Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 776

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 776 av 2256 FørsteFørste ... 276 636 646 656 666 676 686 696 706 716 726 736 746 756 766 772 773 774 775 776 777 778 779 780 786 796 806 816 826 836 846 856 866 876 886 896 906 916 1276 1776 ... SisteSiste
Viser resultater 15,501 til 15,520 av 45103
    Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Ja,ja. Har ikke prøvd å lodde på de Biltemapluggene, men regner med at de er OK. De ser greie ut "live" iallefall. Men jeg har sansen for Neutrik, vet hva en får liksom

Har nettopp laget en kabel med Supra kabel og Neutrik plugger, men har ikke fårtt prøvd den enda. Har litt tro på Supra også, men de blir kjøpt hos Eltek, og da blir det dobbelt opp med frakt i tilfelle.
    Jeg kan absolutt anbefale Supraen fra Eltek,lagde balanserte kabler til Parasounden av dem,god kvalitet og fin service fra Eltek :-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en "inside man" hos Eltek, så servicen er upåklagelig I tillegg kan det være litt rabatter å hente også om det er noe større på gang

Angående Supra så virker det som de har et relativt edruelig prisnivå i forhold til kvalitet, så det blir spennende å prøve kabelen. Men det var det med tida da ...

Mange skrivefeil her nå, tror ikke det blir flere konjakk på meg i kveld
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det var uvanlig få skrivefeil jeg Jan, så kanskje du burde drikke oftere?

Frekke Frekkesen
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he, passer på å rette dem opp før jeg poster i kveld

Ellers er jeg såpass selvsikker at jeg ikke bryr meg om å sjekke

Skal jeg drikke mer mister jeg jobben
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Hmmm.. Ikken noe gæernt med Hegel men jeg sitter fremdeles med inntrykket av at det er litt tørt og kjedelig.

Og hvordan var forskjellene på samme lydtrykk (db) mellom dynaudio og JBL ?
    Hvis du fikk mere lyd på samme volum med JBL sier det jo at de er mere lettdrevne.

Og prøv Parasounden på Dynaudioene,du har jo ikke noe og tape :-D
    Nå har ikke dette noe med Parasound og Hegel og gjøre, men JA! JBL er mer lettdrevne, så de har en fordel når det gjelder en blindtest Espen!

Jeg velger og la dette stå åpent til når jeg skriver testen i morgen!

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,ja. Har ikke prøvd å lodde på de Biltemapluggene, men regner med at de er OK. De ser greie ut "live" iallefall. Men jeg har sansen for Neutrik, vet hva en får liksom

Har nettopp laget en kabel med Supra kabel og Neutrik plugger, men har ikke fårtt prøvd den enda. Har litt tro på Supra også, men de blir kjøpt hos Eltek, og da blir det dobbelt opp med frakt i tilfelle.
    Kunne du være så snill å linke til pluggene og kabelen på Elfa Jan? Jeg hater nettsiden deres, håpløst å finne noe.

Jeg liker Supra godt selv også, føler jeg får mye for pengene. Foresten er Avshop litt billigere enn Eltek

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Jeg liker Supra godt selv også, føler jeg får mye for pengene. Foresten er Avshop litt billigere enn Eltek
    He, he, spørs hvem du kjenner det

Søk på ELFA etter prod. nr. 42-275-00 og 42-275-18
    Som kabel har jeg brukt 55-815-09 synes den er grei.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVshop ?? er det noe nytt ??

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Timelapp.. og fotoshop..

Det nederste bildet er faktisk 4 identiske bilder tatt på ulik tid i nøyaktig samme posisjon.. Hvorfor? - På den tiden bildet ble tatt var jeg veldig imot "photoshopping" ettersom man da pressenterer et bilde som ikke er ekte.

Timelapp er en enkel teknikk. Man setter kamera på stativ, stiller inn på en blomst, finner fjernkontrollen - og venter - bie nr 1....klikk.. - bie nr 2....klikk.. - bie nr 3....klikk.. Når bilene var ferdige ble de lagt oppå hverandre og fargekorrigert.

En god fotograf må være meeeget tolmodig! Det lengste jeg har sittet på samme sted uten egentlig å røre meg var ca 7-8 timer men blidet ble megabra!

Om litt kommer litt om:

Blitz
    Objektiver
    Fjernkontroll osv

Lars.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vant min første Ebay auksjon i natt! :-D Måtte ut med hele 61,- for en fjernkontroll til D80. Den koster 250,- her hjemme.

Var på Ebay i ca 5 timer i går kveld/natt. Adictive! Klarte å holde meg fra å kjøpe noe mer. Ikke alt som er like billig der borte heller.... Blits til D80 feks. Var ikke så mye å spare på den. Det bør være mye å spare før jeg handler uten garanti.

Gleder meg til å teste ut kameraet mer.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med de forskjellige merkene på objektiver da Lars? Nikkor-Sigma-Tamron. Andre?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flash, objetiver og tilbehør.

Først litt om priser etc.
    Jeg har ikke kjøpt utstyr i utlandet fordi dette ofte medfører problemer. Poenget med å kjøpe i utlandet er å spare penger og ofte mye penger. Noe kan man nok spare på det. Når det gjelder svært dyre ting 10K og oppover kan det være interessant, da er spørsmålet om man er villig til å ta sjansen på å sente objektivet/kamraet til USA for service ettersom norske fotobutikker er motvillige til å kjøre service på "parralellimportert" utstyr. Hver enkelt må velge selv osv.

Kvalitet / orginal / uorginal /nivå.
    Jeg har stort sett kun Sigma objetiver fordi de holder høy kvalitet og er anerkjente i markedet. Nikons objektiver (Heter nikkoR) er av meget høy kvalitet men erfaringsmessig er prisen litt vel høy. Vasser man i penger er Nikor tingen (selvsagt) men "vi vanlige" har masse glede av Sigma etc. Merker som Tamron etc. har varierende kvalitet også innenfor samme produktlinje så jeg holder meg til Sigma.

Blitz:
    En ok blitz koster ikke skjorta! Skal du ta profesjonelle bilder bør du gå for en stor blitz, t.d. den 800 blitzen dere nevner over, jeg har en Sigma EF-500DG Super og er veldig fornøyd med denne, alternativet er Nikor SB 600. Begge alternativer koster under 2000.-. Sigma sin bilitz er helautomatisk med manuell oppsjon, Nikon sin har jeg ikke helt oversikt over men den har god telestøtte + at den snakker godt med D80.
    Det er en god ide å sjekke priser rundt om, du kan spare en del på det.

Objektiver:

Jeg har:
    Sigma 105mm 1:2,8D DG MACRRO EX. Dette er en macroobjektiv med den fordel at du slipper å berøre nakkehåra til vepsen for å få gode macrobilder. Avvstand til objektet er veldig viktig når objektet enten stikker eller er nervøst av seg. Objektivet er svært populært og holder høy standard. Pris 3.400.-

Sigma 10-20mm 1:4-5,6 DC HSM EX. En god vidvinkel er helt konge i trange norske fjorder og i Grand Canyon! Igjen er det Sigma (vant TIPA Award) superpopp linse med suveren optikk, de fleste av bildene jeg tok på AVF treffet er tatt med denne linsa. Fargene er nydelige og kvalitetsfølelsen overbevisende. Vær oppservang når du bruker solskjerm på en vidvinkel, hvis solskjermen ikke står helt i "spor" vil du få mørke hjørner på bildet. Pris: 3750.-

Denne har jeg hatt 4 av:
    Nikon AF NIKKOR 28-100 1:3.5-5,6G. Dette er kit-objektivet som fulgte med min D70, nå oppgraderer jeg til objekktivet jeg har linket til fordi min har gått ut. Kit-objektivet er dritdårlig men greit når du vil være litt røff og tøff samt grei til prøvebilder etc. Den nye linsa ser bedre ut men jeg er usikker på dette. 28-100 eller 18-135mm betyr at du har stort fokusområde men F tallet betyr at du ofte må bruke blits, en tilsvarende linse med lav F er dyr men svært anvendelig.

Tele objektivet.
    O du høye herre gi meg et..... teleobjektiv, ellers må jeg selge bilden!
    Er det så ille? Nei - ikke nødvendigvis. Et eksepsjonelt teleobjektiv koster skjorta og tar ekstreme bilder, minuset er at det veier et tonn, noe som betyr at du må ha egen skjerpa til teleobjektivene dine (hvis du har færre en tre!).
    Sigma 50-500mm F4-6.3 APO EX DG HSM. Er min drøm. Det kan kjøpes i norge for 7.500- 8000.- og dekker mitt felt i godt lys. Et 18-135 (ca 3.110.-) som går under betegnelsen tele-zoom blir snart kjøpt men vil fortsatt bli brukt til haraball-fotografering. Med et xx-500 objektiv kan du ta bilder av dyr og fugler etc. uten at nærheten til objektet blir for kort (ergo – objektet merker deg fort og forsvinner).

ALDRI KJØP EN LINSE UTEN FILTER!!!! 1 ripe i linsa så kan du kaste den!!
    Til EX DG linser anbefales Sigma EX Filter som har samme høye kvalitetsfinish.

Tilbehør:
    Du MÅ HA et par fjernkontroller, de koster ca 300 og forsvinner fort! Jeg har 3 og har hatt totalt xx. Til D70/D80 anbefaler jeg ML-L3 til ca 250.-. Når du tar Macrobilder et en fjernkontroll uunnværlig, du slipper rystelser etc.. (skal du ta Macro/nærbilder MÅ du ha stativ.)

Et lett stativ er en fordel og det bør ikke koste mer en rundt 500 kr. Veldig greit å ha med seg over alt. Et stabilt stativ ved vater kan være en fordel I vind og du får mye bra for 3-5000.-

En skikkelig fotobagg eller sekk er en god investering, jeg har en LowePro sekk med plass til PC og masse dill dall. Pris på min er ca 1500.-. Den har vanntett tekk og masse lommer, den er veldig god å bære.

Minnekort bør du ha bra med. Når minneprisene er så lave som nå så sørg for å kjøpe så du har 4 + GB, digitalfotografering betyr at hver gang du knipser sparer du deg for ca 2-3kroner I fremkalling.

Vanntett pose bør du ha i fotobaggen til bruksanvisninger og tipshefter ++.

Renseutstyr må du ha. En god microfiberklut til objektivene, belgblåser bør du ha om du får støv på speilet.

MINST 1 EKSTRA BATTERI !!!!!!!!!!! Sparer du penger på dette har du snart lest 3 A4 sider til ingen nytte!! HUSK også ekstra batteri til blitsen!

Tar du mye bilder kan det være en ide å ha en harddisk med minnekortleser der du kan ”dumpe” bildene fra minnekortet. Eventuelt sørge for å ha nok minne (noe du aldri vet om du har).

En god og brei kamerareim er bra for skulderen din.. og billy.

Undervannshus til din D70/D80 kan du bare glemme! Det blir for dyrt.

Jeg kommer til å sette opp et bildegalleri til inspirasjon og skryting om noe tid, må bare finne ut av vannmerkegreiene først.

De bildene du tar er DINE! Aldri bruk andre sine bilder til noen ting uten å spørre først (Med mindre det står at de kan brukes). Velger du å gjøre det allikevel kalles det tyveri!.

Lars.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strålende innlegg som vanlig Lars. :-D

Kan du si litt mer om filter?

Blir mange rare spm det her kanskje, men sånn er det når man ikke har greie på det i det hele tatt...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det foto for alle pengene skjønner jeg

I dag skulle jeg og jentungen en tur på Plantasjen for å kjøpe noen planter - litt grønt i stuen er jo fint.

Ut og sette seg i bilen - vrir om nøkkelen - klikk - øøøøøøøørn - klikk, og så helt stille...

Batteriet helt gåent gitt :-? Det var helt nytt når jeg kjøpte bilen (2002) litt skuffende med ikke lenger driftstid.

Heldigvis hadde jeg et batteri liggende fra forrige bilen som passet :-D

Så det ble noen planter - ikke stort man får for en tusing lenger.... ops:
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt foto nå i disse dager ja.

Tror kanskje jeg skal stikke ned i kjelleren litt. Får vel pryl av dama dersom det ikke har skjedd noe når hun har vært borte i 5 dager...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Strålende innlegg som vanlig Lars. :-D

Kan du si litt mer om filter?

Blir mange rare spm det her kanskje, men sånn er det når man ikke har greie på det i det hele tatt...
    Jeg vil anbefale Cokin og Sigma filter, de har en ok pris og er svært gode (kvalitet) Det jeg kjøper til mine linser er vanlige UV filter, et UV filter fjerner en del reflekser, du kan ta bilder av fisk uten å få refleksene i vannet etc. Et UV filter legger ikke fragre etc på bildene.

Her er noen filter:
    Sigma Filter UV DG 67mm (Passer Kit-objektivene; 18-135mm og 18-70mm)

Et filter koster fra 700 til 1000.- som er en billig forsikring om uhellet skulle være ute. Jeg har spart 30-40K på filterbruk. (i min karriere). UV hever prisen noe men ikke så mye at det er noe poeng å utelate det.

Mange kjøper valige glassfilter for å enklere få solstriper men det er bare fordi de ikke kan fotografere.. Se eksempel under: (Dårlig bilde men du ser godt strålene)

Håper dette var til hjelp.
    Lars.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Photobook.

Jeg legger ut et par album laget i 2004 så snart min webkonto er oppgradert til 500MB fra 50.. Total albumstørrelse er 49MB så jeg må vente litt.. :-D

So Loong..

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he, spørs hvem du kjenner det

Søk på ELFA etter prod. nr. 42-275-00 og 42-275-18
    Som kabel har jeg brukt 55-815-09 synes den er grei.
    Takker Jan

Ville du brukt to enlederkabler for stereosignal da eller? Ser for meg at det blir vanskelig å få en god og pen avslutning med to plugger på en tolederkabel av denne typen.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjett hvem som kræsja nitrobilen

Må nok bytte noen styrestag og litt slikt, forholdsvis enkel og skru på denne saken, men kronglete og komme til

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Takker Jan

Ville du brukt to enlederkabler for stereosignal da eller? Ser for meg at det blir vanskelig å få en god og pen avslutning med to plugger på en tolederkabel av denne typen.
    1 stk toleder kabel per plugg!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 776 av 2256 FørsteFørste ... 276 636 646 656 666 676 686 696 706 716 726 736 746 756 766 772 773 774 775 776 777 778 779 780 786 796 806 816 826 836 846 856 866 876 886 896 906 916 1276 1776 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •