Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 1443

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
    Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har du virkelig så stor tro på meg?

Sa bare at Frode klarer det like godt som meg, for jeg har kun vært med en montør og montert en pumpe

Etter det jeg hører så har Panasonic et litt frynsete rykte. Vet om flere som har måttet bytte sine pga fabrikasjonsfeil osv. Greit nok at det er garanti, men det er et styr med det og du får ikke brukt pumpa mens du venter på ny. Før har de også hatt pumper som ikke har vært beregnet på Norge. Ser at det står at den Frode linker til er det, så mulig at det er mindre problemer med den også.

IVT og Toshiba scorer høyt i de fleste tester. Spesielt når det kommer til sparte kroner. Daikin er blant de stilleste om man har krav til støy.

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Har du virkelig så stor tro på meg?

Sa bare at Frode klarer det like godt som meg, for jeg har kun vært med en montør og montert en pumpe

Etter det jeg hører så har Panasonic et litt frynsete rykte. Vet om flere som har måttet bytte sine pga fabrikasjonsfeil osv. Greit nok at det er garanti, men det er et styr med det og du får ikke brukt pumpa mens du venter på ny. Før har de også hatt pumper som ikke har vært beregnet på Norge. Ser at det står at den Frode linker til er det, så mulig at det er mindre problemer med den også.

IVT og Toshiba scorer høyt i de fleste tester. Spesielt når det kommer til sparte kroner. Daikin er blant de stilleste om man har krav til støy.
    Jeg bare sier at når han montøren var her så brukte han en 3 timer eller noe sånt, og da visste han nøyaktig hva han skulle gjøre og hvordan gjøre det... så kan man regne med hva man selv ville brukt om man ikke har gjort det før... da synes jeg det er bedre å betale en tusing eller to for så å kunne lene seg tilbake og vite at går det til ******* så er det firmaet som har montert det som er skyldige...

Panasonic har fått ett frynsete rykte i og rundt ålesund, dette hovedsaklig pga de som monterte disse for blant annet coop bygg (dvs firmaet BoligMiljø, som for øvrig nå er konkurs). ikke var så gode som man trodde.
    De gjorde feil som for eksempel å bare bruke en halvmeter med rør mellom innedel og utedel, noe som fører til at trykket blir for stort og dermed sliter ut/skader utstyret.
    Det var ikke bare panasonic som ikke var beregnet for nordiske forhold i starten... gjalt vel egentlig alle helt til de lærte noe av det.

For de som er usikker på hva det betyr at de er beregnet på nordiske forhold er at de skal tåle den kuldetemperaturen som kan oppstå, da er tiltak for eksempel at man må ha varmeelement i/ved dreneringsplaten for å unngå at det fryser tett.

Problemet med slike tester er at slike tester bare baserer seg ved en spesiel utetemperatur (ca 7 grader), men sier ingenting om hvordan de oppfører seg ved 0grader 10 grader osv... så de testene skal man ta med en klype salt...

Var ikke særlig imponert over støynivået sist jeg hørte på daikin saken, men de er "kjent" for å være mercedesen blant varmepumpene.
    Problemet med daikin er at deler til disse er SVINDYRE!, om en del koster 500kr på ei panasonic, så koster samme del 2500kr hos daikin. noe som er totalt meningsløst, da det ikke er noe spesiel kvalitetsforskjell....

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg som bruker 16 timer på å sette opp en NAS står glatt over installasjon av varmepumpe selv.

Dette er et kupp!

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/47310

Bakhøyttalere Hans Otto?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alltid det er artig å få naboen på døra...
    "Det er så mye vann nede ved garasjen din ..."
    Viser seg at kloakkrøret har en sprekk, så det må byttes noen meter, det er enkelt en søndag ... Har lappet litt og får prøve å få tak i et rør og noen skjøtemuffer i morgen.

En ting er sikkert iallefall, det var ikke lagt for mye penger i vann og avløp her da dette var nytt. Kommunen sto for det meste, la billigste type rør (som ikke er godkjente lenger) direkte på stein og fjell med noe cm jord på toppen. Fordelen er at det er fort gjort å grave frem rørene da ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Auda Jan... :???: Ikke bra. Renner noe inn i garasjen da?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så liteat det stort sett er vann, men det renner under garasjen og ned til naboen
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville berre tilføye at Jo Andre vant 1. plass i herrer D. Grattis:-D :-D :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Turid70
    Ville berre tilføye at Jo Andre vant 1. plass i herrer D. Grattis:-D :-D :-D
    det var no bra grattis jo andre !!
    har han fått emotiva forsterkeren sin no da ?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    Panasonic har fått ett frynsete rykte i og rundt ålesund, dette hovedsaklig pga de som monterte disse for blant annet coop bygg (dvs firmaet BoligMiljø, som for øvrig nå er konkurs). ikke var så gode som man trodde.
    Synes det er noe urovekkende om Panasonic får et dårlig rykte flere steder. Tviler på at det er feilmontasje på Panasonic alle steder de har fått dette ryktet....

En annen ting når det kommer til å være beregnet for nordiske forhold er jo hvor effektive de er på forskjellige temperaturer. Om de er bra 10 plussgrader hjelper meg lite om de er dårlige på 10 minusgrader for det er da jeg trenger effektivitet.

Men mye av det jeg vet om varmepumper er fra en bekjent som har montert en del hundre pumper. Da for 3 forskjellige firma og 5 eller 6 forskjellige typer pumper så hører jo litt av hvert fra han egentlig. Han monterte Daikin hos seg selv og jeg har ikke hørt en pumpe som er så stille fra noe annet merke.

Hvilke deler er det egentlig snakk om å skifte? Filter? Har ikke hørt noe om skifting av deler som ikke er reklamasjon egentlig.

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er noe urovekkende om Panasonic får et dårlig rykte flere steder. Tviler på at det er feilmontasje på Panasonic alle steder de har fått dette ryktet....

En annen ting når det kommer til å være beregnet for nordiske forhold er jo hvor effektive de er på forskjellige temperaturer. Om de er bra 10 plussgrader hjelper meg lite om de er dårlige på 10 minusgrader for det er da jeg trenger effektivitet.

Men mye av det jeg vet om varmepumper er fra en bekjent som har montert en del hundre pumper. Da for 3 forskjellige firma og 5 eller 6 forskjellige typer pumper så hører jo litt av hvert fra han egentlig. Han monterte Daikin hos seg selv og jeg har ikke hørt en pumpe som er så stille fra noe annet merke.

Hvilke deler er det egentlig snakk om å skifte? Filter? Har ikke hørt noe om skifting av deler som ikke er reklamasjon egentlig.

husker ikke hvilke del det var, en bekjent av meg som var så sjokka når han skulle skaffe til daikin

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varmepumper og montering.

Jeg tror de fleste hadde klart å montere ei varmepumpe (med unntak). De fleste av de som klarer det selv bør alikevel ikke gjøre det (min mening). Personlig vurderte jeg det ikke siden vi kjøpte ei medlemspakke og fikk innstallasjonen til halv pris, selv med full pris er det uinteressant å kgjøre det selv.

Spørsmålet er om man vil gjøre det fordi man synes slikt er morsomt, spennende, lærerikt eller det er for å spare penger, er det for å spare pæng blir det teit å spare 1000.- i montering på ei pumpe til 15K siden garantien forsvinner og den minste litte feil vil velte innsparingen noe borti hampen.

En 5års serviceavtale koster 1500.- og inkluderer deler i garantitiden (5år). Kjøper man Daikin kan en selvgjordt jobb uten serviceavtale fort bli den dyreste sparingen man har gjordt.

Jeg pleier å si til meg selv hvor mye jeg er villig til å tape. Ikke hvor mye jeg ønsker å spare. Her gjelder det å være ærlig med seg selv å kalle en spade for en spade

Tips: Hva med å bruke ei uke som "hjelpemann" for en pumpeinnstallatør? Hive seg på som gratishjelp å følge godt med! Jeg har gjordt det som nett-montør/installatør og tjent grovt på det! Da lærer man å unngå alle feila..

Skal man regne timepris på seg selv vil en slik jobb aldri lønne seg!

MitsuBitch....i
    Lars.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig der Lars.

Regne timepriser på arbeid man gjør for seg selv har jeg aldri forstått....

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Helt enig der Lars.

Regne timepriser på arbeid man gjør for seg selv har jeg aldri forstått....
    Å regne timepris på seg selv er den beste måten å la andre gjøre jobben. Nå er det slik at om man gjør en jobb så forbruker man tid som man kunne ha brukt på andre ting. Hvis du monterer en varmepumpe i steden for å jobbe ekstra på kontoret har monteringsjobben faktisk kostet deg en del kroner!

Mange selvskaper betaler deg for den jobben du selv gjør, feks. så betaler forsikkringsselskapene deg for jobben når du skriver tapslister ved boligbrann, vannskader (der du gjør jobben selv), reprasjoner du selv kan utføre etc.

Personlig synes jeg det er greit å tenke på den måten fordi det setter deg i bedre stand til å forstå prisnivået rundt deg men også hva din "fritid" faktisk er verd!

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ser Turid har holdt dokke oppdatert live på midt-norsk meisterskapet som gjekk av stabelen i Kleivehallen i helga. Vi hadde veldig mange gode prestasjonar, vi er ein liten klubb men klarer allikavel å ta tre midt-norsk titlar, samt fleire 2. og 3.-plassar, noko vi er veldig fornøgd med! Også andre prestasjonar som ikkje nødvendigvis viser att på resultatlistene er vi godt fornøgd med, alle spelarane våre gjorde det godt Du får ta på deg litt av ansvaret du også Turid, det er ikkje berre trenaren som gjer jobben, foreldra som støtter oppom er like viktig!

Fekk levert Emotiva xpa-2'en min av samboaren til turid70 fredagskvelden, kobla den opp med ein gong eg kom heim, og no står han og spelar igjen. Stålkontroll er eit stikkord iallfall. Spelar veldig bra!

For min eigen del vart det forresten 7 seiarar og 3 tap i helga(det eine i double)

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får dere pumper montert for 1000 kroner?! Her vil de ha 5000 og skryter av at det er inkludert alt montasjemateriell. De nevner derimot ikke at materiellet kommer på usle 5-800

Jeg har riktignok aldri sagt at dere skal montere pumper selv, bare at Frode klarer det like bra som meg. Jeg er ikke varmepumpemontør

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gårsdagens strabaser

Nå har jeg laga koblingspanel til soveromskinoen!

Her er resultatet på lydsia. Nå er jeg ferdig med nettverk (nett & BD-Live) så da gjenstår HDMI, satelitt, Sub2 (rca) og 9pin til Pioner'n.

Dette er "gratis-arbeid" for dette er hobby

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener foresten at man har god timesbetaling for å jobbe selv istedet for å leie om man er i stand til det. Å betale noen for å gjøre jobben koster 5-600 kroner timer. Bruker man dobbelt så lang til har du 250-300 kroner timen selv. Det er noe annet enn de 130 kronene jeg tjener til vanlig i timen og jeg er egentlig uten muligheter for overtid.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Å regne timepris på seg selv er den beste måten å la andre gjøre jobben. Nå er det slik at om man gjør en jobb så forbruker man tid som man kunne ha brukt på andre ting. Hvis du monterer en varmepumpe i steden for å jobbe ekstra på kontoret har monteringsjobben faktisk kostet deg en del kroner!

Mange selvskaper betaler deg for den jobben du selv gjør, feks. så betaler forsikkringsselskapene deg for jobben når du skriver tapslister ved boligbrann, vannskader (der du gjør jobben selv), reprasjoner du selv kan utføre etc.

Personlig synes jeg det er greit å tenke på den måten fordi det setter deg i bedre stand til å forstå prisnivået rundt deg men også hva din "fritid" faktisk er verd!
    Men kjære deg. Jeg skulker ikke jobben for å gjøre noe her hjemme. Om alternativet er å sitte foran tv-en, så blir det helt feil (i mine øyne) å regne noe som helst. Jeg gjør jo ting her hjemme for meg selv. Samtidig øker jeg verdien på huset. Jeg gjør jo selvsagt ikke alt selv, men setter bort de jobbene jeg ikke klarer/gidder. Har ikke noe med å regne ut om det lønner seg eller ikke å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får dere pumper montert for 1000 kroner?! Her vil de ha 5000 og skryter av at det er inkludert alt montasjemateriell. De nevner derimot ikke at materiellet kommer på usle 5-800

Jeg har riktignok aldri sagt at dere skal montere pumper selv, bare at Frode klarer det like bra som meg. Jeg er ikke varmepumpemontør
    Vi fikk montering for 995.- men det er billig. Standardprisen i dag er 3995.- (el-Kjøp, lefdal osv.) Hvis du kjøper pumpe av montør er det ikke noe problem å prute på prisen siden de store kjedene selger disse tinga!

Jeg tror også at Frode hadde klart det men jeg ville aldri ha anbefalt det jeg heller! Ville heller ha brukt tiden på å lage koblingspanel til kinoen

Er du teknisk annlagt Spade?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kjære deg. Jeg skulker ikke jobben for å gjøre noe her hjemme. Om alternativet er å sitte foran tv-en, så blir det helt feil (i mine øyne) å regne noe som helst. Jeg gjør jo ting her hjemme for meg selv. Samtidig øker jeg verdien på huset.
    Å skulke jobben er ikke bra, derfor skrev jeg: jobbe ekstra! Om alternativet er "fritid" blir det feil for deg siden din fritid ikke er verd noe for deg! Du sier også at du øker verdien på huset ved "gjør arbeidet selv" - er ikke det å regne som inntjening da?

Jeg gjør jo selvsagt ikke alt selv, men setter bort de jobbene jeg ikke klarer/gidder. Har ikke noe med å regne ut om det lønner seg eller ikke å gjøre.
    Som sagt så funker denne tankemåten hvis din fritid ikke har noen verdi for deg (noe den faktisk har i følge det du skriver). Synes du det er feil av et forsikkringsselskap å betale folk for å utbedre skader selv? Hvis ikke, hva ville du hatt i timepris? (ofte må du angi /forhandle dette selv). Ekke bare enkelt det.

Ergo: Verdi av egeninnsats har alt å gjøre med dette!

Lars

Side 1443 av 2256 FørsteFørste ... 443 943 1303 1313 1323 1333 1343 1353 1363 1373 1383 1393 1403 1413 1423 1433 1439 1440 1441 1442 1443 1444 1445 1446 1447 1453 1463 1473 1483 1493 1503 1513 1523 1533 1543 1553 1563 1573 1583 1943 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •