Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 2054

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
    Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I dag har vært en frusterende dag, ryddet kjeller for klargjøring for oppussing...

Tatt masse mål, laga plantegning osv for å kunne finne ut gunstige løsninger,
    men de finnes ikke. kompromi alle freaking veier.

Vurderer å selge hele kino oppsettet no, penger er ikke akkurat uønsket i forkant av oppussinga heller...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har liggende sider for romberegning, dvs beregning over stående bølger osvosvosv...

Må avklare litt men ser ut som det kommer til å komme mye "artig" utstyr på brukten over helga...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreløpig løsning på galskapen!

Ikke like teknisk fin som 3d tegninga til lars... men får duge=P

-bilde-5-jpg

Målene på kinoen blir

3,9m bredde på halve rommet og 3,5m på resten.
    6,36m langt.
    Romhøyde ca 2,2m

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....
    Sist endret av LogB.no; 03-04-2015 kl 15:05

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Panasonc DMC-FZ30 er et veldig bra kamera, Canon speilrefleks også.
    Går ut i fra at det blir et TZ10 på deg noe som også er et godt valg. Dette
    kameraet har GPS også så det blir enklere å holde orden på hvor bilene er tatt.
    Du har "AVCHD Lite" men ikke søker og selv om skjermen er bra kan det bli litt
    styr i naturen (med mye sol osv). Andre negative ting er serie opptak og ventetid
    mellom bilder (2 sec) men det spørs jo hva man vanlighvis tar bilder av.

Den største fordelen er jo størrelsen og bildekvaliteten, er man fjellgeit så er det
    klart at størrelsen er viktig. Er du på jakt etter et lite kamera med mulighet til å
    bytte linsa (systemkamera) og få super bildekvalitet - har du jo alternativet:
    Panasonic Lumix DMC-GF1 Review: 1. Introduction: Digital Photography Review
    Merket er du jo fornøyd med og det tar utrolig gode bilder. Det er langt i fra gratis
    og med feil linse kan det bli STORT men mer alsidig kamera skal man lete lenge etter.

De har dette kameraet på Lefdal så vil du ta på / se på så er det bare å løpe

-
    DMC FZ30 vart faktisk solgt idag til ein heldig kar, for 1500,- inkl frakt og bæreveske. Mykje kamera for pengane det!

GF1 såg spennande ut, men som du var inne på så er det nok TZ10 som blir mitt neste kamera Eg har ikkje vekka interessa av å fikle med manuelle instillinger på eos400d, så då kjøper eg like så godt eit kamera som er "alt-i-ett", men dei kompromissa det inneber

Held også på å kike etter bilstereo til audien om dagen. Stikkord er stilreint, og at det IKKJE skal ta mykje plass. Så langt har eg kome fram til følgande:
    -Pioneer P88 rsII spelar
    -Alpine PDX 5-kanals forsterker(liten klasse-D forsterker)
    -6,5" frontsett i fram- og bakdører, av god kvalitet. Muligens DLS UP6i el.
    -Eg må måle litt, men tenkjer litt på å bygge ei absolutt minimal kasse på eine sida av bagasjerommet. Kravet er at denne IKKJE skal komme i konflikt med luka til reservedekket. Eg må måle litt, men det hadde vore tøft med 2 små(6,5-8") eller 1 større(10") der. Veit det finnast ein del svært kapable 6,5" no, så.

Dette skal altså bli eit oppsett som ser mest mulig originalt ut, speler reint og fint. Eg har ikkje som krav at det skal spele så høgt som råd.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då har eg faktisk vore på visning for første gang!

Koselig enebolig m/ garasje og naust m/ egen strandlinje - flott

Huset og eiendommen såg bra ut, faderen var med og han har vore med søstrene mine på ein del visninger før, og han sa dette såg bra ut. Litt spent vedr. kva bud som no kjem inn, det var 12 bilar der då vi var der, veldig mykje øst-europearar dessverre. Må vel i ein samtale med banken i morgon for å finne ut kor mykje eg kan låne.

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad

Huset og eiendommen såg bra ut, faderen var med og han har vore med søstrene mine på ein del visninger før, og han sa dette såg bra ut. Litt spent vedr. kva bud som no kjem inn, det var 12 bilar der då vi var der, veldig mykje øst-europearar dessverre. Må vel i ein samtale med banken i morgon for å finne ut kor mykje eg kan låne.

Herregud så latterlig, jeg får ikke kjøpt et skur for de penga her nede

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundispower
    Herregud så latterlig, jeg får ikke kjøpt et skur for de penga her nede
    hehe location location location=P

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så meget bra ut.
    Vær dog oppmerksom på årgangen=)
    på den tida var det ikke vanlig med diffusjonssperre i kjellergulvet, også interessant å vite hvordan utvendig isolering er mot jord. da halve kjelleren er under bakkenivå...

Det kan fort bli VELDIG dyrt.

Om planen er å pusse opp så baller det fort på seg en 3-400000 på oppussing, spesielt hvis man skal ta kjøkken/bad og ikke har elektrikker/rørlegger i baklomma...=)

Been there done that, heldigvis har jeg baklomma full av elektrikker og rørlegger...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er avkoblingssrommet tidligere aka datarommet, klart=)

Skal bli godt å lene seg tilbake på kveldstid etter endt oppussingsøkt!

42" 1080P, Qln 603, Onkyo 607,PS3, Xbox360 og PC med Vooooooddler

-bilde-7-jpg

-bilde-6-jpg

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    Så meget bra ut.
    Vær dog oppmerksom på årgangen=)
    på den tida var det ikke vanlig med diffusjonssperre i kjellergulvet, også interessant å vite hvordan utvendig isolering er mot jord. da halve kjelleren er under bakkenivå...

Det kan fort bli VELDIG dyrt.

Om planen er å pusse opp så baller det fort på seg en 3-400000 på oppussing, spesielt hvis man skal ta kjøkken/bad og ikke har elektrikker/rørlegger i baklomma...=)

Been there done that, heldigvis har jeg baklomma full av elektrikker og rørlegger...
    Takker for tips Svenn-André Planen er å pusse opp ja, men slik umiddelbart ved eit eventuelt kjøp så hadde det første vore å bytte ca. 10 vindu, samt bytte ei ytterdør på verandaen. Varmepumpe er noko eg med tida vil ha i ein bolig, men eg har god tilgang på ved, så skulle alltids ha klart meg eit år med vedfyring

Bestekompisen min er elektriker, så får vel godsnakke med han evt. Rørlegger er kanskje mindre tilgjengelig slik i første omgang. Eg har dog gode kontakter for å skaffe ny innredning til både baderom og kjøkken, då det var dette eg jobba med tidligare i over fire år Eg jobber fortsatt i trebransjen, så tilgang på treverk har eg til gode priser.

Er dog litt spent på dette med lån, her har eg lite peiling. Har jo skjønt dette med at det er ein grei regel med 3x bruttolønn i lån. Men så er det jo også dette med å stille sikkerheit i boligen, ta lånet over 30 år osv. Ein kompis av meg tok akkurat lån på 1,5 med under 300k brutto, over 30 år. Eg har ein del meir enn dette i lønn, så å låne 1,6-1,7 burde vel ikkje by på store problemer akkurat i teorien, ei heller ved renteøkning.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips Svenn-André Planen er å pusse opp ja, men slik umiddelbart ved eit eventuelt kjøp så hadde det første vore å bytte ca. 10 vindu, samt bytte ei ytterdør på verandaen. Varmepumpe er noko eg med tida vil ha i ein bolig, men eg har god tilgang på ved, så skulle alltids ha klart meg eit år med vedfyring

Bestekompisen min er elektriker, så får vel godsnakke med han evt. Rørlegger er kanskje mindre tilgjengelig slik i første omgang. Eg har dog gode kontakter for å skaffe ny innredning til både baderom og kjøkken, då det var dette eg jobba med tidligare i over fire år Eg jobber fortsatt i trebransjen, så tilgang på treverk har eg til gode priser.

Er dog litt spent på dette med lån, her har eg lite peiling. Har jo skjønt dette med at det er ein grei regel med 3x bruttolønn i lån. Men så er det jo også dette med å stille sikkerheit i boligen, ta lånet over 30 år osv. Ein kompis av meg tok akkurat lån på 1,5 med under 300k brutto, over 30 år. Eg har ein del meir enn dette i lønn, så å låne 1,6-1,7 burde vel ikkje by på store problemer akkurat i teorien, ei heller ved renteøkning.
    Om det er første Hus/Leilighet du kjøper, gå på førstehjemslån!!!

førstehjemslån:
    For nystartende personer. Man vil da få 100% finansiering, men til renter som tilsier 30% egenkapital.

Dette kan man bare få EN gang. Mener på at dette er noe alle banker skal kunne levere. Kan hende enkelte banker ønsker kausjonist.

om du skal bytte ut 10 vinduer og ei dør så blir det fort en 40000,- i rent material.
    varmepumpe får man for cirka 12k (panasonic) ferdig montert (ikke inkl elektrobiten).

Det er dog viktig at han elektrikker kompisen din har ett firma i ryggen, og at han får muligheten til å ta det på firmaet. Det er ikke alle firmaer som tillater dette, da det er firmaet som står ansvarlig for eljobben som er gjort. og det er kjipt å stå til ansvar for en jobb man ikke har fått noe penger for.

Der er det lettere med rørlegger, da det ikke krever særskilt godkjenning fra rørlegger av staten. Men forsikringsselskap kan kreve det i tilfelle vannskade osv..

Det er lettere å få rørleggerarbeid gjort svart og godkjent, en elektrikker arbeid. Det stilles veldig strenge krav til el installasjon dokumentasjon...

Billig treverk er kjekt, minuset er at det er den billige enden av ei oppussing.

eksempel på planlagt oppussing av bad hos meg:

badet er 15m2:

Gips bad: 3128,-
    Flise bad gulv/vegg: 9000,- (billigste flisene jeg har funnet til 150,- pr m2)
    flislim,fugemasse,silikon: ca 3000,-
    Toalett: 3500,- (innbygningsmodul på tilbud)
    Tak: takess 1000,-
    vask: 1500
    blandebatteri: ca 3000 (vask, utslagsvask,badekar)
    dør: ca 1500 inkl karm og dørhåndtak/lås
    våtromsmembran: 2500

da har vi kommet på cirka 28000,-

og da har vi ikke tatt høyde for:
    Dusj/badekar, isolasjon,tremateriel (stendere,nedlekting tak), elektromaterial, vindu som må byttes, verktøy. kanskje man må støpe ned varmekabler osvosv
    det blir fort en 10000,- ekstra bare for varmekabler

+elektrikker og rørlegger for å få jobben som man ikke kan gjøre selv gjort.

Vær dog oppmerksom på at skal man bruke gips og membran og få det godkjent i forsikringen, så kreves det våtromssertifikat.... dette er ett kurs som koster ett par tusen og går over ett par dager...

Skal man gjøre det skikkelig uten å ha det sertifikatet må man bruke Litex materiale istedefor gips/membran. Mitt bad havner det glatt på en 15000 med 13mm plater, da må man enten også stende opp der det skal henge ting på veggen, eller ha ett lag platerjegikkekommerpånavnetpåakkuratnå. så da snakker man fort en 20000,- ekstra....

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    btw, var ikke meningen å skremme folk her!

Bad er nok det dyreste man pusser opp i ett hus.
    Kjøkken koster litt det og, men ikke like gale.

Resten av rommene er "billig" å pusse opp, så lenge man ikke trenger å gjør om på det elektriske...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om en skal bytte kjøkkeninnredning så ryker det fort kroner.
    Vi starter nestevår, tar kjøkken, stue og gang i ett, og regener med noen hundre k i sluttsum, selv om vi skal gjøre mesteparten selv.
    Har et bad som det kanskje burde vært gjort noe med også, men det får vente en stund enda, det ser ikke så alt for jæv*** ut, men det gjør stue og kjøkken.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort er gaming rommet ditt SA? Driver selg på manisk leting etter høytalere til mitt gutterom, ser ut som om jeg ender på klipsch b-2, med mindre noen har forslagt til andre gøytalere?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....
    Sist endret av LogB.no; 03-04-2015 kl 15:06

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må berre få takk så mykje så langt til grundige svar til Svenn-André og Lars, skjønner at det ligg mykje kunnskap i dokke, som er veldig bra for en novise som meg Dei tinga du oppdaga her Lars, var ikkje ting eg har kunnskap nok til å oppdage slik utan vidare.

Ståa i saken er no at megler ringte meg tidligare idag og lurte på om eg ville legge inn bud. Per då var det ikkje komt inn bud. Eg bad ho holde meg oppdatert, og vil prøve å holde hovudet kaldt. Kan vel allikavel seie at eg sov lite i natt, eg låg stort sett og fantaserte

Så til dette med lån. Førstehjemslån. Eg har ikkje eigenkapital, og er derfor avhengig av 100% finansiering. Eg sparer BSU i gjensidige bank, og spurte derfor ein rådgiver der korleis ståa var. Sidan eg også har billån(som eg tenker å bake inn i samme lån), og lat oss seie at huset ender på 1,3 så treng eg 1,6 berre for dette. Så kan det vere greit med litt ekstra. 100-200k. Sei 1,8 da, er dette mulig for en person? Eg har som sagt ein kompis som er 22 år, har ca. 280k i året, og har akkurat kjøpt seg leiligheit til 1,5 over 30 år no. Då burde vel 1,8 vere mogleg å få for meg?

PS: Og som takk for hjelpa, lover eg at VISS det skulle bli kjøp, så blir det såklart arrangert treff!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Au da, dei summane klarer eg ikkje å handtere. Sitt og kiker på denne no:
    http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php

Meir realistisk då å låne totalt 1,5, for så å ta ting gradvis kanskje. Har jo ein god del andre utgifter også, lite kjekt å leve på nudlar i årevis

Side 2054 av 2256 FørsteFørste ... 1054 1554 1914 1924 1934 1944 1954 1964 1974 1984 1994 2004 2014 2024 2034 2044 2050 2051 2052 2053 2054 2055 2056 2057 2058 2064 2074 2084 2094 2104 2114 2124 2134 2144 2154 2164 2174 2184 2194 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •