Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 1489

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg kan jo legge til årsaken til min hets mot denne bransjen:

Noen år før jeg skaffet de billige brillene - så kjøpte jeg mine første. Med synsundersøkelse og briller så kom det på kr 6000,-(litt usikker på prisen - mulig det var mer). Skikkelige designer greier, herdede glass - hele pakka.

Etter kun et par måneder så måtte de ned å loddes/sveises - de brakk rett og slett, selv om jeg var veldig forsiktig med de. Dette kostet noen hundrelapper hver gang.

Etter å ha blitt reparert 5 ganger, så fikk jeg beskjed og at det ikke gikk an å fikse de mer, de var da 1 år gamle. Men de kunne bruke glassene i en ny innfatning - det ble billigst - bare kr 4000,-

Etter et år så måtte disse også ned og fikses. Et år etterpå røyk de helt - og jeg måtte skaffe de jag har nå.

Ikke visste jeg den gangen at det er reklamasjonsrett på på briller, fikk ikke opplyst dette av butikken heller - kanskje ikke så rart.

Men en fin ting er jo at de billige drittbrillene jeg har nå - faktisk er fra januar 2003 - og fungerer perfekt.

En av nesehvilerne knakk i fjor sommer, med litt flaks fant jeg samme innfating på et sett solbriller på Statoil. Pratet med innehaveren at jeg kun trengte nesehvileren - han tok og fjernet den fra solbrillen og ga den til meg gratis, og sa at han ville returnere solbrillen til produsent som defekt

Åja, solbrillen kostet 69,90-
    Jentungens første briller var omtrent slik. De måtte skifte stang på brillene hennes tre ganger, og fjerde gangen fikk hun nye briller, annen innfatning. Betalte ikke noe for det, og hadde de forlangt betaling ville jeg sannsynligvis lagt butikken i grus
    Med de brillene jeg har nåer det garanti pluss "idiotforsikring", jeg må betale 20% egenandel om jeg f.eks. tråkker i stykker brillene.

Skal prøve Lensway også, må bare finne noen rimelige briller som passer et stort kranie
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Jentungens første briller var omtrent slik. De måtte skifte stang på brillene hennes tre ganger, og fjerde gangen fikk hun nye briller, annen innfatning. Betalte ikke noe for det, og hadde de forlangt betaling ville jeg sannsynligvis lagt butikken i grus
    Med de brillene jeg har nåer det garanti pluss "idiotforsikring", jeg må betale 20% egenandel om jeg f.eks. tråkker i stykker brillene.

Skal prøve Lensway også, må bare finne noen rimelige briller som passer et stort kranie
    Den "idiotforsikringen" skulle jeg nok gjerne hatt på mine første briller! Men det var desverre ikke noe tilbud om slikt den gangen.

Din datter har ikke mast om linser? Jeg tror min datter har latt være å si i fra en stund om at hun så dårlig - nettopp på grunn av at hun ikke ville bruke briller. Hun ble veldig glad når jeg sa til henne at det nok gikk greit å skaffe linser.

Hun har visst prøvd å be læreren om å få sitte litt nærmere tavlen (hun sitter bakerst) - for å se bedre. Læreren hadde bedt henne om å skaffe briller eller holde kjeft. Litt av en fyr
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hun har nevnt linser, men fått beskjed av to omgjengelige foreldre om at det ikke blir aktuelt før hun er i stand til å pusse brillene sine uten å ha blitt mast på i en uke. Og det vil sannsynligvis ta noen år før hun kommer så langt

Høres ut som en kjekk lærer
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligagull Frode?

Takk og god natt

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut Oddbjørn, men jeg jubler ikke før det er i boks.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktig og ha god musikk med seg på langtur, så nå er cd nr 5 på vei inn i htpc'n for å bli fylt med kun god kjøremusikk, vi nevner :

AC/DC
    Dire Straits
    Eminem
    Eric Clapton
    Elton John
    Dr Hook
    Dr.Alban
    Def Lepard
    Edguy
    Audrey Horne
    Clutch
    Europe
    Alice Cooper
    ++++

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hamar igjen eller?

Neste uke blir rimelig fin. Vi har planleggingsdag på fredag, og torsdag er "spretten". Det er "todagers-uka" mi, og jeg skal jobbe mandag og tirsdag. Tirsdag skal vi sannsynligvis aksjonere (private barnehager markerer seg politisk), og stenger kl. 12. Så uka mi er over tirsdag kl. 12.

Nå er det natta.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drar til Hamar etter jobb fredag, siden frøkna er der allerede så må jeg ha bøttevis med musikk så jeg ikke kjeder vettet av meg!

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Da har vi funnet ut at 12 åring her må bruke briller/linser.

Men da er det jo å havne i utsuger opplegg deluxe. Jeg hater denne bransjen og lignende bransjer, tannlege osv.

De synes det visst er helt ok å sko seg hemningsløst på folks skavanker som de ikke kan noe for.
    Jeg fortalte at jeg selv har brukt linser i en årrekke og skulle nok kunne vise min datter hvor enkelt det er. Dama tittet dumt på meg og fortalte at slik foregikk det ikke, masse ansvar og greier :? ...
    Jeg har jobbet innen øyehelse i noen år og samarbeidet både med allmenn-leger, øyeleger og optikere både på sykehus, hjelpemiddelsentral, private øyelegekontor, laserklinikker og i optiske forretninger. Som helsepersonell må man forholde seg til et lovverk som stiller krav til at den som er innom forstår bruk, håndtering og renhold av linser(som det var snakk om i dette tilfellet). Man er med andre ord forpliktet til å gi opplæring. Linser må også tilpasses den enkelte. Mulige bivirkninger av uvøren bruk er innvekst av blodkar mot hornhinnen, sår i hornhinnen, GPC(irritasjon av undersiden av øvre øyelokk) og i verste fall alvorlige infeksjoner.

Og jeg ser ærlig talt ikke noe problem i å tjene til livets opphold som lege, tannlege, fysioterapeut, optiker eller lignende..

Noen år senere var linser på nett en realitet - så jeg ringte ned til min optiker for å få greie på hvilken styrke jeg har på øynene. De ville ikke gi meg disse opplysningene :-D
    ¨

Det har du krav på å få utlevert.

Jeg synes det for lenge siden skulle vært egne optikere - de skulle ikke hatt noe med salg av briller eller linser å gjøre.

Man skulle fått en "resept" av optikeren, så kunne man gå videre og handle briller eller linser der man fikk det billigst.

Fremdeles har vel denne bransjen en fortjeneste som er ganske fantastisk. Og når fortjenesten kommer av et sykdomsrelatert opplegg så lukter det litt råttent av hele greia.

Akkurat som apotekerbransjen i Norge. Så et program på tv om forskjellene mellom norske og svenske priser på medisin. Når den svenske innehaveren av et apotek hørte om de norske prisene utbrøt hun spontant - "for en avanse de norske må ha?"
    Brilleseddel/linseopplysinger kan du kreve utlevert av hvilken som helst optiker og du kan handle hvor du vil. Det går nok mot en deling av salg/klinisk virksomhet etter hvert - men ting tar tid.

Og når det gjelder fortjenesten går jeg ut i fra at du sitter på noen tall... Det gjør jeg.. og noen ekstrem avanse i forhold til andre bransjer er det ikke snakk om :wink:

Men når en sak koster kr 50,- i innkjøp og de selger det for over kr 1000,- - vel da blir det for dumt.

Sist jeg skaffet briller så kjeftet og bar jeg meg i butikken ops: jeg sa rett ut at jeg hadde dårlig råd og ville ha noen rimelig briller, hun begynte da med priser på 4000,- og oppover :evil: etter en del flaue kunder og mas, så fant hun noe gammelt i kjelleren - det kostet totalt kr 1660,- :-D
    Nøyaktig hva slags ting var det snakk om som kostet 50kr i innkjøp?

Når det gjelder pris og service er det såre enkelt: Er man ikke fornøyd - gå en annen plass!

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Læreren hadde bedt henne om å skaffe briller eller holde kjeft. Litt av en fyr
    Hadde det vært meg hadde jeg dratt avgårde og høvla han så jævlig at han hadde sluttet i læreryrket sitt!

Blir så provosert av lærere som er slik, da av tidligere personlig erfaring samt erfaring med Søstern.

Som sagt, mudder og faddern nekter å oppgi navnet til en viss lærer Søstern hadde, rett og slett for jeg da ikke kunne stått ansvarlig for mine handlinger...

De finnes mange kjekke og flinke lærere som brenner for faga, og som tar seg tida til den psykologiske kunnskapen de bør ha som lærer.

MEEEN der er mye sorte får i den bransjen også!
    Og det er synd for det kan faktisk ødelegge livet til en person.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    Hadde det vært meg hadde jeg dratt avgårde og høvla han så jævlig at han hadde sluttet i læreryrket sitt!

Blir så provosert av lærere som er slik, da av tidligere personlig erfaring samt erfaring med Søstern.

Som sagt, mudder og faddern nekter å oppgi navnet til en viss lærer Søstern hadde, rett og slett for jeg da ikke kunne stått ansvarlig for mine handlinger...

De finnes mange kjekke og flinke lærere som brenner for faga, og som tar seg tida til den psykologiske kunnskapen de bør ha som lærer.

God morgen Svenn.

At det finnes mange håpløse tilfeller i skoleverket er både demoraliserende og en fare for utvikklingen. Jeg er oppvokst med to lærere av den virkelig lidenskaplige typen (momm's & Papp's) og har nok fått litt i overkant med "annsvarstanker". Jeg har store problemer med folk som "melder seg ut" av de verv de har gått inn i uten å gjøre dette på en ærlig og redelig måte. Det er selvsagt ikke bare positivt å være slik, det gir seg utslag i lav sammarbeidsvilje med denne type mennesker og det er ikke bra! Jeg er fra tid til annen støttekontakt for "sossialt vanskeligstilte" og fikser det uten problemer men da slår medmenneskligheten inn for fult ettersom disse menskene ikke har kontroll på sin hverdag overhodet, altså - det handler ikke om latskap eller dårlig lagånd.

Å gå fysisk til angrep på "et dårlig menneske" er aldri en god ide! Ofte fordi et menneske med disse holdningene har særdeles mye kunnskap om hvordan man "vinner" i samfunnet vårt (egen vinning osv.) og ikke minst hvordan man snor seg unna utfordringer (jobb). Den tapende part her er alltid den med den barnlige rettsoppfattningen, altså den ærlige, arbeidssome, den vennen alle vil ha!

Du er såpass ung enda at hormonene åpenbart styrer hakket for mye Dette er i utgangspunktet en god egenskap fordi det vil gjøre ditt voksne liv lettere for deg og dine. En latsabb vil gi opp jobb/skole/ansvar og medføre at andre må "steppe inn" for dem hele tiden. Slike mennesker har en unskyldning for ALT og bruker "stakkarslige" teknikker ofte, da mister man fort tillitt til dem. Ingen fare for det hos deg! Kjenner meg igjen i tankemønsteret ditt, er glad for at mine foreldre gjorde de samme "grepene" som dine!

Etterhvert som åra går vil man bruke mer av fokuset sitt på å "heve egen standard" kontra å banke vett inn i "mindre begavede individer". Når man i tillegg lærer seg å bruke "gode formuleringer" i stedet for knyttnever samt viser sine omgivelser at "slendrian" ikke godtas, vel - da er man på god vei. Jeg blir stadig "lurt" av unnasluntrere fordi man ikke skal ha et negativt utgangspunkt til folk. Har man ikke personlig erfaring med vedkommende blir de valgene man tar fort basert på missforståelser og "baksnakking".

Jeg bruker ofte min rett til "fri dialog" noe som fort tar knekken på de som vrir seg unna deres "plikt til å fostre sitt samfunn". Du har mange av disse oppfattningene og det er veldig bra, pass bare på et du utvikkler deg i riktig rettning! Jeg gir katten i folk som ikke gidder men værner om dem som ikke klarer. Det er vel ikke alltid en god egenskap men vi har alle vårt!

Jeg sier hva jeg mener og forventer at de rundt meg gjør det samme, ofte kan denne dialogen virke hard og noe brutal, i et fungerende demokrati er det ingen ting annet som fungerer! Får man dårlig samvittighet for sine ytringer så unskylder man dem opppriktig. For meg er en samfunnstaper et menneske som ikke skjønner hans/hennes viktige omsorg overfor resten av samfunnet. Harde men sanne ord. Ikke alle skal gjøre alt men man skal gjøre det man klarer når man er i stand til det, klarer man ikke det så sier man det, klart og tydelig. Å aldri ta feil er å feile!

Som du ser klarer jeg ikke å "fatte meg i korthet" når det kommer til slike ting, jeg er vel ganske lik deg? jeg bruker bare ord i stedet for kalorier!

Konklusjon:
    Å værne om sine kjære er å værne om det store fellesskap/samfunn. Skjønner man ikke viktigheten av gode samfunn kan man heller ikke forvente samfunnets forståelse, selv om samfunnet har plikt til å gi den.

Lurius.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar du deg en tur i dag Svenn-Andre? Fint om det ikke blir veldig sent utpå dagen...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Tar du deg en tur i dag Svenn-Andre? Fint om det ikke blir veldig sent utpå dagen...
    må på nav og levere noe papir
    (de var stengt i går grunnet intern opplæring, BASTARDS!, sa ingenting om det på telefonen...,bortkastet tur...)

Så tenkte egentlig å komme nokså tidlig

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LogB:

Jeg har det temmelig fint jeg=) ordna seg når jeg begynte på ungdomsskolen.

Jeg er egentlig en person som prøver å løse ting uten bruk av vold.
    MEN! enkelte ganger fortjener ikke motparten en rolig løsning.

Dette pga personen har ødelagt livet til søstra mi.
    Og da mener jeg:
    * selvmordsproblemer
    * utstøtt totalt
    * har ikke noe sosialt nettverk.
    * Psykolog en 2-3 ganger i uka, bare for å klare å stå opp om morgenen.
    * Holdt på å miste rettighetene sine på hjelp pga lærene løy så det sang
    etter når ho skulle svare for seg i ett brev til interngranskingen fra staten.
    (Første gang jeg har sett mammaen min gråte er når ho leste det brevet)
    Der fikk muddern skylda, og søstern var bokstavelig talt en bortskjemt
    drittunge blablabla.

Da hadde ho sagt det stikk motsatte ett par dager tidligere, dvs at ho innrømmet å ha sviktet STORT, men fikk vel nerver for å miste jobben eller no da.

En person som velger å selge ut ei lita jente for å redde sitt eget skinn, den har mistet 100% av min respekt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må på nav og levere noe papir
    (de var stengt i går grunnet intern opplæring, BASTARDS!, sa ingenting om det på telefonen...,bortkastet tur...)

Så tenkte egentlig å komme nokså tidlig
    Flotte greier.

Tar du med kabler og mic-bommen....? Send sms eller ring når du er på vei.

Edit: tar du med John Mayer på BD også.... Pretty please?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Flotte greier.

Tar du med kabler og mic-bommen....? Send sms eller ring når du er på vei.

Edit: tar du med John Mayer på BD også.... Pretty please?
    hehe skal prøve

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Jeg har jobbet innen øyehelse i noen år og samarbeidet både med allmenn-leger, øyeleger og optikere både på sykehus, hjelpemiddelsentral, private øyelegekontor, laserklinikker og i optiske forretninger. Som helsepersonell må man forholde seg til et lovverk som stiller krav til at den som er innom forstår bruk, håndtering og renhold av linser(som det var snakk om i dette tilfellet). Man er med andre ord forpliktet til å gi opplæring. Linser må også tilpasses den enkelte. Mulige bivirkninger av uvøren bruk er innvekst av blodkar mot hornhinnen, sår i hornhinnen, GPC(irritasjon av undersiden av øvre øyelokk) og i verste fall alvorlige infeksjoner.

Og jeg ser ærlig talt ikke noe problem i å tjene til livets opphold som lege, tannlege, fysioterapeut, optiker eller lignende..

¨

Det har du krav på å få utlevert.

Brilleseddel/linseopplysinger kan du kreve utlevert av hvilken som helst optiker og du kan handle hvor du vil. Det går nok mot en deling av salg/klinisk virksomhet etter hvert - men ting tar tid.

Og når det gjelder fortjenesten går jeg ut i fra at du sitter på noen tall... Det gjør jeg.. og noen ekstrem avanse i forhold til andre bransjer er det ikke snakk om :wink:

Nøyaktig hva slags ting var det snakk om som kostet 50kr i innkjøp?

Når det gjelder pris og service er det såre enkelt: Er man ikke fornøyd - gå en annen plass!

Her var det snakk om å bruke engangslinser, dagslinser. Ikke noe renhold eller annet. Altså åpne esken, sette på linsene, ta de av og så slenge de. Så å måtte bestille egen time ( til kr 400,- ) for å lære dette likte jeg ikke. Jeg syntes optikeren kunne gitt litt service på dette området.

Selvsagt har jeg selv satt meg inn i alle mulige aspekter ved bruk av linser - ettersom jeg har benyttet dette selv i over 10 år. I tillegg så satt jeg et par kvelder med konstant surfing på å lese meg opp på erfaringer om linsebruk for barn/jenter (sminke osv.. ) Etter at datteren lurte på om hun kunne få bruke linser.

Men som nevnt, opprettelse av billigkjeder (Specsavers ? ) og netthandel har gjort at optikeren har måttet kutte i sin avanse betydelig. Hurra!

Jeg vil legge til at jeg ikke har noe problem med at en time hos optiker for å sjekke syn og undersøke tilstanden på øynene skal koste en del. Her er det dyrt utstyr og avansert kunnskap som er i gang.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har ganske bra kontroll på denne læreren. Han er litt uvøren inimellom. Har snakket til han tidligere - noe han har respektert.

Samtidig kjører han samme stilen hvis elevene sier i fra til han hvis de blir plaget eller noe - han tar tak i det direkte og plageren/mobberen får gjenomgå.

Men jeg følger med og datteren er flink til å prate med meg om slikt.

Edit: Håper det etterhvert går bra med din søster.

Slike ting er forferdelige, både i skole og arbeidsliv foregår det utstrakt mobbing. Desverre er det vanlig at offeret som regel får skylden. Psykopaten(e) kan fritt fortsette sin onde gjerning med minimal risiko for å måtte stå til rette for ugjerningene.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det snakk om å bruke engangslinser, dagslinser. Ikke noe renhold eller annet. Altså åpne esken, sette på linsene, ta de av og så slenge de. Så å måtte bestille egen time ( til kr 400,- ) for å lære dette likte jeg ikke. Jeg syntes optikeren kunne gitt litt service på dette området.

Selvsagt har jeg selv satt meg inn i alle mulige aspekter ved bruk av linser - ettersom jeg har benyttet dette selv i over 10 år. I tillegg så satt jeg et par kvelder med konstant surfing på å lese meg opp på erfaringer om linsebruk for barn/jenter (sminke osv.. ) Etter at datteren lurte på om hun kunne få bruke linser.

Men som nevnt, opprettelse av billigkjeder (Specsavers ? ) og netthandel har gjort at optikeren har måttet kutte i sin avanse betydelig. Hurra!

Jeg vil legge til at jeg ikke har noe problem med at en time hos optiker for å sjekke syn og undersøke tilstanden på øynene skal koste en del. Her er det dyrt utstyr og avansert kunnskap som er i gang.
    Nå er det vel ikke bare det å lære og sette linsene på og av som er poenget, men også å faktisk finne en linse som passer den enkelte. Dailies passer mange, men ikke alle.. Ellers er hygiene et viktig aspekt... Det høres jo ut som en selvfølge, men det er bemerkelsesverdig mange som slurver med vanlig håndvask. Kanskje det viktigste poenget er å unngå misforståelser... Det er nok flere som har prøvd å spise proteinfjernings-tabletter f.eks. Som en kuriositet kan jeg nevne en pasient som hadde fått resept på en astma-spray for å åpne brokiene som var innom hos en kompis av meg som er lege. Bruken ble gjennomgått i grove trekk og det ligger også med et detaljert pakningsvedlegg. Pasienten kom tilbake etter kort tid og fikk fornyet resepten. Etter en stund kom han tilbake enda en gang og kompisen min begynte å lure på om tilstanden hadde forverret seg siden han brukte så mye astma-spray.. Til slutt fikk han han til å demonstrere hvordan han brukte sprayen... I steden for å stikke den i munnen, som de fleste ville gjort, sprayet han ut i luften og "sugde inn" luft... Ikke rart det gikk mye astma-spray...

At netthandel har gjort at prisene har falt er det vel liten tvil om. Dette gjelder jo det meste, både elektronikk, linser, bøker etc

Side 1489 av 2256 FørsteFørste ... 489 989 1349 1359 1369 1379 1389 1399 1409 1419 1429 1439 1449 1459 1469 1479 1485 1486 1487 1488 1489 1490 1491 1492 1493 1499 1509 1519 1529 1539 1549 1559 1569 1579 1589 1599 1609 1619 1629 1989 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •