HD formatkrigen. - Side 176

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 176 av 653 FørsteFørste ... 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 172 173 174 175 176 177 178 179 180 186 196 206 216 226 236 246 256 266 276 286 296 306 316 ... SisteSiste
Viser resultater 3,501 til 3,520 av 13053
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Tok meg friheten og la inn hvilke titler som var Combo, som forventet er det akkurat disse titlene som selger dårligst i forhold til Blu-Ray utgaven.. Lurer på hvor lang tid det tar før filmselskapene innser dette? Vi vil ikke betale 5$ ekstra for noe vi ikke trenger!
    Enig, dette sa jeg tidlig i format-kampen. Kombo kan være en god idé, men det kan ikke koste mer enn DVD (i såfall kun marginalt mer), kun da vil potensielle HD-kjøpere heller pense over på kombo.

På et tidlig stadium sa enkelte at kombo var vesentlig fordel ved HD DVD ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Enig, dette sa jeg tidlig i format-kampen. Kombo kan være en god idé, men det kan ikke koste mer enn DVD (i såfall kun marginalt mer), kun da vil potensielle HD-kjøpere heller pense over på kombo.
    Jepp. Kombodisker er i utgangspunktet en ganske god ide, men det forutsetter at de ikke koster mer enn vanlige disker. Når de koster $4-$5 mer enn standard HD DVD, som er dyrt nok i seg selv, så er det ikke uventet at det påvirker salget negativt.

:-) Det jeg synes er så synd med måten kombodiskene brukes på, er at de selges som HD DVD, med DVD-avspilling som bonus. Det burde vært omvendt. Kombodiskene burde vært brukt i de vanlige DVD-utgivelsene, slik at man får "lurt" inn HD DVD-disker i hyllene til vanlige forbrukere. Om folk allerede har 10-20 HD DVDer i hylla, er det mye mer sannsynlig at de velger HD DVD fremfor Blu-ray den dagen de finner ut at de skal kjøpe seg en Highdef-spiller.

Jeg regner for så vidt med at det er vesentlig dyrere å produsere kombodisker enn vanlige DVDer, så hvis man skulle gjort dette, og allikevel solgt platen til standard DVD-pris, så måtte nok "noen" hostet opp en god bunke penger for å sponse mellomlegget.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andy_Dandy
    Uff da, Disney gir visst ikke ut Jungelboken på Blu-Ray likevel, noe så trist.... (muahahahahahahaha!)

Det er også verdt å huske at det faktisk er ganske lenge til de titlene Disney nylig annonserte kommer ut. Det er over ett år til Sleeping Beauty og Finding Nemo kommer, mens den første tittelen, Narnia, kommer om ca. 7 måneder.

Men, for all det, det er gode titler som jeg gjerne kan tenke meg å ha i HD.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff da, Disney gir visst ikke ut Jungelboken på Blu-Ray likevel, ....
    Disney Shoots Down 'Jungle Book' Blu-ray Reports | High-Def Digest
    ......
    Nå tror ikke jeg at enkeltfilmer har stort å si for selve formatet. Men i følge denne artikkelen så kommer første "platinum" film fra Disney høsten 2008 :roll: ser ikke ut for at Disney forhaster seg.... Kan det være at de vil se hvordan BD+ virker før de slipper godsakene?

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Nå tror ikke jeg at enkeltfilmer har stort å si for selve formatet. Men i følge denne artikkelen så kommer første "platinum" film fra Disney høsten 2008 :roll: ser ikke ut for at Disney forhaster seg.... Kan det være at de vil se hvordan BD+ virker før de slipper godsakene?

Disney: 'Narnia,' 'Nemo' and 'Sleeping Beauty' Coming to Blu-ray in 2008 | High-Def Digest
    The 'Sleeping Beauty' Blu-ray is slated to include a "Virtual Castle" and multi-player activities -- both utilizing BD-Live technology.
    Det tyder på at spillere med profil 2.0 BD-Live ikke kommer før til våren/sommeren 2008.

Kanskje smart å vente enda et år før man spytter masse penger i en BD spiller, hvis man ønsker seg en fullverdig spiller som ikke er avlegs etter et år.
    Hvorfor er BD så tungvindt å utvikle, siden BD ikke er et fullverdig format før 2 år etter lansering?
    Ble det lansert for tidlig?

Basert på forskjellige kilder så har BD brukt i overkant av 8 år på å bli utviklet og er enda ikke ferdig med basiske funksjoner.

Hvis vi legger til 1 år til før november 2003, når HDDVD ble godtatt av DVD forum, og regner frem til april 2006 når HDDVD ble lansert, så tok det 4 år å utvikle HDDVD med alle basiske funksjoner.
    Hvis BD har alle standarder klare så de kan lansere spillere innen sommeren 2008 så har det tatt mer enn dobbelt så lang tid å utvikle BD enn HDDVD!

Hva er så smart med BD at de må brukes så mange flere år enn HDDVD for å bli et modent format?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Hvorfor er BD så tungvindt å utvikle, siden BD ikke er et fullverdig format før 2 år etter lansering?
    Ble det lansert for tidlig?
    Nei, ikke for tidlig, men planlagt funksjonalitet lanseres gradvis gjennom veldefinerte milepæler som kalles 1.1 og 2.0. At det kommer nye profiler har jo ikke akkurat vært noen stor hemmelighet? Selv du og dine over i "HD DVD land" har jo fått med dere det! Det har jo vært "trollet" og vrengt på for alt det er verdt det siste halve året.

Som filmfremviser er BD fullverdig på alle måter og selv om ikke du ser / har sett nytten av den spesifikasjonsmessige overlegenheten i BD formatet, så har Toshiba gjort det og lanserer snart en "HD DVD 2.0" med bedre kapasitet og hastighet. Det vitner vel om pre-mature lansering, eller hva?

Ting er jo ikke alltid 100% på track i bingen til Toshiba heller, de spyr jo ut supplementer til spesifikasjonen i et imponerende tempo. Jeg kan jo "ta en Arty" å sitere en fyr jeg ikke kjenner fra AVS Forum (men han virker ganske så troverdig) :

Sitat Opprinnelig postet av kjack
    "BTW, if HD DVD spec is done, why do I have 12 supplements/annexes just for the month of August?"
    Og august er fremdeles ung (og enda yngre da dette sitatet ble ført i pennen) ...

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det at HD-DVD har *muligheten* til å lansere filmer som kombo er nok en fordel, men når de tar ekstra for filmen sammenlignet med BRD-utgaven så er det ikke en fordel. Når det i tillegg er slik at det er en stor overvekt av kombo-filmer som skaper problemer ved avspilling, så er det iallefall helt klart at kombo ikke har vært noen suksess..

Newcomer Appeti sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Jeg var kanskje litt vel bombastisk i mitt utsagn, men jeg vil tro at tilnærmet alle vil kjøpe Universals utgivelser på DVD hvis de ikke har HD-DVD og kun Blu-Ray. !
    Det var denne "innrømmelsen" jeg skulle frem til, du var litt vel bomastisk og nå skriver du at du tro at tilnærmet alle vil kjøpe Universal utgivelser på DVD hvis de ikke har HD-DVD og kun Blu-Ray. Bra.

Det gjenstår å se hvor mange som gjør det du tror på sikt. Og på sikt så mener jeg når "folket" har fylt opp stuer med standalone spillere eller PS3.

Mitt poeng er at Universal taper i dette øyeblikk på ikke å gi ut på Blu-ray, selvfølgelig så tapper de andre studione som ikke gir ut på HDDVD også.

Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Det hjelper nok sikkelig.... At de som kjøper plater som står for 60 - 70 % av det lille markedet HD egentlig er skulle boikotte Universal vil ikke merkes en gang. 60 - 70 % av et marked som er tilnærmet ingenting i forhold til dvd, hvor mye blir det? Fortsatt tilnærmet ingenting.... Viser til salgstall tidligere i tråden: !
    Jeg har ikke hevdet at dette har store konsekvenser for Universal på nåværende tidspunkt. Men i denne sammenheng så kunne du da referert til salgstall for det totale markedet og ikke bare lilleputt landet Norge.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh.. "Maksimal avkastning raskt." Hmm, lurer på hvorfor ikke George Lucas har sluppet filmene sine på Blu-Ray for lenge siden, han hadde jo tjent *masse* penger på å selge Star Wars 1-6 på Blu-Ray, right? Eller kan det være at han tror han tjener *mer* penger på å vente noen år med å slippe filmene på Blu-Ray, pga. at formatet da er mer utbredt og etablert i markedet?
    Det er helt sikkert foretningsmessige grunner til at George Lucas ikke har sluppet filmene sine på Blu-ray og jeg mener også at det handler om å få en maksimal avkastning så raskt som mulig, dette må ikke leses som å bare få en raskest mulig avkastning slik det later til at du gjør. Er enig med deg om at dette handler om vente til markedet er mye større en hva der er nå for George Lucas, slik at avkastningen blir så stor som mulig.

Det er ingen forretningsmessig grunn til at Universal skulle tjene mer penger på å slippe filmer både på HD-DVD og Blu-Ray på det nåværende tidspunkt.
    En foretningsmessig grunn er dersom de taper salg på å ikke gi ut filmer på Blu-ray, så dersom Universal eller GE konkluderer med at de trolig taper penger på å ikke gi ut filmer på Blu-ray så gjør de det etter hvert.
    Ser i andre tråder at du har god innsikt tklev, men du er veldig bombastisk når du hevder at det er ingen forretningsmessig grunn til at Universal skulle tjene mer penger på å slippe filmer både på HD-DVD og Blu-Ray på det nåværende tidspunkt. GE som eier Universal er i alle fall ikke helt sikre på det tror jeg, eller så haddee det ikke stilt det spørsmålstegn til beslutningen om den ensidige format støtte som Universal ledelsen har besluttet.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Basert på forskjellige kilder så har BD brukt i overkant av 8 år på å bli utviklet og er enda ikke ferdig med basiske funksjoner.

Hvis vi legger til 1 år til før november 2003, når HDDVD ble godtatt av DVD forum, og regner frem til april 2006 når HDDVD ble lansert, så tok det 4 år å utvikle HDDVD med alle basiske funksjoner.
    Hvis BD har alle standarder klare så de kan lansere spillere innen sommeren 2008 så har det tatt mer enn dobbelt så lang tid å utvikle BD enn HDDVD!
    Er det enighet i begge leirene om hva de basiske funksjonene er?

Arty hva legger du i begrepet basiske funksjoner? Fint om du kunne ramset dem opp her, slik at de som skal velge format får litt hjelp.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ordet basisk beskriver noe som har egenskapene til en base, ie. det motsatte av en syre. Nå aner jeg ikke hva pH-verdien til en Blu-ray-skive er, men tipper ordet dere leter etter er grunnleggende.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    ..tipper ordet dere leter etter er grunnleggende.
    Det er nok basale(grunnleggende) funksjoner som menes. Kun en skriveleif, selv om kanskje noen har fåttt litt syre (mavesyre) av diskusjonen.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Appeti
    Er det enighet i begge leirene om hva de basiske funksjonene er?

Arty hva legger du i begrepet basiske funksjoner? Fint om du kunne ramset dem opp her, slik at de som skal velge format får litt hjelp.
    Muligens ordet basisk ikke er det rette uten at jeg tror dere andre som har kommentert dette er så dummme at dere ikke forstår hva jeg mener, Appeti forsto det.

Så la oss ta det på originalspråket og kalle det "basic spesifications @ specs.(forkortelsen)."Comprende?":-D

Begge formatene har spesifisert at de skal inneholde 3 grunnleggende funksjoner:

1: Produsere et High-defenition bilde (min. 720p) og lyd.
    2: Ha multifunksjonelle menyer og "dual stream PiP og multiaktive funksjoner som kan brukes av innholdsleverandøren etter ønske og kreativitet.
    HDi for HDDVD og BD-Java for BD
    3: Kunne kommunisere med ekstern server over internett for nedlasting av firmware og ekstra media innhold som leverandøren ønsker å levere.
    BD = profil 2.0 og BD-Live.

Alle 3 grunnleggende funksjoner er obligatorisk i alle HDDVD spillere fra April 2006.

1 og 2 er obligatorisk i alle BD spiller modeller som er produsert og lansert etter 30. Oktober 2007, men punkt 2 er ikke obligatorisk i BD spillere som er lansert før 30/10 og heller ikke om disse blir solgt etter 30/10.
    Punkt 2 kalles profil 1.1, og også bl.a. kalt "First basic profile".

Punkt 3 er ifølge "BD's basic spec. profile" ikke obligatorisk for alle spillere når det en gang kommer (muligens en gang i 2008), men dette kan jo forandre seg siden dette er obligatorisk i konkurrenten HDDVD.

De som unnskylder BD's manglende "basic specs." som en naturlig utvikling av et format så er det å skyve sannheten under teppe.
    BD har annonsert dette som det grunnleggende i BD formatet lenge før den første spilleren var lansert, så det er ingen unnskylding at det har tatt og tar lang tid når HDDVD "the inferior format" hadde alle disse funksjoner i alle sine spillere allerede for mer enn et år siden.

En annen kritisk side ved dette er at BDA ikke har vært villig til å opplyse konsumentene om dette, og vil mest sannsynlig ikke gjøre det.

Et eksempel på dette er Disney's annonsering av "Sleeping Beauty" og dens interaktive&BD-Live funksjoner nå, mer enn et år før den blir utgitt, og i sin pressemelding presenterer det som om disse funksjonene allerede finnes i BD formatet.

Hvis du har kjøpt en BD spiller i dag eller før en BD spiller med BD-Live hardware er kommet på markedet, og etter å ha sett "Sleeping Beuty" med datteren din og hun ønsker å leke med f.eks. "Virtual Castle" mens du følger opp siste nytt på AV Forum, så vil både hun og du bli veldig skuffet.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Appeti
    En foretningsmessig grunn er dersom de taper salg på å ikke gi ut filmer på Blu-ray, så dersom Universal eller GE konkluderer med at de trolig taper penger på å ikke gi ut filmer på Blu-ray så gjør de det etter hvert.
    Ser i andre tråder at du har god innsikt tklev, men du er veldig bombastisk når du hevder at det er ingen forretningsmessig grunn til at Universal skulle tjene mer penger på å slippe filmer både på HD-DVD og Blu-Ray på det nåværende tidspunkt. GE som eier Universal er i alle fall ikke helt sikre på det tror jeg, eller så haddee det ikke stilt det spørsmålstegn til beslutningen om den ensidige format støtte som Universal ledelsen har besluttet.
    Fra: Hollywood In Hi-Def
    "But Kornblau says Universal's position is not driven by deals but by a long-term and consumer-focused strategy that is supported by Universal parent NBC and corporate owner GE. Universal never initially wanted a war, he says, which is why the studio made a decision years ago to back only one format."

På meg virker det som Universal har brukbar ryggdekning fra GE og NBC? Når det gjelder forretningsmessig grunn til å gi ut på Blu-Ray *nå*, vel, poenget mitt var mer at det finnes en del aktører som bevist har holdt seg unne formatkrigen fordi de vet de vil tjene mer på å vente på at markedet blir større.. Innen det skjer, så er det, rent kynisk, mer penger å tjene på å vente med å gi ut på Blu-Ray..

Personlig tror jeg det er to årsaker til at Universal har valgt sin linje, for det første så ønsker de konkurranse blant de 2 formatene for å presse priser på hardware, og sette fokus på interaktivitet. Dette er to områder som HD-DVD har klart å yte press på Blu-Ray.

a) Universal ønsker at avspillere skal koste 200$ for å nå ut til "massene", det er letere for HD-DVD å nå dette målet først pga. lavere produksjonskostnader. Teorien er da at Blu-Ray blir nødt til å følge etter for ikke å begynne å tape markedsandeler.

b) Et annet område som HD-DVD har vært ledende på er interaktivitet, det er først nå til jul at vi vil se om Blu-Ray klarer å komme i mål med sine ambisjoner om å matche HD-DVD sine interaktive discer. Her vil PS3 stå i sentrum, siden den er den eneste maskinen på markedet som i teorien klarer å oppfyle BD 1.1 spesifikasjonene. (Personlig blir jeg *veldig* overrasket om det ikke kommer en firmware update som fikser dette når de første discene kommer på markedet, det er iallefall ingen hardwarebegrensninger i PS3ern som skulle være årsak til at den ikke skal klare det.)

Dersom Blu-Ray klarer å komme ut med spillere ned mot 300$ rundt juletider, og interaktivtetsdelen fungerer som den skal innen samme tid, så tror jeg Universal vil revurdere sin eksklusive situasjon. Problemet er at jeg ikke heelt ser for meg hvilke aktører som evt. skal slippe så billige spillere, måtte isåfall bli Sony som setter ned prisen på S300 for å selge ut lageret av spillere om ikke takler den nye speccen.

I tillegg har vi jokeren BD+, fungerer den så har BRD vunnet uansett.. Blir den knekt, da er jeg ganske overbevist om at vi har 2 formater i nærmeste fremtid..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a) Universal ønsker at avspillere skal koste 200$ for å nå ut til "massene", det er letere for HD-DVD å nå dette målet først pga. lavere produksjonskostnader.
    Er du sikker på at HD DVD har lavere produksjonskostnader? BD har hatt spillere basert på SoC design lenge (altså komplette system med prosessor og dekodere integrert i en chip). Det burde gi vesentlig rimligere løsninger enn hva HD DVD har basert seg på frem til nå (normal PC type Pentium4 / Celeron prosessor i tillegg til den dedikerte dekoderhardware).

Nå som profil 1.1 nærmer seg er også SoC løsningene for 1.1 klare og spillerene vil "stå i kø" utover vinteren. De blå kan glede seg til en spennende CEATEC i starten på oktober hvor høydepunktene inkludere nye BD referansedesign som inneholder royality-free software (navigasjon, menyer etc).

Siden software følger med, baner det vei for at en "hvilken som helst" Kina produsent kan legge inn sitt firmanavn og firmalogo for å shippe en komplett BD spiller.

Jeg hadde selv en Kiss DVD spiller i sin tid som var basert på et slikt reference design for DVD. Designet var brukt i et utall andre varianter fra Yamakawa, Raite, Tokai, Hoyo, Monyka osv. Ser ingen grunn til at ikke det samme vil skje med BD i løpet av neste år.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Er du ikke klar over at ingen har vunnet enda?
    Jeg skrev tapende.

Hvorfor skulle noen selskap gå fra det formatet som selger 100% flere eksemplarer enn det andre?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte det samme om Arendals innlegg der, men det er ikke bare ham, hele BR røkla inne på HD-fora rundt omkring virker mer hjernevasket overbevist enn en gjennomsnittlig dommedagssekt. Hvorfor er ikke "krigen" over, om BR uansett vinner?

Er dette en strategi for å gjøre stakkars førstegangskjøpere usikre på om de skal gå for en rimelig Toshiba (for å kose seg med HD på flatskjermen sin), eller vente å se?
    Hvorfor kan dere ikke lære dere norsk?

Jeg skrev vinnende, ikke vunnet.

Hvorfor er jeg noe mer hjernevasket enn dere som tror at ett format som bare selger under halvparten av konkurrenten skal vinne filmselskapene over på sin side?

DET er hva jeg kaller hjernevasket.

Krigen er ikke over fordi Toshiba fortsetter å pushe billige HD DVD spillere på kunder som egentlig skulle hatt en DVD spiller, men som føler seg tryggere når det står HD på den.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg skrev tapende.

Hvorfor skulle noen selskap gå fra det formatet som selger 100% flere eksemplarer enn det andre?
    Du er klar over at det er mulig å gi ut film på begge formater?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, er klar over det
    Men, jeg tror det er mer sannsynlig at ett HD DVD eksklusivt selskap går over til også å gi ut på Blu-ray enn at det motsatte skjer.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 176 av 653 FørsteFørste ... 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 172 173 174 175 176 177 178 179 180 186 196 206 216 226 236 246 256 266 276 286 296 306 316 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •