HD formatkrigen. - Side 126

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 126 av 653 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 122 123 124 125 126 127 128 129 130 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 256 266 626 ... SisteSiste
Viser resultater 2,501 til 2,520 av 13053
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Jeg undres jo også på hvordan HD DVD fanboys klarer å argumentere for at 50GB BD egentlig ikke er noe bra, men at 30GB HD DVD heller er å foretrekke. Eller at VC1 med lavere bitrate er å foretrekke fremfor AVC eller MPEG2 med høy bitrate som tar mye plass, ikke er noe bra. Eller at Blu-ray MÅ jo ha 50GB disker for å få plass til denne PCM-lyden de bruker. Og DET er jo ikke bra...ukoprimert lyd.
    Her er det et par ting jeg ikke helt skjønner, forresten. Hvorfor mener du det er bedre å bruke ukomprimert lyd enn Dolby TrueHD? TrueHD er en lossless codec, altså er det dekomprimerte signalet bit for bit identisk med det ukomprimerte signalet.

Samme gjelder egentlig bruk av videocodec og og tilhørende bitrate. Hvis du ved å bruke codec X på bitrate Y ikke ser forskjell på det komprimerte bildet og masteren. Hva er da hensikten med å bruke to eller tre ganger så høy bitrate (enten med den samme, eller med en annen codec)?

Jeg klarer rett og slett ikke å skjønne hvordan man kan mene at "dataene tar mer plass" er en positiv egenskap. Hadde de faktisk gitt bedre bilde eller bedre lyd, hadde det vært en annen ting, men hvis ingen er i stand til å se eller høre forskjell, vil jeg påstå at den ekstra bitraten kun kaster bort plass.

For at BDs 50gig skal ha noen reell verdi i denne sammenhengen, så må BD-50-utgivelsene faktisk inneholde MER enn de tilsvarende HD-30-utgivelsene, eller ha BEDRE (merk: bedre, ikke simpelthen høyere bitrate) lyd eller bilde. Jeg håper vi kan være enige om såpass.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sage
    En interessant sammenligning ang lydformat ved utgivelser som er på begge format;

Hvis man sammenligner de ekslusive studioene, så har de gitt over 150 titler med lossless lyd på BluRay. Hvor mange TrueHD-titler har Universal gitt ut - ikke mange.

Forskjellen på DD 640kps og DD+ 1.5mbs er ikke stor, og DD+ 1.5mbs er ikke i nærheten av lossless. Da har vært mange diskusjoner om forskjell på DD 640 od DD+ 1.5 mbs på AVSforum, der en representant for Dolby også har deltatt, og ganske direkte sagt at forskjellen er hvordan datene blir 'packet', og de på langt nær er identisk i lydkvalitet, noe som mange selvsagt ikke er enige med han i. Uansett så er det lossless lyd i HD DTS MA, Dolby TrueHD eller LPCM vi vil ha.

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Uansett så er det lossless lyd i HD DTS MA, Dolby TrueHD eller LPCM vi vil ha.
    Det er jeg helt enig i, forstår ikke helt hvorfor det ikke brukes konsekvent når de maser på seg slagord som "look and sound of perfect" og "beyond high definition"...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Kjenner vi George Lucas rett, så er vel Star Wars på BD i 2012 .
    Sitat Opprinnelig postet av The digital bits
    Several Bits readers who were on hand at the event have e-mailed us to say that Rick also told the gathering that the Star Wars films will NOT be released in high-definition until there is a clear winner in the Blu-ray Disc/HD-DVD format war (implying that they'll eventually be released on only one of the two formats). I expect we'll hear more about this next week at Comic-Con in San Diego.
    Da trenger vi i hvert fall ikke krangle om de filmene

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er min høyst uoffisielle prioriteringsliste for valg av HD-avspiller:
    1. Sone A Blu-Ray spiller (Amerikansk modell, ikke japansk!)
    - PS3 eller Sony BDP-S300 er gode og rimelige alternativer.
    2. Toshiba HD-E1 eller HD-XE1 HD-DVD spiller.
    3. Sone B Blu-Ray spiller

PS3 er selvsagt det beste alternativet for både 1 og 3, iallefall så lenge man i det hele tatt er intr. i å skaffe seg en slik konsoll uansett. Gratis Blu-Ray spiller, som i tillegg er kraftig nok til å dra nytte av nye spesifikasjoner som BDA kommer med etter hvert.

Det vil selvsagt stille seg litt annerledes for de som hovedsaklig er intr. i å leie film, slik som SVS-Man!, da blir en Sone B spiller plutselig mye mer aktuell. (Med mindre du kjenner en samler som kjøper inn rubbel og bit..

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Da trenger vi i hvert fall ikke krangle om de filmene

Nei, DET er sikkert og visst.

Når Spielberg og Lucas er villige til å gi ut filmene i HD, er det sikkert gått så lang tid, at det er et enda bedre format like om hjørnet...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger merke til at du ikke har kommentert det faktum at BD-salget har ligget stabilt de siste tre månedene i Norge, mens HD DVD-salget nesten har fordoblet seg i samme periode

Det blir en spennende høst, ja.
    Jepp. Jeg har nå kjøpt min første HD DVD over disk i Norge (Smokin' Aces til 299,- på Spaceworld). Dette er altså en økning på 100% av mitt bidrag til salg av HD DVD i Norge.

Jeg har forøvrig forhåndsbestilt en del hos DVDHuset.no (Eierne ser ut til å være HD DVD-fans) og kjøpt fra både CDon og DVDstrax. Dette er jo indirekte med på å heve salget hos lokale leverandører.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samme gjelder egentlig bruk av videocodec og og tilhørende bitrate. Hvis du ved å bruke codec X på bitrate Y ikke ser forskjell på det komprimerte bildet og masteren. Hva er da hensikten med å bruke to eller tre ganger så høy bitrate (enten med den samme, eller med en annen codec)?
    Ingen av video codecene på noen som helst tilgjengelig bithastighet gir et lossless resultat! Så enkelt er det.

(Heller ikke visuelt identisk.)

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andy_Dandy
    Er det ikke også litt morsomt at en FOX-tittel som Mr & Mrs Jones dukker opp på HD DVD før den kommer på BD? Begynner å se BD sidens argumenter om størst selskapsstøtte smuldre hen..... Ingen grunn til å satse på det dyreste formatet folkens. Go HD DVD! Apocalypto kommer også snart..... Oh yeah!
    Jeg trodde Fox var en av de eksklusive til BR, så dette er virkelig godt nytt! En av få interessante titler som foreløpig kun er på BR er X-men filmene. Det hadde vært moro å få disse på HD DVD også.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så gøy å se hvordan gode tilbud på HD DVD-spillere alltid forklares med "desperasjon".
    Fin underholdning, spesielt når superlativene er tvert motsatt når filmer følger med PS3 kjøpere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor mener du det er bedre å bruke ukomprimert lyd enn Dolby TrueHD? TrueHD er en lossless codec, altså er det dekomprimerte signalet bit for bit identisk med det ukomprimerte signalet.
    Feil på disken vil ha større konsekvenser på et komprimert soundtrack enn ett ukomprimert, gitt at feilkorreksjon av datastrømmen er på samme nivå.

Dessuten er det vel lite poeng i å putte mer penger i lomma på Dolby og DTS for å oppnår lossless lyd når man kan la være?

Skjønner jo at HD DVD er "tvunget" til å benytte disse pga sin underlegne kapasitet, men med BD og PCM kan det jo hende at jeg slipper å kjøpe en ny receiver med "hundrevis" av meningsløse DTS og Dolby logoer på fronten

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teedjay
    men med BD og PCM kan det jo hende at jeg slipper å kjøpe en ny receiver med "hundrevis" av meningsløse DTS og Dolby logoer på fronten
    Kansje...derimot med HD DVD er du garantert å slippe

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fritz Nilsen
    Jepp. Jeg har nå kjøpt min første HD DVD over disk i Norge (Smokin' Aces til 299,- på Spaceworld). Dette er altså en økning på 100% av mitt bidrag til salg av HD DVD i Norge.
    Hehe, kremt. Strengt tatt var økning på "uendelig antall" prosent siden du ikke har kjøpt noen discer over disk før.. Men poenget ditt var vel at det blir en stor prosentvis økning at du kjøper i butikk, og det er sant, det skal lite til for å øke dagens salg i butikk siden dagens salg av HD-discer er omtrent ingenting..

Som Universal direktøren sa:
    "Når vi selger 6 millioner av en film på DVD; og så kan selge 70.000 av den samme filmen på HD, så ser vi ikke akkurat at HD-salget er noe stort tap."
    Fritt oversatt..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andy_Dandy
    Er det ikke også litt morsomt at en FOX-tittel som Mr & Mrs Jones dukker opp på HD DVD før den kommer på BD? Begynner å se BD sidens argumenter om størst selskapsstøtte smuldre hen..... Ingen grunn til å satse på det dyreste formatet folkens. Go HD DVD! Apocalypto kommer også snart..... Oh yeah!
    Det er Mr & Mrs Smith du mener ja??
    Har forøvrig alerede fått den..

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torer
    Det er Mr & Mrs Smith du mener ja??
    Har forøvrig alerede fått den..
    Jepp, var den jeg mente. Er utgitt i Polen på HD DVD, selv om det er en Fox-tittel.

Mr. & Mrs. Smith [HD-DVD] za jedyne 119.50 PLN

Valgfrie polske undertekster, men de snakker jo fortsatt engelsk....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sage
    Kansje...derimot med HD DVD er du garantert å slippe
    Med HD DVD må du vel betale for de samme logoene på fronten av spilleren i tillegg til en eventuell receiver (i det minste de påkrevde Dolby logoene som er optional hos BD).

Drømmescenariet mitt er uansett en HDMI kabel fra BD-spiller til receiver og en fra receiver til tv. Siden PCM er det eneste påkrevde tapsfrie formatet på BD og den har kapasiteten og båndbredden til å benytte det i praksis så kan jeg i det minste håpe på en "logofri" fremtid :lol:

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blu-ray trapper opp mot julesalget med:

Disney & Pixar`s Magical Blu-ray Tour

Hollywood In Hi-Def
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teedjay
    Med HD DVD må du vel betale for de samme logoene på fronten av spilleren i tillegg til en eventuell receiver (i det minste de påkrevde Dolby logoene som er optional hos BD).

Drømmescenariet mitt er uansett en HDMI kabel fra BD-spiller til receiver og en fra receiver til tv. Siden PCM er det eneste påkrevde tapsfrie formatet på BD og den har kapasiteten og båndbredden til å benytte det i praksis så kan jeg i det minste håpe på en "logofri" fremtid :lol:
    Jeg har en HDMI kabel fra HD DVD-spiller til reciver og en fra reciver til tv og hører på trueHD osv, uten at reciver har noe støtte for formatet som sådan...den trenger heller ikke det.
    Så å kjøpe ny reciver for formatene sin del slipper du ved HD DVD, siden avspillerne må kunne dekode signalet for å være godkjent. Mens ved BD, som ikke har krav om dekoding, må du kansje kjøpe ny revicer som da kan ta seg av denne dekodingen, hvis ikke avpiller gjør dette.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blu-ray: Fith Element Remasteres Ed.

I dag er endelig dagen som Fifth Element Remastered Ed. slippes på Blu-ray. Det virker som om oppgraderingen er verdig, og at bruken av AVC ser ut til å gi et fantastisk bilde (se link).

Losless PCM og Dolby True-HD.

Dette blir nok en storselger på Blu-ray, og antagelig er Fifth Element tilbake som demo-film; slik den var på DVD i mange år.

The Fifth Element REMASTERED edition*PIX* - AVS Forum

Da venter jeg bare på at den ankommer fra Amazon
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så Fifth Element på den nye utgivelsen i går og kan si at den skuffer ikke verken når det gjelder lyd eller bilde! Knallbra!:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Side 126 av 653 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 122 123 124 125 126 127 128 129 130 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 256 266 626 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •