HD formatkrigen. - Side 110

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 110 av 653 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 106 107 108 109 110 111 112 113 114 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 610 ... SisteSiste
Viser resultater 2,181 til 2,200 av 13053
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    RIAA- og rør-gjengen er bare en knøttliten nisje, men blandt disse var det mange som fant ut at endelig var digitalt gjort riktig. Og de som var for formatene mente at forskjellene var fullt hørbare på de fleste standard anlegg. Jeg skal derimot være enig med deg om at kun en kvalitetsforbedring ikke er nok for at flertallet så behovet for oppgradering.
    Det var jo akkurat det som var mitt poeng. De tilhengere av hi-end utstyr fortsatte som før med sine RIAA og rør, og "hatet" fortsatt alt som var digital musikk. Noen få av disse aksepterte endelig digitalmusikk-medie da SACD kom.

Men hvor mange utgjorde denne forbrukermassen, da???
    Ta det litt med ro her. Det er fremdeles kun et lite mindretall som har HD-skjerm hjemme og av disse er det en øreliten gjeng med full HD.
    Hva baserer du et slikt utsagn på?

For med så mange HD-Ready flatskjermer som er solgt de siste åra, synes jeg det høres søkt ut å si at "det kun er et lite mindretall som har HD-skjerm". Her er noen tall: TVNYTT.NO - Flatskjermer har tatt over markedet
    [/quote]
    Ved siste projektorshootout var det mange som kommenterte at det var overraskende liten forskjell mellom oppskalert DVD og HD DVD. Husk at dette var med:
    -meget gode 1080 projektorer
    -riktig kalibrert utstyr
    -kildemateriale valgt for optimal kvalitet
    -AV-nerder
    Jeg var på Projektortreff 2007, var du? Alt gikk igjennom Crystallio II; en av markedets råeste videoprosessorer. Ikke mange vanlige som sitter med slikt utstyr. Og den prosessoren lager jo nesten HD-kvalitet av SD, men så koster vidunderet ca. 40k, også.
    Hva i alle dager er det du prøver å si her? HD-platene åpner ikke for noen bruksområder man ikke hadde med DVD så det er ingen argumenter for å oppgradere. Likeså åpnet ikke SA-CD/DVD-Audio noen nye muligheter i forhold til CD.
    Veldig negativ og snevert tenkt, da. Ta videokamera: Du mener at det å kunne filme i 1920x1080i med en 50GB plate vil ikke ha NOE å si for forbrukeren?
    Joda, flere hadde inne plater. Og som du sier så ble de nye lydformatene støttet av svært mange CD- og DVD-spillere så det var meget lett å oppgradere til et bedre format for de som ønsket det.
    Nei, det er ikke sant. Det var ikke noen butikker i Sarpsborg eller Fredrikstad som hadde hørt om SACD en gang. Og ergo ingen slike plater i butikk. Og enkelt var det å spille av SACD, ja, men formatet er primært for 5.1 oppsett som takler et helt annet frekvensområde enn det som er vanlig.

Sitat Opprinnelig postet av wikipedia
    As of April 2007, there have been over 4,500 SACD releases, a little over half of which appear to be classical. Jazz appears to have fewer releases, and popular music, mainly remastered previously released albums, appears to have even fewer releases than jazz
    Ser du hvilket snevert marked dette formatet søkte?
    Sitat Opprinnelig postet av wikipedia
    Few home audio systems can accurately reproduce sounds above 20 kHz, and most recording chains are designed around this limit. Modern pop music is typically compressed to a small percentage of the maximum available dynamic range, and thus would not benefit from the extended dynamic range available in SACD. In comparison, acoustic performances of jazz, folk, classical and alternative music can definitely benefit from the lack of amplitude compression that an extended dynamic range affords.
    Dermed fikk man ingen særlig oppgradering av lydkvalitet, noe mange merket seg. Jeg var en av de som ikke hørte forskjell. Jeg hadde den gang en BAT VK60 rørforsterker koblet til en Krell KAV-300 cd-spiller. Da jeg kjøpte en Denon DVD-spiller med SACD, var det ingen forskjell å høre.

Stikk motsatt av HD-formatene, hvor block-busters, Oscar-nominerte populære filmer blir sluppet på formatet.
    Jeg ser ingen merkbar forskjell i eksponeringen av de to formatkrigene. Det ble sagt og skrevet svært mye om lydformatene og det manglet ikke på demoer.
    Lurer på hvor i landet du bor, dersom du hadde mengder med SACD/ DVD-A i platebaren, mange steder å få et fullt ut SACD-demo, men at du nå omtrent ikke ser noe som har med HD å gjøre:-?
    Nei, du kjøpte kanskje ikke SA-CD, men avspillerne er som du selv sier meget lett tilgjengelige til lav pris og det er over 4000 titler tilgjengelig for SA-CD. Likevel er det kun en liten nisje som har vært villig til å gå over til et nytt lydformat.
    4000 tiltler. Ha-ha. Der støtter jeg meg til Tklev. Både jeg og min far lette lenge etter titler å kjøpe. Ingen å se i butikkene (sentrale østlandet), og de kostet godt over 200 kr-grensen fra USA. Så skulle man kjøpe en SACD-tittel, betalte man fort 500 kroner for en plate. Titlene var stort sett litt sær jazz, blues og mye klassisk. En av de få "normale" titlene jeg fant, og som jeg kjøpte på SACD, var med Diana Krall. Men selv dette er jo ikke akkurat mainstream musikk fra hitlistene.

Da blir det bare dumt å si at det er solgt millioner av SACD-spillere, og tusenvis av titler. Det er like dumt å si at det i fjor ble solgt millioner av DivX-spillere, fordi det står på klistremerket på DVD-spilleren.
    Det er nettopp dette som er poenget mitt, at kun bedre kvalitet aldri har klart å skape annet en nisjeformater. Du kan hverken skylde på få spillere, få titler eller dyre spillere for at SA-CD ikke har tatt over.
    Nei, og dermed har HD ingen likheter med SACD. Hadde alle titlene på HD vært like sære som på SACD, og markedsføringen vært like dårlig, så...

Og den lista, er jo dine betrakninger ut fra et veldig negativt utgangspunkt.
    Var markedet ikke klart for noe bedre etter 17 år med CD?
    Jo, men alternativet var ikke bra nok. Sære titler, og skulle man nyttegjøre seg av frekvensområdet til SACD ble det straks dyrt. Omtrent samtidig kom noe som het ipod og MP3 for fullt...

Jeg har kommet med en del bastante meninger selv her inne, og det er ingen hemmelighet at jeg håper på at Blu-ray skal vinne. MEN, jeg elsker film i HD uansett format. Om det er HD DVD eller BD, så er opplevelsen komplett hver gang. Og nå endelig med ukomprimert lyd, slik filmlyden var spilt inn på master.

Men du, Robertaas, virker som om du ikke ønsker HD velkomment overhode. Du har ikke troen på HD som format, og ser kun begrensninger i det som er nytt med formatene. At 5 ganger så høy oppløsning som DVD. 50GB (30GB) mot 8,5GB. Helt andre muligheter for interaktivitet. Mulighet for firmware og nedlastbart materiale over internett til HD-spilleren. Alt dette har ingenting å si. Og husk; dette er bare starten. Tenk hvilke codecer og overføringer som venter om ett par år...

På forumet er det enkelte som har forkjærlighet kun for HD DVD, andre kun for Blu-ray og noen liker begge format like godt. Men i bunn og grunn elsker vi alle film HD.

Det virker på meg som om du heller vil at vi skal ha SD DVD i 10 år til, og håper at HD-formatene lider samme skjebne som det SACS/ DVD-A gjorde:roll:

For øvrig: her er noen av de 4000 fantastiske titlene som skal gjøre at "hvermannsen" går over til kun å kjøpe SACD.The Super Audio CD | SA-CD | SACD Reference
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Jeg var på Projektortreff 2007, var du? Alt gikk igjennom Crystallio II; en av markedets råeste videoprosessorer. Ikke mange vanlige som sitter med slikt utstyr. Og den prosessoren lager jo nesten HD-kvalitet av SD, men så koster vidunderet ca. 40k, også.
    Ehhh dette er helt feil. Det var kun modell Three som benyttet CII. Det var Thoshiba XE1 som oppskalerte all DVD til 1080P!

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da beklager jeg. Jeg forsto det sånn at XE1 også gikk igjennom VP. Hm, husker jeg så feil? Trodde at Crystallio kjørte oppskallering av SD, men at ved HD DVD avspilling så sendte den 1080-signalet rett igjennom. Men, ok...

Men XE1 gjør også en over snittet god jobb på skalering.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer Composite sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker all den kritikken DVD fikk da den kom.
    Dårlige plater,lite holbart,fort riper osv.
    Da det begynte og selge,og vanlige folk fikk opp øynene for bildekvaliteten vs VHS måtte VHS vike i veggseksjonen.

Heia Blu-Ray :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    EU begins HD-DVD/Blu-ray investigation - vnunet.com

Skal bli spennende å se om EU finner ut noe..
    Dette mener jeg blir helt feil. Skal liksom EU "tvinge" Fox/Sony/MGM/osv til å gi ut plater på HD-DVD for å "fikse" HD krigen? Det blir jo som om de skulle tvinge alle musikk selskapene til å gi ut alt på SACD/DVDA/drm-fritt-mp3 det!

Dette for meg lukter korrupsjon av den grad at Toshiba (eller tilhengere) har stukket litt for mange penger i lomma på en kommisær. Det lukter desperasjon.

Skulle EU blande seg inn burde de gjort det før og sørget for et krav om et format (eller iallefall krysskompabilitet). Begynner EU å knote her nå er det beste de oppnår å forlenge krigen.

Tror dere virkelig BD-kampen vil gi ut "gode" HD-DVD plater i Europa dersom EU krever det? Og hva med Universa på BRDl? Husk at EU ikke har noe makt utenfor Europa - og dette kan være med å føre til at Europa (igjen) havner i HD-bakleksa.

Nei dette var for meg ikke en hyggelig tanke, eller lesning...

Hele situasjonen er jo egentlig latterlig - små krangling om distribusjonsmediet. Innholdet kan jo stort sett være identisk - men det ligger penger i royalties og dermed tenker de kun sin egen lomme og ikke hva som er best for forbruker/markedet.

(Nei vi trenger ikke to inkompatible HD formater, og å si at begge har livets rett er latterlig i mine øyne... det er nettopp det som kan få dette til å gå samme vei som MD/DCC SACD/DVDA...)

Newcomer aibo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gojensen
    Dette mener jeg blir helt feil. Skal liksom EU "tvinge" Fox/Sony/MGM/osv til å gi ut plater på HD-DVD for å "fikse" HD krigen? Det blir jo som om de skulle tvinge alle musikk selskapene til å gi ut alt på SACD/DVDA/drm-fritt-mp3 det!

Dette for meg lukter korrupsjon av den grad at Toshiba (eller tilhengere) har stukket litt for mange penger i lomma på en kommisær. Det lukter desperasjon.

Skulle EU blande seg inn burde de gjort det før og sørget for et krav om et format (eller iallefall krysskompabilitet). Begynner EU å knote her nå er det beste de oppnår å forlenge krigen.

Tror dere virkelig BD-kampen vil gi ut "gode" HD-DVD plater i Europa dersom EU krever det? Og hva med Universa på BRDl? Husk at EU ikke har noe makt utenfor Europa - og dette kan være med å føre til at Europa (igjen) havner i HD-bakleksa.

Nei dette var for meg ikke en hyggelig tanke, eller lesning...

Hele situasjonen er jo egentlig latterlig - små krangling om distribusjonsmediet. Innholdet kan jo stort sett være identisk - men det ligger penger i royalties og dermed tenker de kun sin egen lomme og ikke hva som er best for forbruker/markedet.

(Nei vi trenger ikke to inkompatible HD formater, og å si at begge har livets rett er latterlig i mine øyne... det er nettopp det som kan få dette til å gå samme vei som MD/DCC SACD/DVDA...)
    Skapt situasjon for å holde "papirløfterne" i Eu i jobb. Hvis de skulle klare å komme til en konklusjon etter 5år med drøfting er et av systemene allerede vinner.....

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det blir vel samme type møte som når "trærne i Ringenes Herre" hadde møte; dette tar laaang tid Så krigen er nok avgjort lenge før de er kommet til en konklusjon...

Men, enig. Dette lukter det det av...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men, enig. Dette lukter det det av...
    Er dere sikker på at det ikke er BDA det "lukter av"?

Hemmelige økonomiske avtaler som binder leverandører til avtaler som hindrer fri konkurranse er som kjent ulovlig og er ingen fordel for oss konsumenter. Kanskje EU kommisjonen vet noe dere ikke vet?

Skal ikke se bort ifra at en dom fra EU forbruker organisasjon tvinger selskapene til å gi ut på begge formater i Europa.

Ingen filmselskaper, distributører, disk produsenter eller konsumenter er tjent med et fremtidig HD media format som er dirigert av et fåtall gigantiske internasjonale selskaper.

Det vil påføre de (relativt små) Europeiske filmselskapene/distributørene merkostnader å utgi HD media hvis BD er det eneste alternativet.
    Disse sammen med authoring og diskprodusenter må også konkurrere på pris med giganter som Sony og Panasonic.
    Resultatet er at Europas uavhengige Postproduksjon/disk produksjon kan bli nærmest utradert til fordel for noen få store selskaper. Færre selskaper = mindre konkurranse = høyere priser.

Hvis det finnes noe "snusk" innen BD eksklusiv avtalen er det ikke sikkert det tar så lang tid før EU kommisjonen reagerer.

Det tok mindre enn et år før iTunes DRM ble fjernet etter et initiativ som kom fra det norske forbrukerrådet.

Forresten, når er det BD skal leve opp til slagordet, "beyond high definition"? Skal de levere "beyond high definition" i år, eller blir det først til neste år ?

Newcomer crank sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arty

Er det bedre å stappe spenna i lomma på HDDVD kartellet da???

Ref.."Forresten, når er det BD skal leve opp til slagordet, "beyond high definition"? Skal de levere "beyond high definition" i år, eller blir det først til neste år ?"

Har du ikke satt deg ned for å nyte "The Patriot" og Pirates 1 & 2?
    Her snakker vi "beyond high definition"

Ps??? Hvordan har folk tid til å henge her på forumet, når det er så mange deilige BD filmer å få kjøpt..????? Og se!!
    Skjønner at HDDVD gutta har god tid, Blu Ray leiren. Sherpings!!!
    Kampen er vunnet, 1 Desember er det bare å reise glasset. BD vil ha en markedsandel på minst 90% i USA...
    Og i Europa sitter vi med Japanske tilstander.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD DVD Fights Back With New Features - Forbes.com

HD-DVD får skryt for sine interaktive funksjoner, som fungerer allerede nå.. Har mine tvil på at det er mange som velger film basert på features, men vi får vel svaret når vi får tallene på salget av 300..

Newcomer aibo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Playstation 3 senker prisen med $ 100 i usa.
    Spennende dager, kanskje kommer det gode nyheter til "gamlelandet" også?

Sitat
    ack bak
    "It looks like Circuit City is running a promotion with Sony on July 15-21 and the PS3 will be priced at $499 and will also be eligible for 5 free movies.

In addition the BDP300 will also come with 2 free movies on top of the 5 free movies for $499. If you buy a Sony HDTV the BDP300 will also be $100 off ($399 plus the 7 free movies).

I think the PS3 price drop is a sign of things to come and could really help generate some much needed PS3 sales for Sony. It looks like Sony is getting aggressive with both the PS3 and their standalone player.

What say you about this promotion and the impact to the format war??"

DVD Talk Forum - Circuit City Prices: July 15 - July 21, 2007
    Rumor: PLAYSTATION 3 $100 Price Cut Hits July 15 - Kotaku

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PS3 increases Blu-ray sales by 1000%

Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Med 1080/24p

Positivt at det kommer enda en Blu-ray spiller.

Blu-ray.com - Blu-ray News - Sharp Announces First Blu-ray Player

Da har BD spillere fra Sony, Panasonic, Pioneer, PS3, Samsung, Philips og nå Sharp på markedet.

Og hva het de spillerne fra HD DVD igjen....åh, ja de har bare èn spiller de ja...De heter A1, A2, A3, A4, A20
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crank
    Kampen er vunnet, 1 Desember er det bare å reise glasset. BD vil ha en markedsandel på minst 90% i USA...
    Oi oi! Det må jeg si 90 % av nærmest ikke noe salg er ikke værst det! Skyte spurv med kanoer, hørt om det?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT:

Det har vært så mye skriving om at Sony selger PS3 med store tap, noe som er riktig, men det er andre som har større problemer.

VG Nett - Spill - Bruker milliarder på 360-reparasjoner

Det er forøvring positivt at MS håndterer det på en åpen måte, men det svir på pungen (7 milliarder), selv for MS.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Litt OT:

Det har vært så mye skriving om at Sony selger PS3 med store tap, noe som er riktig, men det er andre som har større problemer.

VG Nett - Spill - Bruker milliarder på 360-reparasjoner

Det er forøvring positivt at MS håndterer det på en åpen måte, men det svir på pungen (7 milliarder), selv for MS.
    Det viser jo også at MS tar problemet seriøst, og har satt opp garantitiden til 3 år på verdensbasis.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Det viser jo også at MS tar problemet seriøst, og har satt opp garantitiden til 3 år på verdensbasis.
    Ja, veldig bra for kundene, men likevel veldig kostbart for MS.

Skal bli spennende å se om en stund hvor holdbar PS3 er. Det var en del 'døde' enheter i lanserings-batchen i USA, eller så har det ikke vært rapport utstrakte problemer? Potensialet for store kostnader er stort med så mange enheter hvis feil-prosenten er høy.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Oi oi! Det må jeg si 90 % av nærmest ikke noe salg er ikke værst det! Skyte spurv med kanoer, hørt om det?
    Utdyp gjerne hva du mener med "ingenting"; ett år etter lansering...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blueray

Blueray e greiest - og best, siden vi nå har PS# :-D

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utdyp gjerne hva du mener med "ingenting"; ett år etter lansering...
    Vel.. Vi får se.. Crank skrev 90% for BD 1. desember.. Jeg kunne satset mye penger på at det *ikke* skjer.. Da må isåfall Toshiba og Universal ha kastet inn håndkleet og gitt seg.. Det er selvsagt en teoretisk mulighet det også..

Uansett, HD er fortsat et minimalt marked, og jeg tror nok ikke studioene er fornøyd med de små salgene de har..
    Basert på antagelsen til Crank, så vil prosentfordelingen av platesalg 1. desember våre noe sånt som:
    DVD 95%
    BRD 4,5%
    HD-DVD 0,5%
    --------
    Dette er selvsagt ville gjettninger, jeg aner ikke hvor stor andel BRD utgjør i forhold til DVD; og iallefall aner jeg ikke hvor mye den andelen vil være om 5 måneder..

Uansett, jeg er fortsatt ikke overbevist om at BRD ikke kan klare å ødelegge for seg selv innen den tid. BD+ er fortsatt ikke lansert på markedet, jeg ville ha ventet til vi ser resultatet av det eksperimentet før "krigen" er avgjort..

Side 110 av 653 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 106 107 108 109 110 111 112 113 114 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 610 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •