Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 1905

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
    Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker for tilbakemeldingene.

Er ikke fastsatt noe enda, men etter en tlf samtale fra dem så virket det som om det var det de hadde planlagt........
    De kan nå prøve seg, se hvordan jeg reagerer.

Trøster meg med en runde Harold and Kumar White castle Extreme Unrated bluray!

Blir vel etterfulgt av Harold and Kumar goes to Quatanomo bay Unrated bluray=)

Gotta love Amazon! =)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    speeeennende, skulle ønske jeg hadde live video over apple eventen dog...

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si annet enn at dette er hårreisende i et rikt land som Norge SA. Håper det blir videreutdanning på deg!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    Takker for tilbakemeldingene.

Er ikke fastsatt noe enda, men etter en tlf samtale fra dem så virket det som om det var det de hadde planlagt........
    De kan nå prøve seg, se hvordan jeg reagerer.

Trøster meg med en runde Harold and Kumar White castle Extreme Unrated bluray!

Blir vel etterfulgt av Harold and Kumar goes to Quatanomo bay Unrated bluray=)

Gotta love Amazon! =)
    Skal det ikke være et skikkelig møte med deg, fastlegen din og NAV?

Er lett å avvise folk over telefon og brev - ikke fullt så enkelt face to face!

:evil:
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Skal det ikke være et skikkelig møte med deg, fastlegen din og NAV?

Er lett å avvise folk over telefon og brev - ikke fullt så enkelt face to face!

:evil:
    Det møtet har vært for lenge siden, men fastlegen var ikke der.
    Litt vanskelig når man får 2-3 dager forvarsel... typisk nav...

Det var der det ble funnet ut at jeg skulle ha en tur til muritunet, for å kartlegge mitt behov / hva som måtte gjøres.

Etter oppholdet der har jeg rapport, der det står svart på hvitt at OMSKOLERING er eneste alternativ.

Så da er vi der da... Nå skal jeg i møte med nav igjen, men ikke med rådgiveren min. Blir en annen person som jeg aldri har møtt før...

De må finne på noe lurt i hvert fall, Sykepenger er gått ut (max 12mnd),
    Er nå 1 år og 4mnd siden jeg skadet meg,

At det har gått så lang tid, og jeg har enda ikke fått noe avklaring på hva som skjer med livet mitt... er ikke annet en utrolig...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det møtet har vært for lenge siden, men fastlegen var ikke der.
    Litt vanskelig når man får 2-3 dager forvarsel... typisk nav...

Det var der det ble funnet ut at jeg skulle ha en tur til muritunet, for å kartlegge mitt behov / hva som måtte gjøres.

Etter oppholdet der har jeg rapport, der det står svart på hvitt at OMSKOLERING er eneste alternativ.

Så da er vi der da... Nå skal jeg i møte med nav igjen, men ikke med rådgiveren min. Blir en annen person som jeg aldri har møtt før...

De må finne på noe lurt i hvert fall, Sykepenger er gått ut (max 12mnd),
    Er nå 1 år og 4mnd siden jeg skadet meg,

At det har gått så lang tid, og jeg har enda ikke fått noe avklaring på hva som skjer med livet mitt... er ikke annet en utrolig...
    Der burde du jo ha med en person som vet hvordan disse sakene fungerer - og som taler din sak!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der burde du jo ha med en person som vet hvordan disse sakene fungerer - og som taler din sak!
    Det er jo der problemet med nav er,
    hver gang noen faktisk har fått satt seg BIITTELITT inn i saken, så går saken videre til noen som skal begynne helt på nytt....

Når endelig noen skjønner at fakkern her må vi gjøre noe, så blir saken videresendt til noen som skal leike smartass og vips så er man tilbake på samme gamle praten.
    Hvor mange ganger må jeg si at jeg KAN IKKE gå tilbake til min gamle jobb=)

Blir spennende å se, blir update 03.02.2010 da har jeg møte...

EDIT:
    Og ja, morsom fakta. Min rådgiver skal ikke være på møtet.............. det blir med en ny person jeg aldri har møtt før....

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ipad ser SWEEET ut.

Iphone på steroider, genial å ha liggende på stua når man vil surfe.
    Håper man kan bruke den som styringsenhet slik at jeg kan kjøre Remote desktop mot Mac minien, da snakker man genial HTPC fjernkontroll da=)

Dog litt skuffet, synes Itablet høres bedre ut.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo der problemet med nav er,
    hver gang noen faktisk har fått satt seg BIITTELITT inn i saken, så går saken videre til noen som skal begynne helt på nytt....

Når endelig noen skjønner at fakkern her må vi gjøre noe, så blir saken videresendt til noen som skal leike smartass og vips så er man tilbake på samme gamle praten.
    Hvor mange ganger må jeg si at jeg KAN IKKE gå tilbake til min gamle jobb=)

Blir spennende å se, blir update 03.02.2010 da har jeg møte...

EDIT:
    Og ja, morsom fakta. Min rådgiver skal ikke være på møtet.............. det blir med en ny person jeg aldri har møtt før....
    Blir spennende, ønsker deg lykke til! :-D

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg et Olympus E-620 foran meg 8)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ooohh, grattis
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis

Gromkamera!!

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker karer

Men det er nok bare på 30 dagers lån fra Elkjøp

Lefdal er 2000 kroner billigere og ligger et par hundre meter unna.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva synes du, Sven Andre, om at overalt - på tv og i aviser så blir det sagt og skrevet at det er så veldig fint å la være å jobbe - siden man tjener mer penger på å sitte hjemme?

At nordmenn er late, at vi har verdens beste sykelønnsordning - osv?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva synes du, Sven Andre, om at overalt - på tv og i aviser så blir det sagt og skrevet at det er så veldig fint å la være å jobbe - siden man tjener mer penger på å sitte hjemme?

At nordmenn er late, at vi har verdens beste sykelønnsordning - osv?
    At man i mange tilfeller tjener mer på å sitte hjemme er dessverre en realitet, Kjenner en del som er delvis uføre, som rett og slett ikke har råd til å gå på jobb..., Dvs at de har en deltidsjobb som de rett og slett må si nei til arbeidsdager på. Fordi de taper 20-30kr timen pluss utgiftene ved å komme seg dit osv... Når man legger sammen det og har minste mulige grunnlaget, så er de 20-30krene pr time livsnødvendig...

Det største problemet med samfunnet i dag er stigmatiseringen av folk som går sykmeldt.
    Klart det finnes en og annen som sikkert utnytter systemet for det det er verdt.
    Men det er veldig mange der hjemme som faktisk ikke kan jobbe slik livssituasjonen er. Og da er det veldig vondt å bli kalt en utnytter av systemet.

Det å gå hjemme og føle at man ikke bidrar med noe, er rett og slett ikke en god følelse...
    Det verste er at når man går slik så føler man at man må være "syk", Vet om som jeg har møtt som rett og slett kvier seg over å gå på noe så enkelt som butikken/handlerunde
    Fordi folks holdning er at har de helse til å gå på butikken, gjerne handle klær osv er frisk nok til å gå på jobb...
    Det blir fort en ond sirkel. Vært der selv...

Nå vet jeg bedre, og om noen vil dømme meg eller prøve å snakke nedlatene så får de høre hva jeg mener om det=)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Crap,
    ingen Macbook pro oppdatering i dag....

Jaja, men Ipad med Wifi og 3G virker fristende.
    og med en pris som begynner på 499$ så er jo det aldeles ikke dumt!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har egentlig ikke særlig greie på hva slags penger man kan få ved å ikke jobbe - men er det ikke slik at arbeidsgiver etter 16 dager (eller noe) får dekket 66% av lønna - maks 6xG?

Mange arbeidsgivere dekker selv opp slik at man får full lønn?

Men hva skjer etter 12 måneder? Rehabiliteringspenger? Her dekkes også maks 66% av lønn - maks 6xG?

Og for å få utbetalt 6xG så må man ha hatt ca 430k i brutto årslønn?

6xG er vel litt under 300k.

Hvis man da tenker på opptil 6 måneders behandlingstid, kanskje måtte gå på sosialen i ventetiden - og å leve på 300k i året?

Jeg skjønner ikke at dette er så utrolig fett? Kan da bare bo i hus med 10k i lån, ha en BMW mef 7k i lån, dra på ferie til 30k hvert år?

Jeg fatter ikke hvordan dette kan være så veldig bra?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har egentlig ikke særlig greie på hva slags penger man kan få ved å ikke jobbe - men er det ikke slik at arbeidsgiver etter 16 dager (eller noe) får dekket 66% av lønna - maks 6xG?

Mange arbeidsgivere dekker selv opp slik at man får full lønn?

Men hva skjer etter 12 måneder? Rehabiliteringspenger? Her dekkes også maks 66% av lønn - maks 6xG?

Og for å få utbetalt 6xG så må man ha hatt ca 430k i brutto årslønn?

6xG er vel litt under 300k.

Hvis man da tenker på opptil 6 måneders behandlingstid, kanskje måtte gå på sosialen i ventetiden - og å leve på 300k i året?

Jeg skjønner ikke at dette er så utrolig fett? Kan da bare bo i hus med 10k i lån, ha en BMW mef 7k i lån, dra på ferie til 30k hvert år?

Jeg fatter ikke hvordan dette kan være så veldig bra?

Her er regelen,
    Arbeidsgiver er pliktig å dekke 16dager sykepenger, etter disse 16 dagene er det Staten som skal overta utbetaling av sykepenger.
    Sykepenger kan man max få i 12mnder sammenhengende.

EDIT: En del firma (gjerne større og kommunale) utbetaler sykepenger over de 16 dagene, for så å få dette tilbakebetalt av staten. Slipper arbeidstaker å rote borti nav.....

Dvs i mitt tilfelle, der jeg hadde 3mnd med utprøving så måtte arbeidsgiver betale 16 nye dager når jeg ble sykmeldt igjen. 12mnd sykepenger ble selvfølgelig stoppet opp når jeg ikke var sykemeldt. Derfor har jeg først nå gått over til attføringspenger (15mnd etter skaden).
    Totalt 3mnd med vanlig lønn og 12mnd med sykepenger.

I denne perioden har man 100% lønn
    (max 6G av grunnbeløpet, forklaring lenger ned...)

Når man går over til Rehabilitering eller Attføring (De to er så lik at ingen klarer å skille dem skikkelig, derfor blir de slått sammen til 1 i 2010...)

Så får man utbetalt 66% av si gamle lønn (max 6g av grunnbeløpet, 66% der igjen).
    Om grunnen til at man er vekke fra jobb er yrkesskade så har man krav på å få dekt all tapt inntekt, da betaler staten 66%, og forsikringsselskapet til firmaet er pliktig til å dekke resterende tap.

Grunnbeløpet = Forklaring.

Grunnbeløpet er ett fastbeløp som blir fastsatt av staten, dette forandrer seg for hvert år, i forhold til innflasjonen osv...

Grunnbeløpet for 2010 er på: 72.881

Dvs at når man er sykmeldt nå så kan man MAX få utbetalt 6G av det beløpet.
    Maksimalt man kan få utbetalt er 437,286 brutto lønn

Så om man tjener 500k så får man maks sypepenger for 437K....

Her er jeg litt usikker på om forsikringen dekker tap pga for høyt grunnlag.
    Er ikke noe problem for meg siden jeg har ett grunnlag på 430K.

Men å få riktig kalkulering kan være ett *******.
    Jeg har hatt:

366K som grunnlag
    288K som grunnlag
    430K som grunnlag...............

Så nav skylder meg penger... siden 430K er grunnlaget som er riktig... fått ganske lite penger.

EDIT:
    Nei det er ikke så vanvittig fett... Spesielt ikke om det er slitasjeskade o.l som gjør at man blir ufør eller må skifte yrke...
    som sagt, 437K = 66% = 288608 brutto

har man da 36% skatt så havner man på: 288608 -36% = 184709 netto

da har man utbetalt rundt 15k per mnd.
    Selv om man hadde 1Mill før man måtte slutte i jobben

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det jo slik at en som tjener for eksempel 450k ender opp med under 300k - er ikke det en saftig lønnssenking?

Man ender jo uansett opp med en lønnsenking på 33%? Litt mindre skatt hjelper jo selvsagt, men allikevel....

Fedd opp av dette opplegget med at det skal være så fett.... hvis man leter nok så finner man sikkert visse grupper som får til at de får like mye utbetalt - men det gjelder jo ikke de fleste!

:-?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det jo slik at en som tjener for eksempel 450k ender opp med under 300k - er ikke det en saftig lønnssenking?

Man ender jo uansett opp med en lønnsenking på 33%? Litt mindre skatt hjelper jo selvsagt, men allikevel....

Fedd opp av dette opplegget med at det skal være så fett.... hvis man leter nok så finner man sikkert visse grupper som får til at de får like mye utbetalt - men det gjelder jo ikke de fleste!

:-?
    Det kan du godt si=)

Som sagt, litt andre vilkår ved yrkesskade og Trafikkulykke.

Det som er viktig å få med seg er at det er ikke ALT som er yrkesskade.
    Får man slitasjeskade over arbeidet sitt så er det faktisk ikke yrkesskade...

For at noe skal være Yrkesskade så må det skje i ett enkelt tilfelle, eksempel når jeg trakka gjennom taket og hadde ett stygt fall.

Om jeg for eksempel hadde slitt ut skuldra eller kneet pga mye kryping eller kabeltrekking så er det IKKE yrkesskade.

Ved trafikkulykke er det egne takser.
    En trafikkullykke har forresten høyere utbetaling ved uførhet en yrkesskade. Sykt men slik er det...

Side 1905 av 2256 FørsteFørste ... 905 1405 1765 1775 1785 1795 1805 1815 1825 1835 1845 1855 1865 1875 1885 1895 1901 1902 1903 1904 1905 1906 1907 1908 1909 1915 1925 1935 1945 1955 1965 1975 1985 1995 2005 2015 2025 2035 2045 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •