Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 2141

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men Frode, fra spøk til revolver. er Econowavene så gode som du gir inntrykk av i byggetråden? Nesten så jeg lurer på om ikke det hadde vært noe i stedet for Klipsch. To gulstående og en "stativ" til senter kunne kanskje vært noe.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hva skal man si..? Jeg er i alle fall veldig fornøyd. Man har en tendens til å forsvare egne investeringer, men dette er så billig at det er en mindre faktor enn vanlig. Jeg har lest mye om Econo de siste år, og de eneste som har vært skeptiske er de som ikke har hørt de. Jeg gikk inn i dette med sunn skepsis. Det er jo tross alt "PA"-element vi snakker her. Jeg har jo også gått for en litt uvanlig variant, der det er tunet noe lavere enn anbefalt for elementet jeg bruker. Jeg kan likevel spille grisehøyt før konutslaget blir for høyt. Det er populært (både på forum og i glossy tidsskrift) å sammenligne høyttalere og annet utstyr med tilsvarende som er priset 2-3 ganger høyere. Jeg er også fristet.

Mitt forslag til en billig, men utrolig slagkraftig hjemmekino (10-30m2) basert på egne erfaringer:

3x Econo i front. Lukket versjon på rundt 60l og delt på 80hz.
    2-4x Econo Mini til surround. 8" og mindre WG.
    2x 18" DIY sub med pd.186. Gjerne med TA2400 som amp og miniDSP for full kontroll. Ca 8.5k for 2 ferdige subber som gruser veldig mye annet.

Sleng frontene og subbene bak et lydtransparent lerret (kjøp grisebillig duk på avshop og lag ramme selv). Trenger ikke stjele mye rom. 50cm burde gå.
    Kassene smeller man fort sammen, og trenger ikke finish om man bruker lydtransparent lerret. Ikke trenger man å senke ned elementene heller. Du klarer fint å lodde sammen delefilter Jan, så der sparer du penger i forhold til meg.

Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en restart av trådløs router så hadde jeg max hastighet igjen. Skulle gjort det for 2 uker siden.... ops:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Etter en restart av trådløs router så hadde jeg max hastighet igjen. Skulle gjort det for 2 uker siden.... ops:
    Rookie mistake Frode

Nå bør kassene se noenlunde ut, transparent lerret blir ikke aktuelt siden bua brukes i andre sammenhenger også. På subsiden står en 20-39 og en SB12 klone der oppe, og det holder, mens hørselen enda er sånn noenlunde iallefall.

Men ha begynt å få mer og mer lyst på noe PA-lignende, og dette skal 98% brukes til film, og når det er snakk om musikk blir det ikke filharmonien som er aktuelle...

60l er jo heller ikke voldsomt stort, det som kan bli avgjørende er bredden på rommet, men foreløpig er det jo bare et 77" lerret, får ikke større bilde med den kasteavstanden jeg har på W5000. Da har jeg ca. 80cm på hver side av lerretet, men så er det andre ting som tar litt plass, sub f.eks. og da er det ca 40 cm igjen. Skal kikke litt nærmere på det der ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstod ikke argumentet mot lydtransparent lerret Jan. Prøver ikke å være frekk altså, bare å forstå. "Vanlige" høyttalere står jo gjerne et lite stykke utpå gulvet og en lettvegg tar sånn sett ikke mer plass. Men det var kanskje ikke det du mente..?

Ellers kan hvertfall SB12-klonen brukes som stativ til den ene Econoen. Eventuelt bygge en til på andre siden og sette tuben bak..? Eller selge den og kjøpe to stk L26ROY på tilbud denne uken og få symetri..? (2600,- for to inkl frakt) Bredden på baffelen med det hornet jeg bruker er rundt 40cm.

Selv om jeg syns Econo funker veldig bra til musikk (mine blir ikke brukt til annet akkurat nå) så vil de nok gjøre det vel så skarpt på film. Det er så billig at det koster lite å prøve, og det blir nok ikke noe tap å snakke om dersom du finner ut at du vil selge.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med lerretet er at det er greit å kjøre det opp innimellom, og bak det er det en TV Og innimellom sitter jeg og spiller Ludo oppi der, og da er det greit med "romfølelsn" en får når lerretet er oppe. Men når de yngste medlemmene av familien har flyttet ut kan det være noe å tenke på, da blir det litt mer fritt fram med mange ting i heimen

Spekulerer litt på om Eminence Daelta elementet vil fungere? Har 100dB følsomhet, men er selvsagt noen kroner dyrere enn Beta.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha! Da er jeg med vet du. Kom ikke på tv-en.

Jeg bruker Beta i min aktive variant, men akkurat hvorfor Gainphile valgte å bruke det vet jeg ikke. Det fine med Econo er fleksibiliteten. Lurer på om Stealt var inne på forskjeller på Beta/Delta i min tråd. Skal sjekke det opp. I oversikten under finner du noen av prosjektene. Det er blitt laget mange flere versjoner, men de er ikke dokumentert i den tråden. (såvidt jeg vet). Zilch er ikke lenger blant oss og første post blir ikke oppdatert.

Flex Your PCD Mettle: - Techtalk Speaker Building, Audio, Video, and Electronics Customer Discussion Forum From Parts-Express.com

-pcd-matrix-jpg

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er jeg som ser feil, men finner ikke at Delta har 100db følsomhet.. Deltalite 2512 II har 99.9. Var det det du tenkte på? Høy følsomhet vil jeg tro er en fordel, for da slipper man å dra ned hornet så mye. Jeg demper det med 16db (mener jeg å huske). Jeg dempet alt med miniDSP, men Gainphile dempet 11db med en L-pad og resten med miniDSP.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant et på Ljudia, men ser at Evenstad har opptil flere varianter av Delta ...
    Eminence Delta 12 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er forskjellige ohm versjoner der ja. 98,3 ifølge Eminence selv. Har uansett lite å bety. Det er laget to forskjellige (generelle) delefilter til Econo. Et til bassdrivere med mer enn 95db og ett for de under. De prosjektene som er listet opp i posten min over her har mer custom-delefilter såvidt jeg husker.

http://www.eminence.com/pdf/Delta_12A.pdf

Evenstad er en fin plass å handle.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    www.altinn.no Hyggelig lesing tidlig på morgenen

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd siden 7.30, men tror man trygt kan glemme det resten av dagen.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en kollega som nylig har vært inn og en annen som er på vei inn nå.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel...har prøvd 7 ganger siden 7.30 uten hell. Prøver igjen i morgen.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje like greit, han ved siden av meg her fikk rundt 80k feil vei ...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk restskatt for andre gang i mitt liv. Kjipt som ****.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig surt Frode

Har nettopp kommet hjem fra sykehuset. Var oppom min mor i kveldinga, og hun lå med lungebetennelse, og det hele endte med innleggelse, og der blir hun antakelig et par dager. Da er det greit å ha et sykehus i nærheten, og slippe å kjøre flere mil hver vei ...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke morro, men ikke verre en at "vi står an av".

God bedring til din mor.

Ang sykehus, så kan man etterhvert spørre seg hva AP vil med dette landet... Snakk om å bygge ned! Jeg er såpass forbanna for tiden, at så snart "Stolt"enberg kommer på skjermen, må jeg slå av.

"Ingen lokalsykehus skal legges ned".
    Så fjerner de akutt og føde (det viktigste av alt når det gjelder lokalsykehus) og så nekter de å definere hva et sykehus skal inneholde... Er det rart det er politikerforakt?

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenk på hvor mye slit og tid som har gått med på og bygge opp skoler, sykehus, samlingshus og annen infrastruktur i landet her. og nå legges alt ned for og spare noen lusne kroner.... hvisst de sparer noe i de hele tatt!
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Side 2141 av 2256 FørsteFørste ... 1141 1641 2001 2011 2021 2031 2041 2051 2061 2071 2081 2091 2101 2111 2121 2131 2137 2138 2139 2140 2141 2142 2143 2144 2145 2151 2161 2171 2181 2191 2201 2211 2221 2231 2241 2251 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •