Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 2142

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kommer til å le meg ihjel når de om få år oppdager at sykehuset i Førde fremdeles går med solide underskudd og at de legger ned et sykehus for ingenting og at det snakkes om at sykehuset i Førde må legges ned. Da skal sunnfjordingen få like mye støtte fra oss som vi fikk fra de. Mao, ikke noe i det hele tatt. Empatien er ikke-eksisterende og det skremmer meg. Lokalavisa her hadde en spørreundersøkelse for litt siden om hvor folk ville reise når Eid ble nedlagt. Nå husker jeg ikke nøyaktig prosentandel, men det var noe slik:

Førde: 3%
    Ålesund: 7%
    Volda: 90%

Prosessen som Helse Førde har kjørt mot ansatte på Eid, og måten de har oppført seg på er så kritikkverdig at man kan lure på om det er mennesker vi snakker om, eller roboter. Jeg finner det også merkelig at det har vært omtrent null fokus på dette i riksdekkende media. Det fører til at Helse Førde kan kjøre på som det passer de.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel omtrent der som her, et råkjør mot de ansatte om sparing i ett sett. Det verste her er at det er vedtatt flytting av funksjoner før det konsekvensutredes...
    Men vi venter fortsatt på konklusjonen i thrilleren om hvor et eller to sykehus skal være i Romsdal/Nordmørsregionen.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå er det virkelig vår! :P var på tur med en god gjeng i dag. kjørt ca 25 mil.

LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike bilder kan du spare oss for Vegard.

Blir helt dårlig når jeg hører sykler kjøre forbi....

De som eier småbruket vi vil kjøpe skal samles i påsken og bestemme seg for salg eller ikke. Spennende tider.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe :P har du lappen på sykkel?

skal bli spennende og høre hvordan dette går
    en kompis av meg snakket om at han vil flytte hjem dit han kommer fra, er sikkert 10 tomme gardstun som står rundtom der, men ingen til salgs! bare råtner bort
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hatt lappen i 11 år nå. Har vel rundt 50k km på sykkel, og jeg savner det mer og mer. Har ikke hatt sykkel på 3-4 år nå.

Det er trist å se hus som står og råtner på grunnmur. Det vi ser på er rett oppi bakken her og det er to unge par som har kjøpt/arvet nedlagte småbruk på samme veien. Bestekompisen til eldstemann bor i nabohuset. Er veldig fint der for det er noenlunde flatt, selv om det ikke ser slik ut fra hovedveien. Tunet består av et bittelite hus, et enda mindre hus (som vi kaller sommerstua), et lite verksted og en passe stor låve. Vi er litt usikre på hvor mye jord som hører til. Det viktigste er å få kjøpt en del jord på nedsiden av huset for der er det snakk om å legge ut tomter om noen år. Kjempekjipt dersom vi får kjøpe drømmestedet med fjordutsikt, for så å miste utsikten etter kort tid.

Men men, ingenting er avgjort enda.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da er det vel på tide med ny sykkel ja! har faktisk kjørt 100mil allerede i år! ikke værst det til og være i slutten av mars

krysse fingrene for at de vil selge det!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du får "drømmeheimen" i boks Frode. Er godt å vite at "Her vil jeg bo så lenge helsa tillater det".

Begynner forresten å få enda mer troa på Econowaveprsjekt, og vurderer skamløst å stjele designet ditt Men muligens bytte ut Beta med Delta. Har simulert litt, og Deltaen ser ut til å være litt "flatere" ned mot -3dB punkt, da er Beta tunet til 45Hz og delta til 58Hz. Tror det er de mest fornuftige verdiene. Men det er langt frem til at det blir bygging, men forhåpenligvis er det ikke så mye som skjer i sommerferien i år.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegardxf
    da er det vel på tide med ny sykkel ja! har faktisk kjørt 100mil allerede i år! ikke værst det til og være i slutten av mars

krysse fingrene for at de vil selge det!
    Blir nok ikke sykkel på mange år her i heimen. Har en på 3 1/2 og en på 8mnd, så tid til slikt blir det ikke på lenge. Kona har lappen også, og vi satser på hver vår sykkel når ungene er større.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Håper du får "drømmeheimen" i boks Frode. Er godt å vite at "Her vil jeg bo så lenge helsa tillater det".

Begynner forresten å få enda mer troa på Econowaveprsjekt, og vurderer skamløst å stjele designet ditt Men muligens bytte ut Beta med Delta. Har simulert litt, og Deltaen ser ut til å være litt "flatere" ned mot -3dB punkt, da er Beta tunet til 45Hz og delta til 58Hz. Tror det er de mest fornuftige verdiene. Men det er langt frem til at det blir bygging, men forhåpenligvis er det ikke så mye som skjer i sommerferien i år.
    Jupp, er det vi satser på Jan. Siste flytting, håper vi.

Spennende om du velger å gå for Econo. Noen vil påstå at det ikke er "hifi-korrekt" (selv om jeg har sett folk uttale at det er mer korrekt enn mye annet), men for meg er det i alle fall veien å gå.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel egentlig prøvd å få ting "korrekt", men har funnet ut at det egentlig ikke er det jeg er ute etter. Jeg vil ha noe som gjør seg til film og som jeg kan dra til med Rammstein/Staal på nivå litt over middels uten å måtte kjøpe meg i hjel på forsterkere. Pent og pyntelig kan det være på stua, og da passer egentlig PSBene med innebygd sub greit. Kunne kanskje hatt noe bak til surround, men det får komme etterhvert.
    Utfordringen blir vel kanskje å komme på et fornuftig design på en senterhøyttaler. Den bør strengt tatt ikke bygge så mye i høyden, men med en 12" og et horn blir det vanskelig. Lurer litt på en 2x8" og horn, men da spørs det om en finner de riktige elementene.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir Econowave Mini S-8 som jeg nevnte på forrige side for liten Jan? Beta-8A og Selenium D220Ti på Selenium HM17-25 waveguide.

Mulig det ikke skal så mye til å gjøre den 2,5 veis og bruke to stk 8"..?

Edit: Fant ikke bilde, og det var ikke ekstremt med info, men mulig er det.

Econowave Center channel build complete - Techtalk Speaker Building, Audio, Video, and Electronics Customer Discussion Forum From Parts-Express.com

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det påvirke lyden ekstremt om man bare legger en Econo på siden...? Det finnes da centere med bare ett bass/mellomtone-element og som ligger...

Edti: Selveste Zilch sier dette:

The problem with any horizontal orientation is the width of the forward lobe, which is largely determined by the center-to-center distance between the drivers and the crossover frequency. Interference generates nulls in the crossover region at relatively narrow off-axis listening angles, 10° - 20° either side of center, which are audible. As long as listeners are within this range, it is workable.

Look more closely at the vertical polar responses posted in "Flex Your Mettle" to get a feel for this issue. Those become the horizontal once you lay the speaker on its side. There's more to dispersion than the waveguide spec, and merely rotating the waveguide does not resolve this issue....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte en 8" på hver side av hornet, men som det står i teksten du refererer kan det føre til uønsket spredning, og en kan risikere utfasing. Men det kan jeg jo strengt tatt risikere på senteren jeg har nå også...

Om en handler inn horn til fem høyttalere, full surround, to 12" til fronter og to 8" til senter i første omgang kan de to 8" brukes til sidehøyttalere om senteren viser seg å være ubrukelig.

Ideelt sett skulle jo de tre foran vært identiske, men da kan det hende de må være mindre, evt at jeg må gjøre et triks med møbler slik at senteren kan stues unna når det er nødvendig.

Blir mye tenking fremover tror jeg, og du er utnevnt til konsulent Frode

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig der Jan. Om du går for de små horna til bakhøyttalere og vil teste i senter også, så koster de hele 30kr stk. Gjør med andre ord ikke så veldig mye om man vil teste forskjellig.

5 horn av de jeg bruker (out of stock pr nå ser jeg) og 5 drivere kommer på ca 4,5k inkl frakt/moms. Er ikke ille det. 800,- pr 12" hos Evenstad er også til å leve med. De tar heller ikke mer for frakt enn de må. I motsetning til visse andre leverandører....

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk litt lyst å teste Mini S-8 jeg nå... Aner ikke hvor jeg skulle brukt de, men litt nyskjerrig på hva en sånn liten en kan prestere.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Voldsom byggelyst på deg for tida Frode Tar du opp bestilling?

Spekulerer også litt på høypassfilter siden jeg kommer til å kjøre passiv deling, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig siden receiveren skal kutte rundt 80Hz.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. De fleste bygger penere enn meg, så der er ingen fremtid Jan. En slik kasse er rimelig rett frem. Hvor fort det går er som regel styrt av antall tvinger. Alt limes med "D4" her i gården. Jeg solgte Lamelloen min da jeg ikke syntes den var verdt prisen i det hele tatt. Istedet har jeg begynt å skyte noen dykkerter for å hindre utglidning før jeg bruker tvinger. I tillegg bruker jeg disse fra Rockler (kan enkelt lages selv av feks mdf): Universal Fence Clamps with Clamp-It™, Special Offer! - Rockler Woodworking Tools

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Off. Elendig form. No work today

Største utfordringen blir vel å få tak i MDF i dette selvbygg-U-landet.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God bedring Jan.

Jeg handla dyr mdf på Byggern her. Irriterte meg skikkelig å måtte betale nesten 600kr for en plate 19mm!!

Så fikk jeg tips fra en lokal (uavhengig) trelast om å høre med en lokal kjøkkenprodusent om de hadde. Det hadde de, og det var 150kr billigere enn fra Byggern. Som bonus ligger de 5min kjøring herfra. Om dere har en møbelfrabrikk eller lignende i nærheten, så skader det ikke å sende en mail.

Side 2142 av 2256 FørsteFørste ... 1142 1642 2002 2012 2022 2032 2042 2052 2062 2072 2082 2092 2102 2112 2122 2132 2138 2139 2140 2141 2142 2143 2144 2145 2146 2152 2162 2172 2182 2192 2202 2212 2222 2232 2242 2252 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •