Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 1465

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Må jo ha flere bilder :-D

Tilt-shift er moro!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hvilken årsmodell er det?

At potta ruster - det er nok det samme hvilken bil det er. Hvis man ikke har rustfritt anlegg da
    potta som var satt på satt på av forrige eier (2x kawasaki potter osv)=P
    den var blitt 100% gjennomrusta. så der skal jeg ikke skylde på Seat.

Er en 97modell.

Jeg har så lyst på ny bil at det gjør vondt i kroppen

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en 1997 modell jeg også. 12 år gammel, det begynner å hjelpe. Det er en skummel lyd i girkasse/diff på min. Det kan være noe så enkelt som trøstelagret til kløtsjen, men det kan også være diffen som er klar for kaputt.

Skal bytte girolje på den en dag til uken. får se om det kan hjelpe. Hvis ikke så får jeg få tak i en ny girkasse og sette på.

Men det er jo litt greit å bruke noen tusinger på en gammel bil. Bare omregistreringen til en nyere bil gir deg råd til en del reparasjon.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en 1997 modell jeg også. 12 år gammel, det begynner å hjelpe. Det er en skummel lyd i girkasse/diff på min. Det kan være noe så enkelt som trøstelagret til kløtsjen, men det kan også være diffen som er klar for kaputt.

Skal bytte girolje på den en dag til uken. får se om det kan hjelpe. Hvis ikke så får jeg få tak i en ny girkasse og sette på.

Men det er jo litt greit å bruke noen tusinger på en gammel bil. Bare omregistreringen til en nyere bil gir deg råd til en del reparasjon.
    om man er "kyndig" til å reparerer så=) delene er ikke så gale pris på, men om man har 10 tommeltotter som bilmekaniker og dermed må ha den på verksted da blir det fort dyrt.

Hadde ikke gaddet å gjort det igjen, for har allerede brukt penger på nye deler:
    Bremseklosser begge fremme.
    Nytt eksosanlegg hele veien (inkl katalysator)
    Bremsevaiere håndbrekk

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    haha spikern på haude!

Bytta klutchkabelen i fjor da den røk i festet=P

Rust kan jeg skrive under på i hjulbue partiet!
    Potta måtte også byttes pga rust (dog var dette pga forrige eier)

Elektriske problemer...vel...ARG!

Servicevennlig, joa, men ikke når forrige eier har vært serviceelektronikker og makka med ganske mye...

Glemte jeg å nevne at bensinmåleren og fartsmåleren pleier å dette ut...
    Fartsmåleren kan plutselig bounce mellom 80 og 120 for så å legge seg flat på 0...

Bensinmåleren går fra riktig måling til null

STYGT REDD FOR AT DET ER SNAKK OM JORDINGSPROBLEM
    og det er ikke akkurat så lett å feilsøke.
    holdt på i fra kl 14.30 - 19.00.... ble ikke noe klok.

Har ikke råd til å være uten bil, har heller ikke råd til å ha bilen inn på noe verksted.

Kjip situasjon kan man si.
    Høres ut som om den bilden har oppfylt sin hensikt og vel så det!

Jeg aner ikke hvilken økonomisk situasjon du er i men et generelt råd må være å refinansiere all gjeld i et stort ev. huslån og se hva som blir igjen til bil. Bil er jo dritdyrt uansett men hvis buss ikke er noe alternativ, ja da må man ha bil! Hva man har råd til er jo ofte et spørsmål om prioriteringer uten at det bør være noe morsomt, jeg er dritt lei av å pøse penger på dette huset men ser på alternativet som økonomisk galskap (salg). Bedre å leve på tørt brø og vann ei stund til ting snur.. (ekke så ille da) .. Men en ting er sikkert: Det er dyrt å være fattig!!

Håper situasjonen bedrer seg..
    Lars.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Høres ut som om den bilden har oppfylt sin hensikt og vel så det!

Jeg aner ikke hvilken økonomisk situasjon du er i men et generelt råd må være å refinansiere all gjeld i et stort ev. huslån og se hva som blir igjen til bil. Bil er jo dritdyrt uansett men hvis buss ikke er noe alternativ, ja da må man ha bil! Hva man har råd til er jo ofte et spørsmål om prioriteringer uten at det bør være noe morsomt, jeg er dritt lei av å pøse penger på dette huset men ser på alternativet som økonomisk galskap (salg). Bedre å leve på tørt brø og vann ei stund til ting snur.. (ekke så ille da) .. Men en ting er sikkert: Det er dyrt å være fattig!!

Håper situasjonen bedrer seg..
    Lars.
    Økonomien er på skakk pga det er dårlige tider i mobilbransjen noe som betyr lokaljobbing, jeg taper da utenbystillegg på 21kr pr time, samt diettgodgjørelse på 550kr pr dag (skattefritt!)
    Dette utgjør ganske mye på en mnd, så har vel rundt 10k mindre (etter skatt) i måneden å rutte med tenker jeg, dette er hvis jeg hadde jobbet 100% men må ta mye fri fra jobben pga fysio osv, dette er ikke avklart hvordan jeg skal få dekt. NAV!!!!!!!NAV!!!NAV!!!

Vi har også hatt masse uventede regninger i det siste, og når "backup" kontoen min gikk tom rett over jul og ikke får noe mulighet til å fylle seg opp igjen. Kan ikke huske å ha hatt så dårlig økonomi siden jeg var 15 (var på den tiden jeg begynte å jobbe=P )

Grunnen til at vi ikke har gitt opp bilen enda er fordi vi håpet at den ville leve ett år eller to til.
    Madammen er ferdigutdannet til sommeren, og da forandrer økonomien seg betraktelig... da hun nå ikke har annet en "ekstra" jobb inntekt.

Var det ikke noen som sa at når noe går galt så går alt galt?=P

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har fine høytalere da :-D

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har fine høytalere da :-D
    Hehe joda, siste utvei er å begynne å selge saker...
    Har jo solgt ML ene mine.

Men håper at det ikke skal gå så langt.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Økonomien er på skakk pga det er dårlige tider i mobilbransjen noe som betyr lokaljobbing, jeg taper da utenbystillegg på 21kr pr time, samt diettgodgjørelse på 550kr pr dag (skattefritt!)
    Dette utgjør ganske mye på en mnd, så har vel rundt 10k mindre (etter skatt) i måneden å rutte med tenker jeg, dette er hvis jeg hadde jobbet 100% men må ta mye fri fra jobben pga fysio osv, dette er ikke avklart hvordan jeg skal få dekt. NAV!!!!!!!NAV!!!NAV!!!

Vi har også hatt masse uventede regninger i det siste, og når "backup" kontoen min gikk tom rett over jul og ikke får noe mulighet til å fylle seg opp igjen. Kan ikke huske å ha hatt så dårlig økonomi siden jeg var 15 (var på den tiden jeg begynte å jobbe=P )

Grunnen til at vi ikke har gitt opp bilen enda er fordi vi håpet at den ville leve ett år eller to til.
    Madammen er ferdigutdannet til sommeren, og da forandrer økonomien seg betraktelig... da hun nå ikke har annet en "ekstra" jobb inntekt.

Var det ikke noen som sa at når noe går galt så går alt galt?=P
    Helsa først, alt annet etterpå!! For et "ungt par" er 10K pr.mnd. veldig mye så jeg skjønner situasjonen (har en hvis erfaring). Å vente på NAV sliter på alle! Skal være forsiktig med å komme med uttalelser der! Kan hende jeg sier mer en jeg bør!

Situasjonen deres vil jo bedre seg når kjæresten din er ferdigutdanna og det er jo ikke lenge til! Det betyr at utsiktene til økonomisk balanse er i fattbar fremtid, noe som burde hjelpe på humøret. I tillegg er dere begge unge enda og har mange år med god økonomi foran dere!

Så lenge bilen triller synes jeg du skal drite i situasjonen, den blir bedre Svenn, ikke'no å bli dårlig av!

Jeg går rundt å tenker på hvor nydelig dette huset kommer til å bli (når det blir ferdig). Det er bedre en å bli dratt ned av alle problemene jeg må løse først! Du er jo en positiv person (min erfaring med deg), forsøk å hold humøret oppe! Fikser du det, fikser du alt!

Livet smiler til glade gutter (før eller siden!!)

Lars.-

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe joda,
    men surt når jeg i sted måtte ta ut penger med kredittkort for å kunne betale ferga til jobb=P

Problemet er at jeg må ha en bakke for at bilen skal kunne rulle=P jeg klarer meg ved å dytte den i gang, men verre med madammen som ikke har noe unnabakke ved arbeidsplassen.

Er ikke helt knekt, men blir litt oppgitt over situasjonen,
    Det positive i det er at kinoen endelig låter tålelig=)

Du trenger ikke si noe om NAV, JEG VET! var tross alt sykmeldt i 5-6mnder...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo ha flere bilder :-D

Tilt-shift er moro!
    Dette er ånkli morsomt! Skjønner at du begynner å bli Fotoman, er en sunn lidenskap det! Bare pass på at du ikke blir hekta på lange grønne linser

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe joda,
    men surt når jeg i sted måtte ta ut penger med kredittkort for å kunne betale ferga til jobb=P

Problemet er at jeg må ha en bakke for at bilen skal kunne rulle=P jeg klarer meg ved å dytte den i gang, men verre med madammen som ikke har noe unnabakke ved arbeidsplassen.

Er ikke helt knekt, men blir litt oppgitt over situasjonen,
    Det positive i det er at kinoen endelig låter tålelig=)

Du trenger ikke si noe om NAV, JEG VET! var tross alt sykmeldt i 5-6mnder...
    Jeg har ikke greie på bil osv men hadde det vært en ide å koble på en billig hovedbryter nært batteriet? Da kunne man koblet av strømen til bat. mens man var på jobb/skole osv. Tungvint å åpne panseret hver gang men bedre en å stå stille? jeg vet ikke, kanskje Mr_Spock har noen tanker om dette?

EleNekt rikker..

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke greie på bil osv men hadde det vært en ide å koble på en billig hovedbryter nært batteriet? Da kunne man koblet av strømen til bat. mens man var på jobb/skole osv. Tungvint å åpne panseret hver gang men bedre en å stå stille? jeg vet ikke, kanskje Mr_Spock har noen tanker om dette?

EleNekt rikker..
    hmm kanskje det,
    har begynt å tenkt på om det er dynamoen som lader for dårlig.

målte 12,5v på batteriet når den startet (brukte startkabler), holdt seg på dette så lenge bilen var på.
    Når jeg skrudde den av, begynte kapasiteten å synke (gikk fra 12,5v til ca 12)
    sank med 0,01 for ca hvert 3 sekund.
    Det er AKKURAT ikke nok til å starte bilen på nytt.

Kjørte derimot ikke rundt så det batteriet blir vel ikke ladet? har null snøring på bil...

Så kanskje det du sier er trikset? men må vel ha litt av en bryter? tenker da på tversnittet kabelen fra batteriet har? og dermed startstrømmen

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ånkli morsomt! Skjønner at du begynner å bli Fotoman, er en sunn lidenskap det! Bare pass på at du ikke blir hekta på lange grønne
    Åja det hadde nok vært moro

men jeg llurer på om ikke en skikkelig vidvinkel kanskje er neste sak å kjøpe. En fin zoom som tar området mellom 10-20mm hadde vært gøy

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm kanskje det,

målte 12,5v på batteriet når den startet (brukte startkabler), holdt seg på dette så lenge bilen var på.

Kjørte derimot ikke rundt så det batteriet blir vel ikke ladet? har null snøring på bil...

Så kanskje det du sier er trikset? men må vel ha litt av en bryter? tenker da på tversnittet kabelen fra batteriet har? og dermed startstrømmen
    Hi hi lader ikke i heletatt

13,4 volt skal du i hvertfall ha, ga du litt gass eller bare startet du, er sansynelig at den trenger mer enn tomgang for og begynne og lade.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Hi hi lader ikke i heletatt

13,4 volt skal du i hvertfall ha, ga du litt gass eller bare startet du, er sansynelig at den trenger mer enn tomgang for og begynne og lade.
    som sagt, regner med at jeg må kjøre for at den skal lade.
    spenningen skal være rundt der ja, får prøve å kjøre den ett stykke i morra for så å måle batteriet igjen.
    Om den lader så er det å koble fra batteriet hver gang man parkerer den=P geezes, gler meg til å forklare madammen den... ho er livredd for strøm...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm kanskje det,

Et annet alternativ/tillegg er å kjøpe en billig vedlikeholdslader, den kan stå på så lenge du gidder å ha den på uten at den ødelegger noe. disse vedlikeholdsladerene fås fra snaue 200.- og oppover, fattern bruker denne på båten og det funker fint (498.- er jo litt pæng dahh.)

Det kan virke som et relee stjeler strøm (hadde dette på Honda'en) og da må man enten lade når bilen står i ro eller koble av strømmen fysisk så batteriet ikke blir tappa!

Du kan også bytte stiftene på dynamoen din, det er billig. Jeg bytta mine (på gamle Golfen) ofte! Da vil den lade om den ikke gjør det i dag (det kan muligens måles hvis du kommer til).

Alternativet er å handle et nytt batteri (ekke gratis det heller)!!

Lars.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde problemet før.
    for ca 1,5 mnd siden var det samme problemet.

bytta batteri, voila ble alt fint igjen.

Nå er det samme problemet igjen, men kan seriøst ett batteri holde ut 1,5mnd med kjøring uten å bli ladet opp???

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er forresten ett av dissa relene som lager en voldsom klikkelyd når jeg trykker inn bremsa og bilen "starter"

Men den "starter" selv om jeg fjerna releet=)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde problemet før.
    for ca 1,5 mnd siden var det samme problemet.

bytta batteri, voila ble alt fint igjen.

Nå er det samme problemet igjen, men kan seriøst ett batteri holde ut 1,5mnd med kjøring uten å bli ladet opp???
    Antagelig lader den nok til å holde batteriet "i drift" en periode. En vedlikeholdslader vil muligens være tingen om natta for å holde batteriet "oppe" men det krever at dere lader hver natt. 1,5mnd er ikke "rart".

Lars.

Side 1465 av 2256 FørsteFørste ... 465 965 1325 1335 1345 1355 1365 1375 1385 1395 1405 1415 1425 1435 1445 1455 1461 1462 1463 1464 1465 1466 1467 1468 1469 1475 1485 1495 1505 1515 1525 1535 1545 1555 1565 1575 1585 1595 1605 1965 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •