Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 2146

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
    Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fikk låne en slik Vedlegg 899908) her om dagen, den er bare "A-Weighted" så må regne om måleresultat manuelt.

Tok da og kjørte noen sinustoner med REW.....:-D, uten noen form for EQ.

25Hz ...110db
    30Hz ...120db
    40Hz ...129db
    50Hz ...138DB.....:shock: .....
    60Hz ...132db
    70Hz ...120db... ?

Dette er målt i "sweatspot" ørehøyde på ca 3,5m.

Brukte ikke hørselvern , og hadde en slags verkende trykkfølelse i ørene i over et døgn etterpå, vet ørene tåler mye bass men...

Mini Digital Sound Level Meter 390-722

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva testa du Frank..?

Jeg kjørte ny kalibrering på anlegget nå pga skuffelsen før i dag. Fremdeles crap...

Sleit litt med å få miniDSP til å funke slik jeg ville. I tillegg ville ikke TA2400 spille i stereo... Skal ikke være lett.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg skal være fornøyd med bua mi jeg

Da er polturen unnagjort, klart for Irish Coffe i lange baner, rødvin på dunk og likør til mor. Cognac mener jeg vi har fra før og øl får vi handlet i butikken etterpå, så da kan det bare snø
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt skal du det Jan. Håper på demo der engang jeg er forbi.

Her har det ikke blitt handla noe som helst alkohol. Drikker så lite for tiden at man kan bli skremt. Kunne likevel tenkt meg en sixpack i hus til påsken. Er det alkoholsalg i morgen...?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel nesten som og Banne i kjerka her inne på forumet :roll:, men kjøpte for et par år siden et par aktive Fence Fs-18mk2 på netthandelen for en slikk og ingenting.
    Det er tomt under 30Hz, men med litt EQ så fungerer de over all forventning. (musikk)
    Dvs. litt boost under 40Hz og litt/mye - (minus) EQ rundt 50Hz. Bruker da en Reckhorn S1 til dette.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driter i hva det heter bare det funker. Det viktigste er at man selv er fornøyd med hva man har, ikke hva andre måtte mene.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Jeg driter i hva det heter bare det funker. Det viktigste er at man selv er fornøyd med hva man har, ikke hva andre måtte mene.
    Amen

Blir som han eg var hjemme hos og satte opp anlegg til med CV CLS215 og den store CV forsterkeren. Spilte såpass at det støvet ned fra spotene, en av spotene røyk og til slutt slo lyset sg av.

Hifi? Langt i fra
    Moro? Noe så vannvittig

Gidder ikke mer snømåking selv om trappa burde bli tatt en gang til, men etter en ekstrarunde hos svigers som hadde fått mer enn noen andre her omkring så har jeg fått nok. Nå er det middag, og etterpå tror jeg det blir en Irish.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sjelden jeg sitter å ni-lytter, så morrofaktoren er helt klart viktig.

Frank? Så du spm mitt på forrige side..? Ang 2stk pd.186 i samme kasse. Liten og lukket... Er det noe vits? Har en BASH500 jeg kunne slengt på. Ser ut til at det blir lenge til kinorom, uansett hvor vi kommer til å bo, så det hadde vært artig å prøvd i stua sammen med Econo.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble ikke Irish Middagen ble noe senere enn vi trodde så det ble en San Miguel og en Jameson "naturell" til meg og en St. Brendan's til madammen. Smakte godt det og

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frank? Så du spm mitt på forrige side..? Ang 2stk pd.186 i samme kasse. Liten og lukket... Er det noe vits? Har en BASH500 jeg kunne slengt på. Ser ut til at det blir lenge til kinorom, uansett hvor vi kommer til å bo, så det hadde vært artig å prøvd i stua sammen med Econo.
    Vet ærlig talt ikke?

For "LF" i lukket er det X-max som gjelder. I WinISD så yter et par PDér likt med f.eks "Tangens" fire stk.Elroy/100L. ved halve mengden watt, men man må opp på et par hundre liter for og få samme "qtc". Lukket skal jo ha sine fordeler, men skal ikke yte i nærheten av det du i teori nå har @ 20Hz.

Vedlegg 90024 Vedlegg 90025 Vedlegg 90026

Noen simm. bilder som viser hvor PD'ene er i WinISD pr.idag, i grønt. Har også tatt meg den frihet :-D og lagt inn "BEF's" Beyma 18SW1600NdE i orange. Har også lagt til hva PD.186 gjør i samme volum og tuning i gult. Alle er da simmet med to elementer, simm. viser hva de klarer innenfor 100% linjær X-max over tuning (fb), under tuning har jeg lagt høypass til ca.35% down BL.

Vedlegg 90027 Vedlegg 90028 Vedlegg 90029 Vedlegg 90030

Frode.. :-D, forstår ikke hvorfor det ikke fungerer :neutral:, hvis en ser på porthastighet, så er du på ca.14m.sek ved ca.17Hz. Dette skal være innenfor akseptabel porthastighet uten og få nevneverdig portkompresjon, og gå opp på volum er selvfølgelig en mulighet, men utifra simm.....

Kansje "Tangen" kan bidra med noen tips/ide'er her?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår ikke helt hva dynabel mener med at to stk PA1550 i samme kasse skal kunne være en hjemmekino sub jeg da.... Kontakta Vidar der for 3-4mnd siden og lurte på hva man kunne forvente. Det var ikke sprekt, og det var en sinnsyk kasse. 300l om jeg ikke husker feil....

dynaBel PA1550 - 15" PA BASS (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Tenkte at pd.186 ville klare seg litt bedre. Noe mer enn 125l kan jeg ikke bygge til stuebruk. Jeg kan slenge på TA2400 og minidsp om det hjelper, men jeg har ikke lyst. 30hz holder, hvertfall når jeg hører hva Econo tunet til 47hz gjør i stua i dag.

Nei....spørs om dette er bortkastet tid.

Ang tuningen i dag, så er det ikke liv i porten i det hele tatt omtrent. Så noe portstøy er hvertfall ikke tema.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du 125L pr. element, eller for begge? Isobaric er jo en mulighet.

Vedlegg 90038 Vedlegg 90039

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For begge, og isobaric er ikke et alternativ.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang tuningen i dag, så er det ikke liv i porten i det hele tatt omtrent. Så noe portstøy er hvertfall ikke tema.
    Når porten er såpass lav så er kansje 90' gr.bend uheldig, vil nesten tro at det kan være noe av problemet.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lurt litt på å lage en "normal" kasse til en av de for å sjekke. Lyst å komme med forslag på ideel kasse og port...? Gjerne rundt samme tuningen som nå (18hz) for å sjekke om det er design og port som er problemet.

MDF har jeg stående på hengeren og tid har jeg.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er rart at du ikke skal få noe trykk med alt det membranarealet du har i kjelleren Frode.

Men når du sier at Econoene er tunet til 47Hz, så bruker du sub i tillegg? Eller har du kjørt dem som fulltone og også da fått go'lyd-følelsen?

Håper du finner ut av det snart, de subene du har skal være i stand til å flytte stor mengder luft.

Ang. Dynabel-elementet så kan ikke jeg helt skjønne at det skal kunne brukes i en hjemmekinosub heller, men 18" i den serien har Fs=23Hz og kan kanskje være noe mer interessant til slikt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For begge, og isobaric er ikke et alternativ.
    Her kommer da simm. på to PD.186 i 125L. lukket. Har trekt for volum av elementer,
    i grønt har jeg prøvd og pynte litt :-D, lagt til mye EQ og watt. Gult ca.500watt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er tunet til 47hz og jeg har highpass-filter på de rundt 40-45hz (må sjekke dette nærmere). Jeg får veldig god hjelp av rommet her, men samtidig merker jeg jo at mye av musikken (og endel av filmene) ikke går så fryktelig dypt som jeg trodde før. Jeg har ikke sub i stuen pr nå. SVS-en ble såvidt testet før den ble lempa i kjelleren forrige uke. Jeg får så absolutt godfølelsen med Econo alene. For ekstra høy morrofaktor setter jeg meg helt til venstre på sofaen (den står forholdsvis nær venstre hjørne bak i stua). Der er bassen "enorm" i forhold til tuning.

Ang kjelleren så har nok rommet mye å bety. Da 18" ikke fungerte spesielt godt i stua heller, så antar jeg at noe er galt med konstruksjonene. Det må testes.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er kassene dine dempet innvendig da Frode? Har du forsøkt å tette porten så du får en lukket kasse, for å se/høre om det er noen forskjell i måten de oppfører seg på da?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er dempet mye. 5cm Rockwool lydplate på sidevegger og bakvegg, i tillegg til endel opprevet "vanlig" Rockwool i rommet bak horn/WG. Jeg har ikke testa å tette portene, men det er ikke stress å sjekke. BRB with feedback.

Side 2146 av 2256 FørsteFørste ... 1146 1646 2006 2016 2026 2036 2046 2056 2066 2076 2086 2096 2106 2116 2126 2136 2142 2143 2144 2145 2146 2147 2148 2149 2150 2156 2166 2176 2186 2196 2206 2216 2226 2236 2246 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •