Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 1592

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er en fin guide for deg Frode, hvis du skal bygge selv:

GUIDE: Guide: Bygg PC-en selv - Hardware.no

Det står også en del om fordeler/ulemper med å bygge selv.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Nei - synes ikke det er slik det er.....

Fant alle delene i min siste maskin på Komplett (untatt kabinett) og der ville jeg måtte betalt 4k mer for pakken.

Det samme gjorde jeg for min forrige, og pcen før der igjen - det var rimeligere å kjøpe ferdigbygget.

På disse tre pcene har det vært standard annerkjente hovekort, skjermkort osv... ikke noe spesialgreier - ikke best - ikke dårligst.

For meg virker det som man blir litt lurt av denne selvbygger dealen prismessig, billigere blir det sjelden.

Derimot er jeg enig i at man kan skreddersy og få akkurat det man vil.

Så har man garanti og slikt da, kan være greit når man kjøper en ferdigbygget?

Hvis ferdigbygget er søppel - hva er da de bærbare dere har - enda mer søppel?

Hva er feil med innebygget Vista lisens i prisen????

Det er regelen! Ikke unntaket!

Man kan få gode ferdigbygde maskiner. Hvis man finner deler til en "ferdigbygd" PC på komplett faller den ikke under definisjonen ferdigbygd ettersom formfaktor etc som regel er enestående for denne modellen etc. Bytter man deler i den vil garantien forsvinne ettersom et ferdigbygge er pålagt strenge krav til komponentutskiftning (les det med liten skrift).

Under ser man en ferdigbygd maskin og en custom maskin.
    De ser like ut men den ene er ikke mulig å oppgradere med deler fra andre en DELL!

De fleste masseproduserte maskiner er også så lite utbyggbare at det skjelden er noe poeng å gjøre noe med dem utover ram og HD, ofte er det ikke verken plass eller spor for grafikk, nett etc. Videre er de ikke bygd for ytelse ettersom det ikke er poenget men de har ofte preinstallert administrasjonsverktøy som gjør det enklere å vedlikeholde dem over nett osv. De har også svært ofte preinnstallert windows uten spill/paint og andre program som følger med OS'et.

Vi snakker om ferdigbygde maskiner, ikke "custom" selvbyggingsmaskiner fra feks Komplett, Multicom, Dell osv.

Bærbare maskiner er også i kategorien "lite oppgraderingsvennlige" her gjelder kvalitet/pris i aller høyeste grad. Levetiden på en bærbar er særdeles kort om vedvarende datakraft er et behov. Viktig å skille definisjoner osv..

En Vistalisens er det ikke noe galt med, den kan man bruke feks. ved en opp/nedgradering. Vista som OS Sug#$%&#$!

L.

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt andre svarer, da trenger jeg ikke skrive noe.

Litt spent på hvilke merke du kjøpte i disse tilfellene dog?

Netthandlene sine "egne" merker teller ikke, da dette bare er selvbygger komponenter som de setter sammen.
    Ergo kan man bruke pcbygger guiden hos slike nettbutikker, da får man litt bedre valgmulighet på hovedenhetene, samt garanti på byggejobben.
    Koster alt fra 0-500kr ekstra å velge dette.

Uansett frode,
    bygger den for deg jeg.
    Tar meg bare 30 min uansett, den tida har jeg råda til å miste...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Det er regelen! Ikke unntaket!

Man kan få gode ferdigbygde maskiner. Hvis man finner deler til en "ferdigbygd" PC på komplett faller den ikke under definisjonen ferdigbygd ettersom formfaktor etc som regel er enestående for denne modellen etc. Bytter man deler i den vil garantien forsvinne ettersom et ferdigbygge er pålagt strenge krav til komponentutskiftning (les det med liten skrift).

Under ser man en ferdigbygd maskin og en custom maskin.
    De ser like ut men den ene er ikke mulig å oppgradere med deler fra andre en DELL!

De fleste masseproduserte maskiner er også så lite utbyggbare at det skjelden er noe poeng å gjøre noe med dem utover ram og HD, ofte er det ikke verken plass eller spor for grafikk, nett etc. Videre er de ikke bygd for ytelse ettersom det ikke er poenget men de har ofte preinstallert administrasjonsverktøy som gjør det enklere å vedlikeholde dem over nett osv. De har også svært ofte preinnstallert windows uten spill/paint og andre program som følger med OS'et.

Vi snakker om ferdigbygde maskiner, ikke "custom" selvbyggingsmaskiner fra feks Komplett, Multicom, Dell osv.

Bærbare maskiner er også i kategorien "lite oppgraderingsvennlige" her gjelder kvalitet/pris i aller høyeste grad. Levetiden på en bærbar er særdeles kort om vedvarende datakraft er et behov. Viktig å skille definisjoner osv..

En Vistalisens er det ikke noe galt med, den kan man bruke feks. ved en opp/nedgradering. Vista som OS Sug#$%&#$!

L.

Nå tor jeg du tok en luring.....

Så en ferdigbygget pc er ikke en ferdigbygget? :-D

Jobbmessig har jeg drevet med tilpasning av maskinvare for tyngre applikasjoner siden 80 tallet.... fra IBM til HP/Compaq. For det meste workstations, men også mindre desktops. Vi er nærmere 1000 brukere på min nåværende arbeidsplass.

Har desverre ikke støtt på det du skriver enda. Vi kan ikke ta et ekstremt eksempel og la det være standarden.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    Godt andre svarer, da trenger jeg ikke skrive noe.

Litt spent på hvilke merke du kjøpte i disse tilfellene dog?

Netthandlene sine "egne" merker teller ikke, da dette bare er selvbygger komponenter som de setter sammen.
    Ergo kan man bruke pcbygger guiden hos slike nettbutikker, da får man litt bedre valgmulighet på hovedenhetene, samt garanti på byggejobben.
    Koster alt fra 0-500kr ekstra å velge dette.

Uansett frode,
    bygger den for deg jeg.
    Tar meg bare 30 min uansett, den tida har jeg råda til å miste...
    Her er et bilde av HP pcen jeg kjøpte i 2003:

Masse plass til ekstra minne, kortplasser osv... alt inne i er standard greier, noe av det bedre du fikk den gangen. Det var også installert Creative Audigy lydkort.

Pris - vel billigere en å bygge selv - i tillegg fulgte det med masse bra gratis programmer, Office osv...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett var vel problemstillingen om Frode skulle kjøpe den ferdigbygde pcen til 3k som han linket til - eller bygge selv?

Billigst og enklest er nok å kjøpe ferdigbygget.

Mest morsomt (hvis man liker Lego) er å bygge selv. Med en liten mulighet til å påvirke visse ting, kanskje mer lydløs?

Kvalitet og performance er nok like bra på begge.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg ferdig hekket. Nå gjenstår jobben med å rake sammen skiten, før jeg tar fatt på plenen.

Holder meg langt unna pc-diskusjonen.

Fint du vil bygge for meg Svenn-Andre. Kommer tilbake til dette når veggen omtrent er ferdig. Bør vel tenke på kabling mellom pc og skjerm også. Skal jo tross alt trekkes i rør....

Om summen av alt dette blir for voldsomt (les; utgifter og arbeid) så får det bli laptop igjen....
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ferdigbygget er søppel - hva er da de bærbare dere har - enda mer søppel?
    Ja så absolutt!

De to siste gangene jeg skulle hatt maskin har jeg brukt 6-7k og spart rundt 2k begge gangene på å bygge selv. Og det selv om jeg har kjøpt litt ekstra dill som store kjølere for mindre støy, bedre kabinett og slikt.

Da har jeg riktignok hatt spesifikke krav å oppfylle som har ført til at om jeg skulle kjøpt et ferdig produkt hadde jeg måtte betalt for mye jeg ikke hadde hatt bruk for. Plukker man en ferdig maskin i småbiter og legger sammen hva hver del koster kan det stille seg annerledes selvfølgelig.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Ja så absolutt!

De to siste gangene jeg skulle hatt maskin har jeg brukt 6-7k og spart rundt 2k begge gangene på å bygge selv. Og det selv om jeg har kjøpt litt ekstra dill som store kjølere for mindre støy, bedre kabinett og slikt.

Da har jeg riktignok hatt spesifikke krav å oppfylle som har ført til at om jeg skulle kjøpt et ferdig produkt hadde jeg måtte betalt for mye jeg ikke hadde hatt bruk for. Plukker man en ferdig maskin i småbiter og legger sammen hva hver del koster kan det stille seg annerledes selvfølgelig.

Greit nok da har jo du sjekket også - og fått motsatt resultat, så det går nok begge veier. Min siste pc var jo også satt ned 2k akkurat når jeg kjøpte den.

Samtidig nevnte du noe tidligere om Pirat XP?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok Frode<->PC falt av lasset for en tid tilbake men det er jo artig å diskutere litt sak<->teknologi oxo, ikke bare vas og tips!

Enig med Spock i dette med skreddersøm på maskiner. Coop OBS & Rema1000 har hatt noen kjempetilbud på maskiner som faktisk lønner seg å oppgradere ved kjøp (CPU på komplett osv). Disse maskinene er kjøpt i enorme opplag der fronten på boksen er det eneste som byttes, enten for å være lik butikken som selger dem eller produsenten som pusher dem. HP'n til Spock ble solgt av Tescokjeden i UK med rød front og i USA via SEARS der HP logoen ble bytta med SEARS (samme maskin).

Den HPmaskina var en "god deal" og det ble solgt enorme mengder av den, en Pakard Bell var også veldig popp litt tidligere som prismessig lå i samme leia men der kvaliteten var håpløs, dette tok nesten knekken på PB noe som var en av hovedgrunnen til at selskapet ble solgt (Eies nå av Acer). Antagelig har HP sett at dette fungerte vedr. salgstall og så bare endrett litt på komponentkvalitet, det har de tjent styggmye på!..

Design er fortsatt et issue for meg ettersom det skjelden har noe med bygge/komponentkvalitet. Mac er ulik der men det handler om et helt annet konsept/marked.

Tror det største problemet i dag er utvalget (for stort). Det er utrolig lett å gå for feil løsning fordi kunnskapen ikke er god nok hverken hos bruker eller salgssted.

L.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver og flikker litt på htpc'n selv i disse dager, kjøpt til 2gb ekstra ram, så driver jeg og leter disk. Noen som vet om 1.5TB er blitt mer stabile enn tidligere? Eller er det fortsatt 1TB som duger?

BTW JBL Ti2K blir stående!!! Steike for en holografi og tredimensjonalitet, helt sykt mye mer surround følelse med 3.1 enn tidligere med 5.1

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tor jeg du tok en luring.....

Så en ferdigbygget pc er ikke en ferdigbygget? :-D

Jobbmessig har jeg drevet med tilpasning av maskinvare for tyngre applikasjoner siden 80 tallet.... fra IBM til HP/Compaq. For det meste workstations, men også mindre desktops. Vi er nærmere 1000 brukere på min nåværende arbeidsplass.

Har desverre ikke støtt på det du skriver enda. Vi kan ikke ta et ekstremt eksempel og la det være standarden.
    Helt riktig! En ferdigbygd maskin er ikke ALLTID en ferdigbygd maskin, det er store forskjeller på dem men definisjonene er svært ulike selv om man ikke har noen gode "ord" for å beskrive dette, tynn klient brukes av noen men det blir feil (synes jeg) ettersom de er per. def. desktop.

Har alle maskiner du har tatt i (proffesjonelt) hatt samme skrueplassering i kabinettet til PSU'r? Harddisker med støpte skinner som gjør at de ikke kan byttes med standard? Kabinettkonstruksjon som gjør det umulig å sette en større vifte på større CPU osv.. Hmmm!

Acer har en del av dette, det kan være en idiotisk plassert plastikdings som må brytes av for at en oppgradering kan gjøres (da forsvinner garantien) selv om plastdingsen er laget med brytekant fordi den er fjernet på en annen modell.
    _____

Tyngre arbeidsstasjoner har aldig fulgt noe annet en standard med unntak av eldgamle SUN maskiner. Vi hadde ca 500 Optiplex maskiner fra DELL, har du prøvd å oppgradere noe slikt? (Tror de litt nyere het gx150)

Mange av de tidlige utgavene av disse maskinene var en katastrofe å "oppgradere"!

L.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke alle bare bare være venner?=P

Vært en lang dag=)!

Blir så missunnelig på frode,
    jeg og vil rive og bygge!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Driver og flikker litt på htpc'n selv i disse dager, kjøpt til 2gb ekstra ram, så driver jeg og leter disk. Noen som vet om 1.5TB er blitt mer stabile enn tidligere? Eller er det fortsatt 1TB som duger?

BTW JBL Ti2K blir stående!!! Steike for en holografi og tredimensjonalitet, helt sykt mye mer surround følelse med 3.1 enn tidligere med 5.1
    Har hørt at det har vert litt surraball vedr. raidkonfigurasjoner av 1.5tb og 750GB disker, men barndomssykdommene til 1,5 er vel stort sett borte nå. Når det gjelder pris så har jeg fått med meg at 2tb kontra 1,5 ikke helt stemmer selv om det nok er forbigående. 1tb disker er jo veldig prisgunstige da så spørs om det kan lønne seg med ev. 2 stk. 1tb?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    kan ikke alle bare bare være venner?=P

Vært en lang dag=)!

Blir så missunnelig på frode,
    jeg og vil rive og bygge!

Vi ER venner! Vi bare diskuterer! Det er gøy å ha meninger vettu!

PS: Bare riv i vei, da MÅ du bygge fordi du ikke klarer å leve i halvferdige omgivelser

L.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Har hørt at det har vert litt surraball vedr. raidkonfigurasjoner av 1.5tb og 750GB disker, men barndomssykdommene til 1,5 er vel stort sett borte nå. Når det gjelder pris så har jeg fått med meg at 2tb kontra 1,5 ikke helt stemmer selv om det nok er forbigående. 1tb disker er jo veldig prisgunstige da så spørs om det kan lønne seg med ev. 2 stk. 1tb?
    Kommer litt an på plass inni kabinettet og vettu Lars Men ser poenget ditt veldig godt, 2.5TB bør jo holde en liten stund, angrer en smule på at jeg viste frøkna hvordan hun finner tvserier på nettet Har jo 200gb med The OC, one tree hill og whatnot

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg anbefalt en Pioneer VSX-1018/19 og et sett JBL ES80 (pakke) til naboen, VSX'n er muligens litt liten men til hans bruk holder det nok bra?

Noen tanker?

Her gjelder kvalitet og lokal kompetanse/service!
    Han har en Pioneer BD av nyere dato og en 50" KURO.

L.

EDIT: HT-PAKKEN består av JBL ES80, ES10, ES25C, og ES150P

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Kommer litt an på plass inni kabinettet og vettu Lars Men ser poenget ditt veldig godt, 2.5TB bør jo holde en liten stund, angrer en smule på at jeg viste frøkna hvordan hun finner tvserier på nettet Har jo 200gb med The OC, one tree hill og whatnot
    Ahaaaa.... pahf kommer til å kjøpe seg en NAS snart gutter :-D Noen tips til mannen?

PS: Jeg dro dama inn på EL-Kjøp og kom ut med en "liten" KURO 50", tips: ikke undervurder damenes teknotanker!!!!

Side 1592 av 2256 FørsteFørste ... 592 1092 1452 1462 1472 1482 1492 1502 1512 1522 1532 1542 1552 1562 1572 1582 1588 1589 1590 1591 1592 1593 1594 1595 1596 1602 1612 1622 1632 1642 1652 1662 1672 1682 1692 1702 1712 1722 1732 2092 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •