HD formatkrigen. - Side 253

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 253 av 653 FørsteFørste ... 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 243 249 250 251 252 253 254 255 256 257 263 273 283 293 303 313 323 333 343 353 363 373 383 393 ... SisteSiste
Viser resultater 5,041 til 5,060 av 13053
    Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nok en gladnyhet:

RELEASE.no – 1997 - 2007: 10 år som videobransjens fagblad!

"High-Def krigen i Norge: Blu-ray har 78% av markedet"

"Det kom kun syv nye HD DVD-titler i august, og hele 17 nye BD, så det betyr mye sterkt salg av katalogfilmer for HD DVDs vedkommende, i tillegg til at Warner (som utgir i begge format) rapporterer om sterkt salg av både nyere titler og katalogtitler. For året under ett er det lansert 87 HD DVD-titler i Norge og 106 BD-titler."

"For året under ett er det solgt Blu-ray Disc-plater fra distributører inn til butikker for nesten 3,7 millioner kroner, i løpet av perioden januar-august 2007. Til sammenligning er det solgt inn HD DVD-plater for i overkant av 1 millioner kroner."

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Jeg mente bestemt at alle Toshiba-spillere bare trenger en FW for å kunne lese disse?
    Kan vi få en link to offisiell informasjon om dette fra Toshiba?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente bestemt at alle Toshiba-spillere bare trenger en FW for å kunne lese disse?

Spørsmålet er bare hvor langt inn i fremtiden disse 3-lags platene ligger. Hadde det vært snakk om 6-9 måneder, så hadde de nok antydet noe allerede nå?
    Jeg forventer at de ikke trenger FW-oppdatering en gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det strengt tatt ingen på forumene som vet noe om ennå. Alle som sier at de gamle spillerne "helt sikkert", "sannsynligvis" eller "kanskje" kan eller ikke kan spille trelagsdisker, de gjetter rett og slett.

Det eneste vi vet er at reklamebrosjyren for drevene som sitter i førstegenereasjonsspillerne hevder at den kan lese 45GB trelagsplater (og HD30/DVD5 hybridplater). Disse trelagsplatene er forskjellige fra de opprinnelige, så det er ikke godt å si om dette er relevant lenger.

Etter å ha trålet gjennom diverse forum, så er status så vidt jeg har skjønt at formatet formelt er godkjent av DVD Forums Working Group, men det må gjennom omfattende kompatibilitetstesting før Steering Committee avgjør om diskene skal godkjennes.

Mitt gjett er at dersom diskene ikke lar seg spille på første- eller andregenerasjonsspillere, så kommer de ikke til å ta de i bruk til film. Det vil være et PR-mareritt uten like dersom f.eks. LOTR-trilogien gis ut på disker om 95% av HD DVD-eierene ikke kan spille av. Jeg vil også gjette at Working Group i det minste har en viss tro på at gamle spillere vil kunne lese diskene. Jeg kan ikke tenke meg at de ville godkjent trelagsdisker hvis de hadde vært bombesikre på at diskene vil være ubrukelige i dagens spillere.

Spørsmålet er bare hvor langt inn i fremtiden disse 3-lags platene ligger. Hadde det vært snakk om 6-9 måneder, så hadde de nok antydet noe allerede nå?
    Da er vi egentlig over på et litt annet spørsmål: Hvor vanskelig vil det være å produsere disse platene? Det er også et åpent spørsmål hvor stor etterspørsel det faktisk er fra studioene etter større kapasitet.

Sånn sett tror jeg det er mer sannsynlig at HD30/DVD5 enkeltsidige hybriddisker (også kalt twin-disker) vil ta over for HD30/DVD9 dobbeltsidige kombodisker. Slik at man får filmen med alt ekstramateriale på HD DVD-lagene, og kun filmen på DVD-laget.

Ulempen med dette er dog at siden man da bare har ett lag tilgjengelig for DVD, så blir man sittende med en ribbet DVD-versjon. Dermed vil ikke disse diskene være særlig velegnet til å erstatte den vanlige DVD-utgivelsen (HD DVD-fanboysenes våte drøm er selvfølgelig at Universal, Paramount og Warner skal slutte å selge vanlige DVDer og kun selge hybriddisker (forutsatt at disse er feilfrie)). Men, selv om HD30/DVD5 Twin-disker ikke kan ta over for vanlig DVD, så tror jeg disse vil være veldig kjekke for den vanlige forbruker. Det er veldig praktisk å ha én plate som fungerer både i den kule HD DVD-spilleren i stua og i jallaspilleren på barnas rom og i dvdspilleren i bilen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsavini
    Som det er nå er det jo ganske rimelig med 2 spillere.
    Men, jeg var litt rask på avtrekkern der ja.
    Hva er vitsen med 2 spillere når man kan kjøpe en som gjør en like god jobb? Men toshiba spilleren er det grei pris på. Dog skulle jeg ønske at den støttet 1080p.

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Breiker
    Hva er vitsen med 2 spillere når man kan kjøpe en som gjør en like god jobb? Men toshiba spilleren er det grei pris på. Dog skulle jeg ønske at den støttet 1080p.
    Vel. Mitt poeng er ikke skjønner at enkelte på død og liv MÅ ha en multispiller, om man får 2 spillere som er like bra eller bedre til samme pris bør jo det vurderes.

Sant det med 1080p, men det er jo den billige utgaven - man får jo den andre til litt under 6 lapper som gir ut 1080p.
    Det e rjo ikke alle som nødvendigvis må ha 1080p.
    Det som er fint er jo at 2895 m 5 filmer er en ganske liten investering - og, det blir bedre en DVD.
    Kjedelig å kjøpe filmer på dvd når de finnes på HD DVD.

Det samme gjelder og for Blu-Ray, bare at inngangsbilletten er litt dyrere

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Nok en gladnyhet:

RELEASE.no – 1997 - 2007: 10 år som videobransjens fagblad!

"High-Def krigen i Norge: Blu-ray har 78% av markedet"

"Det kom kun syv nye HD DVD-titler i august, og hele 17 nye BD, så det betyr mye sterkt salg av katalogfilmer for HD DVDs vedkommende, i tillegg til at Warner (som utgir i begge format) rapporterer om sterkt salg av både nyere titler og katalogtitler. For året under ett er det lansert 87 HD DVD-titler i Norge og 106 BD-titler."

"For året under ett er det solgt Blu-ray Disc-plater fra distributører inn til butikker for nesten 3,7 millioner kroner, i løpet av perioden januar-august 2007. Til sammenligning er det solgt inn HD DVD-plater for i overkant av 1 millioner kroner."
    Det er ikke bra for HD-DVD i Norge. Det tar seg sikkert opp.
    Litt rart Blu Ray dominerer såpass mye i Norge når HD-DVD spillere er billigere.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsavini
    Om du gidder kan du jo si hva dy synes om filmen, jeg lo masse av den... Skikkelig morsom
    Det er vel Will Farrells morsomste til nå, Jon Heder skal ha mye av æren der også. Selv om filmen dabbet av den siste tredjedelen.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Breiker
    Hvis man har DVD'er fra forskjellige soner så er det greit med to spillere, f.eks. en US PS3 til Blu-ray og sone1 DVD, og en norsk HD DVD spiller til HD DVD og sone2 DVD.
    Det er ihvertfall planen min hvis ikke Universal og Paramount tar til formuften snart

Da kan man kaste ut DVD spilleren, noe som ikke nødvendigvis er mulig dersom man skaffer seg multispiller.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av my2cents
    Litt rart Blu Ray dominerer såpass mye i Norge når HD-DVD spillere er billigere.
    Litt av grunnen er nok at det er enklere å kjøpe HD DVD filmer fra f.eks. USA siden de ikke har sonekoding.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ps3 styrker nok blu-ray salget i norge og import av hd dvd svekker det norske hd dvd salget...

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som vet om BD- og HD DVD-utgivelser koster det samme inn til butikk i Norge? Hvis det ene formatet er dyrere enn det andre inn til butikk så forskyver jo det prosentforholdet noe i det ene eller andre formatets retning.

Mulig at jeg er på bærtur rundt prosentregning også, men med de tallene som presenteres fra NVF i release.no sin artikkel, så får jeg ca 73-27 i BDA sin favør. Men det er mulig at jeg skal være glad for at jeg har en datter som snart skal ha med mattelekser hjem med prosentregning som far må se på for å gjøre dette riktig.

Forøvrig så ser jeg fram mot å få en fullfungerende BR-spiller på Lefdal/Elkjøp/osv. til 2895 inkl 5 filmer snart. HD DVD-spilleren min føler seg alene i racket og vil gjerne ha en partner å krangle med - og jeg vil se på Ratatouille i HD til jul.

ToCa

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kødder du? Dette er kjempebra for HD DVD. (Neida, 78/22 er alldeles ikke bra, men det er en voldsom forbedring, og forbedringer er bra)

78/22 er stillingen hittil i år. Når man ser på august alene er det 68/32. I juli var det 77/23. HD DVD spiser seg rett og slett kraftig innpå. Minner også om at det var 88/12 i april.

Her er utviklingen på markedsandelene:

Og her er utviklingen hvis vi ser på salgsvolumet direkte:

Tydelig at begge formatene er i ferd med å få et lite fotfeste nå. Hittil har det egentlig vært litt patetisk.

Det som også er litt interessant, er at det ble solgt nesten like mange HD DVDer i august, som i april-juli til sammen.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    For de som ønsker ett format, så hadde det kanskje vært like greit om Warner snart valgte side, om det blir til HD DVD eller Blu-Ray. Personlig så har jeg følelsen av at Warner heller mot HD DVD enn BD. Men det er en stund siden jeg sjekket HD mot BD utgivelsene deres.

Men det er jo en grunn til at de eksklusivt slipper Matrix osv for HD DVD.

Men om HD DVD campen skulle komme med ett tilbud, så er det en faktor til som Warner må tenke over.

Hvor mye har de brukt på å utvikle THD formatet sitt? Og hvor nærme er de å lansere det?
    Warner har vel ikke favorisert HD DVD like mye som Paramount har.

Og Matrix osv er vel på grunn av interaktiviteten.

Tviler på om de har brukt så mye penger på THD, det ernok mest ment som en "trussel".

Warner virker rimelig tilfreds med å selge begge formater, men kommer noen og vifter med en haug med millioner så vet man aldri.

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det vil ta sin tid for HD DVD å selge like mye som Blu-Ray i Norge. Det er jo så mye rimeligere å bestille filmer fra USA, og soneinndeling er jo nada problem. Jeg har ca 30 filmer nå, kun 3 er kjøpt fra norsk nettbutikk. Sånn er det for de aller fleste norske HD DVD eiere.....

Å trekke slutninger fra disse tallene, uten å ha det i bakhodet, er slett journalistikk. Noe som desverre heller er normalen enn unntaket.....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andy_Dandy
    Jepp, det vil ta sin tid for HD DVD å selge like mye som Blu-Ray i Norge. Det er jo så mye rimeligere å bestille filmer fra USA, og soneinndeling er jo nada problem. Jeg har ca 30 filmer nå, kun 3 er kjøpt fra norsk nettbutikk. Sånn er det for de aller fleste norske HD DVD eiere.....

Å trekke slutninger fra disse tallene, uten å ha det i bakhodet, er slett journalistikk. Noe som desverre heller er normalen enn unntaket.....
    :???: Ja, det går jo ikke an å kjøpe BluRay billigere enn i butikk i Norge heller?

Har jo selvsagt kjøpt alle mine HD DVD'er og BD'er på nettet også. Jeg har bare en Sone A. Men de med Sone B spiller kan kjøpe f.eks alle Warner-titler i USA pluss så og si alle katalog-titler, pluss at det er en rekke europeiske nettbuttiker som er godt alternativer for Sone B-titler.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo selvsagt kjøpt alle mine HD DVD'er og BD'er på nettet også. Jeg har bare en Sone A. Men de med Sone B spiller kan kjøpe f.eks alle Warner-titler i USA pluss så og si alle katalog-titler, pluss at det er en rekke europeiske nettbuttiker som er godt alternativer for Sone B-titler.
    Jeg gikk igjennom samlingen min av Blu-Ray(kjøper fra USA) filmer for en stund siden, av 40 filmer så var 2(!) stk. sonefri(*).. Så skal du handle ifra USA, så må du i det minste gjøre grundig research, og aller helst bør du eie en Sone A spiller.

Det er i praksis 3 aktuelle HD formater for oss HD-kåte nordmenn(i rangert rekkefølge etter personlig smak/utvalg):
    1. Blu-Ray Sone A
    2. HD DVD
    3. Blu-Ray Sone B

Skal du ha tilgang til *alle* HD-titler som er tilgjengelig, så må du ha en spiller for alle 3.. Spiderman 3 kommer f.eks. tidligere ut på Blu-Ray i Australia, så da har jeg selvsagt bestilt den derfra, og får flytte den europeiske PS3ern inn i filmstua for å se den..

(*)=Jeg prioriterer HD DVD på filmer som kommer ut på begge formater. De 2 filmene som var sonefrie, var filmer som jeg egentlig skulle ha bestilt på HD DVD.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Hvis man har DVD'er fra forskjellige soner så er det greit med to spillere, f.eks. en US PS3 til Blu-ray og sone1 DVD, og en norsk HD DVD spiller til HD DVD og sone2 DVD.
    Sitert for sannhet! (Høres bedre ut å engelsk. menmen.)

Det du nevner er helt klart den billigste og beste måten å få best mulig HD utvalg til lavest mulig pris. US PS3 er både billig, og har universal strømforsyning. (Den blir uansett ikke ødelagt, så du trenger egentlig ikke norsk garanti på den.. ;D)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferske spekulasjoner:

Warner Bros. Weighing HD DVD Offer?

Toshiba ute og 'shopper' igjen?

Hvis Warner lar seg selge så vurderer de nok bud fra begge, og da spørs det hvem som verdsetter dem mest, og vurdering av hvilken effekt de brukte pengene får. Den som bruker penger på kjøp av ekslusivitet for jo 'mindre' penger til andre tiltak, så da kommer det jo an på strategiske valg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Jeg gikk igjennom samlingen min av Blu-Ray(kjøper fra USA) filmer for en stund siden, av 40 filmer så var 2(!) stk. sonefri(*).. Så skal du handle ifra USA, så må du i det minste gjøre grundig research, og aller helst bør du eie en Sone A spiller.

Det er i praksis 3 aktuelle HD formater for oss HD-kåte nordmenn(i rangert rekkefølge etter personlig smak/utvalg):
    1. Blu-Ray Sone A
    2. HD DVD
    3. Blu-Ray Sone B

Skal du ha tilgang til *alle* HD-titler som er tilgjengelig, så må du ha en spiller for alle 3.. Spiderman 3 kommer f.eks. tidligere ut på Blu-Ray i Australia, så da har jeg selvsagt bestilt den derfra, og får flytte den europeiske PS3ern inn i filmstua for å se den..

(*)=Jeg prioriterer HD DVD på filmer som kommer ut på begge formater. De 2 filmene som var sonefrie, var filmer som jeg egentlig skulle ha bestilt på HD DVD.
    Joda, men jeg antar at du kjøper f.eks. Warner titler på HD DVD? Skal du har nye titler fra Sony, Disney of FOX/MGM fra USA, så må du ha Sone A spiller, ja. Men det er jo muligheter å kjøpe Sone B titler for de som kun har Sone B spiller langt rimeligere flere steder enn det de koster i norske butikker.

Side 253 av 653 FørsteFørste ... 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 243 249 250 251 252 253 254 255 256 257 263 273 283 293 303 313 323 333 343 353 363 373 383 393 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •