HD formatkrigen. - Side 130

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 130 av 653 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 126 127 128 129 130 131 132 133 134 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 270 630 ... SisteSiste
Viser resultater 2,581 til 2,600 av 13053
    Newcomer aibo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Litt synsing i natten...
    Hva kan vi vente oss fra Blu Ray de kommende mnd'r

1) Nye Standalone High end spillere til en mer behagelig pris.
    2) God media backing av disse spillerne som "bør" roses av pressen.
    3) Nye produsenter av Blu Ray hardware som vil skaffe enda mer media "buss".
    4) Release av sommerens blockbusters som Spiderman 3, Pirates 3, Die Hard 4,Fantastic Four: Rise of,Cars,Wild Hogs o.s.v som fort kan skape overskrifter som at blu ray har 80% av HD markedet på film. Selvforsterkende.
    5) Julesesong. PS3 under mange trær...

zzzzzz

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Det som er realiten er at BD har 25gb per lag, og HD-DVD har 15gb per lag. HDDVD har sagt at de eventuelt kan lage 3 lag, BluRay-produsenter har sagt at de har klart å lage 8 lag(200gb), og at det er ikke grensen heller.

Vi får vente å se hva som skjer. HD-fanboys nektet å tro på BD50 i begynnelsen og at i såfall ikke ville få stor bruk likevel, nå som det er virkelighet tror de plutselig på 3 lags HD-DVD(jeg har ikke noe grunn til å mistro at det vil komme), men det virker litt anstrengt - tro på alt som Toshiba lover og vil, mistro alt annet.

For oss som kan ta seg råd til å bruke begge formater, så er det gode tider for film-titting. Utrolig mange bra filmer tilgjengelig - det hjelper i denne elendige sommeren.
    Jeg mener at plass ikke er noe problem, men enkelte hevder jo at BD er overlegent HD DVD fordi det kan lagere 20Gb mer pr plate i dag.
    Det mener jeg ikke har noe spesiell betydning, og at HD DVD har 51Gb på lur er jo bare for å knekke denne myten, ingen annen grunn.

Denne "krigen" har vært veldig bra for min del, siden jeg har begge format, men jeg velger likevel å støtte HD DVD i de tilfeller det kan gjøres, rett og slett fordi det er det formatet jeg mener er best, ikke fordi jeg tror det har størst sannsynlighet for å vinne.

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aibo
    Jobber du hos Elkøp eller hos Expert er det ikke lett å anbefale folk å handle HDDVD spiller, selv om HDDVD spillerne er "billige". Med PS3 skaffer du deg iallefall en glimmrende spillkonsoll.(Og får markedets beste BD spiller på kjøpet)
    En god grunn er avspilling av vanlig DVD om man vil ha et oppskalert bilde som er meget bra. Det leverer ikke PS3.

Tom

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsavini
    En god grunn er avspilling av vanlig DVD om man vil ha et oppskalert bilde som er meget bra. Det leverer ikke PS3.
    Tom
    Etter 1.80 firmwaren er det vel ikke så mye å utsette på DVD-oppskaleringen til PS3...

Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Etter 1.80 firmwaren er det vel ikke så mye å utsette på DVD-oppskaleringen til PS3...
    kan aldri tenke meg at ps3 leverer like bra bilder som en dedikert spiller til over 4000kr. Men la oss nå holde oss til tråden.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tom
    :shock: Det var jo en saklig fanboy-kommentar.

For det første spiller PS3 SD DVD. Den oppskallerer ved hjelp av den enormt kraftige Cell-prosessoren til 1080p. Og det gjør den på en glimrende måte. Også sett opp mot XE1...

Dessuten spiller den av hidef i 1080/24p og ikke kun 1080/60p...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Til tider lurer jeg fælt på hva motivasjonen til enkelte er når det gjelder hvilket HD format de foretrekker.
    <snip>
    Nei, for meg har i allefall ikke Blu-Ray noe å komme med, annet enn flere eksklusive studio.
    Er virkelig det nok til at så mange hardnakket mener det er best?
    Jeg valgte Blu-ray som min første HD kilde primært på grunn av studiostøtten. For meg er det viktigste lyd- og billedkvalitet, og på det området er HD DVD og Blu-ray i praksis like.

Hvor fancy man kan presentere ekstramateriale betyr temmelig lite for meg, utvalget av filmer er mye viktigere (og da tenker jeg på filmer som interesserer meg, ikke antallet tilgjengelige titler).

Det er selvfølgelig filmer som foreløpig kun finnes på HD DVD som jeg gjerne skulle sett/hatt i HD, men jeg orker fint å vente litt til. Om det om et års tid fortsatt er to formater, så blir det sikkert en HD DVD spiller eller en kombispiller i stua i tillegg til Blu-ray.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Det er det nok ikke, men, om du leser litt er det slik at feks XA2 er bedre.

Tom

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    :shock: Det var jo en saklig fanboy-kommentar.

For det første spiller PS3 SD DVD. Den oppskallerer ved hjelp av den enormt kraftige Cell-prosessoren til 1080p. Og det gjør den på en glimrende måte. Også sett opp mot XE1...

Dessuten spiller den av hidef i 1080/24p og ikke kun 1080/60p...
    Om du hadde lest så svarte jeg bare på en kommentar om at det var vanskelig å finne noen grunn til å kjøpe en HD DVDspiller. DET er en fanboykommentar.

Blir nesten litt morsomt når nettopp *du* sier at andre er fanboys.

Tom

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til tider lurer jeg fælt på hva motivasjonen til enkelte er når det gjelder hvilket HD format de foretrekker.
    Er det slik at man ønsker det som sannsynlig kommer til å få flest spillere, eller det som faktisk er det beste formatet for sin egen del?

Blu-Ray har (for tiden i allefall) flere studio bak seg, ellers har HD DVD bedre spesifikasjoner, og nå som 51Gb faktisk ser ut til å bli en realitet, så har ikke BD noe fordel når det kommer til plass heller.

HD DVD har flere muligheter, er rimeligere å produsere (kjøpe), enklere for små selskaper å få laget plater, ingen sonekoding, enklere å sikkeretskopiere (nei, ikke snakk om piratkopiere, det er forkastelig!)..

Nei, for meg har i allefall ikke Blu-Ray noe å komme med, annet enn flere eksklusive studio.
    Jeg har "valgt" side på bakgrunn av en del av det du nevner her:

Studiostøtte var viktig. Ikke som antall alene, men at mangfoldet av filmer og flest box-office hits er i Blu-ray gruppen. Altså flere av mine favorittfilmer. Og sannsynligheten for a jeg får se Star Wars på Blu-ray er langt større enn at jeg noen gang får sett den på HD DVD.

At man også har mulighet til å velge blant flere spillere er også en faktor. Det er i hvertfall ikke negativt at man kan få tak i en spiller som passer til hver enkelt hva angår design, spesifikasjoner og pris. Toshiba sine spillere ser stort sett like ut alle sammen (med unntak av XA1), og prisen skiller hovedsaklig der hvor de kun leverer 1080i på HD.

GB er litt viktig, men var ikke avgjørende. Men at BD nå har 20GB mer plass kan ikke sees på annet som bedre teknologisk enn hva HD DVD er. Dessuten, som Per Johnny refererte til, så er det mulighter for 200GB. Det betyr ikke så mye til ren filmavspilling, men jeg ser det som en stor fordel når opptagbare Blu-ray-spillere ankommer. Å ha en 200gb plate som jeg kan ta opp mange HD-filmer fra Canal+, dytte disken i PS3 på filmrommet og nyte timesvis med film fra en og samme plate. Genialt!

HD DVD har større muligheter, sier du. Det er vi ikke helt sikre på, kanskje. Toshiba har vært flinkere til å promotere HD DVDs fremtidige muligheter. Som blant annet interaktiv teksting av filmer. Men så langt har vi ikke sett noe til dette. Og i nær fremtid er jeg helt sikker på at BD-J ikke står noe tilbake for HDi. Dersom slike ting er viktig...?

Firmware oppdateringer har Sony bevist fungerer på en glimrende måte, ift Toshiba og HD DVD. Det rapporteres nå om at den siste HD DVD-firmware lager mer problemer enn før oppdatering. Og den siste "viktige" oppdateringen gjelder heller ikke for 1.gen spillere Dessuten er de siste firmware fra Toshiba fortsatt "fix for HDMI", altså fikse opp noe som burde ha fungert i første omgang. Så jeg vil ikke si det er så veldig mye nytt fra den kanten. Men de er flinke til å fortelle hva som kan komme i fremtiden. Så når det gjelder firmware, så synes jeg det er elendig service fra Toshiba!

Sony har vist fantastisk support og vilje med sine oppdateringer til PS3. Både med oppskallering av SD, støtte av 1080/24p (som vel fortsatt ikke er tilgjengelig på HD DVDs toppspiller), støtte for PS2-spill og oppskallering av disse, nettverkstøtte og streaming av bilder, video og musikk fra Windows. Og alle deres firmware har vært fulgt opp etter forbrukernes ønsker. Glimrende service fra Sony

Så at BD kun har kommet med "mer studiosupport" blir vel litt snevert? For meg, som i hovedsak er interesert i film, er jo nettopp studiosupport alfa & omega. Og hadde prisen for en BD-spiller vært på 12-15k kroner, så hadde argumentet rundt pris vært vesentlig for meg. Men når man får PS3 til litt over 5000 kr eller Samsung BD til litt over 6000, og HD-XE1 til litt over 7000 kr; å synes jeg ikke prisforskjellen er noe å snakke om. Jeg betalte hele 8000 kr for min importerte HD-XA1, og den er med 1080i. Det spiller ikke så stor rolle for meg, siden VW50 gjør en glimrende jobb.

Den prisforskjellen vi ser på den billigste HD DVD-spilleren, vet også Britax er en kunstig lav pris. Dette taper Toshiba mye penger på, og har ingenting å gjøre med at HD DVD er billigere å produsere. Nå koster Sony S300 kun $499 (ca. 3000 kr), som er en langt bedre spiller enn A2 til ca $299 (ca. 1800), som jo er en ribbet HD-spiller. Og skal du ha omtrent samme kvalitet som S300 eller Samsung BD-1200 (HQV) er prisene mellom HD DVD og BD ikke langt fra hverandre.

Etterhvert som utviklingen gå videre, så blir det billigere og billigere å produsere HW og SW. Dessuten er filmene priset likt på de to formatene; hvilket skulle bety at de har høyere fortjeneste pr film på HD DVD...

Så for meg, har jeg ikke valgt blått bare for at det er en fin farge, nei
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nesten litt morsomt når nettopp *du* sier at andre er fanboys.

Tom
    Jeg har aldri lagt skjul på at jeg er Blu-ray-fanboy

Dessuten, skal du ha en HD DVD-spiller som oppskallerer litt bedre enn PS3, må du vel opp på XE1. Og den er jo dyrere enn PS3. Og siden HD DVD-folket ofte argumenterer rundt pris, og at hvermannsen kjøper DVD-spillere på Rema; hvordan skal du klare å argumentere for en XE1 som er dyrere enn alt det du får i en PS3, hvorpå XE1 leverer bare litt bedre oppskallering...?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du legger mye energi i dette svs!-man. hehehe. det er jo nettopp pga sånne som deg att folk blir usikre på hva de skal velge.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klodrik
    kan aldri tenke meg at ps3 leverer like bra bilder som en dedikert spiller til over 4000kr. Men la oss nå holde oss til tråden.
    Kan du ikke heller teste, istedenfor å tenke deg? Jeg har iallefall opplevd PS3 som en minst like bra avspiller som konkurrenter i 2-3k-klassen, men har ikke prøvd noen til 4k opp mot den.

Uansett, TVen oppskalerer den og. Hovedgrunnen til at det nå sitter scalere i både avspillere, receivere og skjermer er at de som lager scalere tjener penger på det, ikke at man trenger det. Litt på samme måte som at Dolby og DTS tjener penger på at det sitter dekodere i hver eneste enhet, selv om man strengt tatt bare trenger det i én av dem.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andy_Dandy
    Er det ikke også litt morsomt at en FOX-tittel som Mr & Mrs Jones dukker opp på HD DVD før den kommer på BD? Begynner å se BD sidens argumenter om størst selskapsstøtte smuldre hen..... Ingen grunn til å satse på det dyreste formatet folkens. Go HD DVD! Apocalypto kommer også snart..... Oh yeah!
    Det som skjer er jo at en del filmer begynner å dukke opp i Europa på både Blu-ray og HD DVD før de slippes i USA.
    Dette på grunn av de kompliserte distribusjons rettighetene i "resten av verden"

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Jeg har aldri lagt skjul på at jeg er Blu-ray-fanboy

Dessuten, skal du ha en HD DVD-spiller som oppskallerer litt bedre enn PS3, må du vel opp på XE1. Og den er jo dyrere enn PS3. Og siden HD DVD-folket ofte argumenterer rundt pris, og at hvermannsen kjøper DVD-spillere på Rema; hvordan skal du klare å argumentere for en XE1 som er dyrere enn alt det du får i en PS3, hvorpå XE1 leverer bare litt bedre oppskallering...?
    Er du fanboy altså? Ante jeg ikke...

For de med en projektor som koster 10k++ er det et meget bra argumment at oppskaleringen er bedre - værre er det ikke.
    Kjøpte akkurat en XA2 og betalte 4500 alt ink. Synes ikke det er mye for bedre skalering. Tenk på hva feks en god scaler koster.

Tom

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andy_Dandy
    Hehe, de aller fleste av disse BD titlene som kommer på HD DVD nå er uinteressante for meg, bortsett fra noen veldig få, som f. eks. Apocalypto. Poenget er vel heller det at studiostøtten BD skryter av ikke er bunnsolid.... Husk at det er mange som liker Ghost Rider og Fantastic Four, selv om jeg holder meg langt unna de filmene selv..... så dette er absolutt noe som påvirker HD krigen. Du vet hvorfor disse europeiske utgiverne sverger til HD DVD? Fordi det er rimeligere å gi ut på, rett og slett! Derfor kommer de til å fortsette med å spy ut ting på HD DVD, og de kommer og til å merke at det lønner seg å smelle med engelsk tekst, noe mange av dem allerede gjør.

Det er forskjell på å snakke på formatets vegne, som er poenget med denne tråden her, og det å innskrenke det hele til sine egne subjektive behov.....
    Det som er intressant er om amerikanerene begynner å importere HD DVD filmer fra Europa.
    Det vil i såfall gi store utslag på salgsstatestikken og vil være viktig for krigen.

Nå er ikke dette sannsynlig da amerikanere flest ikke importerer noe som helst, men i teorien...

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du fanboy altså? Ante jeg ikke...

For de med en projektor som koster 10k++ er det et meget bra argumment at oppskaleringen er bedre - værre er det ikke.
    Kjøpte akkurat en XA2 og betalte 4500 alt ink. Synes ikke det er mye for bedre skalering. Tenk på hva feks en god scaler koster.

Tom
    Nå refererte du til aibo, og det gjorde jeg også. Og aibo refererte til Elkjøp eller Expert. Og der selges ikke XA2 til 4500 kr, gjør den vel?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Skulle gjerne visst hvor mange som egentlig er aktive brukere av slikt tilleggsmateriale. Etter å ha eid over 2000 Laserdiscer og over 2000 DVD'er, så har jeg personlig sett på tilleggsmateriale 1 eller 2 ganger med liten overbevisning.

Jeg elsker å se filmer og serier, og har ikke nok tid til det engang.

Ser en del ganger på bakgrunns-stoff når det går på TV, men det er i situasjoner der jeg er borte fra hjemmekinoen - på besøk hos foreldre o.l.
    Jeg er en av de få som synes det kan være interessant å se bakgrunnsmateriale, da med tanke på hvordan enkelte momenter i filmen er laget. Alternative endelser, trailere og kommentatorspor er ikke interessant i det hele tatt. Men hovedfokuset er selvsagt filmen i seg selv.

Generelt: BR fanboysene, med to-tre uvanlig engasjerte medlemmer i denne tråden, argumenterte jo nettopp for den fordelen med BR; at man nemlig kunne ha ekstramateriale på BR discene siden det var plass til det. Når denne fordelen kommer HD DVD til gode, nei da er det uviktig.

Det skal bli interessant å se blueboy Berge sine fargede anmeldelser i Hjemmekino denne høsten.

Må legge til at jeg ikke har satt meg inn i hva slags features som kommer med den interaktive funksjonen, så det kan være jeg rauer meg. Igjen. Men at det er fremtiden, det tror jeg, samt at BR kommer med noe tilsvarende om noen år.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik at man ønsker det som sannsynlig kommer til å få flest spillere, eller det som faktisk er det beste formatet for sin egen del?

Blu-Ray har (for tiden i allefall) flere studio bak seg, ellers har HD DVD bedre spesifikasjoner, og nå som 51Gb faktisk ser ut til å bli en realitet, så har ikke BD noe fordel når det kommer til plass heller.

HD DVD har flere muligheter, er rimeligere å produsere (kjøpe), enklere for små selskaper å få laget plater, ingen sonekoding, enklere å sikkeretskopiere (nei, ikke snakk om piratkopiere, det er forkastelig!)..

Er det ikke filmene som er viktigst?

Liten vits med stort bra anlegg med mye fancy hardware hvis man ikke har noen filmer å se?

Er ikke da det formatet som kan tilby flest filmer best?

Forresten hvem snakker om best?
    Er det ikke hvem som vinner vi diskuterer, når ble det synonymt med best?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Er det ikke filmene som er viktigst?

Liten vits med stort bra anlegg med mye fancy hardware hvis man ikke har noen filmer å se?

Er ikke da det formatet som kan tilby flest filmer best?

Forresten hvem snakker om best?
    Er det ikke hvem som vinner vi diskuterer, når ble det synonymt med best?
    Han mente selvfølgelig ikke at extrasakene var viktigere en filmen, men det skjønte du vel egentlig?

For min egen del ser jeg ofte på ekstramaterialet. Særlig om det er en film jeg virkelig liker, artig å få høre intervjuer med skuespillerne. Spennende å få vite mer om filmen.
    Lydkommentarer er også ofte både morsomme og informerende. Særlig om det er mindre produksjoner - feks lavbudsjetts-skrekk.
    Det er jo hver sin smak - men man bør prøve et par før man kan si noe om det

Tom

Side 130 av 653 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 126 127 128 129 130 131 132 133 134 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 270 630 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •