Lisenskrav på 6000 kroner!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Lisenskrav på 6000 kroner!!!

Satte virkelig kaffen i vrangstrupen da jeg åpnet posten i dag... Det var et lite hyggelig brev fra Nrk der med et lisenskrav på 6000 kroner... De krever m.a.o at jeg betaler 3 år bakover i tid.

Greit nok; jeg har hatt tv og ikke betalt lisens. Men jeg har kjøpt tv`en og parabolabbonementet i eget navn, og har ikke prøvd å lure meg unna noe om helst. Nrk får jo beskjed fra forhandlere når slik utstyr blir kjøpt, og at de så kan vente i 3 år med å sende ut et lisenskrav mener jeg er fullstendig på trynet.

Jeg kunne godt ha betalt lisens, men da får de for ##€#%% somle seg til å sende meg regning, og ikke vente 3 år, og så komme med et kjempekrav.

Har lyst til å ta meg en tur til Mo i Rana med balltre nå...
    Ikke finner jeg at de har noen hjemmel for slik etterbetaling heller...

Active seeker-man sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Satte virkelig kaffen i vrangstrupen da jeg åpnet posten i dag... Det var et lite hyggelig brev fra Nrk der med et lisenskrav på 6000 kroner... De krever m.a.o at jeg betaler 3 år bakover i tid.

Greit nok; jeg har hatt tv og ikke betalt lisens. Men jeg har kjøpt tv`en og parabolabbonementet i eget navn, og har ikke prøvd å lure meg unna noe om helst. Nrk får jo beskjed fra forhandlere når slik utstyr blir kjøpt, og at de så kan vente i 3 år med å sende ut et lisenskrav mener jeg er fullstendig på trynet.

Jeg kunne godt ha betalt lisens, men da får de for ##€#%% somle seg til å sende meg regning, og ikke vente 3 år, og så komme med et kjempekrav.

Har lyst til å ta meg en tur til Mo i Rana med balltre nå...
    Ikke finner jeg at de har noen hjemmel for slik etterbetaling heller...
    Sattan mann!! Den svir!! Sikkert flersom henger sej på turen til mo i rana

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er med lett, fikk 3k selv fra svinpelsene!

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer litt på hvordan dette med lisens fungerer... om man kjøper f.eks Canal Digital og betaler hver måned, kommer allikevel lisens i tillegg ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjølsagt, NRK skal ha ekstra!
    Betala så mye for noe man ikke ser på

PK

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs om vi må sette opp et charterfly til Mo i Rana da pågangen synes å bli stor

Det jeg ikke helt skjønner er hvordan de plutselig kan sende meg en regning for tre år når jeg ikke har fått en eneste regning i løpet av disse årene. Ingen annen bedrift ville sluppet unna med noe sånn.

Jeg får ta en telefon til dem i morgen, men jeg regner med at jeg ikke kommer noen vei. Begrunnelsen for denne faktureringsrutinen kan imidlertid bli interessant å få forklart....

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trodde heller ikke de kunne sende regning for bakover i tid.. har flere kompiser som har blitt "tatt" etter noen år, men da begynte lisensen fra datoen en ble "tatt"...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke betalt så mye for å få med meg nyhetene...det er det eneste som er interesant der en gang i blandt...men det finnes også på mange andre kanaler :-D

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Økonomiske krav forfaller etter tre år, om ikke fordrer har prøvd å innkreve pengene i løpet av de tre årene. Er nok derfor de setter datoen 3 år tilbake.. :-?

Har selv bestandig kjøpt tv og video brukt for å slippe å havne i systemet til NRK, men da vi anskaffet parabol, tenkte jeg rett og slett ikke på det, før regninga kom. :evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Økonomiske krav forfaller etter tre år, om ikke fordrer har prøvd å innkreve pengene i løpet av de tre årene. Er nok derfor de setter datoen 3 år tilbake.. :-?

Har selv bestandig kjøpt tv og video brukt for å slippe å havne i systemet til NRK, men da vi anskaffet parabol, tenkte jeg rett og slett ikke på det, før regninga kom. :evil:
    Ikke helt riktig det du sier over, man kan anvende følgende § i foreldelsesloven

§ 10. (Uvitenhet og andre hindringer.)

1. Dersom fordringshaveren ikke har gjort fordringen gjeldende fordi han manglet nødvendig kunnskap om fordringen eller skyldneren, inntrer foreldelse tidligst 1 år etter den dag da fordringshaveren fikk eller burde skaffet seg slik kunnskap.

Nrk er fordringshaver, de kunne ikke vite at de hadde en fordring på skyldner fordi han har unnlatt å melde inn sitt tv, derved blir det gitt en ny foreldelsesfrist på ett år fra den dag Nrk BLE KLAR over at han ikke har betalt lisens.
    Nrk kan mao kreve lisens så langt tilbake de kan sannsynliggjøre at han har hatt TV uten å betale lisens innenfor ett år fra da de ble klar over misligholdet. Sannsynligvis bruker de 3 år for å unngå ytterligere saksgang.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nrk er fordringshaver, de kunne ikke vite at de hadde en fordring på skyldner fordi han har unnlatt å melde inn sitt tv...[/QUOTE]
    Blir ikke alle personopplysninger videresendt NRK når man kjøper TV? Mener å huske at fattern fikk 2 regninger da han kjøpte ny TV forrige gang, butikken hadde sagt fra at han hadde ny TV, og den forrige sto på mamma eller noe... Han fikk hvertfall automatisk, tok ikke mer enn 3-4 uker heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Nrk er fordringshaver, de kunne ikke vite at de hadde en fordring på skyldner fordi han har unnlatt å melde inn sitt tv...
    Blir ikke alle personopplysninger videresendt NRK når man kjøper TV? Mener å huske at fattern fikk 2 regninger da han kjøpte ny TV forrige gang, butikken hadde sagt fra at han hadde ny TV, og den forrige sto på mamma eller noe... Han fikk hvertfall automatisk, tok ikke mer enn 3-4 uker heller.
    Jo i prinsippet, men ikke om man kjøper brukt eller kjøper via noen som har abonnenment fra før (jeg tror du kan kjøpe 10 tv'er innen samme hustand på en lisens), det finnes mange omveier.

Jeg regner helt sikkert med at Mo i Rana avdelingen ikke holder igjen faktureringen når de får vite om en ny abonnent. Og tilfellet som er utgangspunktet her er vel en kontroll hvor skyldner ble oppdaget i en kontroll og han eller hun sikkert har sagt at tven har vært der i 3 år eller mer?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det de sa til meg på telefon i dag var i alle fall at det av og til kunne ta litt tid fra de fikk melding om kjøp til de sendte ut lisens.... Litt tid er her da tre år!!!! Og jeg har ikke blitt tatt i noen kontroll, og jeg har brukt mitt eget navn hele veien....

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er definitivt med til Mo i Rana.. hagle og rifle med på lasset :wink:

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ******* at jeg ikke tenkte på dette, nå er jeg med i "systemet" til nrk jeg da

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Det de sa til meg på telefon i dag var i alle fall at det av og til kunne ta litt tid fra de fikk melding om kjøp til de sendte ut lisens.... Litt tid er her da tre år!!!! Og jeg har ikke blitt tatt i noen kontroll, og jeg har brukt mitt eget navn hele veien....
    Da ville jeg sendt en klage, det fremstår helt feil slik de har håndtert ditt abonnement. NrK kommer sikkert til å argumentere med at du burde visst at det skulle komme et krav, og du derfor burde meldt fra til dem at du ikke har fått et slikt. Likevel, 3 år er lang tid og det skulle ikke forundre meg om du fikk redusert kravet om du forfattet en velfundert klage. Så får du heller chartre flyet med balltre i neste omgang

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klage er allerede sendt, men jeg tviler på om jeg kommer noen vei. På telefonen argumenterte de som du tippet med at jeg har plikt om å melde fra selv, og at de ikke kunne se at de hadde gjort noe som helst kritikkverdig...
    Det er det med disse statlige og semistatlige organene at de skal ha pengene sine uansett hva de selv har gjort feil, somlet med osv. osv...
    Balltre-ønsket var nok mest et uttrykk over frustrasjon. Nå er jeg mer på Q-tips nivå

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PKS
    Sjølsagt, NRK skal ha ekstra!
    Betala så mye for noe man ikke ser på

PK
    tv lisensen er en skatt på den luksusen det er å ha tv, og har like lite med om du ser på nrk å gjøre som veiavgiften har med finansiering av nye veier.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    tv lisensen er en skatt på den luksusen det er å ha tv, og har like lite med om du ser på nrk å gjøre som veiavgiften har med finansiering av nye veier.
    ehh, lisens gir deg lov til å se nrk. veiavgiften gir deg lov til å kjøre på veien. veien bruker man, nrk trenger enn ikke bruke.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har iallefall betalt samlet over 15K i lisensavgift opp igjennom tiden, så jeg føler ikke så veldig med deg. Dette høres litt kaldt ut, og jeg har forståelse for at 6K er mye penger, men dette burde du ha tenkt på for lenge siden.
    Det er da tross alt staten som sitter i andre enden her, de er ikke kjente for fleksibillitet eller ettergivenhet når det kommer til det å kreve penger.
    Er det bare 3 år du har vært lisens snyter så går det ut i null, er det lenger så har du tross alt tjent på det.

Antall timer jeg har sett på NRK står ikke i stil til prisen jeg har betalt for det. På en annen side så er jeg glad for et reklamefritt alternativ til TV2, TVn og ikke minst TV3 søppelet.

Kjelli

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •