Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 1654

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Lekt meg mye med 50mm objektivet mitt og har vel konkludert med at jeg ofrer stor brennvide for bedre F faktor, så faktisk tror jeg at et Tamron/Sigma 18-55 2.8 objektiv er neste invistering!

Det beste hadde jo vært en Canon 10-500mm f1.4 L USM IS Fisheye Makro - som er like stor som kitobjektivet og veier kun 100 gram. Samtidig som det koster kr 450,- . Og selvsagt er en testvinner
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke en veldig produktiv dag i dag men frisørtimen og feieren ble husket.

Har nå begynt å sette opp budsjett på media serveren. Jeg regner med at det fort ryker en 15-25K på dette om vi skal ha 8 disker (1TBx8stk) til å begynne med. Poenget med slik stormannsgalskap er dette med oppgraderingstullet, ser ikke poenget.

Jeg har sagt at vi bør vurdere en "TS-809 Pro Turbo NAS" (ca 17K u/disk - max 8x2TB) om den hjemmesnekkra serveren begynner å tikke mot den summen inkl 8x1TB disker. Grunnen til denne tanken er at Qnap'ens 16TB grense burde gi nok plass i uoverskuelig fremtid selv om den koster 17K uten disker. En annen ting er dette med arbeid, vi har såpass mye å finne på at det fort lønner seg å bruke den ledige tiden på hus & hage

Er dette galskap?
    Jeg synes ikke det med tanke på vår filmsammling som begynner å bli et seriøst problem rent plassmessig. Vi har i dag ca 1200 registrerte filmer og ca 300 uregistrerte. I nær fremtid vil vi nok dekke en middels stor vegg med filmer noe vi ikke har særlig sans for (ekke'no pent). En annen ting er dette med orden, å lete etter en film blandt 1500+ ER vanskelig med mindre man har et dedikert vegg/rom for filmene. Vi har i dag en database på de registrerte filmene men ikke tilgang til den fra "kinoen(e)" Tungvindt. Bedre å ha alt i en liste på skjermen med umiddelbar tilgang til alt! Spørsmålet er om det er verdt prisen og som kjendt er det en individuell greie

Prisen man betaler for komfortable løsninger kan fort bli høy, fordelene handler stort sett om besparinger på tid og frustrasjon.

Høres dette ut som LottoNykker SvennAnd? (el. andre? )

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av LogB.no

Har nå begynt å sette opp budsjett på media serveren. Jeg regner med at det fort ryker en 15-25K på dette om vi skal ha 8 disker (1TBx8stk) til å begynne med. Poenget med slik stormannsgalskap er dette med oppgraderingstullet, ser ikke poenget.

Jeg har sagt at vi bør vurdere en "TS-809 Pro Turbo NAS" (ca 17K u/disk - max 8x2TB) om den hjemmesnekkra serveren begynner å tikke mot den summen inkl 8x1TB disker. Grunnen til denne tanken er at Qnap'ens 16TB grense burde gi nok plass i uoverskuelig fremtid selv om den koster 17K uten disker. En annen ting er dette med arbeid, vi har såpass mye å finne på at det fort lønner seg å bruke den ledige tiden på hus & hage

Er dette galskap?
    Jeg synes ikke det med tanke på vår filmsammling som begynner å bli et seriøst problem rent plassmessig. Vi har i dag ca 1200 registrerte filmer og ca 300 uregistrerte. I nær fremtid vil vi nok dekke en middels stor vegg med filmer noe vi ikke har særlig sans for (ekke'no pent). En annen ting er dette med orden, å lete etter en film blandt 1500+ ER vanskelig med mindre man har et dedikert vegg/rom for filmene. Vi har i dag en database på de registrerte filmene men ikke tilgang til den fra "kinoen(e)" Tungvindt. Bedre å ha alt i en liste på skjermen med umiddelbar tilgang til alt! Spørsmålet er om det er verdt prisen og som kjendt er det en individuell greie

Prisen man betaler for komfortable løsninger kan fort bli høy, fordelene handler stort sett om besparinger på tid og frustrasjon.

Skal vel egentlig ikke anbefale noe, men jeg kjøpte meg en NETGEAR NAS NV+ strålende fornøyd...Her er modellen større en min..

Komplett.no - Netgear ReadyNAS PRO 6-bay NAS

ReadyNAS Pro - NETGEAR.com

Vil med dette bare anbefale deg å ta en titt...så får du stå med valgets kvaler selv.....

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan håndterer du back-up med slike store store saker da?

Eller plasserer du saken i en brannsikker celle i huset?

:-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er dette galskap?

Om du har kan kjøpe en Qnap 809 +8x2gb disker, kjør på!

Hadde jeg hatt råd hadde det vært den løsningen jeg hadde lagt meg på.

Hvorfor?
    Enkelt!:

*Brukervennlighet brukervennlighet brukervennlighet.

*Man får ett stabilt vedlikeholdsfritt system, som holder kontroll på blant annet
    -Harddiskhelsen
    -Strømforbruket
    -Systemressursene
    -Temperaturer
    -oppetid
    -+mye annet jeg ikke kommer opp på.
    Skulle det skje noe så kan man programmere den til å sende en statusrapport til epost o.l VELDIG KJEKT. Som for eksempel om den får diskerror, varmen blir så å så høy, osv

*Fleksibilitet
    Når man skal innstallere en applikasjon er det en enkel og grei prosess, trenger ikke noe doktorgrad i linux, her er det gui med trykk og lek som står i høysetet.

- minus: man får ikke legge inn akkurat det man vil, men man får ett veldig bra utvalg av forhånds tilaget program.

-pluss: de programmene som man får tak i vil nok dekke behovet for 99% av folket. dekket mitt behov

Jeg kjørte:
    -Squeezecenter for Squeezebox
    -Printserver
    -NAS mot PS3/Popcorn Hour streamboxer
    -Fildeling for alle pcene i huset
    -Torrent Nedlastings klient
    (trykk/play for å legge til torrent uansett hvilken pc i huset jeg satt forran...
    -NZB Nedlasting
    (trykk/play, autohenta bokmerker fra newzbin++ automatisk par2 sjekket
    filene, pakket opp, og sorterte etter genre som Film serie app osv)

Brukte det sikkert til flere ting og, men kommer ikke på noe nå.

Man kan også integrere sakene for overvåkning av huset (koble til webcam).
    Så man kan autodetekte bevegelser, få tilgang til kameraet over nettet om man er på nettkafee i de varmere strøk for eksemple.
    Bruke den til å hoste Nettsiden din.
    Basiclly er begrensningene opp til egen fantasi spør du meg. Alt går. men enkelte ting er enklere en andre...

Nå er jo 809en enda mer avansert, og har allmektig mye flere hester... så i forhold til t209en min så er jo det som natt og dag.

Fakkern jeg fikk lyst på 809...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Valo
    Skal vel egentlig ikke anbefale noe, men jeg kjøpte meg en NETGEAR NAS NV+ strålende fornøyd...Her er modellen større en min..

Vil med dette bare anbefale deg å ta en titt...så får du stå med valgets kvaler selv.....
    eneste minuset jeg kan se med Netgear Readynas er at den ikke støtter muligheten for tilleggsprogram slik som for eksempel qnap gjør.

For eksempel: om Lars ønsker å bygge ut huset med Squeezebox system, så er han screwed, da Netgear ikke har innebygd Squeezecenter.
    Det har jo ikke Qnap heller, men man han legge det til gjennom Qpkg.

Ser derfor på Qnapen som en mer venn i lengden, da man er sikret at
    fremtidige format/system kan man innstallere støtte til.
    Eksempel Xbox1000/ps5=P
    Er ikke sikkert de kjører samme løsning som dagens xbox360 og ps3.
    Kjipt å ha en Netgear til 10000 for så å måtte kjøpe en ny NAS som støtter de nye sakene...

Rett meg gjerne om jeg er helt på jordet... Har verken prøvd eller lest så vanvittig mye om Netgear. Just putting it out there.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hvordan håndterer du back-up med slike store store saker da?

Eller plasserer du saken i en brannsikker celle i huset?

Raid 5-6 burde gjøre susen. Det skal mye til at 2 disker tryner samtidig. Med en slik løsning MÅ man ha liggende minst 1 disk om noen av dem tryner.

Brann:
    Antagelig murer jeg en kloss i kinoen (murrom i kjeller). Helt ærrlig så tror jeg at en brannsikker løsning blir for dyr.

Noen tanker om dette noen?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Valo

Som Svennand beskriver er ReadyNAS noe begrensa. De har fått gode skussmål av mange testorgan men ettersom prisen er på linje med Qnap er det ikke interessant.

PS: Takk for tipset..

L.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    Om du har kan kjøpe en Qnap 809 +8x2gb disker, kjør på!

Hadde jeg hatt råd hadde det vært den løsningen jeg hadde lagt meg på.

Hvorfor?
    Enkelt!:

*Brukervennlighet brukervennlighet brukervennlighet.

*Man får ett stabilt vedlikeholdsfritt system, som holder kontroll på blant annet
    -Harddiskhelsen
    -Strømforbruket
    -Systemressursene
    -Temperaturer
    -oppetid
    -+mye annet jeg ikke kommer opp på.
    Skulle det skje noe så kan man programmere den til å sende en statusrapport til epost o.l VELDIG KJEKT. Som for eksempel om den får diskerror, varmen blir så å så høy, osv

*Fleksibilitet
    Når man skal innstallere en applikasjon er det en enkel og grei prosess, trenger ikke noe doktorgrad i linux, her er det gui med trykk og lek som står i høysetet.

- minus: man får ikke legge inn akkurat det man vil, men man får ett veldig bra utvalg av forhånds tilaget program.

-pluss: de programmene som man får tak i vil nok dekke behovet for 99% av folket. dekket mitt behov

Jeg kjørte:
    -Squeezecenter for Squeezebox
    -Printserver
    -NAS mot PS3/Popcorn Hour streamboxer
    -Fildeling for alle pcene i huset
    -Torrent Nedlastings klient
    (trykk/play for å legge til torrent uansett hvilken pc i huset jeg satt forran...
    -NZB Nedlasting
    (trykk/play, autohenta bokmerker fra newzbin++ automatisk par2 sjekket
    filene, pakket opp, og sorterte etter genre som Film serie app osv)

Brukte det sikkert til flere ting og, men kommer ikke på noe nå.

Man kan også integrere sakene for overvåkning av huset (koble til webcam).
    Så man kan autodetekte bevegelser, få tilgang til kameraet over nettet om man er på nettkafee i de varmere strøk for eksemple.
    Bruke den til å hoste Nettsiden din.
    Basiclly er begrensningene opp til egen fantasi spør du meg. Alt går. men enkelte ting er enklere en andre...

Nå er jo 809en enda mer avansert, og har allmektig mye flere hester... så i forhold til t209en min så er jo det som natt og dag.

Fakkern jeg fikk lyst på 809...

Blir nok en løsning med 4 stk (ev. 8stk) 1TB disker først for så å oppgradere til 2TB disker. Berit (Kona) er klar i sin tale vedr. Qnap'en - Hun mener det er dumt å finne opp hjulet på nytt (for oss) så hun holder en stor knapp på en Qnap løsning, prisen vil da bli ca 20-25.000K i utgangspunktet noe som er overkommelig innen rimelig tid. I tillegg må vi ha en ok mediaboks for streaming til forsterkeren. Vi må også sette opp en iTunes streamserver da vi kommer til å legge all musikk i Apple LossLess og kjøre det via wifi til div enheter

Må lage middag nå..

Skriver mer siden..

Mediastreamer noen (svenn??? )

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei karer. Stille herfra noen dager nå. (deilig, ikke sant? ) Har hatt gamlingene på besøk, og jeg og fattern har "snekra" Smartpanel, mens muttern passa lillegutt. De dro i dag, og W kom hjem. Det blir SÅ mye penere og koseligere enn vi hadde det før. Er fremdeles en god del "montering" og maling igjen, men det er inspirerende å se på det som er gjort.

Når alle veggene er ferdig, så blir det fokus på tv-veggen. Har bestemt meg for å lage meg en "vegg på hjul", slik at jeg kan forandre og styre som jeg vil uten å ødelegge veggene i huset. Denne skal akkurat (noen mm klaring på begge sider) passe inn i kroken der den gamle tv-veggen var, og skal ha lister med borrelås. Tror det blir bra.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det beste hadde jo vært en Canon 10-500mm f1.4 L USM IS Fisheye Makro - som er like stor som kitobjektivet og veier kun 100 gram. Samtidig som det koster kr 450,- . Og selvsagt er en testvinner
    Klarer meg med det neste beste jeg Tom
    Tror nok at en 18-55 2.8 og en 270 blitz gir meg det jeg trenger for nå, for en meget kurrant penge!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Klarer meg med det neste beste jeg Tom
    Tror nok at en 18-55 2.8 og en 270 blitz gir meg det jeg trenger for nå, for en meget kurrant penge!
    Du får fortelle hva du ender opp med, spennende med nytt utstyr.

Har selv 17-55mm f2.8 - det er en herlig normalzoom, som blir brukt flittig her.

Men etter innkjøpet av 10-22mm vidvinkel - så er det den som har blitt favoritten, den blir testet i nesten enhver situasjon når kameraet blir brukt. Spesielt 10mm er spennende å bruke.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ˙ɯɯɯ pʎøpɹoɟ uǝƃɐppıɯ ɹǝ ɐp

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper det på fordøyelsen å stå på hodet?

Noen som har tenkt å handle Adam forresten ?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hjelper det på fordøyelsen å stå på hodet?
    Kan jeg aldri tenke meg! Vil nok tro at det renner ut i feil ende :-D
    Men et godt sdıʇǝʞuɐןs er det vel?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt tilbake til Media server...

Vi tenker oss en oppgraderingsrate som denne:

Fra 4x 1TB til 4x 2TB også videre til 8x 2TB med 4 nye 2TB disker muligens en og en av gangen.

De 4 stk 1TB diskene blir satt inn i min Mac Pro (3 stk) og Pus får en til midlertidige videofiler, backup etc. Da får vi mye test/lokalplass.

Jeg tviler på at vi går for 2TB disker med en gang fordi prisen er veeldig høy nå - det blir dyrt nok osv.

Noen som har en god ide eller 2 vedr. kopiering av DVD til disk uten komprimering? Jeg kunne tenke meg en app som lager en katalog eller ISO der den legger filene. Problemet er jo dette med mengden filmer, blir fort mye arbeid om vi må knote mye.

L

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg aldri tenke meg! Vil nok tro at det renner ut i feil ende :-D
    Men et godt sdıʇǝʞuɐןs er det vel?

Bør kanskje prøves da

Men nå er det tid for senga her

Har forresten gått til det storeskritt å registrere meg på tryneboka også, var litt nervøs for om jeg hadde kjentfolk i hele tatt, men er ikke helt Viggo Venneløs heldigvis
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt tilbake til Media server...

Vi tenker oss en oppgraderingsrate som denne:

Fra 4x 1TB til 4x 2TB også videre til 8x 2TB med 4 nye 2TB disker muligens en og en av gangen.

De 4 stk 1TB diskene blir satt inn i min Mac Pro (3 stk) og Pus får en til midlertidige videofiler, backup etc. Da får vi mye test/lokalplass.

Jeg tviler på at vi går for 2TB disker med en gang fordi prisen er veeldig høy nå - det blir dyrt nok osv.

Noen som har en god ide eller 2 vedr. kopiering av DVD til disk uten komprimering? Jeg kunne tenke meg en app som lager en katalog eller ISO der den legger filene. Problemet er jo dette med mengden filmer, blir fort mye arbeid om vi må knote mye.

L
    ikke så dum ide.
    Når det kommer til backup program husker jeg ikke hva jeg brukte, men hadde ett der da var plata inn trykk en knapp, vips så lå den ei ISOfil på disk.
    Se om jeg finner igjen hva det heter.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig helg!

Har ikke andre planer enn grilling, film og cognac!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal avsted og sette opp partytelt om en times tid Så kan det kanskje bli en lille en i morgen, eller kanskje allerede i kveld

Side 1654 av 2256 FørsteFørste ... 654 1154 1514 1524 1534 1544 1554 1564 1574 1584 1594 1604 1614 1624 1634 1644 1650 1651 1652 1653 1654 1655 1656 1657 1658 1664 1674 1684 1694 1704 1714 1724 1734 1744 1754 1764 1774 1784 1794 2154 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •