HD formatkrigen. - Side 116

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 116 av 653 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 112 113 114 115 116 117 118 119 120 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 256 616 ... SisteSiste
Viser resultater 2,301 til 2,320 av 13053
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lunden34
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    La oss si at HD-formatene faktisk klarer å danke ut DVD, og at Blu-ray og HD DVD har delt markedet ca. 60/40 mellom seg. Du skal være rimelig sta for å drite i 40% av markedet.
    Må jo være enda mer sta for å drite i 60% av markedet...

Joda, derfor tror jeg også at Universal vil gi ut filmer på BD hvis markedet havner i denne situasjonen. Poenget mitt var bare at når formatkrigen er over, enten ved at ett av formatene forsvinner fra markedet, eller ved at begge formatene har blitt store nok til å kunne leve side om side, så vil alle filmselskapene (dette inkluderer altså både de som er HD DVD-eksklusive i dag, og de som er BD-eksklusive i dag) gi ut filmene sine på det eller de formatene som står igjen.

Det å argumentere med at man ikke får sett film X hvis man velger BD eller film Y hvis man velger HD DVD, er derfor litt meningsløst, mener jeg. Ikke dermed sagt at det er uvesentlig at BD har den bredeste studiostøtten. Det som overbeviser massene om hvilket format de skal kjøpe, er som oftest utvalget av filmer. Desto flere som legger merke til at favorittfilmene deres bare finnes med blått cover i butikkene, desto flere vil gå hjem med en BD-spiller (ditto med rødt cover og HD DVD-spiller, selvfølgelig).

Akkurat her tror jeg forresten prisen er det som hindrer BD-leiren fra å avslutte krigen i dag. Jeg tror at utvalget filmer begynner å bli såpass godt (i hvert fall i USA), at selv vanlige folk begynner å bli nysgjerrig nok på HD-formatene. Når de ser i filmhyllene tror jeg de blir mest fristet av BD. Men, når de ser prisen på en spiller, får de kalde føtter og bestemmer seg for å vente noen måneder.

Anyway - som tidligere nevnt, så handler formatkrigen om penger. Og jeg er ganske sikker på at samtlige studioer vurderer situasjonen fortløpende. Hvis de tror de vil tjene mer penger på å gi ut film i begge formater, så vil de gjøre det. Hvis de tror de vil tjene mest på å velge kun ett format, så vil de gjøre det.

Newcomer aibo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel det er lov å drømme. BD 60% HDDVD 40%.....

Tipper vi tar en mer realistisk titt på ting.

PS3 ned i pris, Spiderman 3, Pirates 3, Die Hard 4, Ratatouille,Surf's Up,The Simpsons,Sunshine,I Know Who Killed Me. Alle eksklusive til Blu Ray

HDDVD med Evan Almighty,Knocked Up eksklusive. Thosiba spillere som har vært og er meget sterkt rabattert.

Tror vi sier BD 80% HDDVD 20% i Januar 2008.

Universal igjennom et meget rødt år, filmer på BD fra mars 2008 er mitt tips.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får tro hva du vil aibo, så får du huske den setningen i januar. Den situasjonen ble for øvrig også "realistisk" antatt av dere fanboys at skulle skje når PS3 kom ut.

Jeg vil tro begge formatene vil leve i flere år, og at de eksklusive studiostøttene vil etterhvert opphøre.

Men kun tiden vil vise det. Man kan kikke i spåkula så mye vi vil uten at det hjelper noe som helst.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aibo
    Vel det er lov å drømme. BD 60% HDDVD 40%.....
    Jeg siktet til et scenario en gang i fremtiden, der begge formatene lever side om side. Jeg sa ingenting om hvor langt frem i tid dette ville være. Jeg prøvde ikke en gang å påstå at det kom til å bli slik. Men, hvis begge formatene skal leve side om side, bør det ikke være veldig mye større forskjell i salg enn 60/40.

Tror vi sier BD 80% HDDVD 20% i Januar 2008.
    Mitt scenario gjalt adskillig lengre frem i tid enn 6 måneder. Scenarioet gjaldt den fremtiden der begge formater har slått an i MASSEMARKEDET, og tatt en anseelig jafs av DVD-salget. Selv om Blu-ray skulle ha 80% av HD-markedet, i januar, så avgjør ikke det formatkrigen hvis HD-markedet fortsatt er på under 1% av totalmarkedet. Det er massemarkedet som er nøkkelen til krigen. Det formatet som først får skikkelig fotfeste blant den gjennomsnittlige forbruker, er det som sannsynligvis vil gå av med seieren.

Og før du protesterer igjen - jeg påstår ikke at HD DVD vil være dette formatet - jeg påstår simpelthen at verken BD eller HD DVD har slått gjennom i massemarkedet ennå. Jeg påstår også at avstanden mellom BD og HD DVD fortsatt er såpass liten, at DERSOM HD DVD klarer å vinne "mannen i gata" før BD, så vil de med letthet ta igjen forspranget BD har. Det er alltid fint å lede med 500m i et kappløp, men hvis det er 3 mil igjen til mål, så er det litt tidlig å utse en vinner.

Universal igjennom et meget rødt år, filmer på BD fra mars 2008 er mitt tips.
    Behørig notert.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Selv om Blu-ray skulle ha 80% av HD-markedet, i januar, så avgjør ikke det formatkrigen hvis HD-markedet fortsatt er på under 1% av totalmarkedet. Det er massemarkedet som er nøkkelen til krigen. Det formatet som først får skikkelig fotfeste blant den gjennomsnittlige forbruker, er det som sannsynligvis vil gå av med seieren.
    Finner påstanden om at det om et par år evt er plass for to marginaliserte formater der det ene har 80% og det andre 20% av et smalt entusiastmarkedet noe usannsynlig. Hvis det skal slå igjennom på massemarkedet må det først vinne entusiastene IMO.

Newcomer aibo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg siktet til et scenario en gang i fremtiden, der begge formatene lever side om side. Jeg sa ingenting om hvor langt frem i tid dette ville være. Jeg prøvde ikke en gang å påstå at det kom til å bli slik. Men, hvis begge formatene skal leve side om side, bør det ikke være veldig mye større forskjell i salg enn 60/40.

Mitt scenario gjalt adskillig lengre frem i tid enn 6 måneder. Scenarioet gjaldt den fremtiden der begge formater har slått an i MASSEMARKEDET, og tatt en anseelig jafs av DVD-salget. Selv om Blu-ray skulle ha 80% av HD-markedet, i januar, så avgjør ikke det formatkrigen hvis HD-markedet fortsatt er på under 1% av totalmarkedet. Det er massemarkedet som er nøkkelen til krigen. Det formatet som først får skikkelig fotfeste blant den gjennomsnittlige forbruker, er det som sannsynligvis vil gå av med seieren.

Og før du protesterer igjen - jeg påstår ikke at HD DVD vil være dette formatet - jeg påstår simpelthen at verken BD eller HD DVD har slått gjennom i massemarkedet ennå. Jeg påstår også at avstanden mellom BD og HD DVD fortsatt er såpass liten, at DERSOM HD DVD klarer å vinne "mannen i gata" før BD, så vil de med letthet ta igjen forspranget BD har. Det er alltid fint å lede med 500m i et kappløp, men hvis det er 3 mil igjen til mål, så er det litt tidlig å utse en vinner.

Behørig notert.
    Aksepterer fullstendig at en bør ha et lengere tidsperspektiv, dog er jeg redd verdens expert og elkjøp ikke har samme tålmodighet.
    Har akkurat kommet hjem fra en runde i Usa, og etter mange besøk hos Best Buy og Cirqiut City må jeg si at det virker som det har gjort det samme valget som Blockbuster kjeden. Ble frarådet å handle HDDVD selv om jeg hadde bestemt meg for å kjøpe hos både BB og CC.
    Hvis valget er gjort hos disse kjedene kan det bli meget vanskelig å snu trenden.
    Men Time Will Tell.
    Kommer Alfred Hitchcock filmene i knall utgaver kun på HDDVD er jeg eier av en spiller på 2 timer.....:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Finner påstanden om at det om et par år
    Jeg oppga ingen tidshorisont for dette hypotetiske scenariet.

evt er plass for to marginaliserte formater der det ene har 80% og det andre 20%
    Jeg sa 60/40

av et smalt entusiastmarkedet
    Forutsetningen var at de hadde tatt skrittet ut av entusiastmarkedet

noe usannsynlig.
    Det tror jeg nok.

Hvis det skal slå igjennom på massemarkedet må det først vinne entusiastene IMO.
    Det hjelper selvfølgelig, og jeg har for den saks skyld heller aldri nektet for at BD ligger best an i kampen om entusiastene. BD har definitivt skaffet seg et solid overtak.

Men, det er fullstendig mulig å vinne selv uten entusiastenes hjelp. Toshibas strategi ser ut til å være å få spillerne billig nok til at det blir ubetydelig prisforskjell mellom en DVD-spiller med HDMI og oppskalering og en HD DVD-spiller. Håpet deres er da at nok folk velger HD DVD-spiller, ikke fordi de egentlig har behov for HD-spiller, men fordi HD DVD-kapabilitet er "kjekt å ha" når man allikevel skal kjøpe seg ny spiller. Og når de først har kjøpt en spiller, så kan man jo likegodt også kjøpe seg en film eller to, for å se om disse HD-greiene har noe for seg.

Det gjenstår selvfølgelig å se om Toshibas strategi vil virke.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner påstanden om at det om et par år evt er plass for to marginaliserte formater der det ene har 80% og det andre 20% av et smalt entusiastmarkedet noe usannsynlig. Hvis det skal slå igjennom på massemarkedet må det først vinne entusiastene IMO.
    Fremtiden er jo ikke disc for massene, men leie av film over nett. Derfor blir aldri verken HD-DVD eller BD noen hit.

Dessverre... For min del kunne jeg tenkt meg et av formatene, eller begge for fotfeste.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Fremtiden er jo ikke disc for massene, men leie av film over nett. Derfor blir aldri verken HD-DVD eller BD noen hit.
    Jeg tror nok du er inne på noe.

Når var det de mest optimistiske ser for seg at et HD-format på disk skal danke ut DVD? I 2011? 2012? Allerede da er jeg redd 12 cm plastskiver vil virke minst like klumpete og gammeldagse som 30 cm vinyl er for de fleste idag.

Ser selv at det er sjeldnere og sjeldnere at jeg hører på musikk fra en CD. De jeg kjøper ripper jeg og så støver de ned. Jeg ser ingen grunn til at filmer skulle få en helt annen utvikling enn musikk.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at HD-filmen egentlig bør rippes ned slik at du kan få plass til 100 HD-filmer på en 5" lommeskjerm med øreklokker; og at det er DET massene bør få?

Det stilles jo litt andre krav til utstyret for å avspille film kontra musikk, og ikke minst avspilt under helt forskjellige omgivelser...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Film og musikk er absolutt ikke sammenlignbart på det området. Hvor store deler av "folk flest" har PCen koblet opp mot hovedskjermen, og ser film på den måten? Utfra "folk gidder ikke ha optiske disker"-tankegangen burde jo Pay Per View ha erstattet DVD for lengst.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Den EU-saken vil koke bort i kålen av helt åpenbare grunner. Isåfall ikke, vil Universal selvsagt bli tvunget til å utgi alt som kommer på HD DVD på BD også. Nå kan det jo ikke være noen grunn til å ikke kjøpe BD eksklusivt. Både EU og/eller den øvrige markedssituasjonen (der HD DVD stadig sakker akterut) vil tvinge Universal til å utgi BD i løpet av den nære fremtid hvis de fortsatt vil ha sin optimale del av software for HD markedet.
    Jeg tror du bedømmer EU`s rolle her svært lettvint.Jeg jobber i et EU-basert firma og jeg kan fortelle deg at når det kommer til forbruker-rettigheter så firer de ikke en tomme. Videre bryr de seg svært mye om USA`s innflytelse på på konkurranseforholdene i EU. Jeg er ikke sikker på at EU hjelper deg til å begrave HDDVD? Ellers vil jeg si at dette er faktisk ditt første snev av seriøsitet i denne debatten.
    Stølen

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Mener du at HD-filmen egentlig bør rippes ned slik at du kan få plass til 100 HD-filmer på en 5" lommeskjerm med øreklokker; og at det er DET massene bør få?
    Jeg er ikke sikker på at et er fremtiden, men jeg tror det er virktig for nye formater at de åpner for nye muligheter. Den vanligste måten å se på film om 5 år tenker kanskje ingen av oss på idag.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Film og musikk er absolutt ikke sammenlignbart på det området. Hvor store deler av "folk flest" har PCen koblet opp mot hovedskjermen, og ser film på den måten?
    Idag er det selvsagt forskjellige brukemønstre, men poenget mitt var at bruksmønsteret for musikk har endret seg mye de siste 10-15 årene. Er det helt urealistisk at bruksmønsteret for film også vil endre seg i årene som kommer?
    Utfra "folk gidder ikke ha optiske disker"-tankegangen burde jo Pay Per View ha erstattet DVD for lengst.
    Det var det eneste alternativet før og det alternativet var da ikke godt nok til å slå optiske disker. Vil Pay per View bli mere konkurrensedyktig eller vil det komme helt nye konkurrerter i årene som kommer? Husk det vokser nå opp en generasjon som bruker Internett mer enn TV. Hvordan blir deres vaner for å se film?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Jeg er ikke sikker på at et er fremtiden, men jeg tror det er virktig for nye formater at de åpner for nye muligheter. Den vanligste måten å se på film om 5 år tenker kanskje ingen av oss på idag.
    Jeg vil tro at dersom f.eks BD åpner for at kunden skal kunne rippe filmen ned til halve størrelsen for så å fildele ala MP3, hadde de vel ikke giddet å brukt så mye tid på å utvikle kopibeskyttelse. Det vil jo være starten på milliardtap, så hvofor skulle de legge til rette for noe sånt?

At fiber-tv kan åpne for en del muligheter for å leie HD-film direkte hjem, ja, men jeg tror det går laaang tid før diskene forsvinner. Det er jo her selskapene tjener store penger.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Film og musikk er absolutt ikke sammenlignbart på det området. Hvor store deler av "folk flest" har PCen koblet opp mot hovedskjermen, og ser film på den måten? Utfra "folk gidder ikke ha optiske disker"-tankegangen burde jo Pay Per View ha erstattet DVD for lengst.
    Hvor mange år siden var det ikke det var "Wow, har du internett?" Det er ikke lenge siden. For ti år siden, var det ikke disc-man som var tingen da? Nå for du mp3 spillere som er mindre enn en ti-pakkning røyk som gir plass til "ei bøtte" med sanger. Hvor mange hadde digital kamera for 10 år siden? Hvor mange benytter analogt kamera i dag - kun entusiaster og de som ikke vil tilpasse seg teknologien.

Teknologien går fremover. Enkelhet foran kvalitet. Stue pc i en eller annen form vil komme inn hos folk flest skal du se - ikke nødvendig at den ser ut som en pc. Ta feks de mange norske ungdommene i dag som ikke kjøper en eneste film - de laster de ned. Enkelt, men ikke spesielt god kvalitet. Distribusjonen er enkel - lite kostnader rundt logistikk og færre ansatte vil gi nedlasting en fordel i form av pris og tilgang. Se det i øynene - uansett hva vi som er enusiaster ønsker, trenger dette seg frem. De som ønsker å leie film, vil skaffe seg tilgang.

SVS! -man: Mener du at HD-filmen egentlig bør rippes ned slik at du kan få plass til 100 HD-filmer på en 5" lommeskjerm med øreklokker; og at det er DET massene bør få?

Det stilles jo litt andre krav til utstyret for å avspille film kontra musikk, og ikke minst avspilt under helt forskjellige omgivelser...
    Om man bør få er en ting, men jeg tror lettheten gjør at det trenger seg frem.

For min del kan gjerne begge hd-formatene bli standard da jeg øsnker kvalitet, men jeg tror ikke det er noe for massene. Massene vil ha kvantitet, billige produkter og lett tilgang. Bare se på alle som griner på nesa hver gang man klager på at det er tyveri å stjele musikk (legger ikke opp til noe diskusjon om det, bare et eksempel). Glem format krigen mellom HD-DVD og BD - se heller opp for distribusjon via internett. Det er der det største vil skje og man slipper vel noen format krig over internett. Da er vel det meste bare en codec unna.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom bare på et eksempel. Appel TV er det vel den vesle boksen til 2000 kr heter - noe slikt ser fremtiden ut. Den er vel ikke blandt det beste, men et eksempel på hva BD og HD-DVD må se seg overkjørt av.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Jeg vil tro at dersom f.eks BD åpner for at kunden skal kunne rippe filmen ned til halve størrelsen for så å fildele ala MP3, hadde de vel ikke giddet å brukt så mye tid på å utvikle kopibeskyttelse. Det vil jo være starten på milliardtap, så hvofor skulle de legge til rette for noe sånt?
    Ingen legger vel til rette for at formatet deres skal kunne rippes, men det er likevel et faktum at alle formater blir hacket og rippet. De fleste BD-titlene skulle nå være mulig å finne på nettet i full oppløsning.

De fleste vet at kopibeskyttelsen idag kun et et spill formateierne gjør for innholdseierne.
    At fiber-tv kan åpne for en del muligheter for å leie HD-film direkte hjem, ja, men jeg tror det går laaang tid før diskene forsvinner. Det er jo her selskapene tjener store penger.
    Det er godt mulig at streaming ikke blir det store, men husk at det er allerede flere muligheter som åpner seg.

Hva for eksempel med nedlasting av HD-film til HDD på spillkonsoller? Sett opp en profil og få lastet ned det som kan være aktuelt. Se trailer gratis og trykk
    for å se hele filmen for 30 poeng. Uken det er premiere på kino kan man kanskje få mulighet til å se filmen hjemme for 150 poeng. Vil ikke det få distribusjon av plastdisker til å se håpløst gammeldags ut?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i eksempel modus nå tror jeg........

For tre år siden når jeg skulle få meg adsl, noe som ikke var lett her ute på bygda... Etter mye om og men ble det det rundt 700 kbps eller hva det nå het. Det var på grensen av hva jeg kunne få. I dag? Jo du kan gjerne få adsl 2 med opp mot 16 mb linje her ute på landet. Hva har skjedd? Samme kjiipe kobber tråden inn til huset. Men teknologien flytter hele tiden grenser....

Håper ingen fanboys sover dårlig til natten nå (håper noen leser ironien mellom linjene her nå, men sier det alikevel for å være sikker), men fremtiden er nok ikke BD eller hd-dvd. Kanskje det blir nisje formater for oss entusiaster - håper at det i det minste blir det!

God natt, snart en dag mindre til ferien!

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av de jeg kjenner har de aller fleste både internett, kabel-tv eller parabol. Det er ikke mange av de som synes det er enklere å måtte koble seg opp til ett eller annet nettsted for å leie film. Det er heller ikke mange som benytter seg av PayPerView på CanalDigital eller Viasat.

Det nevnes relativt ofte fra enkelte at "hvermannsen" ikke vil kjøpe seg en Blu-ray spiller fordi det er så nytt og ukjent. Men at de samme nå mener at "hvermannsen" med glede kommer til å kable om hele stua med eksisterende anlegg opp mot internett, flatskjerm, HDMI, ethernet, tastatur og samtidig mene at dette er det enkle som "hvermannsen" ønsker seg

En annen grunn, og her snakker jeg av egen erfaring, er at jeg synes det ofte er litt trivelig å kjøre ned på video-kiosken for å leie film. Man tar kanskje med seg en Cola og potetgull tilbake eller en pizza.

Sammenligningen med fotoapparat er et eksempel på at ny teknologi kan påtvinge kunden dårligere kvalitet. Det som skjer nå er at digital speilrefleks selger som aldri før, og at folk fremkaller sine filmer på fotobutikken. Eneste forskjell fra tidligere, er at vi nå har sett bildene man ønsker å fremkalle før de går i trykk. Ellers så leverer vi CD-skiva/ minnebrikka i stede for filmrullen...

Det at vi har MP3-låter og ipods er jo ikke fordi at musikkbransjen ønsket det, men snarere for at folk ikke lengre var villig til å betale for den musikken de ønsket seg...

Så vi må skille på "hvem" som tvinger frem hvilken teknologi.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Side 116 av 653 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 112 113 114 115 116 117 118 119 120 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 256 616 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •