HD formatkrigen. - Side 135

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 135 av 653 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 131 132 133 134 135 136 137 138 139 145 155 165 175 185 195 205 215 225 235 245 255 265 275 635 ... SisteSiste
Viser resultater 2,681 til 2,700 av 13053
    Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Corwin
    Dette kan diskuteres. Jeg vil faktisk tro at store deler av den norske befolkning ser dette som en menneskerett idag. Hadde vært morsomt med en poll på dette.
    Jepp, er desverre enig med deg i det.. :-( Når noe har vært oppfattet som gratis/lovlig over lang tid, så forventer de at det fortsatt skal være det..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes komentarene om at pris på Blu-Ray og HD-DVD plater er for høye er litt morsomme.

Tilbake i 1998-1999 betalte vi gjerne 299-379 kr for en DVD film. Man kjøpte ikke så mye film men man var kjempefornøyd når man fikk noe nytt, selv om det kostet. Før DVD kom var det jo også en sann glede å skufle ut 500-600 kr for en 1-2 kg Laserdisc film. Og dette var en tid da ihvertfall min inntekt bare hadde rom for 1-2 filmer i måneden. Men gleden var der uansett.

I dag slenger de jo DVD film etter deg overalt. Med priser fra 39 kr for filmer og 99 kr for hele sesonger av TV-serier så synes jeg forøvrig at "samlere" på DiVX/DVD-rip er en smålig liten gjeng.

Men mitt inntrykk er at de som laster ned film på nettet (i min vennekrets) gjør det av 2 årsaker;

1) utålmodighet. De gidder ikke vente til serien/filmen er tilgjengelig i Norge. Bildekvalitet er ofte ikke så nøye.

2) manga/japansk tegnefilm. Det er lettere å laste ned fra nettet enn å bestille fra Japan. Pluss film import fra Japan er vel ganske dyrt.

Jeg skjønner forøvrig godt at politiet ikke gidder å engasjere seg så voldsomt i piratkopierings-rotet. De store fildelerne kan de godt ta, men det krever store resurser å holde kontroll på dette. Så jeg ser heller at de bruker resurser på å få bukt med fysisk kriminalitet og ikke økonomisk kriminalitet som piratkopiering faktisk er.

Forøvrig synes jeg at HD film er nydelig å se, men oppskalert SD DVD er også utrolig bra i 1080p (ihvertfall på min Oppo spiller). Så kvalitetsforskjellen er ikke så enorm som feks DVD vs VHS. Så jeg tror nok det tar endel år før man får vridd markedet vekk fra DVD og over på HD formater.

Vurderer nå å kjøpe inn en Xbox 360 Elite maskin for også å ha HD-DVD, men er usikker på kvaliteten på HD spilleren i denne. Jeg forventer samme kvalitet som Blu-Ray spilleren i PS3 siden prisen på Elite maskinen er omtrent like høy.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Om man skal ha et fysisk format må det altså bli mye mindre og tåle mere bevegelse under avspilling.
    Okey, du mener det må bli mindre/tåle mer bevegelse? Hvorfor? Slik at joggere kan se på HD-filmer mens de jogger? Eller kanskje Lance Armstrong kunne tenkt seg å se på Matrix mens han sykler (han holder vel sikkert på med litt mosjonssykling enda tenker jeg).

Dersom du er ute etter å erstatte DVD som format, så kan jeg til nød være enig med deg, men her snakker vi om et format som skal brukes til å formindle HD-film. Og HD-film kan kun nytes på en stor skjerm, i rolige omstendigheter.

Uansett, du er ute etter et format som ikke er teknisk mulig enda, og legger til grunn krav til funksjonalitet som på ingen måte er nødvendig. Men, jeg kan godt gi deg rett i at om 3-5 år, så kommer vi nok til å se noe helt annet.. Hva det blir er forsåvidt uviktig, jeg er inneforstått med at "ingen format varer evig vet du"...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harol
    Forøvrig så kjenner jeg nesten ingen som laster ned mye film ulovlig. Og de fleste har knapt teknisk kunnskap til å få det til. Jeg tror mange her overvurderer de tekniske kunnskapene til folk, den generelle befolkningen har knapt hørt om bittorrent, edonkey eller hva det måtte være. De vet ihvertfall ikke hvordan de skal bruke det.
    Du har forsåvidt et godt poeng der, film har enda (heldigvis) ikke klart å bli så enkelt å spille av slik at "alle" kan få det til. Men det å spille av en MP3 er så enkelt at selv bestemor kan få det til..

Det er noen mest serier som blir lastet ned via nettet, og da gjerne av unge folk.. Filmer er nok ikke like vanlig.. Men det *er* irriterende at TV-selskapene ikke vil sende ut seriene raskere på DVD...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var jo for noen år tilbake snakk om en lagringsteknologi som skulle kunne(dette sto i dagbladet, derav den dårlige sammenligningen) lagre nok MP3-iler for å kunne spille hver dag i 10 år elns i volum a 1cm^3. Om dette faktisk noen gang komme på markedet, så vil HD ta tror jeg. I øyeblikket er bekvemmeligheten med en 2TB HTPC med rippede DVD-er(som man selvsagt har kjøpt) og oppskalering for stor til at jeg orker noen overgang til HD. Selv om man selvsagt kan legge inn et HD-drev når det en gang i framtiden kommer HDCP i linux(evt at denne omgås)

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Okey, du mener det må bli mindre/tåle mer bevegelse? Hvorfor? Slik at joggere kan se på HD-filmer mens de jogger? Eller kanskje Lance Armstrong kunne tenkt seg å se på Matrix mens han sykler (han holder vel sikkert på med litt mosjonssykling enda tenker jeg).
    Har du for eksempel noengang reist med bil/buss/tog/fly? Synes du DVD er et praktisk format å bruke der?
    Dersom du er ute etter å erstatte DVD som format, så kan jeg til nød være enig med deg, men her snakker vi om et format som skal brukes til å formindle HD-film. Og HD-film kan kun nytes på en stor skjerm, i rolige omstendigheter.
    Famous last words? Om et nytt format skal ta over for DVD er det andre attributter som får folk til å migrere og mulighet for HD-kvalitet vil bare være en ekstra bonus de får med ved migrering. Husk også at i flere år så vil de fleste kun ha SDTV hjemme.
    Uansett, du er ute etter et format som ikke er teknisk mulig enda, og legger til grunn krav til funksjonalitet som på ingen måte er nødvendig. Men, jeg kan godt gi deg rett i at om 3-5 år, så kommer vi nok til å se noe helt annet.. Hva det blir er forsåvidt uviktig, jeg er inneforstått med at "ingen format varer evig vet du"...
    Du ser på hva som finnes på markedet idag og konkluderer med at mine krav ikke er "teknisk mulig". Var CD "teknisk mulig" da formatet ble lansert?

Selvsagt var alle mulighetene som CD ga ikke noen "nødvendighet" da CD ble lansert, men det åpnet for mange nye applikasjoner og bruksområder som man ikke helt hadde oversikten over og det igjen sørget for at vi etter 25 år fremdeles bygger på de samme ideene. På 25 år har det imidlertid skjedd så mye med bruksmønstre og på elektronikkfronten at en oppdatering burde være på tide.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsavini
    Da kan du jo kjøpe deg en spiller til næmere 20k å se på dine 4 filmer da vettu
    Ser mao ikke ut til at Blu-Ray leirens salgsargumenter har fått deg til å handle så mye?
    Nei, men det er mer en begrenset investering i HD så langt (fremfor å velge format - hvilket jeg har gjort). Afaik har jeg flere dyre hobbyer så etter å ha investert 100k i dykking i løpet av de siste 18 mnd så må man prioritere ned på andre ting en stund.

Det er først nå spillerne begynner å komme. Min enorme BD samling (og flere til) har i mellomtiden blitt grundig testet på en PS3.

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    robertaas - mener du virkelig at størrelsen på HD DVD/Blu-Rayplater kan føre til at formatene ikke lykkes?

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske klart at lovlig nedlasting av filmer vil vokse mye i fremtiden og ta store andeler fra fysisk media både på SD og HD, på samme måte som det er blitt med musikk og CD.

Løsninger som Usenet vil bare være for de som har datakunnskap nok og er villig til å «bryte loven» for å få tilgang på det siste filmer og TV serier. For massene er dette ikke et alternativ.

Jeg er litt forundret over AV entusiaster som laster ned «HD materiale» fra nettet når de forteller meg at de er fornøyd med 5&10GB fil/versjoner av BD/HD filmer. Plutselig er diskskapasitet og båndvidde argumentene forsvunnet bare fordi de kan få det gratis.
    Så mye for optimal kvalitet.
    På bakgrunn av det kan man kan tenke seg hvordan vanlig folk bryr seg om optimal kvalitet hvis prisen er høyere enn for SD.

Når det gjelder lovlig nedlasting så kan vi bare se hvor populær Xbox-Live er blitt i USA. Populært nok til at tjenesten blir lansert i Europa snart.

En av de store konkurrentene til nedlasting fra nettet og leiefilm vil være Kiosk nedlasting.
    Nå når Compact Flash memory får stadig høyere kapasitet og raser ned i pris vil det etter hvert bli ganske vanlig at folk eier en 16 eller 32GB CF stick som de kan lade med en film eller 3 for en billig penge når de er i butikken og handler mat allikevel.

Mye av prisen for Høykapasitet CF cards i dag er selvfølgelig at det er såpass nytt så de kan prise det høyt.
    Men mye av produksjonsprisen ligger også i størrelsen. Dess mindre de er dess mer koster de å produsere. Material kostnadene kan umulig være særlig store når man ser på den fysiske størrelsen.
    Når folk er villig til å dra på en Mobiltelefon eller en røykpakke får vi en indikasjon på hvor stor en CF stick faktisk kan være uten at folk misliker det.

Når de generelle bruksområden av CF memory utvides fra dagens bruk som vesentlig er Kamera og Mobiltelefon så vil prisene på CF falle dramatisk.

I tillegg har vi MOD(Manufacture on Demand) hvor Amazon gjennom sitt CustomFlix program er først ute med å tilby 1000 HD DVD titler før året er ute.
    Etter hvert vil vi se at mindre titler bare blir trykket opp i 1ste opplag. Når det opplaget er utsolgt vil titlene bare være tilgjengelig fra nedlasting og MOD.

DVD Forum har tatt dette på alvor og har nettop ferdigstillet profilen for DRM for «Managed Copy» og «Managed Recording». Dette er selvfølgelig for å tilfredsstille filmselskapene så de frigjør materiale for Kiosker og Nedlasting.
    All denne DRM vil selvfølgelig bli brutt og til slutt bli irrelevant på samme måte som situasjonen er i dag med musikk og CD.
    Den beste måten å konkurrere med Pirater er; Pris, Tilgjengelighet og Kvalitet.

Something from the latest DVD Forum Meeting

1.CSS Managed Recording and CPRM Managed Recording are ready. CPRM is popular in Japan. In USA, CSS is the only option.
    DVD Forum will begin to license DVD download this Sep.

CSS-MR-DVD-R could target at MOD(Manufacture on Demand)and Electric Sell Through.

2. DVD Forum hope to finalize AACS this year adding the following:

a:Watermark from Verance VCMS/AV which include Theatrical No Home Use Mark and Consumer Mark(no audio output without AACS authorization).

b:MC. Content provider could decide the PQ/length/times/fee. Bottom line for MC is at least one full length full PQ copy. Every title needs to have ISAN and PMSN(which decide how many times you could copy)

c:Prepared video: Author AACS protected stuff from ROM to HD DVD R/RW/RAM

d: Encryption between HD DVD ROM and PC bus.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsavini
    robertaas - mener du virkelig at størrelsen på HD DVD/Blu-Rayplater kan føre til at formatene ikke lykkes?
    Ja. Historien har vist at man ikke klarer å innføre nye formater om man kun forbedrer kvaliteten og jeg kan ikke se hvordan man kan klare å gi HD-platene noen andre fordeler enn kvalitet ovenfor DVD om man ikke gjør noe med størrelsen.

Om noen har noen forslag på hvordan man kan få markante forbedringer på andre områder enn lyd-/billedkvalitet så lenge man holder seg til de 12 cm platene så vil jeg gjerne høre det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere som begynner å se lyset.

ITavisen | - Søksmål ikke løsningen

"Dette signaliserer at platebransjen ikke er i takt med fremtiden, og enda viktigere at de er i utakt også med nåtiden.

Palfrey mener at søksmålene rett og slett er en unødvendig distraksjon for en videre utvikling av digitale media."

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    referer til innlegg over her

når produksjonsmetodene for CF (og andre lagringsmedier) minimaliseres og effektiviseres vil prisene gå ned etter at utviklingskostnadene er inndrevet. Dvs at vi kan forvente utrolig billig flash/gb nå innen bare et par år.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ytelsene har gått opp, størrelsen har gått ned og prisene har allerede blitt drastisk redusert....allerede og det fortsetter.

Til mitt første digitalkamera kjøpte jeg en CF-brikke på 96MB til ca. 3000. Til min siste mobil kjøpte jeg en microSD (på størrelse med min lillefingernegl) på 2 GB til ca. 200. På ca. 10 år har man altså hatt pris 1/15, lagringsplass *20 og størrelse 1/50(?).

Jeg synes uansett at innholdsbransjen burde finne på noe helt eget og bedre.

Newcomer K.Larsen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig så kjenner jeg nesten ingen som laster ned mye film ulovlig. Og de fleste har knapt teknisk kunnskap til å få det til. Jeg tror mange her overvurderer de tekniske kunnskapene til folk, den generelle befolkningen har knapt hørt om bittorrent, edonkey eller hva det måtte være. De vet ihvertfall ikke hvordan de skal bruke det.
    Helt enig! Etter min personlig erfaring kan en ikke sammenlikne musikk- og filmnedlasting i hvor utbredt det er blandt vanlige folk.

Men nesten alle spør jevnlig om de nye HD formatene på film, og spesiellt Blu-Ray blir nevnt. Forøvrig tror jeg ikke en eneste av dem har hørt om SACD og DVD-Audio for de som sammenligner de formatene med de nye HD formatene for film. Og alle ønsker seg ett nytt Full HD format TV, det har de også fått med seg er fremtiden.
    Jeg, som alltid har vært rimelig interessert i lyd og bilde (men ikke på samme nivå som nå) hadde aldri hørt om SACD, og i hvertfall ikke DVD-Audio før now-it-alls på nettet begynte å sammenlikne disse lydformatene med de nye HD-formatene rundt 2005.

Newcomer K.Larsen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K.Larsen
    Positivt for BD-leiren, selvfølgelig, men det er allikevel verdt å merke seg at Target ikke har noen planer om å være BD-eksklusive.

"We are not proclaiming one format vs. the other as the preferred consumer technology, and software will continue to be available to our guests in both the Blu-ray and HD-DVD format," Target spokeswoman Brie Heath said.

Men, det gjenstår selvfølgelig å se om det betyr at de vil selge standalone HD DVD-spillere etter hvert også, eller om de nøyer seg med Xbox 360-spilleren.

Newcomer aibo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Positivt for BD-leiren, selvfølgelig, men det er allikevel verdt å merke seg at Target ikke har noen planer om å være BD-eksklusive.

"We are not proclaiming one format vs. the other as the preferred consumer technology, and software will continue to be available to our guests in both the Blu-ray and HD-DVD format," Target spokeswoman Brie Heath said.

Men, det gjenstår selvfølgelig å se om det betyr at de vil selge standalone HD DVD-spillere etter hvert også, eller om de nøyer seg med Xbox 360-spilleren.
    Dette stemmer meget godt med hva jeg selv erfarte for 3 uker siden i USA.
    En ting er iallefall sikkert, Target har utrolig mange utsalgssteder.En viktig nyhet, viser at en av de største "hypermarked" kjedene i verden nå er klar for å selge HD produkter.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon Blu-ray var spennende nyheter. Alle seriøse format trenger en hi-end spiller

Men det dukker opp flere produkter enn kun avspillere, ser det ut til

ITavisen | Første camcorder med Blu-ray
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon, Target og Hitachi er i hverfall med på å befeste det intrykket de fleste har, nemlig at Blu-ray er kommet for å bli.

Jeg har nettopp sett den første av pirates filmene på Blu-ray og lyd og bildekvaliteten er helt sinnsykt bra. HD er i hvertfall kommet for å bli:-D

Newcomer Skyline GT-R sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen andre som har sett denne?
    http://youtube.com/watch?v=M-UX3UylM...elated&search=
    Morsom video, med mye utfyllende info....:?

Side 135 av 653 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 131 132 133 134 135 136 137 138 139 145 155 165 175 185 195 205 215 225 235 245 255 265 275 635 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •