Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 1502

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det noen bilstereokyndige her?

Jeg har en Magnat RX 22 (2x180W)

XtremeCar

som jeg mater et par 6x9" MDS Dynamic basser - er koplet delefilter på disse.

Mater forsterkeren med 16mm2. Men jeg merker at forsterkeren går litt tom når jeg vrir på. Typisk er det slik at hvis en sang begynner så slår den første trommen skikkelig hardt og bra - men de neste slår litt mindre.... ikke at lyden sprekker opp eller noe, det bare blir litt tammere.

Er en kondensator veien å gå her?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensator er etter min mening altfor dyrt iforhold til hva du får.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensator er aldri veien og gå såfremt du ikke har et skikkelig batteri!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er billig...

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/48276

Da var det helg. Har fri mandag også, så da skal jeg ikke på jobb før på tirsdag.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Per Anders sier så er et batteri viktigere. Men mest vekt ville jeg lagt på dynamoen. Har du skikkelig dynamo og batteri og tapet ligger mellom batteri og forsterker kan du vurdere kondensator.

Kondensatorer koster ofte fra 1000 kroner og opp da typisk 1 Farad. 1 Farad er ingenting! Kjenner også folk som har kjøpt kondensatorer som har tappet batteriene deres for strøm. Og dette har vært både det billigste og noen som koster litt.

Siden du kjører Italiensk bil (no offence) så går jeg ut ifra at det orginale ledningsnettet består at sytråd. Sjekk ut dimensjon fra dynamo via starter til batteri, dynamo/motor til chassi og batteri til chassi. En oppgradering av disse (bør være minst 20mm2) gjør som oftest at du blir kvitt spenningstap og diskolys i takt med bassen

Din forsterker forøvrig burde ikke skape problemer i det heletatt som om du ikke har sytråd på de 3 nevnte stedene har du et elendig batteri og/eller dynamo

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Batteri er viktigst, det er klart. Et vanlig bilbatteri er ikke egnet raske utladinger. Men en kondensator vil forsyne forsterkeren med strøm utrolig mye raskere enn et batteri. Dermed vil forsterkeren være bedre rustet i slike utladinger du nevner. Alternativt er å montere et batteri svært nært forsterkeren, men da bør dynamoen byttes...

798,- hos bilstereospesialisten.no.

Batteri.
    Ground Zero GZBP 12.2500 70aH 2500A peak 2690,-

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sytråd tenker jeg Det eksisterer ikke noe diskolys når jeg spiller.

Som sagt så er forsterkeren plassert mellom høytalerene (bak) - forsynt med 16mm2 både + og - direkte fra et tipp topp batteri - som står der det pleier.

Høytalerene er matet med 4mm2 høytalerledning, med bare 20-30cm lengde.

Men ble litt forvirret - vil en kondensator hjelpe eller ikke?

Når det gjelder dynamoen - det bør vel gå an å spille høyt med god kvalitet selv om motoren ikke er i gang?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan kanskje være selve cd-spilleren også? Den er forsynt via den originale kablingen, kanskje være en ide å oppgradere med en 4mm2 direkte fra batteriet?

Bruker spilleren til å forsyne høytalerene foran i dørene.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, kva skal eg gjere på pc-fronten gutta-boys?

Har hatt ein xps m1330 som eg har vore vanvittig fornøgd med, men den gjekk fyken, og det av årsakar som gjer at eg ikkje får det på forsikringa. Optimalt sett ville eg ha fått fiksa denne, men det betyr bytte av hovedkort, noko som er like dyrt som ein ny snart. I tillegg bruker eg nesten ikkje pc til noko lenger, anna enn surfing, nedlasting og musikk. Derfor kunne eg tenkt meg å kjøpe ein MSI Wind, MEN, desse nett-pcane har jo ikkje optisk enhet! Veit det går an å få eksterne optiske enheter, men dette virkar stress for meg. Eg vil heller ikkje ha ein stor pc, av typen 15,4" skjerm, eg vil ha noko lite eg berre kan legge vekk i ei skuff når eg er ferdig med han. Så prioritetane er slik;

Billig
    Liten
    Ha optisk enhet
    God batteritid

Og med billig meiner eg då såklart mykje billigare enn ein studio xps13, som hadde vore det soleklare valget om eg ville bruke så mykje pengar

(Er eg umulig her no? :P)

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste en kondensator kan løse etter min er for dårlig kabling fra batteri til forsterker. 16mm2 burde være bra nok til en så liten forsterker så jeg tror ikke kondensator gjelder.

Har lest spørsmålet på nytt og begynt å lure på om det rett og slett er for dårlig forsterker. Det kan tyde på at strømforsyningen er for dårlig/liten og ikke klarer å lade kondensatorbanken i forsterkeren mellom hvert basslag. Dermed tømmer du kondensatorene på første dunk og strømforsyningen klarer aldri å lade dem igjen.

For om problemet hadde ligget hos bilen mener jeg at det første dunket skulle vært likt resten. Reservene du har bygget opp i batteriet tømmes ikke på et dunk ihvertfall

Og joda, med ditt strømtrekk er ikke dynamoen noe å tenke på

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ALLE XPS må visst bytte hovedkort på ett eller annet tidspunkt. "W" fikk byttet på sin for 2mnd siden. Sikker på at du ikke har krav..?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Hmm, kva skal eg gjere på pc-fronten gutta-boys?

Har hatt ein xps m1330 som eg har vore vanvittig fornøgd med, men den gjekk fyken, og det av årsakar som gjer at eg ikkje får det på forsikringa. Optimalt sett ville eg ha fått fiksa denne, men det betyr bytte av hovedkort, noko som er like dyrt som ein ny snart. I tillegg bruker eg nesten ikkje pc til noko lenger, anna enn surfing, nedlasting og musikk. Derfor kunne eg tenkt meg å kjøpe ein MSI Wind, MEN, desse nett-pcane har jo ikkje optisk enhet! Veit det går an å få eksterne optiske enheter, men dette virkar stress for meg. Eg vil heller ikkje ha ein stor pc, av typen 15,4" skjerm, eg vil ha noko lite eg berre kan legge vekk i ei skuff når eg er ferdig med han. Så prioritetane er slik;

Billig
    Liten
    Ha optisk enhet
    God batteritid

Og med billig meiner eg då såklart mykje billigare enn ein studio xps13, som hadde vore det soleklare valget om eg ville bruke så mykje pengar

(Er eg umulig her no? :P)
    Her har du en Eee med optisk drev (aner ikke når den kommer)

Problemet dukker opp når kriteriet er under 15" skjerm men med optisk drev! De fleste laptopper med opptisk drev har også større skjermer med mindre du går for "spessialmodeller" men da er prisen høyere osv..

Hva er budsjettet?

Optisk drev + 15,6" skjerm til ca 4000.- er noe av det billigste jeg vet om men som du ser er skjermen stor! Hva med en iPhone/htc?

Det beste alternativet er def. Eee med ekstern dvdenhet, da får du det du vil ha til en lav pris og et "leveligt" kompromi!

Lars.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakk om perfekt timing
    Bygde ferdig trappa opp til bua, og med det samme jeg satte fra meg kosten etter å ha kostet litt sagmugg kjente jeg første dråpen, og nå striregner det ...
    Pluss at katta til naboen sitter utenfor og mjauer, hun har fått det for seg at vi vil ha henne i kosten og er her natt og dag. Det siste trikset for å komme seg inn er å hoppe opp og henge seg i sprossene på kjøkkenvinduet. Hun hadde et forsøk nå nettopp, men da ramla hun ned igjen ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Snakk om perfekt timing
    Bygde ferdig trappa opp til bua, og med det samme jeg satte fra meg kosten etter å ha kostet litt sagmugg kjente jeg første dråpen, og nå striregner det ...
    Pluss at katta til naboen sitter utenfor og mjauer, hun har fått det for seg at vi vil ha henne i kosten og er her natt og dag. Det siste trikset for å komme seg inn er å hoppe opp og henge seg i sprossene på kjøkkenvinduet. Hun hadde et forsøk nå nettopp, men da ramla hun ned igjen ...
    haha ser for meg shrek katta=P
    kanskje ho ikke liker å bli våt...

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4mm2 til cd spilleren er smart. Er nok desverre enig at mye av problemet ligger i forsterkeren... tror jeg... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tandstad..

Har du prøvd Greentech.no? der finner du masse bra brukte produkter
    http://www.greentech.no/

De tar inn store restpartier samt utbyttinger fra store firma og selger det for sterkt reduserte priser!

Verd en kikk..

(EDIT)
    PS: Denne Lenovo'n tåler JULING og koster kun 2500.- med optisk drev og 14.1" XGA monitor!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lars. Du kjenner sikkert disse maskinene veldig godt. Kan du gi et par eksempler på noen skikkelige funn fra den siden?

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensator gir etter min erfaring effekt spesielt om forsterkerne krever mye strøm. (-og evt. dårlig kabling.)
    På dette anlegget benyttet jeg Optima Yellow Top batteri (svært raskt) men merket forskjell da jeg monterte 1farad kondensator.

I dette anlegget er det original batteri med 2 x 0,5farad kondensator. men merk, den ene RF forsterkeren var på 1,5kw

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Lars. Du kjenner sikkert disse maskinene veldig godt. Kan du gi et par eksempler på noen skikkelige funn fra den siden?
    Den jeg EDITerte inn nederst på innlegget over ditt ER helt konge. Lenovo maskiner holder en kvalitet over alt annet i samme prisklasse (og med god margin). Vi kjøpte Titanutgaven til Lenovo og den brukes til særdeles tøft bruk. Klarer man å ødelegge en slik maskin ved sitt "normalbruk" må man seriøst revurdere budsjettet sitt! Finnes maskiner man kan kjøre over med tanks (kun testet med Tigertanks)

Hepp-Hepp

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Det eneste en kondensator kan løse etter min er for dårlig kabling fra batteri til forsterker. 16mm2 burde være bra nok til en så liten forsterker så jeg tror ikke kondensator gjelder.

Har lest spørsmålet på nytt og begynt å lure på om det rett og slett er for dårlig forsterker. Det kan tyde på at strømforsyningen er for dårlig/liten og ikke klarer å lade kondensatorbanken i forsterkeren mellom hvert basslag. Dermed tømmer du kondensatorene på første dunk og strømforsyningen klarer aldri å lade dem igjen.

For om problemet hadde ligget hos bilen mener jeg at det første dunket skulle vært likt resten. Reservene du har bygget opp i batteriet tømmes ikke på et dunk ihvertfall

Og joda, med ditt strømtrekk er ikke dynamoen noe å tenke på

Tanken har streifet meg også, kan hende den forsterkeren er litt for klein.

Anlegget levere skikkelig såkalt "brystkasse-bass" det slår skikkelig hardt. Men noe særlig lavt ned går det ikke.

Så jeg lurte på om en det kan være lurt å skaffe en sub? Finne det brukbare kasse løsninger som kan plasseres i bagasjerommet? Ferdig med element og forsterker - som gir brukbar lydkvalitet. Og som gjerne kan plugges lettvint ut og kan fjernes hvis jeg trenger plassen?

Hvis jeg bruker sub så kan jeg vel lette trykket på bassene bak?

Side 1502 av 2256 FørsteFørste ... 502 1002 1362 1372 1382 1392 1402 1412 1422 1432 1442 1452 1462 1472 1482 1492 1498 1499 1500 1501 1502 1503 1504 1505 1506 1512 1522 1532 1542 1552 1562 1572 1582 1592 1602 1612 1622 1632 1642 2002 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •