Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 1809

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
    Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Blir spennende Sa, en ko
    llega av meg brukte et middel på muren som nærmeste ble en glassfront slik at sopp og lekkasjer ikke kom igjennom.
    Var temmelig dyrt, men virket utrolig bra sa han, de var skikkelig plaget med grunnmuren.

Ferdig med 3 og forhåpentligvis siste strøk på dørkarmene

Er veldig skeptisk til å legge noe form for tett membran direkte mot mur.
    For å si det slik ble revet vekk litt gummi under oppussing osv (pga flytting av bordsag osv), og muren var VELDIG fuktig, etter at jeg fjernet en sone med dinna driten, så tørket det partiet opp.

hmm. Spørs om jeg må ned å ta noe bilder...=P

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    Er veldig skeptisk til å legge noe form for tett membran direkte mot mur.
    For å si det slik ble revet vekk litt gummi under oppussing osv (pga flytting av bordsag osv), og muren var VELDIG fuktig, etter at jeg fjernet en sone med dinna driten, så tørket det partiet opp.

hmm. Spørs om jeg må ned å ta noe bilder...=P
    Er ikke et membran etter hva jeg forstå, det trekker inn i selve muren og "glasserer" den slik at den blir potte tett, viktig at en har fått tørket det aktuelle rommet først med en sånn "rakett" vifte som jeg kaller det

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke et membran etter hva jeg forstå, det trekker inn i selve muren og "glasserer" den slik at den blir potte tett, viktig at en har fått tørket det aktuelle rommet først med en sånn "rakett" vifte som jeg kaller det
    aah, en slik varmsak ja=P,
    Oh, dette hørtes jo meget interessant ut!

Regner med at gulvene kommer i stor grad til å slåes opp, dette for å få større takhøyde, slik det er nå er det akkurat 240 på sokkelesten, og da er det ikke mye rom til flytende gulv, flytende tak i kinoen. Alternativt varmekabler osv...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker!

Hittil har jeg sett at muren vi har ser ut som den første, fra 1870-1950... men huset er fra 1964... hmm synsbedrag?=P

Det som er litt driten med kjelleren og som gjør at det er vanskelig å si hvor ille det eventuelt er:

Kjellerstua er kledd med panel, og er sånn plastgulvbelegg, med varmekabler i gulvet.
    vanskelig dermed i vite tilstand på muren,

De to rårommene som er ren mur (som skal bli delvis kino og bod) har blitt malt med sånn industrimaling, dvs gummimaling type *******s sterkt! vet at muren her har vært fuktig, men det er nokså naturlig vil jeg tro, da den gummimalingen er diffusjonstett... kondens stopper der liksom...

Vaskekjelleren/ åpent rom (mangler vegg på ene siden så er utendørs bod foreløpig), her har jeg ikke lagt merke til noe spesielt.
    PS: sender deg alt jeg har om kjeller og fukt (11 stk pdf i 7MB zip)

Fukt bør angripes utenifra siden det er der den kommer inn, å stoppe fukten inne gir KUN et midlertidig resultat. God drenering + sørge for at terenget haller ifra yttervegg er meget viktig.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    PS: sender deg alt jeg har om kjeller og fukt (11 stk pdf i 7MB zip)

Fukt bør angripes utenifra siden det er der den kommer inn, å stoppe fukten inne gir KUN et midlertidig resultat. God drenering + sørge for at terenget haller ifra yttervegg er meget viktig.
    Takker og bukker,
    Er helt enig i at slikt bør taes fra utsiden, problemet er at jeg er på ett budsjett=),
    Satser på faddern kommer hjem snart, så får han se på det.
    Selv om han ikke er byggmester så har han opparbeidet seg stålkontroll på byggerelaterte greier opp gjennom åra.

Sitter å vurderer om jeg skal stikke ned å ta noen bilder no, men madammen trenger hjelp i Mario først (Forøvrig tidenes beste wii spill!)

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal nevnes at dette gjorde han som et steg i utendørs drenering, sånn bare for å være sikker!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal nevnes at dette gjorde han som et steg i utendørs drenering, sånn bare for å være sikker!
    en god ide å drenere-tørke-difusjonsmale samt å legge på malingsmembran på utsatte steder, det folk ofte glemmer er sålen, ofte kommer fuktighet opp fra grunnen og da er en membran som regel beste løsning om man ikke pigger opp hele dritten..

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker,
    ... problemet er at jeg er på ett budsjett=)

-

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-
    hehe sa jeg at budsjetter er pga jeg nå går til NAV for å få penger,
    grunnet dårlig rygg...=P

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe sa jeg at budsjetter er pga jeg nå går til NAV for å få penger,
    grunnet dårlig rygg...=P
    + ...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    + ...
    hehe uff da,
    verste er at jeg faktisk kan få tak i,
    meeeeen... Har sett håndtering av fuktsperre osv fra polakker tidligere,
    det var ikke ett pent syn.

Nå skal jeg ikke dømme alle, det er nok mange flinke polakker der ute,
    men synes sjansen er litt for dyr å ta...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe uff da,
    verste er at jeg faktisk kan få tak i,
    meeeeen... Har sett håndtering av fuktsperre osv fra polakker tidligere,
    det var ikke ett pent syn.

Nå skal jeg ikke dømme alle, det er nok mange flinke polakker der ute,
    men synes sjansen er litt for dyr å ta...
    Er tildels enig, greit å få noen til å grave "billig" og deretter taue inn en proff til å legge selve dreneringa. Pigginga kan du legge på annbud og kreve fagdokumentasjon før jobben gjøres.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått makket meg til å tatt litt bilder:

Ser ikke pent ut, men er ganske tørt, selv om det har lagt vinylbelegg over...
    -img_0060-medium-jpg

Mur
    -img_0061-medium-jpg

vindushjørne
    -img_0062-medium-jpg

Hva er så dette! salt? veldig porøst, går i oppløsning så fort man tar borti, lukter surt
    -img_0065-medium-jpg

En god del av det, samme sone...
    -img_0066-medium-jpg

Mer murvegg
    -img_0068-medium-jpg

Her var det vått, gulv under sonene med englestøvet...
    -img_0070-medium-jpg

oversiktsbilde
    -img_0073-medium-jpg

Se bort ifra den gylenbrune fargen enkelte plasser i muren, det er bare sagmugg/huntonittstøv og rusk som har festet seg til veggen under oppussing!

Det virker som det er den ene sonen det er ett skikkelig problem (ca 1,5m av ene ytterveggen.)
    det var også detektert fuktighet i det hjørnet her under takstering.
    Dog var resten av kjelleren ifølge takstmannen i veldig bra stand, sett i forhold til årstall. Dreneringen rundt huset skulle også visstnok være grei.
    Problemet med muren der kom ifølge forrige eier, etter at det ble bygd ny trapp til huset. Murtrapp som går på skrått ned langs veggen på utsiden,
    Det verste er at om man går under trappen så ser det mellomrom mellom gjord osv og veggen,sett nedi her, og her virker tørt.
    Skal se om jeg får tatt ett bilde utendørs i morgen eller noe...

Kan være vanskelig å ta utvendig reparasjon der, da man i så tilfelle må rive hele murtrappa med skiferplater på toppen... det er litt kjedelig.

EDIT:
    det skal også sies at kjelleren er kald, vi har ikke gjort noe for å ha varme i denne etasjen annet en at varmekablene på kjellerstua har stått på lav varme

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Puh, adresseendring og slikt er slitsom så da blir det pils og beck nå

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "englestøvet" er saltutslag. Kan være at pg. trappa så har du fått kondens fordi den er murt rett i ytterveggen (uten ventilasjon i mellom). Ei trapp vil ofte sammle vann/snø som ligger mot veggen lenge og dette vil sive inn i veggen.

Her kan man skjære et spor mellom trapp og vegg å sette ned et blikkbånd som festes med sterk vannfast silikon. Alternativt er å skrå trinnene forsiktig nedover og utover (fra husvegg) slik det skal gjøres i utgangspunktet, da vil vannet renne bort fra veggen. En tredje ting er å børste/slipe bort maling etc. i overgangen mellom vegg og trapp og male med sterk difusjonsåpen maling/middel. Sistnevnte er en dårligere løsning.

En kompis av meg la skiferfliser i trappa og litt opp på veggen, det fungerer flott og gir samtidig rom for "halling fra vegg". Samtidig er det både pent og ikke så innmari dyrt.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "englestøvet" er saltutslag. Kan være at pg. trappa så har du fått kondens fordi den er murt rett i ytterveggen (uten ventilasjon i mellom). Ei trapp vil ofte sammle vann/snø som ligger mot veggen lenge og dette vil sive inn i veggen.

Her kan man skjære et spor mellom trapp og vegg å sette ned et blikkbånd som festes med sterk vannfast silikon. Alternativt er å skrå trinnene forsiktig nedover og utover (fra husvegg) slik det skal gjøres i utgangspunktet, da vil vannet renne bort fra veggen. En tredje ting er å børste/slipe bort maling etc. i overgangen mellom vegg og trapp og male med sterk difusjonsåpen maling/middel. Sistnevnte er en dårligere løsning.

En kompis av meg la skiferfliser i trappa og litt opp på veggen, det fungerer flott og gir samtidig rom for "halling fra vegg". Samtidig er det både pent og ikke så innmari dyrt.
    Var det jeg trodde det var ja,
    Dog har jeg ikke tenkt på det med trappa,
    den er jo støpt direkte i vegg den... Der kan man skjå!

Men så var spørsmålet hvorfor er bakken akkurat i den sonen så våt. den flekken jeg har skrapet vekk der er nesten som en liten dam... (tatt litt sterkt i!)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det jeg trodde det var ja,
    Dog har jeg ikke tenkt på det med trappa,
    den er jo støpt direkte i vegg den... Der kan man skjå!

Men så var spørsmålet hvorfor er bakken akkurat i den sonen så våt. den flekken jeg har skrapet vekk der er nesten som en liten dam... (tatt litt sterkt i!)
    Kan være mange grunner til større fuktansammling et sted, her er noen:

* Utbygg, trapp eller annen konstruksjon som stopper eller sinker vann fra å renne vekk.
    * Tettere masse i grunnen (medfører større fuktbinding i massen) Dette kan komme av at man har pakket massen under trappa for tett.
    * Naturlig fall mot dette hjørnet (dreneringsvann sammles her) Og videre drenering er mangelfull/for liten dimensjon på rør som forårsaker oppsammling av vann.
    * Naturlig oppkomme i dette hjørne av huset.
    * Settningsskade i vegg på grunn av tyngde på den støpte trappa (kan være ørsmå sprekker)
    * Dårlig ventilasjon i området (inne)

osv..

EDIT: Fukten i kjelleren min kom fordi man hadde bygd inn et vindu og kun slemma på utsiden. Dette har lekket i ca 50år og medført fuktskader. Problemet løses veldig enkelt!

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være mange grunner til større fuktansammling et sted, her er noen:

* Utbygg, trapp eller annen konstruksjon som stopper eller sinker vann fra å renne vekk.
    * Tettere masse i grunnen (medfører større fuktbinding i massen) Dette kan komme av at man har pakket massen under trappa for tett.
    * Naturlig fall mot dette hjørnet (dreneringsvann sammles her) Og videre drenering er mangelfull/for liten dimensjon på rør som forårsaker oppsammling av vann.
    * Naturlig oppkomme i dette hjørne av huset.

osv..
    hmm, spørs om ikke jeg må finne spettet og spaden ja.=)
    skal ikke være lett ditta der. vil bare bygge kinoen min jeg!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, spørs om ikke jeg må finne spettet og spaden ja.=)
    skal ikke være lett ditta der. vil bare bygge kinoen min jeg!
    Den beste løsningen er nok å fjerne trappa (hvis det er en hagetrapp) og sette opp en impregnet/lerk tretrapp. Går trappa opp 2 etasjer kan det fort bli dyrt.

Du bør absolutt grave opp dette hushjørnet og sjekke drenering samt å legge ny knastepapp mot veggen.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bah, ulempen med og sove lenge på søndager er at man aldri får sove til natta igjen..... Men men...

Side 1809 av 2256 FørsteFørste ... 809 1309 1669 1679 1689 1699 1709 1719 1729 1739 1749 1759 1769 1779 1789 1799 1805 1806 1807 1808 1809 1810 1811 1812 1813 1819 1829 1839 1849 1859 1869 1879 1889 1899 1909 1919 1929 1939 1949 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •