Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 1591

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
    Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Hmm, er dei å foretrekke framfor usb? Kva bluetooth-mus er å anbefale da? Ser at det fins ei lenovo thinkpad bluetooth-mus, men denne har ikkje "tilbake"-knapp såvidt eg ser, så. Er vel enten microsoft eller logitech da, nokon som har anbefalingar?
    jeg kjøpte ei lita logitech blåtann mus,

men bare vits om du har innebygd blåtann i laptopen slik som jeg, ikke vits om du må ha en dongle her og...

Var ikke helt fornøyd med den musa, men det var mest pga ergonomien...
    blåtann fungerte helt ypperlig...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Strålende Lars.

Lurte litt på denne skjermen, men vet ikke om hvilken som er best. Samsung eller BenQ..?

Komplett.no - BenQ 21,5" LCD G2220HD
    I denne prisklassen er det totalt uinteressant! Alt er laget av PlingPlong Industries Co i en av Kina's bakgater likkavel!

Hvis poenget er å få prisen ned maksimalt bruker man ikke ord som "kvalitet" eller "best". Da må man nøye seg med "virker" eller "kan se noe der"

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri slått deg at det er du som kjøper for dyrt da..? Neida. Du forstår hva jeg mener.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frode - Skjerm - Osv...

En pekepinn er jo sef. å ikke kjøpe et skjermformat det finnes få av! 23,4", 21,5" osv.. Blir alltid skeptisk når jeg ser slike tall, jeg tenker ... hva er poenget osv..

L.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som er "normale" størrelser Lars? Tenker skjerm altså.

Skjermen skal hverken brukes til film eller Photoshop redigering, så det stilles ikke store krav. Men det bør jo ikke gjøre vondt å se på den.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri slått deg at det er du som kjøper for dyrt da..? Neida. Du forstår hva jeg mener.
    Jo'a, poenget er vel mer det at man får det man betaler for Jeg har aldri opplevd at noe har røket osv, deilig å slippe å rote med forsendelser i hytt og pine bare for å spare noen "små" røde.. En skjerm på 20" + bør ikke koste under 2500.- generelt, det er fordi ting som "døde pixler" osv nesten er garantert.

Jeg tror Svenn Andre kan mer om dette segmentet en meg, jeg tror også at det her kan være interessant å gå for en billig Acer ettersom kvaliteten ikke har noe å si. Fordelen med de maskinene er at ting tross alt henger ihop vedr. drivere, enkelhet i oppsett etc.

L.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som er "normale" størrelser Lars? Tenker skjerm altså.

Skjermen skal hverken brukes til film eller Photoshop redigering, så det stilles ikke store krav. Men det bør jo ikke gjøre vondt å se på den.
    22" eller 24" er nok gunstig. Med litt kalibrering kan bildet bli ok å se på (for andre en meg!). Du ser hvor mange skjermer netshopen har i de ulike størrelsene og finner da fort ut hva som er "vanlig størrelse".

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har snakket mye om bærbare i det siste, men hvordan er det med stasjonære? Er det Lenovo som er kongen på haugen her også?

Selv om jeg har lyst å bruke minst mulig på denne pc-en, så må jeg si at en slik lekker liten sak frister.

Dell: Produktbeskrivelse for Dell Studio Hybrid stasjonær PC

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så helt til slutt... Det er ikke størrelsen det kommer an på! Det er kvaliteten!!!!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har snakket mye om bærbare i det siste, men hvordan er det med stasjonære? Er det Lenovo som er kongen på haugen her også?

Selv om jeg har lyst å bruke minst mulig på denne pc-en, så må jeg si at en slik lekker liten sak frister.

"Bilde av designPC"

Dell: Produktbeskrivelse for Dell Studio Hybrid stasjonær PC
    her betaler man mye for designet. Generelt hadde jeg ikke gått for IBM/Lenovo på stasjonære maskiner fordi de kan være knotette å oppgradere osv. Det er fordi slike "Proffmaskiner" brukes 2-3år og deretter kastes.
    DELL har et bra serviceapparat og bruker som regel kvalitetskomponenter men man kan sef. spare en del på å bygge selv, dette innebærer sef. komponentkunnskap osv men er ikke vanskelig å til (du har jo oss). For 6000.- som denne maskinen koster vil du få en VESENTLIG bedre maskin i "bygg-selv-utgave"....VESENTLIG!!

Hva sier Svenn DuckRe til det haha! Jeg bruker ordspill - Jalla-Jalla...

L.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, klar over det. Var bare at da hadde jeg sluppet å gjemme den bak stereobenken. Da kunne den stått pent på plass i racket. Men men.

Godt mulig jeg går for den du linka til Lars.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, klar over det. Var bare at da hadde jeg sluppet å gjemme den bak stereobenken. Da kunne den stått pent på plass i racket. Men men.

Godt mulig jeg går for den du linka til Lars.
    I denne prisklassen finnes det mange "interiørvennlige" bokser. Først bør du finne ut hvor ye du vil bruke og så styre i forhold til det. 2000-2500K gir veldig store utslag i denne klassen.

Det fines også et virrvarr av såkalte ITX og NanoITX'er på markedet som er så små at det holder! De funker fint til alt som ikke krever mye resurser, alternativt kan du gå for en ION-basert PC løsning (lett å bygge inn/gjemme)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Natta Barn!! :-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slett ikke dum den der Lars.

Natta her også.

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble mye å svare på=P

Når det kommer til skjermer er jeg enig i 22" eller 24", de mellomstørrelsene er jeg skeptisk på...
    Regner med de er de størrelsene for å kunne bruke om igjen "skrapet" etter produksjonen av 22" og 24"erne, men har ingen form for dokumentasjon eller pålitelig kilde på dette... Egen tipping..

Jeg har hatt to skjermer i billigsegmentet, en Asus 22", var ikke spesielt fornøyd med denne.

Har nå en BenQ 24" (G2442 mener jeg på den hete) kjøpte den på kampanje til 1500k hos komplett...

Synes bildet på denne var temmelig grei, Problemet med billigskjermene er skarpheten/sortnivå/fargeskalaen/Ghosting (veldig lite mindre av dette i dag),
    Det største minuset er at de billige skjermene ofte kan framkalle hodepine øyeirritasjon pga bildet rett og slett er for uskarp (man må konsentrere seg mye mer).
    Så om det skal være en skjerm man sitter mange timer forran hver dag, GLEM DET!

Jeg er faktisk strålende fornøyd med skjermen jeg kjøpte, helt grei på det meste.
    Men har hørt at kvaliteten kan variere ganske mye fra skjerm til skjerm (ikke samme kvalitetssikringen som på dyrere skjermer...)

Når det kommer til PC,
    Har ikke prøvd Lenovo sine stasjonære.
    Men er i utgangspunktet STOR motstander av ferdigbygde pcer.

Har vært borti så mye tull når jeg har hjelpt folk at jeg får gåsehud bare ved å gå inn på temaet.

Det som er en fellesnevner for ferdigpcer er:

*Dårlig oppgraderings mulighet
    -Gjerne underdimensjonert strømforsyning
    -trange løsninger
    -spesialtilpasninger som gjør at man ikke kan sette inn annen
    strømforsyning/skjermkort m.m
    -Gjerne MØKA alt rett i hovedkortet..., går ka som helst til ******* så er det
    egentlig bare å skrape pcen...
    *De kutter ALLE hjørner for å komme lavest i pris i forhold til konkurrenter,
    - Kjipeste nettverkskortet
    - Kjipeste strømforsyning
    - Kjip hastighet på HDD (5400rpm istede for 7200rpm), om man har
    operativsystemet på dette... så er det som å helle sirup i tastaturet...
    - Billig minne, som gjør at systemet blir ustabilt osv.
    * Innebakt *GRØSS* Vista lisens i prisen!

Generelt er ferdigpcer typisk, kjøp den, ha den i 1-2år for så å kaste...

Anbefaler deg å bygge selv... Får du AKKURAT de løsningene du ønsker, i den kvaliteten du ønsker.

Jeg bruker ca 30 min på å bygge en pc, MAX 1time om kabinettet er kronglete.

Og da har jeg på TVen i bakgrunnen...

De mini ITX pcene er interessante, spesielt om man bare skal ha en PC til surfing,musikk,film. Noe spilling er uaktuelt på dem...

Her var den jeg tenkte å benytte i kinoen:
    Asrock NetTop ION 330, Intel Atom Dual Core 330, 2GB, 320GB, DVDRW, HDMI, Full HD, 26dB, Svart / MULTICOM

Om jeg får solgt Popcorn Hour A110en min=)

Tenkte også å bygge en Linuxserver basert på ITX systemet, billig og enkel løsning som krever lite strøm og tar liten plass.
    Kommer vel en gjør det selv guid på dette området om ikke så alt for lenge.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare genialt å ha slike folk som deg SvennA når man ikke får sove :-D

Glimrende innlegg!

Og så mine kommentarer :-D

Ferdigbygd PC = KUN for proff/firmabruk der man kjøper 10 til 1000 i slengen.
    Som SvennA sier er de interne løsningene i slike maskiner stort sett søppel som skal vare i garanti / leasingperioden.

Det største problemet med ferdigbygde løsninger er drivere. HP/Compaq har en av verdens største driverdatabaser med over 600.000 ulike drivere
    og oppgraderinger til disse, dette er ensbetydende med ... problemer.

I produksjon av ferdigmaskiner er alt bygd etter: Pris + nothing else! Man reparerer aldri en ferdigbygd løsning,
    den blir resirkulert og du får en ny! Med særdeles få unntak.

Hva er en ferdigbygd maskin?
    Vel det er ikke helt enkelt å svare på men som basis kan man si at det er maskiner som har designet hovedkort, strømforsyning og kabinett
    etter leverandørens (feks. DELL) spesifikasjoner. DELL har en haug underleverandører som kun spyr ut billigkomponenter til DELL og andre selskaper,
    disse produserer ikke kvalitet men kvantitet.

Kan en ferdigPC oppgraderes?
    Noen kan oppgraderes men det betyr egentlig at man må kjøpe en PC som har en vanlig formfaktorkabinett (Tower, midi/mini-Tower med standard)
    og der det ikke er interne konstruksjoner som hindrer montering av andre type hovedkort (det er vanlig å tilpasse kabinetter etter et spesielt HK/HKdesign).

Kan man unngå å bytte hovedkort er det sef. det beste men etter 2-3år har vi kommet så langt i teknologisk utvikling at komponenter for gammel teknologi
    ofte koster mer en den nye raskere! Dilemma!
    For å gjøre vondt verre er hele produksjonen basert på inntjening og derfor finner vi et stort utvalg sporstandarer (PCI, PCIe osv)
    som begrenser oppgraderingen enda mer. Brikkesett er en annen genial løsning for å få folk til å bytte PC, man endrer litt i brikkesettet og VIPS
    så er kun nyere maskinvare kompatibelt med det (i utgangspunktet) samme gamle hovedkortet... Genialt!

VISTA? Vaste, Insanity, Superenhanced Trash & Total Anarchy!!

SKJERMER:

Hmm.- Was den Pixel gehabt ire unsere augen førstyrren!! (Tysk for hodepine)? :-D

Pixel = 3 lysdioder i trekantform som avgir fargene Rødt Grønt & Blått (RGB)
    i ulik styrke for å oppnå ulike farger på skjermen - bilder/video etc.
    Døde Pixler = Samme som over men død...sort... Et UTROLIG irriterende fenomen!!!

En billig skjerm (som SvennA sier) har tradisjonelt slitt med gama/sortinivå etc.
    I våre dager dreier det seg om dette pluss alle andre produksjonsfeil som dukker opp etter hvert!
    En LCD/CRT/PLASMA/LEDskjerm får en kvalitetsbetegnelse etter en grundig sjekk i produksjon,
    og prises i forhold til kvalitetsnivå. Noen fabrikker produserer kun søppel for lavkostmarkeder.
    Disse produsentene gir de store kjente merkene mulighet til å konkurrere om "billigkunder". En LCD tomme kostet ca 10$ i 2004,
    I dag koster den same tommen så lite at produsentene tviholder på kostnaden.
    Produksjonskostnaden er altså ikke lenger et argument for høye priser.

Er en LCD en LCD? …NEI!!
    LCD skjermer produseres etter en rekke panelstandarder, de vanligste av disse er:
    S-IPS/H-IPS: Disse er SVÆRT dyre og brukes av proffer innen video/foto.
    e-IPS_ Mye lik S-IPS men rimligere å produsere.
    S-PVA/MVA: En vanligere LCD med bedre bildekvalitet men noe tregere respons en S-IPS og TN.
    TN: Veldig billige paneler med rask responstid men håpløs fargegjengivning, kontrast og innsynsvinkel (Søppel).

Til eksempel brukes det et optimalisert TN-panel på BenQ 21,5" LCD G2220HD – Pris 1.495.-
    En Eizo 21.3" ColorEdge CG211K koster 17.995.- Den er verd hver krone for en proff siden det ikke finnes LCDalternativer til den!

Takket være Eiso og Co kan verden nyte DVD/BluRay filmer der fargen på ting ER det de SKAL være!

Mange TN skjermer er helt ok for databruk så lenge man ikke produserer ting for trykk etc.
    Vær oppmerksom på at om man bestiller bilder/kaledere osv på nettet så forvent noe HELT annet en det du så på skjermen din,
    lager du websider osv så forvent å få en del merkelige spørsmål om din fargesmak!

Hva er poenget med ulik formfaktor på hovedkort?
    I utgangspunktet ingen! Men ikke alle vil ha det samme og så får noen en god ide osv.
    Det flotte med dette mangfoldet er at folk selv (etter hvert) kan velge hvor de vil legge seg i pris/funksjonsleia.
    Tradisjonelt vil et mindre hovedkort ikke kunne gi maksytelse på grunn av mindre plass til minne, kontrollere etc.
    En annen ting er jo dette med fysisk størrelse på ”boksen”. Mange ønsker en ”søt liten” boks som matcher fargen på sofan
    og denne kategori brukere klarer seg som regel uten tunge applikasjoner.

LLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL LLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL

Hva er BEST I dag?

Den beste løsningen for datakraft på skrivepulten i dag er:
    *Den største prosessoren. (Intel)
    *64bit OS ev. Apple Mac.
    * 32 GB minne DDR3
    * Den raskeste SSD disk, tilgjengelig på PCI/ol. kort!
    Og en skjerm til 30K++

Ev. en slik som DETTE

Den billigeste av denne konfigurasjonen koster det det alltid har kostet … 100.000 +++

Nå gidder jeg ikke skrive mer og DU gidder ikke lese mer

L.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff og huff. Formen er ikke den beste i dag.
    Kom noen naboer oppom og så skulle vi prøve noen drinkoppskrifter, men de ble bedre og bedre etterhvert, og til slutt må jeg vel innrømme at jeg var noget sigen ...
    Det murrer skummelt i bakhodet, mulig det ornder seg med litt frokost, men jeg er ikke helt sikker ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Fort gjort Jan.

Jeg bør klippe hekken (i hagen) i dag..... Satser på litt sol og vind slik at den tørker. Frister lite å klippe den når den er pissvåt.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble betraktelig bedre med litt frokost

Må dra og handle litt også kanskje, blir nok litt grilling i dag. Og så må jeg levere tilbake bilen vi fikk låne i helga også, jeg har kjørt Opel Astra 1,7 Diesel i helga, og har blitt veldig flink til å geare Mondeoen er ikke noen racerbil det heller, men den Astraen fra midten av '90 tallet var ikke akkurat blodtrimmet

I morgen blir det tur til Dombås og hene bilen om alt går etter planen, må ta en telefon og høre om den er ferdig litt senere i dag.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Ferdigbygd PC = KUN for proff/firmabruk der man kjøper 10 til 1000 i slengen.
    Som SvennA sier er de interne løsningene i slike maskiner stort sett søppel som skal vare i garanti / leasingperioden.
    Nei - synes ikke det er slik det er.....

Fant alle delene i min siste maskin på Komplett (untatt kabinett) og der ville jeg måtte betalt 4k mer for pakken.

Det samme gjorde jeg for min forrige, og pcen før der igjen - det var rimeligere å kjøpe ferdigbygget.

På disse tre pcene har det vært standard annerkjente hovekort, skjermkort osv... ikke noe spesialgreier - ikke best - ikke dårligst.

For meg virker det som man blir litt lurt av denne selvbygger dealen prismessig, billigere blir det sjelden.

Derimot er jeg enig i at man kan skreddersy og få akkurat det man vil.

Så har man garanti og slikt da, kan være greit når man kjøper en ferdigbygget?

Hvis ferdigbygget er søppel - hva er da de bærbare dere har - enda mer søppel?

Hva er feil med innebygget Vista lisens i prisen????
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 1591 av 2256 FørsteFørste ... 591 1091 1451 1461 1471 1481 1491 1501 1511 1521 1531 1541 1551 1561 1571 1581 1587 1588 1589 1590 1591 1592 1593 1594 1595 1601 1611 1621 1631 1641 1651 1661 1671 1681 1691 1701 1711 1721 1731 2091 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •