HD formatkrigen. - Side 237

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 237 av 653 FørsteFørste ... 97 107 117 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 233 234 235 236 237 238 239 240 241 247 257 267 277 287 297 307 317 327 337 347 357 367 377 ... SisteSiste
Viser resultater 4,721 til 4,740 av 13053
    Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe....

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Det er litt merkelig det der, interaktivitet er helt klart noe studioene mener vi "må" ha, så enten er de på villspor, eller så vet de noe vi audio/video-freaks ikke vet..
    Jeg kom til å tenke på en ting som studioene "vet". Det er at to disk utgaver på dvd selger meget godt. Derfor tror de at ekstramatriale er grunnen til at folk kjøper disse utgivelsene. Jeg har kjøpt mange av disse men av motsatt grunn. Fordi ekstramatrialet er på egen plate så er filmen også på egen plate. Det er filmen på egen plate jeg vil ha.

Hvis vi tok en runde på hvor mange som i det hele tatt setter inn plate nummer to i spilleren, tror ikke jeg det ville blitt mange.

Har sagt det før og sier det igjen. Det aller beste hadde vært å kunne satt plata rett inn og så startet filmen uten menyer eller noe annet. Det burde ha vært slik at en måtte velge meny for å komme inn i der.
    Denne funksjonaliteten hadde vært mulig å legge inn i både plater og hardware men det ser ut til at industrien (i og for seg forståelig nok) vil tvinge på oss advarsler og forfilmer eller reklame (scanbox = grøss og fysj:evil: ) og menyer.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Jeg kom til å tenke på en ting som studioene "vet". Det er at to disk utgaver på dvd selger meget godt. Derfor tror de at ekstramatriale er grunnen til at folk kjøper disse utgivelsene. Jeg har kjøpt mange av disse men av motsatt grunn. Fordi ekstramatrialet er på egen plate så er filmen også på egen plate. Det er filmen på egen plate jeg vil ha.

Hvis vi tok en runde på hvor mange som i det hele tatt setter inn plate nummer to i spilleren, tror ikke jeg det ville blitt mange.

Har sagt det før og sier det igjen. Det aller beste hadde vært å kunne satt plata rett inn og så startet filmen uten menyer eller noe annet. Det burde ha vært slik at en måtte velge meny for å komme inn i der.
    Denne funksjonaliteten hadde vært mulig å legge inn i både plater og hardware men det ser ut til at industrien (i og for seg forståelig nok) vil tvinge på oss advarsler og forfilmer eller reklame (scanbox = grøss og fysj:evil: ) og menyer.

Er enig i at filmen burte startet med en gang. Men advarsler er for noe, og jeg har sluttet å bry meg. Er fornøyd så lenge man kan skippe dem hvis man ønsker.

Det virker også som at de nyeste utgivelsene ikke har direkte start av filmen mer heller. Vi må mer og mer innom menyen på starten. Disney har "nå starter filmen" plakaten. Mens Sony går i meny. Universal har også begynt å starte med meny.

Greit nok. Men nå som jeg har begynt å kjøpe litt Sone B filmer, både The Rock, Con Air og Crimson Tide har ført en meny hvor man velger språk, så advarsler og så film meny. Det er litt irriterende. Typisk nordiske utgivelser på DVD, bare nå har de det felles for europa/australia.

Det er vel noen som har klaget over at de liker å stille inn lyd osv før filmen starter, ikke mens den begynner.

Har også lagt merke til at enkelte BD filmer ikke lar man navigere i menyen mens filmen er i pause. Merket dette med remasteren av Fifth Element. det er også irriterende.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er merkelig at i forbindelse med HD "krigen" så er fokuset på enkel funksjonalitet fraværende mens det er masse styr rundt Pip, interaktivitet ol.

Slik sett er det vel PS3 som er best etter det jeg forstår, starter kjapt og greit filmavspillign mens standalone enheter (av begge formater) bruker evigheter...

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til interaktivitet som filmselskapene selv har oppgitt er at den oppgraderte billedkvaliteten på HD i forhold til SD ikke er nok til å få folk over på HD.
    De mener at de må tilby noe mer, der kommer interaktive opplevelsen inn.

I tillegg så er det internet tilkoblingen.
    Ved siden av at de ønsker å tjene litt ekstra penger på oss, uten at det er det de fremhever som viktig.
    Så ønsker de å ha mer direkte kontakt med kundene i form av direkte "feedback" og monitoring av hvilke funksjoner kundene bruker mest.
    Dermed kan de "tweake" tilbudet av ekstramaterialet bedre mot det kundene ønsker.
    Hittil så har de fra det øyeblikket diskene er sendt ut til butikken mistet nesten all oversikt over hva kundene synes om produktet.

Ekstramaterialet i neste alle tilfeller hittil har stort sett vært skuespillere og Director/Producer som forteller hva filmen handler om mens de kjører klipp fra filmen og alle snakker om hvor fantastisk alle er å jobbe sammen med. "Lick my back and I lick yours"

Dette tror jeg kommer til å forandre seg på de diskene som har interaktivitet.
    Det blir to kategorier. En er ren underholdning i form av spill o.l.
    Den andre delen, som f.eks. "300" vitner om, er at vi får mye større innblikk i filmproduksjonen.
    Fra Directors til det tekniske personalet, så elsker de å kunne fortelle folk mer om hva som kreves for å lage film.
    Den delen liker jeg best
    Dette kan også være med på å oppdra den kommende generasjon til bedre filmskapere ved at de får inngående filmkunnskap fra et tidlig tidspunkt, for ikke å snakke om filmskolene som kan bruke dette i undervisningen.
    Hvis alt dette gjøres riktig så vil filmkunnskapen og filmbevisstheten i befolkningen øke, og ingenting er bedre enn det.

Se også på alle funksjonene som er lagt inn for å dele dine favoritklipp eller egen versjon av filmen med venner eller i en online community etc. etc.
    Selv om alle de store studioene er "store stygge ulver som vil melke en for alt de kan",
    så er realiteten at film er drevet av et kreativt samarbeid og det er disse kreative kreftene som nå har en mulighet til en helt ny kanal å dele sin kreativitet i.
    Jeg er ganske optimistisk på vegne av denne muligheten.

Vi får vente med litt tålmodighet på hvordan dette kommer til å bli brukt fremover, men det er ihvertfall en spennende idé.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertB
    Er det foresten noen som har linker til nye HD-DVD spillere som kommer på markedet fram mot jul?

Syntes det var veeeeldig mye BD spillere som kommer nå så jeg bare lurer på om HD-DVD spytter ut noen nye spillere for å konkurrere om hylleplassen?

Tipper endel får en tåre i øyekroken om det går på Elkjøp/Lefdal/Bonus/Garanti/Obs/SmartClub og finner hylle på hylle med BD spillere og 2-3 HD spillere på nyåret....

Og når det er sagt så har jeg faktisk problemer med å finne HD-DVD spillere i butikkene. Har vært rundt og snust litt men finner jo ingenting utstilt.
    Hylleplass for BD spillere?? Sog nevnt tidligere. Jeg jobber i et varehus hvor vi selger både bd og hd dvd filmer og spillere. Vi har solgt kunn en standalone bd spiller og ca 60-70 HD DVD spillere. Fleste av de hd dvd spillerene er solgt de siste ukene her etter at prisen ble 2900 inkludert 5 hd dvd titler. du vil nok se paller med toshibas hde1 spiller i varhusene til jul, men blir nok en stund før du ser en bd spiller palla opp. De må ned i pris først.

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Azrael
    Hylleplass for BD spillere?? Sog nevnt tidligere. Jeg jobber i et varehus hvor vi selger både bd og hd dvd filmer og spillere. Vi har solgt kunn en standalone bd spiller og ca 60-70 HD DVD spillere. Fleste av de hd dvd spillerene er solgt de siste ukene her etter at prisen ble 2900 inkludert 5 hd dvd titler. du vil nok se paller med toshibas hde1 spiller i varhusene til jul, men blir nok en stund før du ser en bd spiller palla opp. De må ned i pris først.
    Synd dere ikke har samme tilbudet i fler butikker. Kollega av meg var i 2 butikker i Bærum, ingenting der - fikk beskjed om at det der "bare var på internett".
    Skulle tro det kunne gå litt der og om det ble "pallet opp"

Spess om folk ser/så at samme spillern uten filmer koster 3290,- på Hi-Fi klubben

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Slik sett er det vel PS3 som er best etter det jeg forstår, starter kjapt og greit filmavspillign mens standalone enheter (av begge formater) bruker evigheter...
    Nå er det vel ikke kun start tider osv som tilsier at en spiller er best.

Har selv 3 HD spillere, Toshiba XE1, Sony BD-S300 og PS3, og ja PS3 er kjappest. Men på BD formatet så opplever jeg S300 som en bedre avspiller på lyd og bilde siden. Ikke mye, men nok til at jeg heller bruker den enn PS3.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Nå er det vel ikke kun start tider osv som tilsier at en spiller er best.

Har selv 3 HD spillere, Toshiba XE1, Sony BD-S300 og PS3, og ja PS3 er kjappest. Men på BD formatet så opplever jeg S300 som en bedre avspiller på lyd og bilde siden. Ikke mye, men nok til at jeg heller bruker den enn PS3.
    Hei!
    Steike. Trodde PS3 var den beste til å spille av blu-ray jeg. Derfor jeg kjøpte den...
    Sukk.
    Bruker du samme kabler osv eller?

Lyden, bruker du ikke HDMI eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    HDDVD lagrer informasjonen som 1080/24 ikke som 1080/30. Har aldri sett noen som har påstått det som du påstår så jeg skjønner ikke hvor du har det fra?
    Nå siterte du jo nettopp benwaggoner som "påstår" det samme som meg, han har bare "dummet ned" field repeat flag til samlebetegnelsen metadata.

HD DVD lagrer de samme 24 fps med pakket video som BD, men den lagrer dem (med samme timing) som om det skulle være normalt 30 fps materiale. Dermed må det benyttes "field repeat flags" i datastrømmen, det er vel temmelig analogt til hvordan det gjøres på DVD.

Siden datastrømmen ligger ferdig med 30 fps timing trenger ikke HD DVD avspillere å gjøre noe annet enn å følge instruksjonene i strømmen når de spille av på normal tv. Skal det spilles av som 24p derimot, må spillerene overse repeat flaggene slik at de sitte igjen med de originale 24.

For BD er strømmen i 24p og skal det ut på normal tv må spilleren selv utføre en slags "3-2 pull down" type konvertering, siden strømmen følger 24 fps timing.

Det er ikke mer mystisk enn det, ulik implementasjon av 24p i praksis.

Men, hele timing-saken var bare en digresjon fra min side - hovedpoenget i det opprinnelige innlegget var at 24p så og si er det enkleste som kan encodes. Den virkelige syretesten for de nye optiske formatene får vi ikke før det dukker opp mer avansert 1080i/p materiale.

HDTV-produksjoner og serier skutt med HD-video er opplagte kandidater og kanskje spesielt sport hvor det er mye og raske bevegelse. Det er ikke uten grunn man har så lange og seige panoreringer på kinofilm, det er for å omgå de synlige problemene man får ved så lav framerate.

Vi kan jo fortsette diskusjonen derfra? Hvor utgangspunktet er video materiale med inntil 250% mer bildeinformasjon enn film og 2,5x så mange bilder pr sekund. Det verserer raporter / rykter om stramt bit-budsjett på enkelte HD DVD utgivelser allerede, noe som isåfall gjør formatet totalt uegnet for next-gen video innhold

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke huske å ha sett linken nedenfor postet her før. Den beskriver historien bak BD og HD DVD og hvordan den "onde" Microsoft styrer showet fra kulissene.

Har den vært postet her før, håper jeg dere overlever en dobbeltpost.

Tech: Microsoft´s HD War

Morsom artikkel, noen artige poenger, selv om den var skrevet av en med ganske så blå brikker på.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teedjay
    Vi kan jo fortsette diskusjonen derfra? Hvor utgangspunktet er video materiale med inntil 250% mer bildeinformasjon enn film og 2,5x så mange bilder pr sekund. Det verserer raporter / rykter om stramt bit-budsjett på enkelte HD DVD utgivelser allerede, noe som isåfall gjør formatet totalt uegnet for next-gen video innhold
    Vel, det er det geniale med komprimeringssytemer. Jo mindre endring ifra bilde til bilde, jo enklere er det å komprimere mye. Derfor er det ikke slik at 60 bilder i sekundet vil medføre at det automatisk blir 250% mer bildeinformasjon etter komprimeringen i forhold til 24 bis.

Er det forøvrig bekreftet at Blu-Ray i det hele tatt kan lagre 1080p60? Ser veldig få henvisninger til slikt når jeg googler i det minste..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teedjay
    Tech: Microsoft´s HD War

Morsom artikkel, noen artige poenger, selv om den var skrevet av en med ganske så blå brikker på.
    Har ikke lest den før.. skumleste litt igjennom den, og oppdaget dette avsnittet:
    "Bill Hunt of Digital Bits explained to InternetNews that Toshiba was ready to drop HD-DVD and join Blu-ray in 2005 until an unnamed company, which Hunt believes to be Microsoft, “pressured the company to stick with HD DVD since so much time and money had been invested in it.”"

Jeg orket rett og slett ikke å lese resten av artikkelen (som forøvrig virket mer barnslig enn en seriøs artikkel). Jeg hadde veldig respekt for Bill Hunt da han var pådriver for DVD-formatet, og leste mye av det han skrev.. Men slike uttalelser som den over, og den masinga hans om at MS stod bak betalingen til Paramount (uten fnugg av bevis) gjør at jeg har mistet respekten..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsavini
    Synd dere ikke har samme tilbudet i fler butikker. Kollega av meg var i 2 butikker i Bærum, ingenting der - fikk beskjed om at det der "bare var på internett".
    Skulle tro det kunne gå litt der og om det ble "pallet opp"

Spess om folk ser/så at samme spillern uten filmer koster 3290,- på Hi-Fi klubben
    Har den ikke på pall lenger, men skal være på lefdal i sandvika til den prisen. Den var vel kunn pallet opp den uken den ble annonsert i reklamebladet til 2895. Men vet det står minst 6 hde1 spillere med filmer der nå.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Steike. Trodde PS3 var den beste til å spille av blu-ray jeg. Derfor jeg kjøpte den...
    Sukk.
    Bruker du samme kabler osv eller?

Lyden, bruker du ikke HDMI eller?
    Jeg kjører begge med HDMI til min Pioneer AX4-ASi.

S300 har en bedre HDMI kabel en PS3.

PS3 er veldig mye kjappere på navigering. Startet først "Pirates of the Caribbean: Curse of the Black Pearl" (kjøpt fra USA) i S300. Fra skuffen var lukket til jeg kunne navigere i menyen (hoppe over trailere) så tok det 2 minutter eller noe slikt. Filmen bruker utrolig lang tid på å loade.

Når jeg trykker på start knappen på PS3, så tok det forbausende kun 10 sekunder å gjøre det samme.

Men sammenlignet ett par scener, og detaljene på S300 var ett par hakk bedre. Fikk tips om å fjerne innstillingen Full RGB på PS3 ville fikse at ting var for mørke. Noe som hjalp veldig, men S300 oppdattet jeg forsatt som hakker mer detaljer. Veldig liten forskjell, men jeg venter heller 2 minutter på å starte filmen.

Det samme kan jeg si om lyden. Den føles hakket bedre via S300 enn PS3. Har ingen tekniske ting å bakke opp med her. Men kun mine opplevelser.

Var egentlig meget fornøyd med PS3 som BD spiller, og kjøpte kun S300 for å slippe å tenke soner ved import fra USA. Men det tok ikke lang tid før jeg foretrakk å bruke den fremfor PS3.

Det skader heller ikke at S300 kan styres av min universal fjernkontroll.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blu-Ray filmer cancelled

Hadde bestilt disse, nå fikk jeg beskjed om at de var gone with the wind
    Lurer på hvorfor...

Starship Troopers
    Me, Myself & Irene
    Commando (er fremdeles annosert på DVD i ny unrated utgave)
    Rod Stewart: One Night Only! Live at Royal Albert Hall

Fikk beskjed i går kveld, mulig det er flere og?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke hvordan lyden kan være forskjellige, men det er vel ingenting som er umulig.. Bildet har jeg hatt misstanke om lenge, spesielt i sorte partier.. For min egen del så virker det som om jeg har for høyt sortnivå, og at det i tillegg forsvinner detaljer i det sorte.. Har forsøkt litt med forskjellige instillinger, men har ikke testet alle.. For øyeblikket bruker jeg component for å overføre fargene, men tenkte å teste med RGB, og Full RGB.. Uansett så er brukervennligheten uovertruffen på PS3 (kjapp responstid++), og det faktum at jeg får 1080p24 til Pearlen min gjør at jeg uansett er fornøyd. BTW: Er det flere som har Pearl og PS3? Hva slags instillinger bruker dere, og er dere fornøyd?

Når det gjelder lyden, så får jeg ta på meg jobben til Esp1 (jeg husker godt den tiden du var AC3 tilhenger ): Har du utført en skikkelig blind-test? (Double-blind test, var det det het Esp1?) Du burde iallefall få en kompis til å velge kilde, kontrollere at lydnivåene er 100% likt, og så skal du bestemme hvilken kilde som er best.. Hjernen vår er en finurlig ting, dersom vi "ønsker" at noe skal være best, så er det ofte slik at vi faktisk hører den forskjellen..

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Jeg skjønner ikke hvordan lyden kan være forskjellige, men det er vel ingenting som er umulig.. Bildet har jeg hatt misstanke om lenge, spesielt i sorte partier.. For min egen del så virker det som om jeg har for høyt sortnivå, og at det i tillegg forsvinner detaljer i det sorte.. Har forsøkt litt med forskjellige instillinger, men har ikke testet alle.. For øyeblikket bruker jeg component for å overføre fargene, men tenkte å teste med RGB, og Full RGB.. Uansett så er brukervennligheten uovertruffen på PS3 (kjapp responstid++), og det faktum at jeg får 1080p24 til Pearlen min gjør at jeg uansett er fornøyd. BTW: Er det flere som har Pearl og PS3? Hva slags instillinger bruker dere, og er dere fornøyd?

Når det gjelder lyden, så får jeg ta på meg jobben til Esp1 (jeg husker godt den tiden du var AC3 tilhenger ): Har du utført en skikkelig blind-test? (Double-blind test, var det det het Esp1?) Du burde iallefall få en kompis til å velge kilde, kontrollere at lydnivåene er 100% likt, og så skal du bestemme hvilken kilde som er best.. Hjernen vår er en finurlig ting, dersom vi "ønsker" at noe skal være best, så er det ofte slik at vi faktisk hører den forskjellen..
    Er litt rart når det overføres digitalt, men under kontrolerte omgivelser ville jeg stolt mer på egne ører en teorien om at "det går ikke ann, gigitalt bla bla".

Husker Esp1 og DD ja, DD var alltid bedre en DTS mente han

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar med denne linken mest for artig:
    Buy Matrix Trilogy box set, get free Toshiba HD DVD player - Pocket-lint.co.uk - gadget news and reviews

Blu-Ray fans vil selvsagt si:
    "Det var det vi viste, de må gi bort spillerne for å få solgt software."

Men.. Det er vel ikke riktig så ille:
    "The first 150 fans who buy The Complete Matrix Trilogy HD box-set will each receive a Toshiba HD-E1 HD DVD player completely free of charge."

Er bare de 150 første..
    Så vil noen si:"Hah! Dem blir de ikke kvitt før jul!" :=)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt rart når det overføres digitalt, men under kontrolerte omgivelser ville jeg stolt mer på egne ører en teorien om at "det går ikke ann, gigitalt bla bla".

Husker Esp1 og DD ja, DD var alltid bedre en DTS mente han
    Vel, det jeg vet, utifra min egne tester med Toshiba HD-DVD spilleren og TrueHD. Når den konverterer TrueHD til PCM, så får jeg et vesentlig lavere lydspor enn dersom jeg skulle ha hørt på et DTS eller AC3 enkodet lydsport av samme film. Jeg må øke lydtrykket på receiveren med ca. 10dB for å få samme volum.. Har du(EDIT: AndersT2, som var den som opplevde forskjellen) mulighet til å teste om volumet som kommer ut er likt på de 2 spillerne? Kan det skje noen slags miksing inne i spillerne som er årsaken til problemet? Uansett, for min egen del så er dette klusset med Dolby Digital Plus og TrueHD en god nok unskyldning til at jeg kommer til å hoppe over til HDMI 1.3 så snart det kommer en skikkelig receiver på markedet. (Enten Yamaha RX11 eller Denon AVP-xxx (?), strengt tatt en prosessor, husker ikke modelnavnet)

*Ang Esp1, tror ikke han sa DD var bedre, det var vel like bra ? Eller "transparant" til masteren..

Side 237 av 653 FørsteFørste ... 97 107 117 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 233 234 235 236 237 238 239 240 241 247 257 267 277 287 297 307 317 327 337 347 357 367 377 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •