Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 1416

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Høres greit ut - men jeg leser at det er få programmer som utnytter alle fire kjernene særlig effektivt?
    De fleste programene kommer med oppgraderinger etterhvert og det er ofte problemet. Folk kjøper en "medium-maskin" som kjører flott fordi stort sett kun OS er 64bit, så blir alle 18 programmene 64bit å medfører ny oppgradering. Photoshop fikser 64bit men også gode videoprogrammer, det er slike prog. som trenger datakraft. Bruker man i tillegg noen kroner på en god SSD bootdisk får man et glimrende system selv om den disken er DYR! en Raptor er derfor en "vanligere løsning" og vesentlig billigere, HD'n kan jo oppgraderes!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høh - en stund før 386'en kom så kjøpte jeg inn et grafikkort til jobb pcen - det kostet 55k, Eizo skjermen 60k.

Det var den gangen man kjørte Autocad via to skjermer - tegningen på stor fargeskjerm og en monochrom til komandoer. Sent 80 tall.
    hehe! Det var i de dager man kunne sjekke opp damer ved å oppgi størrelsen på HD'n :-D ACad var vel også "billig" på den ti'a om jeg husker rett... Ny bil eller pc med ACad? hmmmm..

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    De fleste programene kommer med oppgraderinger etterhvert og det er ofte problemet. Folk kjøper en "medium-maskin" som kjører flott fordi stort sett kun OS er 64bit, så blir alle 18 programmene 64bit å medfører ny oppgradering. Photoshop fikser 64bit men også gode videoprogrammer, det er slike prog. som trenger datakraft. Bruker man i tillegg noen kroner på en god SSD bootdisk får man et glimrende system selv om den disken er DYR! en Raptor er derfor en "vanligere løsning" og vesentlig billigere, HD'n kan jo oppgraderes!
    Det er egentlig ikke så veldig viktig med hastigheten - til en viss grense, dette er jo hjemme for hobbybruk. Har god tid og stresser ikke.

Viktigere er at det virker 100% og er stabilt - slik at jeg ikke mister noe.

Så rangeringen blir vel noe slikt:

RAM-størrelse
    HDD-kapasitet
    Prosessor
    HDD-hastighet
    Grafikkort.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    hehe! Det var i de dager man kunne sjekke opp damer ved å oppgi størrelsen på HD'n :-D ACad var vel også "billig" på den ti'a om jeg husker rett... Ny bil eller pc med ACad? hmmmm..
    Komplett arbeidstasjon med spesialskrivebord for meg i den nye jobben min i 1987 kom på +250k.

Jobbet blant annet med å tegne litt på Volvos store bygg i Gøteborg - det var fordelt på et antall disketter og brukte nærmere 20min for å lade.

Det ble en kunst å jobbe uten at Autocad regenerte (da satt du der 20 nye minutter) så det gjaldt å være forsiktig med zoom og pan :-D

Det var jo en kunst å installere Autocad også -Acadxmem hit og dit - og finslipe config.sys og autoexec.bat med en haug med parametere.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig ikke så veldig viktig med hastigheten - til en viss grense, dette er jo hjemme for hobbybruk. Har god tid og stresser ikke.

Viktigere er at det virker 100% og er stabilt - slik at jeg ikke mister noe.

Så rangeringen blir vel noe slikt:

RAM-størrelse
    HDD-kapasitet
    Prosessor
    HDD-hastighet
    Grafikkort.
    RAM
    Med dagens RAMpriser er det like greit å smelle til med 8,12GB eller det HK støtter. DDR3 i toppklassen koster 700.- pr 2GB og 350.- for DDR2. Jeg kommer til å handle inn 32GB til Macen om ikke lenge, der er det ca 1400.- pr 4GB, da garanteres 100% kompatibilitet.

HDD
    Både WD & Seagate lager gode disker. WD er favoritten min men den lager en del lyd. Begge har meget gode serverdisker men de koster. Raptoren koster vel ca 1500.- Den "grønne 1TB disken til WD har fått mye skryt også fordi den er mer støysvak en andre fra WD, den er riktig nok fersk og feilprognosen er derfor ikke til å stole på.
    HDplass går nok videre inn i himmelen og prisene er på vei til Kina!

CPU
    Til sommeren får du en flotters prosessor til et par tusen, for det får du en Core-2-Q. En Xeon jobber ikke vesentlig fortere den har bare flere kjærner og bedre båndbredde + mer cache osv. Xeonarkitekturen er jo også laget for store datamengder. Min erfaring er å prøve å holde styr på innstallert programvare samt å ikke "test-innstallere" + holde minnet rent for tulleprossesser.

HDD-Speed!
    Tviler på at du vil merke de store hastighetsforskjellene med en Raptor kontra en 7500RPm. En heftig SSD vil gi en vesentlig bedre ytelse en selv Raptoren men det koster nok mer en det smaker.

Grafikk
    Et kort med HDMIstøtte er greit å ha. Desto mer knipsing det blir på deg vil du sette stor pris på et "dugande" skjermkort. Uten at jeg har RamDac'en i hue tror jeg en tusing her vil gjøre underverker med mindre du har en EIZO til 40K.

Skjerm
    Siden du begynner å bli Profffotograf er vel den eneste fornuftige skjermen en 30" Eizo sak, du får spare skatten i år, neste år og ta opp et lån

..

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemme igjen etter en kjøretur på 55 mil for å dra på harryhandel

Ikke noe flesk, men bilen var relativt fullstappet av Red Bull, alkohol og tobakk

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    32 GB RAM - det er jo nesten frekt

Hvor mange minneplasser finnes det i den Mac'en?

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lars !!

Jeg fant dem !!!!

Under den gammle vifta du så nederst...:evil: :evil:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bua er gull verdt
    Besøket gikk akkurat hjem for å legge unger, og jeg hatr VIRKELIG behov for en tur på polet i morgen, det er snart tomt for sambucca cream også ...
    pluss at det ble gjoprt alvorlige innhugg i pilslageret, enda de hadde med seg brennevin ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    32 GB RAM - det er jo nesten frekt

Hvor mange minneplasser finnes det i den Mac'en?
    Mac'en min har 8 plasser 4GB x 8
    Forskjellen på en "vanlig PC" og min er at min blir nesten som en server.

Er litt fett når man kan kjøre hele OS'et inn i RAM

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Lars !!

Jeg fant dem !!!!

Under den gammle vifta du så nederst...:evil: :evil:
    Det var teit dahh!! Jeg vurderte å fjerne de kassene men det var en del av dem og de var tunge osv - My Bad.. Neste gang finner snur jeg ikke i tide!

Fant du en brukbar vinkel til PJ-tak-rommet?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God morgen.

Fint vær, og tur med engangsgrill er planlagt
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    God morgen.

Fint vær, og tur med engangsgrill er planlagt
    God ide jakv! Sola titter rundt neset her, kanskje vi burde dra på fiskings her på haugen.

PS: God tur

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morn morn.

Ble oppringt og vekt nå og fikk beskjed om at jeg må kjøre en gassovn og noen folk på påsketur langt inne i et landskapsverneområde. Aldri vært der før så det kan jo bli spennende å finne veien

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God morgen folkens. Nå er det påskefrokost med nybakt brød.

Klør i fingrene.... Qnapen kom i posten i går.... Og her sitter jeg.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi på tur for å grille.
    Dagens mål Kvalvik Fort - et nyttig krigsminne

Traff forresten Kjetil på polet i dag, travel og blid som alltid

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig det der.... Kjetil på polet...

Det var vel der svigerfar din var involvert var det ikke Jan? På det fortet altså..?

Trilla tur med lillegutt for en stund siden, og nå hjalp jeg svigermor med å støvsuge. Blir huset fullt av folk her i dag. Grandonkler og oldeforeldre til lillegutt. Ikke helt min greie for å si det pent, men vi overlever vel. I mårra er det min side av familien som står for tur. Etter det er det hyttetur en ukes tid.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det skikkelig grått og regnfullt - men det gjør jo at snøen forsvinner fortere :-D

Sluttet litt tidligere på job, nå er det påskeferie blir pils etterhvert :-D

Var en tur på Rema og handlet inn litt pils og mat - for et kaos :? :-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er lettskyet og 13 grader i skyggen. :-D Herlig!!! Hadde jeg vært hjemme hos gamlingene og ikke her....så hadde jeg funnet frem pilsen.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var bilen ren og pen. Utvendig hvertfall. Blir et lite raid inni etter middag.

Side 1416 av 2256 FørsteFørste ... 416 916 1276 1286 1296 1306 1316 1326 1336 1346 1356 1366 1376 1386 1396 1406 1412 1413 1414 1415 1416 1417 1418 1419 1420 1426 1436 1446 1456 1466 1476 1486 1496 1506 1516 1526 1536 1546 1556 1916 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •