Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 1581

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Unne meg en pils jeg også, selv om det er jobb i morra... :-D

Grans her da!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Unne meg en pils jeg også, selv om det er jobb i morra... :-D

Grans her da!

Skål Tom.. Fare for at det blir flere her da... Kan jo ikke la de stakkarene stå og fryse i kjøla

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg slutter å røyke skal jeg legge kronene i ei kasse kun til bruk på fartsfylt glede! Slutta med pils'n da jeg var 19 og har igrunn ikke savna den men så var inntaket så lite at det ikke hadde gitt noe avkastning, røyken derimot kan gi en del morro Et glass iskald hvitvin, litt reker ved bryggekanten en varm sommerdag gir fremdeles gode tanker om livet..
    Grans er fattern's favoritt godt utblanda i hjemmekokt øl med einer og humle -det stinker humle i huset 14 daget etter brygginga hans . Før lagde han vin på egenproduserte bær men nå har han slått seg på makrellrøyking.

Har aldri hatt noe forhold til stort alkoforbruk, med god mat og i små mengder er rett drikke ett pluss. Rødvin er ikke min greie men jeg har prøvd den til kjøtt/vilt og det funker. Rødvin blir litt tungt for meg og garvesyra lager krøll i tarmene osv.

Cognac blir litt som prikken over i'en etter et tungt måltid, gjerne sammen med en sterk kaffe, den må selvsagt serveres på preflamberte glass for maksimal smaksopplevelse men siden inntekten har falt drastisk de siste 10åra blir det lite av slikt. Jeg er nok en luxustype når det kommer til Cognac... Moderen er portvin/Sherry type uten at det har smittet over på meg, blir litt for søtt. Søstra lager en nydelig eggelikør som jeg håper å få smake til sommeren, blir vel et fingerbøll i året i gejnnomsnitt med denslags så jeg fortjener det!!

Så lenge man klarer å holde konsumet på et sundt nivå er det mange spennende varianter der ute, tror det er bra at man får en fornuftig introduksjon til alkohol slik at det ikke blir en type "spennende" faktor, det medfører ofte "feilbruk" slik jeg driver med vedr. røyken. Fattern tryna litt på den biten med meg så det ble vel litt trassing eller kanskje trossing men alkohol har alltid hatt en naturlig plass i hjemmet sammen med maten en skjelden gang. Det er jo gøy å hjelpe pappa'n med hele vinprosessen å lære om hvordan ting funker, det er også gøy å telle bobbler pr. minutt i gjærlåsen fra dag til dag

..L

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Hvis jeg slutter å røyke skal jeg legge kronene i ei kasse kun til bruk på fartsfylt glede! Slutta med pils'n da jeg var 19 og har igrunn ikke savna den men så var inntaket så lite at det ikke hadde gitt noe avkastning, røyken derimot kan gi en del morro Et glass iskald hvitvin, litt reker ved bryggekanten en varm sommerdag gir fremdeles gode tanker om livet..
    Grans er fattern's favoritt godt utblanda i hjemmekokt øl med einer og humle -det stinker humle i huset 14 daget etter brygginga hans . Før lagde han vin på egenproduserte bær men nå har han slått seg på makrellrøyking.

Har aldri hatt noe forhold til stort alkoforbruk, med god mat og i små mengder er rett drikke ett pluss. Rødvin er ikke min greie men jeg har prøvd den til kjøtt/vilt og det funker. Rødvin blir litt tungt for meg og garvesyra lager krøll i tarmene osv.

Cognac blir litt som prikken over i'en etter et tungt måltid, gjerne sammen med en sterk kaffe, den må selvsagt serveres på preflamberte glass for maksimal smaksopplevelse men siden inntekten har falt drastisk de siste 10åra blir det lite av slikt. Jeg er nok en luxustype når det kommer til Cognac... Moderen er portvin/Sherry type uten at det har smittet over på meg, blir litt for søtt. Søstra lager en nydelig eggelikør som jeg håper å få smake til sommeren, blir vel et fingerbøll i året i gejnnomsnitt med denslags så jeg fortjener det!!

Så lenge man klarer å holde konsumet på et sundt nivå er det mange spennende varianter der ute, tror det er bra at man får en fornuftig introduksjon til alkohol slik at det ikke blir en type "spennende" faktor, det medfører ofte "feilbruk" slik jeg driver med vedr. røyken. Fattern tryna litt på den biten med meg så det ble vel litt trassing eller kanskje trossing men alkohol har alltid hatt en naturlig plass i hjemmet sammen med maten en skjelden gang. Det er jo gøy å hjelpe pappa'n med hele vinprosessen å lære om hvordan ting funker, det er også gøy å telle bobbler pr. minutt i gjærlåsen fra dag til dag

..L

Hmm... Tar meg ei Tuborg til e...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Etaten
    Hmm... Tar meg ei Tuborg til e...
    Er det Tuborg som er greia eller liker du å utforske smaksvarianter? Har en svoger som bestiller det han klarer å få tak i til Jul av "merkelige merker", hans lidenskap er øl fra de små kjellerbryggeriene rundt om i landet. Hver gang noen av dem går på dunken får vi referater om kulturraseringen :-D

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det Tuborg som er greia eller liker du å utforske smaksvarianter? Har en svoger som bestiller det han klarer å få tak i til Jul av "merkelige merker", hans lidenskap er øl fra de små kjellerbryggeriene rundt om i landet. Hver gang noen av dem går på dunken får vi referater om kulturraseringen :-D

Spennende med utprøving.. Men til litt sånn som i kveld, så holder det med noen Tuborg...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende med utprøving.. Men til litt sånn som i kveld, så holder det med noen Tuborg...
    Veit du om noen lokale bryggerier i området?

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..L
    Dette ble for innvikla for meg

Er stort sett edru og de to gangene i året jeg ikke er det går det med en helflaske vodka som ender med at jeg blir fotløs, spyende og dårlig

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Dette ble for innvikla for meg

Er stort sett edru og de to gangene i året jeg ikke er det går det med en helflaske vodka som ender med at jeg blir fotløs, spyende og dårlig
    Har litt den oppfattningen at skal man dope seg fra sanns og sammling så spiller det ingen rolle hvilket dop man putter i seg! En annen ting er dette med poenget med å virre rundt: "fotløs, spyende og dårlig" ser ikke helt poenget! hva er gøy med å ha det vondt?
    Er det ikke artigere å være i godt lag å kose seg? (er man dritings har man ingen oversikt over hvor man er og hvem man er med!). Du er vel ikke i faresonen med 2-3 rotbløyter pr. år men spørsmålet er vel heller om du er villig til å ødelegge livet ditt/andres fordi du vil ha disse 2-3gangene pr. år der du er helt ute av stand til å ta en någenlunde fornuftig avgjørelse! De fleste har flaks, nesten alltid!

MEN, bedre med et par rotbløyter i året en et par pils om dagen.... kanskje!!

L.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente ikke å mobbe! Har jo vært der et par ganger selv så jeg burde kanskje ikke mene så mye om det, eller kanskje det er derfor jeg gjør meg slike tanker!

..

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente ikke å mobbe! Har jo vært der et par ganger selv så jeg burde kanskje ikke mene så mye om det, eller kanskje det er derfor jeg gjør meg slike tanker!

..

Tror ikke noen av hos her oppfatter dette som mobbing, er bare at mitt alkoholforbruk er mitt

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke noen av hos her oppfatter dette som mobbing, er bare at mitt alkoholforbruk er mitt
    bra det!

Kanskje ikke noe poeng å diskutere det men hvis noen natteranglere er våkne enda: Når er det personlige alkoholforbruket ikke lenger personlig?
    :-D

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes en grei cognac (eller 2-3) er perfekt ved siden av når jeg ser film. Beste tweaken som finnes når det gjelder filmopplevelse
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bra det!

Kanskje ikke noe poeng å diskutere det men hvis noen natteranglere er våkne enda: Når er det personlige alkoholforbruket ikke lenger personlig?
    :-D

Har jobbet ganske mye med rusproblematikk Lars, så det er jeg interessert i å ta en diskusjon på, spes nå som jeg driver og tar en videreutdanning innen såkalt "dobbeltdiagnoser" rus&psykiatri...

Ett meget dårlig tegn, er f.eks at en faktisk må ta ut en egenmelding pga rus, men generellt kan en si at det ikke lengre er personlig om det går utover ens egen helse, såvel fysisk som psykisk.. Videre har en jo aspektet, familien...

Men selve problematikken er jo ganske kompleks da, og nettopp derfor kan en skrive dette forumet "fullt" uten engang å finne en "løsning"...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes en grei cognac (eller 2-3) er perfekt ved siden av når jeg ser film. Beste tweaken som finnes når det gjelder filmopplevelse

Er ikke en ukjent faktor at alkohol såvel som andre rusmidler kan ha en tendens til å forsterke inntrykk

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den er jeg med på, nå ser jeg 4-8 filmer i uka så da hadde nok komentarene mine vært prega av ENDA MER tull en de er i dag..

Fatter & Gutta er veldig på dette med tradisjoner så når vi seilet sammen måtte jeg ta en ankerdram etter fortøyinga Sov bedre da! Med 4-5 mann i en 26" båt på gyngende grunn er en ankerdram å anbefale

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jobbet ganske mye med rusproblematikk Lars, så det er jeg interessert i å ta en diskusjon på, spes nå som jeg driver og tar en videreutdanning innen såkalt "dobbeltdiagnoser" rus&psykiatri...

Ett meget dårlig tegn, er f.eks at en faktisk må ta ut en egenmelding pga rus, men generellt kan en si at det ikke lengre er personlig om det går utover ens egen helse, såvel fysisk som psykisk.. Videre har en jo aspektet, familien...

Men selve problematikken er jo ganske kompleks da, og nettopp derfor kan en skrive dette forumet "fullt" uten engang å finne en "løsning"...
    Du er faktisk veldig dyktig du!!

Dine formuleringer gjenspeiler fagkunnskapen din og dine synspunkter er godt rotfestet i disse (åpenbart). Jeg har opplevd at "folk" har tatt ut egenmeldinger pg. rus og har følt at AKAN ikke har strukket til i disse situasjonene. Tror oppfølging er et viktig stikkord her.

Har du noen oppfattning/kunnskap om når et rusproblem oppstår (eksempel)? Jeg tenker da på eskalering av forbruk over tid og når man "generelt" kan si at forbruket har gått over i et problem.

Kanskje litt seint å stille slike spørsmål men lars er og blir Lars...8)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er faktisk veldig dyktig du!!

Dine formuleringer gjenspeiler fagkunnskapen din og dine synspunkter er godt rotfestet i disse (åpenbart). Jeg har opplevd at "folk" har tatt ut egenmeldinger pg. rus og har følt at AKAN ikke har strukket til i disse situasjonene. Tror oppfølging er et viktig stikkord her.

Har du noen oppfattning/kunnskap om når et rusproblem oppstår (eksempel)? Jeg tenker da på eskalering av forbruk over tid og når man "generelt" kan si at forbruket har gått over i et problem.

Kanskje litt seint å stille slike spørsmål men lars er og blir Lars...8)

Lars, som du kanskje har skjønt for lenge siden, så er jeg vel så mye en natten mann, som du

AKAN, har dessverre, i mange tilfeller en ren teoretisk rolle, og blir ikke benyttet i den grad intensjonen er.. Det er også igjen, dessverre, ikke nok aksept for at ett menneske kan ha problemer med å gjøre jobben sin nettopp pga rusproblemer... Jeg skriver rusproblemer, for i dagens samfunn så har legenes reseptblokker tatt over mye av den stigende rusproblematikken.. For her har begrepet blandingsrus overtatt voldsomt..

Ett rusproblem kan oppstå så enkelt som at en pådrar seg en yrkesskade, og denne skaden ikke blir fulgt opp av systemet rundt, arbeidsgiver, helsevesen, familie... Dette kan fort eskalere ved at en går over fra bruk til misbruk, nettopp for å kunne fungere i jobb, innen familien, og også i sosiale settinger.. Det er en hårfin grense å gå fra bruk til misbruk, men igjen er vi tilbake til problemet med at en MÅ ha stimuli for å fungere, og ergo fungerer ikke uten.. Dette kan fort ende opp med at en IKKE fungerer pga en nettopp har blitt en "misbruker"... Nå liker jeg ikke selve ordet misbruker, derfor "", da det i mange tilfeller er en glidende overgang fra null til ti om du skjønner...

Samfunnet har blitt en tøffere plass å fungere i, og en hører gjerne at noen kan si "I går var jeg så sliten etter jobb, at jeg satt meg ned og SLAPPET av med ett par whisky"......

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lars, som du kanskje har skjønt for lenge siden, så er jeg vel så mye en natten mann, som du

AKAN, har dessverre, i mange tilfeller en ren teoretisk rolle, og blir ikke benyttet i den grad intensjonen er.. Det er også igjen, dessverre, ikke nok aksept for at ett menneske kan ha problemer med å gjøre jobben sin nettopp pga rusproblemer... Jeg skriver rusproblemer, for i dagens samfunn så har legenes reseptblokker tatt over mye av den stigende rusproblematikken.. For her har begrepet blandingsrus overtatt voldsomt..

Ett rusproblem kan oppstå så enkelt som at en pådrar seg en yrkesskade, og denne skaden ikke blir fulgt opp av systemet rundt, arbeidsgiver, helsevesen, familie... Dette kan fort eskalere ved at en går over fra bruk til misbruk, nettopp for å kunne fungere i jobb, innen familien, og også i sosiale settinger.. Det er en hårfin grense å gå fra bruk til misbruk, men igjen er vi tilbake til problemet med at en MÅ ha stimuli for å fungere, og ergo fungerer ikke uten.. Dette kan fort ende opp med at en IKKE fungerer pga en nettopp har blitt en "misbruker"... Nå liker jeg ikke selve ordet misbruker, derfor "", da det i mange tilfeller er en glidende overgang fra null til ti om du skjønner...

Samfunnet har blitt en tøffere plass å fungere i, og en hører gjerne at noen kan si "I går var jeg så sliten etter jobb, at jeg satt meg ned og SLAPPET av med ett par whisky"......
    Jeg skjønner (nå) at "blandingsrus" har økt betraktelig de siste årene og at mye av problemet ligger i et sammfunn som mer og mer er basert på individuelle prestasjoner for økt status/lønn osv. Det interessante er at medisinsk personell (leger) ikke holder mer tilbake på medikamentbruk og heller pusher "sykemeldinger med oppfølging" i større grad. Jeg antar at dette er fordi man over hele samfunnslinja prøver å minske timeforbruket for å senke offentlige utgifter. Jeg ser også sammenhengen mellom "rusproblemer" og familiens rolle i dagens samfunn ettersom begrepet familie begynner å bli noe uklart i forhold til oppfølging (Vi har jo så mye å gjøre, vi har ikke tid osv).

Hvordan ser man for seg en ideelt oppfølging i et samfunn (dagens) som ikke "har tid" til å følge opp sine familiemedlemer/venner pg. høy stressfaktor osv?

Må man forlate efektiviseringen i eget liv for å bistå sine nærmeste eller kan man kombinere dette / hvordan?

Er dette "problemet" så innviklet i dag at man bør overlate sosialomsorg til proffene, og hvordan bør man agere om man har mistanke om problemer blandt familie/venner?

Er den generelle grad av åpenhet rundt rusproblematikken for liten/snever?

Oiiiiiiii ble mye dette.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner (nå) at "blandingsrus" har økt betraktelig de siste årene og at mye av problemet ligger i et sammfunn som mer og mer er basert på individuelle prestasjoner for økt status/lønn osv. Det interessante er at medisinsk personell (leger) ikke holder mer tilbake på medikamentbruk og heller pusher "sykemeldinger med oppfølging" i større grad. Jeg antar at dette er fordi man over hele samfunnslinja prøver å minske timeforbruket for å senke offentlige utgifter. Jeg ser også sammenhengen mellom "rusproblemer" og familiens rolle i dagens samfunn ettersom begrepet familie begynner å bli noe uklart i forhold til oppfølging (Vi har jo så mye å gjøre, vi har ikke tid osv).

Hvordan ser man for seg en ideelt oppfølging i et samfunn (dagens) som ikke "har tid" til å følge opp sine familiemedlemer/venner pg. høy stressfaktor osv?

Må man forlate efektiviseringen i eget liv for å bistå sine nærmeste eller kan man kombinere dette / hvordan?

Er dette "problemet" så innviklet i dag at man bør overlate sosialomsorg til proffene, og hvordan bør man agere om man har mistanke om problemer blandt familie/venner?

Er den generelle grad av åpenhet rundt rusproblematikken for liten/snever?

Oiiiiiiii ble mye dette.
    Blir mye å skrive dette her Lars, men en dag vi møtes så skal jeg fortelle deg en "historie" fra virkeligheten... Og den er ennå ikke ferdig... Det kommer til å ende opp med at arbeidsgiver kommer til å få seg ett skikkelig klaps på baken erstatningsmessig, og de kommer til å legge seg langflata? Hvorfor? For de har ikke fulgt noen hverken prosedyrer eller instrukser i forhold til nettopp en slik yrkesskade... Dette er en sak jeg har inngående kjennskap til, og som ikke skal skrives om her... Det verste er at vedkommende har holdt tilbake i over to år pga lojalitet til arb.giver, men han har nå blitt " pushet", feil ord kanskje , til å kjøre en sak... Og det blir viktig pga presedens for senere saker, samt at forhåpentligvis så blir arb.giver flinkere til å følge opp ved neste yrkesskade...

Nå gir jeg meg her for natten og slenger meg godt i horisontalen for nattfilm... Men som du ser, så traff du ett tema som jeg brenner for og er mer enn villig til å bruke tid på å diskutere..... En kan si det slik at klart individet selv skal ta ansvar, men samfunnet rundt har blitt for økonomiinnrettet, og tar heller ikke ansvar for individet i samfunnet...

Time out fra undertegnede med ønsker om ei god natt...

Helsing frå teraputten

Side 1581 av 2256 FørsteFørste ... 581 1081 1441 1451 1461 1471 1481 1491 1501 1511 1521 1531 1541 1551 1561 1571 1577 1578 1579 1580 1581 1582 1583 1584 1585 1591 1601 1611 1621 1631 1641 1651 1661 1671 1681 1691 1701 1711 1721 2081 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •