HD formatkrigen. - Side 267

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 267 av 653 FørsteFørste ... 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 237 247 257 263 264 265 266 267 268 269 270 271 277 287 297 307 317 327 337 347 357 367 377 387 397 407 ... SisteSiste
Viser resultater 5,321 til 5,340 av 13053
    Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Forklaring fra 'paidgeek' (Sony Pictures insider) fra et annet forum:

Synd at filmelementene var såpass dårlige, har faktisk ikke denne på DVD og så fram til HD-utgaven.
    High-Def Digest, ikke alltid jeg er enige med dem. Gleder meg til å sjekke den ut selv, en av mine favoritter!

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Onkyo's spiller er basert på en XA2. Det er et utgangspunkt, så bygger de en spiller basert på det. Så vist jeg vet, var Pioneer spilleren tatt utgangspunkt i en Sony (eller muligens omvendt). Manhe gjør slike ting.
    Sony S1 er hardwaremessig identisk med Pioneer (bortsett fra lyddelen).

Onkyo spilleren har egen programvare.
    Stiller jeg meg sterkt tvilende til. Sannsynlighvis er det kun OSD funksjoner og spillermenyer som er tweaket for å gi et ulikt visuelt design. Selve kjernern kommer nok rett fra Tosh/MS.

Og det kommer også en veldig billigsak fra Venturer snart.
    Trolig basert på en 2ndre generasjon spiller fra Tosh.

Så å påstå at det kun er Toshiba som lager spillere, blir litt vel søkt. Onkyo's Integra logo, kommer også med en spiller, som ligger $200 over Onkyo. Den virker også lik, men de er forskjell mellom en kloning av en annen, og bruke Toshiba's grunnspesifikasjoner på toppmodellen deres, til å bygge en ny spiller.
    Det er i praksis kun Tosh sine spillere som er på markedet per i dag. En langt år etter at formatet ble introdusert.

Når det dukker opp flere produsenter vil man etterhvert kunne oppleve flere kompatibilitetsproblemer enn situsjonen har vært så langt.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal

Når det gjelder Mythbusters så får du kontakte Adam og Jamie

Kan HD DVD noe som ikke Blu-ray 2.0 kan/vil kunne?
    AHhhh! Luringen , du ungikk å svare på din egen påstand med å snu problemstillingen opp ned.
    Nei! HDDVD kan ikke gjøre noe som ikke BD2.0 kan gjøre. Unntagen at HDDVD har kunnet gjøre det siden April 2006, mens BD kan gjøre det samme som HDDVD når? I 2007, i 2008 ellr blir det 2009 før de har fått orden på sakene. De har jo hatt flere år på seg allerede. (siden -04-05)

Nå har jeg gitt et straight svar, så nå er det din tur.:-D

Men generelt sett er vi jo ganske enige!

Og, da er vi tilbake til den gode gamle traveren, nemlig filmstudioene:-D
    90% av hvordan HD kvaliteten blir er avhengig av hva som blir gjort fra en filmproduksjon starter til den er ferdig komprimert for HD disk media.

Er det noen andre enn meg som føler at diskusjonen står litt i stampe?
    Litt "battle fatigue" begynner vel å gjøre seg gjeldende. Men vi kan vel takke noen få BD fanboys for å opprettholde "kampgløden" ved at de enda snur rundt på faktiske forhold for å promotere sitt "evangelie baserte" forhold til format forskjellene i stedet for å holde seg til fakta. Alle vet hvem jeg mener.

Noe av det mest positive med disse HD formatene ar at SDDVD kvaliteten er blitt merkbart bedre i det siste, og jeg har vanskelig for å se den store forbedringen HD kan komme med over SD, ihvertfall her i PAL land.
    Jeg baserer dette på at jeg har relativt stort lerret og mye erfaring i å "lese kilden" etter mye erfaring med skanning av foto film basert materiale.

En sak burde de to HD leirene bli enige om i DVD Forum, og det er at skal HD kunne ta over for SD innen en rimelig tid så må de trekke lisensen for bygging av SDDVD spillere fortest mulig.
    Så får alle produsenter som vil være med i fremtiden bygge enten HDDVD eller BD spillere.

Sånn som det er nå så underminerer de sitt eget HD prosjekt med også å spy ut SDDVD spillere både billigere og i større antall enn HD spillere.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Her vil jeg faktisk heller skylde på Coppola enn på BD.

Men det viser også at filmkvalitet tar mange former og alt er ikke like "glassklart" selv om det er HD.
    Mange filmer er med vilje produsert på film med høy ISO som "softer" og er kornete.

Noen fordi Reg/Prod ville ha det utseende.
    Men mange ganger også for å kunne spare tid og penger ved å kunne filme i dårlig lys.

Hvis HD versjonen er "kornskarp" så er dette det beste man kan forvente.
    Jeg får ofte en følelse av at mange, inkludert mange som burde vite bedre har urealistiske forventninger til HD.

Det er mange faktorer som spiller inn når det kommer til film og man kan ikke forvente at alt ser ut som King kong.

Mange er filmet med "rare" farger for å skape stemning og mange med mye grain. Å forsøke å fjerne eller rette på dette for å få bildet til å se mere HD aktig ut blir feil synes jeg.

Men, bildet skal være "stabilt og rolig" med glatte panoreringer.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Merkbart mindre trafikk i tråden nå ja...
    Kanskje ikke så rart, etter 5320 innlegg har man vel vært innom de fleste sidene av denne saken
    Du verden! Det ser faktisk ut til at det verste er over. Dersom ESP og Arty er sånn passe ferdig nå, så går endelig denne tråden ut i uavgjort.Takk for underholdningen.Hva gjør vi nå???! Det kan jo bli litt stusselig fremover.
    Stølen

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Du verden! Det ser faktisk ut til at det verste er over. Dersom ESP og Arty er sånn passe ferdig nå, så går endelig denne tråden ut i uavgjort.Takk for underholdningen.Hva gjør vi nå???! Det kan jo bli litt stusselig fremover.
    Stølen

HD DVD har uansett mye bedre bilde en Blu-ray. Bedre lyd også.
    Blu-Ray har allerede tapt, det er jo så og si dødt, bare se på Fox som trekker titler tilbake!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får ofte en følelse av at mange, inkludert mange som burde vite bedre har urealistiske forventninger til HD.

Det er mange faktorer som spiller inn når det kommer til film og man kan ikke forvente at alt ser ut som King kong.

Mange er filmet med "rare" farger for å skape stemning og mange med mye grain. Å forsøke å fjerne eller rette på dette for å få bildet til å se mere HD aktig ut blir feil synes jeg.

Er veldig enig med deg i det du skriver Arendal, og som en liten dirgresjon rundt det siste du skriver om glatte pamoreringer osv, så skulle jeg ønske at alle HD-DVD og BD spillerene etter hvert kunne sende ut 1920x1080p24 - 1920x1080p48 og 1920x1080p72hz, og kanskje 1920x1080p120 ....og ikke som de ofte gjør bare 1920x1080p60 som ikke altid er like vakkert på filmbasert materiale.

Ellers i denne BD vs HD-DVD debatten vil jeg bare si at nå er det på tide å slutte å krangle om hvilken standard som har livets rett, hopp ned fra gjerdet og si ja takk begge deler . Livet er for kort til å la være å nyte disse nye HD formatene nå, og det er vel ytelsene man får i praksis som er hele poenget med å gå for HD i hjemmekinoen, og ikke å diskutere temaet til døde på avforum.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gladnyhet i HD:
    HomeMediaMagazine.com | Bringing Digital Entertainment To You

Warner slipper alle Harry Potter filmene på både HD DVD og Blu-ray på billigsalg ( 29,95 veil. ) 11 desember.

Det er vel noe å glede seg til for de som liker filmene ( beynner å bli lei selv, menn så er jo jeg litt for gammel ).

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Stabilt og rolig" burde jo alt bli hvis det er brukt et kamera med god stabil film fremdrift.

Glatte panoreringer er et helt annet problem. Selv om det hjelper med direkte 24fbs så ligger også begrensingen der.
    Hvis det panoreres for raskt forbi en rekke med mennesker f.eks og det er mindre enn ett halvbilde i overlappingen så vill det oppleves at menneskene "rykker" eller har "ghosting". Derfor har det alltid vært ønskelig at film ble skutt med minimum 48fbs, som igjen vil doble råfilmutgiftene.

Det som vil komme for fullt i hjemmkino sammenheng er 120Hz prossesering hvor det skapes ekstra bilder for å fylle ut den manglende informasjon.
    Sånn som Toshibas ClearFrame™ 120Hz Anti-Blur Technology:
    ClearFrame™ 120Hz Anti-Blur Technology

This advanced system virtually eliminates motion blur without decreasing image brightness, or adding flicker. Images are now crisp and clear regardless of image motion. ClearFrame™ doubles the displayed frame rate to 120 frames per second or 120 Hz. ClearFrame™ utilizes superior Motion Vector Frame Interpolation (MVFI) technology. Utilizing the power of the PixelPure™ processor, MVFI creates new frames, inserting them between the original frames.
    Dette er definitivt noe jeg vil ønske meg for min neste PJ. (PD's nye modeller skal vist ha det)

Legger ved en rapport fra en som overvar JVC 4K demo på IBC.
    Legg merke til hva han sier om 4K kameraene fra RedCam og Dalsia.
    Selv om 4K PJ's kanskje ikke er så langt unna Hjemme kinoen med oppkonvertert materiale, så er nok ekte 4K materiale for HT langt unna.

Originally posted by mhafner

I spent Saturday at IBC mostly in the auditorium watching a lot of stuff projected with the new Sony 4K projector (20000 Lumen) onto a large screen. All kinds of sources: 16mm, 35mm, 4K digital origination, 1080p HD, 70mm/IMAX. I was sitting in the third row which means probably 1.5 screen heights away. All source material was obviously projected from the server where it was stored as digital data, some in 2K, some in 1080p (I guess), some in 4K. The projector was upsampling on the fly to 4K when the input was not 4K already. There was no film projection. All film was shown not natively in that regard. All comments are to be taken with a grain of salt since I'm not familiar with the projector, and the choices for grading and compression can greatly influence the look of material. Whether the samples presented were able to bring out the best from the material I can not know. But given the fact the material was selected by the companies themselves to sell product and make a good impression one hopes they chose suitable material. biggrin.gif
    The projector had relatively poor On-Off contrast and an elevated black level which did not flatter some of the darker footage. That it's capable of 4K detail was obvious though and detail and sharpness assessments were definitely possible with the set up. So was assessment of noise/grain levels.
    So, does Red (RED / Index) look like film? They showed the Peter Jackson short in 4K. It did not look like 35mm film. I have never seen 35mm film look like that. The only film that looks similar to Red to me at this event and in general is pristine 70mm footage scanned for 4K resolution. And even that was not as noise free looking, but had the same amount of detail, maybe a bit more. The look of Red was very detailed, creamy and smooth. Very clean. It did not look like video. It's something else. It was visibly beyond what you can do with 2K data. Red is not a 2K camera. That is a myth. It looks like there is real resolution upto a limit somewhere between 3K and 4K. And I doubt you can have that look with 35mm origination at all, concerning lack of noise/grain and detail when projected at 4K. None of the 35mm material shown did measure up in that regard, whether from 2K or 4K DI. Several of the 35mm examples looked outright nasty in comparison. For example Spider Man 3 from 4K DI was a noisy mess. The elevated black levels did not help at all. Some of the 35mm footage looked very good, but still lacked 4K sharpness. And it never was really clean.
    So, what if you don't like it clean? If you insist it's grainy? I don't know, but I think making Red footage grainy in post and behave like 35mm is doable, but does it work the other way around too? I don't think so. Not with today's fast stocks shot the way they usually are.
    2 types of footage were far beyond the rest concerning detail and noise level: Red's 4K short, Dalsa's 4K short and some 70mm examples. Then there was the computer generated Ratatouille in 2K which was super clean but had no 4K detail.
    Dalsa's short looked amazing. The kind of material that makes you wonder if 1080p is really the end of it all for home cinema or if we are not destined for yet another system change in 5-10 years, with 4K films on 4K projectors from 4K HD discs. It's overkill for home consumption of typical 35mm originated material but definitely not for 4K digitally captured material if you have a decent size screen and sit close. Demonstrations like this make it very clear that 2K is coarse compared to 4K. 2K should not be the cinema gold standard for the next 10 years. Not good enough.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er veldig enig med deg i det du skriver Arendal, og som en liten dirgresjon rundt det siste du skriver om glatte pamoreringer osv, så skulle jeg ønske at alle HD-DVD og BD spillerene etter hvert kunne sende ut 1920x1080p24 - 1920x1080p48 og 1920x1080p72hz, og kanskje 1920x1080p120 ....og ikke som de ofte gjør bare 1920x1080p60 som ikke altid er like vakkert på filmbasert materiale.

Ellers i denne BD vs HD-DVD debatten vil jeg bare si at nå er det på tide å slutte å krangle om hvilken standard som har livets rett, hopp ned fra gjerdet og si ja takk begge deler . Livet er for kort til å la være å nyte disse nye HD formatene nå, og det er vel ytelsene man får i praksis som er hele poenget med å gå for HD i hjemmekinoen, og ikke å diskutere temaet til døde på avforum.....
    Hvorfor vil du ha andre frekvenser enn 24?

Displayet klarer fint å gange dette med 2, 3, 4 og 5 selv.
    Min projector ganger med 4 altså til 96Hz og det ser fantastisk ut.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vil du ha andre frekvenser enn 24?

Displayet klarer fint å gange dette med 2, 3, 4 og 5 selv.
    Min projector ganger med 4 altså til 96Hz og det ser fantastisk ut.
    Hovedsakelig fordi jeg fremdeles er CRT projektor bruker, og ikke har investert i noen ekstern scaler som må inn i kjeden for å få den heltall multipliseringen du angir.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gladnyhet i HD:
    HomeMediaMagazine.com | Bringing Digital Entertainment To You

Warner slipper alle Harry Potter filmene på både HD DVD og Blu-ray på billigsalg ( 29,95 veil. ) 11 desember.

Det er vel noe å glede seg til for de som liker filmene ( beynner å bli lei selv, menn så er jo jeg litt for gammel ).
    Her er det stor mulighet for folk som har den Euopeiske HP til å "double dip" siden denne første USA utgaven har mye mer og avansert ekstramateriale.
    will feature extra scenes, “Trailing Tonks” and “Harry Potter: The Magic of Editing” featurettes, an A&E documentary, and DVD-ROM links. Those bonuses plus Web-enabled features and in-movie options will be available on the HD DVD, will be a combo disc, while the Blu-ray will feature an exclusive “Focus Points” featurette.
    Tydelig at Warner har fått med seg at høyere Combo pris ikke har vært populært.
    Nå er de priset likt med BD.
    SD&HD versjon av filmen med mer Extra fuksjoner på HDDVD kan man vel kalle "added value" over BD.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :cry:
    "Stabilt og rolig" burde jo alt bli hvis det er brukt et kamera med god stabil film fremdrift.

Glatte panoreringer er et helt annet problem. Selv om det hjelper med direkte 24fbs så ligger også begrensingen der.
    Hvis det panoreres for raskt forbi en rekke med mennesker f.eks og det er mindre enn ett halvbilde i overlappingen så vill det oppleves at menneskene "rykker" eller har "ghosting". Derfor har det alltid vært ønskelig at film ble skutt med minimum 48fbs, som igjen vil doble råfilmutgiftene.

Det som vil komme for fullt i hjemmkino sammenheng er 120Hz prossesering hvor det skapes ekstra bilder for å fylle ut den manglende informasjon.
    Sånn som Toshibas ClearFrame™ 120Hz Anti-Blur Technology:

Dette er definitivt noe jeg vil ønske meg for min neste PJ. (PD's nye modeller skal vist ha det)

Legger ved en rapport fra en som overvar JVC 4K demo på IBC.
    Legg merke til hva han sier om 4K kameraene fra RedCam og Dalsia.
    Selv om 4K PJ's kanskje ikke er så langt unna Hjemme kinoen med oppkonvertert materiale, så er nok ekte 4K materiale for HT langt unna.
    Det er klart at filmingen har en del å si for reultatet, men jeg har selv sett at samme film / plate blir bedre i 1080p/24 enn 1080p/60 på samme projector. Dette er jo noe som vi med store PAL DVD samlinger har vært mere forskånet fra enn de i NTSC land som har hatt dette problemet lenge.
    Heldigvis filmes de fleste filmer slik at dette blir minde synlig, men jeg tror ikke vi kommer over på 48frames før "alle" bruker digitalkameraer med tanke på kostnadene forbundet med dette.

Og så en bønn:

Kan vi ikke heller få mindre komprimering enn enda høyere oppløsning?

Hvis dere har sett hvor sinnsykt bra 576p materiale med lav komprimering ser ut etter at det er skalert til 720p eller 1080p så ville dere knapt nok tro det.

PD har lenge slept rundt på en videoserver som de bruker til å demonstere projectorene sine med, og denne leverer film i opptil 80Mbp/s

Hvorfor tror dere de gjør det?

Bit-rate er viktig, ikke bare når man surfer på nettet.

Og som beskrevet i artikkelen som ARTY quotet fra brukte de videoserver og ikke hverken HD DVD eller Blu-ray for å demonstrere en 4k projector.

Jeg hadde en gang i tiden noen filmsnutter med forskjellig oppløsning og bit-rater altså grad av komprimering og bildekvaliteten på de minst komprimerte filene var så sinnsykt bra at det var til å få tårer i øynene av.

Nå får jeg tårer i øynene av å tenke på at den harddisken disse lå på krasjet og jeg hadde ikke backup, og jeg kan ikke huske hvor jeg lastet dem ned fra

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hovedsakelig fordi jeg fremdeles er CRT projektor bruker, og ikke har investert i noen ekstern scaler som må inn i kjeden for å få den heltall multipliseringen du angir.
    Å, jeg trodde avataren din var av nostalgiske grunner:-D

Men med så stor og dyr projector så hadde du sikkert hatt glede av en god videoprosessor uansett?

Jeg har foreløpig ikke hørt om noe spillere som kommer med med en multiplikator av 24.

Man har jo selvsagt HTPC'er for de som liker sånt, de kan jo sende ut det meste og nå faller jo prisen på drevene kraftig.

Litt OT, men likevel.
    Jeg har brukt en del tid på å finne den "optimale" bærbare PC som også kunne brukes som HTPC og det var ikke så lett gitt.

Joda, det finnes flere maskiner med HD DVD og Blu-ray drev.
    Men man "må" jo ha HDMI også ikke sant.
    Og, man må være sikker på at maskinen også sender lyd over HDMI, samt at hele maskinen er godkjent for HD, dvs HDCP + hardware spec.
    I hvertfall hvis man skal bruke "hyllevare" sånn som Power DVD osv.
    Kort fortalt så har jeg ikke fått kjøpt meg noen maskin enda, da det er noe "feil" med alle sammen, i tillegg til høy pris selvsagt.

Det skal ikke være enkelt å være tidlig ute.
    Om ett år eller to så har vel "alle" maskiner kombidrev, sånn som alle har DVD i dag, men hvem har tid til å vente på det?

Hvis noe har kjøpt den "perfekte" maskinen så send meg gjerne en PM.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så en bønn:

Kan vi ikke heller få mindre komprimering enn enda høyere oppløsning?

Hvis dere har sett hvor sinnsykt bra 576p materiale med lav komprimering ser ut etter at det er skalert til 720p eller 1080p så ville dere knapt nok tro det.
    Jeg tror deg, for jeg har sett det!

Kjørte "Jurassic Park III" oppskalert til 1080 her om dagen, og du verden for et bilde til tross for at kildesignalet er 576. Det samme gjelder alle "Lost"-DVD'ene. Ser bra ut oppskalert fordi bitrate'n er høy.

Skrekkeksempelet er "Casino Royale", hvor Sony bevisst har dratt ned 576-kvaliteten for å fronte Blu-ray-versjonen. Bond-filmene fra 60- og 70-tallet er langt skarpere på DVD enn den nyeste. Et eksempel på at format-krigen drar med seg mange ulemper for de som så langt holder seg unna HD.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toshiba sine HD DVD spillere er gode og billige. En av de beste BR spillerne, ihvertfall sett i forhold til pris, er etter det jeg skjønner PS3. Hvor stor prosentandel av BR eiere har PS3 som hovedmaskin, kontra standalone spillere?

Grunnen til at jeg spør er at veldig mange "blåøyde" synes den største minusen med HD DVD er at det ikke er mange forskjellige hardware produsenter. Hadde det vært bedre om det var en rekke andre produsenter av spillere, som dog ikke var noe spes bedre, og som lå i prisklassen 8-14K?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke verken du eller jeg helt oversikt over hvilken produsent som bygger hva?
    Sånn som at drevet i 1gen. Tosh bruker Nec drev. Sony har kjøpt NEC så du kan regne med at NEC drev finnes i en del BD spillere.
    Hverken Sony eller Phillips bygger sine egne spillere, de blir bygget av Pana/Pio.
    Det var vel Pioneer som kjøpte Nec for 2-4 år siden. I hvertfall Plasma avdelingen, vet ikke om drev avdelingern ligger under samme, eller om de kjøpte alle avdelingene til Nec.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Grunnen til at jeg spør er at veldig mange "blåøyde" synes den største minusen med HD DVD er at det ikke er mange forskjellige hardware produsenter. Hadde det vært bedre om det var en rekke andre produsenter av spillere, som dog ikke var noe spes bedre, og som lå i prisklassen 8-14K?
    Øhh, ja. Selvfølgelig er det bedre dersom man har større valgmuligheter fra forskjellige elektronikkprodusenter; hva angår pris, kvalitet og ikke minst design. Jeg skjønner ikke spørsmålet. Mener du det hadde vært bedre om det kun hadde funnets ett merke DVD-spillere?

Men er man rød-øyd klarer man selvsagt å vri det dit hen at det beste er å ha ett merke som produserer omtrent like spillere med små avvik selv på nye generasjoner.

Når det gjelder hvorfor ikke så mange benytter PS3 som en ren BD-spiller, har nok ikke noe med kundemassen å gjøre. Min erfaring er at folk fra alle aldre har en PS3. Problemet er at det er et fåtall av verdens befolkning som har hørt om Blu-ray, eller langt mindre HD DVD. Dersom Sony retter markedsføringen sin til PS3-eierne, og gjør de oppmerksomme på at de faktisk har en hi-def filmavspiller også, tror jeg salget ville skyte fart. De som kjøper mange filmer på PS3 er entusiaster på lik linje med de fleste som kjøper seg en HD DVD-spiller...Uansett er det millioner av BD-spillere der ute mot "kun" hundre-tusner av HD DVD-spillere.

Her til lands fikk folk øya opp for DVD da det kom til utleiebutikkene. Det er ikke mange som kjøper seg en spiller på et nytt format til flere tusenlapper, hvor alle filmene må kjøpes til mellom 250-300 kroner og ingen filmer kan leies. Dette var omtrent som da DVD kom her til lands. Dyre spillere, filmer til 2-300 kroner og ingen å leie.

Så kan folk her inne si at de ikke bryr seg om film på leie, men nå er det faktisk ikke vi enusiaster som avgjør formatenes fremtid. Forbrukeren synes dette er for dyrt, og i tillegg er de redd de vil sitte med "feil" format når ett forsvinner.

Derfor håper jeg så inderlig at Blu-ray knuser HD DVD i løpet av Q4 og Q1 2008, og at Universal og Warner avgjør krigen med at trekke sin HD DVD-støtte. Dermed har ingen noe å ergre seg over. Hvorfor ikke? Jo, for da vil vi alle få glede av HD på ett format, hvor alle filmer er tilgjengelig både for salg og leie. Ett HD-format som kan ta opp kampen mot SD DVD...

En annen ting som kunne vært interessant å se på, er forholdet mellom formatene på utleie. Vi leser stadig at BD gjør det forholdsvis bra på utleie både i USA og UK (jfr en del på Avsforum), og at utleiestedene begynner å bli fler og fler. Dermed synker jo tallet av en del solgte BD-plater, fordi mange leier de i stedet. Det kunne vært interessant å sammenholdt tallene for utleie og salg av en tittel. På HD DVD blir det litt anderledes. Skal man se en HD DVD-film er man nesten ubetinget nødt til å kjøpe den, siden langt færre steder har HD DVD-utleie (USA/ UK)...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer Skyline GT-R sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Øhh, ja. Selvfølgelig er det bedre dersom man har større valgmuligheter fra forskjellige elektronikkprodusenter; hva angår pris, kvalitet og ikke minst design. Jeg skjønner ikke spørsmålet. Mener du det hadde vært bedre om det kun hadde funnets ett merke DVD-spillere?

Men er man rød-øyd klarer man selvsagt å vri det dit hen at det beste er å ha ett merke som produserer omtrent like spillere med små avvik selv på nye generasjoner.

Når det gjelder hvorfor ikke så mange benytter PS3 som en ren BD-spiller, har nok ikke noe med kundemassen å gjøre. Min erfaring er at folk fra alle aldre har en PS3. Problemet er at det er et fåtall av verdens befolkning som har hørt om Blu-ray, eller langt mindre HD DVD. Dersom Sony retter markedsføringen sin til PS3-eierne, og gjør de oppmerksomme på at de faktisk har en hi-def filmavspiller også, tror jeg salget ville skyte fart. De som kjøper mange filmer på PS3 er entusiaster på lik linje med de fleste som kjøper seg en HD DVD-spiller...Uansett er det millioner av BD-spillere der ute mot "kun" hundre-tusner av HD DVD-spillere.

Her til lands fikk folk øya opp for DVD da det kom til utleiebutikkene. Det er ikke mange som kjøper seg en spiller på et nytt format til flere tusenlapper, hvor alle filmene må kjøpes til mellom 250-300 kroner og ingen filmer kan leies. Dette var omtrent som da DVD kom her til lands. Dyre spillere, filmer til 2-300 kroner og ingen å leie.

Så kan folk her inne si at de ikke bryr seg om film på leie, men nå er det faktisk ikke vi enusiaster som avgjør formatenes fremtid. Forbrukeren synes dette er for dyrt, og i tillegg er de redd de vil sitte med "feil" format når ett forsvinner.

Derfor håper jeg så inderlig at Blu-ray knuser HD DVD i løpet av Q4 og Q1 2008, og at Universal og Warner avgjør krigen med at trekke sin HD DVD-støtte. Dermed har ingen noe å ergre seg over. Hvorfor ikke? Jo, for da vil vi alle få glede av HD på ett format, hvor alle filmer er tilgjengelig både for salg og leie. Ett HD-format som kan ta opp kampen mot SD DVD...

En annen ting som kunne vært interessant å se på, er forholdet mellom formatene på utleie. Vi leser stadig at BD gjør det forholdsvis bra på utleie både i USA og UK (jfr en del på Avsforum), og at utleiestedene begynner å bli fler og fler. Dermed synker jo tallet av en del solgte BD-plater, fordi mange leier de i stedet. Det kunne vært interessant å sammenholdt tallene for utleie og salg av en tittel. På HD DVD blir det litt anderledes. Skal man se en HD DVD-film er man nesten ubetinget nødt til å kjøpe den, siden langt færre steder har HD DVD-utleie (USA/ UK)...
    Mangen gode poeng her SVS! -man, og jeg tror i tilleg at en STOR anndel av de HD DVD filmene som blir solgt i statene blir eksportert til utlandet. For eks. Norden, Europa, Asia osv.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skyline GT-R
    Mangen gode poeng her SVS! -man, og jeg tror i tilleg at en STOR anndel av de HD DVD filmene som blir solgt i statene blir eksportert til utlandet. For eks. Norden, Europa, Asia osv.
    Vil vel regne med at også en stor andel av BD salger i USA også er eksport. Og her er det nok også mange som irriterer seg over at filmen de kjøpte ikke lar seg spille av.

Side 267 av 653 FørsteFørste ... 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 237 247 257 263 264 265 266 267 268 269 270 271 277 287 297 307 317 327 337 347 357 367 377 387 397 407 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •