Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 433

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 433 av 2256 FørsteFørste ... 293 303 313 323 333 343 353 363 373 383 393 403 413 423 429 430 431 432 433 434 435 436 437 443 453 463 473 483 493 503 513 523 533 543 553 563 573 933 1433 ... SisteSiste
Viser resultater 8,641 til 8,660 av 45103
    Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jævlar, Kattebeistet ligger på fanget og sover som bare det, så tar den schizofrene siden av henne av og hun går helt chuck norris på høyre hånd. Ser jo ut som jeg har lekt med barberblad hele helgen!

Forbannade beist altså! Nå som jeg en stakkars stund gikk overens med henne!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stekte geiteballer! Nå gikk fa** steike meg venstre hånd og, nesten så ille seende ut at jeg vurderer å stikke på jobb og hente litt pyrisept.

Goddamn at en ikke skal få tak i et dyr som har en normal psyke og eller grei inteligens. Grisen er ikke gal, men dum som et halvt brød!

Newcomer COSSIERS sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVforum.no - cossiers's hjemmekino
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    njesh da, fins da små tuber også, tipper de kan gjøre endel som ikke swa'n kunne Men kjøp deg for guds skyld en Radioshack uansett sub!
    Blir muligens BW 3000 et beist på 50kg : )

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    500kg? Wtf? Fly du skal ha i stua mann?
    B&W3000 oldie but goodie

Newcomer COSSIERS sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    500kg? Wtf? Fly du skal ha i stua mann?
    B&W3000 oldie but goodie
    Tja tror den er 3 år

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dag og jeg har drevet med litt nettsøk i kveld, og jeg tror nok at den B&W 3000 vil gi mye og god trykk for pengene..

Ellers så må jeg si meg litt enig med Tom her i kveld, for det leveres mye bra av flerkanals receivere i dag som absolutt IKKE har behov for ekstra drahjelp for å spille godt i flere kanaler.. For de fleste og deres stuer er dette som regel mer enn nok, spes om en kjører på med aktiv/e sub/er

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er til en viss grad enig med dere, hvis en kjøper en reciever i mellomklassen og et standard 15-20k 5.0 system og supplerer med en sub så vil en klare seg fint med en mid reciever. MEN det jeg mener er at etterhvert som en slik hobby som vi har utvikler seg så vil den også medføre høytalere som krever mye mer strøm og headroom, ikke minst evnen til å håndtere lavere laster når det gjelder motstand. Det er da problemet med recievere kommer inn når de ikke får drahjelp.

Er helt enig i at en standard pakke fks concept 6 og resten av serien med center og bak vil klare seg fint på fks 2808 fra denon, 1700/1800 fra Yamaha.

Men fks de klipschene jeg har nå, hvis de skal drives alene på yamahen så vil jeg virkelig se den mannen i øynene som mener de ikke får pusteproblemer på høyt volum! Selv med deling på 80-60hz.
    Alt er avhengig av den enkelte høytaler, å si at de klarer å dra alt blir feil, men de har fått nok strømreserver til å håndtere betraktelig større systemer enn tidligere.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av COSSIERS
    AVforum.no - cossiers's hjemmekino
    Blir muligens BW 3000 et beist på 50kg : )
    Har en kompis som hadde en slik en kort stund. Rakk dessverre ikke å høre den, men han påsto atdet var en skikkelig jordskjelvgenerator. Og den er SCHWÆÆRR

Vil tro at du får stilt basshungeren en stund da ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel jeg tok en litt uhøytydelig test av effektforbruket på min nye Pioneer VSX-LX70 i går.

Litt intressant å få litt perspektiv på hvor mye effekt man faktisk spiller med på surround receiveren?

Jeg gjorde dette ganske enkelt - spilte en vanlig cd med receiveren i "DDPLIIx Music" modus. Dette fordi da spiller alle 7 høytalerene "med". Suben kommer utenom og er ikke med i målingen. Alle høytalere er satt til small, deling til sub på 80Hz og romkorreksjon på.

Artisten var Anastacia med låten I'm Outta Love - bra driv i denne, lett å få en jevn måling :-D

Til målingen så bruker jeg et Fluke 189, som er nøyaktig nok i massevis til en slik "uhøytydelig" måling. Jeg måler kun receveren som en resistiv last.

Fluke 189

Spenningen ble målt til brukbare 230,5V med kun ubetydelige variasjoner under testen.

Jeg måler forbruket i tilkoplingskabelen til receiveren - altså total effekt som den trekker fra strømnettet.

Ok - over til målingen:

Først Stand By:

Hvor mye koster det meg i året å ha denne tilkoplet strømnettet?? Den trekker 1,61W - det gir ca 14kWh i året, rundt en tier i utgift på et år? Kan leve med det...

Receiver slått på - ingen lyd.

81,8W (355mA) - Dette trekker receiveren uansett musikk eller ikke.

Spilling av musikk - lav lydnivå (voluminstilling -35dB ) Dette er typisk lydnivå hvor du skravler med en kompis eller 5 ved inntak av pils (tidlig på kvelden). Dine foreldre ville bedt deg om å dempe musikken :-D

85,3W (370mA) - altså 3,5W mer trengs det for å få "litt" lyd i 7 høtalere.

Spilling av musikk - moderat lydnivå (voluminstilling -27dB ) Dette er optimal lytte nivå for meg når jeg er alene. Typisk lydnivå med ølkompisene litt senere på kvelden når vi uansett har begynt å rope til hverandre. Det dunker bra :-D Foreldrene dine hadde rømt rommet med en gang

92,2W (400mA) - litt over toalt 10W mer enn trengs for å få igang 7 stk Infinity høytalere med 89/90dB virkningsgrad.

Nå kan man jo spekulere i oppbygging og funksjon av forsterkerdelen i Pioneeren, hvor mye som går til varme osv...

Comments anyone??
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den må jo slippe ut utrolig mye bare i varme den pioneeren? Det var voldsomt.

En vanlig høytaler trenger jo ikke mye mer enn 10-15w for å gi et normalt volum uten vanskelige laster. Når vi var på messa i tr.heim så ga hver doxa ca 15w til swans 2.2

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er til en viss grad enig med dere, hvis en kjøper en reciever i mellomklassen og et standard 15-20k 5.0 system og supplerer med en sub så vil en klare seg fint med en mid reciever. MEN det jeg mener er at etterhvert som en slik hobby som vi har utvikler seg så vil den også medføre høytalere som krever mye mer strøm og headroom, ikke minst evnen til å håndtere lavere laster når det gjelder motstand. Det er da problemet med recievere kommer inn når de ikke får drahjelp.

Er helt enig i at en standard pakke fks concept 6 og resten av serien med center og bak vil klare seg fint på fks 2808 fra denon, 1700/1800 fra Yamaha.

Men fks de klipschene jeg har nå, hvis de skal drives alene på yamahen så vil jeg virkelig se den mannen i øynene som mener de ikke får pusteproblemer på høyt volum! Selv med deling på 80-60hz.
    Alt er avhengig av den enkelte høytaler, å si at de klarer å dra alt blir feil, men de har fått nok strømreserver til å håndtere betraktelig større systemer enn tidligere.
    Jeg synes Pioneeren driver mitt 7,0 system til ca 50k (nypris!! ) utrolig høyt uten pusteproblemer i det hele tatt.

Jeg kan sitere litt løst fra Atles test av Pioneeren i bladet Hjemmekino -

-bunndraget er nesten på høyde med effekttrinnet P7 til Arcam (er det noe greie på det effekttrinnet?? )

-ved test i referansekinoen, på noen Klipscher (antagelig mindre og mer lettdrevne høytalere enn dine Klipscher - men allikevel), det blir aldri tomt for krefter.

-den har en voldsom ytelse

Men jeg tester videre.......
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Vel jeg tok en litt uhøytydelig test av effektforbruket på min nye Pioneer VSX-LX70 i går.

Litt intressant å få litt perspektiv på hvor mye effekt man faktisk spiller med på surround receiveren?

Jeg gjorde dette ganske enkelt - spilte en vanlig cd med receiveren i "DDPLIIx Music" modus. Dette fordi da spiller alle 7 høytalerene "med". Suben kommer utenom og er ikke med i målingen. Alle høytalere er satt til small, deling til sub på 80Hz og romkorreksjon på.

Artisten var Anastacia med låten I'm Outta Love - bra driv i denne, lett å få en jevn måling :-D

Til målingen så bruker jeg et Fluke 189, som er nøyaktig nok i massevis til en slik "uhøytydelig" måling. Jeg måler kun receveren som en resistiv last.

Fluke 189

Spenningen ble målt til brukbare 230,5V med kun ubetydelige variasjoner under testen.

Jeg måler forbruket i tilkoplingskabelen til receiveren - altså total effekt som den trekker fra strømnettet.

Ok - over til målingen:

Først Stand By:

Hvor mye koster det meg i året å ha denne tilkoplet strømnettet?? Den trekker 1,61W - det gir ca 14kWh i året, rundt en tier i utgift på et år? Kan leve med det...

Receiver slått på - ingen lyd.

81,8W (355mA) - Dette trekker receiveren uansett musikk eller ikke.

Spilling av musikk - lav lydnivå (voluminstilling -35dB ) Dette er typisk lydnivå hvor du skravler med en kompis eller 5 ved inntak av pils (tidlig på kvelden). Dine foreldre ville bedt deg om å dempe musikken :-D

85,3W (370mA) - altså 3,5W mer trengs det for å få "litt" lyd i 7 høtalere.

Spilling av musikk - moderat lydnivå (voluminstilling -27dB ) Dette er optimal lytte nivå for meg når jeg er alene. Typisk lydnivå med ølkompisene litt senere på kvelden når vi uansett har begynt å rope til hverandre. Det dunker bra :-D Foreldrene dine hadde rømt rommet med en gang

92,2W (400mA) - litt over toalt 10W mer enn trengs for å få igang 7 stk Infinity høytalere med 89/90dB virkningsgrad.

Nå kan man jo spekulere i oppbygging og funksjon av forsterkerdelen i Pioneeren, hvor mye som går til varme osv...

Comments anyone??

Tja Tom, hva skal jeg si..? Du bekrefter vel det jeg er enig med deg i.. Nemlig at ved ett greit høyttaleroppsett og en midrange(+ vil jeg si)-receiver, så klarer en vel knapt å rope til gutta i rommet og bli hørt Jeg skjønner at om en blir for bitt av basillen, så kan mye bli mer, men for min del så har jeg nå hatt mitt høyttaleroppsett som det er nå i 5 år, og fremdeles så overrasker receiveren og høyttalerne meg positivt..

pahf: Jeg kjøper din mening, helt klart... For min mening hittil, se over

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den må jo slippe ut utrolig mye bare i varme den pioneeren? Det var voldsomt.

En vanlig høytaler trenger jo ikke mye mer enn 10-15w for å gi et normalt volum uten vanskelige laster. Når vi var på messa i tr.heim så ga hver doxa ca 15w til swans 2.2
    Nei - jeg tror den er ganske effektiv. Den blir sjelden mer enn lunken.

Du må huske at det går en del strøm i tomgangsdrift i blant annet i transformator og andre komponenter.

15W på en høytaler er veldig høyt!!!!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    15w er høyt på en høytaler det er jeg helt enig i., men si at du spiller musikk med mye high-hat da vil impedansen gå kraftig ned og du vil selvsagt trenge mer headroom og krefter. Det finns ingen fasit på hvor mye den vil trekke når du spiller musikk, noen musikk typer krever jo mer og noen mindre effekt.

MEN en sub vil avlaste hovedhøytalerne i stor grad ja, det er jeg helt enig i, men mange trives fortsatt best uten sub i stereo.

Jeg er enig med deg for all del, men jeg mener at en effektforsterker er et must pga.

Headroom, du vil ikke gå tom for krefter når du spiller for full pupp.
    Den bidrar til økt holografi, og detaljer.
    Den kan gi deg det siste den trenger av klang eller fjerne noe.

Fordi om pioneeren er strømsterk, så er det ikke sikkert det er den klangen du er ute etter, det er da du anskaffer en effektforsterker med fks varm klang.

Og for å ha det på papir, jeg mener ikke den er en dårlig reciever, tvert i mot så er den meget spennende!

Hjemmekino har ihvertfall rf83 som referanse høytaler, som til d.d er den mest tungdrevne av Reference serien som er i produksjon. Hvis en vanlig pioneer klarer å drive de uten pusteproblemer, så er det ca 50stk bare her på forumet som er blitt grundig lurt siden de har kastet bort alt fra 5-50høvdinger på effektforsterkere

Lett oppsummert : Jeg mener at en effektforsterker bidrar ikke bare med strøm, men også alt det andre som er så viktig i et fullkomment lydbilde.

Etaten : Leste den Er enig med dere også, men har et litt annet syn på saker og ting

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe vi tre karene klarer, så er det å diskutere og være uenige uten store bokstaver og masse utropstegn.. Det liker jeg.. Så jeg håper virkelig at vi på ett eller annet tidspunkt skal få til ett treff der vi alle kan svinge begerene sammen Ellers så er jeg igjen rammet av luftveisinfeksjon, og er sykemeldt ei uke.. Håper bare at dette ikke er etterdønninger fra i sommer/høst som var, og at jeg fikk gira ned i tide denne gangen, men crp-verdiene var litt vel høye nå også... F a e n s greier altså...

Men, uansett så ligger min Pioneer på posten og venter på meg nå, og når formen forhåpentligvis er bedre om ett par dager så er det ut å hente den.. Er veldig spent, for selv denne modellen ble jo utvalgt som referansereceiver i prisklassen rundt 10 laken...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant, men jeg lurer litt på hva som skjer med effektforbruket når du ser film. Regner med at prosessoren vil bruke noe effekt i forbindelse med dekoding, som du ikke bruker i den grad ved musikk.

En annen ting er at du får vel ikke målt nøyaktig strømforbruk ved kraftige transienter. Tenker på når du spiller veldig høyt, og det kommer et skikkelig dunk. Jeg har så gammelt hus at jeg har strømmåler på kjøkkenet, og den rører seg mye når det er dunk-dunk musikk.

Men til "normalt" nivå trenger en ikke mange watt. Det er vel ikke mange watt den rørsaken til Kjetil leverer, men jeg tror den spiller bortimot høyt nok for han.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Etaten
    Er det noe vi tre karene klarer, så er det å diskutere og være uenige uten store bokstaver og masse utropstegn.. Det liker jeg.. Så jeg håper virkelig at vi på ett eller annet tidspunkt skal få til ett treff der vi alle kan svinge begerene sammen Ellers så er jeg igjen rammet av luftveisinfeksjon, og er sykemeldt ei uke.. Håper bare at dette ikke er etterdønninger fra i sommer/høst som var, og at jeg fikk gira ned i tide denne gangen, men crp-verdiene var litt vel høye nå også... F a e n s greier altså...

Men, uansett så ligger min Pioneer på posten og venter på meg nå, og når formen forhåpentligvis er bedre om ett par dager så er det ut å hente den.. Er veldig spent, for selv denne modellen ble jo utvalgt som referansereceiver i prisklassen rundt 10 laken...
    Det er sant, er vel den eneste tråden på forumet der vi faktisk kan diskutere saklig uten at det går over alle breddegrader. Så et treff ser jeg frem til ja, med både begersvinging og diskusjoner!

Synd med sykdommen da Kristian, satser på at du blir frisk fort igjen!

Rør er jo et godt eksempel på at en ikke trenger så mange watt, men så er det også sagt at rør er ikke de som kan håndtere bass best.
    I mine øyne er rør og horn en deilig kombo, men kunne likevel tenkt meg å biampet med en sterk transistor forsterker i bunn.
    Da sitter en igjen med det beste av kombinasjoner i mine øyne! Derfor er valget så fordømt vanskelig når det gjelder å lete etter effekt

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er vel våre alles store, våte drøm eller hur? Konge i kåken med dette vel... Tenk å inneha ett slikt mesterstykke av elektronikk..

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    15w er høyt på en høytaler det er jeg helt enig i., men si at du spiller musikk med mye high-hat da vil impedansen gå kraftig ned og du vil selvsagt trenge mer headroom og krefter. Det finns ingen fasit på hvor mye den vil trekke når du spiller musikk, noen musikk typer krever jo mer og noen mindre effekt.

MEN en sub vil avlaste hovedhøytalerne i stor grad ja, det er jeg helt enig i, men mange trives fortsatt best uten sub i stereo.

Jeg er enig med deg for all del, men jeg mener at en effektforsterker er et must pga.

Headroom, du vil ikke gå tom for krefter når du spiller for full pupp.
    Den bidrar til økt holografi, og detaljer.
    Den kan gi deg det siste den trenger av klang eller fjerne noe.

Fordi om pioneeren er strømsterk, så er det ikke sikkert det er den klangen du er ute etter, det er da du anskaffer en effektforsterker med fks varm klang.

Og for å ha det på papir, jeg mener ikke den er en dårlig reciever, tvert i mot så er den meget spennende!

Hjemmekino har ihvertfall rf83 som referanse høytaler, som til d.d er den mest tungdrevne av Reference serien som er i produksjon. Hvis en vanlig pioneer klarer å drive de uten pusteproblemer, så er det ca 50stk bare her på forumet som er blitt grundig lurt siden de har kastet bort alt fra 5-50høvdinger på effektforsterkere

Lett oppsummert : Jeg mener at en effektforsterker bidrar ikke bare med strøm, men også alt det andre som er så viktig i et fullkomment lydbilde.

Etaten : Leste den Er enig med dere også, men har et litt annet syn på saker og ting
    Nå fikk jeg nesten litt Deja Vu - her....

For 3 (eller var det 4 år) siden så fortalte jeg her på forumet at jeg hadde kjøpt et Infinity Kappa 5.1 system.

Fikk da raskt råd fra en del Guruer her inne at jeg måtte ha noe bedre å mate de med enn den Sony receiveren jeg hadde. Effektforsterker var tingen.

Innlegget ditt over er nesten en ordrett avskrift av disse, akkurat de samme argumentene :-D

Jeg prøvde å argumentere litt usikkert imot.... Sonyen var jo kjent for å veldig strømsterk i sin klasse - og jeg hadde ikke planer om å spille så høyt...

Faktisk ville forskjellen være enda større på lavt volum... ble det da fortalt.

Så jeg kjøpte den sterkeste jeg fant til noenlunde penger:
    Vincent SP-993
    2x200W 8Ohm
    2x400W 4Ohm
    2x50W klasse A

Men på en måte uteble sensasjonen??

Leste også om en annen kar her inne som ble anbefalt å skaffe seg ekstra effekt til sin Pioneer VSA-AX10, han skaffet seg et par kjempesterke Rotel effekter. I ettertid spurte han om han hadde koplet feil? Det ble jo ikke noen forskjell?? Jeg bet meg merke i at personene som rådet han ikke svarte.....

Har også en kompis som jeg selv rådet til å skaffe effektforsterker til sin receiver... han solgte den ganske raskt igjen. Verken han eller jeg hørte noen forbedring.

Jeg er ikke sur for dette for egen del - jeg har jo hatt en morsom "dedikert stereo" periode med Vincenten. Men nå støver den ned....

Men visse "sannheter" ikke stemmer bestandig??

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Etaten
    Her er vel våre alles store, våte drøm eller hur? Konge i kåken med dette vel... Tenk å inneha ett slikt mesterstykke av elektronikk..
    Satser på at du har feberfantasier Kristian

Side 433 av 2256 FørsteFørste ... 293 303 313 323 333 343 353 363 373 383 393 403 413 423 429 430 431 432 433 434 435 436 437 443 453 463 473 483 493 503 513 523 533 543 553 563 573 933 1433 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •