vas. Folk kjøper film som aldri før og musikk kjøper man på Itunes! I tillegg lastes det ned for å supplere litt her og der... Hvorfor ikke? Det er da de færreste som bare laster ned...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    De katalogtitlene du nevner der, selges for samme pris på DVD (ca. utsalgspris). $40-$50 er jo ikke normalt på HD heller. De helt nye koster veil. $34.99-$39.99, og så må du regne med litt inflasjon i løpet av 10 år.
    Joda, jeg skjønner jo det, men jeg protesterer bare litt på påstanden om at HD-filmer koster det samme som DVD-filmene gjorde før i tiden.

Etter en håndfull stikkprøver, så ser det ut til at MSRP fra de forskjellige studioene er omtrent slik:

Fox: $40
    Disney:
    - nyhet: $35
    - katalog: $30
    Warner:
    - nyhet: $35 / $40 (combo)
    - katalog: $29
    Paramount:
    - nyhet: $40
    - katalog: $30
    Universal:
    - nyhet: $40 (combo)
    - katalog: $29 / $30
    Sony:
    - nyhet: $39 / $44
    - katalog: $29
    New Line:
    - nyhet: $40
    - katalog: $36 (dvs. Pan's Labyrinth)

Og selv om det sikker var enkelte DVDer som hadde tilsvarende MSRP i 1998, så er jeg rimelig sikker på at det generelle nivået var $5-$10 lavere ($25-$30).

Jeg husker at i Stavanger, så solgte Spaceworld sone 1 importer av Friday the 13th til 349,- Husker også jeg kjøpte MGM's Phantasm (1979) til 299,- på DVDStrax.
    Jo, men importpris i norske butikker er ikke så interessant å sammenligne med, synes jeg.

Tror Fox i begynnelsen kjørte $35-$40 på alle DVDene sine, akkurat som på Blu-ray diskene deres, så dette var vel ganske likt. Og det var ikke uvanlig med nærmere $50 for spesialutgaver, med forskjellige versjoner og 2-3 disker.
    Tja... Når jeg graver litt til, så ser det i hvert fall ut til at Disney hadde en MSRP på $40 på alle animasjonstitlene sine. Men jeg betalte f.eks. $12.49 for Matrix da den kom ut. så her har nok MSRP vært nærmere $25, vil jeg tro.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Warner har da vel ikke priser på 40$, har de? Sjekk ut filmen 300 og Harry Potter f.eks.. De ligger på 35$ vanligvis, samme som Disney.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Warner har da vel ikke priser på 40$, har de? Sjekk ut filmen 300 og Harry Potter f.eks.. De ligger på 35$ vanligvis, samme som Disney.
    HD DVD Disc Details: License to Wed | High-Def Digest
    HD DVD Disc Details: Ocean's Thirteen | High-Def Digest
    HD DVD Disc Details: Harry Potter and the Order of the Phoenix | High-Def Digest

Men... Jeg ser de oppgir $35 på BD-utgavene. Det er vel combo-skatten på $5, tenker jeg :???:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Men... Jeg ser de oppgir $35 på BD-utgavene. Det er vel combo-skatten på $5, tenker jeg :???:
    Mmmh.. Stemmer det. Jeg har forsåvidt ikke noe imot combo, men jeg ønsker ikke å betale ekstra for det, evt. så hadde jeg ønsket at vi fikk et valg(combo eller kun HD DVD).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil! Det er ikke snakk om tilbud/etterspørsel her. Det er snakk om å betale ekstra for å få en ekstra service (HD bilde og lyd). Vi kan ikke regne med at studioene kommer til å konkurrere med DVD på pris, det er utopisk.. Det eneste vi kan prøve å sikre oss er at prisforskjellen ikke blir for stor..
    LOL unskyld meg men der tar -du- fullstendig feil. Selvsagt har volum betydning for pris. Større produksjonsmengde gir lavere stykk-kostnad noe som på sikt gir lavere pris til forbrukerne.

Personlig tror jeg at HD formatene blir et supplement til DVD i første omgang og at vi kan se salgstall for enkelt-titler på omkring 500k-1mill eksemplarer innen 3 år. Hvorvidt HD formatene noengang vil overgå DVD vil avhenge helt og holdent av hvordan TV-markedet utvilkler seg når det gjelder pris og kvalitet på Full HD TV.

Innen 3 år antar jeg at HD filmer koster omkring 159-229 pr film på norske utgivelser.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LOL unskyld meg men der tar -du- fullstendig feil. Selvsagt har volum betydning for pris. Større produksjonsmengde gir lavere stykk-kostnad noe som på sikt gir lavere pris til forbrukerne.
    ??? Hva slags økonomikurs har du tatt? Det er ikke discene de selger, men innholdet! Innholdet på en HD disc er verdt mer enn en innholdet på en DVD disc. Eller mener du at det koster like mye å mastre en HD disc som en DVD disc?

Jeg er selvsagt enig i at, over tid, så vil HD gå ned i pris, men DVD vil alltid koste mindre.. Den eneste grunnen til at det skulle endre seg var hvis studioene så en merverdi i å bruke BD Eller HD DVD som format, som f.eks. at det var vanskeligere å legge ut de komplette filmene på internett e.l.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Best Buy på førsteplass, og Amazon.com på andre plass som forhandler av HD-filmer.

Best Buy named leading high-def retailer - 10/5/2007 - Video Business

Ikke ille at Amazon.com kommer på andreplass, men det er vistnok en ganske stor forskjell fra Best Buy. Må være litt kjipt for WalMart å havne på tredjeplass..

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehh.. Har du lest meldingen min? Jeg skrev jo akkurat det samme som du skrev over! Optimal bitrate og maksimal bitrate er to forskjellige ting. De aller fleste filmer oppnår en optimal bitrate på ca. 20mbit/sekund. Da makser BD50 ut på 5 timer

Det jeg skrev:
    "For det første, Blu-Ray makser ut på 48 mbit/sekund på audio/video. Så maksimalt klarer du å fylle opp 21,6GB pr. time med film med maksimalt bitrate på lyd og bilde. "

De tallene stemmer jo *perfekt* med de tallene du bruker over? Så hvorfor begynner du å liste opp de samme tallene som om mine tall var feil??
    Du var upresis og lite klargjørende. Men full bithastighet er en BD50 tom på litt over to timer.

Jeg listet deretter opp en del "superbit" eksempler som viser at lange filmer godt kan bruke mer en 50 GB. Det var jo det vi diskuterte. Ikke hvor mye matriele man klarer å skvise inn på 50 GB med å strupe bithastigheten ned til minimum. Ellers så var vel den opprinnelige påstanden din denne:

Det er tross alt plass til 5 timer med optimal HD-video/lyd på en 50GB disc allerede, trenger de mer, så er det enkelt å trykke opp flere plater..
    I det siste innlegget grunnlegger du dette med at "De aller fleste filmer oppnår en optimal bitrate på ca. 20mbit/sekund.".

IMO er den "optimale" bitrate den som komprimere bildet minst.

Ellers så kan man se den som den bithastigheten som gir best avveining mellom kvalitet/lagringsplass - det er slik bransjen normalt ser det, men da har man et annet fokus enn å kjøre med peak videobithastighet.

Men dette er jo bare et tankespinn rundt maks bithastigheter. Nok om det. Den praktiske realitene akkurat nå er feks at vi må leve med Warners HD DVD tilpassede VC1 kode også på BD.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ??? Hva slags økonomikurs har du tatt? Det er ikke discene de selger, men innholdet! Innholdet på en HD disc er verdt mer enn en innholdet på en DVD disc. Eller mener du at det koster like mye å mastre en HD disc som en DVD disc?

Jeg er selvsagt enig i at, over tid, så vil HD gå ned i pris, men DVD vil alltid koste mindre.. Den eneste grunnen til at det skulle endre seg var hvis studioene så en merverdi i å bruke BD Eller HD DVD som format, som f.eks. at det var vanskeligere å legge ut de komplette filmene på internett e.l.
    Tydeligvis et bedre kurs enn deg :-P

Å lage en HD master koster ikke så mye mer enn den masteren som ordnes for DVD. Det som evt skulle koste litt flesk er om filmen må restaureres og "konverteres". Også seamless branching koster vistnok endel da det er endel jobb (noe som også er grunnen til prisen på Close Encounter vil jeg tro).

Kostnaden for å lage HD masteren blir marginal pr plate når du trykker og selger i stort volum.

DVD kommer nok til å synke enda litt mer, men også HD filmene kommer til å gå ned i pris de neste 3 årene såframt markedet for HD film øker betraktelig.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å lage en HD master koster ikke så mye mer enn den masteren som ordnes for DVD. Det som evt skulle koste litt flesk er om filmen må restaureres og "konverteres". Også seamless branching koster vistnok endel da det er endel jobb (noe som også er grunnen til prisen på Close Encounter vil jeg tro).

Kostnaden for å lage HD masteren blir marginal pr plate når du trykker og selger i stort volum.
    Du må tydeligvis ha dette inn med teskje du? Produksjonskostnader har ingenting med saken å gjøre. Det er hva du får som avgjør prisen, får du mer, så betaler du mer! Med HD-filmer, så får du mer kvalitet. Punktum. Dersom du ikke forstår grunnleggende prissettingsprinsipper så er det ikke noe vits i å diskutere dette videre.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Artig liste over Paramounts salgstall på BD og HD DVD.

BD utsolgte HD DVD med rundt 50 % i de fleste tilfelle.

For mange titler er det ikke akkurat solgt veldig mange eksemplarer...

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde nå trodd at de 3 øverste titlene, skulle mer eksemplarer enn hva den listen viser. Viser vel bare hvor lite HD formatene virkelig utgjør.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde nå trodd at de 3 øverste titlene, skulle mer eksemplarer enn hva den listen viser. Viser vel bare hvor lite HD formatene virkelig utgjør.
    Fra et forum fikk jeg med meg at bare 0,3 % av netflix sine kunder i juli-august hadde vært inne å sett på HD titler.

Digresjon:
    Igjen våger jeg påstanden om at HD markedet for øyeblikket ikke er inne i et stadium der prisen på hardwaren er så veldig viktig som USD 199 profetene stadig hevder. Dette er for spesielt interesserte og vil være det i flere år til. Og de har råd til en 500 USD spiller.

Digresjon 2:
    Nå har jeg endret signaturen til å både inneholde fult navn og ikke et ord om det andre formatet.

Side 311 av 653 FørsteFørste ... 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 271 281 291 301 307 308 309 310 311 312 313 314 315 321 331 341 351 361 371 381 391 401 411 421 431 441 451 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •