HD formatkrigen. - Side 151

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 151 av 653 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 147 148 149 150 151 152 153 154 155 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 271 281 291 651 ... SisteSiste
Viser resultater 3,001 til 3,020 av 13053
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En HD DVD-spiller koster fra 3000 og oppover. Sjekk i prisjaktforumet for å finne priseksempler på for eksempel Toshiba HD-E1.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andy_Dandy
    Så vær så snill, ikke bruk større studiostøtte eller utsalgsstøtte som argumenter for at Blue Ray er det beste formatet for oss forbrukere. Det er heller gode eksempler på det stikk motsatte.
    BD er spesifikasjonsmessig overlegen på lagringsplass og hastighet. Hvis man av en eller annen grunn lar andre argumenter enn de rent tekniske avgjøre så kan begge formatene levere den samme lyd- og bildekvaliteten.

Dermed står man igjen med softwareutvalg og studiostøtte som "tie-breaker".

Det er jo ikke sånn at Blu-ray har bestukket studioene til gå mer eller mindre eksklusivt for BD. Twentieth Century Fox, Disney og Warner Bros er vel fullverdige styremedlemmer i BDA og påvirker utviklingen Blu-ray på linje med Apple, Panasonic og Pioneer.

Jeg tror alle medlemmene i BDA (enten de sitter i styre, er s.k. "contributors" eller "normale" medlemmer) er såpass oppegående at de har vurdert spesifikasjoner, sett ett fremtidig potensiale for sin bedrift og deretter foretatt et valg.

Så får forbrukeren stemme med lommeboka ...

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Hei folkens!

Er PS3 fortsatt den billigste HD format kilden?
    Hva er prisene på HD-DVD spillerene?
    Den billigste HD kilden er HD DVD add-on til Xbox 360, fås vel for en 1600.
    Ellers har vel Toshiba en HD DVDspiller som går for rundt 200 USD.
    PS3 har vel adri vært den billigste HD kilden

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teedjay
    BD er spesifikasjonsmessig overlegen på lagringsplass og hastighet. Hvis man av en eller annen grunn lar andre argumenter enn de rent tekniske avgjøre så kan begge formatene levere den samme lyd- og bildekvaliteten.

Dermed står man igjen med softwareutvalg og studiostøtte som "tie-breaker".

Jeg tror alle medlemmene i BDA (enten de sitter i styre, er s.k. "contributors" eller "normale" medlemmer) er såpass oppegående at de har vurdert spesifikasjoner, sett ett fremtidig potensiale for sin bedrift og deretter foretatt et valg.

Så får forbrukeren stemme med lommeboka ...
    Grunnen til at det er flere studio bak BD er bedre kopisikring, det er ikke noe annet enn økonomiske grunner til det. Og selvsagt er det forståelig.
    Får se når BD+ blir knekt, hva som skjer da.

BD overlegen på lagringsplass og hastighet?
    3lag/51Gb HD DVD.. Støttes visstnok av alle HD DVD spillere.
    Så plassen er ikke noe problem. Og HD DVD kommer nesten utelukkende på VC1 som ikke har behov for så mye plass engang, og da med minst like god bildekvalitet som MPEG2.

Ellers, usikkerhet rundt BD+ og dagens spillere, vil de fungere når BD+ er innført?
    Sonefrihet er og en stor fordel hos HD DVD.

Og når prisen på HD DVD spillere er halvparten av hva BD spillere koster, da skulle det ikke være så vanskelig å velge etter min mening.

Hvis BD skulle stikke av med en seier (si at BD har 90/10 om 2-3 år) så får vi se hva Univeral gjør, men hvorfor skulle de bytte side?
    Så lenge DVD eksisterer, så er det her pengene ligger, de har jo selv sagt at det er ikke i HD formatene det er penger å hente.

Newcomer aibo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax

Og når prisen på HD DVD spillere er halvparten av hva BD spillere koster, da skulle det ikke være så vanskelig å velge etter min mening.

Hvis BD skulle stikke av med en seier (si at BD har 90/10 om 2-3 år) så får vi se hva Univeral gjør, men hvorfor skulle de bytte side?
    Så lenge DVD eksisterer, så er det her pengene ligger, de har jo selv sagt at det er ikke i HD formatene det er penger å hente. :
    )
    Blu Ray og HDDVD utgjorde ca 30% av ukesalget til 300 i forrige uke.
    250.000 solgte enheter på High Def formater etter en ukes salg er ikke å kimse av. (Word is starting to seep into the Intertubes from multiple sources:

Unofficially, 300 was 65:35 in favor of Blu-ray, or 162,500 copies to 87,500).

Kommer nok et krav på Universals neste generalforsamling om å levere film til formatet som selger mest. Eiere er ikke gift med systemer kun med penger.
    Gang 162,500 med ca $15 i profitt pr solgte Blu Ray å aksje eierne sparker styret i Universal.
    Hvordan tror dere tallene på Pirates 3 og Spiderman kommer til å se ut ( de er trossalt eksklusive til BD)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsavini
    Den billigste HD kilden er HD DVD add-on til Xbox 360, fås vel for en 1600.
    Ellers har vel Toshiba en HD DVDspiller som går for rundt 200 USD.
    PS3 har vel adri vært den billigste HD kilden
    Erm, Xbox 360 koster vel rundt 2400 + Addon til 1500 = 3900. Tror noen av og til glemmer at ikke "alle" har en Xbox360 fra før av...
    Toshiba HD-E1 koster rundt 3200.
    Skal du kjøpe en fra statene kommer den nok endel billigere ut om du ikke blir snytt på frakt - men "hvermansen" kjøper neppe consumer electronics fra utlandet...
    PS3 har vel så langt vært den rimeligste BluRay spilleren... og noen tenker sikkert da at HD=BluRay

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gojensen
    Erm, Xbox 360 koster vel rundt 2400 + Addon til 1500 = 3900. Tror noen av og til glemmer at ikke "alle" har en Xbox360 fra før av...
    Toshiba HD-E1 koster rundt 3200.
    Skal du kjøpe en fra statene kommer den nok endel billigere ut om du ikke blir snytt på frakt - men "hvermansen" kjøper neppe consumer electronics fra utlandet...
    PS3 har vel så langt vært den rimeligste BluRay spilleren... og noen tenker sikkert da at HD=BluRay
    Jeg glemte ikke at man måttte ha 360, derav "add-on"
    HD-E1 kommer på ca 3200 med frakt i Norge.
    Det er neppe hvermansen som kjøper ting fra utlandet, men jeg må jo si at hvermansen kjøper vel ikke HD DVDspiller (desverre)....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aibo
    Unofficially, [B]300 was 65:35 in favor of Blu-ray, or 162,500 copies to 87,500
    Ca 2:1 høres ganske trolig ut ja.

Kommer nok et krav på Universals neste generalforsamling om å levere film til formatet som selger mest. Eiere er ikke gift med systemer kun med penger.
    Gang 162,500 med ca $15 i profitt pr solgte Blu Ray å aksje eierne sparker styret i Universal.
    Hvor tror du "grensen" går for aksjeeierne i multi-millioner selskap for å sparke styret? Siden du mener 162500 ganger 15$ er nok til å sparke styret i Universal, men åpenbart 87500 ganger 15$ er helt uinteressant for styret i f.eks Fox.

Hvordan tror dere tallene på Pirates 3 og Spiderman kommer til å se ut ( de er trossalt eksklusive til BD)
    Kommer til å bli stor-selgere de. Tror du Sony hadde solgt enda flere hadde de ikke vært ekslusive på Bluray?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BD overlegen på lagringsplass og hastighet?
    3lag/51Gb HD DVD.. Støttes visstnok av alle HD DVD spillere.
    1. Det 3-lags formatet er read-only og finnes ikke i butikkene enda
    2. BD lagrer uansett data tettere og vil alltid kunne lese raskere
    3. Var ille nok med dual-layer om man ikke skal rote med tre lags switching

Og HD DVD kommer nesten utelukkende på VC1 som ikke har behov for så mye plass engang, og da med minst like god bildekvalitet som MPEG2.
    Når Universal starter med BD plater, kommer de sikkert til å bruke VC1 der også.

Men det er uansett H.264/AVC som er fremtiden (imho).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Har nettopp i dag skaffet meg et HD videokamera (1080i HDV)
    Har ikke tenkt så mye over dette enn så lenge, men selv om DV tape er både billig og bra kvalitet så er det et behov for å ha filmene på en plate.
    Dermed vil en HD brenner, enten blu-ray eller HD-dvd være høyaktuelt som lagring av ferdig redigert matriale. Det formatet som tilbyr brennere og plater til en fornuftig pris vil få større markedsandel. Men er vel enig med deg i at det nok ikke er utslagsgivende. Ser vel ut som det tar tid før HDD/brenner i HD format kommer på vårt marked selv om de har vært en stund på det asiatiske markedet. HD kampen utkjempes ikke her i Norge selv om egoet vårt tilsier det.
    Eh...du vet at man kan brenne ut hjemmevideoer etc. i HD DVD-standard på en vanlig DVD-R plate? Har Tosh HD DVD spiller sjøl...og har plenty slike "mini HD DVD-plater" med hjemmevideoer tatt med canon HDV-kameraet mitt i 1080i Neste utfordring nå er å eksperimentere med 24p hele veien

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alpher
    Eh...du vet at man kan brenne ut hjemmevideoer etc. i HD DVD-standard på en vanlig DVD-R plate? Har Tosh HD DVD spiller sjøl...og har plenty slike "mini HD DVD-plater" med hjemmevideoer tatt med canon HDV-kameraet mitt i 1080i Neste utfordring nå er å eksperimentere med 24p hele veien
    interesant. Send meg en pm, tror det blir litt OT i denne tråden selv om det er mye rart her

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og denne selges ikke på DVD?
    Selv om man utgir bare på 1 HD format betyr ikke at de som sitter på det andre formatet samt DVD ikke kjøper filmen, fordi den ikke kommer i HD..

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når Universal starter med BD plater, kommer de sikkert til å bruke VC1 der også.

Hvorfor skulle H.264/AVC være noe mer for framtiden enn feks VC1?

Hva så om data på BD er tettere og kan leses raskere?
    Det har jo ingen innvirkning på film likevel.

Nå har BD vært på markedet i snart 1 år, og det har ikke kommet en eneste antydning til at dette har noe å bety i praksis.

Klart det er fint med tall på papir, men de er likevel verdiløse, så lenge de ikke har noen praktisk betydning.

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En må ikke ha XBOX360. Den kan plugges inn i en XP eller Vista PC som selv finner drivere med en gang. I tillegg trenger en f.eks. et avspiller program eks Power DVD Ultra 7.x til USD99. Har vel også sett en nettleverandør i Norge selge spilleren for ca 1400. Min kom fra Canada og jeg ga ca 1600 med frakt.
    Siden jeg har XBOX så bruker jeg den. Ser ut til at jeg får litt bedre billedkvalitet enn fra PC. Men det er hårfine greier.

Jeg har også sett artikler på nettet der de har plukket boksen fra hverandre og innstallert den inne i PC'en.

Glemte nesten å nevne at dersom en har XP eller Vista med Media Center og standart fjernkontroll så funker den meget bra til det meste ved avspilling av HD-DVD-plater. Dog kan en ikke spille av HD direkte innefra MC, selv om jeg har sett snutter som lar deg starte HD-avspillingsprogrammet inne fra MC menyene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andy_Dandy
    Det er en ting jeg forundrer meg over i forbrukernes debatt rundt HD-formatkrigen. Noen bruker det som et argument, for forbrukernes beste, at et format har flere eksklusive filmselskaper på sitt format (les BD). Dette skal gi forbrukeren bedre utvalg, og altså det beste produktet. Videre ser vi en tendens til at BD siden forsøker å skaffe seg enerett til hylleplass på mange utsalgssteder/utleiekjeder.

Etter mitt skjønn er dette det samme som å hevde at monopolistiske tendenser er til forbrukernes beste. I et fritt marked burde dette vært et ikke-tema for forbrukeren, siden formatet som til sist vinner, uansett vil ende opp med samme gode utvalget, enten det blir BD eller HD DVD. Lar forbrukeren seg lede av monopolistene, forsvinner vår egen markedskraft til jorden, til spott og spe for innbilt medbestemmelsesrett...... Forbrukerne kan styre utviklingen i den retningen den finner best, om de ikke lar seg manipulere av kortsiktige fordeler monopoler kan tilby.

Så vær så snill, ikke bruk større studiostøtte eller utsalgsstøtte som argumenter for at Blue Ray er det beste formatet for oss forbrukere. Det er heller gode eksempler på det stikk motsatte. For meg virker det feil at hegemoniet skal vinnes igjennom å skape seg en monopolsituasjon, og ikke gjennom sunn konkurranse.
    Det er feil. Butikkene tar inn det kundene spør etter. Er etterspørselen liten vil det også bli mindre utvalg. Var innom Spaceworld Megastore her om dagen i Oslo som har byens største HD utvalg, og nå var det 2 hele hyller med BD filmer og kun 1 med HD-DVD.
    Før var det like mange filmer av hver format, men nå er det mange flere BD filmer. Samme andre steder i Oslo også, som kun har BD filmer og har sluttet med HD-DVD filmer.
    Da jeg var innom Elkjøp Skøyen for noen uker siden var det kun 1 HD-DVD film og mange BD filmer der.

Newcomer Skyline GT-R sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er mye det samme her i Stavanger, det er like enkelt å få tak i HD DVD som god heimbrent her i distriktet. Bare mangelen på HD DVD filmer vil jo føre til at folk kvier seg for å gå til innkjøp av spiller. Snakket med en som begynte å dra kjennsel på det samme som skjedde med VHS og Betamax, VHS begynte å dominere i butikkhyllene, og som svar ble prisen på betamax spillere sterkt nedjustert før hele formatet gjikk dunken..... Skal vi se, Blu-Ray har desidert mest hylle plass, HD DVD spillere selges til gi bort pris med xx antall gratis filmer, aner vi de siste krampetrekkningene fra ett døende format?
    JA!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er ikke fordi det lagres tettere på Blu Ray at den leser raskere. Spesifikasjonene til Blu Ray sier at den skal spinne på 1,5x hastighet ved avspilling mens HD DVD spinner på 1X hastighet ved avspilling.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Det er ikke fordi det lagres tettere på Blu Ray at den leser raskere.
    Hvis begge formater roteres like raskt vil BD få lest mer data siden den lagrer tettere.

Etterhvert som de to formatene øker rotasjonshastigheten vil BD alltid lese data raskere (det er jo bare et tidsspørsmå før det kommer 2x, 4x, 8x osv lesere til pc'en).

Må få med at jeg ønsker meg et bedre lagringsformat til pc'en minst like mye som et nytt filmformat i stua. Hastighet og lagringskapasitet får man aldri nok av, derfor er BD det mest fremtidsrettede i mine øyne.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes egentlig ikke 3 lag er noen fordel. Det er bedre å ha færrest mulig lag for å unngå synlig lagskifte. Skal man derimot se på potensialet så vinner BD; det formatet har potensiellt 75 GB fordelt på 3 lag (opp til 200 GB i labratorie).

Når det gjelder monopol så er det en fordel i visse sammenhenger. Blant annet ved grunnleggende infrastruktur. Vi ser jo årsaken til at det blir problemer ved to systemer: De støtter ikke hverandre 100% (selv om det kommer kombispillere), det er dyrere (to sett med cover/filmer/mastering -> dobbelt lager -> bruker hylle (begrenset ressurs) etc etc). Det blir som å ha to paralelle veier som begge er dårlige i stedet for å ha en skikkelig vei.

/S

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skulle H.264/AVC være noe mer for framtiden enn feks
    VC1?
    MPEG4 og H.264/AVC har bred støtte i videodistribusjonsbransjen og er det neste steget for bla DVB over kabel, satelitt og bakkesendinger i overgangen til HD. At man benytter det samme formatet i mange distribusjonskanaler er en fordel og sikrer fokus fra et høyt antall aktører i mange år fremover.

Derfor mener jeg (det sto en IMHO i innlegget mitt) at AVC er veien fremover.

Hva så om data på BD er tettere og kan leses raskere?
    Det har jo ingen innvirkning på film likevel.
    Jeg ser på BD som arvtageren etter DVD og sånn sett er film bare et av flere bruksområder. De fleste er nok enige i at man får plass til en normal film av ypperlig kvalitet på begge formater, men det virker nesten som om enkelte (tenker ikke på deg) ser på den lave kapasitet til HD DVD som en fordel (!).

Klart det er fint med tall på papir, men de er likevel verdiløse, så lenge de ikke har noen praktisk betydning.
    Mener du at lagringskapasitet og hastighet ikke har noen praktisk betydning? Dette er jo ikke bare tall på papir, men faktiske spesifkasjoner man kan utnytte i praksis ...

Side 151 av 653 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 147 148 149 150 151 152 153 154 155 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 271 281 291 651 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •