Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 2119

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
    Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei Frode, velkommen tilbake

Her er ting som før, alle snakker om sitt og på den måten får de svar de ønsker ;D Lygren kunne tatt betalt for denne tråden i terapeutisk øyemed.

Appropo snakke om mitt, tok for meg et nytt øl i går : http://fosslund.net/per/?p=93

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe :-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må da ikke flytte til Oslo frode. Da må du i tilfelle begynne å kjøre brannbil.
    Ikke bra med alle de brannene der nede nå, håper de får tak i den/de som står bak.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varmepumpeguruer...

Har tenkt på en varmepumpe i heimen når vi nå pusser opp. Hva skal en holde seg unna, og hva fungerer bra med lite støy.
    Alt på et plan, ca 120kvm totalt, normalt skal pumpa varme litt mindre, men bør kunne varme alt. I kalde perioder fyrer vi med ved i tillegg, er bestilt en peisovn fra contura som visstnok skal være beregnet på samme areal.

Har sett ppå bl.a. Panasonic HE9LKE og Mitsubishi Kirgamine .
    Begge er jo selvsagt "best" og kommer på rundt 20k med montering om jeg ikke tar feil. Vil helst ikke over 20k, iallefall ikke mye.

Hva velger man? Finneas det andre gode alternativer?
    Og det store spørsmålet. Hvor tar disse strøm fra? Ved innedelen eller ved utedelen? Kan være greit å legge opp strm nå mens vi har tilgang på elektriker.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrev et innholdsrikt varmepumpe innlegg med AVforum krasja IGJEN, så her kommer kortversjoen:

Ikke kjøp billige "Gjør det selv" løsninger. ALLE fagfolk i ALLE tester sier det suger, men ALLE fagfolk kan jo være idioter .... eller?

Nedre grense for pumper til det Norske klima er 10.000 + montering.
    (i følge disse fagfolka og testene)

Pr. i dag er det IVT som er "Best" mens Mitsubitchi er god ved stort varmebehov (slår alikevel ikke IVT!)

Les disse test/reportasjer -det er de nyeste på feltet:

Test varmepumpe
    og
    Test av 12 V.Pumper

Lykke til.

EDIT: Ikke bruk Aircondition, gjør du det så spiser du opp besparelsen veldig fort!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....
    Sist endret av LogB.no; 03-03-2015 kl 18:26

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Skrev et innholdsrikt varmepumpe innlegg med AVforum krasja IGJEN, så her kommer kortversjoen:

Ikke kjøp billige "Gjør det selv" løsninger. ALLE fagfolk i ALLE tester sier det suger, men ALLE fagfolk kan jo være idioter .... eller?

Nedre grense for pumper til det Norske klima er 10.000 + montering.
    (i følge disse fagfolka og testene)

Pr. i dag er det IVT som er "Best" mens Mitsubitchi er god ved stort varmebehov (slår alikevel ikke IVT!)

Les disse test/reportasjer -det er de nyeste på feltet:

Test varmepumpe
    og
    Test av 12 V.Pumper

Lykke til.

EDIT: Ikke bruk Aircondition, gjør du det så spiser du opp besparelsen veldig fort!
    En ting er sikkert, og det er at jeg IKKE skal montere den selv.

Problemet når en leser tester er at mange av dem er noen år gamle, og "alle" har kommet med nye og forbedrete pumper selvsagt. IVT er litt outsider, hvordan er de på støy i forb. med innedelen? Ser Mitsu er nede i 20dB.

Varmebehovet er egentlig ikke voldsomt, i vinter brukte vi stort sett en 2kW oljeovn fra Biltema pluss at vi hjalp til med en 600W sak i gangen på de kaldeste dagene. I tillegg kommer varmekablene på badet, men der er døra stort sett igjen uansett. Og når vi fyrte med ved i tillegg med 15-18 kalde ute gikk temperaturen vel langt opp innimellom. Men jeg vil ha litt "headroom" for å låne uttrykk fra AV-verden. Ikke noe poeng i en pumpe som står og jobber for fullt hele tiden når det begynner å bli kaldt, heller en som greier å holde grei temperatur om det blir noen minus ute.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggmonterte ovner er uaktuelt, men jeg vil tro at vi har mer enn nok varme med en av de pumpene vi har kikket på. De dagene det er ekstra kaldt vil vi uansett fyre i ovnen, og det er 7kW ekstra, bør holde det.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope, alt på ett plan. Ikke store huset heller, så varmebehovet er egentlig ikke veldig stort i og med at det vil være litt gulvvarme på badet og inne hos junior slik at det er under 100kvm som skal varmes opp med pumpa. Men jeg vil gjern ha en pumpe som leverer litt mer enn det vi normalt har behov for, vil ikke ha noe som går på maks store deler av vinteren.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då har eg faktisk fri til mandag den 23. :O Skulle nok heller gjerne jobba onsdag-fredag, for no har eg kjøpt meg leilegheit! Blir nok muligens "nedgradering" til stereo, får sjå! Vurderer å lage meg eit DIY custom sofabord med subbar, forsterker og plass til fjernkontrollar og diverse i, alt skjult såklart.Blir isåfall tråd her på forumet etterkvart.

BTW, om nokon er interessert i nokon av desse tinga, ta kontakt, gir "special prize for you my friend"!
    -Canon EOS400D speilrefleks med batterigrep(canon bg-e3)
    -2kanals bilforsterker(ikkje brukt) dynabel bf1702
    -12" bilsub Rockford Fosgate RFR3112(1000w RMS, kanskje beste til RF nokonsinne)
    -CD-spelar Xindak muse 1.0
    -STOR DIY-pakke med elementer fra peerless, delefilter, kablar osv. går BILLIG!
    -Evt. også to DIY-subbar med peerless XXLS 12" element i kvar, men mahogny frontplate og svart resten.

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Då har eg faktisk fri til mandag den 23. :O Skulle nok heller gjerne jobba onsdag-fredag, for no har eg kjøpt meg leilegheit! Blir nok muligens "nedgradering" til stereo, får sjå! Vurderer å lage meg eit DIY custom sofabord med subbar, forsterker og plass til fjernkontrollar og diverse i, alt skjult såklart.Blir isåfall tråd her på forumet etterkvart.

BTW, om nokon er interessert i nokon av desse tinga, ta kontakt, gir "special prize for you my friend"!
    -Canon EOS400D speilrefleks med batterigrep(canon bg-e3)
    -2kanals bilforsterker(ikkje brukt) dynabel bf1702
    -12" bilsub Rockford Fosgate RFR3112(1000w RMS, kanskje beste til RF nokonsinne)
    -CD-spelar Xindak muse 1.0
    -STOR DIY-pakke med elementer fra peerless, delefilter, kablar osv. går BILLIG!
    -Evt. også to DIY-subbar med peerless XXLS 12" element i kvar, men mahogny frontplate og svart resten.
    prisantydning for Canon Eos 400D?=)

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2300 fritt frakta til deg(leverer på døra)

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med dagen folkens...... På med bunaden og flagget til topps

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Nope, alt på ett plan. Ikke store huset heller, så varmebehovet er egentlig ikke veldig stort i og med at det vil være litt gulvvarme på badet og inne hos junior slik at det er under 100kvm som skal varmes opp med pumpa. Men jeg vil gjern ha en pumpe som leverer litt mer enn det vi normalt har behov for, vil ikke ha noe som går på maks store deler av vinteren.

Hei,
    Vi kjøpte i fjor en varmepumpe for å gjøre oss klar for en morsom vinter her nede. Jeg kan ikke si annet enn at jeg var utrolig imponert over hvor mye den leverer for så lite som den bruker.
    link:
    FD-Heat Kirigamine 6,6

Vi har 2 plan på ca 120kvm (tilsammen) og når det var -29 så ble styrken satt opp til 3/4 av max.
    Alt ned til -15 går på 1/4 så du vil nesten ikke høre at den går.

Har du trehus så bør du huske på montering av utedel direkte på trevegg vil utløse vibrasjoner inne.
    Det er helt riktig som du sier, kjøp overdimensjonert så kan den gå på tomgang i større deler av vinteren.

Edit: Strøm til innedel hentes fra utedel. Det er kun utedelen som trenger stikkkontakt.

Lykke til,du vil ikke angre

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for info.
    Heller mer og mer til Mitsubishi etter som jeg leser mer.
    Ser ut til at vi får legge en kabel ned i kjelleren og lage et hull i muren da.
    Utedelen blir enten satt fast i grunnmuren eller på et eget stativ på nedsiden av huset. Får se hva den/de som skal montere sier. Satser på å ha noen på en liten befaring før vi bestiller noe som helst.

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pahf du har melding=)

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett, lest og besvart SA

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Datanerd søkes!

Side 2119 av 2256 FørsteFørste ... 1119 1619 1979 1989 1999 2009 2019 2029 2039 2049 2059 2069 2079 2089 2099 2109 2115 2116 2117 2118 2119 2120 2121 2122 2123 2129 2139 2149 2159 2169 2179 2189 2199 2209 2219 2229 2239 2249 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •