Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 1724

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Svenn/Lars/andre med direkte kunnskap om emnet: Har vurdert å bruke ei gammal maskin eg har ståande KUN til squeezecenter og torrents. Kor mykje hardware krevast for dette? Tenkte på å bruke kabla nettverk til denne serveren, og feks ubuntu som OS, eller noko anna passande. Tips?

Er forresten ikkje så aktuelt å komme med tips om billige maskiner ellers, sidan dette kun var eit påfunn for å bruke oppatt ei gammal maskin her

Og forresten, eg har original XP installert på denne maskina, men finn ikkje att cden. Går det an å finne att windows-nøkkelen i registeret, eller har dei sperra dette?

Lurer forresten på om maskina er +- 1 ghz, har dvd-rom, og 128 mb minne. Blir isåfall å kjøpe så mykje minne som hovedkortet støtter viss eg skal bruke han som server.
    i utgangspunktet trenger du kun mer minne! Kjører du Linux (UbuntU) er CPU uinteresant (egentlig) selv om multitasking vil være et issue! Tviler på at et slikt oppsett vil kunne kjøre torrent/nettstream(video)/Squeez samtidig uten seriøs systemlagging.. Mulig du kan få tak i et billig nettverkskort til (eller 2) Da vil det gå bedre m.t.p nettverkstrafikk...ELLER Svenn A??

L..

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyrest bra ut. Det blir ikkje noko verken lagring eller avspeling av videoar her, det blir KUN squeezecenter og av og til torrents. ALT anna er uinteressant. Må prøve å få sjekka litt vedr kva hardware det faktisk er, og så må eg få tak i eit bedre kabinett(har berre eit typ mediakabinett som er veldig knotete å bygge i.) Er Ubuntu det rette valget for ein server med treg hardware/bruker som ikkje har allverden med erfaring i oppsett av server(knota litt med Redhat/Mandrake tidligare)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyrest bra ut. Det blir ikkje noko verken lagring eller avspeling av videoar her, det blir KUN squeezecenter og av og til torrents. ALT anna er uinteressant. Må prøve å få sjekka litt vedr kva hardware det faktisk er, og så må eg få tak i eit bedre kabinett(har berre eit typ mediakabinett som er veldig knotete å bygge i.) Er Ubuntu det rette valget for ein server med treg hardware/bruker som ikkje har allverden med erfaring i oppsett av server(knota litt med Redhat/Mandrake tidligare)
    Ubuntu er ikke'no problem for deg (min påstand)... Du virker ikke som en ehh "læretverr idiot" så det går nok bra

For å finne ut hva du har av HW anbefaler jeg deg et av disse alternativere (begge er i TRIALutgaver):

Belarc

Auslogics System Information

L.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bra, takk for det

Hehe, skal nok finne ut kva hardware det er, berre eg fysisk finn maskina fram igjen

Bestilte meg akkurat 9 blu-ray's til den nette sum av 841,- på play

Independence day
    Man on fire
    Slumdog millionaire
    Die Hard 4.0
    Monster INC.
    Wall-E
    Braveheart
    Walk the line
    Fight Club

93,- inkl frakt per stk.(snittpris) er ikkje verst synest eg

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk en hyggelig overaskelse i kveld også.

Var ute etter ryggsekk og fikk øye på en nyåpnet Platekompanietbutikk med åpningstilbud

Ble riktignok bare 5 dvd'er, men det er bedre enn ingenting. Tror alle var billigere enn fra Play også.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begikk ran - ville i fengsel - VG Nett

Dette er ille. Alvorlig høy terskel for å bli tatt vare på når man er så desperat at man foretar et ran bare for å bli tatt vare på i "trygge" omgivelser.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Begikk ran - ville i fengsel - VG Nett

Dette er ille. Alvorlig høy terskel for å bli tatt vare på når man er så desperat at man foretar et ran bare for å bli tatt vare på i "trygge" omgivelser.
    Enig! Det som er sørgelig er at den "yngre garde" ikke lærer mer om problemstillingen: (bloggen til JOTEN: Det er det rareste):

Haha, som sikkert mange andre, har jeg vg som startside. Og jeg holdt på å le meg ihjel når jeg så det innlegget som hadde kommet nå. En 35 år gammel mann hadde begått et ran, for å komme i fengsel! Vanligvis pleier jo ranere å rømme fra politiet for å slippe unna straff. Men han mannen her, gjorde det visst for å komme i fengsel. Hva er så gøy med det, egentlig? Sitte inne der, på et rom. Helt alene, ingen andre, ingenting å gjøre? Er han riktig klok?

Han hadde vært på psykiatrisk avdeling også, og slapp ut av fengsel for 4 dager før ranet. Han gikk inn på apotek1 og fikk et mindre pengebeløp, som han kastet i en container, og tilsto nesten med en gang til politiet. Han truet med flere ran, hvis han ikke kom i fengsel. Haha, jeg små'ler litt enda. Han er litt små'gal, mener jeg. Så han fikk 4 uker i fengslet, og burde vel være fornøyd med det?

_________
    Tragisk medmennesklig holdning Uansett alder!!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Busengdal
    hehe

har en litt spesiel motor.. som tåler at reg-reim ryker selv ved høge turtall,
    hvordan det funker aner jeg ikke.. men den er hvertfall en "non-interferance" motor

vet du hvor mye servicen kostet?
    glemte og spørre og fikk ikke regning der og da..
    blei jo enig om 2800,- for reg-reim bytte, men jeg tipper det har blit meir?
    Funker ved at det er forsenkninger i stempeltoppen som gir plass til ventilene når dei står i åpen posisjon slik at stempel i slår i dem vist reimen ryker og kamakslingen som styrer ventilene står stille mens stempelene fortsatt er i bevegelse pga bilen sin energi i fart, sånn ca..

Selve service og reg.reim skifte skal ha avtalt pris, men var vel noe med bremsene som kom etter eu-kontroll, blir ca.400kr ekstra trur ej, (husker ikke ordren sånn uten videre )

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Busengdal
    no hadde jeg flaks her !!

va frost på ruta i dag tidlig, så nå etter jobb tenkte jeg at jeg skulle teste defa anlegge jeg har på bilen, har aldri hat defa før..

kobla til og satt meg i bilen, trykte på "on" og vridde bryteren på kupe varmeren til I

hva som skjer?
    vifta går ikke rundt og hvit røyk kommer frem.. nice"

hva gjør jeg?
    demonterer kupe varmer, skrur den sundt og finner ikke noe problem med vifta.. kobler den til "hus strøm", og vips funker den

bra jeg oppdaget dette! eller's hadde bilen brent i morra tidli..

btw
    kan jeg montere flere kupe varmere i bilen?
    er jo vanlig støpsel som kobler seg til kupevarmeren, hva om jeg splitter den til 2 uttak? dobbel effekt da!

Så lenge den samlede effektkapasiteten til kablene ikkje blir oversteget er det ingenproblemer å koble til flere vifter, vurdert det samme i Forden min, Expedition har STORT luftvolum å varme opp

Skøytekabel på bilen http://www.defa.com/doc/30029.122638...sionxcable.pdf
    Kabel fra hus til bil http://www.defa.com/doc/27785.122638...pplyxcable.pdf

250V/16A kapasitet = 4000W
    Ser forøvrig ut til at alle defa bilprodukter er ratet til 250V/16A, så er jo plass til noen vifter, forøvrig får du smalvifter fra defa på 2100W, halvtime-time i en vanlig sedan funker noe sykt

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både Squeezecenter og Torrent er veeeeldig avhengig av minne.
    sistnevnte har en tedens til å ta mye ved mange filer samtidig...

På Qnapen min som var på 500mzh og 256mb minne,
    så fungerte MYE på en gang, prosessor var ikke noe problem. Men minne gikk tomt.
    Spesielt når torrent ble brukt...

Når det kommer til hvilke operativsystem man skal bruke er Linux å anbefale på slike "svake" maskiner, da alle monner drar, og det er kjipt å ha brukt opp halvparten av ressursene etter å bare ha trykt på powerknappen...

Vil anbefale Kubuntu egentlig til slik bruk.
    Er basiclly en veldig Strippa ubuntu, ikke noe fancy på noen måte, men er like stabil og bra som ubuntu.
    Er litt mindre brukervennlig dog, men siden du ikke skal sette opp noe fancy skjermkort for gaming osv så...

Innstaller kubuntu.
    åpne opp konsoll (Alt+F2)
    skriv:
    sudo su (gjør deg om til superbruker, får lov å kødde med ting;P)

apt-get install squeezecenter
    (tror det ligger i standard repositorien, hvis ikke skrik ut)

skriv: exit (går ut av superbruker modus, du kan da ikke lenger fucke opp systemet)

Man kan også bare skrive sudo forran hver setning, men da må man taste passord for hver gang

For å starte squeezecenter:
    skriv:
    /etc/init.d/squeezecenter start

Om det ikke autostarter når du skrur på maskinen, da går du inn på session (på "start" menyen) og legger inn linjen der slik at den blir kjørt hver gang du starter linux.

vips så skal det være oppe å gå.

prøv ved å skrive i firefox: 192.xxx.xxx.xxx:9000 (Xene står for ip addressa di, og 9000 er portnummeret som squeezecenter bruker som standard).

Du vil da komme inn på squeezecenter.

Når det kommer til torrent,
    jeg liker veeeeldig godt Torrentflux.
    grunnene er enkle:
    -Webgrensesnitt, kan til en hver tid sjekke status på torrenten/e fra hvilken som helst maskin.
    -Det ligger ferdige firefox extensions på nettet, som gjør at man trenger bare høyreklikke på en torrent fra hvilken som helst maskin som har extensionen innstaller og vips er den lagt til på serveren.
    -Legge til forskjellige brukere, så flere i huset kan bruke klienten uavhengig av hverandre og hva man laster ned;P

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdig med første disk av Prison Break sesong 4, begynner å ta seg opp nå, men senga kaller ...
    Blir vel en runde i morgen og vil jeg tro ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bazer_Punk

250V/16A kapasitet = 4000W
    Ser forøvrig ut til at alle defa bilprodukter er ratet til 250V/16A, så er jo plass til noen vifter, forøvrig får du smalvifter fra defa på 2100W, halvtime-time i en vanlig sedan funker noe sykt
    Problemet er at spenningen ikke er 250V i stikkontakten og da blir strømmen høyere.

4000W kan gå over kort tid på en 16A kurs om det IKKE er noe annet på den kursen. Anbefales ikke

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det NOK!!!!! Skulle gå oss en liten tur, men kommer tilbake etter 10 min. som druknede katter, det går jo ikke an å oppholde seg utendørs her lenger.
    Humøret er mildt sagt noe tynnslitt etter å ha planlagt uteaktiviteter i flere måneder, og det har ikke blitt noe av noenting ... Skulle snekre i dag, men må iallefall tørke først før jeg gidder å gå ut.

Æ E PESSE LEI SKA Æ SEI DOKKER !!!!!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det sol og blå himmel

Husk - det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær!

Spock - humørsprederen :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom hit så skal du få et hurtigkurs i kvelning

Må vel bare bite i det sure eplet og hive på meg noe vanntett, men bløt sagmugg er ikke min favoritt akkurat ...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe

Det finnes ikke noe verre en slike eplekjekke folk som er i godt humør uansett - og har løsninger på alt?

Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var stue htpc bestilt, skal erstatte Popcorn hour a110
    som snart kommer på brukten tenker jeg=)

Gler meg!

Endte opp med:

Zotac Atom 330 ION mini-itx modell-A(med innebygd strømforsyning og 802n trådløs)

Aopen S-120A kabinett (bittelite, 20x20x7cm B/D/H)

WD Scorpio 160gb 5400rpm 2,5" hdd (demonterte en ekstern WD passport...)

Corsair 2x512MB XMS2 DDR2 pc6400 skulle egentlig ha mer minne, men fant dette liggende å slenge i ei skuffe... gratis er bedre.

Nå sitter jeg bare å tripper på å få bygge nytt system.

Forresten tandstad, finn ut ka merke minne du trenger da, har masse ymse liggende i skuffen min som jeg gledelig gir vekk til folk som vil vekke nytt liv i gamle travere.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en lillegutt som ikke er i storform ble det tidlig i seng i går. 21.30 for å være nøyaktig. Regnet med en slitsom natt, så da var det likegreit å køye tidlig. Ble ikke så ille som fryktet heldigvis.

Høstferie her, så vi er bare 25 barn, mot 80 normalt. Stille og rolig med andre ord. Kommer godt med første uken jeg er tilbake.

Har prøvd å fikse ved til vinteren, men sliter med å finne noen som har edruelige priser og som leverer.... Selv om vi har ok henger, så blir det litt for mange turer når man skal ha 2 favn i hus. Vi har visst fri fredag, så planen var å få det i hus da, men det ser mørkt ut.

Hvordan jobber du fredag Jo Andre? Tenker på ht-ene.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hehe

Det finnes ikke noe verre en slike eplekjekke folk som er i godt humør uansett - og har løsninger på alt?

Ikke sant

Inn og tørker litt, det regner som vanlig sidelengs. Skulle til å skjære dragere i taket nå, men når materialet er vått så er det vanskelig å skille ut blyantstreken, så selv om malen er fin ble det ferdige resultatet noe kort. Da er løsningen et lite raseriutbrudd og inn for en matbit ...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eehhhhh ....

Trodde vi generelt var litt skeptiske til magnetiske felt i heimen jeg ...
    Sony tv med trådløs strøm - nyheter - Dagbladet.no
    Virker ikke noe særlig tryggere enn et trådløst modem spør du meg ...

Side 1724 av 2256 FørsteFørste ... 724 1224 1584 1594 1604 1614 1624 1634 1644 1654 1664 1674 1684 1694 1704 1714 1720 1721 1722 1723 1724 1725 1726 1727 1728 1734 1744 1754 1764 1774 1784 1794 1804 1814 1824 1834 1844 1854 1864 2224 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •