HD formatkrigen. - Side 125

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 125 av 653 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 121 122 123 124 125 126 127 128 129 135 145 155 165 175 185 195 205 215 225 235 245 255 265 625 ... SisteSiste
Viser resultater 2,481 til 2,500 av 13053
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Når det gjelder Hollywood Hidef, run1:

Så hvorfor synes du det er rart om du snart ser en Blu-ray logo her?
    Jeg syntes det var rart (eller, egentlig sleipt) at det ikke var noen blu-ray logo ifra begynnelsen. Sånn siden er presentert, virker den med første øyekast å dekke...... vel; "hollywood i hidef" og ikke "hollywood i blu-ray". Det gamle "reklame-avis presentert som vanlig avis" knepet.

"The most interesting thing about the website is that it never exactly comes out and states that it is a Blu-ray website".

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Ja er det ikke utrolig, vi argumenterer for det som gir oss det beste formatet, ikke det som har det mest forbruker fiendlige formatet.
    Forklar hvorfor du mener at formatet med det største utvalget av filmer, fra flest studioer og hvor du har flere forskjellige HW-merker enn kun ett til å avspille med; hvorfor dette er forbrukerfientlig for deg...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forklar hvorfor du mener at formatet med det største utvalget av filmer, fra flest studioer og hvor du har flere forskjellige HW-merker enn kun ett til å avspille med; hvorfor dette er forbrukerfientlig for deg...
    Regionssperre.

Dette argumentet forsvinner selvfølgelig den dagen sonesystemet er knekt, men inntil da vil det være et problem.

Men, for all del, hvis alt som kommer ut på BD i USA også finner veien til Europa, eller hvis alt som ikke kommer ut i Europa gis ut uten sonesperre i USA, så vil argumentet også forsvinne. Men, med bakgrunn i hvordan DVD-markedet ser ut, har jeg ingen forhåpninger om at BDA vil gi meg lov til å kjøpe alle filmene jeg har lyst til å se på BD.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Universal ga jo ut på Dtheater, og de var meget flinke da også. Filmer som U-571, Mummy, Mummy Returns mfl.. Fox var variable men hadde også noen av de beste titlene som Passion of the Christ, I Robot, Daredevil, Alien(meget god katalog-utgivelse) osv.. Alle disse titlene var MPEG2 med videobitrate på 24 Mbs og DD 576kbs og en del med fullrate DTS. Sammenlignet med de som er utgitt på HD-DVD(Universal), så er det vanskelig å se forskjell. Det har vært diskutert en del på AVS, med konklusjon at de er meget nære hverandre. Noe som beviser at source-master og arbeid med selve innkodingen betyr mer enn hvilken codec man bruker, sålenge man har plass nok.

Husker ikke nøyaktig hvorlenge jeg har hatt disse 'tapene' nå, kanskje 5-6 år, og de fungerer utmerket ennå. Synes de er litt artig å ha, og det er svært mange som ikke har kommet på HD-DVD eller BluRay ennå.
    Takker for svar :-D
    Synes dette er en interesant side ved HD formatene. D-theater utgivlesene er jo et bevis på at høy kvalitet ikke nødvendigvis gir braksuksess blant den jevne forbruker.
    Synes vel egentlig at det er betenkelig at ikke blu-ray/hd-dvd ikke har bedre kvalitet enn d-theater. Verden burde jo gå fremover...

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sage
    Link
    Mye godt å se frem til:-D
    Ahh.. Fin oversikt sage, en del filmer å se frem til her.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sukk, det er vel ganske klart at Blu-Ray ble laget først og fremst for å tilfredsstille studiones sine ønsker. Det er mange små ting som gjør at HD-DVD er mindre forbrukerfiendtlig:

- Blu-Ray er fortsatt ikke fullverdig, formatet er fortsatt i utvikling. Det er over 1 år siden Blu-Ray ble lansert, og vi har enda ikke fått spillere på markedet som støtter alle muligheter.

- Regionssperre (kanskje den viktigste for oss i Europa).

- Flere lag med kopi-beskyttelse. Stor sansynlighet for at BD+ vil medføre problemer med avspilling på mange avspillere, spesielt på PC. (Dette var forøvrig hovedårsaken til at Microsoft gikk ut og støttet HD-DVD, de mente kopibeskyttelsen på BRD ble *for* komplisert for avspilling på PC. Tiden vil vise om de får rett eller ikke.)

PS: Strengt tatt så er det også flere direkte feil i "spørsmålet ditt". For *oss* i Europa så er det :
    1. Flere filmer tilgjengelig (vi kan importere ifra USA).
    2. Flere studio støtter HD-DVD (mange Europeiske studio støtter kun HD-DVD).

Uansett, HD-DVD har vist seg å fungere som en prisdrivende og kvalitetsskjerpende konkurrent til Blu-Ray. Så uansett hvordan du vrir og vender på det, så har HD-DVD ført til at vi forbrukere har fått et bedre tilbud enn hvis det kun hadde vært Blu-Ray på markedet. Kanskje kan det være en fordel om HD-DVD legger inn årene til nyåret, men personlig håper jeg ikke det skjer..

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Sukk, det er vel ganske klart at Blu-Ray ble laget først og fremst for å tilfredsstille studiones sine ønsker.
    Så HD DVD ble utelukkende lagd for forbrukeren? Da er det kanskje ikke rart at de kun fikk med seg ett Hollywood-studio og kun ett merke fra elektronikkbransjen?
    - Blu-Ray er fortsatt ikke fullverdig, formatet er fortsatt i utvikling. Det er over 1 år siden Blu-Ray ble lansert, og vi har enda ikke fått spillere på markedet som støtter alle muligheter.
    Akkurat det har vel ikke noe med at formatet er forbrukerfientlig å gjøre. Støtte av alle muligheter, som mener du først og fremst BD-J, går jeg ut fra. Det går helt fint å se film uten BD-J. Og at formatet ikke er fullt utviklet, ser jeg ikke på som negativt. Det betyr jo bare at det bor enormt med potensiale i formatet. Synes det er mer merkelig at kun ett år etter lansering, så er HD DVD ferdig. "Ikke noe mer, her. Det du ser nå, er det som blir"...Med unntak av utvikling av litt større lagringskapasitet og mer fansy layout på HDi, kanskje.
    - Regionssperre (kanskje den viktigste for oss i Europa).
    Du vet at det er ikke mange filmene på BD vi i Europa ikke har tilgang på pga regionsperre. Warner/ Paramount er alle regionsfrie, og likeså med de fleste katalogtitler. Og det er ikke slik at de filmene som kommer til USA ikke kommer til Europa. Men det er mange europeiske filmer som KUN slippes i Europa, som aldri ser dagens lys i USA. Det er heller ikke de filmene som selger mest. Jeg har en del spesielle italienske dramafilmer ala "Jeg er ikke Redd" på SDDVD. Det er ikke de filmene som vil få fart på HD-salget, uansett.
    - Flere lag med kopi-beskyttelse. Stor sansynlighet for at BD+ vil medføre problemer med avspilling på mange avspillere, spesielt på PC. (Dette var forøvrig hovedårsaken til at Microsoft gikk ut og støttet HD-DVD, de mente kopibeskyttelsen på BRD ble *for* komplisert for avspilling på PC. Tiden vil vise om de får rett eller ikke.)
    Om det vil skape problemer for flere spillere, vet du ingenting om, tklev, så dette blir ren gjetning. Og etter at alt av filmer nå ligger til nedlasting på nettet, synes jeg ikke det er rart at studioene ønsker å beskytte innholdet sitt mer. Men skal man ta "back-up" av alle filmene sine, så forstår jeg jo at man synes kopisperre er noe drit. Argumentet til MS er nok motivert av helt andre ting enn det du sikter til. Når Bill Gates hørte at det vil bli vanskeligere å se film via Windows/ Vista, samt at diskene koster litt mer å produsere; så var nok valget enkelt for ham. Men alikevel ser han sitt snitt til å tjene penger på VC-1 på begge format. Så for MS handler det KUN om $$$, enn det å gi sin helhjertede støtte til HD DVD.
    PS: Strengt tatt så er det også flere direkte feil i "spørsmålet ditt". For *oss* i Europa så er det :
    1. Flere filmer tilgjengelig (vi kan importere ifra USA).
    2. Flere studio støtter HD-DVD (mange Europeiske studio støtter kun HD-DVD).
    Men hvorfor leder ikke HD DVD i Europa. De hevder å ha solgt langt flere spillere i Europa, spillerne er billigere og i tillegg, som du hevder, så er filmutvalget større. Kan du forklare det?

Nå har uansett ikke jeg den fulle oversikten, men vi kan jo også bestille filmer fra USA. De aller fleste filmene som er kommet på begge formatene er katalogtitler. Så vidt meg bekjent er de aller fleste katalogtitler på BD regionsfrie.

Og de europeiske studioene som kun støtter HDDVD; tenker du da på franske, tyske og spanske filmer? Jeg snakker primært om Hollywood titler som folk kjenner fra kino. Altså filmer som selger. For filmer fra Hollywood studioene, støtter primært BD. Vi samlere får alltid tak i den sære tittelen vi "må" ha.

Jeg synes nå også det er enklere for forbrukeren å gå inn i butikken å kjøpe seg en film, uten å må bestille fra f.eks Spania og Frankrike. Selv har jeg få titler på SDDVD fra Japan. Mange gode samletitler fra Japan, men de er dyre, det blir dyr frakt og tar lang tid før de er i postkassa. Og hvermannsen, som det ofte snakkes om, hvor mye driver han å bestiller fra USA med sin sonefrie DVD-spiller til 900 kr. Omtrent nada. Siden han kjøpte spilleren på Rema, synes han det er greit også å kjøpe filmene på Rema, på bensinstasjonen og på videobutikken. Tror ikke det er så viktig for hvermannsen om han kan få tak i en polsk utgave av en film...

Dessuten ser forholdet mellom europeiske studioer og HD-formatstøtte, ut til å være mer nyansert enn det du hevder, tklev:
    Sitat Opprinnelig postet av Afterdawn.com 9.april07
    European studios are not solely committed to either format however, as it is far too early to tell which format will "win". "All the work we are doing on high definition will be useful for making Blu-Ray discs if the Blu-Ray standard wins. It will be easy to change position," Studio Canal's Rodolphe Buet said. The figures also mean very little for now, as the vast majority of the general public is in no hurry to settle for either format - many aren't even really aware of them.
    Uansett, HD-DVD har vist seg å fungere som en prisdrivende og kvalitetsskjerpende konkurrent til Blu-Ray. Så uansett hvordan du vrir og vender på det, så har HD-DVD ført til at vi forbrukere har fått et bedre tilbud enn hvis det kun hadde vært Blu-Ray på markedet. Kanskje kan det være en fordel om HD-DVD legger inn årene til nyåret, men personlig håper jeg ikke det skjer..
    Det er jeg enig i, og har sagt noe om dette selv tidligere. Men jeg håper nå at HD DVD kan legge inn årene, slik at vi kan få ett format å kjøpe, ett format å leie og en type HD-spiller å kjøpe...

Det at HD DVD nå dumper prisene til 600 kr i USA, vitner om desperasjon. Og i tillegg får man 3 filmer på kjøpet:shock: 3 HD DVD-filmer; så da betyr det i praksis at du får en HD DVD-spiller på kjøpet. Det er nesten så Toshiba og HD DVD ikke kan snakke om spillere solgt lengre, men snarere spllere gitt bort. Men de ser at de taper i filmsalg i samtlige land i verden, og HD DVD gruppen vet snart ikke hva de kan gjøre for å snu dette. Og vi nærmer oss høsten og oppstarten til julesalget...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BD+, sonekoding.
    Ikke mye forbrukervennlig, mener jeg.

Nå er det jo annonsert spiller fra Onkyo i høst, så da får man vel velge, og flere er vel ventet.

Newcomer Haavard74 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det har vel ikke noe med at formatet er forbrukerfientlig å gjøre. Støtte av alle muligheter, som mener du først og fremst BD-J, går jeg ut fra. Det går helt fint å se film uten BD-J. Og at formatet ikke er fullt utviklet, ser jeg ikke på som negativt. Det betyr jo bare at det bor enormt med potensiale i formatet. Synes det er mer merkelig at kun ett år etter lansering, så er HD DVD ferdig. "Ikke noe mer, her. Det du ser nå, er det som blir"...Med unntak av utvikling av litt større lagringskapasitet og mer fansy layout på HDi, kanskje.
    Det BD gjør her er jo litt som å selge en bil uten seter. Det går fint ann å kjøre den, men det blir ikke en så behagelig opplevelse som det kunne/burde blitt!

Det er klart at man må ferdigutvikle spesifikasjonene sine og legge inn støtte for de i spillerene sine og om det ikke er klart så legg nå i hvertfall til en internettkontakt for oppdateringer da!

Dette ser jeg faktisk på som ett av de eneste problemene for BD. Hvis de skal ha et håp om å kunne slå i gjennom og tjene skikkelige penger så nytter det ikke å selge halvferdige spillere som ikke har muligheten til å spille av nye filmer om et år. Når prisen i tillegg er såpass høy som den er så tror jeg faktisk den jevne forbruker vil føle seg lurt når spilleren hans ikke virker optimalt om ett år.

Og bare for å ha nevnt det så er ikke HD DVD "ferdig". De har laget alle spesifikasjonen til formatet, men alle mulighetene er ikke på plass enda. Det er derfor vi får oppdateringer med jevne mellomrom. Det kommer stadig mer bonusmateriale også og ikke minst begynner vi nå å se mulighetene med internettkontakt. Tekst, Trailere, Bonusmateriale og mye mer vil bli tilgjengelig over internett. Og selv om det bare er 128 mb minne på HD-E1 (vet ikke hvordan det er på XE1) så er det usb port der for en ekstern lagringsenhet for de som ønsker å utnytte mulighetene til det fulle. Jeg er fult klar over at firmwareoppdateringer og ekstern lagring ikke er av det beste, men hvis man kjøper en HD DVD-spiller så vet man i hvertfall at den har alle muligheter tilgjengelig og at den ikke blir foreldet om ett år.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det faktum at vi enda ikke har sett BD+, og heller ikke har fått lansert det ferdige BD-J grensesnittet gjør at vi rett og slett ikke vet om dagens spillere vil klare å spille av kommende discer. Spesielt BD+ har potensiale til å bli et potensielt problem for dagens avspillere, spesielt på de områdene hvor vi i det siste har hatt mye piratkopiering. (PC-avspilling ligger spesielt tynt ann.)

Du vet at det er ikke mange filmene på BD vi i Europa ikke har tilgang på pga regionsperre. Warner/ Paramount er alle regionsfrie, og likeså med de fleste katalogtitler. Og det er ikke slik at de filmene som kommer til USA ikke kommer til Europa.
    Vel, de fleste av titlene som gjør at BR vinner software-krigen i USA er sonekodet.. Du har jo selv poengtert hvor viktige disse studio-eksklusive titlene har vært for BR. Mange av disse titlene kommer vesentlig seinere i Europa, og da til en høyere pris.. Sonekoding er pr. definisjon forbrukerfiendtlig.

Om det vil skape problemer for flere spillere, vet du ingenting om, tklev, så dette blir ren gjetning. Og etter at alt av filmer nå ligger til nedlasting på nettet, synes jeg ikke det er rart at studioene ønsker å beskytte innholdet sitt mer. Men skal man ta "back-up" av alle filmene sine, så forstår jeg jo at man synes kopisperre er noe drit. Argumentet til MS er nok motivert av helt andre ting enn det du sikter til. Når Bill Gates hørte at det vil bli vanskeligere å se film via Windows/ Vista, samt at diskene koster litt mer å produsere; så var nok valget enkelt for ham. Men alikevel ser han sitt snitt til å tjene penger på VC-1 på begge format. Så for MS handler det KUN om $$$, enn det å gi sin helhjertede støtte til HD DVD.
    Vel, jeg *vet* at det blir vanskeligere å få spilt av slike titler på PC. Eksempel: Mange PCer har ikke støtte for HDCP(enten i skjem eller skjermkort), ved hjelp av dagens verktøy som fjerner beskyttelsen, så gjør det det mulig for forbrukerne å se på filmer på utstyr som ikke støtter HDCP. BD+ kommer garantert til å gjøre det vanskeligere for disse brukerne å omgå denne beskyttelsen, og jeg vil bli veldig overrasket om det ikke blir mange PC-brukere som ikke får avspilt BD+ filmer i det hele tatt..

Men hvorfor leder ikke HD DVD i Europa. De hevder å ha solgt langt flere spillere i Europa, spillerne er billigere og i tillegg, som du hevder, så er filmutvalget større. Kan du forklare det?
    Ikke lat som om du er dummere enn du er, du vet godt hva svaret til det er. Playstation 3 er svaret.

Dessuten ser forholdet mellom europeiske studioer og HD-formatstøtte, ut til å være mer nyansert enn det du hevder, tklev:
    Hehe, akkurat samme argumentet kunne du i teorien ha brukt for HD-DVD. Dersom HD-DVD skulle vinne krigen, så vil allikevel alt arbeidet Disney/Fox har gjort for Blu-Ray enkelt kunne overføres til HD-DVD discer.

Uansett, jeg er såpass heldig at jeg har råd til å eie mange avspillere, så for min egen del så kan egentlig formatkrigen seile sin egen sjø. Jeg kan lett importere sone A spillere, og ofte koster de mindre også.. Det jeg er mest opptatt av, er at vi her i Europa ikke bør bøye oss for presset ifra Amerikanske studio som ønsker å tjene mest mulig penger på å kunne forholde seg til forskjellige markeder.. Så lenge de har sone-koding, så kan de fortsette å overprise europeiske produkter.. Hvorfor skal vi i Europa måtte betale mer bare fordi vi bor der vi bor?

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow! Apocalypto på HD DVD. Herlig! Da gjenstår kun en BD film jeg kunne ønsket meg, og det er Black Hawk Down, men den kommer nok snart luskende på HD DVD den også,,,,,

Newcomer alfalfa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sonefri.

Tror dere HD suportere att filmene fortsat blir sonefrie om HD vinner kampen.Jeg tror det er filmselskapene ikke formatet som bestemmer dette.
    Meridian 861.v8. Meridian 621. Aerial Lr 5. Cc 5. Meridian Md 600. Chord spm 12000. Chord Mezzo 140. Pioneer bdp 91. Jl Gotham. Paradigm Sub2.Theta compli blue 3D. Teac P 70. Oppo 83. Meridian M33 x 4. PS3. X-Box. JVC 750. Pioneer 508. PS Audio P10.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Vel, det faktum at vi enda ikke har sett BD+, og heller ikke har fått lansert det ferdige BD-J grensesnittet gjør at vi rett og slett ikke vet om dagens spillere vil klare å spille av kommende discer. Spesielt BD+ har potensiale til å bli et potensielt problem for dagens avspillere, spesielt på de områdene hvor vi i det siste har hatt mye piratkopiering. (PC-avspilling ligger spesielt tynt ann.)
    Ikke uenig. Men det skal ikke mer til en at blu-ray.com og andre sider legger ut en firmware til de avspillere som selv ikke har egen internett kontakt. Last ned, kopier på disk og putt i maskinen. Så "vanskelig" var det f.eks å få min Denon 3910 sonefri for noen år siden. Dytt inn disken fra hifiklubben, og vips så var problemet fikset. Hvorfor skulle det være vanskeligere å gjøre lignende for Blu-ray? Eller anda smartere: de BD-filmer som etterhvert vil ha støtte for BD+ og BD-J så ligger oppdateringen på disken. Du får ikke avspilt filmen før du har oppgradert software.

Så vi trenger vel ikke å vri hodene veldig for å løse denne "store" utfordringen enkelte hevder at dette blir...

For PC-avspilling ser jeg ikke problemet; i og med at forekomst av piratkopiering er så stor. Da må det aksepteres at rettighetshavere ikke ønsker at folk stjeler produktet deres, for så å legge det ut gratis for hele verden...

Men ikke lat som om HD DVD er så forbrukervennlig. Jeg sitter med en HD-XA1, hvor den siste firmware ikke er tilgjengelig for XA1 eller A1. De gjorde det heller ikke mulig for fremtidig oppdatering til 1080/24p med den HW de hadde. DET kaller jeg god support og forbrukervennlighet; til de som var de første til å støtte HD DVD ved å kjøpe seg en spiller:evil:
    Vel, de fleste av titlene som gjør at BR vinner software-krigen i USA er sonekodet.. Du har jo selv poengtert hvor viktige disse studio-eksklusive titlene har vært for BR. Mange av disse titlene kommer vesentlig seinere i Europa, og da til en høyere pris.. Sonekoding er pr. definisjon forbrukerfiendtlig.
    Det at titlene kommer noe senere har de jo alltid gjort. DVD-filmen har alltid kommet en god stund etter at norske kinoer har spilt filmen ferdig. Og ikke kun i de største byene, men også i de mellomstore. Jeg forholder meg til det, uten at jeg mener det er forbrukerfientlig.

Og ikke er det noen overraskelse at fileme er dyrer i Norge enn i USA. Hardware er jo også dyrere. Og ikke vet jeg hvordan amerikanske filmer beregner sin pris i Europa, men det har vel noe med frakt, omgjøring av undertekst, dubbing, frakt og så skal sikkert distribusjonsledd og importselskaper også ha sitt.

Sonefriheten til HD DVD kan godt være en av grunnene til at det selges så lite i butikk. Akkurat det argumentet regner jeg med at du ser. Og salg i butikk er viktig, for at butikken skal gidde å ta inn formatet. Og hyllemeter med HD-filmer er god reklame for formatene. Akkurat nå, for Sarpsborg og Fredrikstad, så blir man nesten litt overrasket over se en HD DVD-tittel. Dette legger folk merke til. Og jo oftere folk ser den blå logoen til BD...
    Vel, jeg *vet* at det blir vanskeligere å få spilt av slike titler på PC. Eksempel: Mange PCer har ikke støtte for HDCP(enten i skjem eller skjermkort), ved hjelp av dagens verktøy som fjerner beskyttelsen, så gjør det det mulig for forbrukerne å se på filmer på utstyr som ikke støtter HDCP. BD+ kommer garantert til å gjøre det vanskeligere for disse brukerne å omgå denne beskyttelsen, og jeg vil bli veldig overrasket om det ikke blir mange PC-brukere som ikke får avspilt BD+ filmer i det hele tatt..
    Her er vi helt enig, men prinsipielt uenige i at dette er negativt. Jeg er i mot piratkopiering og fildeling av filmer...
    Ikke lat som om du er dummere enn du er, du vet godt hva svaret til det er. Playstation 3 er svaret.
    Nå som vi hadde en fin tone, så må du legge til "dummere enn du er":-| Men selvfølgelig er svaret PS3...
    Hehe, akkurat samme argumentet kunne du i teorien ha brukt for HD-DVD. Dersom HD-DVD skulle vinne krigen, så vil allikevel alt arbeidet Disney/Fox har gjort for Blu-Ray enkelt kunne overføres til HD-DVD discer.
    For det første så er det mer teori en realitet, og det vet du godt. Men nå var det du som brakte opp den formidable studiostøtten som HD DVD hadde i Europa. Det var ikke akkurat det du klistret, som jeg hengte meg opp i, men heller heller:
    Sitat Opprinnelig postet av Rodolphe Buet fra StudioCanal
    European studios are not solely committed to either format
    Og selskapene snur fort, dersom de ikke tjener nok penger på ett format. Lojaliteten er der hvor det er mest pengene å tjene. Enkelte her inne snakker om formatstøtte som om et forvorittlag i fotball. Selskapene støtter der hvor de mener det er mest penger å hente. Og MS støtter ikke HD DVD fordi de syntes formatet var så forbrukervennlig. De mener det er mer penger å hente i lavere produksjonskostnader og enklere å bruke sammen med deres operativprogram. I tillegg vil Sony alltid være en erkefiende pga Xbox vs Playstation. Da ville det vært merkelig om Bill Gates skulle ha omfavnet hjertebarnet til Sony, som Sony skulle bruke i sin PS3.
    Uansett, jeg er såpass heldig at jeg har råd til å eie mange avspillere, så for min egen del så kan egentlig formatkrigen seile sin egen sjø. Jeg kan lett importere sone A spillere, og ofte koster de mindre også.. Det jeg er mest opptatt av, er at vi her i Europa ikke bør bøye oss for presset ifra Amerikanske studio som ønsker å tjene mest mulig penger på å kunne forholde seg til forskjellige markeder.. Så lenge de har sone-koding, så kan de fortsette å overprise europeiske produkter.. Hvorfor skal vi i Europa måtte betale mer bare fordi vi bor der vi bor?
    Vel, jeg har heller ikke dårlig råd, men dersom du i 5 år til må kjøpe alle filmene du vil se, for 200 kroner, så er ikke jeg enig i det. Jeg vil ha leiefilm, og det har vi ikke før butikkene ser at det er nok spillere på markedet. Og nok spillere for dem, tror jeg ikke vi har før vi kun står igjen med ett format. Så er jeg ikke uenig i dem som vil at KUN HD DVD skal stå igjen, selv om jeg selv ønsker at Blu-ray skal vinne.

Det som hele tiden er mitt argument, er at det som direkte ER forbrukerfientlig, er dersom vi må ha flere avspillere og for forskjellige formater for å kunne spille favorittfilmene våre. Og blir DET utfallet, så vil HD-disk i hvertfall bli et nisjeprodukt...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke også litt morsomt at en FOX-tittel som Mr & Mrs Jones dukker opp på HD DVD før den kommer på BD? Begynner å se BD sidens argumenter om størst selskapsstøtte smuldre hen..... Ingen grunn til å satse på det dyreste formatet folkens. Go HD DVD! Apocalypto kommer også snart..... Oh yeah!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så HD DVD ble utelukkende lagd for forbrukeren? Da er det kanskje ikke rart at de kun fikk med seg ett Hollywood-studio og kun ett merke fra elektronikkbransjen?
    DVD-forum er ikke "snillere" enn BDA, hvis det er det du mener, nei. Men grunnen til at Sony m.fl. brøt ut av samarbeidet var ikke at de syntes formatet deres var så utrolig mye bedre enn HD DVD at det ville være synd på forbrukerne hvis man ble stående med HD DVD.

Det handler utelukkende om hvor stor del av kaka som går til hvilke firmaer. Med HD DVD er fordelingsnøkkelen relativt vanlig DVD, ettersom produksjonsprosessen er relativt lik. Sonys forslag til endringer ville ført til at flere av Sonys patenter hadde blitt brukt, og dermed ville de fått en større andel av kaka. Dette likte ikke Toshiba noe særlig. Dermed har man en formatkrig.

Ingen av partene er "snillere" enn den andre. Ingen ser noen særlig grunn til å gi forbrukerne det de vil ha (med mindre de innser at dette er veien å gå for å vinne formatkrigen). Det eneste de bryr seg om er hvordan de kan tjene mest mulig penger.

Akkurat det har vel ikke noe med at formatet er forbrukerfientlig å gjøre. Støtte av alle muligheter, som mener du først og fremst BD-J, går jeg ut fra. Det går helt fint å se film uten BD-J. Og at formatet ikke er fullt utviklet, ser jeg ikke på som negativt. Det betyr jo bare at det bor enormt med potensiale i formatet.
    Mener du helt alvorlig at det er positivt at du om et års tid kan kjøpe filmer som har ekstramateriale som ikke fungerer på spilleren din?

Synes det er mer merkelig at kun ett år etter lansering, så er HD DVD ferdig. "Ikke noe mer, her. Det du ser nå, er det som blir"...Med unntak av utvikling av litt større lagringskapasitet og mer fansy layout på HDi, kanskje.
    Hvis man er villig til å ofre bakoverkompatibilitet, så bor det enormt med potensiale i alle formater, selv i DVD.

Du vet at det er ikke mange filmene på BD vi i Europa ikke har tilgang på pga regionsperre. Warner/ Paramount er alle regionsfrie, og likeså med de fleste katalogtitler. Og det er ikke slik at de filmene som kommer til USA ikke kommer til Europa.
    La meg ta en titt i DVD-hylla mi (vel, jeg må nesten ta det på husken)...

From the Earth to the Moon (kom ut i Europa 3-4 år etter at jeg hadde kjøpt den i USA)
    Saturday Night Live - complete season one
    Walt Disney Treasures (det har kommet ut 22 sett, jeg har kjøpt 17, og bare 6 av dem er å få tak i i Europa)
    Looney Tunes Golden Collection vol 1-4 (har kommet ut i Europa som enkeltdisker, men deler av ekstramaterialet er fjernet for å få plass til lydspor, og i de siste utgavene har de fjernet en kortfilm fra hver disk. Det har også hendt at de bare har gitt ut tre av de fire diskene)
    Animaniacs vol 1-3
    Pinky and the Brain vol 1-3
    Droopy the complete theatrical collection

(ja, jeg samler på tegnefilmer )

Hvis DVD-regionene hadde vært effektive, ville jeg ikke kunnet kjøpt disse titlene. Her er det riktig nok mye som er gitt ut av Warner, som som du sier ikke bruker soner på BD. Men kan du virkelig GARANTERE at Warner vil fortsette å gi ut alle filmer sonefritt hvis BD er det eneste formatet igjen på markedet?

Men det er mange europeiske filmer som KUN slippes i Europa, som aldri ser dagens lys i USA. Det er heller ikke de filmene som selger mest.
    Ehm... Det er nettopp de filmene som "ikke selger mest" som er problemet i en regionssperret verden. Hvis det europeiske markedet er for lite for en bestemt tittel, så gis den ikke ut her. Hvis den amerikanske (eller asiatiske, for den saks skyld) utgivelsen har regionssperre, så må du altså glemme den filmen.

Jeg har en del spesielle italienske dramafilmer ala "Jeg er ikke Redd" på SDDVD. Det er ikke de filmene som vil få fart på HD-salget, uansett.
    ???

Det er ikke snakk om "å få fart på HD-salget". Spørsmålet er hvordan det vil være i en fremtid der BD har slått ut både HD DVD og vanlig DVD. Om dette er neste høst, eller om 20 år, spiller liten rolle.

Jeg føler meg rett og slett tryggere på at jeg vil få tak i flere av de utgivelsene jeg ønsker å kjøpe dersom HD DVD er det eneste formatet på markedet enn dersom BD er det eneste formatet på markedet.

(det å ha en spiller fra hver region i stereoanlegget er ikke særlig aktuelt)

Om det vil skape problemer for flere spillere, vet du ingenting om, tklev, så dette blir ren gjetning.
    Det er sant nok. Man vet ennå ikke hva BD+ vil ha å si for forbrukere. Men, det vi allerede vet, er at BD+ skal hindre avspilling av plater på spillere som det har vært "tuklet" med, samt at platene skal kunne inneholde kode som patcher spilleren tilbake til "normalen" igjen. Siden jeg ønsker meg sonefrie BD-spillere, så er det rimelig å anta at jeg må gjøre en endring i spilleren. Hvis denne endringen kan oppdages av BD+, så risikerer jeg at spilleren må sonekastreres jevnlig med oppdaterte hack.

Men for all del, den dagen noen kan vise meg en sonefri BD-spiller, og overbevise meg om at BD+ ikke vil kunne oppdage det, så kan jeg fort finne på å kjøpe den. (Jeg har for øvrig sett at det finnes et hack til Cyberlink PowerDVD Ultra, slik at man kan endre region så mange ganger man vil. Så en HTPC med BD-spiller kan bli aktuelt).

Og etter at alt av filmer nå ligger til nedlasting på nettet, synes jeg ikke det er rart at studioene ønsker å beskytte innholdet sitt mer. Men skal man ta "back-up" av alle filmene sine, så forstår jeg jo at man synes kopisperre er noe drit.
    Jeg har tenkt til å bruke deler av sommerferien min til å rippe dvd-samlingen min (i hvert fall en god del av den) til harddisk, så jeg kan spille dem av over nett med enten xbox eller Tvix. Avhengig av hvor billige og store harddiskene blir i tiden fremover, så kan det være aktuelt å gjøre noe tilsvarende med HD DVD eller BD også.

Argumentet til MS er nok motivert av helt andre ting enn det du sikter til. Når Bill Gates hørte at det vil bli vanskeligere å se film via Windows/ Vista, samt at diskene koster litt mer å produsere; så var nok valget enkelt for ham. Men alikevel ser han sitt snitt til å tjene penger på VC-1 på begge format.
    Så for MS handler det KUN om $$$, enn det å gi sin helhjertede støtte til HD DVD.
    Det handler utelukkende om $$$ for alle involverte parter.

Nå har uansett ikke jeg den fulle oversikten, men vi kan jo også bestille filmer fra USA. De aller fleste filmene som er kommet på begge formatene er katalogtitler. Så vidt meg bekjent er de aller fleste katalogtitler på BD regionsfrie.
    Hvor trygg er du på at alle BD-filmer som ikke gis ut i Europa vil være regionsfri i USA om f.eks. to år?

[QUOTE=SVS! -man]Og de europeiske studioene som kun støtter HDDVD; tenker du da på franske, tyske og spanske filmer? Jeg snakker primært om Hollywood titler som folk kjenner fra kino. Altså filmer som selger.

For filmer fra Hollywood studioene, støtter primært BD.
    Mener du at hvis krigen ender med at HD DVD vinner, altså at ingen flere filmer gis ut på BD, så vil Fox, Disney og Sony fortsatt la være å gi ut filmer på HD DVD?

Min påstand er at samtlige studioer vil gi ut filmene sine på det formatet som vinner krigen. Dermed er det uvesentlig hvilke studioer som støtter hvilket format akkurat nå.

(ikke uvesentlig i den forstand at det ikke påvirker vanlige kunder når de velger format, men uvesentlig i den forstand at når krigen er over spiller det ikke lenger noen rolle hvem som var på hvilken side)

Jeg synes nå også det er enklere for forbrukeren å gå inn i butikken å kjøpe seg en film, uten å må bestille fra f.eks Spania og Frankrike.
    Selvfølgelig er det enklere å kjøpe filmer i butikken. Og krigen er over og vinneren har fått sånn passelig fotfeste (bør nok ha minst 10% av DVD-markedet) så vil det selvfølgelig også være et greit utvalg av HD-filmer i butikkene. Poenget er bare at det ALLTID vil være filmer tilgjengelig i USA (f.eks. fra amazon.com) som man ikke kan kjøpe i norske butikker. Hvis dette er utgivelser jeg har lyst på, så ville det vært veldig synd om de ikke kan spilles på avspilleren min.

Tror ikke det er så viktig for hvermannsen om han kan få tak i en polsk utgave av en film...
    Nei, det er nok riktig. Hvermannsen driter i stor grad i soneproblematikken. De har postordreskrekk uansett. Sånn sett vil nok ikke regionssperrene være utslagsgivende for krigen. Men for meg er det en dealbreaker.

Sitat Opprinnelig postet av Afterdawn.com 9.april07[/QUOTE
    European studios are not solely committed to either format however, as it is far too early to tell which format will "win". "All the work we are doing on high definition will be useful for making Blu-Ray discs if the Blu-Ray standard wins. It will be easy to change position," Studio Canal's Rodolphe Buet said. The figures also mean very little for now, as the vast majority of the general public is in no hurry to settle for either format - many aren't even really aware of them.
    Han sier ikke noe annet enn det vi hele tiden har hevdet. Når støvet har lagt seg vil studioene gi ut filmene sine på det formatet som står igjen. Han sier også det samme som du prøver å latterliggjøre oss for å si, nemlig at dagens salgstall betyr forsvinnende lite i den store sammenhengen.

Det at HD DVD nå dumper prisene til 600 kr i USA, vitner om desperasjon. Og i tillegg får man 3 filmer på kjøpet:shock:
    Det er så gøy å se hvordan gode tilbud på HD DVD-spillere alltid forklares med "desperasjon".

3 HD DVD-filmer; så da betyr det i praksis at du får en HD DVD-spiller på kjøpet. Det er nesten så Toshiba og HD DVD ikke kan snakke om spillere solgt lengre, men snarere spllere gitt bort.
    Akkurat i dette tilfellet, så er det sikkert det, ja. Men så er det også snakk om et veldig begrenset tilbud i tilknytning til en messe (og det er ikke engang sikkert at tilbudet gjelder for de besøkende).

Men de ser at de taper i filmsalg i samtlige land i verden, og HD DVD gruppen vet snart ikke hva de kan gjøre for å snu dette.
    Jeg legger merke til at du ikke har kommentert det faktum at BD-salget har ligget stabilt de siste tre månedene i Norge, mens HD DVD-salget nesten har fordoblet seg i samme periode

Og vi nærmer oss høsten og oppstarten til julesalget...
    Det blir en spennende høst, ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alfalfa
    Tror dere HD suportere att filmene fortsat blir sonefrie om HD vinner kampen.Jeg tror det er filmselskapene ikke formatet som bestemmer dette.
    Vel, alle HD DVD-spillerne som er solgt til nå er sonefrie.

Hvis filmer gis ut med sonesperre i fremtiden, hva tror du er mest sannsynlig - at ingen gamle spillere vil klare å spille av de nye filmene (husk, selv den lokale sonen er en sone), eller at de vil spille av alle filmer uansett sone?

Siden det skal litt baller til for å gjøre samtlige spillere i markedet ubrukelige, så tror jeg nok heller at de vil fortsette å være sonefrie.

Et alternativ er selvfølgelig at det kommer en firmwareoppgradering som legger inn sonerestriksjoner, men i så fall skal det ikke være vanskelig å patche disse til å bli sonefrie igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BDA må få lov til å mene dette, like mye som HD DVD Gruppen sier at de dominerer HD-spillersalget i Europa...
    Litt usikker på hva "dette" er, men hvis du mener at det å erklære krigen for å være over en gang i måneden er det samme som å referere til faktiske salgstall, så må du gjerne gjøre det.

Jeg sier bare at jeg håper at HD DVD er borte snart, slik at vi kan stå igjen med ett HD-format. Og da ønsker jeg det formatet med størst potensiale for mest plass, størst HW/ SW-støtte.
    Vel, siden HD DVD har minst HW og SW-støtte nå, så er det strengt tatt HD DVD som har størst potensiale

Og de filmene jeg samler på vil jeg skal ha et cover jeg forstår. Polsk, spansk og tysk blir ikke det samme for mitt vedkommende...
    Ikke gjør deg dummere enn du er (du gjør deg til, ikke sant? Vær så snill, si at du gjør deg til.)

Polen, Spania og Tyskland er i samme sone som Norge, så regionsproblematikken er ikke relevant for filmer som gis ut i disse landene.

Når man har tatt opp regionssperre som et problem, så har det alltid vært snakk om import fra USA. Og jeg går ut fra du ikke har noe problem med å forstå covere med engelsk tekst.

Er dette lettere å forstå?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker nok alle litt forbi hverandre hva angår tidsperspektiv. Noen snakker om dagens situasjon, noen snakker om neste år og andre snakker om hvordan det blir om vi står igjen med ett format.

Det blir velsig vanskelig å argumentere dersom dette perspektivet ikke er klarlagt. Selvsagt skjønner vel alle at samtlige selskap vil produsere HD DVD dersom det står igjen som det seirende formatet...

Og til trondmm:

Ja, jeg gjør meg til Men jeg måtte jo le når det sto "Mela Gibsona". Det er jo ikke engang et HD-cover, så jeg gikk ut fra at de fleste tok det som en joke

Men her da, si at du spøker her:
    [
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Vel, siden HD DVD har minst HW og SW-støtte nå, så er det strengt tatt HD DVD som har størst potensiale
    For da har han stakkaren som ligger sist i Tour De France, størst potensiale for å vinne også

Og selvsagt er det desperasjon dersom du får med en spiller, ved kjøp av 3 filmer!

Du som sammenligner med biler; så blir det det samme som at dersom du kjøper bensin for 700 kr på Esso, så får du med en ny bil

Ellers er det noen misforståelser pga av at vi snakker om forskjellige "tider", men jeg skraper huset; og ser kona at jeg sitter her nå så blir det bråk ....
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker nok alle litt forbi hverandre hva angår tidsperspektiv. Noen snakker om dagens situasjon, noen snakker om neste år og andre snakker om hvordan det blir om vi står igjen med ett format.

Det blir velsig vanskelig å argumentere dersom dette perspektivet ikke er klarlagt. Selvsagt skjønner vel alle at samtlige selskap vil produsere HD DVD dersom det står igjen som det seirende formatet...
    Joa, men er egentlig dagens situasjon så veldig interessant å diskutere når man vurderer hvilket format man liker best? Man skal jo helst fortsette å ha disse spillerne også etter at krigen er avsluttet.

Dagens situasjon er mest interessant når man diskuterer hvordan det ligger an akkurat nå, mener jeg.

Og til trondmm:
    Ja, jeg gjør meg til Men jeg måtte jo le når det sto "Mela Gibsona". Det er jo ikke engang et HD-cover, så jeg gikk ut fra at de fleste tok det som en joke
    Poenget var strengt tatt ikke dette coveret, men at du maser om hvor uinteressant det er med import fra Tyskland, Spania og Polen, når du vet at det er USA-import vi har referert til hele tiden.

Men her da, si at du spøker her:
    Vel, jeg erter deg litt for dårlig valg av ord, men det er spøkefullt ment, ja. (og strengt tatt er det vel forbedringspotensiale HD DVD har mest av).

Og selvsagt er det desperasjon dersom du får med en spiller, ved kjøp av 3 filmer!
    Selv om tilbudet bare gis til deltagere på en bransjemesse der deltagerne har betalt fra $100 til $500 for å komme på messa?

Home Media Expo

Jeg vet ikke hvor mange deltagere en slik messe har, men jeg blir vel litt overrasket om Toshiba selger noe særlig mer enn 10000 spillere på denne kampanjen.

Jeg mener det ville luktet mer av desperasjon dersom Toshiba hadde kuttet ut filmene og heller gitt bort spilleren til alle messedeltagerne.

Du som sammenligner med biler; så blir det det samme som at dersom du kjøper bensin for 700 kr på Esso, så får du med en ny bil
    Bare hvis bilens nypris er 2100,-

Skal du sammenligne med bil, bør det helst være en 300.000 kroners bil som er satt ned til 100.000,- samt at du får med bensin til en verdi av 100.000,-. I tillegg bør det være et tilbud som bare gis til folk som har allerede har betalt et sted mellom 100.000,- og 500.000,- i inngangspenger.

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En interessant sammenligning ang lydformat ved utgivelser som er på begge format;

Side 125 av 653 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 121 122 123 124 125 126 127 128 129 135 145 155 165 175 185 195 205 215 225 235 245 255 265 625 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •