HD formatkrigen. - Side 119

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 119 av 653 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 115 116 117 118 119 120 121 122 123 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 259 619 ... SisteSiste
Viser resultater 2,361 til 2,380 av 13053
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Har noen av dere BD gutta tenkt over den fantastiske situasjon Toshiba er i?
    Tenk å ha hele HDDVD markedet for seg selv??!! Riktig nok litt ispedd XBOX.
    En produsent har ca.35% av det totale verdensmarkedet.Resten må alle BD produsentene dele seg imellom. Dette er en situasjon som kan hjelpe Tosh til å holde ut veldig lenge. Jeg er nokså sikker på at bedre situasjon har ingen i bransjen noengang hatt.Jeg har begge systemene og forventer ingen rask død av hverken Tosh eller resten av BD gjengen. For oss entusiaster så betyr ikke nedleggelse av HDDVD eller BD noen ting.Spillerne koster ikke stort mer en 5000,- anyway. Vi bruker de så lenge det finnes software og dør en av de så er det greit.
    Stølen
    Ja, det må være deilig å tape millioner for å holde på de 35% ( hvor i all hverden fikk du det tallet fra )
    Jeg vil ikke sitte med en bunke ubrukelige HD DVD ( eller Blu-ray ) plater etter at støvet har langt seg.
    Jeg bruker mye mer penger på software enn hardware og vil ikke sitte igjen med taperen.
    Og, hvis hardwaren forsvinner så blir det ikke gitt ut ny software heller.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Hmm, vet ikke heeelt hvordan du har regnet ut de prosentene.. Strengt tatt har vel Sony noe sånt som 90% av verdensmarkedet for HD-avspillere (ca. 3millioner), mens Toshiba og de andre småprodusentene har litt over 300.000 (veeeeldig rundt regnet).. Sony er uansett den desidert største aktøren i HD-markedet uansett hvordan du regner på det. Personlig synes jeg det er et mysterium hvordan Sony har klart å lure med seg de andre hardware-produsentene.. Kanskje de ikke tør å utfordre giganten?
    Kanskje de andre gigantene ser hvor det er penger å tjene på sikt?
    Man må gå ut i fra at de er ikke helt idioter heller?
    At de lar Sony gå i fronten og utkjempe slaget sånn at de kan komme etter og sole seg i glansen når det hele er over virker ikke dumt på meg.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Jeg tror du bedømmer EU`s rolle her svært lettvint.Jeg jobber i et EU-basert firma og jeg kan fortelle deg at når det kommer til forbruker-rettigheter så firer de ikke en tomme. Videre bryr de seg svært mye om USA`s innflytelse på på konkurranseforholdene i EU. Jeg er ikke sikker på at EU hjelper deg til å begrave HDDVD? Ellers vil jeg si at dette er faktisk ditt første snev av seriøsitet i denne debatten.
    Stølen
    Du som jobber i ett EU basert firma burde vite at den kværna maler utrolig seint og at krigen er over lenge før de kommer til noen konklusjon.
    At det finnes ett og annet å ta tak i hvis man går begge leire etter i sømmene er vel hevet over enhver tvil, men at en eventuell konklusjon vil få noen betydning for utfallet av denne krigen er usannsynlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt sikkert at både Sony og Toshiba hadde ønsket at prisene på HW var høyere på dette tidspunktet.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rimelig sikkert at en pris rundt 10-12K måtte vi nok regnet med.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen gjenta, på en saklig måte, hvorfor det skulle være en fordel at et av formatene taper det som kalles en krig?
    Jeg vil helst at all software (film) kom på begge formater, så kunne de to partene konkurere på pris, kvalitet og brukervennlighet med hardware.
    Vi har jo tonnevis med formater i dag (vhs, dvd, 35mm, 8 mm, VCD, .avi filer osv osv) uten at DET er noe problem.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Du som jobber i ett EU basert firma burde vite at den kværna maler utrolig seint og at krigen er over lenge før de kommer til noen konklusjon.
    At det finnes ett og annet å ta tak i hvis man går begge leire etter i sømmene er vel hevet over enhver tvil, men at en eventuell konklusjon vil få noen betydning for utfallet av denne krigen er usannsynlig.
    Hvis erfaring fra EU's evne til å handle effektivt har noe å si så må det nevnes at EU forbrukerkommisjon klarte å få fjernet DRM på iTunes på under ett år, og det var enda til etter initiativ fra "ikke EU" landet Norge.

Det er klart at en slik undersøkelse blir ikke startet uten at "de vet noe på forhånd".

Eneste eksempelet som er kjent kommer fra DVD Forum Newsletter.
    Her ble det referert fra et møte i DVD Forum, hvor Panasonic's representant meget aggressivt (og lite diskret) beskyldte LG's representant for å ha brutt kontrakten LG har med BDA fordi de produserer en Duo spiller.

Mange prøver å beskylde HD DVD leieren eller Toshiba for å lobbe EU for å starte denne undersøkelsen. Jeg tror svaret er å finne nærmere «hjemme».

Europas filmindustri og Disk produksjons industri vet selvfølgelig hva som forgår og noen har kanskje selv fått fristende tilbud.
    Eller kanskje er sure fordi de ikke har fått samme tilbud som den US baserte industrien.
    Hvis industrien finner at de «incentiv» avtaler som er blitt gjort i USA er konkurransevridende i forhold til EU produsenter, så frykter de for sine egne arbeidsplasser og har fått EU kommisjonen til å starte denne undersøkelsen.

Her er en artikkel som kaster litt lys over hva som forgår. Avtaler som hindrer konkurranse ansees som relativt alvorlig innen EU. Bare se hvordan de stadig går etter norsk laks.
    Hvis EU finner noe de kan gå til aksjon på så det blir en dom på dette så vil dette bli en stor sak i US også.

EU Continues Probe of HD Video Formats — Audioholics Home Theater Reviews and News
    Concerned about violations of European antitrust regulations and the anticompetitive nature of exclusive deals with technology developers, the European Commission has given until the end of last week for the studios to respond.
    Now, a year later, we see the nature of the probe taking shape.

The European Commission for Competition’s concern apparently is over movie studios taking sides thereby limiting consumer choice of format. Antitrust is regulated by articles 81 and 82 of the EC treaty; article 81 focuses on agreements between companies that limit competition while article 82 deals with abuse by companies with a dominant market position to the detriment of competition.

In particular, violations of article 81 would seem to be the most likely in question.

As much as the marketing types try to hype it and distract the consumer from the truth, the format war has really become a war between studios about favorite movies. To that end, developers of the competing technologies have attempted to stack the deck in their favor by limiting the amount of software available to the competition through exclusive deals. In execution, the format war is not about which way people prefer their ones and zeros encoded on physical media, with the studios taking sides, it is about which group of movies the consumer prefers more: the movies that can only be watched on Blu-Ray and the movies that can only be watched on HD-DVD.

What also is interesting is that one of the primary backers of one format, Sony Corporation, would seem to have a bit of a conflict of interest in marketing claims that Blu-Ray is an inherently superior format for HD media for consumers. Through subsidiaries, Sony Pictures Entertainment and Sony Computer Entertainment, Sony stands to gain on both the hardware and software fronts.

With luck, for consumers, these probes will blossom into full-blown regulatory action. It can only be good for consumers when they actually can decide which format they prefer and get any movie they want on either format.
    Dette er ikke ubetydelig hvis EU allerede på forhånd vet hva de leter etter.
    Da kan de prestere å gjøre en dom basert på at selskapene ikke har fortalt sannheten.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    At grensene for hva som er mulig stadig flyttes er helt sikkert, og de flyttes fortere og fortere.
    Jeg tror likevel at vi vil se at Blu-ray eller HD DVD vil ha livets rett i ganske mange år. Dette fordi jeg og mange med meg liker å ha filmene i hylla.
    Dessuten er det mange som synes at det å koble spilleren til TV'en og få bilde er vanskelig nok i dag med en vanlig DVD spiller, om ikke de må sette seg inn i mange andre ting samtidig ( internett i stua ).

På sikt derimot så kommer nok boksene for å streame film bli så enkle å bruke og sette opp at selv far kan klare det, og da er flere av fjortisene blitt gamle nok til at de er blitt kunder osv.
    Men hvor lang tid vil det ikke ta før et av formatene for fotfeste? Ta feks Blu-Ray - det vises til markedstall der de har 80 % av hd markedet. Og hva er det? 80 % av tilnærmet ingenting! Dem kommer til å bruke laaang tid på å få fotfeste.

Nå klarer veldig mange fedre å benytte en hard disk opptaker til og med min far på snart 60 år. Ja faktisk samboeren min, hun klarer det også. Ser ikke noen grunn til at boks med trådløst eller kablet nettverk med nedlasting av film skal være vanskligere å bruke enn en hdd opptaker.

Formatene har forhåpentligvis livets rett for entusiaster, men for massene kommer neppe noen av formatene til å slå nevneverdig ann. DVD kommer til å leve lenge nok til at en liten pc basert maskin kan strame eller laste ned filmer for kjøp eller leie. Hvorfor? De store massene ser ikke behovet for hd formatene - kvalitetsforskjellen er for liten til at de bryr seg.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Kan noen gjenta, på en saklig måte, hvorfor det skulle være en fordel at et av formatene taper det som kalles en krig?
    Jeg vil helst at all software (film) kom på begge formater, så kunne de to partene konkurere på pris, kvalitet og brukervennlighet med hardware.
    Vi har jo tonnevis med formater i dag (vhs, dvd, 35mm, 8 mm, VCD, .avi filer osv osv) uten at DET er noe problem.
    Jeg kan ikke forklare deg det, beklager. Men jeg vil tro noe av grunnen til at noen ønsker det ene formatet død og begravet er at dem har lagt sin elsk på et av formatene. Selvsagt er ditt format fremtiden og man skal da ut og misjonere det så godt man kan og forsvare det med alt man har på lager.

Gjerne begge formater for min del. Forholder meg nøytral og ser ikke noe umidelbart behov på grunn av lite utvalg i filmer på "begge sider".

OT: Counterpointer-> Indre har tross alt 7172 kunder pr 1.1.07

Newcomer K.Larsen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler om tilbud og etterspørsel. Når det ene formatet vinner, vil etterspørselen for dette formatet øke. Dermed øker produksjonen for hardware og software som gjør det billigere for aktørene å produsere og dermed synker prisene for oss forbrukere.
    Ja, men vi har ikke to ca. identiske formater i samme marked.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Jeg kan komme opp med et nesteneksempel.

Til tross for at VideoCD kunne tilby mange av de samme fordelene som DVD, klarte de aldri å ta markedsandeler fra VHS (bortsett fra i Asia).

Billedkvaliteten til VCD var for så vidt ikke så langt unna VHS, men lett synlige artifakter gjorde nok sitt til at folk mistet litt lysten. Formatkrigen mot CD-i gjorde nok ikke saken bedre.
    Jeg ba om et eksempel på oppgradering kun begrunnet i bedre billedkvalitet og du gir meg et eksempel hvor billedkvaliteten nesten er identisk, men hvor brukeren får mange andre fordeler. ;-)

Newcomer K.Larsen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å si at bildekvaliteten nesten er identisk på VCD og DVD blir å ta seg kraftige friheter.

I PAL er oppløsningen på VCD er 352x288 (+ irriterende artifacts) mot 720x576 DVD.

EDIT: Nå leste jeg visst gjennom svaret til robertaas litt for raskt ser jeg, hehe.

Newcomer aibo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner folk virkelig å slite seg, på tide at regnværet gir seg tror jeg!!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Butikker (altså ikke nettbutikker) har begrenset plass og de er generelt lite interessert i å ha tre versjoner av samme film stående i hylla. Forbrukere blir også litt forvirret hvis de kjøper en film med rødt cover og så viser det seg at den ikke virker i spilleren deres.

Hvis det er to formater som henvender seg til to forskjellige kundegrupper (vanlig DVD og et HD-format, f.eks.) så kan det kanskje gå. Men sånn som det er i dag, der to, i praksis like, men inkompatible, formater konkurrerer om det samme markedssegmentet, blir folk bare forvirret. De blir også skremt. Ingen har lyst til å kjøpe filmer som ikke vil virke om fem år. Dermed blir de aller fleste sittende på gjerdet, uten intensjoner om å komme ned før den ene parten er helt borte fra markedet.

Det hadde nok vært det beste, men jeg tror nok dessverre ikke vi vil få oppleve en formatkrig som vil være helt rettferdig på dette punktet.

Som andre har påpekt, så er ikke dette helt gode sammenlikninger. Det som er mer nærliggende å se på er spillmarkedet, der det er rimelig mange parallelle plattformer for tiden. Xbox 360, Wii, PS2, PS3, PSP, Gameboy, Nintendo DS og PC lever rimelig greit side om side, og det ser ikke ut til at noen av dem vil forsvinne fra butikkene med det første (litt usikker på GameBoy der). Men, spillmarkedet er nok allikevel ikke sammenlignbart med hjemmevideo, tror jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K.Larsen
    Å si at bildekvaliteten nesten er identisk på VCD og DVD blir å ta seg kraftige friheter.
    whoa! Jeg sa at VCD tilbyr mange av de samme fordelene som DVD. De viktigste av disse var mer hendig medie og enkel navigasjon. Sammenligningen av billedkvalitet ble gjort mot VHS, der de stilte relativt likt, bortsett fra at VCD hadde mer irriterende artifakter.

Sitat Opprinnelig postet av K.Larsen
    EDIT: Nå leste jeg visst gjennom svaret til robertaas litt for raskt ser jeg, hehe.
    Nettopp

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Jeg ba om et eksempel på oppgradering kun begrunnet i bedre billedkvalitet og du gir meg et eksempel hvor billedkvaliteten nesten er identisk, men hvor brukeren får mange andre fordeler. ;-)
    Ja

Jeg prøvde å gi et eksempel der et produkt med "god" billedkvalitet (VHS) klarte å holde stand mot et nytt produkt med bedre funksjonalitet, men litt dårligere bilde (VCD). Poenget var ikke å vise at det hender folk bryr seg om billedkvaliteten, men å si at det er ikke alltid convenience alene er nok.

Men, jeg kom på litt for sent at VCD kom på minst to disker, og dette nulla nok ut mesteparten av nytteverdien folk eventuelt måtte ha sett i VCD.

Newcomer aibo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trondmm

Du er en smart mann,bruk tiden din bedre:-D

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 format, 2 strategier.
    Dette kan gjenntas i det uendelige.
    1:
    BD er ikke skapt fordi det er et bedre teknisk format men fordi det er såpass forskjellig fra DVD at det unngår DVD patentene. Egentlig er BD en «gjenoppfinnelse av hjulet».
    BD er skapt som et nytt format fordi de ønsker å overta de store lisensinntekter på Disk Media som Toshiba har hatt på DVD.
    Sony har den største delen av BD's lisenspott og er dermed selskapet som mest aggressivt fører an.
    BD skal introduseres til konsumentene via at ett BD drev er inkludert i PS3, sammen med at deler av Hollywood's filmindustri er blitt gitt mange lovnader for å få dem til å eksklusivt å holde seg til ett format i en tidsperiode. Men et format vil aldri kunne vinne folks gunst uten «standalone spillere». Og alle vet at det tar tid å overbevise konsumentene.
    I denne perioden skal PS3 sørge for salget av filmer så filmstudioene er «happy», mens spillerprodusentene får lov til å holde «high end» priser for å re-kupere utviklings kostnader, frem til en eventuel masse overgang fra DVD til BD skjer. Da skal prisene på spillere noe ned, men helst ikke ned på lavpris DVD spiller nivå.

Slik er ihvertfall strategien, men virkeligheten passer ikke alltid med teorien, så vi får se om denne strategien holder.

2:
    Toshiba har en annen strategi. De ønsker å benytte seg av den samme metoden som sørget for at folk migrerte fra VHS til DVD. Få flest mulig av dem som står for den største delen av produksjonen av DVD spillere til å bygge dem med HD kapasitet som standard.
    Dermed vil største delen av DVD spillerne som selges de neste årene kunne spille HD DVD for omtrent samme pris som en ren SD DVD spiller koster i dag. Da vil ikke filmstudioene kunne ignorere millioner av HD DVD kapable spillere i folks hjem. Legg til at alle Toshiba laptops får HD DVD spiller som standard fra neste år; bare det vil sørge for 8-9 millioner nye HD DVD spiller i året.

Selv om BD skulle dominere filmsalget for HD i de neste 3 årene vil samtidig spillerbasen for HDDVD bare øke år for år.
    BD er de som snakker om å vinne formatkrigen. HD DVD leieren har aldri brukt konseptet «å vinne». De bare oppgraderer det som folk kjøper allerede. Og folk får HD kvalitet uten at de egentlig tenker så mye over det.
    Hadde Sony & kompani ikke vært så grådige at de vil ha mesteparten av den fremtidige HD kaken for seg selv hadde vi ikke vært i denne situasjonen men hatt fri konkurranse rundt den naturlige utviklingen av SD DVD til HD DVD.
    Og vi ville dermed mest sannsynlig hatt HD DVD for flere år siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Hvis erfaring fra EU's evne til å handle effektivt har noe å si så må det nevnes at EU forbrukerkommisjon klarte å få fjernet DRM på iTunes på under ett år, og det var enda til etter initiativ fra "ikke EU" landet Norge.

Det er klart at en slik undersøkelse blir ikke startet uten at "de vet noe på forhånd".

Eneste eksempelet som er kjent kommer fra DVD Forum Newsletter.
    Her ble det referert fra et møte i DVD Forum, hvor Panasonic's representant meget aggressivt (og lite diskret) beskyldte LG's representant for å ha brutt kontrakten LG har med BDA fordi de produserer en Duo spiller.

Mange prøver å beskylde HD DVD leieren eller Toshiba for å lobbe EU for å starte denne undersøkelsen. Jeg tror svaret er å finne nærmere «hjemme».

Europas filmindustri og Disk produksjons industri vet selvfølgelig hva som forgår og noen har kanskje selv fått fristende tilbud.
    Eller kanskje er sure fordi de ikke har fått samme tilbud som den US baserte industrien.
    Hvis industrien finner at de «incentiv» avtaler som er blitt gjort i USA er konkurransevridende i forhold til EU produsenter, så frykter de for sine egne arbeidsplasser og har fått EU kommisjonen til å starte denne undersøkelsen.

Her er en artikkel som kaster litt lys over hva som forgår. Avtaler som hindrer konkurranse ansees som relativt alvorlig innen EU. Bare se hvordan de stadig går etter norsk laks.
    Hvis EU finner noe de kan gå til aksjon på så det blir en dom på dette så vil dette bli en stor sak i US også.

EU Continues Probe of HD Video Formats — Audioholics Home Theater Reviews and News

Dette er ikke ubetydelig hvis EU allerede på forhånd vet hva de leter etter.
    Da kan de prestere å gjøre en dom basert på at selskapene ikke har fortalt sannheten.
    Takk for et meget saklig og godt innlegg. Det er flott at noen setter seg inn i tingene før de slenger med leppa!!!
    Stølen

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det kommet en høykvalitets BR spiller på markedet nå, som kan matche min HD-XE1? Flere kanskje..? Eller det det Playstation folk her baserer seg på?

Side 119 av 653 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 115 116 117 118 119 120 121 122 123 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 259 619 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •