Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 323

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 323 av 2256 FørsteFørste ... 183 193 203 213 223 233 243 253 263 273 283 293 303 313 319 320 321 322 323 324 325 326 327 333 343 353 363 373 383 393 403 413 423 433 443 453 463 823 1323 ... SisteSiste
Viser resultater 6,441 til 6,460 av 45103
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg vet da **** jeg.. hehe...

Den er ikke BRA ikke slik at jeg kjøper platen nei

Men det er ihvertfall bedre en mye av den dritten man sender på radioen og det skal han ha!!!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par tips om varmepumpe og plassering.

Utedel bør monteres på mur for å ungå vibrasjoner og resonans inne.
    Utedel bør stå slik at den ikke blir utsatt for sterk vind, regn osv.
    (Det er smart å bygge et lite tak over den)

Innerdel bør stå i forbindelse med trapp.
    "Åpen løsning" er gunstig ved bruk av varmepumpe.

JallaJalla.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Et par tips om varmepumpe og plassering.

1 Utedel bør monteres på mur for å ungå vibrasjoner og resonans inne.
    2 Utedel bør stå slik at den ikke blir utsatt for sterk vind, regn osv.
    (Det er smart å bygge et lite tak over den)

3 Innerdel bør stå i forbindelse med trapp.
    4 "Åpen løsning" er gunstig ved bruk av varmepumpe.

JallaJalla.
    1. det vet jeg, og det skal den også

2. på nordmøre?? der det blåser og regner nordavind fra alle kanter??

3. ikke enig!! kommer an på hvordan det blir montert, har vært borti tilfeller der det har endt med katastrofe

4. det er det som er målet mitt ihvertfall i et hus som ikke akkurat er VELDIG isolert

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en stor bak del at ute delen bråker så innmari.. For jeg må ha den på "stueveggen" og er litt skeptisk

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags type pumpe er det du har kjøpt Kjetil?

Har noen naboer med blandede resultater når de har montert pumpe. Men det er helt klart de med åpne løsninger som er mest fornøyd.

Tror ikke det er noe her i huset desverre.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt jeg

Det er en typisk billig pumpe...... men jeg satser på at det virker litt.

Men hvis man ikke har en ganske så åpen løsning eller dører som fører til åpenheten er det ikke vits i å ha.. det er litt overkill på et rom som er 21 kvadrat...

Men det værste er at jeg har en Panasonic pumpe på loftet også, ikke montert vel å merke Den er 1 år gammel og fikk den av et firma som ville kaste den.. jeg sa JEG DEMONTERER OG TAR MED MEG

Men den mangler gass, og jeg har ikke funnet noen som fyller gass.. har ikke letet heller

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Kent - Ingenting

er den tøff bra fin grei??? eller helt håpløs?? Jeg klarer ikke å bestemme meg :???:
    Kent er fantastiske - MEN - inspillingene deres er mastret i stykker, jeg har de tre forrige cdene deres. Men de blir stort sett spillt i bilen. Det er rett og slett slitsomt å høre de på gromstereoen. Er som mye annet optimalisert for å høres best mulig ut på en liten radio......

Er selv i tvil om jeg skal kjøpe deres siste.

Ikke dumt å kunne litt av hvert Kjetil - varmepumpe er noe jeg kunne tenkt meg selv. En slik jordvarme sak er også intressant.

Men foreløpig går det på nattsenking og tilpasset vedfyring - lønner seg vel nesten ikke å fyre med ved før strømprisen nærmer seg 1 kr/kWh. kommer selvsagt an på hvor mye veden koster.....
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vært hjemme en liten time allerede. Deilig med tidligvakt. Spes på en fredag. Før jeg kom hjem måtte jeg handle litt. Øl, pizza, 2 musikk-dvder (egentlig gave, men jeg må jo kvalitetssikre) og to Hobby-sjokolader. I tillegg leide jeg Oceans 13. Den handler hverken om seilbåt, cruiseskip eller joller Kjetil.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For et ufattelig idiotisk navn på en film da... Når den ikke handler om sjøen i det hele tatt...

Måtte på jobb likevel jeg :???: :???:

Jobbe fra 1200 til 1700 når man har fri er ikke værst...

Nå er det øl for alle penga. Har handlet øl og pizza jeg også..

Jordvarme er for dyrt til at det svarer seg enda dessverre

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jordvarme er for dyrt til at det svarer seg enda dessverre

Heldigvis er ikke øl for dyrt til at det svarer seg

FRIIIIDAY!!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Heldigvis er ikke øl for dyrt til at det svarer seg

FRIIIIDAY!!

Det skulle ha tatt seg fint ut du

Men det er nesten slik at konjakk er blitt for dyrt..

les NESTEN!!!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varmepume Del II.

Etter ca 1år med forskning kjøper vi oss en pumpe fra Mitsubishi! De er ikke av de billigeste men de har fått utrolig mye ros i markedet. Mitsubishi er også verdens største produsent av varmepumper og air condition.

Litt inngående info:

Dette bør du vite om varmepumper:

Effektfaktor:
    "Virkningsgrad" = Avgitt varmeeffekt dividert på effektforbruk. En pumpe som ved en gitt temperatur har effektfaktor 4, gir fire ganger høyere varmeeffekt enn den strømeffekten den bruker. For eksempel 1000W forbruk gir 4000W i varmeeffekt. Ved effektfaktor 2,5 vil 1000W gi 2500W i varmeeffekt osv. Jo høyere effektfaktor - desto lavere strømregning.

Kuldemedium:
    Det er i dag 3 ulike typer kuldemedier til luft-luft varmepumper: R410A, R22 og R407C. Det er stor forskjell på disse kuldemediene. Iflg SINTEFs rapport desember 2003, er R410A minst 25 % mer effektivt enn R22, mens R407C er det minst effektive av de tre. R22 fases nå ut og er forbudt i nye anlegg.

Alle topprodukter innen luft-luft varmepumper benytter kuldemediet R410A.
    Alle billigpumpene benytter R407C, - det minst effektive av de tre kuldemediene.

R407C-pumpene er egentlig laget for R22. Siden de arbeider under tilnærmet samme trykk, kan man bytte til R407C. Husk at testresultatene som R22-pumpe da ikke lenger stemmer. Ytelse og kapasitet reduseres når man går over til R407C.

Varmekapasitet:
    Det hjelper lite med en energieffektiv varmepumpe, hvis den kun gir varme som en 100 Watts ovn. God komfort og god lønnsomhet avhenger av hvor mye varme varmepumpen produserer. Husk at vi ofte står opp til flere minusgrader. Selv om det gjerne blir varmt utover dagen, betyr det mye å også kunne nyte frokosten i en varm bolig.

En forskjell på 100 Watt i varmekapasitet ved -7°C kan dessuten utgjøre en forskjell på strømregning med 100-150 kroner pr år.

Luftfiltrering:
    Alle varmepumper har grovfiltre som reduserer på mengden støv i huset. De fleste varmepumpene har dessuten passive finstøvfiltre som renser bort ca 30 % av finstøvet.
    Noen av topproduktene har aktive filtre som varer like lenge som varmepumpa. Disse filtrerer bort 90 % av finstøvet. Dette er absolutt noe å vurdere for asmatikere, allergikere eller for de som vil redusere jobben med støvklut.

Promotelec/
    Eurovent:

Alle seriøse produsenter av varmepumper innraporterer sine produkter i Promotelec og i Eurovent. Den informasjonen som oppgis her kan man stole på. Det samme gjelder med tall oppgitt av SP (Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut). Alle varmepumper testes under like forhold og rangeres fra klasse A til G, hvor klasse A er mest energieffektiv. Enova/Norske myndigheter anbefaler energiklasse A, fordi disse pumpene gir høyest energisparing.

Er det lønnsomt å handle "billig"? Vær klar over at det er store forskjeller fra bunn- til topp-produktene. De dårligste varmepumpene er så lite energieffektive at de ikke er tillatt solgt i land med sertifiseringskrav.

Slike pumper har svært lav effektfaktor, som oftest lav luftsirkulasjon, høyt lydnivå på både inne- og utedel og kan mangle finfiltre. Erfaring viser dessuten at forhandlere av slike varmepumper er ute av markedet i løpet av få år. De billigste varmepumpene er ofte on/off-pumper. Kjøp inverter!

Alle pumper skal nå være energiklassifisert. Dette skal tvinge produsentene til å informere kundene om hvor energieffektive produktene deres er.
    Noen av pumpene har en effektfaktor ned mot 2, mens andre har en effektfaktor på over 4. I praksis gir det store forskjeller på strømregninga.

Med en god plassering, kan en varmepumpe med høy effektfaktor spare gjennomsnittsfamilien for ca 6000-8000 kroner pr år (oppvarmingsutgifter). Dersom man har en varmepumpe med lav effektfaktor og lav varmekapasitet vil innsparingen være vesentlig lavere. I løpet av hele levetida til varmepumpa (ca 15 år) vil man fort spare opp i mot kr 40-50.000,- mer med en varmepumpe av høy ytelse og kvalitet. I tillegg vil man, med et topprodukt, få en langt bedre komfort i alle disse årene.

Lydnivået er i tillegg lavere på toppmodellene, og pga bedre luftsirkulasjon får man jevnere varme i huset. Ikke alle brosjyrer er til å stole på. Få derfor de aktuelle leverandørene til å demonstrere varmepumpen hjemme i din bolig. Slik får du både se og høre om dette er noe for deg.

Mens de fleste varmepumper kun har kapillærrør, har de beste varme-pumpene elektronisk ekspansjonsventil som bidrar til mer effektivitet når det blir kaldt.

De beste luft-luft varmepumpene har en dokumentert effektfaktor på 2,2 selv ved -15°C. De minst effektive har ikke så høy effektfaktor selv ved +7°C (Eurovent test-temperatur).

Vårt råd er: Ta deg råd til de ekstra tusenlappene som en kvalitetspumpe koster. Det vil betale seg mange ganger i løpet av anleggets levetid i form av lavere strømregning og bedre varmekomfort.

Skribenten..

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå fyrer jeg som f her. Var 14 grader her når jeg kom hjem. Glad jeg har en stor og god ovn.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til "skribenten" om varmepumper del 2...

som tidligere selger/montør av varmepumper sitter jeg igjen med noen inntrykk.

1. Man får det man betaler for

2. På denne kanten av landet så bruker 99 % Ved fra sin egen vedskog som primær varme

ERGO : strømregningen går kun 1 vei å det er ikke nedover For i de typiske varmeovn rommene i dagens hus på denne kanten så må man fortsatt ha varmeovn ( ihvertfall 80% )

3. Panasonic og Mitsubishi er de dyreste men også klart de beste...

4. Ha service på pumpen hvertår, om du tar denne selv eller leier folk er vel opptil en hver. Hvis man ikke renser disse filtrene MINST en gang i året er de kun til pynt.

5. Plasseringen av pumpen er med på å avgjøre effektfaktoren. de tallene som er oppgitt er det en pumpe i perfekt vær i perfekt posisjon utfører.. så det regne stykket som jeg også har lest mange plasser er litt villedende samtidig som det er riktig

Jeg har pr.dags dato ikke sett en pumpe som leverer det som står, selv om det i rettferdighetens navn er nært

Jeg kjøpte en billigpumpe mest for å se og at jeg idag ikke har bruk for en

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

test

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Måtte teste her først vet du. Noen som vet sånn ca hvor stort bilde kan være uten at folk må scrolle seg ihjel her? Kommer vet ann på skjermstørrelse hos den enkelte, men dog.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til "skribenten" om varmepumper del 2...

som tidligere selger/montør av varmepumper sitter jeg igjen med noen inntrykk.

1. Man får det man betaler for

2. På denne kanten av landet så bruker 99 % Ved fra sin egen vedskog som primær varme

ERGO : strømregningen går kun 1 vei å det er ikke nedover For i de typiske varmeovn rommene i dagens hus på denne kanten så må man fortsatt ha varmeovn ( ihvertfall 80% )

3. Panasonic og Mitsubishi er de dyreste men også klart de beste...

bla
    bla
    bla
    Enig! :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Test:

Konserter i Oslo » Skambankt (N) konsert » Rockefeller » Oslo

Hmmm!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    He he he. Måtte teste her først vet du. Noen som vet sånn ca hvor stort bilde kan være uten at folk må scrolle seg ihjel her? Kommer vet ann på skjermstørrelse hos den enkelte, men dog.
    640x480 er standard Forum størrelse!

Er jeg ikke dyktig????

Ammatøren!

Side 323 av 2256 FørsteFørste ... 183 193 203 213 223 233 243 253 263 273 283 293 303 313 319 320 321 322 323 324 325 326 327 333 343 353 363 373 383 393 403 413 423 433 443 453 463 823 1323 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •