HD formatkrigen. - Side 289

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 289 av 653 FørsteFørste ... 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 259 269 279 285 286 287 288 289 290 291 292 293 299 309 319 329 339 349 359 369 379 389 399 409 419 429 ... SisteSiste
Viser resultater 5,761 til 5,780 av 13053
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av sage
    Negativ bevisbyrde hører ingensteds hjemme i redelig debatt, svs-man, det sier seg selv.
    Sukk...Du er jo like god til å skum-lese som trondmm:roll:

DET VAR ANDY DANDY SOM IGJEN PÅSTOD AT SONY SPONSER BD DA INGEN TJENER PENGER PÅ FORMATET, UTEN SLIK SPONSING. SAMTIDIG UNNLATER HAN Å NEVNE AT OGSÅ HD DVD SPONSER FILMSELSKAPER OG AT TOSHIBA SPONSER SINE SPILLERE STORT. DA BLIR DETTE VELDIG UNYANSERT.

Ergo: Blir det da urimelig å spørre om bevis for at Toshiba og HD DVD gruppen ikke sponser sine? Dersom svaret er opplagt "ja", så har jo jeg aldri benektet for at BDA sponer spillere eller enkelte støttespillere.

Og siden det er opplagt at begge leire sponser, blir det vel en noe banal diskusjon. Det som er unyansert er at Andy Dandy mener det er kun BDA/ Sony som driver sponsing.

Så da kan kanskje både Sage og trondmm rette henvendelsen til Andy Dandy som kom med påstanden i utgangspunktet, og ikke til meg som ikke har gjort noe poeng om hvem som sponser hvem:evil:

Jeg ber simpelthen om bevis for sponsingspåstandene han kommer med...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Leser du ikke tråder lengre opp eller, trondmm? Det var da Andy Dandy som igjen påpekte hvor mye Sony sponser alle og enhver som har noe med BD å gjøre, uten å nevne at HD DVD Gruppen selv gjør dette.
    Joda, men da får du heller be ham hoste opp bevis for at Sony sponser, istedet for å be ham bevise at Toshiba ikke gjør det.

I tillegg viser nå Esp1 lengre opp at kostnadspåstandene til Andy Dandy (med fler) ikke stemmer på langt nær...
    Mnja, strengt tatt motbeviser han ikke den egentlige påstanden, nemlig at Sony sponser de som driver med replikering og at de f.eks. tar seg av kostnadene ved feilproduksjonen. Men, dette er selvfølgelig også en sånn påstand som bare kan bevises (hvis den stemmer, altså), ikke motbevises. Så det hadde vært fint om man hadde holdt seg unna argumentet helt til det evt. dukker opp skikkelige bevis.

Når det gjelder påstanden om at det er kritisk høy feilproduksjon av BD-50-plater, så er vi i den situasjonen at vi har en journalist som hevder å ha snakket med personer som jobber med BD-replikering, som har bekreftet at de har høy feilrate. Strengt tatt ikke noe bevis, men i hvert fall vitnesbyrd fra personer som det går an å anta vet hva de snakker om.

Problemet er bare det at BD-fans avfeier denne rapporten som oppspinn fra en wannabejournalist uten troverdighet. Og da er vi egentlig like langt. Så lenge vi ikke tror på hverandres kilder, så kommer vi rett og slett ingen vei.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Joda, men da får du heller be ham hoste opp bevis for at Sony sponser, istedet for å be ham bevise at Toshiba ikke gjør det.
    Men er det noen tvil om at HD DVD Group og BDA sponser mer eller mindre? Det er ikke jeg som påstår dette...? Men hver gang det snakkes om BD så er det Sony-Sony-Sony. BDA er større enn som så
    Mnja, strengt tatt motbeviser han ikke den egentlige påstanden, nemlig at Sony sponser de som driver med replikering og at de f.eks. tar seg av kostnadene ved feilproduksjonen. Men, dette er selvfølgelig også en sånn påstand som bare kan bevises (hvis den stemmer, altså), ikke motbevises. Så det hadde vært fint om man hadde holdt seg unna argumentet helt til det evt. dukker opp skikkelige bevis.
    Ja, jeg er jo ikke uenig i dette. Men det virker som om Andy Dandy er uenig i dette. La oss forholde oss til de tall som foreligger, uten å "tro" at Sony sponser ditt eller Tosh datt...
    Når det gjelder påstanden om at det er kritisk høy feilproduksjon av BD-50-plater, så er vi i den situasjonen at vi har en journalist som hevder å ha snakket med personer som jobber med BD-replikering, som har bekreftet at de har høy feilrate. Strengt tatt ikke noe bevis, men i hvert fall vitnesbyrd fra personer som det går an å anta vet hva de snakker om.
    En journalist som igjen har snakket med en tredjeperson osv...Vel, når HD DVD-siden nektet å tro på de $150mill i pay-off når en kilde på innsiden hevdet dette, så har jeg ikke akkurat større tiltro til en journalist som har hørt av en osv...
    Problemet er bare det at BD-fans avfeier denne rapporten som oppspinn fra en wannabejournalist uten troverdighet. Og da er vi egentlig like langt. Så lenge vi ikke tror på hverandres kilder, så kommer vi rett og slett ingen vei.
    Helt riktig. Her er det såpass mye penger på spill, at det ville være naivt å ta ett ord for ett ord i denne bransjen. Uten bevis eller pressemeldinger bør vi alle ta det meste med en klyp salt. Men det betyr ikke at litt synsing og rykte-spredning kan være gøy
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    svs-man, det er mulig dette kommer som en stor overraskelse på deg, med det er stor forskjell på å fremsette en påstand, for så å måtte føre bevis for den, kontra å fremsette en påstand og å forlange at motparten skal motbevise den...selv om du mener det er rimelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En journalist som igjen har snakket med en tredjeperson osv...
    Jeg stoler mer på en journalist som får informasjon fra kilder enn en som finner på alt selv

Vel, når HD DVD-siden nektet å tro på de $150mill i pay-off når en kilde på innsiden hevdet dette, så har jeg ikke akkurat større tiltro til en journalist som har hørt av en osv...
    Først og fremst så tror jeg ikke det ville vært mulig for Dave Vaughn å være mer spesifik om hvor hvilken informasjon kom fra uten å avsløre kildene sine. Da jeg postet det Vaughn hadde skrevet, så ble det umiddelbart konkludert at Vaughn var useriøs. Det kom ikke en eneste kommentar på hva som ble sagt, eller om at man trodde kildene ikke visste hva de snakket om. Det var istedet en ren balletakling på Vaughn. Dette kan etter min mening ikke tolkes som noe annet enn "Vaughn lyver. Han har ikke snakket med noen som helst". Det synes jeg faktisk var veldig skuffende.

La meg for ordens skyld presisere at jeg ikke synes det er noe galt i seg selv å kritisere Vaughns rapport. Men det hadde vært fint om man heller hadde stilt spørsmål ved f.eks. om hva slags informasjon han egentlig har fått fra kontaktene sine, og hva slags jobb kontaktene faktisk har. Det er stor forskjell på å få informasjonen fra en som sitter på full rapport på daglige produksjonstall, og på å få det fra en som kanskje jobber i lokalene og overhører hva teknikerne snakker om i kantina.

Når det gjelder historien om at innsider i Viacom "bekreftet" at de hadde fått $150 millioner, så har alle kommentarene gått på sak. Problemet med "bekreftelsen", er etter min mening at vi ikke vet om innsiderne har sagt "ja, vi har fått $150 millioner for å droppe Blu-ray", eller om de sa "Ja, vi mottar støtte fra Toshiba", også har journalisten fylt inn de $150 millionene på egen hånd. Vi vet ikke engang om innsiderne det er snakk om faktisk vet noe om avtalen, eller om de bare uttaler seg på bakgrunn av historiene som preget HDM-delen av internett.

Det eneste vi vet med sikkerhet i denne saken, er at en journalist (ikke Vaughn), sier at han på et veldig tidlig tidspunkt ble tipset om de $150 millionene fra et PR-byrå som tilfeldigvis har Sony som kunde. Det er en sterk indikasjon på at ryktet om $150-millioners utbetalingen stammer fra Sony. Hvor sannsynlig man synes det er at Sony kjenner til detaljene i en eventuell avtale, tror jeg avhenger av hvilken HD-spiller man har.

Helt riktig. Her er det såpass mye penger på spill, at det ville være naivt å ta ett ord for ett ord i denne bransjen. Uten bevis eller pressemeldinger bør vi alle ta det meste med en klyp salt. Men det betyr ikke at litt synsing og rykte-spredning kan være gøy
    Mnja. Det "kan være" gøy, men det hadde ikke vært meg i mot om moderatorene hadde satt foten ned innimellom og sagt at fra nå er det ikke lov å diskutere X, Y og Z inntil det har dukket opp ny informasjon. Det blir litt kjedelig i lengden å krangle om nøyaktig de samme tingene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.....

Må jo være ytterst få som faktisk leser Andy Dandy sine innlegg, siden folk skal kontre svs-man og alle andre som setter spørsmål ved "kildene" hans. Heh.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sage
    svs-man, det er mulig dette kommer som en stor overraskelse på deg, med det er stor forskjell på å fremsette en påstand, for så å måtte føre bevis for den, kontra å fremsette en påstand og å forlange at motparten skal motbevise den...selv om du mener det er rimelig.
    Spydigheter kan du spare deg for, Sage, og fremstillingen blir å gi seg selv.

Når han først fremsetter en påtand om at Sony sponser BD, så er det implisitt at han mener at Toshiba IKKE driver sponsing. Ellers ville påstanden vært meningsløs. Og siden jeg ikke bestrider at BDA driver sponsing, så er det selsagt rimelig å be motparten å fremlegge bevis for at Toshiba ikke driver med slik sponsing...

De $150mill som Paramount fikk fra Toshiba er vel et soleklart bevis for "aktiv" sponsing er tilfelle på HD DVD-siden. Da bør en kanskje være forsiktig med ensidig å hevde at BDA driver sponsing for å gi lønnsomhet...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om selskapene sponser eller ikke, er det noe å bry seg om? De som mener dette er reele nyheter, er ganske naive. Slikt har det alltid vært. At Paramount fikk $150M er vel aldri bekreftet, med unntak av noen "anonyme kilder" et sted. Blu-ray selskapene sa vel at de ikke ville kommentere noe som helst ang. om Sony eller BDA gir dem noen kroner eller ikke, så selvfølgelig er det litt som foregår der også. Men er det i hele tatt noe vi trenger å bruke tid og krefter på?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De $150mill som Paramount fikk fra Toshiba er vel et soleklart bevis for "aktiv" sponsing er tilfelle på HD DVD-siden.
    Har du bevis for at Paramount fikk $150 millioner fra Toshiba?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Om selskapene sponser eller ikke, er det noe å bry seg om? De som mener dette er reele nyheter, er ganske naive. Slikt har det alltid vært. At Paramount fikk $150M er vel aldri bekreftet, med unntak av noen "anonyme kilder" et sted. Blu-ray selskapene sa vel at de ikke ville kommentere noe som helst ang. om Sony eller BDA gir dem noen kroner eller ikke, så selvfølgelig er det litt som foregår der også. Men er det i hele tatt noe vi trenger å bruke tid og krefter på?
    Blu-Ray selskapene du snakker om her var i entall (Disney/Buena Vista).
    Resten svarte nei.

Du kan jo faktisk _prøve_ å sjekke opp litt først ?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ai-ai-ai: Blu-ray Winning Europe 4-to-1

Blu-ray.com - Blu-ray Winning Europe 4-to-1

http://www.blu-raydisc.com/assets/do...9-07-13747.pdf

I tillegg til 2 nye BD-HDD opptakere fra Sharp, kommer nå 4 nye opptakere fra Sony.

Og tallene begynner kanskje å vise en viss PS3- og stand-alone-spiller effekt

Kjempenyheter for blu-ray, og med flere ventende juletilbud og filmtilbud, tror jeg dette tallet bare kommer til å øke fremover

Min neste BD-spiller blir helt klart en Blu-ray med HDD-opptaker og mulighet for å brenne BD-plater. Etter min mening ligger BD langt foran HD DVD med å gi forbrukeren det han vil ha. Forbrukerne vil ha muligheten til å ta opp på sine spillere (jfr DVD med HDD). Her er jo ikke HD DVD i nærheten...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da kan kanskje både Sage og trondmm rette henvendelsen til Andy Dandy som kom med påstanden i utgangspunktet
    Jeg kommenterer og korrigerer stadig vekk usakligheter og unøyaktigheter i påstandene fra andre HD DVD-folk her. Hvis du mener jeg burde ta tak i absolutt alt, så får du nominere meg som moderator.

Jeg synes fortsatt at det er langt mer useriøst å be folk bevise at noe ikke har skjedd, enn å be dem bevise påstandene de fremsetter.

og ikke til meg som ikke har gjort noe poeng om hvem som sponser hvem:evil:
    Ikke prøv deg. Du gjør stadig vekk et poeng ut av de $150 millionene du mener Microsoft har - nei vent, Toshiba var det visst - kastet etter Paramount.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke prøv deg. Du gjør stadig vekk et poeng ut av de $150 millionene du mener Microsoft har - nei vent, Toshiba var det visst - kastet etter Paramount.
    Enten så ser du det ikke selv eller så bare nekter du å innrømme det. HD DVD-siden har vel i månedsvis påpekt hvor mye Sony sponser omtrent alle som vil ha et snev av avkastning på BD. Jeg har aldri benektet for at BDA (ikke Sony) driver med finansiering.

HD DVD-siden, der i mot, benekter jo fortsatt for at de grisebillige spillerne til Toshiba er sponset til randen eller at Paramount fikk $150 mill dollar for å gå vekk fra BD.

Vel dette holder for meg angående temaet. Alt annet blir jo å leve i fornektelse:

But money talks: Paramount and DreamWorks Animation together will receive about $150 million in financial incentives for their commitment to HD DVD, according to two Viacom executives with knowledge of the deal but who asked not to be identified.

Paramount and DreamWorks Animation declined to comment. Microsoft, the most prominent technology company supporting HD DVDs, said it could not rule out payment but said it wrote no checks. “We provided no financial incentives to Paramount or DreamWorks whatsoever,” said Amir Majidimehr, the head of Microsoft’s consumer media technology group.

Da står vi igjen med Toshiba, som selv nektet å uttale seg om saken

Two Studios to Support HD DVD Over Rival - New York Times

Men jeg likte 4-to-1 in Europe
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Salgstallene Blu-ray kontra HD DVD i Europa er 4 mot 1...

...hvordan stemmer dette med virkeligheten? Skulle gjerne likt og visst om 4 til 1 er fysiske kopier som går til kunde, enten over disk eller via nettbutikker, eller om 4 til 1 er utsalg til detaljister.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten så ser du det ikke selv eller så bare nekter du å innrømme det. HD DVD-siden har vel i månedsvis påpekt hvor mye Sony sponser omtrent alle som vil ha et snev av avkastning på BD. Jeg har aldri benektet for at BDA (ikke Sony) driver med finansiering.
    Men det var ikke dette jeg kommenterte. Du påstod at du ikke gjør noe poeng av hvem som sponser hvem. Når du terper på at Toshiba skal ha sponset Paramount med $150 millioner, så gjør du et poeng av hvem (Toshiba) som sponser hvem (Paramount). Mener du jeg tar feil i dette?

HD DVD-siden, der i mot, benekter jo fortsatt for at de grisebillige spillerne til Toshiba er sponset til randen
    "Sponset til randen" er nok å ta i en smule, men det er vel ingen som protesterer så veldig på at Toshiba sannsynligvis har en god del lavere marginer enn BDA-selskapene har på BD-spillere. Dette er jo hovedgrunnen til at andre selskaper er mindre villig til å produsere HD DVD-spillere. Det at det vil være så godt som umulig å konkurrere mot Toshiba på pris.

eller at Paramount fikk $150 mill dollar for å gå vekk fra BD.
    Ja, dette benekter vi fortsatt.

But money talks: Paramount and DreamWorks Animation together will receive about $150 million in financial incentives for their commitment to HD DVD, according to two Viacom executives with knowledge of the deal but who asked not to be identified.
    Mulig du skumleste meldingen min i stad, så jeg limer inn det jeg skrev da:

Når det gjelder historien om at innsider i Viacom "bekreftet" at de hadde fått $150 millioner, så har alle kommentarene gått på sak. Problemet med "bekreftelsen", er etter min mening at vi ikke vet om innsiderne har sagt "ja, vi har fått $150 millioner for å droppe Blu-ray", eller om de sa "Ja, vi mottar støtte fra Toshiba", også har journalisten fylt inn de $150 millionene på egen hånd. Vi vet ikke engang om innsiderne det er snakk om faktisk vet noe om avtalen, eller om de bare uttaler seg på bakgrunn av historiene som preget HDM-delen av internett.

Det eneste vi vet med sikkerhet i denne saken, er at en journalist (ikke Vaughn), sier at han på et veldig tidlig tidspunkt ble tipset om de $150 millionene fra et PR-byrå som tilfeldigvis har Sony som kunde. Det er en sterk indikasjon på at ryktet om $150-millioners utbetalingen stammer fra Sony. Hvor sannsynlig man synes det er at Sony kjenner til detaljene i en eventuell avtale, tror jeg avhenger av hvilken HD-spiller man har.

Det er fint om du kommenterer kommentarene mine, fremfor å lime inn de gamle påstandene på nytt.

Men jeg likte 4-to-1 in Europe
    Med 93% av spillerne, så er jeg ikke veldig imponert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det lagt inn bestilling hos Playx.no på totalt ca 4500 kr i BD titler fram mot jul :razz: Gleder meg til de begynner å dumpe ned i posten. Spiderman boksen, Close Encounter boksen, Die Hard filmene, Harry Potter filmene osv osv. Masse snadder.

Godt å se at de norske BD utgivelsene kommer omtrent samtidig som i statene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertB
    Da var det lagt inn bestilling hos Playx.no på totalt ca 4500 kr i BD titler fram mot jul
    Hvordan fungerer playx.no på titler som koster over 200,-? Må man betale moms og andre gebyrer når pakken ankommer? De sender fra Danmark, gjør de ikke?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungerer playx.no på titler som koster over 200,-? Må man betale moms og andre gebyrer når pakken ankommer? De sender fra Danmark, gjør de ikke?
    Jepp men jeg har opplevd at de setter på 199 kr selv om det kostet mer. Gambler litt men skal uansett ha de titlene.

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svs!-man
    Og siden jeg ikke bestrider at BDA driver sponsing, så er det selsagt rimelig å be motparten å fremlegge bevis for at Toshiba ikke driver med slik sponsing...
    hehe, nei det er ikke rimelig, det er negativ bevisbyrde, generelt ansett som useriøst og en uting.
    Du kan selvsagt tro/synse/tippe så mye du vil, men du kan ikke påstå at noe er sant og så forlange at motparten skal motbevise det.
    *månen er en gul ost*...

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når det gjelder påstanden om at det er kritisk høy feilproduksjon av BD-50-plater, så er vi i den situasjonen at vi har en journalist som hevder å ha snakket med personer som jobber med BD-replikering, som har bekreftet at de har høy feilrate.
    Dette begynner vel å bli gammelt nytt nå. Hva er skrotningsfaktoren per i dag?

Nå som feks Singulus kommer med BD50 produksjonslinjer så går jeg ut ifra at de har en hvis "kvalitet" å levere ovenfor de replikatorene som velger å kjøpe inn disse linjene?

Situasjonen har jo vært litt anerledes for Panasonics/Sonys pilotproduskjon av et nytt high tech konsept. Det som teller for studioene er vel
    a) pris per enhet
    b) leveringstid.
    Det er såvidt jeg har fått med meg aldri vært studioer som ikke har fått trykt opp det nødvendige antall plater på tross av høy skrotningsprosent.

Ytterpunktet til dette er Amirs spin på AVS (som har fått et helt håpløst HD DVD preg over hele forumet - utvilsomt pga for tette bånd til ymse insidere de liker å pleie) som mer eller mindre profeterer at produksjonen av BD50 ikke kan gjøres kommersielt / økonomisk levedyktig.

Side 289 av 653 FørsteFørste ... 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 259 269 279 285 286 287 288 289 290 291 292 293 299 309 319 329 339 349 359 369 379 389 399 409 419 429 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •