Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 766

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 766 av 2256 FørsteFørste ... 266 626 636 646 656 666 676 686 696 706 716 726 736 746 756 762 763 764 765 766 767 768 769 770 776 786 796 806 816 826 836 846 856 866 876 886 896 906 1266 1766 ... SisteSiste
Viser resultater 15,301 til 15,320 av 45103
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av chevy
    Lars!!
    du som er så flink til å hjelpe med å finne ting vi trenger. lurer på et canon 450 eller et nikon D80. såg på de du fann til Frode men kan du være så snild å finne noken canon kit som ligner med tanke på linse? please
    Etter å ha skrota en del Canon kamerar i mitt liv og ikke et eneste Nikon kan jeg ikke anbefale dette merket. Canon er bra på de dyreste modellene men da er utvalget stort også hos andre produsenter.

Mitt største problem vedr. Canon er det at de er så dårlige på støv og damp/dis. Tilsvarende kameraer er bedre på dette og Nikon er meget bra. Tidligere hadde Canon plast der man skrur fast linsa noe som medførte totalhavari hvis man mistet ned apparatet, jeg vet ikke hvordan det er nå.

Skulle jeg bruke 40-50.000 på kamera i dag (Proff. segmentet) hadde jeg nok kjøpt Canon fordi linseutvalget er stort på bruktmarkedet (jeg tenker da på profflinser til 40.000+) Byggekvaliteten på disse Proff-kameraene er stort sett den samme over hele linja. På amatør kameraer er Canon etter mitt syn ubrukelig (de var affal det før).

Prøv å se på FotoVideo Oslo ang. linser.

Jeg kan gi deg "generelle" anbefalinger basert på dine behov.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et standar dørblad er 82 cm vist de er ei 90 dør du skal sette inn å da må du ha ei opning på 91 cm
    ØØØØØØØØHHHHHHHHHhhhhhhhhhhhhhhhheeeeeeeee OK

Hvis reklamen sier "80cm dør" uten karm,hvor bred blir karmen da ops:

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehh enkel mattematikk,altså åpning på 91 cm og det vil gi 101 cm på en 90 cm dør.
    Riktig ?

Newcomer chevy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å der slite eg litt. "svigers" er snekker men han har tatt kvelden no så får ikkje prata med han før imorga ettermiddag

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    ØØØØØØØØHHHHHHHHHhhhhhhhhhhhhhhhheeeeeeeee OK

Hvis reklamen sier "80cm dør" uten karm,hvor bred blir karmen da ops:
    Jeg mener at karmen er ca 2x3,5cm (rundt 7 cm til sammen) husk å legg på litt ekstra til justering.

Lars.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hørtest litt mykje ut kanskje? hørest bedre ut med ei opning på ca 90 cm. vist dørbladet er 82 så er ikkje karmen so tjukk at du må ha 101 cm. da burde de vere nok med 90 trur eg

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,nå ble jeg ikke forvirret i det hele tatt

Ringe byggmakker i morgen og få nøyaktige mål på de dørene jeg skal kjøpe kanskje

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..

Etter nærmere ettertanke trur jeg de målet jeg oppga gjelder ytterdører!

Larsemann.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Ok,nå ble jeg ikke forvirret i det hele tatt

Ringe byggmakker i morgen og få nøyaktige mål på de dørene jeg skal kjøpe kanskje
    Da har vi svaret.. Standard karmtykkelse er 44mm.

Link

Lexilars.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hørest ikkje so veldig gale ut alikavel Lars. bedre å ha litt å justere på.
    men ang. kamera. når de gjelder linsene som du leita fram til Frode. hvordan er den billigaste til å ta bilde på litt avstand?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Da har vi svaret.. Standard karmtykkelse er 44mm.

Link

Lexilars.
    Takker :-D

Men det hjelper egentlig ikke så mye hvis en dør på 80cm egentlig er på 82cm og en på 90 er kanskje 88 cm eller..... eller... eller hva hvis eller

Tror jeg tar en tidlig kveld jeg

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk beskjed om at vist de står at dørbladet er 80 er de igrunn 82 og da er de ei 90 dør dermed vil ei 80 dør ha et dørblad på 72 vist eg ikkje forsto de heilt feil

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha skrota en del Canon kamerar i mitt liv og ikke et eneste Nikon kan jeg ikke anbefale dette merket. Canon er bra på de dyreste modellene men da er utvalget stort også hos andre produsenter.

Mitt største problem vedr. Canon er det at de er så dårlige på støv og damp/dis. Tilsvarende kameraer er bedre på dette og Nikon er meget bra. Tidligere hadde Canon plast der man skrur fast linsa noe som medførte totalhavari hvis man mistet ned apparatet, jeg vet ikke hvordan det er nå.

Skulle jeg bruke 40-50.000 på kamera i dag (Proff. segmentet) hadde jeg nok kjøpt Canon fordi linseutvalget er stort på bruktmarkedet (jeg tenker da på profflinser til 40.000+) Byggekvaliteten på disse Proff-kameraene er stort sett den samme over hele linja. På amatør kameraer er Canon etter mitt syn ubrukelig (de var affal det før).

Prøv å se på FotoVideo Oslo ang. linser.

Jeg kan gi deg "generelle" anbefalinger basert på dine behov.
    Måtte gå over mitt kamera, og tror nok det har skjedd endel forandringer for det virker meget solid oppbygd, ikke finner jeg noe myk plast over linsa eller.

Meen i alle fall er det nok til og overbevise meg

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor bred er en Dør?

For å forenkle bygging av dør har jeg laget en forenklende forklaring:

En dør med et gitt breddemål må alltid oppjusteres i henhold til karmbredde i det gitte tilfelle, om totalmål på dør med karmer er bredere en avstanden mellom stenderverk der døren skal stå vil det oppstå uregelmessigheter under montering av dørblad i karm. Skal en terskel og eventuelt et toppstykke monteres sammen med dørkarm anbefales det at denne sammensettning utføres på et gulv i umiddelbar nærhet av der rammen skal monteres. Dørbladet ettermonteres i rammen om rammen passer mellom stenderverket. Hvis rammen ikke passer mellom stenderverket må stenderverket justeres i henhold til totalbredde på montert dørramme.

Man har i dag standarder på dørblader for innvendig og utvendig bruk, samt en del forskrifter vedrørende offentlige bygg som ikke nevnes her. Dørbladstandarden er: 70/80/90 og 100cm + karmbredde og justermål i henhold til fabrikantens henhvisninger. Hvis et dørblad følger standard 90 cm vil karmbredden være det samme som ved dørblad på 70 cm eller mer. Karmbredden angir ikke tykkelse på karm men hvor bred karmen er om man står inni karmen og ser på dens vange i bredden. Justermålet bør være ca 1 cm eller noe mer om der finnes usikkerhet om vatring av reis/rammeverk. ettersom karmtykkelsen er 4,4 cm i de fleste tilfeller vil det av og til være nødvendig å antyde en totalbredde på ca 864 mm eventuelt mer eller mindre i henhold til dørbladets bredde samt rammeverkets vatring og art. Her må også tas høyde for produsentspesifike rammemål samt høydestandard som kan variere noe.

Håper dette forklarer problemstillingen.

Lars.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om jeg skal skrive en forklaring på hvordan man skal rive et pappir i to. Høres det interesant ut??

Departementet for totalt uforståelige forklaringer
    L. ars

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om jeg skal skrive en forklaring på hvordan man skal rive et pappir i to. Høres det interesant ut??

Departementet for totalt uforståelige forklaringer
    L. ars
    Bare ett lite spørsmål sånn helt på sidelinjen etter å ha observert flere lange innlegg fra LogB i det siste..

HVOR LENGE SIDEN ER DET DU HAR FÅTT DEG ETT NYP NÅ ?

Og hvis du ikke vet hva ett nyp er så har du ett problem

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers var innlegget bra det :-D

Ringe byggmakker ja

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hørest ikkje so veldig gale ut alikavel Lars. bedre å ha litt å justere på.
    men ang. kamera. når de gjelder linsene som du leita fram til Frode. hvordan er den billigaste til å ta bilde på litt avstand?
    De billigeste linsene heter "KIT Linser" og følger ofte med kameraene i diverse pakker. Disse Kit-linsene kan også kjøpes separat og her er noen eksempler:

Sigma 70-300mm F4-5,6 DG Macro Nikon koster 1395.- da har du en ok telelinse.
    Nikon 70-200mm F2.8 G AF-S VR ED Nikon koster 15.994.- da får du en vesentlig bedre linse men med kortere telezoom.

Det er et tall som er veldig viktig og det er F tallet.

På Sigma linsen er F=5,6
    På Nikon linsen er F=2,8

F tallet anngir hvor lysømfintlig linsen er. Des mindre F tallet er Des mindre lys trenger du for å ta skarpe bilder når det blir mørkere ute. Mindre F tall = høyere priser fordi optikken (Glasslinsene inni linsa) er dyrere å lage.

70-300mm er en linse som gir gode teleegenskaper MEN er ikke egnet til å ta bilder inne med, da må det første tallet være mindre (helst ned mot 15/20).
    Jeg har en 28-100mm og det er en ok allaround-linse.

Min drøm i dag er å kjøpe en 50-500mm linse, den koster ca 8000.- og har F tall på 5,6. Med den linsa kan jeg ta bilder i godt dagslys av fugler, rev, hjort osv. så langt unna at jeg ikke skremer dem og alikevel få store og gode bilder.

Håper ddet ikke ble for mye info..
    Lars.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her NYP'es i eninga!

Hva og hvem man er er en annen sak og vanskelig å gjøre noe med med utgangspunkt i hva og hvilke forutsettninger man har å gjøre dem med.

Takk.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her NYP'es i eninga!

Hva og hvem man er er en annen sak og vanskelig å gjøre noe med med utgangspunkt i hva og hvilke forutsettninger man har å gjøre dem med.

Takk.
    Den var dyp den :-D

Syns du er flink jeg...

Side 766 av 2256 FørsteFørste ... 266 626 636 646 656 666 676 686 696 706 716 726 736 746 756 762 763 764 765 766 767 768 769 770 776 786 796 806 816 826 836 846 856 866 876 886 896 906 1266 1766 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •