Lisenskrav på 6000 kroner!!! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det her blir som David mot Goliath. Bare at denne gang vinner vel Goliath... :neutral:

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er redd Goliath vinner her ja, men jeg har i alle falll fått luftet min frustrasjon...

Er enig i at det ikke er så veldig synd på meg, men jeg synes nå Nrk kan få ut fingeren og ikke vente tre år fra de får melding om at jeg har kjøpt tv til de sender regning...

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    ehh, lisens gir deg lov til å se nrk. veiavgiften gir deg lov til å kjøre på veien.
    Nei, veiavgift er du pålagt for å ha skilter på bilen, om det er motor eller dekk på så du får benyttet veiene eller ikke. Skal du slippe veiavgiften må du levere fra deg skiltene.

Lisens skal man betale dersom man eier TV, eller annet avgiftsbelagt elektrisk utstyr som videospiller med TV-Tuner. Om du får inn NRK eller ikke har heller ingenting med avgiftsplikten å gjøre.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Nei, veiavgift er du pålagt for å ha skilter på bilen, om det er motor eller dekk på så du får benyttet veiene eller ikke. Skal du slippe veiavgiften må du levere fra deg skiltene.

Lisens skal man betale dersom man eier TV, eller annet avgiftsbelagt elektrisk utstyr som videospiller med TV-Tuner. Om du får inn NRK eller ikke har heller ingenting med avgiftsplikten å gjøre.
    Joda, er fullt klar over dette. Ville bare dra en sammenligning som funker i praksis.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Det de sa til meg på telefon i dag var i alle fall at det av og til kunne ta litt tid fra de fikk melding om kjøp til de sendte ut lisens.... Litt tid er her da tre år!!!! Og jeg har ikke blitt tatt i noen kontroll, og jeg har brukt mitt eget navn hele veien....

D er ditt "ansvar" og melde ifra om at du har tv-mottaker og dermed er lisensbetaler! NRK kjører bare en stikkprøve i ny og ne for å sjekke de som driter i dette!

Å si at du kjøpte tv med ditt navn osv hjelper deg svært lite! D du skulle gjort når du ikke fikk regning var å gi beskjed! Forstår godt at du ikke gjorde det, hadde ikke eg heller gjort, men så hadde eg aldri kjøpt et tv i mitt navn heller!:-D

Så den regningen må du nok ta... Sali så tragisk av NRK, men dog! Litt skyld har du nå selv også!

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En litt annen problemstilling ang. Lisens; hva om man har hatt tv, og betalt lisens i mange år. Så ryker tv'n, uten at man anskaffer seg ny. Hvordan skal man da gå fram for å slippe å betale lisens?? Ser ikke for meg at NRK hadde trodd meg om jeg ringte å sa at jeg ikke har tv lenger..

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    D er ditt "ansvar" og melde ifra om at du har tv-mottaker og dermed er lisensbetaler! NRK kjører bare en stikkprøve i ny og ne for å sjekke de som driter i dette!

Å si at du kjøpte tv med ditt navn osv hjelper deg svært lite! D du skulle gjort når du ikke fikk regning var å gi beskjed! Forstår godt at du ikke gjorde det, hadde ikke eg heller gjort, men så hadde eg aldri kjøpt et tv i mitt navn heller!:-D

Så den regningen må du nok ta... Sali så tragisk av NRK, men dog! Litt skyld har du nå selv også!
    Jada, men saken er at jeg spurte på butikken da jeg kjøpte tvèn om det ville bli sendt melding til NRK eller om jeg måtte ta kontakt selv. Jeg fikk beskjed om at de sendte inn melding til Nrk automatisk så det trengte jeg ikke tenke på. Samtidig kjøpte jeg parabolabb.. og når jeg ikke mottok noen lisensregning trodde jeg naivt nok at den ble innkrevd via parabolabb.
    Jeg er ingen ekspert på lisenslovgiving, og trodde dumt nok pa det butikken fortalte meg....

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    En litt annen problemstilling ang. Lisens; hva om man har hatt tv, og betalt lisens i mange år. Så ryker tv'n, uten at man anskaffer seg ny. Hvordan skal man da gå fram for å slippe å betale lisens?? Ser ikke for meg at NRK hadde trodd meg om jeg ringte å sa at jeg ikke har tv lenger..

Ingen problemer i det hele tatt!!! Bare å ringe inn og gi beskjed! Men eg garanterer at de kommer på en stikkprøve!

F.eks er dette gjeldende for en oppriktig student som bor borte et år og betaler lisens d året for så å flytte hjem igjen til mammen og pappen!

nordvest: synd når ting blir gjort på den måten ja!

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og der ble klagen min avvist med et "klipp og lim"-standardsvar gitt... Tror ikke de engang har lest klagen min... Arrogante folk

Jeg limer inn klagen min og svaret jeg fikk til illustrasjon og advarsel for andre som ikke betaler lisens, bevisst eller ikke:

Jeg mottok i går et lisenskrav på 5855,64 kr, og med betaling bakover helt til oktober 2004.
    Jeg reagerer sterkt på dette. Jeg kjøpte tv og parabol i september 2004 i mitt eget navn hos en lokal forhandler. I den forbindelse spurte jeg tv-selger om det automatisk ville bli sendt inn melding til NRK eller om jeg måtte ta kontakt selv. Jeg fikk da beskjed om at det ville bli gjort automatisk fra deres side, og at det ikke var noe jeg trengte å tenke på. Videre spurte jeg selger som var der når jeg hentet utstyret om lisensen var inkludert i månedsbeløpet til parabolleverandør eller om det kom i tillegg til dette. Det visste vedkommende ikke, men han sa at det villle jeg se på om jeg fikk egen regning fra Nrk eller ikke.
    Jeg har ikke fått noen regninger fra dere i etterhånd, og regnet derfor med at lisensbeløpet var inkludert i månedsbeløpet jeg betalte til Canal Digital. Dette var antakelig veldig naivt av meg, men jeg mottok ingen regninger fra Dere som gav meg grunn til å tro noe annet.
    Etter at jeg mottok lisenskravet i går har jeg sjekket opp dette, og det viser seg, som Dere vet ,at så ikke er tilfelle, og at lisensen kommer i tillegg til parabolabbonemtet istedet for å være inkludert i dette.
    Det jeg reagerer på er imidlertid at Dere også har visst om at jeg har kjøpt tv-utstyr på angitte tidspunkt, og ventet i nesten tre år med å sende ut regning. Istedet for å betale halvårlige beløp, har jeg m.a.o gått i god tro om at jeg har betalt lisensen før det altså kommer en kjemperegning på 6000 kroner. Dette synes jeg er urimelig all den tid jeg har opptrådt med rene kort (brukt mitt eget navn), dere har kjent til at utstyret ble kjøpt når det ble, men har valgt å vente i tre år med å sende regning!!
    Dessuten reagerer jeg på det jeg opplever som en horribel forskjellsbehandling. Jeg har to bekjente som bevisst har unndratt seg lisens ved å kjøpe tv i sine foreldres navn, men som så senere har blitt "tatt" av kontrollører. Disse fikk begge to bare krav som rettet seg framover i tid. Jeg klarer ikke helt å se rettferdigheten i at jeg som har handlet i god tro og i mitt eget navn skal få et så stort krav bakover i tid mens andre tydeligvis slipper unna selv om de bevisst har unngått lisensen.
    Jeg ber derfor om at lisenskravet reduseres til bare å gjelde fremover i tid eller at i alle fall det halveres da jeg synes det foreligger feil fra begge sider her. Jeg har ikke betalt lisens (har jeg nå skjønt), men Dere har etter min mening ventet urimelig lenge med å sende meg regning.

Og svaret ble:

KRINGKASTINGSAVGIFT
    Vi viser til ditt brev mottatt 09.02.2007.
    I følge forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsyns-, videomottaker eller parabol betale kringkastingsavgift.
    Avgiften påvirkes ikke av lokale seerforhold, hvilke kanaler man har tilgang til eller hvilke program en velger å se på.
    I henhold til forskriftene om fjernsynsmottakere § 6, skal den som anskaffer, tar i bruk eller har fjernsynsmottaker skal straks melde fra om dette til NRK. Det er unødvendig når mottakeren ar anskaffet hos radiohandler, med mindre det har gått 3 måneder fra anskaffelse utan at avgiftskraf fra NRK er mottatt.
    I ditt tilfelle har vi ikke mottat melding fra forhandler iløpet av de 3 månedene etter kjøpet.
    Vårt krav om kringkastingsavgift opprettholdes derfor, og vi ber deg betale på allerede tilsendte giro.

Med hilsen
    NORSK RIKSKRINGKASTING AS

Newcomer bobbo sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis de ikke hadde fått melding fra forhandleren, hvordan visste de så at du hadde kjøp tv? Synes forklaringen fra NRK var litt tynn...

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle akkuratt til å si det samme.
    Hvis de ikke har fått melding fra forhandler, hvordan vet de at du har hatt tv de 3 siste årene? Har de fått meldingen nå?
    Kravet er jo ikke realistisk hvis de ikke kan bevise at du har hatt tv de siste 3 årene.

Klagen synes jeg var meget godt formulert. Og sammenlikningen mot andre som "tilstår" var helt på sin plass.

Kjelli

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det rare er jo at de nå påstår at de ikke har fått melding fra forhandler i avslaget av klagen, mens i går (på telefon) kunne de vise til når og hvor jeg hadde kjøpt tv. Jeg spurte dem om de hadde vist om dette hele tiden, og joda, det hadde de,men det kunne ta litt tid (les: tre år!!) før de sendte ut regning.
    Helt motstridende påstander altså, og umulig for meg å bevise noe som helst da de ikke vil sende meg noen kopi av loggen/registeret sitt for min sak....

De kan med andre ord påstå hva som helst etter hva som passer dem best mens jeg ikke har tilgang til noe som helst. Føler det er litt rått spill, men det er vel ikke vits å prøve så mye mer...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å spore av litt vil jeg bare ta med at jeg syns det er vilt at etter man har fylt 18 år er man en egen husstand selv om man bor hos sine foreldre. Hvordan i all verden skal en som kanskje har fått en tv i 18års presang kunne betale 2000kr (uten å bruke opp bursdagspengene). Samme med studenter som sliter nok med å kjøpe salt til maten. De burde som de fleste andre (feks Oslo sporveier) ha rabatt eller få slippe å betale til man er 25 år eller noe. TVen jeg kjøpte når jeg var 18år ble fort solg til pappa...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke egentlig 1 tv pr husstand? Selvom ALLE, inkludert her hos oss har fler! Mins jeg har hørt det et sted, men er ikke sikker....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjeksen
    Er det ikke egentlig 1 tv pr husstand? Selvom ALLE, inkludert her hos oss har fler! Mins jeg har hørt det et sted, men er ikke sikker....
    Det vet jeg ikke, men tror ikke det er sånn. Alle jeg kjenner har minst to TVer, så tipper NRK har gitt beng i den reglen, hvis den finnes da...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hunted
    For å spore av litt vil jeg bare ta med at jeg syns det er vilt at etter man har fylt 18 år er man en egen husstand selv om man bor hos sine foreldre. Hvordan i all verden skal en som kanskje har fått en tv i 18års presang kunne betale 2000kr (uten å bruke opp bursdagspengene). Samme med studenter som sliter nok med å kjøpe salt til maten. De burde som de fleste andre (feks Oslo sporveier) ha rabatt eller få slippe å betale til man er 25 år eller noe. TVen jeg kjøpte når jeg var 18år ble fort solg til pappa...

"1. januar 1968 ble TV-lisensen endret til å omfatte pr. husstand, tidligere måtte en ha lisens pr. apparat."

Faren din sa nok ikke nei takk til en billig ny tv

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjeksen
    Faren din sa nok ikke nei takk til en billig ny tv
    TVen fikk han for et frimerke som jeg brukte på et brev til NRK angående salg :-D

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har lite for seg å dra til Mo I Rana med balltre om man vil ha slutt på tvangsabonnementet på NRK for alle med TV-tuner.

Om dere vil ha bort denne fortidslevningen må dere heller si ifra September 2009, for da er neste Stortingsvalg....

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hunted
    For å spore av litt vil jeg bare ta med at jeg syns det er vilt at etter man har fylt 18 år er man en egen husstand selv om man bor hos sine foreldre.

Dette stemmer da ikke...... Men hvis du bor i egen leiligheten hos foreldrene dine med egen inngang etc etc da er saken en litt annen!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Dette stemmer da ikke...... Men hvis du bor i egen leiligheten hos foreldrene dine med egen inngang etc etc da er saken en litt annen!
    Mulig det (jeg har ikke satt meg inn i noe regelverk), men jeg fikk hvertfall lisenskrav når jeg var 19 år og kjøpte TV. Jeg bodde hjemme og hadde ingen egen inngang. Jeg ringte NRK og de sa at alle over 18 år er en egen husstand uansett hvor du bor og dermed må betale lisens...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •