HD formatkrigen. - Side 310

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 310 av 653 FørsteFørste ... 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 270 280 290 300 306 307 308 309 310 311 312 313 314 320 330 340 350 360 370 380 390 400 410 420 430 440 450 ... SisteSiste
Viser resultater 6,181 til 6,200 av 13053
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Er det ikke AACS som tar seg av regionskoding?

/S
    Nei. AACS er DRM, regionskode sier bare at den med A ikke får spillt av i en B spiller osv.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Appeti
    Måtte bare sitere dette innlegget en gang til da jeg leste at Hitachi har avslørt at de har utviklet fire lag Blu-ray disk, med lagrings kapasitet på 100 GB.
    Hitachi hevder at dagens Blu-ray spillere vil bare trenge en firmware oppgradering for å være kompatible. Kanskje ikke så gode nyheter for HD DVD når de nå antagelig og endelig har på plass HD51.
    Hehe, dersom HD DVD gruppen får på plass HD51 så er det bra både for HD DVD og Blu-Ray. Kanskje spesielt Blu-Ray fans vil se størst nytte i HD DVD 51GB faktisk, for da kommer Warner til å kunne utnytte BD50 plater på sine utgivelser istedet for BD25 som de bruker nå.

Uansett, BD100GB er ikke aktuelt før nærmere 2010. Vi får ta diskusjonen om hva dette betyr for Blu-Ray om 2 år.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertB
    Glimrende! La inn bestilling der selv nå for å sikre meg den :-D

Og slengte på Eyes Wide Shut og Arlington Road i samme slengen
    Ser ut til at la igjen visse spor i butikken :
    Kunder som kjøpte denne, kjøpte også:
    Eyes Wide Shut: Special Ed. [Blu-ray]
    Arlington Road [Blu-ray]

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Det gjør ikke piratkopiering noe vankeligere.. De blir bare komprimert ned til størelsen av en DVD9 plate uansett..
    Mente i orginalformatet. Vil de lage en dvd versjon er det jo like greit å kopiere dvd'en. Tenkte spesielt på nedlasting, det burde jeg ha skrevet. Ingenting hindrer piratene til syvende og sist. Men en 100Gb fil blir tung å håndtere på dagen linjer med dagens hastigheter og det vil jo også sette visse krav til lagring når 10 filmer blir 1 TB.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Mente i orginalformatet. Vil de lage en dvd versjon er det jo like greit å kopiere dvd'en. Tenkte spesielt på nedlasting, det burde jeg ha skrevet. Ingenting hindrer piratene til syvende og sist. Men en 100Gb fil blir tung å håndtere på dagen linjer med dagens hastigheter og det vil jo også sette visse krav til lagring når 10 filmer blir 1 TB.

Det betyr bare at det blir en liten pause for piratene. Hvis du ser på hvordan hastigheten på internet har skutt i taket de siste 5 årene, så er det ikke lenge til man kan laste ned 100 gb på samme tid som man tar ned 15 i dag. På tidelig 90 tall brukte vi 1200 bauds modem og trodde det var fremtiden.

Studioene er helt opphengt i sikkerhet og kopisperrer.

Piratene kan ikke stoppes så lenge det finnes et internet.
    De store filmselskapene kan heller ikke skremme pirater med mediastyrte rettsaker og grovt maktmissbruk, de er alt for mange og det er bare et støvkorn som blir tatt. Selskapene må lære seg å leve med kopieringen og kanskje tjene litt penger på den også. De kan for eksempel få reklame baserte nedlastings sider.
    copyright er et gammeldags begrep som trenger modernisering... Etter min mening så burde ikke copyright vare lenger enn 5 år.
    Etter det burde ett hvert åndsverk bli public domain. Jeg er ikke pirat selv og jeg har laget og lager åndsverk.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Nja. For det første, Blu-Ray makser ut på 48 mbit/sekund på audio/video. Så maksimalt klarer du å fylle opp 21,6GB pr. time med film med maksimalt bitrate på lyd og bilde. Så de aller fleste filmer vil ligge på ca. 40-50GB uansett. (2->2,5time). Dette er altså med maksimal bitrate hele tiden, uten noe hensyn til at noen scener rett og slett er enklere å komprimere enn andre.

For det andre, Hitachi tror ikke de klarer å kommersialisere dette før 2009. Selv da så er det ikke sikkert at det vil være mulig å trykke opp plater på en effektiv måte. Mest sansynlig er det de færreste trykkeriene som ser noe hensikt i å investere i nytt utstyr, når det uansett er like greit å brukt 2 discer. Det er tross alt plass til 5 timer med optimal HD-video/lyd på en 50GB disc allerede, trenger de mer, så er det enkelt å trykke opp flere plater..

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Da her jeg valgt side for denne gang! La inne en bestilling på HD-E1 hos komplett! Som jeg gleder meg

Da gjenstår det bare å bestille transformers og 50 evt 42 tommer pana plasma...
    Jeg er 1 klikk ifra å bestille den jeg også, frister noe sinnsykt, men er veldig usikker siden dette er første runde HD-Avspillere, men vet ikke om jeg klarer å vente!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kopiering av film tror jeg egentlig er et svært lite problem i forhold til HD film. De fleste som driver storstilt kopiering bruker DVD eller CD-ROM (DivX format) fortsatt. Det som eventuelt skulle være et problem er piratkopiering på industriell skala i Asia, men det er enda for tidlig i utviklingen til dette er i nærheten av lønnsomt for mafiaen der borte.

Her hjemme, Europa og USA så tror jeg også problemet er omtrent ikke-eksisterende. De som evt downloader filmer ulovlig ville høyst sansynlig ikke kjøpt filmene uansett da dette gjerne er en gjeng lavpannede idioter som tror at DivX på en CD-ROM er omtrent like bra som den orginale DVD versjonen.

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Jeg er 1 klikk ifra å bestille den jeg også, frister noe sinnsykt, men er veldig usikker siden dette er første runde HD-Avspillere, men vet ikke om jeg klarer å vente!!!!

Har den samme selv (HD-E1), og den gir fantastiske bilder til min Pioner 508XD. Er godt fornøyd med den, både som HD og DVD spiller.

Prisen er så god på denne om dagen at det er ingenting å tenke på, så kan du oppgradere om et par år. Løp og kjøp.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertB
    Kopiering av film tror jeg egentlig er et svært lite problem i forhold til HD film. De fleste som driver storstilt kopiering bruker DVD eller CD-ROM (DivX format) fortsatt. Det som eventuelt skulle være et problem er piratkopiering på industriell skala i Asia, men det er enda for tidlig i utviklingen til dette er i nærheten av lønnsomt for mafiaen der borte.

Her hjemme, Europa og USA så tror jeg også problemet er omtrent ikke-eksisterende. De som evt downloader filmer ulovlig ville høyst sansynlig ikke kjøpt filmene uansett da dette gjerne er en gjeng lavpannede idioter som tror at DivX på en CD-ROM er omtrent like bra som den orginale DVD versjonen.
    Jeg vil vel si piratene får et utrolig bra utgangspunkt med HD-filmer. Jo bedre kilden er, desto bedre resultat kan man potensielt få etter komprimering. Det utvikles nye kodeker hele tida og man kan vel få utrolig kvalitet på filer av fornuftig størrelse. De blir ikke noe alternativ for oss som liker at det skal være perfekt, men det er utrolig mange idag som av en eller annen grunn syntes det er kult å se film på pc-skjermen sin. Om disse hadde kjøpt filmen i alle fall er en annen sak, men hvis piratkopirering var umulig (veldig hypotetisk) så ville også mentaliteten vært anderledes og følgelig ville nok flere sett film på kino eller leie/kjøpefilm.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Nja. For det første, Blu-Ray makser ut på 48 mbit/sekund på audio/video. Så maksimalt klarer du å fylle opp 21,6GB pr. time med film med maksimalt bitrate på lyd og bilde. Så de aller fleste filmer vil ligge på ca. 40-50GB uansett. (2->2,5time). Dette er altså med maksimal bitrate hele tiden, uten noe hensyn til at noen scener rett og slett er enklere å komprimere enn andre.

For det andre, Hitachi tror ikke de klarer å kommersialisere dette før 2009. Selv da så er det ikke sikkert at det vil være mulig å trykke opp plater på en effektiv måte. Mest sansynlig er det de færreste trykkeriene som ser noe hensikt i å investere i nytt utstyr, når det uansett er like greit å brukt 2 discer. Det er tross alt plass til 5 timer med optimal HD-video/lyd på en 50GB disc allerede, trenger de mer, så er det enkelt å trykke opp flere plater..
    Eh, nå fantaserer du. Med 50 GB og 48 Mb/s så er platen tom etter

(50 x 1000 x 8 Mb) / 48 Mb/s = 8333 sekunder =138 minutter

Og i dette eksemplet så har vi ikke tatt med plass til kontrollpakker, menysystem, etc.

En "superbit" utgivelse av en film på 3-4 timer kan utmerket godt utnytte en flerlags BD disc.

Spilletid 3,5 timer:
    12600 sek * 48 Mb/s = 75,6 GB.

Spilletid 4 timer:
    14400 sek * 48 Mb/s = 86,4 GB

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Jeg vil vel si piratene får et utrolig bra utgangspunkt med HD-filmer. Jo bedre kilden er, desto bedre resultat kan man potensielt få etter komprimering. Det utvikles nye kodeker hele tida og man kan vel få utrolig kvalitet på filer av fornuftig størrelse. De blir ikke noe alternativ for oss som liker at det skal være perfekt, men det er utrolig mange idag som av en eller annen grunn syntes det er kult å se film på pc-skjermen sin. Om disse hadde kjøpt filmen i alle fall er en annen sak, men hvis piratkopirering var umulig (veldig hypotetisk) så ville også mentaliteten vært anderledes og følgelig ville nok flere sett film på kino eller leie/kjøpefilm.

En vanlig div-x på rundt 750 mb har ikke særlig god billed eller lydkvalitet. Deles filen i to eller 3 slik at den ligger på 1,5 - 2 gb så er ikke kvaliteten så dårlig lenger, men det matcher ikke orginal materialet.

Nå har vi også dvd spillere som kan kjøre div-x formater.

Etter at båndbredden gikk opp til 5 - 10 mb linjer så laster mange ned fulle dvd'er på 9,5 gb og om kort tid vil man kunne laste ned full hd.

Jeg tror ikke pirat kopieringen er et så omfattende problem som de store selskapene vil ha det til. De vil bare ha en stop for det slik at det ikke skal bli et kjempestort problem.
    Når filmselskapene legger frem sine hårreisende tapstall så regner de også med de Asiatiske landene og det er der mesteparten foregår. Dette sier de ikke noe om...
    De fleste jeg kjenner som laster ned filmer, henter ting de ikke vil kjøpe eller se på kino. Ofte er det også slik at skulle filmen falle i smak så kjøper man orginalen å putter den i hylla. Det er også gjort en undersøkelse hvor det kom frem at de som laster ned mye også kjøper mest.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    En "superbit" utgivelse av en film på 3-4 timer kan utmerket godt utnytte en flerlags BD disc.

Spilletid 3,5 timer:
    12600 sek * 48 Mb/s = 75,6 GB.

Spilletid 4 timer:
    14400 sek * 48 Mb/s = 86,4 GB
    En slik "superbit" utgave høres ut som en drøm for oss entusiaster Men det spørs vel om filmindustrien vil satse på slike?

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i at Sony's veiledende priser er litt drøye noen ganger. Superbad ble nettopp annonsert med en pris på $43.95. Men jeg husker jeg syntes det var en grei pris når jeg kjøpte 3-disc utgaven av Suspiria til 349,- i 2000/01, så det er ikke så aller verst for et helt nytt format når du tenker slik.

Men jeg tror også at Sony har en innkjøpspris i forhold til veil. pris som er lavere enn andre, som kan sees på hvor mye avslag nettbutikker gir. DVDPacific selger Disney's nye filmer til $26.53, og Sony's til $26.47-$27.04, til tross for at veil. pris fra Sony er $4-$5 høyere enn Disney. Og HD formatene koster ikke mer enn hva DVD gjorde når det kom heller, og med inflasjon o.l. så betyr vi egentlig noe særlig for diskene i forhold til før.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fritz Nilsen
    Jeg skal ikke motsi deg på dette spesifikke argumentet.....

...da må jeg tillate meg (for argumentasjons skyld) å påpeke at å velge BD fremfor HD DVD fremstår som et irrasjonelt valg sett i lys av hardwarepriser, regionskoding og ferdig interaktivitet. (Og for noen er faktisk studiostøtten til HD DVD en pluss-faktor (Universal og nå Paramount/DW))
    <snip>>
    Jeg respekterer ditt valg av BD, men skjønner ikke den fiendtlige holdningen til det andre formatet.
    At debatten har blitt såpass polemisert er ikke min feil. Det begynnte vel sommeren 2006 når Tosh - mot en del odds - fikk lansert systemet sitt før BD. Du kan gå tilbake å se hva de første HD DVD fanboysene sa om BD da.

BD har full interaktivitet i form av BD-J i _alle_ spillere! PIP og internett har ikke noe med interaktiviteten på platen å gjøre. Hvis du mener noe annet så får du kalle det for det som det er. HD DVDs sekundær audio i advanced forfatter mode har en haug med bivirkninger som jeg heller ikke liker, bla umuliggjøring av rå lyddata fra platen til ekstern dekoding. Det gidder jeg ikke bytte bort i en pip når jeg gjør et interaktivt valg i menyene. Det er faktisk bilde og lyd som betyr noe for meg, ikke antall ringetoner du kan bestille online med HD DVD fjernkontrollen. Kombiner dette med HD DVD sin underlegne lagringskapasitet og merkbart lavere peak bitrate (48 vs 30 Mb/s) og jeg klarer ikke så HD DVD som et likeverdig alternativ for de som er opptatt av kvalitet.

Når det gjelder hardware-prisen så vet du like godt som meg at det ikke har vært noen naturlig prisutvikling for hverken det ene eller andre formatet. Tosh konkurere kun med seg selv om å gi bort spillere til lavest mulig pris og markedsdesperasjone gir seg utslag i et omfattende medgiftutvalg fra begge parter. Kanskje vinneren blir det formatet som først leverer med 20 titler sammen med en spiller til 99 USD...

Noen tusenlapper i forskjell betyr uansett lite hvis man ikke får filmer til den.

(Og for noen er faktisk studiostøtten til HD DVD en pluss-faktor (Universal og nå Paramount/DW))
    Det blir liksom litt feil å kjøpe seg inn i et format pga enkelte utgivelser. Man må se på totabildet når situasjonen er som den er.

For meg koker det ned til følgende:
    to systemer på markedet = sjanseløs situasjon (multispiller vil ikke redde det)

Hva ser du som løsning på det problemet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Er enig i at Sony's veiledende priser er litt drøye noen ganger. Superbad ble nettopp annonsert med en pris på $43.95. Men jeg husker jeg syntes det var en grei pris når jeg kjøpte 3-disc utgaven av Suspiria til 349,- i 2000/01, så det er ikke så aller verst for et helt nytt format når du tenker slik.

Men jeg tror også at Sony har en innkjøpspris i forhold til veil. pris som er lavere enn andre, som kan sees på hvor mye avslag nettbutikker gir. DVDPacific selger Disney's nye filmer til $26.53, og Sony's til $26.47-$27.04, til tross for at veil. pris fra Sony er $4-$5 høyere enn Disney. Og HD formatene koster ikke mer enn hva DVD gjorde når det kom heller, og med inflasjon o.l. så betyr vi egentlig noe særlig for diskene i forhold til før.
    Jepp, tok jo ganske lang tid før prisene på DVD kom ned til godt under 200 kr her i Norge. Vanlig pris var lenge 199-249 kr for en vanlig utgivelse.

Tror vi vil se HD formatprisene synke noe fortere om salget slår til. Jo større produksjonsvolum/salgsvolum jo lavere priser på sikt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Etter at båndbredden gikk opp til 5 - 10 mb linjer så laster mange ned fulle dvd'er på 9,5 gb og om kort tid vil man kunne laste ned full hd.
    Det har man kunnet gjøre lenge... :-/

For å spore litt av, så er jeg ikke sikker på om det er en vinnende strategi fra SONY å droppe PS2 bakoverkompabilitet i den nye PS3'en. Først; hvorfor?! Den er jo i software nå...? Og sist; de eliminerer jo et hav av gode spill titler. Mange folk har ikke hatt PS2 før, og kunne gledet seg til å spille mange gode spill... sønnen min spiller nesten bare PS2 spill på PS3'en vår. Dette tror jeg skaper forvirring, folk "tror" at PS3 kan spille PS2, og så kanskje de spør noen som har en "ordentlig" PS3 og får det bekreftet - de kjøper den nye billige og sitter så med skjegget i postkassa... nuvel.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    HD DVDs sekundær audio i advanced forfatter mode har en haug med bivirkninger som jeg heller ikke liker, bla umuliggjøring av rå lyddata fra platen til ekstern dekoding. Det gidder jeg ikke bytte bort i en pip når jeg gjør et interaktivt valg i menyene.
    Så vidt jeg vet, så kan de nye spillerene fra Toshiba gjøre dette, der de ignorerer interaktiviteten. Så snart du slår på PiP e.l., så sender spilleren ut enten Dolby Digital eller dekoder innbyrdes. Så dette fungerer helt fint. Så vidt jeg vet, kommer Blu-ray til å gjøre akkurat det samme i fremtiden.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gojensen
    Det har man kunnet gjøre lenge... :-/

For å spore litt av, så er jeg ikke sikker på om det er en vinnende strategi fra SONY å droppe PS2 bakoverkompabilitet i den nye PS3'en. Først; hvorfor?! Den er jo i software nå...? Og sist; de eliminerer jo et hav av gode spill titler. Mange folk har ikke hatt PS2 før, og kunne gledet seg til å spille mange gode spill... sønnen min spiller nesten bare PS2 spill på PS3'en vår. Dette tror jeg skaper forvirring, folk "tror" at PS3 kan spille PS2, og så kanskje de spør noen som har en "ordentlig" PS3 og får det bekreftet - de kjøper den nye billige og sitter så med skjegget i postkassa... nuvel.
    Klart man kan, men det tar laaaannnnnggggg tid. Da er det ikke så mange pirater som gidder.

Ps3 hører hjemme i ps3 linken.
    Uansett...
    Jeg tror noe av problemet for Sony er at folk spiller for mye ps2 spill på ps3. Det er nok grunnen til at de fjerner funksjonen. Om det er særlig lurt tror jeg ikke, men de håper jo at folk skal skaffe seg noen ps3 spill.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Mnja, er du sikker på at det var vanlig med MSRP på $40-$50 i DVDens barndom?

Jeg har rota frem en del gamle mailer med bestillingsbekreftelser, og her er det jeg betalte i 1998/1999 for enkelte titler:

Kode:
    2001: Space Odyssey  $17.49
    Hackers              $17.49
    Wag the Dog          $19.95
    The Wedding Singer   $17.49
    Lost in Space        $17.49
    Face / Off           $20.99
    Speed                $20.99
    The Fifth Element    $20.99
    Jeg tror Lost in Space og The Wedding Singer var nyheter som ble sluppet samtidig på VHS og DVD, mens de andre var katalogtitler.

Men, dette er bare utsalgsprisen. Skal vi få en skikkelig sammenligning av studioenes policyer, så må vi nesten se på hva MSRP var, og det aner jeg dessverre ikke. Jeg tror at denne butikken (DVD Express) stort sett ga 40% rabatt på alle titler. Men det er mulig dette bare var på forhåndsbestillinger.

En annen faktor som kompliserer en sammenligning, er at dollarkursen i 98/99 lå mellom 7,50 og 7,90. Altså ca. 40% høyere enn den er er i dag. Så hvis vi betaler det samme i norske kroner i dag som vi gjorde for snart ti år siden, så er dette mer dollarkursen sin "feil" enn butikkene og studioene.

Jeg ser forresten også at jeg betalte 159,- for Scanbox-utgaven av Copland sånn i august/september 98 en gang.

Side 310 av 653 FørsteFørste ... 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 270 280 290 300 306 307 308 309 310 311 312 313 314 320 330 340 350 360 370 380 390 400 410 420 430 440 450 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •