HD formatkrigen. - Side 290

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 290 av 653 FørsteFørste ... 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 270 280 286 287 288 289 290 291 292 293 294 300 310 320 330 340 350 360 370 380 390 400 410 420 430 ... SisteSiste
Viser resultater 5,781 til 5,800 av 13053
    Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er kansje like bra at det kommer flere og flere ugivelser med DTS HD MA istedetfor Dolby trueHD....virker som trueHD ikke virker å være helt god å ha med å gjøre:
    Originally Posted by amirm View Post
    No, it is not a matter of efficiency. Best and worst lossless codecs are separated by only 5% or so in output file size.

The problem is one of design. TrueHD shoots up peak rate spikes on regular basis to make it easier to seek to different packets. This means that regardless of the actual rate of the codec, you have to allocate the peak rate. This is gets to be a pretty serious problem as you go up in sample rate and resolution and partially defeats the reason one would want to use a lossless codec. We gain space efficiency [with True HD] but do not get anything on bandwidth side.

We don't know how DTS-MA works but it has much lower peak rate even though it encapsulates a lossy stream in addition to lossless one.

I have tried to push Dolby to fix the above but nothing has come out of it. If we could get the peaks to be more manageable, we can then modify the video codec to take advantage of the valleys as opposed to current situation where that bandwidth is wasted. But unless Dolby relaxes those “re-sync” pulses in their encoder, we are kind of stuck. I hate to see so much bandwidth go to waste for no reason….
    Link

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sage
    hehe, nei det er ikke rimelig, det er negativ bevisbyrde, generelt ansett som useriøst og en uting.
    Du kan selvsagt tro/synse/tippe så mye du vil, men du kan ikke påstå at noe er sant og så forlange at motparten skal motbevise det.
    *månen er en gul ost*...
    Vel, siden Andy Dandy mener det er kun BD som sponses, trondmm mener det er ubestridt at HD DVD er sponset og du mener Andy Dandy bør slippe å redegjøre for hvorfor han mener HD DVD ikke er sponset ; så kan jo kanskje dere tre ta denne diskusjonen dere imellom. Dere har åpenbart noe å diskutere

Jeg, derimot, har aldri benektet for at finansiering foregår i begge leire

Lykke til
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Har ikke sett noen prosentangivelser, men hovedreglene er vel:

Sonefrie
    Alle Warner
    Alle Paramount
    Sony katalogtitler

Sonekodet
    Fox
    Disney
    Sony nye titler
    Vet ikke hvor bra oppdatert Blu-ray Disc Statistics er, men den viser jo en ganske høy andel regionsfritt for BD formatet :

http://www.blu-raystats.com/

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertB
    Jepp men jeg har opplevd at de setter på 199 kr selv om det kostet mer. Gambler litt men skal uansett ha de titlene.
    Så vidt meg bekjent er Playx.no et datterselskap av DVDStrax.com i Danmark. DVDStrax sender fra DK og Playx sender fra Oslo...Det var det jeg fikk oppgitt fra DVDStrax for noen måneder siden?...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teedjay
    Vet ikke hvor bra oppdatert Blu-ray Disc Statistics er, men den viser jo en ganske høy andel regionsfritt for BD formatet :

Blu-ray Disc Statistics
    Ehhh.. Oppdaget en ting med den siden..
    De har listet opp totalt 325 filmer.
    Herav er 160 regionsfri.

De klarer å få dette til å bli en prosent på 79,21% regionsfri. Litt intr. mattematikk? De har også tatt med 30 Paramount titler, som tross alt er ute av produksjon. (Alle disse er regionsfri.) Jeg finner også flere titler som jeg *vet* har regionskoding, men bak dem står det ingenting..

Nei, den siden der er ikke mye å skryte av.. Jeg har flere sonekodetet filmer i min egen Blu-Ray samling enn det de har klart å liste opp.. De har kun klart å finne 42 sonekodete filmer, latterlig, siden jeg fant like mange for flere måneder siden i min egen samling da jeg telte dem opp. Har blitt flere nå..

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kansje like bra at det kommer flere og flere ugivelser med DTS HD MA istedetfor Dolby trueHD....virker som trueHD ikke virker å være helt god å ha med å gjøre:

Link
    Finnes DTS HD MA på HD DVD plater også?

Når det gjelder dette spinnet fra Amir så er det bare en bortforklaring på at HD DVD ikke har høy nok peak bitrate...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Dette begynner vel å bli gammelt nytt nå. Hva er skrotningsfaktoren per i dag?
    Aner ikke. Og jeg vil gjerne påpeke at da jeg først postet Vaughns artikkel/rapport/kall-det-hva-du-vil, så poengterte jeg veldig sterkt at feilraten det ble referert til ikke hadde noe å si i dag, og at den ikke ville ha noe å si, dersom Sony klarte å forbedre den, noe de fortsatt har veldig god tid til.

Nå som feks Singulus kommer med BD50 produksjonslinjer så går jeg ut ifra at de har en hvis "kvalitet" å levere ovenfor de replikatorene som velger å kjøpe inn disse linjene?
    Ja, jeg vil da tro det.

Situasjonen har jo vært litt anerledes for Panasonics/Sonys pilotproduskjon av et nytt high tech konsept. Det som teller for studioene er vel
    a) pris per enhet
    b) leveringstid.
    Joda, det er sant. Men, "a)" kan Sony/BDA hjelpe til med å holde nede ved å ta på seg kostnaden ved feilproduksjonen. "b)" er selvfølgelig litt verre, men med dagens volum, så skulle man ikke tro at leveringstid skulle kunne være noe problem i det hele tatt.

Det er såvidt jeg har fått med meg aldri vært studioer som ikke har fått trykt opp det nødvendige antall plater på tross av høy skrotningsprosent.
    Nei, men det har vært en del utsettelser av BD-plater i det siste. Kan vi være sikker på at dette utelukkende skyldes feilprogrammerte java-menyer eller lignende? Vi vet jo for så vidt at det er trangt om kapasiteten for BD-plater nå, ettersom Master and Commander ble utsatt til nyåret, men det er ikke akkurat noen overraskelse at man trykker plater for harde livet foran julesesongen.

Ytterpunktet til dette er Amirs spin på AVS
    Han overdriver sikkert noe, men jeg har inntrykk av at fyren er rimelig troverdig, og at han i det minste ikke lyver (hadde aldri trodd jeg skulle skrive noe slikt om en Microsoft-sjef ).

(som har fått et helt håpløst HD DVD preg over hele forumet - utvilsomt pga for tette bånd til ymse insidere de liker å pleie)
    Du blir sikkert ikke overrasket, men jeg legger litt av skylden på dette på Blu-ray-folket selv. Så vidt jeg har sett, så er det Blu-ray-folket som "flykter" fra AVS-forum, formodentlig fordi det er mye mer behagelig å diskutere på Blu-ray.com, hvor man blir bannet hvis man ikke lovpriser Blu-ray.

som mer eller mindre profeterer at produksjonen av BD50 ikke kan gjøres kommersielt / økonomisk levedyktig.
    Mnja, det jeg har fått ut av Amirs poster om emnet er at han mener BD-50-produksjonen ikke er levedyktig på store volum med dagens feilrate.

Om det er sannsynlig at feilraten vil synke raskere enn markedet øker, er til en viss grad et trosspørsmål. Jeg tror for så vidt at Sony har ganske god tid på seg, og man kommer tross alt rundt problemet ved å kjøpe dobbelt så mange maskiner som man egentlig trenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva legger du i "finnes"?

Jeg er ikke sikker på om det er gitt ut eller annonsert noen HD DVDer som inneholder DTS HD MA, men det er ikke noe i veien for å bruke kodeken på HD DVD.

Men, for å være helt ærlig, vil jeg bli overrasket om noen kommer til å bruke den. Hva skal man egentlig med DTS HD MA når man har TrueHD? Bitraten vil sannsynligvis bli bortimot den samme, og siden begge kodeker er lossless, så vil jo resultatet bli det samme også. Eneste forskjellen er at alle HD DVD-spillere kan dekode TrueHD, mens ingen (bortsett fra enkelte av de som kommer på markedet i løpet av oktober/november) kan dekode DTS HD MA.

Med andre ord:

- ingen forbedring i lydkvalitet
    - liten eller ingen plassbesparelse
    - dårlig spillerkompatibilitet

Tror det skal bli vanskelig å selge inn dette til studioene

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Hva legger du i "finnes"?

Jeg er ikke sikker på om det er gitt ut eller annonsert noen HD DVDer som inneholder DTS HD MA, men det er ikke noe i veien for å bruke kodeken på HD DVD.

Men, for å være helt ærlig, vil jeg bli overrasket om noen kommer til å bruke den. Hva skal man egentlig med DTS HD MA når man har TrueHD? Bitraten vil sannsynligvis bli bortimot den samme, og siden begge kodeker er lossless, så vil jo resultatet bli det samme også. Eneste forskjellen er at alle HD DVD-spillere kan dekode TrueHD, mens ingen (bortsett fra enkelte av de som kommer på markedet i løpet av oktober/november) kan dekode DTS HD MA.

Med andre ord:

- ingen forbedring i lydkvalitet
    - liten eller ingen plassbesparelse
    - dårlig spillerkompatibilitet

Tror det skal bli vanskelig å selge inn dette til studioene
    Mener jeg leste for ett par dager siden (en som testet med Samsung 1400/ Onkyo receiver) om at DTS-HDMA var meget imponerende. Jeg tror kanskje man skal vente med å slå helt fast om lyden er lik, bare fordi den er lossless. Det er vel en mulighet at TrueHD og DTS HDMA har litt forskjellige lydsignaturer, og evt høyere/ laver bitrate kan gi forskjeller.

Jeg setter en liten knapp på at PCM og DTS-HDMA blir oppfattet som litt bedre enn TrueHD.

Initial reports are quite positive, with users reporting audio quality that matches or exceeds that of Dolby TrueHD.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er en hel del Europeiske filmer med DTS HD MA. F. eks. Total Racall, Basic Instinct, The Pianist, Brotherhoos of the wolf, Mulholland drive, Terminator 2 m.fl.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Ehhh.. Oppdaget en ting med den siden..
    De har listet opp totalt 325 filmer.
    Herav er 160 regionsfri.

De klarer å få dette til å bli en prosent på 79,21% regionsfri. Litt intr. mattematikk? De har også tatt med 30 Paramount titler, som tross alt er ute av produksjon. (Alle disse er regionsfri.) Jeg finner også flere titler som jeg *vet* har regionskoding, men bak dem står det ingenting..
    Kan vel anta at de som ikke er merket som eksplisitt regionsfri har sperre. Korrigert for de 30 Paramount titlene som forsvant blir det da 130 regionsfri av 295 totalt (ca 44%).

Jeg ble i allefall overrasket over at det var såpass mange regionsfri titler.

Siden oppgir forresten en mailadresse dersom man ønsker å sende korrigeringer, det virker som en privatpersons hobbyprosjekt. Det er en tilsvarende side med HD DVD statistikk der også :

HD DVD Statistics

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Så vidt meg bekjent er Playx.no et datterselskap av DVDStrax.com i Danmark. DVDStrax sender fra DK og Playx sender fra Oslo...Det var det jeg fikk oppgitt fra DVDStrax for noen måneder siden?...
    Det er fullt mulig at eierforholdet er slik, det kjenner jeg ikke til.

Men jeg synes det er veldig greit å betale 60-70 kr tilsammen i porto for 10-15 filmer der prisen stort sett ligger på 199 kr pr tittel.

Jeg vil først og fremst ha regionkodete titler på sone B som jeg ikke kan kjøpe fra USA. Det som gies regionfritt i USA kjøper jeg heller via eBay der jeg får titlene for alt fra 120 kr (Hellboy) til 170 kr (First Blood) inklusive porto.

Jeg kikket endel på DVDStrax men der har de også en god del importfilmer fra USA i listene sine. Så for ryddighetens skyld var det greiere å kjøpe gjenom Playx syntes jeg :-) Prismessig kommer det vel ganske likt ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PlayX.no, DVDStrax.com, og zailor.no har samme eier.
    Filmer fra PlayX som koster 199.- eller mindre sendes fortsat fra Frederikshavn (Cinemax), mens filmer over 200.- skal sendes fra Norge (tror de sendes fra Zailor).

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener jeg leste for ett par dager siden (en som testet med Samsung 1400/ Onkyo receiver) om at DTS-HDMA var meget imponerende. Jeg tror kanskje man skal vente med å slå helt fast om lyden er lik, bare fordi den er lossless.
    Ehm... Hvis lyden er lossless på begge formatene, så er den lik på begge formatene. Forutsatt at input er lik.

Det er vel en mulighet at TrueHD og DTS HDMA har litt forskjellige lydsignaturer, og evt høyere/ laver bitrate kan gi forskjeller.
    Nei. Men det er mulig at de benytter forskjellig lydmiks.

Jeg setter en liten knapp på at PCM og DTS-HDMA blir oppfattet som litt bedre enn TrueHD.
    Akkurat det kan jeg være enig i - at det blir oppfattet som bedre, altså.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vi kommer til å få en ny kabeldiskusjonslignende trend med tanke på de nye lossless lydkodekene (er det er norskt ord? Kodek? ).

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trueHD, DTS-MA og PCM må jo gi bit for bit det samme signalet ut, forutsatt samme kilde. Det virker derimot ikke som DTS-MA er plaget av de samme "spikes" som trueHD og hvis ikke dolby klarer å fikse dette, kan en vel likegodt gå for DTS versjonen...en oppgradering av HD DVD spillerne til å kunne decode signalet burde gå greit gjennom en firmware-oppdatering.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Tror vi kommer til å få en ny kabeldiskusjonslignende trend med tanke på de nye lossless lydkodekene.
    Ja, jeg lurer litt på om jeg skal kjøpe inn et parti med grønn HDMI-tusj som jeg kan markedsføre mot de som synes DTS HD-MA låter bedre enn Dolby TrueHD

Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    (er det er norskt ord? Kodek? )
    Tja, hvorfor skulle det ikke være det? codec er jo satt sammen av COder/DECoder (minner litt om MOdulator/DEModulator, forresten) så KOder/DEKoder kan da ikke være så himla galt.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teedjay
    Kan vel anta at de som ikke er merket som eksplisitt regionsfri har sperre. Korrigert for de 30 Paramount titlene som forsvant blir det da 130 regionsfri av 295 totalt (ca 44%).
    Jeg gjorde en liten sjekk av samlingen hjemme, utifra merkingen bak så var 27 av 44 filmer, mao ca 60%. 7 av filmene er imidlertid sonefrie selv om de er merket sone 'A', så reelt antall sonefrie er 34 av 44, eller 77%.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trueHD, DTS-MA og PCM må jo gi bit for bit det samme signalet ut, forutsatt samme kilde. Det virker derimot ikke som DTS-MA er plaget av de samme "spikes" som trueHD og hvis ikke dolby klarer å fikse dette, kan en vel likegodt gå for DTS versjonen...en oppgradering av HD DVD spillerne til å kunne decode signalet burde gå greit gjennom en firmware-oppdatering.
    De er ikke helt like. I hvertfall før i tiden, så sendte filmselskapet lyden på filmene til f.eks. DTS, som encodet det til DTS format. Husk at på kino så kan man få mer enn 5.1 eller 7.1. Og hvordan disse firmaene encoder alle kanalene til at de kan brukes i hjemmekino er forskjellig. Selv om utgangspunktet er likt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    De er ikke helt like. I hvertfall før i tiden, så sendte filmselskapet lyden på filmene til f.eks. DTS, som encodet det til DTS format. Husk at på kino så kan man få mer enn 5.1 eller 7.1. Og hvordan disse firmaene encoder alle kanalene til at de kan brukes i hjemmekino er forskjellig. Selv om utgangspunktet er likt.
    Joda, men det er jo det som er poenget. Den forskjellen man evt. hører på DTS-HD MA og TrueHD har utelukkende med forskjellig input (dvs. forskjeller i lydmiks) å gjøre. Hadde man brukt den samme lydmiksen på begge kodekene er det overhodet ikke snakk om at man ville hørt forskjell.

At det kan være andre tekniske grunner til at en kodek er å foretrekke (som f.eks. at den ene har bredere HW-støtte enn den andre, eller at det kan oppstå kraftige spikes som påvirker tilgjenglig bitrate for video eller andre lydspor) er en annen sak.

Side 290 av 653 FørsteFørste ... 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 270 280 286 287 288 289 290 291 292 293 294 300 310 320 330 340 350 360 370 380 390 400 410 420 430 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •