HD formatkrigen. - Side 109

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 109 av 653 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 105 106 107 108 109 110 111 112 113 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 609 ... SisteSiste
Viser resultater 2,161 til 2,180 av 13053
    Newcomer aibo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CNN interview on Blu Ray HD DVD war and lcd's

Dette blir lest av flere en noen hissige BD og HD "fanboys"

Ps "The Patriot" på BD er helt utrolig..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Vel, lyden er også betydelig bedre. Prosentvis er nok økningen i lydkvalitet større en den økte bildekvaliteten.
    Dessverre er nok forbedringen i lydkvalitet mer målbar enn hørbar. Jeg tror ikke du vil finne mange her i landet som er eldre enn 20 år og som klarer å høre forskjell på lydsporet på DVD og HD DVD/Blu-ray (forutsatt at den samme lydmiksen er brukt som utgangspunkt).

Dessverre er også det en entusiastgreie, men tøft for oss som er entusiaster da
    Det er nok mest psykologisk, tror jeg.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Kjedelig eller irriterende relevante? Jeg har vært med under lanseringer, pressemøter og påfølgende diskusjoner etter lansering både for BD/HD DVD og for SA-CD/DVD-Audio og det forbausende hvor mange likheter det er. Jeg fikk også med meg lansering og diskusjonene rundt MD/dcc og også der var det mye av det samme.

Dette er antagelig det viktigste spørsmålet i denne formatkrigen:
    Når klarte man ved kun å tilby bedre kvalitet å ikke bare skape et nisjeformat, men klarte å få flertallet til å adoptere et nytt fysisk distribusjonsformat?

Jeg noterer også at du er optimistisk og tror at BD skal tredoble salget i løpet av 5 år.
    Likhetene er jo kun at SACD/ DVD-Audio også er to format som skulle lanseres.

For det første klarte aldri de formatene å overbevise noen om at dette trengte man. De som virkelig satt pris på god musikk-kvalitet og hifi, kjøpte seg hi-end platespillere med tilhørende RIAA-trinn og dyre rør-forsterkere. Problemet med SACD, var jo også at nesten alle komponentene måtte byttes ut, dersom du skulle få gleden av hele frekvensområdet.

Nå så har folk HD-Ready skjermer de ikke får brukt fullt ut, mange har Full-HD skjermer og veldig mange har det samme i projektorer. HDTV er også kommet for å bli, og er på vei også i Norge og Skandinavia. Og av de heldige som har fått HDTV, ser de forskjellen mellom HD og SD. Når de da får vite at man kan få enda bedre kvalitet enn HDTV-sendinger, så vil dette selge. Spesielt til alle de som er interessert i sport.

Se bare på de bedrøvelige sendinger som ble sendt på fotball VM sist; med båndbredde så lave at man kunne tro det var streamet på internett. Så HDTV kommer det, og da vil også folk også ha et filmformat som er i HD.

Dessuten er potensialet i produktmangfold mye større for HD. Det er selvsagt HD-avspillere, man har det på PS3 og Xbox 360. Det vil komme fler og fler avspillere og brennere til PC og laptop. Vi vil få mulighet til å kjøpe Blu-ray HDD (harddisk) opptakere, og kan dermed ta opp HDTV-sendinger i frmtiden. Det vil komme ekte HD-oppløste videokamera.

SACD og DVD-Audio ble kun et klistremerke på eksisterende CD- og DVD-spillere. Selv etter 5-6 år vet så og si INGEN i en platebutikk hvva dette er. De har aldri hatt inne en eneste tittel med SACD/ DVD-Audio, og skulle man få tak på en tittel var det nesten kun fra amerikanske web-sider.

Når det gjelder HD: platebutikker, el-kjeder og hifi forretninger, DVD-web butikker, omtaler på kjente web-sider som f.eks ITAvisen og DinSide, radioreklamer, tv reklamer, omtaler og markedsføring i norske og amerikanske hifi magasiner; og ikke minst hvor mange spillere ogfilmer som allerede er solgt, kun ett år etter lansering.

Og selv om SACD/ DVD-A opplyste om at de solgte millioner av spillere, er jo dette bare tull. Logoen fulge med på de spillerne forbrukerne kjøpte. Jeg kjøpte f.eks, en Denon 3910, hvor logoen SACD sto på. Men jeg kjøpte meg ikke en SACD-spiller av den grunn.

Nei, Robertaas, jeg ser absolutt INGEN likhet mellom SACD/ DVD-A og Blu-ray/ HD DVD.

Og til svar på spørsmålet ditt: med DVD klarte vel bransjen å skaffe et helt nytt format, som ikke forble et nisjeformat.

Siden du jobber i bransjen, vet du sikkert også at det ikke KUN er produktet i seg selv som er avgjørende for success: markedsføring og timing er to avgjørende faktorer. Jeg tror timingen nå er riktig. markedet er, etter 10 år med DVD, klar for å få noe bedre.

HD kommer for å bli...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Color symbolism and psychology - Wikipedia, the free encyclopedia

"Many believe that blue is universally the best color as it has the most positive and fewest negative cultural associations across various cultures."

Case closed.
    Color symbolism and psychology
    From Wikipedia, the free encyclopedia
    (Redirected from Color psychology)
    Jump to: navigation, search
    Information in this article or section has not been verified against sources and may not be reliable.
    Please check for inaccuracies and modify as needed, citing the sources against which it was checked.
    Nei skjønner godt at du ikke vil si mer om dette

Det var ikke noe godt utspill i utgangspunktet heller.

PS. Dette er fra samme artikkel
    Most evidence suggests the lack of a single, universal psychological reaction to a particular color
    Case realy closed

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg lurer mer på er når de første spillerne som kan sende bitstream til en kompatibel receiver kommer. foreløpig har jeg ikke sett en eneste spiller som greier dette uavhengig av format.
    For HD DVD sin del, som stort sett bruker True HD som sitt topplydformat, så spørs det vel om det hjelper all verden om spillerne har spesifikasjoner til å sende det som bit stream så lenge de fleste diskene er "authored in advanced" mode som medfører media flags som styrer hardware slik lyden må dekodes internt i spilleren alikevel. Mener å huske at Toshiba HD XE1 faktisk har riktig HDMI 1.3 brikke (Silicon Image Vastline 9134) som tillater True HD output som bitstream, men som sagt over så har det mindre å si i de fleste tilfeller hvis filmene krever dekoding internt i spillerne.

Men...det er vel ikke noe galt med å dekode True HD lyden i spilleren?

For Blu-ray er jeg ikke helt sikker, der brukes jo True HD svært lite, og det er DTS HD MA som brukes som komprimert lossless for det meste. I alle fall hos Fox. Så vidt jeg forstår er det ikke samme situasjon med software der som på HD DVD, og da lurer jeg på det samme som deg i og med at ingen av spillerne greier å dekode DTS HD MA heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Nei skjønner godt at du ikke vil si mer om dette

Det var ikke noe godt utspill i utgangspunktet heller.

PS. Dette er fra samme artikkel

Most evidence suggests the lack of a single, universal psychological reaction to a particular color

Case realy closed
    Bruker man så strenge krav som A SINGLE UNIVERSAL PSYCHOLOGICAL REACTION, så utelukker man det meste.

Se f.eks. på hvilke farge man anvender på som bakgrunsfarge på skjermer, projectorer, avspillere osv., så er det i hovedsak BLÅTT. Det er kanskje ikke så lett å bevise at det er riktig, men mange har hatt det som oppfatning og brukt det i det henseende. Jeg kan ikke huske å sett noen med RØD bakgrunsfarge.:-?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel strengt tatt veldig OT

Men diskuterer det gjerne. Hvorfor bruker Coca Cola, McDonalds rødt? Er det slik at Pepsi er overlegen fordi de bruker blått?

Poenget med å tillegge noe, det en kaller psykologisk effekt er vel for å skille det fra kulturelle trekk. Psykologiske blir dermed almengyldig mens andre effekter er kulturelt betinget. Dermed må en nok si at noe "a single universal reaction" er nødvendig. Slik er det med frykten for høyde osv.

Det hjelper dermed lite at mange bruker blått som skjermfarge osv. Det blir ikke universalt bedre enn rødt.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dobbelt så mye av ingeting = ?

Noen som har sett "Änglagård - sommeren etter" her inne? Der forteller Gotfred en vits (rett før han dør, men det er ikke poenget):

Vitsen handler om en svensk kjøpmann. Han blir spurt om hvordan salget går, han svarer som følgende: Noen dager selger jeg ikke noe, andre dager dobbelt så mye.

Hvis man setter dette inn i denne såkalte HD-DVD - Blu-Ray krigen, stemmer det bra. Blu-Ray selger dobbelt så mye av ingenting, og hva er det å skryte av? Salgstallene som man viser til er ikke noe i det hele tatt sett i forhold til omsettningen av DVD. Her utroper den ene fanboyen etter den andre seiere hit og ditt. Fantastiske salgstall for vi også høre om.

Er det ikke på tide å innse at det dobbelte av ingeting ikke er noe? Her inne er det i hvertfall ikke mange som har skjønt det av fanboys'ene.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EU begins HD-DVD/Blu-ray investigation - vnunet.com

Skal bli spennende å se om EU finner ut noe..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Dette er vel strengt tatt veldig OT

Men diskuterer det gjerne. Hvorfor bruker Coca Cola, McDonalds rødt? Er det slik at Pepsi er overlegen fordi de bruker blått?

Poenget med å tillegge noe, det en kaller psykologisk effekt er vel for å skille det fra kulturelle trekk. Psykologiske blir dermed almengyldig mens andre effekter er kulturelt betinget. Dermed må en nok si at noe "a single universal reaction" er nødvendig. Slik er det med frykten for høyde osv.

Det hjelper dermed lite at mange bruker blått som skjermfarge osv. Det blir ikke universalt bedre enn rødt.
    Definitivt OT. Farger brukes for å symbolisere mange ting som du påpeker. Nå var det snakk om blått symboliserte 'behagelighet', 'mindre stress' osv. Det har vært tanken blant de som bruker det som bagrunn på skjermer og avspillere ihvertfall. Som sagt mange gjør, om det er riktig er en annen ting. Å trekke inn farger i merkevare symboler skjønner jeg ikke, det er en helt annen ting, de skal tiltrekke oppmerksomhet og symbolisere mange ting.

Det blir kåret en vinner i format-krigen lenge før rød farge blir 'universally accepted as the best color' over blå-farge eller vice versa.

På tide å se en HD-film eller tre. :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    EU begins HD-DVD/Blu-ray investigation - vnunet.com

Skal bli spennende å se om EU finner ut noe..
    Ja, la EU ordne opp. Noen som husker HD-MAC. ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av per-johnny
    På tide å se en HD-film eller tre
    Jeg sier tre. Og den første jeg anbefaler, Per Johnny, er Flags of our fathers som er ute både på Blu-ray(sett i går kveld) og HD DVD.

Vi er langt på viddene her nå til tider. Men en ting kan jeg si -etter at PS3 kom i hus har verden blitt lettere. For maken til responsive spiller .. i forhold til min Panasonic BD og Toshiba HD DVD... Man skrur den på, setter i filmen, og man ser film...

DET jeg lengter etter er en HD DVD spiller som er like rask.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Likhetene er jo kun at SACD/ DVD-Audio også er to format som skulle lanseres.

For det første klarte aldri de formatene å overbevise noen om at dette trengte man. De som virkelig satt pris på god musikk-kvalitet og hifi, kjøpte seg hi-end platespillere med tilhørende RIAA-trinn og dyre rør-forsterkere. Problemet med SACD, var jo også at nesten alle komponentene måtte byttes ut, dersom du skulle få gleden av hele frekvensområdet.
    RIAA- og rør-gjengen er bare en knøttliten nisje, men blandt disse var det mange som fant ut at endelig var digitalt gjort riktig. Og de som var for formatene mente at forskjellene var fullt hørbare på de fleste standard anlegg. Jeg skal derimot være enig med deg om at kun en kvalitetsforbedring ikke er nok for at flertallet så behovet for oppgradering.

Nå så har folk HD-Ready skjermer de ikke får brukt fullt ut, mange har Full-HD skjermer og veldig mange har det samme i projektorer. HDTV er også kommet for å bli, og er på vei også i Norge og Skandinavia. Og av de heldige som har fått HDTV, ser de forskjellen mellom HD og SD.
    Ta det litt med ro her. Det er fremdeles kun et lite mindretall som har HD-skjerm hjemme og av disse er det en øreliten gjeng med full HD.

Ved siste projektorshootout var det mange som kommenterte at det var overraskende liten forskjell mellom oppskalert DVD og HD DVD. Husk at dette var med:
    -meget gode 1080 projektorer
    -riktig kalibrert utstyr
    -kildemateriale valgt for optimal kvalitet
    -AV-nerder

Hvordan i alle dager kan du da håpe at kun denne billedforskjellen er nok å få gjennomsnittsforbrukeren til å oppgradere? Husk at gjennomsnittsbrukeren ikke brydde seg om å oppgradere fra 240 til 425 linjers oppløsning fra VHS til S-VHS hvor forskjellene var langt mer synlige.
    Dessuten er potensialet i produktmangfold mye større for HD. Det er selvsagt HD-avspillere, man har det på PS3 og Xbox 360. Det vil komme fler og fler avspillere og brennere til PC og laptop. Vi vil få mulighet til å kjøpe Blu-ray HDD (harddisk) opptakere, og kan dermed ta opp HDTV-sendinger i frmtiden. Det vil komme ekte HD-oppløste videokamera.
    Hva i alle dager er det du prøver å si her? HD-platene åpner ikke for noen bruksområder man ikke hadde med DVD så det er ingen argumenter for å oppgradere. Likeså åpnet ikke SA-CD/DVD-Audio noen nye muligheter i forhold til CD.

SACD og DVD-Audio ble kun et klistremerke på eksisterende CD- og DVD-spillere. Selv etter 5-6 år vet så og si INGEN i en platebutikk hvva dette er. De har aldri hatt inne en eneste tittel med SACD/ DVD-Audio, og skulle man få tak på en tittel var det nesten kun fra amerikanske web-sider.
    Joda, flere hadde inne plater. Og som du sier så ble de nye lydformatene støttet av svært mange CD- og DVD-spillere så det var meget lett å oppgradere til et bedre format for de som ønsket det.

Når det gjelder HD: platebutikker, el-kjeder og hifi forretninger, DVD-web butikker, omtaler på kjente web-sider som f.eks ITAvisen og DinSide, radioreklamer, tv reklamer, omtaler og markedsføring i norske og amerikanske hifi magasiner; og ikke minst hvor mange spillere ogfilmer som allerede er solgt, kun ett år etter lansering.
    Jeg ser ingen merkbar forskjell i eksponeringen av de to formatkrigene. Det ble sagt og skrevet svært mye om lydformatene og det manglet ikke på demoer.

Og selv om SACD/ DVD-A opplyste om at de solgte millioner av spillere, er jo dette bare tull. Logoen fulge med på de spillerne forbrukerne kjøpte. Jeg kjøpte f.eks, en Denon 3910, hvor logoen SACD sto på. Men jeg kjøpte meg ikke en SACD-spiller av den grunn.
    Nei, du kjøpte kanskje ikke SA-CD, men avspillerne er som du selv sier meget lett tilgjengelige til lav pris og det er over 4000 titler tilgjengelig for SA-CD. Likevel er det kun en liten nisje som har vært villig til å gå over til et nytt lydformat.

Det er nettopp dette som er poenget mitt, at kun bedre kvalitet aldri har klart å skape annet en nisjeformater. Du kan hverken skylde på få spillere, få titler eller dyre spillere for at SA-CD ikke har tatt over.

Nei, Robertaas, jeg ser absolutt INGEN likhet mellom SACD/ DVD-A og Blu-ray/ HD DVD.
    Som vist ovenfor så ser jeg ingen forskjeller, i alle fall ikke forskjeller som går til fordel for BD/HD DVD.
    Og til svar på spørsmålet ditt: med DVD klarte vel bransjen å skaffe et helt nytt format, som ikke forble et nisjeformat.
    Akkurat, og grunnet til at DVD ikke ble et nisjeformat var nettopp at DVD tilbød så mye mer enn kun kvalitetsforbedring!

Jeg har tidligere postet denne oversikten over hvor lite oppgradering til BD/HD-DVD/HD VMD tilbyr forbrukerne:

Med plass til mer innhold så mener jeg selvsagt minutter og ikke GB.

Siden du jobber i bransjen, vet du sikkert også at det ikke KUN er produktet i seg selv som er avgjørende for success: markedsføring og timing er to avgjørende faktorer. Jeg tror timingen nå er riktig. markedet er, etter 10 år med DVD, klar for å få noe bedre.
    Var markedet ikke klart for noe bedre etter 17 år med CD?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har tidligere postet denne oversikten over hvor lite oppgradering til BD/HD-DVD/HD VMD tilbyr forbrukerne:

Med plass til mer innhold så mener jeg selvsagt minutter og ikke GB.

Var markedet ikke klart for noe bedre etter 17 år med CD?
    Mange vil nok være noe uenig i mange av utsagnene.
    Bedre utstyr?
    Var de gode VHS spillerene dårligere enn en DVD spiller?
    Det mener ikke jeg.

Enklere og raskere navigering avhenger av spiller. PS3 er minst like rask som DVD, men kan godta 0 under tvil.

Flere avspillere og bruksområder.
    Vel, de har 1-2 flere avspillere nettopp BD, HD eller Begge
    I-HD og BD-J gjør at de de kan få mange fler muligheter enn DVD.

Mer robuste plater.
    BD har i allefall et herdet belegg på sine plater som visstnok skal være vesentlig bedre enn DVD

Bedre kvalitet = nye kabler.
    Nei ikke nødvendivis.
    Du kan bruke komponent på opptill 1080i, og du kan bruke analoge kabler til HD audio på spillerene som har dette.

Plass til mer innhold.
    Vel BD har 50GB å boltre seg med (opptil 22.2t med PAL oppløsning, HD 8,5t)
    HD DVD har 30GB (opptil 13.3t med PAL oppløsning, HD 5.1t)
    DVD 8,5GB (opptil 3.8t med PAL oppløsning)

Platekostnaden vil kanskje over tid komme ned under DVD.
    Det kan du i allefall ikke si sikkert at ikke skjer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Var de gode VHS spillerene dårligere enn en DVD spiller?
    Det mener ikke jeg.
    Eh, mener du at ved overgang fra film på VHS til DVD så fikk man ikke bedre billedkvalitet? 576 linjers komponent ikke bedre enn 240 linjer kompositt?

Enklere og raskere navigering avhenger av spiller. PS3 er minst like rask som DVD, men kan godta 0 under tvil.
    0 betyr ingen forbedring. Jeg tviler ikke på at navigerting på BD er like god som DVD, men det er ingen markant forbedring, altså er bedre navigering ikke er argument for å oppgradere.

Flere avspillere og bruksområder.
    Vel, de har 1-2 flere avspillere nettopp BD, HD eller Begge
    I-HD og BD-J gjør at de de kan få mange fler muligheter enn DVD.
    Jeg tror du misforstår, hvor er det man nå kan bruke en BD-spiller som man ikke før har kunne brukt en DVD-spiller?

Ekstramateriale og muligheter for interaktivitet har hittil vist seg å ha null interesse for massemarkedet. 4-kanals lyd og tekst på CD var det null interesse for, Interaktive filmer og spill var det null interesse for på DVD og jeg ser ingen grunn til at Java på BD skal bli noen slager.

Massemarkedet er kun interessert i å trykke på "play" og se en film.
    Mer robuste plater.
    BD har i allefall et herdet belegg på sine plater som visstnok skal være vesentlig bedre enn DVD
    De har et herdet belegg(som de har råteproblemer med), men det trenger de også for å kompensere for smalere dataspor og at data ligger rett under overflaten. Totalt ser jeg ikke at det skal være noen forbedring og jeg har heller ikke hørt det brukt som argument for oppgradering fra DVD.

Bedre kvalitet = nye kabler.
    Nei ikke nødvendivis.
    Du kan bruke komponent på opptill 1080i, og du kan bruke analoge kabler til HD audio på spillerene som har dette.
    Gjennomsnittlige brukere har idag ikke komponentkabler mellom DVD-spiller og TV.

Plass til mer innhold.
    Vel BD har 50GB å boltre seg med (opptil 22.2t med PAL oppløsning, HD 8,5t)
    HD DVD har 30GB (opptil 13.3t med PAL oppløsning, HD 5.1t)
    DVD 8,5GB (opptil 3.8t med PAL oppløsning)
    Selvsagt kan man få plass til mere video når man går ned i oppløsning eller bruker kraftigere komprimering. Jeg husker ikke hvor mye det er på min lengste DVD, men det er atskillig mer enn 3,8 timer. Og 8,5 timer på BD er ikke med optimal kvalitet. Det er kanskje en økning i plass på en gjennomsnittlig plate med VC1, men det er ikke like entydig og et like godt argument for oppgradering som det man hadde ved overgangen fra LP til CD hvor man plutselig kunne høre et helt album uten å snu platen.
    Platekostnaden vil kanskje over tid komme ned under DVD.
    Det kan du i allefall ikke si sikkert at ikke skjer.
    Selvsagt vil kost for HD-platene komme litt ned etterhvert, men noe kan man likevel slå fast:
    -Produksjon av HD-materiale vil aldri bli billigere enn produksjon av SD-materiale.
    -Mastering av HD-materiale vil aldri bli billigere enn mastering av SD-materiale.
    -Jeg ser ingen grunn til at trykking av HD-plater noengang skal bli billigere enn trykking av de enklere DVD-platene. Prosessen er lignende,men mer krevende for HD-plater.
    -Lisenser for DVD vil gå ut før lisensene for HD-platene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oversikt over hvilke argumenter man har hatt for oppgradering. Har tatt med overgangen fra CD til SA-CD/DVD-Audio:

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    0 betyr ingen forbedring. jeg tviler ikke på at navigerting på BD er like god som DVD, men det er ingen markant forbedring, altså er bedre navigering ikke er argument for å oppgradere.
    Kanskje ikke så mye enklere, men noe mer funksjonabelt og mer "fancy". Menyene kan du få opp mens man ser på filmen.... Selv syntes jeg det var en oppgradering fra DVD, om ikke så stor.

De har et herdet belegg(som de har råteproblemer med), men det trenger de også for å kompensere for smalere dataspor og at data ligger rett under overflaten. Totalt ser jeg ikke at det skal være noen forbedring og jeg har heller ikke hørt det brukt som argument for oppgradering fra DVD.
    Det blir feil å si "at belegget har råteproblemer", når det kun gjelder enkelte utgivelser. Og det skal være en forbedring. Det har vært oppe på forumet her tidligere, der det var vist bilder fra en messe hvor de demonstrerte hvor mye fortere DVD fikk riper enn en Blu-Ray plate. Men jeg er enig at dette ikke blir brukt som et markedsføringsargument, ei heller at det kommer til å ha noe innvirkning på om folk kjøper Blu-Ray eller ikke....

Selvsagt kan man få plass til mere video når man går ned i oppløsning eller bruker kraftigere komprimering. Jeg husker ikke hvor mye det er på min lengste DVD, men det er atskillig mer enn 3,8 timer. Og 8,5 timer på BD er ikke med optimal kvalitet. Det er kanskje en økning i plass på en gjennomsnittlig plate med VC1, men det er ikke like entydig og et like godt argument for oppgradering som det man hadde ved overgangen fra LP til CD hvor man plutselig kunne høre et helt album uten snu platen.
    Behovet for en ekstra DVD for ekstramatrialet utgår kanskje. Det gir produsenter mulighet til å legge til mer materiell/flere lydspor/etc uten å tenke så mye på plass og hvor mange plater utgivelsen skal være på. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det en økning fra 8,5gb til 50gb (BD) og det er over 500% mer plass....!

SACD og DVD-Audio var et lydformat som det nesten ikke kom kjente utgivelser til, og de var dyre. Samtlige filmselskaper har tatt et standpunkt i HD krigen, og leverer allerede nå nye filmer på de nye formatene. En vesentlig forskjell...! Forbrukeren får med tiden HD presset over hodet enten han vil ha det eller ikke.... det skjedde aldri med høyoppløste musikkformater.

De høyoppløste musikkformatene tapte også mot MP3 som lett kunne lastes ned fra nett og var langt mer brukervennlig for folk flest. Filmbransjen har ikke den konkurrenten i samme grad, da film er et langt tyngere format...

Videre klarte ikke folk å høre forskjell på SACD og CD, nix nada..... Det var ikke noe nytt utstyr som skulle kunne nyttegjøre "den flotte kvaliteten".... Flotte HD-demoer på store flatskjermer i de lokale supermarkedene gjør at forbruker I det minste SER forskjellen. De aller fleste TV`er som selges i dag er HD-Ready, selv om ikke alle har dette i stuene enda...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Statestikken din er jo også i overkant negativ. Det er jo ting der som er direkte feil...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen spørsmål til deg Robert:
    Hva er bakgrunnen for din negative holdning til HD-bilde/lyd? Er det fordi du mener at oppgraderingen ikke er verdt det for din del, eller er det fordi du mener at formatene ikke har livets rett?

For min egen del så er det iallefall en viktig forskjell mellom DVD-Audio og BD. De aller fleste nye store titler kommer ut på HD-DVD eller BD, dette skjedde ikke på de forrige lydformatene. Det var kun noen utvalgte titler som kom ut på SACD/DVD-Audio, mange av pop-titlene ble aldri gitt ut. Derfor blir det helt feil å sammenligne den formatkrigen med den som pågår nå, softwareutvalget i seg selv var årsaken til at det formatet uansett ville ha blitt en nisje..

I tillegg så kom DVD-Audio og SACD på en dum tid, "alle" viste at det kun var et midlertidig format. Det måtte jo komme et plate-format som kunne lagre både video og høyoppløst lyd. Det har vi nå fått i form av BD og HD-DVD.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjennomsnittlige brukere har idag ikke komponentkabler mellom DVD-spiller og TV.
    Gjennomsnittilige HD-REady forbrukere har allerede mulighet for HDMI.
    (Har de ikke HD-ready skjermer, så er det irrellevant hva slags kabler de har uansett.)

Side 109 av 653 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 105 106 107 108 109 110 111 112 113 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 609 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •