HD formatkrigen. - Side 120

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 120 av 653 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 116 117 118 119 120 121 122 123 124 130 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 620 ... SisteSiste
Viser resultater 2,381 til 2,400 av 13053
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    OT: Counterpointer-> Indre har tross alt 7172 kunder pr 1.1.07
    Har en kompis som har vært desksjef i Indre Duverden..... 7172. Tenk hvis alle hadde kjøpt en HD plate da hadde salget blitt dobblet

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Men hvor lang tid vil det ikke ta før et av formatene for fotfeste? Ta feks Blu-Ray - det vises til markedstall der de har 80 % av hd markedet. Og hva er det? 80 % av tilnærmet ingenting! Dem kommer til å bruke laaang tid på å få fotfeste.

Nå klarer veldig mange fedre å benytte en hard disk opptaker til og med min far på snart 60 år. Ja faktisk samboeren min, hun klarer det også. Ser ikke noen grunn til at boks med trådløst eller kablet nettverk med nedlasting av film skal være vanskligere å bruke enn en hdd opptaker.

Formatene har forhåpentligvis livets rett for entusiaster, men for massene kommer neppe noen av formatene til å slå nevneverdig ann. DVD kommer til å leve lenge nok til at en liten pc basert maskin kan strame eller laste ned filmer for kjøp eller leie. Hvorfor? De store massene ser ikke behovet for hd formatene - kvalitetsforskjellen er for liten til at de bryr seg.
    Jeg ser det litt annerledes.
    La oss si at HD DVD vinner, eller hadde vært alene på markedet og hadde en kopibeskyttelse som virket, tror du ikke da at hardware produsentene gjerne vill solgt noen millioner spillere til dem som "bare" har en DVD spiller i dag? Tror du ikke de ville priset spillerene så lavt og laget kampanjer for å overbevise folk om at de bare må ha ny spiller for den er SÅ mye bedre og koster bare LITT mer en DVDspiller?
    Og, filmselskapene vil nok gjerne gjøre det vanskeligere for "folk flest " å kopiere filmene. De vil nok gjerne også selge de gamle klassikerene en gang til og klarer nok å lage kampanjer som overbevise kundene om at de bare må kjøpe den fordi de får 5 ganger høyere oppløsning osv.
    Dessuten så ser det ut til at de fleste tror at når HD krigen er ferdig kommer filmselskapene til å produsere DVD i all evighet. Det tror ikke jeg.
    Hadde det vært kun ett format og de nevnte tingene hadde vært på plass tror jeg at alle filmer hadde kommet day and date med DVD og kostet bare litt mer enn DVD.
    Da ville det samme skjedd som med VHS, nemlig at DVD fases ut til fordel for HD.
    Det ville ikke skjedd over natten, men vi snaller ikke om 5% markedsandel etter ett år for å si det slik.

Og, der er vi tilbake til det counterpinter spurte om, nemlig hvorfor mange av oss er så opptatt av dette.
    Jeg vil ha slutt på krigen sånn at jeg kan kjøpe alle favorittfilmene mine en gang til i HD og ikke trenge å velge format.
    Det er jo det vi alle vil, ikke sant?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Og, der er vi tilbake til det counterpinter spurte om, nemlig hvorfor mange av oss er så opptatt av dette.
    Jeg vil ha slutt på krigen sånn at jeg kan kjøpe alle favorittfilmene mine en gang til i HD og ikke trenge å velge format.
    Det er godt med en "pint" men jeg vil heller ha et "point"

Problemet ditt ville vært løst om alle filmselskapene brukte begge formater også. Men tror ikke dette er sansynlig og tror vel heller ikke HD-dvd klapper sammen med det første. Dermed så er vel multiformatspiller eller to avspillere valget, om en vil ha alle filmene sine i HD nå.

Bare for ordens skyld, alle vil ikke kjøpe film (been there done that, har kjøpt ca 1000 dvd) Vil først og fremst se film. Så jeg prioriterer leie nå. Men er jo helt enig om at dette å måtte velge bare et format er dødfødt, så lenge det ikke dekker alle filmene en vil se.

Newcomer aibo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aibo
    Det er slik at Sony lærte mye av kampen Beta v.s VHS. Så i 1989 begynte Sony å kjøpe software firmaer som CBS Records ( Bruce Springsteen,Bob Dylan,Celine Dion, B. Streisand og norske DumDum Boys), Så ble filmselskapet Columbia Tri Star kjøpt av Coca Cola. I 2005 kjøpte de MGM.
    Apple Computer er nå en stor eier i Disney selskapet og kommer til å levere sine første computere med Blu Ray i nærmeste fremtid.
    Columbia og Disney utgjør ca 40% av det amerikanske filmmarkedet.
    Det skal fryktelig mye til før de svelger et eventuelt nederlag i denne "krigen" og leverer til HD formatet.

Jeg står fortsatt for dettte siden jeg kjenner bruket innenfra........

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker på meg som om de fleste HD DVD fanboys er mer opptatt av at Sony og Blu-ray "taper" enn at HD DVD "vinner".

I nesten hvert eneste inlegg så lyser hatet mot "de store stygge" BD selskapene i gjennom.

Jeg forstår ikke dette, jeg mener det alvorlig, jeg forstår ikke hvor dette "hatet" kommer fra?

Hadde studiostøtten og listen over hardwareprodusenter vært annerledes hadde jeg også kjøpt og heiet på HD DVD.
    Men det er den ikke.

Realitetene er som de er.

Jeg ser bare på fakta, og for meg er de helt innlysende.
    Jeg må innrømme at jeg beundrer ( tja, beundre er kanskje ikke rette ordet ) Arty og Britax osv som i månedsvis kjemper for HD DVD med nebb og klør og som snur hver stein etter argumenter for at dette ikke går nedenom og hjem for HD DVD.

Jeg kunne ønske dere la ett like stort engasjemang for dagen i en eller annen veldedig organisasjon. Jeg er sikker på at dere kunne lagt ned Guantanamo basen på egenhånd.

Jeg synes det er merkelig at vi kan ha ett så vanvittig forskjellig syn på saken. Det er tydelig at vi har to svært forskjellige måter å se tingene på.

Jeg synes at mange gir "folk flest" litt for stor rolle oppi dette.

Hadde det "vært folk flest" som avgjorde dette hadde HD DVD vunnet for lengst.
    Men, det er de store selskapene som avgjør dette, ved hjelp av strategiske utspill i form av prising, kampanjer og tilbud på hardware og software.

"folk flest" dilter hit og dit alt etter som de nevnte kortene blir spilt ut.

Og, for å gjenta meg selv for n'te gang så tror jeg at BD sitter med de beste kortene.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det er godt med en "pint" men jeg vil heller ha et "point"

Problemet ditt ville vært løst om alle filmselskapene brukte begge formater også. Men tror ikke dette er sansynlig og tror vel heller ikke HD-dvd klapper sammen med det første. Dermed så er vel multiformatspiller eller to avspillere valget, om en vil ha alle filmene sine i HD nå.

Bare for ordens skyld, alle vil ikke kjøpe film (been there done that, har kjøpt ca 1000 dvd) Vil først og fremst se film. Så jeg prioriterer leie nå. Men er jo helt enig om at dette å måtte velge bare et format er dødfødt, så lenge det ikke dekker alle filmene en vil se.
    Hehe, sorry:-D

Ja, problemet hadde vært løst om alle ga ut alt på begge formatene.
    Vi ville vel hatt en situasjon tilnærmet lik den vi har på satelitt fronten med 2 aktører med ganske overlappende portefølje av kanaler og begge klarer tydeligvis å overleve.

Jeg har også en voksen samling DVD plater og kommer ikke til å kjøpe alle på nytt igjen, jeg antar mellom 10 og 20% og da mest action og popcorn filmer.
    Antatt gode nye filmer kjøper jeg på Blu-ray, antatt middelmådige filmer og Universal sine får jeg tak i på andre måter.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    2 format, 2 strategier.
    Dette kan gjenntas i det uendelige.
    1:
    BD er ikke skapt fordi det er et bedre teknisk format men fordi det er såpass forskjellig fra DVD at det unngår DVD patentene. Egentlig er BD en «gjenoppfinnelse av hjulet».

Det er såpass store tekniske forskjeller her at dette blir helt feil.

BD er skapt som et nytt format fordi de ønsker å overta de store lisensinntekter på Disk Media som Toshiba har hatt på DVD.
    Sony har den største delen av BD's lisenspott og er dermed selskapet som mest aggressivt fører an.

Og dette gjør Sony til den store stygge ulven?
    At Toshiba har gjort det samme de siste 10 årene gjør dem til små engler det da?

BD skal introduseres til konsumentene via at ett BD drev er inkludert i PS3, sammen med at deler av Hollywood's filmindustri er blitt gitt mange lovnader for å få dem til å eksklusivt å holde seg til ett format i en tidsperiode. Men et format vil aldri kunne vinne folks gunst uten «standalone spillere». Og alle vet at det tar tid å overbevise konsumentene.
    I denne perioden skal PS3 sørge for salget av filmer så filmstudioene er «happy», mens spillerprodusentene får lov til å holde «high end» priser for å re-kupere utviklings kostnader, frem til en eventuel masse overgang fra DVD til BD skjer. Da skal prisene på spillere noe ned, men helst ikke ned på lavpris DVD spiller nivå.

Jeg synes du overdriver viktigheten av PS3, men ok du har ett poeng.

Slik er ihvertfall strategien, men virkeligheten passer ikke alltid med teorien, så vi får se om denne strategien holder.

2:
    Toshiba har en annen strategi. De ønsker å benytte seg av den samme metoden som sørget for at folk migrerte fra VHS til DVD. Få flest mulig av dem som står for den største delen av produksjonen av DVD spillere til å bygge dem med HD kapasitet som standard.
    Dermed vil største delen av DVD spillerne som selges de neste årene kunne spille HD DVD for omtrent samme pris som en ren SD DVD spiller koster i dag. Da vil ikke filmstudioene kunne ignorere millioner av HD DVD kapable spillere i folks hjem. Legg til at alle Toshiba laptops får HD DVD spiller som standard fra neste år; bare det vil sørge for 8-9 millioner nye HD DVD spiller i året.

Du altså at filmstudioene ufrivillig "tvinges" over på HD?
    Og, tror du at det bare er Toshiba sine maskiner som får HD drev?
    Det er mye større støtte for Blu-ray hos PC produsentene enn det er støtte for HD DVD.
    Snakker om å vrenge på tallene.

Selv om BD skulle dominere filmsalget for HD i de neste 3 årene vil samtidig spillerbasen for HDDVD bare øke år for år.
    BD er de som snakker om å vinne formatkrigen. HD DVD leieren har aldri brukt konseptet «å vinne». De bare oppgraderer det som folk kjøper allerede. Og folk får HD kvalitet uten at de egentlig tenker så mye over det.

BD leiren brukte heller ikke konsepten "å vinne" til å begynne med.

Hadde Sony & kompani ikke vært så grådige at de vil ha mesteparten av den fremtidige HD kaken for seg selv hadde vi ikke vært i denne situasjonen men hatt fri konkurranse rundt den naturlige utviklingen av SD DVD til HD DVD.
    Og vi ville dermed mest sannsynlig hatt HD DVD for flere år siden.

Hvis Toshiba ikke hadde vært så grådige...
    .

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Counterpointer sier, det er selvsagt det vi alle vil. Så absolutt. Det hadde vært veldig deilig å selv kunne velge på hvilket format.

Det virker på meg som om de fleste HD DVD fanboys er mer opptatt av at Sony og Blu-ray "taper" enn at HD DVD "vinner".

I nesten hvert eneste inlegg så lyser hatet mot "de store stygge" BD selskapene i gjennom.

Jeg forstår ikke dette, jeg mener det alvorlig, jeg forstår ikke hvor dette "hatet" kommer fra?
    Det er litt rart hvor forskjellig vi tolker dette. Jeg kunne sagt akkurat det samme hvis du hadde byttet plass på disse to.

Når jeg leser dine innlegg så virker det på meg som du er irritert og forbannet på at ikke den ene, for å være nøytral , har gått dukken enda. Og faktisk irritert på andre som ikke deler ditt syn som ikke "skjønner" eller vil innse dine fakta. Men det har nok mest med sterkt engasjement å gjøre.

Vi vil nok uansett ha begge formatene de neste par årene uansett, og en god kombispiller vil nok bli det riktige for de fleste av oss her.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg også ser det så er vel en god kombispiller det som er det riktige valget for menigmann.

For oss entusiaster så kan man jo få "mer" utav pengene om man kjøper en av hver. Selv har jeg tenkt på å kjøpe en spiller fra hver sone slik at jeg får med meg bra oppskalering av DVD i samme slengen. Desverre så føler jeg det blir feil å kjøpe en pc-boks ala både dagens BR og HD DVD spillere. Når det kommer integrerte chips med decoding i hardware snakker vi. Tror vi til slutt kan ende opp med å måtte ha to lasere og 1 chip tar begge format (ala cd/dvd spillere).
    PS3 kommer litt utenfor det hele med tanke på at jeg aldri hadde kjøpt den hvis jeg ikke skulle spille. Når den først er der føler jeg ikke trang til enda en BR spiller...

Er forøvrig fan av 1 boks til alt for tiden så jeg synes dagens situasjon er litt kjip for oss forbrukere. Likeledes så forstår jeg veldig godt at både Sony og Toshiba gjør sitt for å vinne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laaaaaaang tråd og endel interessante synspunkter.

Er selv en rimelig vanlig mann i gata som nå i sommer bestemte seg for å oppgradere "hjemmekinoen".

Etter masse tråling og vurdering så endte jeg opp med en full HD 55" skjerm og en PS3 til full HD film. Jeg leste mye om Blu-ray vs HD-DVD og for meg (som en ganske gjenomsnitlig norsk forbruker) var valget naturlig. 6000 kr for en PS3 med en god Blu-ray spiller samt spillmaskin var et godt kjøp sammenlignet med standalone HD-DVD spiller kjøpt i Norge. Når sant skal sies vurderte jeg å kjøpe en HD-DVD spiller fra USA (har en bror som bor der borte og som kunne fått ordnet det hele) men anså formatet som "mindreverdig".

Hovedårsaken til at jeg syntes Blu-ray framsto som et naturlig valg var 2-delt. Først og fremst at en plate med 50GB lagringsplass nødvendigvis er overlegen en plate med 30GB lagringsplass. At det finnes muligheter for 3 lag på HD-DVD til 45GB er så, men at de ikke har kunnet levere et slikt format enda tyder på tekniske problemer.

Det andre som var viktig var backingen av Blu-ray av så mange store aktører både på hardware siden og på studio siden.

Etter å ha kjøpt noen Blu-ray plater må jeg si at jeg er knallfornøyd med oppgraderingen og valgene mine. Å se full HD film i forhold til SD DVD er en sann fornøyelse.

At utvalget enda ikke er så bra på Blu-ray (eller HD-DVD for den del) enda er greit nok. Husker tilbake til 1998/99 og hvordan utbredelsen av SD DVD gikk. Tok tid før utgivelsene kom og de "gamle" titlene begynte å bli utgitt på det nye formatet.

Holder en knapp på at Blu-ray blir "vinneren" på sikt men om formatet blir så utbredt som SD DVD tviler jeg på. Det blir nok mest et entusiast-format vil jeg tro, men mulig at det etterhvert klarer å overta for SD DVD når prisene på spillere og plater synker.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skulle prisene gå opp når det kommer enda en konkurrent på banen ( Universal )?
    Det er knallhard konkurranse på både hardware og software siden på DVD og det uten denne krigen.

Jeg skal være enig i at prisen på hardware kanskje hadde vært noe høyere på BD hvis det ikke hadde vært for HD DVD, men bare litt.
    BD har ikke kuttet prisene på sin hardware for å følge HD DVD.
    At PS3 synker i pris tror jeg har lite med BD å gjøre, det er nok heller X-BOX og Wii som skal ha æren for det.

BD har tydelig valgt å la software være det viktigste våpenet i krigen.
    Det kan nok være lurt, da det er mange flere hardwareprodusenter på BD siden og ingen av dem ser ut til å ville tape penger på spillerene sine, i motsetning til Toshiba som sponser villig vekk.
    ??? Sony sin nyeste stand-alone spiller var først annonsert til 599$, men ble satt ned til 499$. Dette er den mest komplette BRD-spilleren på markedet, uansett pris. Mener du virkelig at Sony ikke har satt en lavere pris på denne spilleren for å møte konkurransen ifra Toshiba? De har jo tross alt ingen konkurrenter i pris fra de andre BRD-fabrikantene..

EDIT: Fant en fatal feil i argumentasjonen min når det gjelder software, det er jo de samme studioene som evt. skal gi ut på begge formater, så det er nok liten grunn til at det skal bli noen priskonkurranse mellom Blu-Ray og HD-DVD selv om det blir gitt ut filmer på begge formater..

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertB
    Laaaaaaang tråd og endel interessante synspunkter.

Er selv en rimelig vanlig mann i gata som nå i sommer bestemte seg for å oppgradere "hjemmekinoen".

Hovedårsaken til at jeg syntes Blu-ray framsto som et naturlig valg var 2-delt. Først og fremst at en plate med 50GB lagringsplass nødvendigvis er overlegen en plate med 30GB lagringsplass. At det finnes muligheter for 3 lag på HD-DVD til 45GB er så, men at de ikke har kunnet levere et slikt format enda tyder på tekniske problemer.

Det andre som var viktig var backingen av Blu-ray av så mange store aktører både på hardware siden og på studio siden.

Holder en knapp på at Blu-ray blir "vinneren" på sikt men om formatet blir så utbredt som SD DVD tviler jeg på. Det blir nok mest et entusiast-format vil jeg tro, men mulig at det etterhvert klarer å overta for SD DVD når prisene på spillere og plater synker.
    Vel, 50GB plass var nødvendig for BD i utgangspunktet for å få plass til film i MPEG2 og LPCM lyd.
    Støtte for VC1 (som HD DVD nesten utelukkende bruker) ble først lagt til tett opp mot lansering.

HD DVD har bevist at VC1 sammen med True HD lyd har minst like godt resultat, med mye mindre plass bruk.

Noen hevder at den ekstra plassen kan brukes til ekstramateriale etc.
    Men hva oppdaget jeg når jeg åpnet Pirates of the Carribean?
    Jo nettopp, de hadde lagt alt ekstramateriale på egen plate.
    Hvorfor gjør de dette?

Jo, det er fordi de da kan skrive "2 disc edition" eller lignende på coveret, fordi en 2 disk versjon selger bedre enn en 1 disk.
    Sannsynligvis fordi kjøperen føler han får mer for pengene.

Å ang. spesifikasjoner så er det HD DVD som har de beste "mandatory" spesifikasjonene.
    HD DVD har ingen soneinndelig på filmene, og det er vesentlig enklere å produsere HD DVD filmer, fordi man trenger bare å oppgradere en DVD replikator, og da kan den skrive på HD DVD og DVD uten noe nytt utstyr som tar ekstra plass og koster vesentlig mer.

Så alt i alt gir HD DVD forbrukeren mer enn Blu-Ray mener jeg.

Og om Studio Canal, som har et enormt filmbibliotek med mange filmer fra disse "BD only" selskapene, får fingern ut og slipper filmer, ja da savner i allefall ikke jeg BD. :-D

Vi får se hva som skjer de neste årene.
    Enn så lenge er det mikroskopiske tall vi snakker om når det gjelder salg av HD film.
    Jeg tror aldri vi får noen ende. Det ene vil ganske sikkert bli større enn det andre, men begge vil være her enten vi liker det eller ikk.
    Kombi spillere er den enkleste løsningen, så får man det beste fra begge verdener!

Ja takk begge deler sier jeg!

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en krig mellom MMCD ( Philips og Sony ) og SD ( Toshiba, Time-Warner, Matsushita Electric, Hitachi, Mitsubishi Electric, Pioneer Corporation, Thomson og JVC ) men man ble enige om DVD før konkurrentene kom ut i markedet.

Det var Sony og Philips som tapte den krigen og Sony har ikke tenkt å gjøre det igjen.
    Legg merke til at de fleste fra SD siden nå har bytte side og står på andre siden av gjerdet sammenliknet med Toshiba. Egentlig litt forbausende at dette gjelder Sonys erkefiende Masushita/Panasonic, men de har nok sine gode grunner i likhet med Pioneer og resten av bølingen...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    EDIT: Fant en fatal feil i argumentasjonen min når det gjelder software, det er jo de samme studioene som evt. skal gi ut på begge formater, så det er nok liten grunn til at det skal bli noen priskonkurranse mellom Blu-Ray og HD-DVD selv om det blir gitt ut filmer på begge formater..
    To HD formater fra samme aktør betyr bare vesentlig høyere kostander for utgiveren!

2x authoring, 2x replikering, 2x logistikk

I butikken: 2x display plass

Fullstendig meningsløst slik Warner feks holder på nå og de vet det. Derav komboformatet Total HD! - som i reliteten bare løser den logistikkmessige delen av problemet. Authoring og replikeringskostnader er fremdeles langt større.

Men nå som Warner har bestemt seg for å usette lanseringen av Total HD! til neste år for å se ann formatkrigen resten av året så kan det tyde på at ting er på gang i toppetasjen til Warner.

De neste 6+ månedene blir meget spennende i denne sagaen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Vel, 50GB plass var nødvendig for BD i utgangspunktet for å få plass til film i MPEG2 og LPCM lyd.
    Støtte for VC1 (som HD DVD nesten utelukkende bruker) ble først lagt til tett opp mot lansering.

HD DVD har bevist at VC1 sammen med True HD lyd har minst like godt resultat, med mye mindre plass bruk.

Noen hevder at den ekstra plassen kan brukes til ekstramateriale etc.
    Men hva oppdaget jeg når jeg åpnet Pirates of the Carribean?
    Jo nettopp, de hadde lagt alt ekstramateriale på egen plate.
    Hvorfor gjør de dette?

Jo, det er fordi de da kan skrive "2 disc edition" eller lignende på coveret, fordi en 2 disk versjon selger bedre enn en 1 disk.
    Sannsynligvis fordi kjøperen føler han får mer for pengene.

Å ang. spesifikasjoner så er det HD DVD som har de beste "mandatory" spesifikasjonene.
    HD DVD har ingen soneinndelig på filmene, og det er vesentlig enklere å produsere HD DVD filmer, fordi man trenger bare å oppgradere en DVD replikator, og da kan den skrive på HD DVD og DVD uten noe nytt utstyr som tar ekstra plass og koster vesentlig mer.

Så alt i alt gir HD DVD forbrukeren mer enn Blu-Ray mener jeg.

Og om Studio Canal, som har et enormt filmbibliotek med mange filmer fra disse "BD only" selskapene, får fingern ut og slipper filmer, ja da savner i allefall ikke jeg BD. :-D

Vi får se hva som skjer de neste årene.
    Enn så lenge er det mikroskopiske tall vi snakker om når det gjelder salg av HD film.
    Jeg tror aldri vi får noen ende. Det ene vil ganske sikkert bli større enn det andre, men begge vil være her enten vi liker det eller ikk.
    Kombi spillere er den enkleste løsningen, så får man det beste fra begge verdener!

Ja takk begge deler sier jeg!
    En ting er helt sikkert, og det er at å ha 50GB er bedre enn 30GB. Noe du hadde hevdet hvis HDDVD hadde hatt 50GB og BD 30GB. Om det er alfaomega er annen ting. 30GB er nok til å gi veldig gode resultater i stort sett alle tilfeller, men det er likevel bedre å ha større plass. Noe som kunne gitt lossless lyd på lange filmer som f.eks. King Kong.

Flere titler til nå har hatt lossless lyd på BD, og enda flere vil ha det fra nå. Er enig at Toshiba har vært svært dyktige med HD DVD, men er fortstatt ganske sikker på at de sitter med de svakeste kortene.

Det med 'mandatory-specs' har betydd lite. Noe med de første BD-spillerne, men kommende spillere vil støtte alt, og utgiverne vil gi større opsjoner på lydsiden, ihvertfall på BD-software som har større lagringskapasitet. Der vil du se og har sett titler med kombinasjoner av både PCM, TrueHD og DTS-MA, noe som gir forbrukerne mulighet til å bruke det de foretrekker eller det som utstyret deres takler best.

Foreløpig sonefrihet gir entusiaster større frihet, men har mindre betydning når ett format har blitt allemannseie, da det vanligste stedet å kjøpe en film er steder som KIWI eller Statoil. Likevel så er det idag ett bra fortrinn sammen med gode og rimelige spillere.

Kostnadene med BD-replikasjonene vil også gå raskt ned hvis det får stor utbredelse, raskt nok til når det er ett marked for veldig smale filmer ihvertfall.

(Gleder meg ihvertfall til Universal sine utgivelse av Streets of Fire, hvis de ikke kommer med en skikkelig utgivelse av denne, så skal det mye til for å tilgi. ).

Newcomer K.Larsen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Men nå som Warner har bestemt seg for å usette lanseringen av Total HD! til neste år for å se ann formatkrigen resten av året så kan det tyde på at ting er på gang i toppetasjen til Warner.
    Vi får bare håpe det blir som The Digital Bits spår, at juletidene vil knekke HD-DVD fullstendig.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal egentlig bli litt spennende å se på salget av filmer nå for juli måned. HD DVD virker svært tilfredse med at de har solgt mange spillere i det siste, og fremhever ofte at de har solgt flere enn BD.

De tar selvsagt ikke med at PS3 er en BD-spiller.

HD DVD uttalte i vinter at Blu-ray tok de igjen i antall solgte filmer, fordi det nesten ikke ble sluppet HD DVD-filmer i vinter-perioden.

I følge hidefdigest:
    I mai/ juni har HD DVD sluppet 52 titler.

Blu-ray slapp i samme periode 49 titler.

(med forbehold om at jeg telte riktig)

I følge Nielsen VideoScan:

WEEK ENDED 24.6.07:
    Blu-ray 70%
    HDDVD 30%
    YEAR TO DATE:
    Blu-ray 67%
    HDDVD 33%

De siste tallene viser:

WEEK ENDED 1.7.07:
    Blu-ray 65%
    HDDVD 35%
    YEAR TO DATE:
    Blu-ray 67%
    HDDVD 33%

I en så god periode for HD DVD som det mai/ juni var, med meget gode salgstall på spillere, og flere titler sluppet; minsket de forspranget til BD med kun noen få prosent.

Og HD DVD hadde ganske mange ok titler i den perioden også:
    - The Big Lebowski
    - Black Snake Moan
    - Dead Silence
    - Født 4. juli
    - Flags of Our Fathers
    - Letter from Iwo Jima
    - MI:2
    - The Matrix Collection

Samt en del andre gode titler. Etter min mening, burde dette vært perioden HD DVD tok inn langt mer av forspranget enn det de faktisk gjorde. Hvorfor klarer ikke HD DVD å ta innpå mer; når de nå snart gir bort Toshiba-spillere, og hadde flere titler enn BD denne perioden??? Og flere av titlene var svært gode...

Den lille prosenten de tok inn, tror jeg ene og alene var på grunn av Matrix trilogien...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Er det kommet en høykvalitets BR spiller på markedet nå, som kan matche min HD-XE1? Flere kanskje..? Eller det det Playstation folk her baserer seg på?
    Jeg prøver atter en gang. Noen gode forslag, dere fanboys?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    En ting er helt sikkert, og det er at å ha 50GB er bedre enn 30GB. Noe du hadde hevdet hvis HDDVD hadde hatt 50GB og BD 30GB. Om det er alfaomega er annen ting. 30GB er nok til å gi veldig gode resultater i stort sett alle tilfeller, men det er likevel bedre å ha større plass. Noe som kunne gitt lossless lyd på lange filmer som f.eks. King Kong.
    Det er alltid interessant å lese argumenter mot større lagringskapasitet! Det er en mystisk gjenganer i denne tråden.

Man kan si at BD var avhengig av 25/50 GB lagrinsplass for å få et greit resultat med MPEG-2, men argumentet holde også andre veien. HD DVD er helt avhengig av VC-1/AVC får å få et brukbart resultat med sine 15/30 GB.

Når alt kommer til stykket er alle video codecene lossy og mer lagrinsplass betyr mindre komprimering = mindre artifakter = bedre bilde. Selv om det kanskje er på et subtilt nivå.

Når det gjelder BD så er det vel ingen på lengre sikt som forventer mye bruk av VC-1. Her kommer AVC til å ta over.

Dessuten kommer vi sikert til å bruke de samme platen til datalagring etc og da vinner jo BD soleklart da man her utvislomt foretrekker formatet med flest bit.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Jeg prøver atter en gang. Noen gode forslag, dere fanboys?
    Jeg er ikke noe fanboy akkurat, men jeg går ut i fra at de fleste bruker PS3 som avspiller. Den er jo genial som BD avspiller til prisen, og en skikkelig spillemaskin også. Suveren bildekvalitet. Artig å kunne laste ned HD trailere på nye filmer rett ned på harddisken. Vurderte HD-XE1 selv en stund, men det er alt for få titler på ønskelisten min som slippes eksklusivt til HD-DVD....ergo forsvarer det ikke prisen for min del.

Side 120 av 653 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 116 117 118 119 120 121 122 123 124 130 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 620 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •