Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 1851

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    Er omtrent det samme som for eksempel Primare 21

Man har 5 effektkanaler, men har preout slik at man kan kjøre effektforsterker på frontene og dermed bruke front effektutgangene til surround back.

Ser ut som Onkyo har gjort det slik at Effekten blir for bakhøytalerne.
    Dessverre litt teit, da man som oftest vil ha en feitere effektforsterker på fronthøytalerne...

Litt teit å ha en kraftigere forsterkerblokk til bakhøytalerne en hovedhøytaleren...
    Så skulle heller vært preout for frontene, og så satt i menyen at bak brukte front utgangen. Som primare
    Jeg skjønner det poenget! Men hva i granskauen gjør det på en Reciver til unde 3K -ekke det ultrateit? Jeg mener hvem er det som kjøper 1-2 ekstra amper til frontkanalene når utgangspunktet koster 3K ??

EDIT: Jeg mener Surround BAK!!! Bare enda dummere??

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Jeg skjønner det poenget! Men hva i granskauen gjør det på en Reciver til unde 3K -ekke det ultrateit? Jeg mener hvem er det som kjøper 1-2 ekstra amper til frontkanalene når utgangspunktet koster 3K ??
    hehe det som er teit er at det bare er preout for de to ekstra surroundkanalene...
    Så hvem kjører Effektforsterker på bakhøytalerne når forsterkeren koster 3k...=P

hihi...

da er det bedre med 607, som faktisk er 7 kanals effekt.
    Samt at den har 6 Hdmi innganger (en av dem i front for hurtigtilkobling)
    osvosvosvosvosvosvosv=)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe det som er teit er at det bare er preout for de to ekstra surroundkanalene...
    Så hvem kjører Effektforsterker på bakhøytalerne når forsterkeren koster 3k...=P

hihi...

da er det bedre med 607, som faktisk er 7 kanals effekt.
    Samt at den har 6 Hdmi innganger (en av dem i front for hurtigtilkobling)
    osvosvosvosvosvosvosv=)
    Med andre ord har man kutta ut 2 effektkanaler, hdmiplugger etc. for å gjøre kasse noe billigere altså. jeg vedder mye på at det er tillagaga for dette på printkortet

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord har man kutta ut 2 effektkanaler, hdmiplugger etc. for å gjøre kasse noe billigere altså. jeg vedder mye på at det er tillagaga for dette på printkortet
    Er nok en del som er fjernet ja.
    Derfor jeg mener at å ikke legge 700kr mer i saken er ett veldig dumt valg.

Da har man faktisk en forsterker som er veldig kapabel for allsidig bruk.
    Eneste jeg savner er selvfølgelig pre-out på hele fjøla. Men klart
    da hadde den kostet deretter også...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok en del som er fjernet ja.
    Derfor jeg mener at å ikke legge 700kr mer i saken er ett veldig dumt valg.

Da har man faktisk en forsterker som er veldig kapabel for allsidig bruk.
    Eneste jeg savner er selvfølgelig pre-out på hele fjøla. Men klart
    da hadde den kostet deretter også...
    Den er jeg med på! Jeg gjorde en sammenligning på Komplett og det er ufattelig mye man får for de ekstra pengene! Tilogmed 1080 oppskalering! wow. Det jeg stusser på er hvor de 2Kg'ene forsvinner på mini-utgaven, hvis det er powersourcen så er det definitivt ikke verd prisen.

EDIT: På miniutgaven står det at den har 80 watt på forsterkerutgangen! Har de fikkla med mattematikken her eller??

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er jeg med på! Jeg gjorde en sammenligning på Komplett og det er ufattelig mye man får for de ekstra pengene! Tilogmed 1080 oppskalering! wow. Det jeg stusser på er hvor de 2Kg'ene forsvinner på mini-utgaven, hvis det er powersourcen så er det definitivt ikke verd prisen.
    tror det ligger en del i selve strømforsyinga ja.
    Har i hvert fall vært mi erfaring på andre merker i budsjettsegmentet.

De er rett og slett mye svakere effekt på, Selv om det ikke vises på papiret...

Det må også sies at prisforskjellen skulle jo egentlig være 2800 mot over 5000,- (veil pris når den kom)

Så forskjellen er jo ikke 700 men nærmere dobbel pris...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror det ligger en del i selve strømforsyinga ja.
    Har i hvert fall vært mi erfaring på andre merker i budsjettsegmentet.

De er rett og slett mye svakere effekt på, Selv om det ikke vises på papiret...

Det må også sies at prisforskjellen skulle jo egentlig være 2800 mot over 5000,- (veil pris når den kom)

Så forskjellen er jo ikke 700 men nærmere dobbel pris...
    Det er jo "nesten" å lure folk synes jeg. Men- ikke ukjent med fenomenet!!

EDIT: På miniutgaven står det at den har 80 watt på forsterkerutgangen! Har de fikkla med mattematikken her eller?? Skønner at noen liker å tulle med talla, RMS eller PMS osv :-D

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ja Nå har jeg sakt det til det kjedsomlige, pr i dag er Onkyo 607 det beste kjøpet du kan gjøre når det gjelder og få mest mulig for pengene..

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Onkyo TX-SR507 er slik jeg ser det et dårlig kjøp, den er rett og slett for dyr! Gå for noe billigere og ikke la deg lure av fancy tall! Men ikke forvent noe som helst heller (som sagt).

Jeg ble som sagt skrekkelig imponert over low-end anlegget til Espen, vil du ha noe som funker å forhold deg til dette!

-

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo "nesten" å lure folk synes jeg. Men- ikke ukjent med fenomenet!!

EDIT: På miniutgaven står det at den har 80 watt på forsterkerutgangen! Har de fikkla med mattematikken her eller?? Skønner at noen liker å tulle med talla, RMS eller PMS osv :-D
    Hva tenker du på når du mener lurer folk? Watt effekten?

watteffekten kan man dessverre aldri gå ut ifra, siden det ikke finnes noe standard for hvordan den skal bli presentert...

Og siden noen gjør det, og veldig mange går ut ifra den infoen, så er det dessverre en veldig stor og ond sirkel...

Ser man på effekten oppgitt på strømforsyninga så er
    Onkyo 507 oppgitt til 380W
    Onkyo 607 oppgitt til 550W

Hvordan de kommer ut når det gjelder 7 x høytalerwatt er veldig subjektivt.
    Kriteriene som blir flekset veldig mye på er:

*Hvilke kanaler er drevet. Stereo, alle, 1 kanal +++
    *Motstanden det er målt med, lavere ohm betyr lettere å få høyere effekt.
    *Frekvensområdet, mange måler med 1khz for det er lettere en å ta hele spekteret 20hz-20Khz
    *Over tid, dvs at den takler den effekten over tid uten å koke over...

Osv...

Eksempel
    Se på H4en min...

Den er oppgitt til 300w per kanal (tilsammen 600w). Den veier 45 kg...

Ser man på Onkyo 507 da som er oppgitt til 130W pr kanal Ala 5 kanaler så havner man på 650W...... den veier 12,5kg

Og det er i tillegg en Surroundforsterker, hegelen er ett rent effekttrinn uten noe annet en ren kraft...

Er det dårlig gjort av Onkyo?

Dessverre så er det nødvendig. Hadde de ikke gjort det så hadde de tapt uttallige salg til andre merker som Pioneer,Denon,Yamaha,Sony osvosvosvosv
    Rett og slett pga enkelte butikker ikke har tid eller viten til å informere kunden om hva som er realiteten.

Ofte står det bare ett skilt med en pris, vips gå i kassa og betal.

Hva hadde du da valgt, om du trodde Watt faktisk viste hvor kraftig den var (som for eksempel motoreffekten i en bil)
    Hadde nok ikke plukket den det stod 7x35W på, men gått for den det stod 7x180W....

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke en eneste bt-knapp på denne lappisen min nei gitt til tross for at den har bt.. Merkelige greier... Skal nok finne ut av det på en eller annen måte

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Etaten
    Ikke en eneste bt-knapp på denne lappisen min nei gitt til tross for at den har bt.. Merkelige greier... Skal nok finne ut av det på en eller annen måte
    har ikke fulgt med helt jeg, hvilke laptop var det?

EDIT:

OH hadde Vista du ja. Da har ikke jeg peiling, har holdt meg i skyttergraven for det systemet.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tenker du på når du mener lurer folk? Watt effekten?

watteffekten kan man dessverre aldri gå ut ifra, siden det ikke finnes noe standard for hvordan den skal bli presentert...

Og siden noen gjør det, og veldig mange går ut ifra den infoen, så er det dessverre en veldig stor og ond sirkel...

Ser man på effekten oppgitt på strømforsyninga så er
    Onkyo 507 oppgitt til 380W
    Onkyo 607 oppgitt til 550W

Hvordan de kommer ut når det gjelder 7 x høytalerwatt er veldig subjektivt.
    Kriteriene som blir flekset veldig mye på er:

*Hvilke kanaler er drevet. Stereo, alle, 1 kanal +++
    *Motstanden det er målt med, lavere ohm betyr lettere å få høyere effekt.
    *Frekvensområdet, mange måler med 1khz for det er lettere en å ta hele spekteret 20hz-20Khz
    *Over tid, dvs at den takler den effekten over tid uten å koke over...

Osv...

Eksempel
    Se på H4en min...

Den er oppgitt til 300w per kanal (tilsammen 600w). Den veier 45 kg...

Ser man på Onkyo 507 da som er oppgitt til 130W pr kanal Ala 5 kanaler så havner man på 650W...... den veier 12,5kg

Og det er i tillegg en Surroundforsterker, hegelen er ett rent effekttrinn uten noe annet en ren kraft...

Er det dårlig gjort av Onkyo?

Dessverre så er det nødvendig. Hadde de ikke gjort det så hadde de tapt uttallige salg til andre merker som Pioneer,Denon,Yamaha,Sony osvosvosvosv
    Rett og slett pga enkelte butikker ikke har tid eller viten til å informere kunden om hva som er realiteten.

Ofte står det bare ett skilt med en pris, vips gå i kassa og betal.

Hva hadde du da valgt, om du trodde Watt faktisk viste hvor kraftig den var (som for eksempel motoreffekten i en bil)
    Hadde nok ikke plukket den det stod 7x35W på, men gått for den det stod 7x180W....
    Først må jeg få si at du er utrolig kunnskapsrik.

Jeg har lært meg at watten spiller liten rolle men at vekten er viktig! Jeg har også lært meg (for lenge sia) at man får det man betaler for med mindre det koster lite -da får man en masse problemer i tillegg (helt gratis). Jeg har hørt litt om dette med watt-regning men trodde det var standardisert nå for denne problematikken har jo vært på banen flerfoldige ganger -men, verden vil ha sine penger osv..

Det jeg stusser på er at den samme produsenten bruker ulik regnemåte på sine modeller i forhold til "smørbrødlista di". det er på grensen til uetisk. Jeg liker å få fakta slengt i trynet slik at jeg kan ta fornuftige valg, jeg begiper meg ikke på folk som tror de skal få 200 kvalitetswatt hos biltema's pchøytalere men de føler seg vel bedre og da høres vel lyden bedre ut også!

PS: Om 7x35W'en hadde vært like tung eller tyngre hadde jeg kjøpt den (ble jeg lurt? )

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen morosak angående volt, ampere og watt er jo forskjellen på effektivverdi og toppverdi.

Vi har ca. 325V i stikkontakten, ikke 230V. 10A er egentlig ca. 14A. Ble dere klokere nå?

Poenget er at 325V AC tilsvarer 230V DC regnemessig og da kaller vi det 230V. Faktoren er rota av 2. Og effekt (W) er lik spenning (V) gange strøm (A). Så om man oppgir toppverdi i stedet for effektivverdi (som mange forsterkerprodusenter gjør) får man dobbelt så høye tall og det er vel fint å reklamere med?

Mye dritt vil skal lære på denne skolegangen gitt

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Etaten
    sliter med å finne "Dell Studio 1745" .. finner XPS 16.. har du en link?

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lært meg at watten spiller liten rolle men at vekten er viktig!
    Dette gav meg en forretningsidè! Selge forsterkere med ekstremt solid chassi fyllt med bly :twisted: :twisted:

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe,
    Da hadde du vært en av de få som tok det kloke valget=)

Som sagt, modellene skal konkurrere på forskjellig plan=)

Det som er problemet er at enkelte av de "større" modellene ikke selges av alle.
    Dvs at de større modellene burde da i realiteten hatt bedre beregning av effekten, siden kunden da forhåpentligvis ville blitt informert om dette.

Problemet er at de kan rett og slett ikke selge en feitere modell som er spekket dårligere på papiret en lillebrødrene=P

Men skulle de målt de modellene på akkurat samme måten så hadde visningen vært alt for høy liksom=)

Men er ganske standard blant "forbrukerproduktene" som treffer den vanlige mannen i gaten å bruke følgende standarder:

*6ohm
    *1 Khz tone
    *1 eller 2 kanaler samtidig
    *over kort periode
    *1% forvrengning (som er fullstendig vilt!... med en prosent forvrengning så er lyden ulidelig...)
    *Kan også hende at de måler Peak effekten i verste tilfellene.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    En annen morosak angående volt, ampere og watt er jo forskjellen på effektivverdi og toppverdi.

Vi har ca. 325V i stikkontakten, ikke 230V. 10A er egentlig ca. 14A. Ble dere klokere nå?

Poenget er at 325V AC tilsvarer 230V DC regnemessig og da kaller vi det 230V. Faktoren er rota av 2. Og effekt (W) er lik spenning (V) gange strøm (A). Så om man oppgir toppverdi i stedet for effektivverdi (som mange forsterkerprodusenter gjør) får man dobbelt så høye tall og det er vel fint å reklamere med?

Mye dritt vil skal lære på denne skolegangen gitt
    hihi

Naboen fortalte meg (i går) hvorfor en elmotor brenner hvis den får for lav spenning (fordi den da får mer av noe annet) Utrooolig innvikkla spør du meg!! Åffer i all verden kan man ikke bare bruke P="greia" med samma regnemåte over hele lista og så kutter vi strømmen til alle som kjører andre systemer eller bruker AC!

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette gav meg en forretningsidè! Selge forsterkere med ekstremt solid chassi fyllt med bly :twisted: :twisted:
    Hehe du er for sent ute............................................... .....

Jeg skal ikke nevne navn, da jeg begynner å havne på grensen på hva som er etninsk av meg å snakke om produkt...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dritbra tanke..

takk.

Side 1851 av 2256 FørsteFørste ... 851 1351 1711 1721 1731 1741 1751 1761 1771 1781 1791 1801 1811 1821 1831 1841 1847 1848 1849 1850 1851 1852 1853 1854 1855 1861 1871 1881 1891 1901 1911 1921 1931 1941 1951 1961 1971 1981 1991 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •